Szanowni Państwo,
rok 2020 był wyjątkowy. Pandemia mocno dotknęła większość branż, przekładając się na kondycję finansową firm i osób prywatnych. Epidemia wywiera bezprecedensową presję na ekosystem turystyki w UE. W wyniku ograniczeń podróży i innych ograniczeń obostrzeń, w pierwszym kwartale 2020 r. ruch turystyczny stopniowo ustał w UE i na świecie. OECD szacuje, że spadek ten wyniesie od 45 do 70 %, w zależności od czasu trwania kryzysu zdrowotnego i od tempa wychodzenia z tego kryzysu. Przedsiębiorstwa turystyczne stoją w obliczu poważnego kryzysu płynnościowego. Według szacunków branżowych, uszczuplenie dochodów osiągnęło w skali europejskiej poziom 85 % w przypadku hoteli i restauracji, 85 % w przypadku organizatorów turystyki i biur podróży, 85 % w przypadku kolei dalekobieżnych oraz 90 % w przypadku rejsów wycieczkowych i linii lotniczych. W branży podróży i turystyki w UE odnotowano zmniejszenie liczby rezerwacji o 60–90 % w porównaniu z analogicznymi okresami w poprzednich latach. Pandemia wywołała recesję w Polsce i na świecie, była najważniejszym czynnikiem kształtującym rzeczywistość gospodarczą i finansową roku ubiegłego i prawdopodobnie również bieżącego. PKB obniżył się w zeszłym roku o 2,8%, co było jedną z najpłytszych recesji w Europie, ale pierwszą w polskiej gospodarce od początku lat 90. Zmiany w różnych obszarach gospodarki były bardzo niejednorodne: konsumpcja prywatna obniżyła się o 3%, a inwestycje o 8,4%; najbardziej poszkodowane zostały branże związane z turystyką i rekreacją, za to szczególnie dobrze radziły sobie przemysł i sektory nastawione na eksport. Reakcja rynku pracy na zawirowania gospodarcze była wyjątkowo łagodna, a bezrobocie wzrosło w niewielkim stopniu, pozostając na jednym z najniższych poziomów w UE.
Działalność ośrodków spółki była ograniczana lub zawieszana począwszy od 14.03.2020 r. do 04.05.2020 r. (51 dni) a następnie od 07.11.2020 r. do 14.02.2021 r. (99 dni). Ten stan rzeczy w sposób naturalny przełożył się na osiągnięte przez Spółkę wyniki. Spółka pozyskała w ramach tarczy finansowej pożyczkę od Polskiego Funduszu Rozwoju w maksymalnej wysokości do kwoty 3.283.000 PLN. Pandemia wpłynęła również na opóźnienia w uruchomieniu naszego ośrodka w Dąbkach, który finalnie zostanie przekazany naszym Gościom w tym roku. Zespół obiektów w Dąbkach wraz z zagospodarowaniem terenu, po realizacji inwestycji, powinien: łączyć możliwość prowadzenia kuracji leczniczych z zabawą i rozwojem dzieci, zapewnić możliwość poprawy zdrowia i wypoczynku dla dorosłych opiekunów, oferować zagospodarowanie czasu wolnego, w tym umożliwić spędzenie wolnego czasu pomiędzy zabiegami, uatrakcyjnić pobyty turystyczno-wypoczynkowe dla rodzin z dziećmi oraz kuracjuszy, zarówno w czasie sezonu letniego jak również poza sezonem.
Wszystkie działania podjęte w Dąbkach, zwiększą bazę noclegową i rozszerzą istniejące w obiekcie funkcje, przyczyniając się do unowocześnienia obiektu i dostosowania go do uwarunkowań rynkowych.
W tym trudnym okresie zadbaliśmy o bezpieczeństwo klientów i pracowników:
zapewniliśmy środki ochrony osobistej w (osłony pleksi, maseczki, rękawiczki, przyłbice, płyny dezynfekcyjne, mierzenie temperatury),
pomieszczenia hotelowe i biura dostosowaliśmy do zasad bezpieczeństwa,
oznakowaliśmy powierzchnie, przypominając o zachowaniu dystansu i stosowania wzmożonych środków higieny,
Klienci i Pracownicy dostali informacje o nowych zasadach higieny w poszczególnych ośrodkach jak i biurach.
