Szanowni Państwo,
w minionym roku rzeczywistość w sposób bezprecedensowy zaskoczyła świat. Konieczność dostosowania się do nowej sytuacji i ograniczeń były wyzwaniem dla nas wszystkich – pracowników, klientów, akcjonariuszy. Pandemia mocno dotknęła większość branż, przekładając się na kondycję finansową firm i osób prywatnych. Jednocześnie wyzwoliła w nas wszystkich ogromne poczucie wspólnoty i potrzebę niesienia pomocy. Energię i spontaniczność wspólnych wysiłków wyraziliśmy w działaniach „Wszyscy.Razem.Teraz” (All.Together.Now.).
W tych szczególnych warunkach codziennie realizowaliśmy naszą misję pomagania klientom w ich codziennych sukcesach, choć teraz sukces wszyscy mierzymy inną miarą. Podjęliśmy wiele działań wspierających finanse i bezpieczeństwo klientów indywidualnych i korporacyjnych, a także naszych pracowników. Wprowadziliśmy w sieci nowe zasady bezpieczeństwa, zwiększyliśmy liczbę zdalnych procesów, aby bankowanie było wygodne. Zaoferowaliśmy moratoria ustawowe i pozaustawowe oraz narzędzia wspomagające płynność. Z tych rozwiązań skorzystało prawie 164 tys. klientów, ich wartość bilansowa brutto przekroczyła 25 mld zł.
Szczególną troską objęliśmy osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej oraz seniorów. Dzieliliśmy się wiedzą – starszym grupom klientów pomagaliśmy poznać nowe technologie, dzieci uczyliśmy oszczędzania, a firmom przybliżaliśmy zasady korzystania z pomocy publicznej oraz pomagaliśmy zrozumieć perspektywy prowadzenia biznesu w post-covidowej rzeczywistości. Wspólnie z naszymi klientami nieśliśmy niezbędną pomoc – w akcji „Podwójna moc pomagania” zebraliśmy ponad 5 mln zł dla szpitali na zakup potrzebnego w pandemii sprzętu, a jesienią przekazaliśmy kolejne środki oddziałom onkologii dziecięcej. Stworzyliśmy też portal RazemPokonamy.pl z przydatnymi informacjami ułatwiającymi funkcjonowanie w pandemii COVID-19.
Nasze starania zostały docenione przez Euromoney – otrzymaliśmy nagrodę w kategorii Excellence in Leadership. Kapituła konkursu wyróżniła nas za szerokie wsparcie klientów, ale także za akcje i inicjatywy przeprowadzone podczas pandemii. Nie byłoby to możliwe bez naszych pracowników, którym serdecznie dziękuję za zaangażowanie, wzajemne wsparcie, solidarność, za to, że każdego dnia niezależnie od sytuacji byli gotowi do pracy, aby zapewnić klientom profesjonalną obsługę.
Otoczenie makroekonomiczne – zwiększanie odporności
2020 był wyjątkowym rokiem w gospodarce. Pandemia wywołała recesję w Polsce i na świecie, była najważniejszym czynnikiem kształtującym rzeczywistość gospodarczą i finansową roku ubiegłego i prawdopodobnie również bieżącego. PKB obniżył się w zeszłym roku o 2,8%, co było jedną z najpłytszych recesji w Europie, ale pierwszą w polskiej gospodarce od początku lat 90. Zmiany w różnych obszarach gospodarki były bardzo niejednorodne: konsumpcja prywatna obniżyła się o 3%, a inwestycje o 8,4%; najbardziej poszkodowane zostały branże związane z turystyką i rekreacją, za to szczególnie dobrze radziły sobie przemysł i sektory nastawione na eksport. Reakcja rynku pracy na zawirowania gospodarcze była wyjątkowo łagodna, a bezrobocie wzrosło w niewielkim stopniu, pozostając na jednym z najniższych poziomów w UE.
Na pandemię zareagował też NBP. Stopa referencyjna została obniżona z 1,5% do 0,1%, najniżej w historii. Rozpoczęto skup obligacji, a pod koniec roku dodatkowo bank centralny podjął interwencje walutowe osłabiające złotego.
