Sprawozdanie z działalności M.W. Trade S.A. za 2020 rok
23
Podmiot tworzący decyduje o zmianie formy organizacyjno-prawnej albo o likwidacji SPZOZ. Spójnik
"albo" oznacza, że "wybiera" jedno z dwóch rozwiązań. Możliwość zmiany formy organizacyjno-prawnej
to nowa ścieżka rozwiązania problemu ujemnego wyniku (swoista procedura restrukturyzacji).
Wprowadzenie tych przepisów miało w ocenie Spółki na celu zagwarantowanie dodatkowej ochrony dla
SP ZOZ w czasie pandemii. Dla niektórych organów założycielskich, wprowadzone zmiany umożliwiły
odsunięcie w czasie o kolejne 12 miesięcy obowiązku likwidacji, wymuszonej dotychczasowymi przepisami
do 31 marca 2020 roku. Pośrednio zatem dodanie przepisów ust. 2a i ust. 2b być może ma związek z
wyrokiem TK z dnia 20.11.2019 roku. Warto podkreślić również, że jeżeli chodzi o zmianę formy
organizacyjno-prawnej, to w ocenie Spółki wobec w/w wyroku TK komercjalizacja czy przekształcenie
SP ZOZ w spółkę prawa handlowego jest mniej prawdopodobna niż ich upaństwowienie (przekształcenie
w jednostkę budżetową, państwową).
Ustawa nadal przewiduje możliwość przekształcenia placówki podległej w spółkę prawa handlowego,
jednak jest ona całkowicie dobrowolna. Nie przewidziano wsparcia ze strony budżetu dla przeprowadzenia
tego procesu. Pomimo niewielkiego zainteresowania organów założycielskich procesem przekształcenia,
wynikającego głównie z barier ekonomicznych i społecznych oraz ryzyka reputacyjnego, Spółka nadal
ostrożnościowo stosuje wdrożone zasady i procedury.
Czynnikiem mogącym mieć wpływ na ryzyko kredytowe jest tzw. „sieć szpitali” (Sieć), tj. system
podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, którego celem jest
zabezpieczenie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w szerokim zakresie. Sieć stanowi klasyfikację
podmiotów leczniczych w układzie zawierającym odpowiedni poziom systemu zabezpieczenia, profile, w
ramach których realizowane są świadczenia oraz zakresy i rodzaje realizowanych świadczeń. Systemem
objęte są wszystkie placówki zapewniające ciągłość dostępu do świadczeń oraz kompleksowość w ich
udzielaniu. Dla Spółki jest to potwierdzenie dotychczas stosowanej metodologii oceny ryzyka i polityki
koncentracji na jednostkach o istotnym znaczeniu w regionie.
Szerszy opis skutków wynikających z Ustawy oraz z wprowadzenia Sieci i jej aktualnych efektach
funkcjonowania, zawarty został w punkcie dotyczącym ryzyka prawnego. Warto podkreślić, iż w czerwcu
tego roku, zgodnie z regulacjami, nastąpi na nowo definiowanie podmiotów wchodzących w skład sieci
szpitali oraz określone zostaną nowe zakresy i wartości 4-letniej umowy ryczałtowej oraz odnawiane będą
roczne kontrakty z NFZ na świadczenia pozaryczałtowe. Nie jest znane na ten moment podejście MZ i
NFZ co do sposobu kalkulacji wartości do umów, z uwagi na całkowitą zmianę relacji finansowej i
rozliczeniowej placówek z NFZ na skutek sytuacji wywołanej pandemią koronawirusa. Warto podkreślić,
że we wrześniu 2020 roku padła deklaracja rządzących co do reformy Sieci Szpitali w 2021 roku. Z
zapowiedzi wynika, że na wyższe finansowanie ze strony NFZ będą mogły liczyć te Placówki, które
obsługują najmniej powtórnych hospitalizacji pacjentów, monitorują stan zdrowia chorego oraz wdrażają
systemy zdarzeń niepożądanych. W grudniu 2020 roku Rząd zapowiedział reformę służby zdrowia, która
będzie mieć istotny wpływ na kształtowanie się działalności i przychodów placówek. Padły również
zapowiedzi co do „upaństwowienia” Placówek poprzez ich transfer spod nadzoru jednostek
samorządowych, pod nadzór wojewodów lub Ministra Zdrowia. Również w grudniu 2020 roku weszło w
życie Zarządzenie Ministra Zdrowia w sprawie utworzenia Zespołu ds. restrukturyzacji publicznych
szpitali, którego zadaniem jest opracowanie do końca lutego 2021 roku i przedstawienie do akceptacji MZ
do końca maja 2021 roku założeń wraz z uzasadnieniem i Oceną Skutków Regulacji, obejmujących
restrukturyzację szpitali (w tym ich zobowiązań), przekształcenia właścicielskie, konsolidację sektora
szpitalnictwa, przeprofilowanie szpitali oraz zmianę struktury świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych
przez szpitale, zwiększenie efektywności i jakości procesów zarządczych oraz nadzorczych, utworzenie
podmiotu odpowiedzialnego za centralny nadzór nad procesami restrukturyzacyjnymi w sektorze
szpitalnictwa oraz utworzenie korpusu restrukturyzacyjnego i menadżerskiego. Ze względu na liczbę
Jednostek, restrukturyzacja będzie dotyczyła głównie szpitali powiatowych. Propozycja rządowych zmian
spotkała się z gronem negatywnych opinii przedstawicieli samorządów powiatowych, miejskich i