Szanowni Akcjonariusze,

z przyjemnością przekazuję na Państwa ręce raport roczny Banku Pekao S.A. za rok 2020.

Miniony rok na wielu płaszczyznach był czasem dużej próby i nadzwyczajnych działań, które jako społeczeństwo, gospodarka i sektor publiczny podjęliśmy w obliczu globalnej pandemii COVID-19. Wspólnie wdrażaliśmy i wspieraliśmy rozwiązania, które z jednej strony pozwoliły nam znacząco minimalizować rozwój samej pandemii, a z drugiej aktywnie przeciwdziałać negatywnym skutkom gospodarczym związanym z ograniczeniem aktywności ekonomicznej, a w przypadku najbardziej dotkniętych gałęzi gospodarki, wręcz ich czasowym zatrzymaniem. Sektor bankowy, zarówno w Polsce jak i na świecie, miał w tym trudnym czasie niezwykle ważną rolę do odegrania. W przeciwieństwie do globalnego kryzysu finansowego z przełomu poprzedniej dekady, instytucje finansowe na świecie dzięki silnej pozycji kapitałowej i płynnościowej mogły aktywnie włączyć się w przeciwdziałanie negatywnym skutkom pandemii, wspierając swoich klientów, pracowników i otoczenie społeczne. Nie inaczej sytuacja wyglądała w Polsce, gdzie sektor bankowy od pierwszych tygodni rozwoju pandemii uruchomił działania, których nadrzędnym celem było bezpieczeństwo klientów i pracowników, a także pomoc klientom w dostępie do finansowania. Dla Pekao, jako drugiej największej instytucji bankowej w kraju, odpowiedzialność to jeden z kluczowych filarów ponad 90-letniej działalności Banku. Dlatego aktywnie i szybko włączyliśmy się w przeciwdziałanie skutkom pandemii. Dzięki silnej pozycji bilansowej i skali Banku, mogliśmy wspierać zarówno naszych klientów jak i pracowników, nie rezygnując przy tym ze strategicznych działań, przede wszystkim transformacji operacyjnej i cyfrowej, którą w wielu elementach skokowo przyspieszyliśmy w obliczu wymagającego środowiska pandemii. Odpowiedź Banku Pekao na sytuację pandemiczną opierała się na trzech filarach, które przyświecały naszym działaniom w 2020 roku. To ostrożny wzrost, cyfryzacja i efektywność, a także odporność i odpowiedzialność. To właśnie te czynniki mocno determinowały działania, zapewniające bezpieczeństwo naszych pracowników, wsparcie klientów oraz rozwój biznesu i koncentrację na realizacji przewidywalnych wyników finansowych.

 Wstrząs ekonomiczny związany z potrzebą zatrzymania wielu gałęzi gospodarki w obliczu pandemii przybrał na świecie skalę niespotykaną w czasach powojennych. Jednak kolejny raz, na tle wielu krajów europejskich, Polska gospodarka udowodniła, że ma silne fundamenty, dywersyfikację i naturalną zdolność do absorbcji szoków ekonomicznych. Spadek polskiego PKB o 2,8% w 2020 roku okazał się istotnie mniejszy od założeń ekonomistów z początków pandemii i ostatecznie był jednym z najlepszych wyników wśród dużych gospodarek światowych. Istotną i pozytywną rolę w absorpcji szoku gospodarczego odegrała również polityka gospodarcza, w licznych i skoordynowanych działaniach na łączną kwotę ponad 300 mld złotych, których skala nie byłaby możliwa bez silnej pozycji fiskalnej polskiej gospodarki u progu pandemii. Polska nie tylko lepiej poradziła sobie w tym trudnym roku, ale również jej średniookresowe perspektywy ponadprzeciętnego wzrostu wyróżniają ją pozytywnie na tle Europy dzięki dużej konkurencyjności oraz zmianom w globalnych łańcuchach dostaw, które pandemia zweryfikowała. Jestem przekonany, że wraz z powrotem krajowej gospodarki na ścieżkę trwałego wzrostu, również polski sektor bankowy będzie mógł powrócić na ścieżkę wzrostu z ostatniej dekady, która pozytywnie wyróżniała polskie banki na tle sektora w Europie.     