Monitorujemy stan zdrowia pracowników i przypadki zarażenia koronawirusem. Dzięki pozyskanym danym, jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom i zarządzać sytuacją na bieżąco. W trosce o samopoczucie Klientów Spółka, we współpracy z PZU, udostępniła zdalne konsultacje lekarskie. Podczas meldowania się w hotelu, Klient otrzymuje kod aktywacyjny, umożliwiający dostęp do teleporad internisty i pediatry poprzez portal mojePZU. Opieka telemedyczna PZU Zdrowie trwa przez cały okres pozostawania w hotelu w ramach pobytów 7 i 14-dniowych. Z usługi można skorzystać przez cały rok. Pandemia ciągle trwa, pamiętamy o tym, zachowując na co dzień niezbędną ostrożność, przestrzegając obowiązujących w Spółce procedur, chroniąc siebie i współpracowników. Miejmy nadzieję, że rozpoczęty proces szczepień doprowadzi w najbliższych miesiącach do znacznego spadku zakażeń, a nam pozwoli wrócić do normalności.
W październiku 2020 r. Spółka uruchomiła ośrodek w Dąbkach (dysponując nową bazą pokoi). Nasza działalność niestety została zawieszona przez drugą falę koronawirusa. W pierwszej połowie 2021 roku uruchomimy w pełni zmodernizowany i rozbudowany ośrodek w Dąbkach. W przyszłym, będziemy kontynuować pracę nad rozbudową obiektu - INTERFERIE w Kołobrzegu OSW CHALKOZYN, kompleksową modernizacją obiektu – INTERFERIE w Świeradowie Zdroju Hotel Malachit, modernizacją obiektu – INTERFERIE w Szklarskiej Porębie Hotel Bornit i Ustroniu Morskim. Kluczowe cele strategiczne w perspektywie oczekiwań klienta, doskonalenia procesów wewnętrznych oraz doskonalenia i zasobów na najbliższe okresy można przedstawić następująco:
coraz większa specjalizacja ośrodków lub przynajmniej specjalizacja wybranych programów medycznych dających przewagę konkurencyjną,
koncentracja zarówno na pacjentach krajowych jak i międzynarodowych - nawet tych gotowych podróżować dalej w celu uzyskania specjalistycznej opieki w Medical SPA,
stworzenie istotnej Grupy Medical SPA dającej korzyści skali – tj. zarówno efektywność kosztową jak i potencjał przychodowy,
wzbogacona oferta dla Klientów indywidualnych,
dalsza współpraca z Touroperatorami i zwiększanie ich liczby (możliwe dzięki wzrostowi ilości miejsc), a przez to realizowanie większości przychodów przez ten kanał sprzedaży,
dalszy rozwój kanałów sprzedaży do klientów indywidulanych (portale, strona www i in.) oraz Klientów MICE,
zabiegi Medical, jako kluczowy element działalności operacyjnej Hoteli,
zniwelowanie charakterystycznej dla hotelarstwa wysokiej sezonowości,
wydzielona baza Medical w ramach infrastruktury hoteli, a nie łączenie stref Medical i SPA&Wellness. Baza zdolna wykonywać ok 200 tys. zabiegów rocznie,
podział rehabilitacji na 3 główne działy: Fizykoterapia, Wodolecznictwo,Kinezyterapia,
baza SPA&Wellness, jako osobny obszar w hotelu,
efektywność kosztowa - rozbudowa ośrodków w oparciu o nowoczesne materiały, funkcjonalny układ dostosowany do zaplanowanego modelu biznesowego oraz renomowani wykonawcy.
Pomimo niezwykle trudnej sytuacji w branży turystycznej, udało nam się zachować wszystkie miejsca pracy. Zagadnienia związane z zatrudnieniem pracowników, ich rozwojem oraz tworzeniem właściwego środowiska pracy, są w opinii INTERFERIE S.A. najważniejszym elementem długoterminowego zrównoważonego rozwoju Spółki.
Dziękujemy naszym Akcjonariuszom, Pracownikom za wsparcie Spółki w tym wymagającym czasie.
Z poważaniem
Łukasz Ciołek Urszula Bąkowska - Morawska
Prezes Zarządu Wiceprezes Zarządu