Wchodzimy w 2021 rok z bardzo niskimi stopami procentowymi i wciąż dużymi pokładami niepewności odnośnie do możliwości prowadzenia biznesu, kolejnych fal zachorowań, lockdownów, ale też z oczekiwaniem, że gospodarka zdoła osiągnąć wzrost PKB powyżej 4%, z ponad 5-procentowymi wzrostami konsumpcji prywatnej i inwestycji, jeśli tylko uda się masowymi szczepieniami zepchnąć koronawirusa do defensywy.
Rozwój biznesu
Pomimo szybkiego dostosowania Banku do nowych okoliczności, te warunki znalazły odzwierciedlenie w naszych wynikach. W 2020 roku zysk netto Santander Bank Polska wyniósł 738,4 mln zł, wynik odsetkowy 4,368 mld zł., a wynik z prowizji 1,765 mld zł. Utrzymaliśmy pod kontrolą koszty, a nasze aktywa wyniosły 203 mld zł i wzrosły o 11,9% r/r.
Na wyniki Santander Bank Polska w 2020 roku duży wpływ miały czynniki niezależne od nas, między innymi rekordowe cięcia stóp procentowych, znaczny wzrost składki na BFG oraz wzrost kosztów regulacyjnych i obciążeń podatkowych, a także zwiększone rezerwy. Jednak w 4 kwartale ubiegłego roku pojawiły się pozytywne sygnały - powrót zainteresowania klientów finansowaniem i funduszami inwestycyjnymi, a także wzrost transakcyjności. Te sygnały są dobrym prognostykiem na przyszłość.
Cyfryzacja i promocja zdalnego bankowania to odpowiedź na nową rzeczywistość. Uprościliśmy większość kluczowych procesów obsługi klienta i zadbaliśmy, aby coraz więcej spraw można było załatwiać w kanałach zdalnych. W Santander Bank Polska obsługujemy ponad 5 mln klientów
Liczba klientów aktywnych cyfrowo wzrosła o 10% r/r, a użytkowników mobile o 18% r/r. Odnotowaliśmy duże wzrosty liczby transakcji w bankowości mobilnej. Rośnie także sprzedaż w kanałach zdalnych. Klientom udostępniliśmy otwartą bankowość Santander Open, aby ułatwić codzienne zarządzanie finansami. Dzięki temu możliwy jest dostęp do rachunków w innych bankach z poziomu Santander Internet oraz inicjowanie przelewów. Korzystając z rozwiązania zaprojektowanego w Grupie Santander, wprowadziliśmy nową usługę doradztwa inwestycyjnego, adresowaną do klientów Private Banking. Zmienialiśmy też sieć naszych placówek, modernizując obecne, a także otwierając kolejne w modelu Work/Café.
Dla małych i średnich firm wprowadziliśmy nowe zdalne procesy - kredytowy, aktualizację danych działalności gospodarczej, podpisywanie aneksów. Dla JDG korzystających z bankowości elektronicznej wprowadziliśmy usługi dodatkowe– eUmowy, eWindykacja, eFaktoring. Umożliwiliśmy naszym klientom wnioskowanie o subwencję z Tarczy Finansowej 1.0 w bankowości elektronicznej – mamy 16% udział w wypłaconych subwencjach PFR z tej Tarczy. Segment zanotował 11% wzrost liczby obsługiwanych klientów, z czego 73% to klienci aktywni cyfrowo.
W segmencie Bankowości Korporacyjnej i Biznesowej odnotowaliśmy stabilny wzrost we wszystkich kluczowych liniach przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Widzimy też ponad 20% wzrost sprzedaży produktów Trade Finance, a także 30% wzrost obrotów na platformie wymiany walut eFX. Mocny nacisk kładliśmy na dalsze ujednolicanie i upraszczanie procesu kredytowego dla klientów, promowanie rozwiązań zdalnych. Doskonaliliśmy platformę Santander Trade oraz Trade Club Alliance, aby wspierać międzynarodowy rozwój biznesowy naszych klientów i ułatwić im nawiązywanie kontaktów z kontrahentami działającymi na innych rynkach. Także w zeszłym roku Santander Bank Polska, jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce, wdrożył CRM oparty na rozwiązaniu chmurowym. Salesforce CRM jest jednym z najbardziej innowacyjnych systemów w skali globalnej, który umożliwia jeszcze lepszą i szybszą obsługę klientów firmowych.