Tak jak polska gospodarka po raz kolejny zaprezentowała swoją siłę, podobnie Bank Pekao pokazał wysoką zdolność do rozwoju w wymagających warunkach otoczenia gospodarczego, które dobrze oddaję nasze podejście w zakresie ostrożnego wzrostu. Utrzymując wysokie tempo wzrostu skali Banku (+15% r/r) koncentrowaliśmy się na wzroście w segmentach najbardziej odpornych na dekoniunkturę takich jak detaliczne produkty hipoteczne, a także kredytach z gwarancjami w ramach programów publicznych w ramach finansowania przedsiębiorstw (blisko dwie-trzecie sprzedaży w segmencie MŚP). Jednocześnie ostrożnie podchodziliśmy do nowego finansowania w segmentach najbardziej narażonych na zmienność warunków ekonomicznych, takich jak detaliczne pożyczki gotówkowe. Pomimo aktywnego zarządzania kosztem finansowania Banku, po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy instytucją finansową godną zaufania w okresie niepewności, co dobrze odzwierciedla 10% wzrost wolumenu oszczędności powierzonym nam przez klientów detalicznych. Trzeci rok z rzędu odnotowaliśmy akwizycję nowych klientów na poziomie przewyższającym nasze strategiczne ambicje. Było to możliwe m.in. dzięki kolejnym innowacjom, takim jak aplikacja mobilna PeoPay Kids dla najmłodszych klientów i ich rodziców.

Nasz konsekwentny rozwój na przestrzeni lat nie byłby możliwy bez rozwoju naszych klientów, dlatego w tym szczególnie trudnym okresie wspieraliśmy klientów m.in. poprzez ofertę moratoriów kredytowych, których w 2020 roku udzieliliśmy na łączną kwotę blisko 13 mld zł. Dystrybuowaliśmy również programy wsparcia płynności Polskiego Funduszu Rozwoju, w których mamy 13% udziały. Zadbaliśmy o bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i pracowników dzięki szerokiemu wykorzystaniu możliwości pracy zdalnej, wysokim wymogom sanitarnym w placówkach oraz stale rozwijanym narzędziom cyfrowym.

Radykalna zmiana warunków funkcjonowania gospodarki w obliczu pandemii nie pozostała bez konsekwencji w krótkim i średnim okresie na zdolność do generowania wyników przez sektor bankowy. Dlatego tym bardziej chciałbym podkreślić nasze działania w zakresie efektywności i digitalizacji, które po raz kolejny pokazały, że Bank Pekao jest w stanie szybko i skutecznie reagować na zmiany warunków otoczenia. W odpowiedzi na trudny czas do generowania dochodów, podjęliśmy szereg, strategicznych i operacyjnych działań w zakresie efektywności, redukując bazę kosztową o blisko 3,5% r/r, a także przyspieszyliśmy ewolucję naszego modelu biznesowego na bardziej cyfrowy. Z jednej strony znalazło to wyraz w dalszej optymalizacji naszej sieci placówek o 10% r/r, a z drugiej w wykorzystaniu naszej uznanej w kraju i za granicą platformy cyfrowej PeoPay. To w dużej mierze dzięki jej rozwojowi, w 2020 roku przekroczyliśmy strategiczny poziom 2 mln aktywnych klientów mobilnych, a co druga pożyczka gotówkowa sprzedawana jest w kanale zdalnym. Jestem przekonany, że pandemia trwale wpłynie na ewolucję usług cyfrowych w bankowości, dlatego nasza nowa strategia, którą planujemy zaprezentować w 1 połowie 2021 roku, bezsprzecznie podniesie poziom naszych aspiracji w tym obszarze.  Przewidując i wyprzedzając trendy rynkowe, nieustannie poszukujemy potencjału rozwoju w najbardziej perspektywicznych obszarach bankowości, jednocześnie wykorzystując możliwości, jakie mogą nam dać partnerstwa strategicznie, zwłaszcza w zakresie przyspieszenia rozwoju technologii i oferty produktowej. Dlatego tym bardziej, cieszy mnie współpraca, jaką zapoczątkowaliśmy z operatorem systemu płatności Tpay w celu przygotowania kompleksowej oferty produktowej w kanale e-commerce dla naszych klientów, a inwestycja kapitałowa Banku w samą spółkę wzmocni realizację potencjału, jaki widzimy w tej długofalowej współpracy. Jako Bank, chcemy być jednym ze zwycięzców w nowej cyfrowej rzeczywistości, która z jednej strony poprzez większą standaryzację usług i produktów będzie z korzyścią dla klientów, z drugiej rodzi potrzebę jeszcze intensywniejszej dywersyfikacji i ewolucji modelu biznesowego banku. Tworzenie ekosystemu usług, partnerstwa i dalszy wzrost nakładów inwestycyjnych w naszą platformę mają nam w realizacji tego celu pomóc.

Wspomniałem już na wstępie o odporności i odpowiedzialności, które w obliczu pandemii nabrały szczególnego znaczenia i zademonstrowały siłę bilansową Banku Pekao, budowaną konsekwentnie od lat. Nasze odpowiedzialne podejście to niezmiennie konserwatywne zarządzanie ryzykiem kredytowym, które na przestrzeni cyklu gospodarczego w ostatniej dekadzie pozwalało nam realizować najniższe koszty ryzyka wśród dużych banków komercyjnych w Polsce. W minionym roku ostrożnościowo zawiązaliśmy dodatkowe rezerwy kredytowe, największe w skali polskiego sektora bankowego, które dobrze przygotowują nas na ewentualność kontynuacji trudnych warunków ekonomicznych, nawet, jeśli wszyscy wierzymy w szybki powrót na ścieżkę wzrostu gospodarczego. Myśląc o zabezpieczeniu portfela na przyszłość, korzystaliśmy kolejny rok z odpowiedzialnych działań podjętych w przeszłości. W przeciwieństwie do wielu banków w sektorze, nasza minimalna wielkość i defensywna struktura portfela detalicznych kredytów walutowych w CHF materialnie ogranicza potencjalny koszt w konsekwencji orzecznictwa TSUE. Niemiej, chcąc pozwolić sobie na elastyczność działania niezależnie od scenariuszy rozwoju kwestii prawnych kredytów frankowych w przyszłości, zdecydowaliśmy się zawiązać dodatkowe rezerwy. Pisząc o odpowiedzialności, nie mógłbym pominąć odpowiedzialności Banku za środowisko, w którym działamy. Dlatego w ostatnich miesiącach kontynuowaliśmy szereg działań zorientowanych na rozwój w sposób zrównoważony ESG (Środowisko, Społeczna Odpowiedzialność i Ład Korporacyjny). Łączna skala naszego zaangażowania w finansowanie zrównoważone przekroczyła w 2020 roku 8 mld zł, a dodatkowo pełniliśmy wiodącą rolę w emisji obligacji, których oprocentowanie ściśle powiązane jest z realizacją celów środowiskowych w kluczowych sektorach gospodarki z perspektywy transformacji energetycznej Polski. Nasze działania są dostrzegane przez globalnych liderów opinii. Poprawiliśmy lub utrzymaliśmy wszystkie kluczowe oceny ESG. Drugi rok z rzędu znaleźliśmy się w przygotowanym przez Bloomberg prestiżowym zestawieniu  500 globalnych firm najlepiej dbających o równouprawnienie kobiet w środowisku pracy.. Powołaliśmy również zespół i ramy instytucjonalne w Banku, których celem jest jeszcze większy nacisk na implementację czynników ESG w zakresie działań komercyjnych i operacyjnych Banku. Czynniki ESG zajmą istotne miejsce wśród priorytetów naszej nowej strategii. W tym szczególnym roku, daliśmy również przykład odpowiedzialności za stabilność sektora, podejmując trudną decyzję o uczestnictwie w procesie przymusowej restrukturyzacji Idea Banku przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. W efekcie przejęliśmy wydzieloną część Idea Banku chroniąc jego depozytariuszy, sektor bankowy, w tym także Pekao, przed negatywnymi konsekwencjami potencjalnej upadłości Idea Banku. Struktura transakcji pozwoliła nam w pełni zabezpieczyć interes Pekao, a także klientów i depozytariuszy obu banków. Transakcja pokazała również wysokie kompetencje, zdolności organizacyjne i zaangażowanie pracowników Pekao w realizację wymagających projektów w trudnych warunkach otoczenia.      

          Przywołana przeze mnie transakcja to tylko jeden z wielu przykładów działań strategicznych i operacyjnych podjętych w tym roku, które jasno wskazują, że tylko przy pełnym zaangażowaniu, wsparciu i wykorzystaniu potencjału naszych pracowników jesteśmy w stanie zmieniać nasz Bank. Dlatego z całym Zarządem niezmiennie traktujemy inwestycję w ludzi, którzy tworzą Pekao, jako jeden z fundamentów dalszego ambitnego rozwoju naszej instytucji.                    

Pandemia i jej gospodarcze konsekwencje stanęły na drodze wielu firmom w realizacji ich planów finansowych i ambicji strategicznych. O ile wyniki Banku były lepsze na tle sektora bankowego w Polsce, to również w naszym przypadku musieliśmy zrewidować ambicje finansowe u progu realizacji dotychczasowej strategii „Siła Polskiego Żubra”. Pomimo bardzo silnej pozycji kapitałowej po raz pierwszy od ponad dekady nie mogliśmy podzielić się finansowymi efektami naszej pracy w formie dywidendy. Chcemy możliwe szybko powrócić do polityki atrakcyjnych dywidend. Jednocześnie, korzystając z dotychczasowych efektów transformacji cyfrowej realizowanej byliśmy przygotowani, aby szybko przystosować się do działania w środowisku pandemii. Ten sukces sprawił, że na przestrzeli roku kontynuowaliśmy i wzmocniliśmy nasze działania transformacyjne i już dzisiaj chciałbym wskazać, że będą one istotnym elementem kolejnego planu strategicznego na najbliższe lata.

Wchodzimy w rok 2021 z optymizmem. Wierzymy, że globalne i krajowe działania w zakresie wygaszania pandemii osiągną zamierzony efekt, co pozwoli nam wszystkim na powrót do normalności. Zdajemy sobie sprawę, że w wielu aspektach życia gospodarczego, normalizacja nie oznacza powrotu do rzeczywistości, jaką pamiętamy jeszcze z początku 2020 roku. Również w sektorze bankowym nie możemy liczyć na powrót do warunków funkcjonowania, które wspierały dochodowość przed pandemią, choćby w przypadku poziomu stóp procentowych. Dlatego już niebawem przedstawimy nowy plan strategiczny Banku w horyzoncie kilkuletnim, którego zarysy nakreśliłem już teraz. Chcemy, aby był to plan ambitny ale  realistyczny, wykorzystujący efekty intensywnej pracy w ostatnich latach i mocno stawiający na potrzeby klienta w erze cyfrowej. Jednocześnie, chcemy aby po raz kolejny była to strategia pozwalająca wynagrodzić naszych akcjonariuszy poprzez odbudowę rentowności w oparciu o wzrost skali i politykę atrakcyjnych dywidend. W tym miejscu pragnę podziękować wszystkim naszym klientom, naszym pracownikom, oraz wszystkim akcjonariuszom. Pragnę podziękować również Radzie Nadzorczej za zaufanie, współpracę i wsparcie, którym obdarzyli Zarząd Banku.

Z poważaniem,

Leszek Skiba

Prezes Zarządu Banku Pekao S.A.