
3
Sprawozdanie Zarządu z działalności Banku Millennium
i Grupy Kapitałowej Banku Millennium za 2020 r.
Szanowni Państwo,
Dla osoby zarządzającej bankiem każdy rok jest intensywny i niepowtarzalny. 2020 był pod tym
względem absolutnie zaskakujący i nieprzewidywalny. Bank działał w trudnych warunkach
epidemicznych, w środowisku znacznego spowolnienia gospodarczego i obniżenia stóp procentowych
do historycznie najniższych poziomów. Kluczowa stała się dbałość o życie i zdrowie, stabilność i
utrzymanie zdolności operacyjnej całego sektora, gwarancja dostępności środków i płynne
zarządzanie finansami klientów. Sektor bankowy zdał ten test celująco. Bank Millennium wykazał się
dużą elastycznością i szybkością działania. Doświadczenie 2020 roku uzmysłowiło mi jeszcze
bardziej, jak ważni w każdej organizacji są pracownicy, którzy tworzą wspaniały zespół. Wszystkim
pracownikom Grupy Banku Millennium dziękuję za niezwykłe zaangażowanie, harmonijną
współpracę i zdolność do stawiania czoła trudnym sytuacjom.
2020 zostanie przez nas zapamiętany jako rok trzykrotnego obniżenia stóp procentowych przez Radę
Polityki Pieniężnej do prawie zerowego poziomu, co trwale obniżyło marże kredytowe i na dłuższy
czas zmieniło model biznesowy całego sektora bankowego w Polsce. W tak trudnych warunkach
skonsolidowany zysk netto Grupy Banku Millennium, po uwzględnieniu dużego obciążenia rezerwami
wyniósł 23 mln zł i był znacznie poniżej naszych aspiracji. Po skorygowaniu o zdarzenia
nadzwyczajne (w szczególności 677 mln zł rezerw zawiązanych na ryzyko prawne związane z
portfelem walutowych kredytów hipotecznych udzielonych przez Bank Millennium) zysk wyniósłby
709 mln zł netto, a skorygowany ROE 7,8%. Wyróżniały nas natomiast mocne współczynniki
kapitałowe - skonsolidowane współczynniki TCR/T1 wynosiły odpowiednio 19,5%/16,5%, znacznie
powyżej wymogów regulacyjnych.
Wyniki biznesowe za 2020 rok były bardziej pozytywne od naszych oczekiwań. Liczba aktywnych
klientów detalicznych przekroczyła 2,6 mln. Kredyty hipoteczne osiągnęły rekordową sprzedaż 6,8
mld zł i wzrosły o 57% w porównaniu z poprzednim rokiem, a udział w rynku osiągnął 12,2%. Cztery
kwartały 2020 roku przyniosły również solidną sprzedaż pożyczek gotówkowych o wartości 4,62 mld
zł. Z bankowości elektronicznej korzystało aktywnie ponad 2,05 mln klientów detalicznych, a z
aplikacji mobilnej 1,7 mln. W 3 kwartale nastąpił zauważalny początek ożywienia aktywności w
bankowości korporacyjnej, która przez cały okres trwania pandemii wspierała klientów.
W 2020 roku w bankowości internetowej, aplikacji mobilnej i oddziałach wprowadzono wiele
nowych funkcjonalności. Jako jeden z pierwszych banków w Polsce Bank Millennium udostępnił
usługi wykorzystujące potencjał otwartej bankowości, bazujące na dyrektywie PSD2. Ofertę
wzbogaciliśmy też o kolejne usługi pozabankowe – konsekwentnie rozwijamy nasze kanały
bankowości elektronicznej, postrzegając je jako centrum zarządzania codziennymi, nie tylko
finansowymi, sprawami użytkowników. Innowacyjność to nadal jeden ze strategicznych elementów
rozwoju Banku. Fakt, że od lat stawialiśmy na rozwój kanałów zdalnych był niezwykle istotny w
roku, gdy musieliśmy błyskawicznie dostosować nasze usługi do nowych realiów i gdy dla większości
naszych klientów bankowanie z domu stało się codziennością.
Rok 2020 pokazał, jak istotna jest filozofia prowadzenia biznesu i osiągania celów, przy
równoczesnej olbrzymiej uważności na kwestie etyki, odpowiedzialności, dbałości o klientów,
pracowników, lokalną społeczność i środowisko. Biznesowy cel „bankowości bez barier fizycznych,
infrastrukturalnych, cyfrowych” stał się w 2020 roku szczególnie ważny społecznie. Dzięki
bankowości elektronicznej nasi klienci mogli podczas pandemii bezpiecznie, bez konieczności
wychodzenia z domu realizować swoje finansowe cele. Pracownicy placówek wspierali klientów,
którzy dotychczas mniej aktywnie korzystali z aplikacji mobilnej czy bankowości online, w
rezultacie liczba klientów korzystających z bankowości elektronicznej wzrosła o 12%, a z aplikacji
mobilnej o 18%. Natychmiast po wybuchu pandemii uruchomiliśmy działania pomocowe
wprowadzając między innymi wakacje kredytowe dla osób i firm doświadczających problemów ze
spłatą zadłużenia, a średnim i dużym przedsiębiorstwom udzieliliśmy pomocy w utrzymaniu
płynności. Poprzez platformę bankową nasi klienci mogli wziąć udział w programie rządowym Tarcza
Finansowa PFR i skorzystać z finansowego wsparcia swoich przedsięwzięć.