Ubiegły rok był owocny dla naszej Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej. Przeprowadziliśmy największy w historii debiut na GPW w Warszawie spółki z branży eCommerce, a także drugie i trzecie największe w historii warszawskiej giełdy wezwania na spółki z branży telekomunikacyjnej oraz hotelarskiej. Zeszły rok to 110% wzrost przychodów z transakcji na rynkach finansowych i 184% wzrost przychodów z emisji i skupu akcji.
Mimo pandemii Santander Bank Polska nie zwalnia tempa w działaniach, które pomagają naszym klientom w realizacji długoterminowej strategii wsparcia koniecznych zmian dotyczących ekologii czy ochrony środowiska. Wśród takich działań mogę wymienić zaoferowanie, jako pierwsza instytucja w Polsce, rozwiązań finansowych opartych na zasadach ESG (Environmental, Social, Governance) czy SDG (Sustainable Development Goals). Są to m.in. zielone obligacje, kredyty i obligacje ESG-linked czy transakcje zabezpieczające ryzyko zmienności stóp procentowych, oparte na zasadach zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy także zaangażowani w finansowanie farm wiatrowych i solarnych – w 2020 roku uczestniczyliśmy m.in. w największym dotychczas w Polsce finansowaniu portfela farm fotowoltaicznych. Aktywnie bierzemy udział w transformacji polskiego sektora energetycznego, w najbliższych latach będziemy nadal finansować przejście z energetyki węglowej na zielone źródła energii.
Nadal nierozstrzygnięta pozostaje kwestia kredytów frankowych, jednakże trwają prace grupy roboczej z regulatorem i próba znalezienia rozwiązania. W 2021 roku będziemy wspólnie analizować możliwe scenariusze, by znaleźć akceptowalne dla wszystkich stron propozycje.
Nasza odpowiedzialność
W 2020 roku przeprowadziliśmy wiele działań i projektów, które promowały ekologiczne rozwiązania oraz wspierały inkluzywną bankowość, rozumianą jako włączanie w rynek usług finansowych osób dotychczas z niego wykluczonych.
Fundacja Santander Bank Polska w 2020 roku realizowała wiele projektów wspólnie z wolontariuszami (w tym m.in. akcje świąteczne czy szycie i przekazanie 15 tys. maseczek szpitalom i innym placówkom) oraz inwestowała w edukację dzieci i młodzieży poprzez Program Stypendialny czy program telewizyjny „Korki.tv” dla maturzystów i 8-klasistów. Wspomagała także organizacje pozarządowe i rozwój lokalnych społeczności poprzez program grantowy „Tu mieszkam, tu zmieniam EKO” – na realizację projektów ekologicznych przekazano 500 tys. złotych.
Zaoferowaliśmy Stypendia Santander w ramach dwóch kampanii #ZostańWDomu oraz #ZainwestujWSiebie, które były odpowiedzią Santander Universidades na pandemię COVID-19. Niemal 3 tys. osób otrzymało wsparcie w postaci m.in intensywnych kursów rozwojowych on-line organizowanych przez prestiżowe uczelnie w Polsce i na świecie, a także nagrody finansowe dla najlepszych studentów. Naszym celem jest pomoc młodym ludziom w wejściu na rynek pracy poprzez rozwój i dostosowanie ich kompetencji do zmieniających się oczekiwań pracodawców.
Miniony rok pokazał jak wiele możemy osiągnąć działając wspólnie. Obserwowaliśmy niespotykaną mobilizację w wielu obszarach naszej działalności – od błyskawicznego wdrażania cyfrowych rozwiązań bankowych, po bezinteresowną pomoc potrzebującym. Ta elastyczność i tempo adaptowania się do nowej rzeczywistości, połączone ze współpracą i wzajemnym zrozumieniem potrzeb, są dla mnie dobrym prognostykiem na rok 2021, w który wchodzimy z optymizmem. Doświadczenia zdobyte w tym czasie będziemy wykorzystywać do budowania przewag konkurencyjnych i jeszcze lepszych relacji z naszymi klientami.
Chciałbym podziękować wszystkim naszym Klientom, Pracownikom, Partnerom i Akcjonariuszom. Za to, że jesteście z nami, za zaufanie, jakim nas obdarzacie. Razem stawiliśmy czoła wyzwaniom i pokazaliśmy wielką wartość relacji, jakie nas łączą.
Michał Gajewski
Prezes Zarządu Santander Bank Polska S.A.
Podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym