Arctic Paper S.A.

Raport Społecznej Odpowiedzialności

Informacje niefinansowe Grupy Kapitałowej Arctic Paper S.A. za rok 2020






Arctic Paper S.A.

ul. Fabryczna 1

PL 66470 Kostrzyn nad Odrą

Polska



Obraz 11

Słowo wstępu od Zarządu


Wytrwała praca na rzecz zrównoważonego rozwoju w czasach niepewności

Arctic Paper od dawna angażuje się w zrównoważony rozwój. Dążymy do tworzenia produktów i procesów, które są bezpieczne dla ludzi, zdrowe dla środowiska i korzystne dla naszej działalności.

Kiedy mamy do czynienia z niepewnością, zmiennością kluczowa staje się zdolność do szybkiego przystosowania się firmy oraz jej silna kultura. Od momentu wybuchu pandemii ściśle monitorowaliśmy wyzwania związane ze zdrowiem publicznym i podjęliśmy szereg działań, aby zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom, partnerom i klientom.

Mimo, że COVID-19 stanowił dla nas wyzwanie, nasze wysiłki na rzecz środowiska nie ustały. W tym roku fabryka w Munkedal - jako pierwsza na świecie - otrzymała certyfikat Cradle to Cradle Certified™, na wszystkie gatunki produkowanego papieru. Certyfikat ten jest znanym na całym świecie standardem dla wyrobów bezpiecznych, podlegających recyklingowi i wytworzonych zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, a my podejmujemy dalsze kroki w tym kierunku, by kolejne nasze zakłady uzyskały ten certyfikat.

Energia odnawialna jest podstawą zrównoważonej produkcji papieru. W 2020 r. Arctic Paper Munkedals zrealizowało inwestycję w zwiększenie mocy elektrowni wodnej z 2 do 6 MW oraz otrzymało pozwolenie na budowę ciepłowni na biomasę, co pozwoli na zaspokojenie do 80 procent potrzeb energetycznych fabryki. W Arctic Paper Kostrzyn w Polsce, trwa pilotażowa inwestycja w ogniwa fotowoltaiczne, natomiast papiernia w Grycksbo jest już zaopatrywana w energię odnawialną z istniejącej ciepłowni wykorzystującej pelet.

Przemysł papierniczy przechodzi szybkie zmiany, a celuloza i papier odgrywają coraz szerszą rolę, zwłaszcza w ogólnoświatowym trendzie zastępowania opakowań z tworzyw sztucznych. Pandemia sprawiła, że zdrowie stało się priorytetem i aby sprostać zmieniającym się potrzebom, Arctic Paper nieustannie dąży do opracowywania nowych, innowacyjnych rodzajów papieru i produktów.

Dzięki szeroko zakrojonym wysiłkom rok 2020 okazał się lepszy niż oczekiwano i jestem dumny z kroków, jakie Arctic Paper podjęła w tym roku na drodze ku zrównoważonej gospodarce. Wspólnie będziemy nadal rozwijać naszą działalność i tworzyć wartość dzięki innowacjom zorientowanym na klienta, które napędzają przejście do gospodarki o obiegu zamkniętym.

Michał Jarczyński, Prezes Arctic Paper S.A. 



 

Nasz model biznesowy

Arctic Paper S.A. jest wiodącym w Europie producentem wysokiej jakości papieru graficznego, notowanym na giełdzie w Warszawie (Giełda Papierów Wartościowych – GPW) oraz w Sztokholmie (NASDAQ). Wytwarzamy wiele rodzajów niepowlekanego i powlekanego papieru bezdrzewnego oraz niepowlekanego papieru drzewnego dla drukarni, dystrybutorów papieru, wydawnictw książek i czasopism, branży reklamowej oraz producentów opakowań.

Na dzień 31 grudnia 2020 roku zatrudnienie w Arctic Paper wynosiło 1 200 osób. Naszą działalność prowadzimy w trzech papierniach:

Papiernia w Kostrzynie nad Odrą (Polska);

Zdolności produkcyjne tej papierni wynoszą około 315 000 ton papieru rocznie, a podstawowy asortyment to niepowlekany papier bezdrzewny m.in. do druku książek, broszur i formularzy oraz do produkcji kopert i innych artykułów papierniczych.

Zdolności produkcyjne tej papierni wynoszą około 160 000 ton papieru rocznie, a podstawowy asortyment to niepowlekany papier bezdrzewny, stosowany przede wszystkim do druku książek oraz wysokiej jakości broszur.

Papiernia w Grycksbo (Szwecja)

Zdolności produkcyjne tej papierni wynoszą około 220 000 ton papieru rocznie, a podstawowy asortyment to powlekany papier bezdrzewny, stosowany do druku map, książek, czasopism, plakatów i materiałów reklamowych.

Zarządzamy biurami sprzedaży w całej Europie, które wspierają naszą działalność i utrzymują kontakt z klientami. Nasza centrala znajduje się w Kostrzynie nad Odrą (Polska), a oddział w Gothenburgu (Szwecja).

Obraz 14



Główna Biura: Arctic Paper S.A. Kostrzyn nad Odrą, Polska Arctic Paper S.A. (Filial) Gothenburg, Szwecja


Fabryki: Arctic Paper Grycksbo AB, Szwecja Arctic Paper Kostrzyn S.A., Polska Arctic Paper Munkedals AB, Szwecja


Biura Sprzedaży: Arctic Paper Papierhandels GmbH, Austria Arctic Paper Benelux N.V., Belgia, Arctic Paper Danmark A/S, Dania Arctic Paper France SAS, Francja, Arctic Paper Deutschland GmbH, Niemcy, Arctic Paper Italia Srl, Włochy Arctic Paper Baltic States, Łotwa Arctic Paper Norge AS, Norwegia, Arctic Paper Polska Sp.z o.o., Polska Arctic Paper Espana S.L., Hiszpania


Arctic Paper S.A to także większościowy akcjonariusz (posiadający 51,0% akcji, stan na 31 grudnia 2020 r.) grupy Rottneros. Rottneros jest producentem celulozy, akcje grupy są przedmiotem obrotu na giełdzie Nasdaq w Sztokholmie. Celulozownie, których właścicielem i zarządcą jest Rottneros, znajdują się w Szwecji i mają roczną zdolność produkcyjną przekraczającą 440 000 ton masy celulozowej. Arctic Paper S.A. sprawuje kontrolę finansową nad Rottneros, ponieważ posiada większość akcji, zaś kontrola operacyjna należy do Rottneros, w tym odpowiedzialność za wyniki firmy i kwestie dotyczące zrównoważonego rozwoju. Dane za rok 2020, dotyczące Rottneros, nie są dostępne w formacie raportowanym przez Arctic Paper S.A., ale wpływ na zrównoważony rozwój i wyniki zostaną przedstawione w oddzielnym sprawozdaniu jednostki zależnej.


Nasze dziedzictwo i wartości

Arctic Paper jest spółką, która ma szwedzkie korzenie.

Od 1740 roku zajmujemy się produkcją papieru. Obecnie posiadamy jedne z najbardziej ekologicznych papierni na świecie i nieustannie usprawniamy nasze procesy zakupowe, produkcyjne, sprzedażowe oraz gospodarkę energią.

Nasza reputacja na rynku wysokiej jakości papieru graficznego została zbudowana na długoletniej tradycji znakomitych wyników osiąganych przez nasze marki, realizowanych przez najbardziej wymagających odbiorców, którzy cenią sobie sprawdzoną jakość naszych produktów.

Działamy w sposób przejrzysty i otwarty realizując długoterminowy plan dotyczący tego jak działamy, myślimy i jesteśmy postrzegani. Jesteśmy wrażliwi na naturę i z optymizmem patrzymy w przyszłość. Chronimy zasoby naturalne i nieustannie tworzymy zdrową równowagę pomiędzy ludźmi, produkcją i poszczególnymi regionami. Naszą działalność prowadzimy stabilnie, długoterminowo i w sposób godny zaufania. Jesteśmy pionierem w zakresie ochrony środowiska i rozwoju nowych produktów dla podstawowych rynków, jak również wprowadzanych na nowe rynki i dla nowych segmentów. Oferujemy wyróżniające się produkty i usługi, które cechuje innowacyjność i niezawodna jakość, które są stworzone do realizacji najbardziej wymagających kreatywnych pomysłów oraz w nowych technologiach.



Nasze marki

Jesteśmy jednym z wiodących europejskich producentów wysokiej jakości papieru do zastosowań graficznych i usług wykorzystywanych do realizacji najbardziej wymagających pomysłów oraz w technologiach, które cenią sobie świeżość, jak również wysoką, niezawodną i ekologiczną jakość naszych marek papieru.

Jesteśmy znani z wprowadzania nowych rozwiązań i produktów oraz nieustannego poszerzania asortymentu naszych produktów, w oparciu o najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii druku.

Rynek papierów graficznych dzieli się na dwa segmenty: bezdrzewny papier wysokiej jakości i papier drzewny, a oba dzielą się dalej na podsegmenty papieru niepowlekanego i powlekanego. Nasze papiernie w Munkedal i Kostrzynie produkują niepowlekany papier bezdrzewny i drzewny, a papiernia w Grycksbo produkuje powlekany papier bezdrzewny.


Kluczowe marki:

Obraz 5


Niepowlekany papier bezdrzewny, a w szczególności:

Wysokiej jakości papier graficzny o bardzo gładkiej powierzchni, stosowany do różnego rodzaju materiałów reklamowych i marketingowych. Jest on produkowany pod marką Munken.

Spulchniony papier książkowy, produkowany pod marką Munken, wykorzystywany głównie do drukowania książek;

Biały papier offsetowy, produkowany i dystrybuowany głównie pod marką Amber. Jest to jeden z najbardziej wszechstronnych rodzajów papieru.

Niepowlekany papier drzewny, a w szczególności:

Wysokiej jakości spulchniony papier, produkowany i dystrybuowany pod marką Munken, opracowany do druku książek jednokolorowych i w kolorze.

Powlekany papier bezdrzewny, a w szczególności:

Papier produkowany pod markami G i Arctic, używany głównie do drukowania książek, czasopism, katalogów, map i spersonalizowanej papeterii.




Papier typu Kraft:


W 2020 roku portfolio papieru opakowaniowego produkowanego w Munkedals i Kostrzynie zostało wprowadzone na wybranych rynkach i segmentach. Połączona oferta dwóch fabryk obejmuje zakres gramatur od 38 g / m2 do 150 g / m2 w dwóch odcieniach. Papier kraft oferowany jest również w wersji odpornej na wilgoć, która jest bardziej odpowiednia do produkcji toreb na zakupy i innych zastosowań, w których istnieje ryzyko, że papier zostanie wystawiony na działanie wody.


Nasze marki i gospodarka o obiegu zamknietym


Pełna gama papierów Munken produkowanych przez Arctic Paper Munkedal oraz Amber Graphic i Munken Kraft produkowanych przez Arctic Paper Kostrzyn zostały wyróżnione Srebrnym Certyfikatem „Materiał Bezpieczny dla Zdrowia” przez Cradle to Cradle Products Innovation Institute. Metodologia oceny bezpieczeństwa dla zdrowia materiałów Cradle to Cradle Certified™ jest oceną kontekstową opartą na identyfikacji zagrożeń chemicznych i jakościowych rozważań dotyczących zagrożeń, które mogą wystąpić podczas produkcji, użytkowania i końca życia danego produktu. Oznacza to, że produkty są wytwarzane przy użyciu jak najbardziej bezpiecznych dla ludzi i środowiska substancji chemicznych, opracowanych przez wiodących projektantów i twórców produktów.



Nasze marki i branża artystyczna


W Arctic Paper uczymy się od studentów, a studenci uczą się pracując z nami. Agenda Munken jest corocznym, unikalnym projektem z zakresu projektowania, którego realizacja rozpoczęła się 1996 roku. Od ponad dekady, Arctic Paper współpracuje z różnymi europejskimi uniwersytetami tworząc platformę artystyczną służącą dzieleniu się naszą pasją do zapewniania wysokiej jakości produktów realizowanej w ekologiczny i zrównoważony sposób, dzięki kreatywności i koncepcjom opracowywanym przez artystów i projektantów. W roku 2019 pomysł i koncepcję agendy stworzyło pięciu studentów projektowania graficznego z NABA (Nuova Accademia Belle Arti) w Mediolanie we Włoszech. Agenda Munken jest postrzegana przez dyrektorów artystycznych, projektantów i agencje w całej Europie i na świecie, jako ciekawy punkt odniesienia dla projektowania. W 2020 roku koncepcję stworzyli studenci wydziału projektowania graficznego z École Estienne w Paryżu, z kolei w 2021 roku będą to uniwersytety z Londynu.



Poniżej prezentujemy informacje o naszym modelu biznesowym – kluczowe nakłady i produkty, a także działalność biznesową i wyniki.

Obraz 16

Ocena istotności

Głównym celem Arctic Paper jest zrównoważony rozwój we wszystkich obszarach, w których nasza działalność ma znaczący wpływ na środowisko. Oznacza to, że naszym celem jest tworzenie wartości dla akcjonariuszy, ale nie kosztem szans przyszłych pokoleń.

Nasze trzy kluczowe aspekty zrównoważonej polityki – Środowisko, Ludzie i Działalność Biznesowa, zostały wybrane w oparciu o ocenę istotności, którą przeprowadziliśmy w 2017 roku. W celu określenia obszarów, gdzie Arctic Paper może wywierać znaczący wpływ, zaangażowaliśmy zewnętrznych i wewnętrznych interesariuszy, korzystając z danych pochodzących z badań ankietowych i rozmów. Nieustannie przeprowadzamy przegląd i zatwierdzamy listę istotnych aspektów, przygotowując w ten sposób naszą macierz istotności. Macierz istotności stanowi podstawę zrównoważonej pracy i struktury raportowania w Arctic Paper.

Pod koniec 2020 roku zaprosiliśmy naszych głównych interesariuszy, w tym naszych pracowników, klientów, dostawców i innych partnerów zewnętrznych, do udziału w badaniu CSR i podzielenia się swoją opinią i rekomendacjami dotyczącymi naszych przyszłych działań CSR i obszarów zaangażowania. Ich opinie pomogą nam zdecydować, które aspekty naszej odpowiedzialności powinny stać się naszym priorytetem na przyszłość. Dogłębnie zbadamy i przeanalizujemy wyniki ankiety oraz informacje zwrotne od naszych interesariuszy.


Obraz 3



Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród interesariuszy oraz ocena czynników zrównoważonego rozwoju zostały przedstawione w formie skróconej w poniższej macierzy istotności.



Podstawa doboru

Podejście do zaangażowania interesariuszy

Kluczowe kwestie

Odpowiedź Arctic Paper

Klienci

Główne źródło tworzenia wartości

Bezpośredni kontakt poprzez organizacje sprzedażowe

Bezpośredni kontakt poprzez próbny wydruk nowych produktów

Pośredni kontakt poprzez handlowców

Funkcjonalność i rozwój produktów

Wpływ produkcji na środowisko oraz sposoby poprawy jej efektywności

Certyfikacja produktów

Zgodność z przepisami i regulacjami prawnymi

Realizacja celów zrównoważonego rozwoju przy jednoczesnym oferowaniu konkurencyjnych cen

Przejrzyste przedstawianie wpływu na środowisko, przykładowo poprzez publikację raportów EMAS

Stosowanie celulozy producentów, posiadających certyfikat FSC® lub PEFC™

Pracownicy

Podstawowy kapitał, umożliwiający nam produkcję i sprzedaż naszych wyrobów

Ocena

Ankiety pracownicze

Regularne kontakty ze związkami zawodowymi

Wpływ produkcji na środowisko oraz sposoby poprawy jej efektywności

Inicjatywy ukierunkowane na poprawę satysfakcji pracowników

Zdrowie i bezpieczeństwo

Plany działań w obszarze BHP dedykowane danej papierni

Programy szkoleniowe

Systemy wynagrodzeń

Dostawcy

Istotny wpływ na nasze zdolności produkcyjne

Bliski kontakt z najważniejszymi dostawcami, dzięki czemu znają oni na bieżąco nasze potrzeby

Działania naprawcze, tam gdzie to konieczne

Odpowiedzialne podejście do łańcucha dostaw

Etyka biznesowa

Audyt najważniejszych dostawców celulozy z wykorzystaniem szczegółowego formularza

Przestrzeganie Kodeksu postępowania dla dostawców

Władze

Przestrzeganie obowiązków prawnych

Bezpośredni kontakt poprzez sprawozdawczość

Współpraca z organizacjami branżowymi

Przestrzeganie wymogów prawnych

Minimalizowanie negatywnego wpływu działalności biznesowej

Przejrzysta sprawozdawczość, zarówno finansowa jak i poza finansowa

Aktywne uczestnictwo w inicjatywach branżowych

Akcjonariusze

Oczekiwania w zakresie zwrotu z inwestycji

Zgromadzenia akcjonariuszy


Wsparcie dla działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w Arctic Paper

Potencjalne ryzyka biznesowe związane z kwestiami zrównoważonego rozwoju

Przejrzysta sprawozdawczość, zarówno finansowa jak i poza finansowa


Nasz wkład w realizację celów zrównoważonego rozwoju


W 2015 roku ONZ opublikowała obszerną listę 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG). Ponieważ zrównoważony rozwój jest silnie powiązany z codzienną działalnością Arctic Paper, postanowiliśmy dopasować istotne aspekty, opisane wcześniej, do SDG. Określiliśmy sześć SGD, które są najbardziej istotne dla naszej działalności oraz w przypadku których wkład Arctic Paper może być największy.


Aspekt

Obszar SDG

Wpływ
na podstawową działalność Arctic Paper

Wpływ na łańcuch wartości Arctic Paper

Działania ze strony Arctic Paper

Ludzie

Obraz 4

X





X

X





X

Systemowe podejście do BHP w każdej papierni

Roczne, zatwierdzone plany działań w obszarze BHP

Opieka zdrowotna we wszystkich lokalizacjach

Oferta usług rehabilitacyjnych

Prowadzenie rejestru dla celów analizy i zapobiegania wypadkom

Obraz 9

Środowisko i Klimat

Obraz 10

X


Najnowocześniejsze instalacje uzdatniania wody we wszystkich lokalizacjach

Realizacja planów, których celem jest poprawa wydajności wykorzystania wody

Pomiar i monitoring wskaźników, dotyczących wody konsumowanej i oddawanej do środowiska

Edukacja pracowników w zakresie zachowań pro-środowiskowych

Poprawa wydajności energetycznej

Pomiar i monitoring wskaźników emisji

Wszystkie papiernie posiadają certyfikaty ISO14001 i spełniają wymagania określone unijnymi przepisami EMAS

Pomiar i monitoring wskaźników gospodarki odpadami

Obraz 22


X

X

Obraz 23

X

X

Działalność biznesowa

Obraz 24

X


Praktyki odpowiedzialnego łańcucha dostaw

Silny nacisk na pomiar i minimalizowanie wpływu naszej działalności na środowisko



Kluczowe wskaźniki efektywności działalności

Podejście Arctic Paper do odpowiedzialności korporacyjnej koncentruje się na trwałości operacji, w szczególności w odniesieniu do papierni. Dlatego opracowaliśmy zestaw kluczowych wskaźników efektywności prowadzonej działalności, które okresowo mierzymy i raportujemy do kierownictwa Wskaźniki te pozwalają nam lepiej zrozumieć nasz wpływ na środowisko i naszych pracowników, a także lepiej zrozumieć naszą działalność biznesową. Po przeprowadzeniu takiej oceny jesteśmy w stanie odpowiednio reagować.

W 2021 r. Arctic Paper zamierza dokonać przeglądu głównych kluczowych wyników biznesowych i wyznaczyć nowe cele z dłuższą perspektywę czasową.

Środowisko i klimat

Zużycie energii: Całkowite zużycie energii netto (MWh/tonę papieru)

Podejmujemy wysiłki, zmierzające do poprawy efektywności energetycznej naszej działalności. Inwestycje w tym obszarze będą miały pozytywny wpływ na środowisko, ze względu na zmniejszoną emisję zanieczyszczeń, oraz na nasze wyniki finansowe.


Wskaźniki efektywności prowadzonej działalności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Całkowite zużycie energii netto* (MWh/tonę papieru)

2,2

2,2

2,3

2,4

2,3

2,4

W tym wewnętrzne wytwarzanie energii w oparciu o źródła odnawialne** (MWh/tonę papieru)

0,8

0,16

0,4

-

-

-

Liczba ton wyprodukowanego papieru

695 000

587 364

601 564

639 073

658 645

654 821

* Nie obejmuje energii sprzedawanej podmiotom zewnętrznym. Cel 2022 i dane za lata 2016-2020 są przeliczane z uwzględnieniem zakupionego ciepła.

**Biomasa i energia wodna



Środowisko i działalność biznesowa

Łańcuch wartości: % dostawców celulozy posiadających certyfikat FSC® i/lub PEFC

Zdajemy sobie sprawę, że integralność środowiskowa naszej działalności w części opiera się na naszych dostawcach. Ponieważ pozyskujemy celulozę do naszej produkcji od wielu dostawców, oczekujemy od nich, iż będą podzielać nasze wartości w zakresie ekorozwoju. Naszym celem jest nabywanie celulozy od odpowiedzialnych dostawców zaangażowanych w zrównoważony rozwój, posiadających certyfikat FSC® i/lub PEFC






Wskaźniki efektywności prowadzonej działalności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Udział dostawców celulozy, posiadających certyfikat FSC® i/lub PEFC

100%

100%

100%

100%

100%

100%


Ludzie

Wypadki na milion roboczogodzin

Realizujemy systemowe podejście do bezpieczeństwa. Każdego roku szkolimy naszych pracowników i gwarantujemy dobre przygotowanie naszego kierownictwa do radzenia sobie z sytuacjami awaryjnymi w zakresie bezpieczeństwa. Jeżeli podczas procesu produkcji wykrywane są problemy systemowe, wprowadzamy ukierunkowane, ciągłe plany działań. Ponadto we wszystkich naszych papierniach przeszkoliliśmy zespoły ratownicze. Dążymy do minimalizacji liczby lekkich i poważnych wypadków na naszych stanowiskach pracy. W 2020 r. odnotowaliśmy niewielki spadek liczby wypadków w porównaniu z poprzednim rokiem.





Wskaźniki efektywności prowadzonej działalności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Utrata godzin pracy na milion roboczogodzin

<4

6,3

7,8

8,5

8,0

8,4


Działalność biznesowa

Wartość reklamacji jako odsetek rocznego obrotu
Naszym celem jest zadowolenie klientów z naszego podejścia do zrównoważonego rozwoju i z naszych produktów. Wszystkie reklamacje są starannie kategoryzowane i oceniane przez nasz zespół sprzedaży i kierownictwo. Dążymy do minimalizowania kosztów reklamacji, pamiętając, że nie wszystkie reklamacje muszą być uzasadnione. Wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży wynika głównie ze wzrostu cen wywołanego szybkim i dużym wzrostem cen głównego surowca, masy celulozowej.


Wskaźniki efektywności prowadzonej działalności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Wartość reklamacji jako udział procentowy (%) w przychodach ze sprzedaży

0,50

0,48

0,47

0,58

0,61

0,58

Przychody ze sprzedaży (w mln PLN)

-

2 016

2 309

2 293

2 247

2 296






Najważniejsze ryzyka i zarządzanie nimi

Dla trwałego tworzenia wartości w krótko- i długoterminowym okresie, musimy przeprowadzać okresową identyfikację, analizę i ograniczanie ryzyk, przed którymi stoi nasza organizacja. W naszym modelu biznesowym uwzględniamy pewną liczbę ryzyk, zależności i szans, obecnych w całym łańcuchu wartości, poczynając od surowców, aż po transport naszych produktów do klientów. Co raz większego znaczenia nabiera ocena ryzyk i szans dotyczących klimatu.

Od 2019 roku rozbudowaliśmy nasz raport uwzględniając emisje CO2 nie tylko pochodzące z naszych własnych zakładów, ale również od naszych głównych dostawców surowców, energii i firm transportowych. Opisaliśmy również potencjalne zagrożenia związane ze zmianami klimatycznymi. Zmiany klimatyczne stanowią również szansę dla naszej firmy, gdyż możemy mieć swój udział w rozwiązywaniu tych problemów, oferując produkty wytwarzane w oparciu o źródła odnawialne, które mogą zastępować produkty oparte na paliwach kopalnych.

W 2020 r. pandemia COVID-19 stała się poważnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego i stworzyła nowy rodzaj globalnego czynnika ryzyka dla środowiska biznesowego na całym świecie. Wszyscy musimy ocenić ryzyko związane z COVID-19 i zarządzać nim. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorstw, które powinny rozważyć ryzyko dla swoich pracowników i kontrahentów. Arctic Paper jako pracodawca jest również prawnie zobowiązany do ochrony swoich pracowników przed zagrożeniami dla ich zdrowia i bezpieczeństwa. Musimy również dołożyć starań, aby ocenić ryzyko związane z COVID-19 i zarządzać nim, ponieważ stanowi ono potencjalne poważne zagrożenie dla naszej codziennej działalności i może mieć istotny wpływ na obecną i przyszłą sytuację finansową Grupy Arctic Paper.

Główne ryzyka, na które narażona jest nasza firma, zostały przedstawione w poniższej tabeli, wraz z przeglądem działań, podejmowanych w celu ich zmniejszania. Bardziej szczegółowe informacje na temat danych planów działań zmniejszających ryzyko można znaleźć w dalszej części raportu, gdzie przedstawiono podział na kategorie tematyczne

 

Ryzyko

Implikacje

Podjęte działania łagodzące

Środowisko i klimat

Niespełnianie wymogów prawnych obowiązujących w danym kraju lub całej UE w odniesieniu do norm środowiskowych

Grzywny nakładane przez władze

Szkody w reputacji

Ewentualna odpowiedzialność osobista

Zakłócenie działalności

Staranne monitorowanie norm i wskaźników środowiskowych

System wczesnego reagowania na zmiany regulacji

Wprowadzanie technologii poprawiających wydajność

Niezamierzone szkody w środowisku

Staranne monitorowanie norm i wskaźników środowiskowych

Zgodność z przepisami i procedurami

Zmiany klimatyczne mogą mieć wpływ na warunki fizyczne produkcji

Zakłócenie działalności spowodowane:

Suszą

Powodzią

Osunięciem ziemi

Niewłaściwym funkcjonowaniem urządzeń elektrycznych

Szkody w reputacji

Zakupy surowców

Zakupy energii


Zmniejszenie zużycia wody

Zwiększanie wielkości przepływu wody w obwodzie obejściowym

Ulepszone odprowadzanie wody opadowej

Plany dotyczące alokacji dostaw

Zwiększenie zdolności chłodzących w przypadku wrażliwych urządzeń elektrycznych

Alokacja surowców do podstawowych produktów i rynków

Zmniejszenie indywidualnego zużycia energii

Inwestycje w odnawialne źródła energii

Ludzie

Brak kompetentnych pracowników (np. z powodu konkurencji lub trudności ze znalezieniem nowych pracowników w celu zastąpienia pracowników odchodzących na emerytury)

Zakłócenie działalności (niewystarczająca liczba lub jakość produktów)

Strata finansowa – utracone środki zainwestowane w szkolenia

Tworzenie atrakcyjnego i etycznego miejsca pracy w celu przyciągnięcia i zatrzymania pracowników

Wypadki przy pracy

Zakłócenie działalności

Odejścia wykwalifikowanego personelu

Potrzeba nowych inwestycji w zakładach produkcyjnych, jeśli szkody są rozległe

Grzywny nakładane przez władze

Przeprowadzane regularnie szkolenia BHP

Szczegółowa analiza wszystkich incydentów – od obserwacji ryzyka po obrażenia

Plany ulepszeń wdrażane we wszystkich naszych papierniach

Dążenie do stworzenia środowiska, w którym nie występują obrażenia

Ludzie i Działalność biznesowa

Ograniczona kontrola nad dostawcami i stosowanymi przez nich praktykami dotyczącymi praw człowieka

Zakłócenie działalności

Szkody w reputacji

Strata finansowa

Kontrola nad działaniami dostawców w formie podpisanych deklaracji

Wdrożenie Kodeksu postępowania dla dostawców

Globalna pandemia

Wdrażanie polityk, budowanie świadomości i procedur w całej organizacji, w celu ochrony naszych pracowników i działaności

Środowisko i działalność biznesowa


Niedobór celulozy na rynku, brak możliwości zakupu certyfikowanej celulozy

Zakłócenie działalności

Straty finansowe

Utrata zaufania klientów

Dokładny monitoring rynku

Budowanie długoterminowych relacji z kwalifikowanymi dostawcami

Zakłócenia na rynku energii (np. brak dostępu do energii lub niska jakość paliw)

Dywersyfikacja źródeł energii nastawiona na nowe inwestycje energetyczne

Trudne warunki pogodowe (np. powodzie) (zob. również punkt dotyczący „klimatu”)

Opracowano plany ciągłości działania dla papierni

Ryzyka specyficzne dla danego kraju – powiązane z łańcuchem dostaw, produkcją i dystrybucją

Ryzyko związane ze zmianą klimatu

Zakłócenie działalności

Straty finansowe

Zwiększone obciążenie regulacyjne

Szkody w reputacji

Zakupy surowców

Zakupy energii

Uważny monitoring wydarzeń światowych występujących w globalnym środowisku biznesowym

Budowanie długoterminowych relacji z kwalifikowanymi dostawcami


 

Środowisko i klimat

Podejście do zarządzania

Arctic Paper od dawna angażuje się i jest pionierem w zakresie zrównoważonego rozwoju środowiska.

Z dumą tworzymy pozytywną wartość, umożliwiając i zachęcając klientów do stosowania i recyklingu produktów wytwarzanych głównie z wykorzystaniem zasobów odnawialnych. Jednocześnie staramy się minimalizować negatywny wpływ prowadzonej przez nas działalności produkcyjnej i usług transportowych, angażując się w ekologiczne praktyki na każdym etapie cyklu produkcji papieru. Oprócz przestrzegania przepisów i regulacji dotyczących ochrony środowiska, chcemy mieć pewność, że współpracujemy z naszymi głównymi interesariuszami w zakresie zrozumienia sił napędzających zrównoważony rozwój naszej branży. Wraz z naszymi wewnętrznymi działaniami w tym zakresie stanowi to podstawę do tworzenia i oceny naszych produktów, procesów i procedur.

We wszystkich naszych papierniach wdrożono system zarządzania ISO 14001. Jest on dla nas przewodnikiem w zarządzaniu naszą odpowiedzialnością za środowisko w naszych papierniach oraz w pracy nad ich ciągłym ulepszaniem. Wszystkie certyfikaty są powszechnie dostępne na naszej stronie internetowej.

Obraz 38

Niniejszy raport przedstawia skonsolidowane wyniki środowiskowe naszych trzech papierni. Papiernie publikują jednostkowe raporty EMAS, zawierające więcej informacji na temat efektywności środowiskowej każdej z nich. Ponadto więcej danych środowiskowych dotyczących naszych produktów można znaleźć na naszej stronie internetowej, w postaci deklaracji środowiskowych dla danego produktu, zwanych „Paper Profiles”; Co ważne, w każdym „Paper Profiles” udokumentowano wpływ na środowisko w całym łańcuchu dostaw, ponieważ nasze Operacje biznesowe są w dużej mierze uzależnione od naszych dostawców.


Zrównoważony system produkcji o obiegu zamkniętym Arctic Paper działa w branży, która w dużym zakresie wykorzystuje odnawialne drewno pochodzące z racjonalnie zarządzanych lasów. Jesteśmy dumni z faktu, że jesteśmy częścią zrównoważonego systemu gospodarki o obiegu zamkniętym. Oznacza to, że zasoby są wykorzystywane, ponownie używane i poddawane recyklingowi, bez żadnych lub przy niewielkiej ilości wytwarzanych odpadów. W naszym przypadku, system gospodarki obiegu zamkniętego zaczyna się od odnawialnego surowca drzewnego.

Obraz 8


Polityki i procedury

Nadrzędnym celem naszej polityki środowiskowej jest złagodzenie niekorzystnego wpływu naszych procesów produkcyjnych na środowisko. Podejmujemy wysiłki w tym kierunku, wprowadzając nowe rozwiązania oraz usprawniając działanie naszych papierni, jak również edukując naszych pracowników w zakresie sposobów ochrony środowiska naturalnego.

Polityki środowiskowe obowiązują zarówno na poziomie grupy, jak i poszczególnych papierni. We wszystkich trzech papierniach system zarządzania środowiskiem jest zgodny z ISO 14001. Arctic Paper jest dumna z tego, że oprócz wprowadzenia procedur, których celem jest poprawa efektywności środowiskowej naszych papierni, dokonana została skuteczna integracja tych procedur z codziennymi działaniami.

Nasze papiernie posiadają również certyfikat EMAS, co oznacza, że spełniają dodatkowe wymagania, wykraczające poza ISO 14001. Wymagania te obejmują m.in. bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące pomiaru i oceny efektywności środowiskowej. Certyfikacja oznacza także, że musimy przedstawiać szczegółowe informacje na temat naszej efektywności środowiskowej w raportach EMAS, które są dostępne na naszej stronie internetowej.

Dodatkowo papiernia w Grycksbo posiada certyfikowany system zarządzania energią, ISO 50001. Oznacza to, że system zasilania papierni w energię działa zgodnie z systemowym podejściem, mającym na celu ciągłą poprawę zużycia energii i efektywności energetycznej.

Nasze papiernie w Grycksbo, Kostrzynie i Munkedal posiadają certyfikat kontroli pochodzenia produktu FSC® (ang. Forest Stewardship Council®) i działają zgodnie z certyfikatem PEFC (ang. Programme for the Endorsement of Forest Certification). Oznacza to, że możemy zagwarantować naszym klientom, iż nasze produkty pochodzą z odpowiedzialnych źródeł. Poniżej prezentujemy logotypy i numery certyfikatów naszej papierni w Munkedal.

Obraz 9


Realizujemy szeroko zakrojone szkolenia naszych pracowników w zakresie systemów kontroli PEFC/FSC® dotyczących pochodzenia produktów. W naszych szkoleniach wykorzystujemy materiały NEPCon (NEPCon jest organizacją typu non-profit, która zajmuje się wspieraniem lepszego zarządzania gruntami i stosowaniem praktyk biznesowych, które są korzystne dla ludzi, środowiska i klimatu). Przeprowadzamy ocenę szczególnych rodzajów ryzyka, w tym m.in. związanego z niejasną strukturą własnościową, czy ryzykiem przekupstwa.

Arctic Paper zna regulacje środowiskowe, dotyczące naszej branży i uważnie monitoruje otoczenie prawne w Polsce i Szwecji oraz na poziomie Unii Europejskiej. Poza wymogami prawnymi, interesują nas również najlepsze praktyki w naszej działalności oraz uważnie śledzimy zmiany w tych obszarach. Przykładowo, w raportach EMAS porównujemy nasze dane środowiskowe dotyczące emisji do wód z danymi referencyjnymi Best Available Techniques (BAT), opracowanymi przez Komisję Europejską we współpracy z ekspertami branżowymi. Porównania te pozwalają nam stwierdzić, że nasze działania w zakresie ochrony środowiska są zgodne z najlepszymi praktykami w branży.


W przypadku naszych procesów produkcyjnych, wysiłki w zakresie środowiska skupiamy na czterech głównych obszarach, wybranych podczas analizy istotności. Obszary te są głównym tematem następnych punktów tego rozdziału: zużycie energii, emisja CO2 , zużycie wody oraz gospodarka odpadami. Naszym zdaniem cele, które zdefiniowaliśmy w zakresie wielkości produkcji wyraźnie pokazują nasze zaangażowanie w postęp w obszarze zrównoważonego rozwoju środowiska.


Energia


Zmiany klimatyczne wymagają zmiany nastawienia społecznego i gospodarczego całego przemysłu. Jako firma, która podejmuje działania na rzecz środowiskowego i społecznego zrównoważonego rozwoju, koncentrujemy się na poszukiwaniu nowych możliwości usprawniania prowadzonej przez nas działalności i procesów produkcyjnych poprzez wykorzystywanie nowych źródeł energii i zwiększanie naszej wydajności energetycznej.


Arctic Paper zakupuje energię zarówno w postaci paliwa (biomasa i gaz ziemny), jak i energii elektrycznej (z lokalnej sieci elektroenergetycznej). W działających w naszych papierniach elektrowniach wodnych (Arctic Paper Munkedal), przeciwprężnych turbinach parowych (Arctic Paper Grycksbo i Arctic Paper Kostrzyn) oraz turbinach gazowych (Arctic Paper Kostrzyn) wytwarzamy energię elektryczną, którą również, jeśli to możliwe, sprzedajemy na rynek. Najbardziej energochłonne procesy w produkcji papieru to wytwarzanie pary wodnej, która jest wykorzystywana podczas suszenia papieru oraz praca silników, stosowanych w maszynach papierniczych, rafinatorach i pompach.

Naszym celem jest zmniejszenie ilości zużywanej energii na każdym etapie naszego procesu produkcji. W cyklu produkcji papieru, wydajność energetyczna jest jednym z najważniejszych aspektów. Realizujemy projekty, których celem jest zwiększanie w naszych zakładach udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Nasze projekty i programy energetyczne pomagają nam zredukować emisje gazów cieplarnianych, zmniejszyć zapotrzebowanie na import energii i obniżyć koszty produkcji.

Każdego roku, we wszystkich trzech naszych papierniach, inicjujemy różnego rodzaju programy dotyczące wydajności energetycznej, których celem jest zmniejszenie wpływu na środowisko. Dokonujemy optymalizacji i ograniczenia eksploatacji wszystkich instalacji i urządzeń oraz przeprowadzamy ciągłą ocenę naszych procesów w celu identyfikacji przyszłych inwestycji.

Z punktu widzenia gospodarki energią rok 2020 był trudny, ponieważ rynek w związku z pandemią COVID-19 był nieprzewidywalny, co powodowało dużą częstotliwość przestojów w naszym procesie produkcyjnym. Podczas uruchamiania i zatrzymywania maszyn papierniczych poziom zużycia energii znacznie wzrasta bez jakiejkolwiek produkcji przeznaczonej do sprzedaży. Oprócz częstych uruchomień i postojów, krótsze terminy realizacji oznaczały również, że częściej niż zwykle zmieniane są rodzaje produkowanego papieru. Maszyny papiernicze zużywają więcej energii również przy zmianie rodzaju.

W 2020 roku zakończyliśmy etap budowy nowej elektrowni wodnej w Munkedal. Zakład podwoi produkcję energii wodnej w fabryce z 12 GWh do 25 GWh rocznie. W grudniu 2020 roku zakład przeszedł testy i od stycznia 2021 roku prowadzi regularną produkcję.

W ciągu roku wykonano mapowanie energetyczne całej działalności operacyjnej w Munkedal i wskazano szereg potencjalnych projektów oszczędzania energii. Z drugiej strony, różnorodność produkowanych produktów stopniowo zmieniała się w kierunku opakowań o wyższych wymaganiach wytrzymałościowych, a tym samym wymagającej większych nakładów energii.

W roku 2019, tradycyjne rozwiązanie stosowane w sekcji prasy w Maszynie Papierniczej nr 1 w Kostrzynie zostało zastąpione prasą typu „shoe”, tj. ze stałym elementem odwadniającym. Umożliwi to znaczące zmniejszenie zużycia energii cieplnej, przy niewielkim wzroście zużycia energii elektrycznej. Ponadto, stare rafinatory zostały zastąpione w papierni w Kostrzynie najnowocześniejszym sprzętem, zapewniając lepszą jakość i niższe zużycie energii. W 2020 roku zainstalowano nowe urządzenie do wytwarzania próżni (turbowentylatory).

W Grycksbo w ostatnich latach zrealizowano szereg projektów energetycznych, które łącznie przyczyniają się do zaoszczędzenia ilości energii porównywalnej do ilościi energii zużywanej przez 480 gospodarstw domowych w Skandynawii. Ważnym projektem dotyczącym oszczędności energii była wymiana starych części maszyn – młynów - na nowoczesne i bardziej energooszczędne.

Poniżej prezentujemy najbardziej aktualne dane dotyczące zużycia energii, które są jednym z kluczowych wskaźników efektywności w zakresie zrównoważonego rozwoju środowiska. Dane dotyczące jednostkowego zużycia energii podane w poniższej tabeli zostały rozszerzone w porównaniu z poprzednim rokiem sprawozdawczym (również o dane historyczne), o uwzględnienie zakupionego ciepła.

Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Całkowite zużycie energii netto (MWh/tonę papieru)

2,2

2,2

2,3

2,4

2,3

2,4

Całkowita produkcja papieru (w tonach)

695 000

587 364

601 564

639 073

658 645

654 000


Emisje

Zanieczyszczenia generowane podczas procesu produkcji energii opuszczają papiernie przez kominy, jako zanieczyszczenia atmosfery oraz jako popiół z biomasy. Zanieczyszczenia powietrza, w szczególności CO2 , gromadzą się w atmosferze, przyczyniając się do zmian klimatycznych. Poziomy emisji są monitorowane przez kierownictwo. Emisje wiążą się z kosztami środowiskowymi i mogą być również związane ze znacznymi kosztami finansowymi, prawnymi i handlowymi dla naszej działalności.

Od wielu lat jesteśmy zaangażowani w zmniejszenie poziomów emisji. W ujęciu historycznym, najważniejsze działanie w zakresie redukcji emisji CO2, które podjęliśmy, miało miejsce w papierni w Kostrzynie w 2007 roku, dotyczyło zastąpienia kotła opalanego węglem najnowocześniejszym kotłem opalanym gazem ziemnym, który został wyposażony w turbiny gazowe oraz przeciwprężne turbiny parowe oraz w 2008 roku w papierni Grycksbo, gdy poczyniono znaczącą inwestycję w kocioł opalany biomasą, tym samym pozbywając się paliw kopalnych wykorzystywanych w procesie wytwarzania pary w papierni.

Poniżej przedstawiamy poziomy naszych emisji gazów cieplarnianych w oparciu o Protokół Gazów Cieplarnianych (Protokół GHG) zwierający standardy wyliczania i raportowania służące do pomiaru, obliczania i zarządzania emisjami gazów cieplarnianych.

Zgodnie z Korporacyjnym Standardem określonym w Protokole GHG emisje gazów cieplarnianych przedsiębiorstwa klasyfikuje się w trzech „zakresach”.

Zakres 1: obejmuje bezpośrednie emisje pochodzące ze źródeł, które należą lub są kontrolowane przez przedsiębiorstwo.

Zakres 2: obejmuje pośrednie emisje pochodzące z wytwarzania zakupionej energii elektrycznej zużywanej przez przedsiębiortwo.

Zakres 3: wszystkie pozostałe emisje pośrednie (nieobjęte Zakresem 2). Obejmuje to wszystkie emisje, które występują w łańcuchu wartości raportującej firmy, m.in. zarówno emisje podczas wydobywania (ang. upstream), jak i spalania (ang. downstream) paliw kopalnych, a które pochodzą ze źródeł, które nie należą do firmy, ani nie są przez nią kontrolowane. Dokonaliśmy podziału tej grupy na dwa składniki, by uwzględnić najbardziej istotnych uczestników naszego łańcucha dostaw – dostawców surowców (m.in. celulozy, wypełniających pigmentowanych lakierów całkowicie pokrywających >90% zakupów surowców wartościowo) i firmy transportowe.

Wielkości bezpośrednich emisji CO2 w latach 2016-2020 zostały ponownie przeliczone i odjęto udział energii sprzedanej do podmiotów zewnętrznych. Udział emisji CO2 ze sprzedanej energii przedstawiono w kolejnej tabeli.


Kluczowy wskaźnik efektywności (kg/tonę papieru)

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Bezpośrednie emisje CO2

240

221

253

255

244

236

Pośrednie indywidualne emisje CO2 pochodzące od zewnętrznych dostawców energii elektrycznej1

-

10

9




Pośrednie indywidualne emisje CO2 pochodzące od naszego głównego dostawcy surowca2

70

73

73




Pośrednie indywidualne emisje CO2 pochodzące od naszych firm transportowych3

35

35

36




Razem pośrednie indywidualne emisje CO2

115

118

118




Indywidualne emisje CO2 razem

-

385

415




Całkowita produkcja papieru (w tonach)

695 000

587 364

601 564

639 073

658 645

654 821

1.Dane liczbowe dotyczące średniego obciążenia CO2 sieci krajowej w Polsce i Szwecji.

2.Pokrycie >90% zakupionych surowców (obliczanych wg wartości nabycia).

3.Liczba oparta na średnich punktach dostawy w Europie



Poziom emisji CO2 w energii sprzedanej (w postaci ciepła i elektryczności) do podmiotów zewnętrznych



2020

2019

2018

2017

2016

Sprzedana energia (GWh/rok)

118

109

104

109

176

Ilość ton CO2 na GWh

228

228

228

228

228

Ilość ton CO2 na rok

26,809

24,948

23,800

24,948

40,161



W 2020 roku dostępność energii elektrycznej w Szwecji utrzymywała się na wysokim poziomie ze względu na dobre warunki w zbiornikach wodnych, stąd znaczna część gazu ziemnego została zastąpiona energią elektryczną w Munkedal, co znacznie zmniejszyło bezpośrednią emisję CO2. Z drugiej strony z tego samego powodu następuje niewielki wzrost emisji pośrednich od dostawców energii elektrycznej.


Należy zwrócić uwagę, że dane dotyczące CO2 pochodzące z naszych zewnętrznych źródeł są oparte na najnowszych dostępnych danych. W większości przypadków wykorzystaliśmy dane z 2019 roku, ponieważ nie wszyscy nasi partnerzy zewnętrzni byli w stanie dostarczyć nam dane za rok 2020 na dzień publikacji niniejszego raportu.









STUDIUM PRZYPADKU:


Produkty Arctic Paper Munkedals AB wyróżnone w ramach Programu Cradle to Cradle CertifiedTM

W dniu 24 czerwca 2020 r. cała gama produktów wytwarzanych przez naszą papiernię w Munkedal otrzymała brązowy certyfikat Cradle to Cradle Products Innovation Institute (C2CPII).


Standard Cradle to Cradle Certified™ Products jest uznawanym na całym świecie standardem dla bezpiecznych, nadających się do recyklingu i zrównoważonych produktów wytwarzanych dla gospodarki o obiegu zamkniętym. Uzyskanie certyfikatu C2C Certified™ oznacza nie tylko minimalizację negatywnego wpływu na środowisko, ale również pozostawienie pozytywnego śladu. W ten sposób powstają produkty i procesy, które są bezpieczne dla ludzi, zdrowe dla środowiska i korzystne dla biznesu.


W 2020 r. cały proces produkcyjny w papierni w Munkedal został skontrolowany przez EPEA GmbH, partnera w dziedzinie innowacji oraz jednostkę certyfikującą C2C Certified™ i certyfikowany zgodnie ze standardem C2C Certified™ Products. Przedstawione zostały możliwości rozwoju, które będą realizowane w perspektywie średnio i długoterminowej, tak abyśmy w przyszłości mogli cieszyć się jeszcze lepszymi wynikami.


W procesie certyfikacji produkty są oceniane pod kątem wydajności środowiskowej i społecznej w pięciu kluczowych kategoriach zrównoważonego rozwoju: bezpieczeństwo dla zdrowia materiałów, ponowne wykorzystanie materiałów, energia odnawialna i zarządzanie emisją dwutlenku węgla, zarządzanie zasobami wodnymi i sprawiedliwość społeczna.

Certyfikat musi być odnawiany co dwa lata.


Dodatkowo pełna gama papierów Munken produkowanych przez Arctic Paper Munkedal i Amber Graphic oraz Munken Kraft produkowanych przez Arctic Paper Kostrzyn zostały wyróżnione przez C2CPII Srebrnym Certyfikatem „Materiał Bezpieczny dla Zdrowia”.


Standard C2C Certified™ Product odpowiada również Celom Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDGs), które stanowią podstawowe wartości zrównoważonej, zaangażowanej ekologicznie i społecznie działalności Arctic Paper. Więcej informacji na temat naszego wkładu w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju można znaleźć na stronie nr 11 niniejszego raportu.



https://www.c2ccertified.org/dress/global/certified-large.png


 

 

 

 

 

Woda

Woda jest niezbędnym zasobem w procesie produkcji papieru. Służy ona do rozwłókniania masy celulozowej do masy włóknistej, a następnie transportu włókien do wlewu maszyny papierniczej. Ponieważ po umieszczeniu jej w maszynie papierniczej masa ta jest odwadniana, większość wody może być ponownie wykorzystana w papierni. Woda, która nie jest poddawana recyrkulacji, jest oczyszczana na terenie zakładu, a następnie odprowadzana z powrotem do rzek, z których pochodzi – Warty, Munkedalsälven i Grycken. Wewnętrzne przepływowe oczyszczalnie ścieków realizują oczyszczanie mechaniczne, biologiczne i chemiczne. Jednocześnie, osad wyodrębniony z oczyszczania ścieków jest mieszany i odwadniany, a następnie poddawany recyklingowi, jako polepszacz gleby lub surowiec służący pokrywaniu historycznie zanieczyszczonych obszarów, takich jak stare składowiska.

Dokładnie monitorujemy jakość naszych wyjść wody; w szczególności koncentrujemy się na chemicznym zapotrzebowaniu tlenu (ChZT). ChZT wskazuje, jaki jest wpływ wody zrzutowej na środowisko ją przyjmujące, w naszym przypadku na środowisko trzech rzek: Warty, Munkedalsälven i Grycken. Wskaźnik ten pokazuje zawartość związków organicznych, które zużywają tlen podczas rozkładu; bardzo wysoki poziom utleniającego się materiału organicznego może być szkodliwy dla organizmów wodnych. W ramach dobrej praktyki, monitorujemy również jakość pobieranej wody, w ten sposób wykraczając poza wymagania regulatorów.

Wprowadziliśmy program redukcji emisji do wody w naszej papierni w Munkedal. Częścią programu była instalacja oddzielnego systemu oczyszczania wody dla elektrowni w roku 2017, która ma zwiększyć nasze możliwości w zakresie recyklingu wody.

Spadek poziomu ChZT jest przede wszystkim konsekwencją lepszych warunków produkcji w naszej papierni w Kostrzynie. W 2018 roku przeprowadzono modernizację układu próżniowego, zastępując stare pompy próżniowe z pierścieniem wodnym, pompami z silnikami turbinowymi, dwuprzepływowymi, które pozwoliły zaoszczędzić znaczne ilości wody.

Fabryka w Grycksbo uczestniczyła w projekcie organizowanym przez Szwedzką Federację Przemysłu Leśnego, dotyczącym wpływu starych osadów na środowisko.

Głównym celem tego projektu było usprawnienie obecnych programów monitorowania, tak aby móc ocenić wpływ i znaczenie ekologiczne emisji osadów. Aby ocenić stopień oddziaływania na środowisko badaniu poddano wybraną grupę ryb – okonie. Wykorzystywanie ryb do badania wpływu na środowisko jest metodą stosowaną od dziesięcioleci przez szwedzki system monitorowania środowiska. Jednym z celów projektu było także zebranie danych historycznych i porównanie ich z aktualnymi danymi. Ponadto wykorzystano zebrane ryby do oceny stanu ich zdrowia oraz zdolności reprodukcyjnych, a także opracowania znormalizowanej procedury w tym zakresie, która mogłaby zostać włączona jako część przyszłych programów monitorowania stanu środowiska.

Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Zużycie wody (m3/tonę papieru)

7,0

8,6

8,3

7,9

7,5

7,6

ChZT (kg/tonę papieru)

0,42

0,48

0,46

0,48

0,45

0,43

Całkowita produkcja papieru (w tonach)

695 000

587 364

601 564

639 073

658 645

654 821


W związku z pandemią COVID-19 częstotliwość zatrzymań produkcji i zmiany produkowanych rodzajów papieru była znacznie wyższa niż zwykle. Niekorzystne warunki produkcji spowodowane zmienną sytuacją rynkową miały duży wpływ na jednostkowy poziom zużycia wody. Ponieważ główne funkcje naszych oczyszczalni ścieków opierają się na biologicznej degradacji zanieczyszczeń, stabilne warunki produkcji są ważne dla optymalnego ich funkcjonowania. Ze względu na wiele uruchomień i zatrzymań produkcji oraz zmian rodzajów produkowanych papierów, warunki pracy dla oczyszczalni ścieków w 2020 roku były mniej korzystne.


Jednostkowe zużycie wody w Munkedal od 2019 r. wzrosło w wyniku trwającej budowy nowej elektrowni wodnej w Munkedal. Podczas budowy zdemontowano rurę recyrkulacyjną odprowadzającą ścieki do dopływającej wody słodkiej. Nowa elektrownia wodna została oddana do użytku pod koniec grudnia 2020 roku i od tego czasu sytuacja z tej perspektywy ulega normalizacji.

 

Odpady

Większość odpadów pochodzących z naszych zakładów jest sortowana i wysyłana do zewnętrznego recyklingu. Stosunkowo mniejsze ilości odpadów są wykorzystywane do odzysku energii lub wysyłane na składowiska, a jeszcze mniejsze ilości odpadów niebezpiecznych są wysyłane do kontrolowanego niszczenia przez zewnętrznych wykonawców.

Wszystkie nasze papiernie korzystają z certyfikowanych przetwórców odpadów. Wielkości różnych rodzajów odpadów są odpowiednio zgłaszane podmiotom zajmującym się przetwarzaniem i władzom. Ściśle monitorujemy te ilości, aby z roku na rok utrzymywać równowagę w zakresie gospodarowania odpadami i stale poprawiać wydajność recyklingu odpadów.

Odpady

Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Recykling lub odzysk energii (kg/tonę papieru)

11

11,3

9,7

8,7

12,8

11,5

Niebezpieczne odpady (kg/tonę papieru)

0,2

0,46

0,20

0,3

0,2

0,4

Składowisko odpadów (kg/tonę papieru)

0,4

0,2

0,2

0,2

0,4

0,4

Całkowita produkcja papieru (w tonach)

695 000

587 364

601 564

639 073

658 645

654 821



Ludzie

Zobowiązanie Arctic Paper w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w związku z COVID-19

 

Mając na uwadze bezpieczeństwo swoich pracowników, a także wykonawców i dostawców, Arctic Paper uważnie i na bieżąco monitoruje sytuację związaną z COVID-19 we wszystkich krajach, w których prowadzi działalność.

W celu zminimalizowania ryzyka i budowania świadomości, w całej organizacji prowadzona jest ciągła współpraca: cotygodniowe spotkania kontrolne, dzielenie się pomysłami i spotkania dotyczące polityki bezpieczeństwa.

Arctic Paper podejmuje szereg działań zapobiegawczych, które są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz wytycznymi i restrykcjami rządów poszczególnych krajów.

Jednocześnie prowadzimy działalność w sposób niezmienny, tak aby działania zapobiegawcze nie zakłócały bieżącej działalności operacyjnej spółki.

W marcu 2020 r. Arctic Paper podjęło decyzję, że zarówno zagraniczne, jak i krajowe podróże służbowe, w tym udział w szkoleniach i konferencjach, zostają zawieszone do odwołania. W obszarach, w których jest to konieczne, pracownicy biurowi mają możliwość pracy zdalnej z wykorzystaniem nowoczesnych środków komunikacji na odległość. Pracownicy operacyjni pracują w systemie rotacyjnym, aby zmniejszyć liczbę osób w szatniach, stołówkach i miejscach strategicznych, takich jak np. stanowiska kontrolne.


Wdrożyliśmy podstawowe zasady higieny. We wszystkich łazienkach pojawiły się płyny do dezynfekcji rąk, a standardowe mydła zostały zastąpione mydłami antybakteryjnymi.

Wszyscy pracownicy są informowani o aktualnej sytuacji epidemiologicznej i wszelkich działaniach podejmowanych przez poszczególne jednostki organizacyjne. Wykorzystujemy wszelkie dostępne środki komunikacji, takie jak: wideokonferencje, biuletyn firmowy, tablice informacyjne, intranet, pocztę elektroniczną w celu stworzenia bezpiecznych miejsc pracy dla naszych pracowników.


Pomimo trwającej pandemii Arctic Paper utrzymuje stabilną płynność finansową, a drugi kwartał 2020 r. najbardziej dotknięty pandemią pokazał, że Arctic Paper stosunkowo dobrze poradziła sobie z wyzwaniami z nią związanymi.

Jesteśmy w pełni świadomi, że jest to wciąż wymagające i niepewne środowisko, w którym operujemy;

Stosujemy się do przepisów i zaleceń obowiązujących w każdym państwie, w którym prowadzimy działalność;

Udało nam się skutecznie chronić naszych pracowników i nasze operacje w 2020 roku;

Wykorzystaliśmy możliwość przyznania krótkoterminowego zasiłku w krajach, w których można było z niego skorzystać;

Stale monitorujemy rozwój rynku i dostosowujemy nasze działania do aktualnej sytuacji i restrykcji regulacyjnych.

Podejście do zarządzania

Celem Arctic Paper S.A. jest wzięcie na siebie odpowiedzialności za swoich pracowników, inne osoby pracujące dla nas i za społeczności, w których działamy.

Uważamy, że nasi pracownicy są naszym najcenniejszym kapitałem. Uważamy, że każdy pracownik winien być traktowany z szacunkiem. Zostało to również określone w naszej Polityce społecznej odpowiedzialności biznesu oraz w naszym Kodeksie postępowania. Dążymy do tego, aby nasze papiernie i biura sprzedaży były bezpiecznymi miejscami pracy, w których pracownicy mają równe szanse rozwoju. Zdajemy sobie sprawę z tego, że stały dialog z naszymi pracownikami jest korzystny dla obu stron; dla pracowników – poprzez umożliwienie im wyrażania swoich potrzeb i obaw, a dla nas – bo daje nam możliwość zrozumienia, co jest dla nich ważne, a więc co powinno być dla nas ważne. Podejmujemy społeczną odpowiedzialność i rolę partnera w rozwoju społeczności lokalnej, w której zlokalizowane są nasze fabryki. W ten sposób tworzymy środowisko, które jest atrakcyjne do życia i pracy.

Nasze papiernie wspierają różne działania w ramach społeczności lokalnych, w których mogą uczestniczyć nasi pracownicy i ich rodziny. Przykładowo, wspieramy lokalne kluby sportowe i wydarzenia kulturalne, przekazujemy papier do szkół i przedszkoli.


Zdrowie i bezpieczeństwo

Zdrowie i bezpieczeństwo pracy są dla nas najważniejsze. Tworzymy środowisko pracy, które zapobiega i minimalizuje ryzyko obrażeń. Stosujemy uporządkowane podejście do bezpieczeństwa w naszych papierniach. W 2019 roku wdrożyliśmy wspólną politykę BHP i rozpoczęliśmy współpracę pomiędzy papierniami w kwestiach BHP. Każda fabryka wdrożyła swoją własną politykę bezpieczeństwa i higieny pracy, uzupełnioną o odpowiednie programy i procedury.

W naszych papierniach działa służba medycyny pracy, a także ekipy ratownicze przeszkolone do reagowania w nagłych wypadkach. Niektórzy z naszych pracowników należą również do lokalnej straży pożarnej, przeszkolonej w zakresie reagowania na wewnętrzne i zewnętrzne incydenty i wypadki.

Dokładnie analizujemy wszystkie incydenty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy zgłaszane przez naszych pracowników i podejmujemy działania mające na celu uniknięcie poważnych konsekwencji w przyszłości.

Prowadzimy rejestr "zdarzeń potencjalnie wypadkowych" i wypadków, w którym wszystkie zdarzenia są rejestrowane, badane i analizowane.

Proponujemy plany działania, które mają zmniejszyć ryzyko, że zdarzenie potencjalnie wypadkowe może stać się poważnym wypadkiem.

Obecnie bardzo niewiele wypadków spowodowanych jest przez nieprawidłowe funkcjonowanie maszyn. Istotnym czynnikiem ryzyka jest ludzkie zachowanie, stąd praca nad bezpieczeństwem staje się coraz bardziej zorientowana na tworzenie kultury bezpieczeństwa opartej na podstawowej idei „najpierw myśl, potem działaj”. Najważniejszym narzędziem służącym zwiększeniu bezpieczeństwa jest ocena ryzyka przeprowadzana przed uruchomieniem jakiejkolwiek nowej maszyny lub wdrożeniem nowej metody pracy.

Naszym celem w tym zakresie jest stworzenie środowiska, w którym nie występują obrażenia.

Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Wskaźnik częstotliwości wypadków z utratą godzin pracy (LTIR) na milion roboczogodzin

<4

6,3

7,8

8,5

8,0

8,4


W 2020 roku nadal zmniejszaliśmy liczbę wypadków w porównaniu z rokiem poprzednim.






Poziom satysfakcji pracowników

Poziom satysfakcji naszych pracowników ma kluczowe znaczenie dla naszej firmy. Poziom satysfakcji pracowników jest ściśle powiązany z zaangażowaniem.

W 2019 roku przeprowadzono ankietę dotyczącą zaangażowania pracowników. W porównaniu z rokiem 2017 mieliśmy bardzo wysoki wskaźnik odpowiedzi, co wskazuje na to, że nasi pracownicy są bardziej zaangażowani w rozwój firmy. Ogólnie rzecz biorąc, wyniki pokazują, że nasi pracownicy czują się dobrze traktowani, rozumieją swoje zadania i mają odpowiednie zasoby do wykonywania swoich codziennych zadań. Pokazuje to również, że działania, które rozpoczęliśmy w 2018 roku, w celu eliminacji niedociągnięć, przyniosły rezultaty. Rezultatem przeprowadzonych wśród pracowników ankiet jest rozpoczęcie wdrażania nowych inicjatyw, które pomagają nam utrzymać motywację i zaangażowanie naszych pracowników w działalność fabryk w celu dalszego zwiększania dobrobytu naszych pracowników. W Arctic Paper Munkedals wprowadziliśmy tygodniowy biuletyn, w którym pracownicy znajdą aktualne informacje o działalności fabryki i wynikach produkcyjnych. Kolejne badanie ankietowe zaplanowane jest na 4 kwartał 2021 roku.

Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Wskaźnik odpowiedzi na ankietę dla pracowników

65%

b/d

74%

b/d

52%

-

Ogólny kapitał zaangażowania

55%

b/d

46%

b/d

42%

-


Zachęcamy do dobrych nawyków i zdrowego stylu życia. Organizujemy i wspieramy różne programy prozdrowotne, takie jak niepalenie tytoniu i zdrowe odżywianie się. Dla naszych pracowników organizujemy również badania lekarskie.

Naszym celem jest, aby każdy pracownik przeprowadzał coroczną rozmowę na temat swoich wyników pracy. Pomoże im to zrozumieć, w jaki sposób mogą przyczynić się do osiągnięcia celów firmy oraz do rozwoju swoich umiejętności i zdolności. Wierzymy, że pozwoli to nam osiągnąć efekt synergii, mający pozytywny wpływ na środowisko pracy i przyniesie wymierne korzyści dla naszej firmy.

Realizujemy również stałą współpracę z przedstawicielami naszych pracowników. Co miesiąc odbywają się regularnie spotkania w papierniach, a ponadto dwa razy w roku odbywają się spotkania Europejskich Rad Zakładowych na szczeblu grupy.

Standardowo Arctic Paper oferuje pracownikom umowy o pracę na czas nieokreślony w naszej firmie. Tylko zastępcy, którzy przychodzą w razie wolnych miejsc pracy i osoby zatrudnione przy realizacji projektów mają umowy o pracę na czas określony.


2020

2019

2018

2017

2016

Liczba umów o pracę na czas nieokreślony

1181

1 183

1 224

1 229

1 229


Liczba umów o pracę na czas określony

17

31

28

26

31



Różnorodność

Wśród pracowników i w Zarządzie

Jak wyjaśniono w naszym Kodeksie postępowania i naszej Polityce społecznej odpowiedzialności biznesu, nie akceptujemy żadnej dyskryminacji w prowadzonej przez nas działalności gospodarczej. Zarząd Arctic Paper stara się zatrudniać kompetentnych, kreatywnych ludzi, posiadających odpowiednie kwalifikacje, doświadczenie zawodowe i wykształcenie, którzy odpowiadają potrzebom firmy.

Arctic Paper postrzega różnorodność jako atut. Jest to narzędzie do pozyskiwania nowych pomysłów i innowacji. Chcemy, aby Arctic Paper odzwierciedlała społeczności, w których działa i chcemy mieć pewność, że promujemy i integrujemy ludzi z różnych środowisk.

Struktura zatrudnienia w Grupie Arctic Paper


Razem

mężczyźni

kobiety

Wiek < 30

Wiek 30-50

Wiek > 50

2016

Pracownicy fizyczni

806

680

126

90

358

358

Pracownicy umysłowi

421

248

173

20

225

176

2017

Pracownicy fizyczni

811

682

129

92

365

354

Pracownicy umysłowi

420

250

170

17

223

180

2018

Pracownicy fizyczni

807

683

124

106

353

348

Pracownicy umysłowi

416

245

171

16

220

180

2019

Pracownicy fizyczni

770

652

118

110

315

345

Pracownicy umysłowi

413

247

166

13

215

185

2020

Pracownicy fizyczni

774

655

119

114

333

327

Pracownicy umysłowi

407

246

161

16

212

179


Obraz 40

Struktura zatrudnienia kobiet i mężczyzn w Grupie Arctic Paper

W roku 2020 nie przeprowadzono żadnej znaczącej reorganizacji, a zatem ogólna struktura zatrudnienia pozostaje niezmieniona.

Od 2018 roku Zarząd Arctic Paper S.A. składa się z Dyrektora Zarządzającego oraz Dyrektora Finansowego. Funkcje te zostały powierzone dwóm określonym osobom, niezależnie od ich płci, na podstawie ich osiągnięć i doświadczenia zawodowego. Chociaż jesteśmy zainteresowani monitorowaniem różnorodności składu zarządu, jako wskaźników wydajności, nie planujemy wprowadzenia określonej polityki różnorodności w odniesieniu do składu Zarządu, jak wyjaśniono powyżej.


2020

2019

2018

2017

2016

Liczba członków Zarządu

2

2

2

2

5

% kobiet w Zarządzie

0%

0%



0%

0%

20%

% mężczyzn w Zarządzie

100%

100%

100%

100%

80%


Rada Nadzorcza Arctic Paper S.A. składa się z pięciu członków.




2020

2019

2018

2017

2016

Liczba członków Rady Nadzorczej

5

5

5

5

5

% kobiet w składzie Rady Nadzorczej

20%

20%



0%

0%

0

% mężczyzn w składzie Rady Nadzorczej

80%

80%

100%

100%

100

 

 

 


Prawa człowieka

Wynagradzamy pracowników według ich kwalifikacji i wartości, jaką tworzą dla firmy. Dostosowanie do lokalnych warunków wymaga zastosowania nieco odmiennych systemów w naszych papierniach. Wynagrodzenie naszych pracowników zależy od ich wyników w pracy, porozumienia pomiędzy związkami zawodowymi oraz sytuacji ekonomicznej firmy. Wszystkie ustalenia są odpowiednio dokumentowane i komunikowane. Mamy również osobną politykę wynagrodzeń dla kadry zarządzającej na poziomie grupy.


Wierzymy w równość szans, jeśli chodzi o rozwój. Nasze procesy rekrutacji i wynagradzania prowadzone są w oparciu o sprawdzone procedury na poziomie papierni. Przykładowo, we wszystkich naszych papierniach przeprowadzamy corocznie regularny przegląd wynagrodzeń.

Wszystkie sugestie i uwagi pracowników mogą być zgłaszane kierownictwu papierni. W szczególności w Kostrzynie oceną skarg zajmuje się specjalny zespół, składający się z interesariuszy, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych. Dodatkowo papiernia w Kostrzynie dysponuje również systemem anonimowym, w którym skargi i sugestie mogą być zgłaszane telefonicznie bezpośrednio do Prezesa Zarządu.

Jesteśmy zaangażowani w ochronę praw człowieka naszych pracowników. Jednocześnie wiemy, że kwestia ta dotyczy również innych osób zewnętrznych zaangażowanych w nasz łańcuch wartości. Zostało to bardziej szczegółowo wyjaśnione w punkcie „Odpowiedzialny łańcuch dostaw”.



Działalność biznesowa

Podejście do zarządzania

Nasza działalność biznesowa opiera się na ugruntowanych i zaufanych relacjach z różnymi interesariuszami. Dlatego też musimy zapewnić przejrzystość całej naszej działalności biznesowej – począwszy od zrównoważonego zaopatrzenia, poprzez produkcję i dostawę naszych produktów, aż po przekazywanie wyników zewnętrznym interesariuszom.

Arctic Paper współpracuje z szeroką siecią dostawców na całym świecie. Dostawcy ci zapewniają nam surowce, chemikalia, energię, usługi logistyczne i inne usługi, które umożliwiają nam obsługę naszych klientów. Poza utrzymaniem zrównoważonego charakteru naszych własnych działań, istotne jest, byśmy brali pod uwagę podejście przyjęte przez naszych dostawców. Dążymy do wyboru dostawców, którzy mogą i chcą nas zapewnić, że szanują nasze wartości dotyczące Ludzi i Środowiska. W 2018 roku wprowadziliśmy Kodeks postępowania dostawców Grupy Arctic Paper.

Ponadto chcemy, aby w całej naszej działalności panowała przejrzystość i etyka. Opracowaliśmy i przestrzegamy Kodeksu postępowania oraz zasad społecznej odpowiedzialności biznesu, jednak zdajemy sobie sprawę z potrzeby podnoszenia świadomości tych zagadnień wśród naszych pracowników.

Odpowiedzialny łańcuch dostaw

Arctic Paper jest głęboko związana globalnym łańcuchem wartości. Współpracujemy z ponad 200 dostawcami materiałów, przy czym 30 spośród nich odpowiada za ponad 90% zakupów i uznawanych jest za głównych dostawców.

W naszych papierniach stosujemy procedury, dzięki którym produkcja papieru odbywa się przy możliwie najmniejszym bezpośrednim zanieczyszczeniu wody, powietrza i gleby (odpady). Ponieważ środowisko naturalne nie ma żadnych granic, wpływ naszych dostawców ma ogromne znaczenie, dlatego też, gromadzimy informacje dotyczące osiąganych przez nich wynikach środowiskowych, tak abyśmy mogli podejmować świadome decyzje zakupowe oparte na specyfikacjach produktowych i oddziaływaniu na środowisko. Obecnie dostawca, którego wartość zakupu przekracza 90 procent, przekazuje nam deklaracje środowiskowe, co pomaga nam w przeprowadzeniu analizy cyklu życia naszych produktów.

Aby upewnić się, że nasi główni dostawcy odpowiedzialnie podchodzą do swojej działalności, prosimy ich o przedstawianie specjalnego pisemnego raportu. Raport ma na celu uszczegółowienie ich działań w zakresie ekologii w odniesieniu do zużycia energii, zanieczyszczeń powietrza, wody i zużycia surowców – w szczególności drewna. Zwracamy się również do nich o informacje, czy posiadają własny Kodeks postępowania i Politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednocześnie oczekujemy, że nasi dostawcy wezmą pod uwagę nasz Kodeks postępowania i Politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. Chcemy stosować takie samo podejście do naszych pozostałych dostawców.

Arctic Paper oczekuje od swoich dostawców przestrzegania wysokich standardów oraz wartości wyznawanych przez naszą organizację. Naszym celem na rok 2019 było osiągnięcie co najmniej 75-procentowej zgodności z naszym Kodeksem postępowania dla dostawców, albo poprzez podpisanie naszego Kodeksu, albo przekazanie nam przez dostawcę równoważnego dokumentu. Na koniec roku 2020 udało nam się osiągnąć wynik na poziomie 83 procent.

Nasz Kodeks postępowania dla dostawców Grupy Arctic Paper obejmuje najważniejsze obszary: Prawo i przepisy, prawa człowieka i prawo pracy, korupcję i przekupstwo, środowisko. Dokument ten zostanie dołączony do każdej umowy i winien być podpisany łącznie z tą umową. Oczekujemy, że dostawcy będą przestrzegać wymogów określonych w tym dokumencie. Kodeks postępowania dla dostawców odnosi się do wszystkich dostawców Grupy Arctic Paper oraz stron trzecich, z którymi nasi dostawcy umowy zawierają.

Dostawcy, którzy posiadają własny Kodeks postępowania lub politykę społecznej odpowiedzialności biznesu, które są zgodne z wartościami Arctic Paper, opisanymi w naszym Kodeksie postępowania dla dostawców, są proszeni o przekazanie nam egzemplarza takiego dokumentu. Jest to równoważne z podpisaniem obowiązującego w Arctic Paper Kodeksu postępowania dla dostawców.

Ze względu na specyfikę naszej działalności, w szczególności wiele uwagi poświęcamy naszym dostawcom celulozy. Dodatkowo oczekujemy, że spełniają oni wymagania certyfikacji FSC® i PEFC, a tym samym, że są audytowani przez stronę trzecią w zakresie gospodarki leśnej.

Jeśli sądzimy, że partner nie spełnia naszych wymogów etycznych, wzywamy go do zmiany swojego postępowania. Arctic Paper może zaoferować wsparcie wskazując kwestie do poprawy. Następnie oczekujemy, że dostawca podejmie działania naprawcze w racjonalnym czasie, aby spełnić dane wymogi. W przypadku niepowodzenia, jesteśmy gotowi zakończyć taką współpracę.

Weryfikacja oświadczeń naszych dostawców masy celulozowej jest dla nas ważna, dlatego produkty wysyłane przez naszych dostawców podlegają trzyetapowej procedurze weryfikacji. Po pierwsze, prosimy naszych dostawców o przekazywanie kart z deklaracjami środowiskowymi, kart charakterystyki produktów (zgodnie z postanowieniami rozporządzenia unijnego REACH) oraz parametrów technicznych ich produktów. Po drugie, testujemy małe próbki produktów w naszych laboratoriach, aby sprawdzić, czy mają one określone właściwości. Po trzecie, prowadzimy próby w papierni, aby zobaczyć, jak produkty zachowują się w środowisku produkcyjnym. Podobne procedury stosuje się w przypadku innych dostawców. Przeprowadzamy również coroczne kontrole ważności certyfikatów posiadanych przez naszych dostawców. W ten sposób jesteśmy w stanie certyfikować jakość naszych produktów. W tym duchu planujemy również przeprowadzać audyty naszych dostawców, aby potwierdzić ich zgodność z założeniami Kodeksu postępowania dla dostawców. Ze względu na ograniczenia związane z globalną pandemią Covid-19 oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszym pracownikom i pracownikom naszych dostawców przesunęliśmy planowane audyty na 2021 rok.

Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Udział głównych dostawców, którzy przekazali podpisane deklaracje środowiskowe

100%

83%

98%

64%

75%

56%

Udział głównych dostawców, którzy podpisali Kodeks postępowania dla dostawców lub posiadają własny kodeks postępowania

90%

83%

85%

b/d

b/d

b/d

Liczba dostawców, którzy podlegają audytom realizowanym przez Arctic Paper w celu potwierdzenia zgodności z Kodeksem postępowania dla dostawców

10

3

4

b/d

b/d

b/d

Udział dostawców celulozy, posiadających certyfikat FSC® i/lub PEFC

100%

100%

100%

100%

100%

100%




C:\Users\ingak\Nextcloud\Dokumenty korporacyjne\CSR\CSR 2019\BookChainProject_logo_onWhite_colour_rgb (002).png

Począwszy od 2019 we współpracy z projektem Book Chain, dokonaliśmy oceny procesów odpowiedzialnego zaopatrzenia w papierni Arctic Paper Kostrzyn.
Wyniki tej oceny pomogą nam ulepszyć stosowane przez nas najlepsze praktyki i procesy oraz dostrzec nowe możliwości i wyzwania, przed jakimi stajemy zarządzając odpowiedzialnie realizowanymi zakupami. Wykazujemy się dogłębną znajomością krajów, w których dokonujemy zakupów surowca oraz zagadnień dotyczących zrównoważonego rozwoju na poziomie lasu, a ponadto wdrożyliśmy solidny, formalny proces, aby śledzić na bieżąco nowe rozwiązania w zakresie problemów/wyzwań dotyczących lasów. Regularnie wizytujemy naszych dostawców celem dokonania oceny ich wyników środowiskowych, plantacji i szkółek leśnych. Śledzimy analizy branżowe przygotowywane przez agencje Brian McClay oraz Hawkins Wright. Współpracujemy również z organizacją NEPCon, która przekazuje informacje i sugestie dotyczące krajów, w których realizujemy zakupy. Za każdym razem żądamy od naszych dostawców przedstawienia pisemnego sprawozdania dotyczącego wyników środowiskowych oraz gromadzimy obszerne dane dotyczące energii, zanieczyszczeń powietrza i wody oraz pozyskiwanych surowców.


Nasza polityka zakupowa zawiera wymagania dotyczące śledzenia źródeł pochodzenia masy włóknistej w celu zapewnienia, że żaden produkt nie pochodzi z kontrowersyjnych źródeł, określanych jako:

Nielegalnie pozyskiwane zasoby leśne lub które pochodzą z obszarów, które nie mają zgody właściwego organu;

Drewno pozyskiwane z naruszeniem praw obywatelskich i tradycyji lokalnych;

Drewno pochodzące z lasów podlegających wysokim wymaganiom dotyczącym ochrony;

Drewno pozyskiwane z obszarów zamienianych z naturalnie występującymi lasami na plantacje;

Drewno pozyskiwane z obszaru, na którym zasadzono genetycznie zmodyfikowane drzewa;

Drewno pozyskiwane z naruszeniem zasad MOP (Konferencja Międzynarodowej Organizacji Pracy z roku 1998 – Deklaracja MOP dotycząca Fundamentalnych Zasad i Praw w Pracy)


Wierzymy, że siła naszego łańcucha dostaw opiera się na wiarygodnych, długoterminowych relacjach z naszymi dostawcami. Wprowadzamy zmiany do naszego portfela dostawców celem poprawy standardów w zakresie wszystkich aspektów – ekonomicznych, etycznych i środowiskowych. W przypadku konieczności dokonania zmian, po ich wprowadzeniu jesteśmy otwarci na ponowne nawiązanie współpracy z poprzednimi dostawcami.



Transport

W procedurze wyboru firm, którym możemy powierzyć transport naszych produktów, stosujemy konkursy ofert na poszczególne trasy. Czynniki, które bierzemy pod uwagę przy podejmowaniu decyzji dotyczących usług transportowych to: jakość dostarczanej dokumentacji, oferowana cena i wpływ danego przewoźnika na środowisko.

Działalność transportowa powoduje hałas, emisje do powietrza i zużycie paliw (głównie paliw kopalnych). Silniki pojazdów ciężarowych dzielą się na różne klasy EURO, w których wyższe liczby oznaczają silniki o niższej emisji, zwłaszcza tlenków azotu i tlenku węgla. Śledzimy statystyki transportu, które obejmują transport gotowych wyrobów z naszych papierni do miejsc przeznaczenia. Koncentrujemy się na zwiększeniu procentowego udziału silników w klasach EURO 5 i EURO 6.

Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Udział silników klasy Euro 3

0%

0%

1%

1%

3%

3%

Udział silników klasy Euro 4

5%

1%

3%

6%

11%

13%

Udział silników klasy Euro 5

50%

44%

47%

54%

53%

50%

Udział silników klasy Euro 6

45%

55%

49%

39%

34%

34%


Duże firmy transportowe, które są naszym głównym dostawcą usług transportowych, dążą do uzyskania wysokiej efektywności transportu w połączeniu z profilem ekologicznym, dlatego też stale odnawiają flotę pojazdów, przesuwając punkt ciężkości w kierunku wyższych klas EURO.


Mając na uwadze ogromny wpływ transportu na środowisko chcemy zwiększyć efektywność naszego łańcucha transportowego przy jednoczesnej redukcji emisji Co2 poprzez wdrożenie transportu intermodalnego do naszego procesu logistycznego.

W 2020 roku 20% dostaw realizowanych z naszych papierni do naszych klientów było przewożonych transportem intermodalnym.

 

Etyka biznesowa

Cenimy przejrzystość w relacjach wewnętrznych i zewnętrznych, ponieważ wszelkie nieetyczne zachowania mogą narazić nas na ryzyko utraty reputacji i strat finansowych. Nasz Kodeks postępowania zawiera jasne wytyczne dotyczące zachowań biznesowych naszych pracowników, w tym brak tolerancji dla łapówek, korupcji i innego nieetycznego postępowania.

Zdajemy sobie sprawę, że nasze biura sprzedaży oraz działy zakupów i logistyki to miejsca, w których ryzyko korupcji i narażenia na łapówkarstwo jest największe. Nasze podejście do działań antykorupcyjnych w tych obszarach jest strukturalnie wbudowane w nasze procesy.

Mamy siedmiostopniowe podejście do zakupów, które ogranicza możliwości nieetycznego postępowania. Najpierw dzielimy pozycje zakupowe na grupy zaopatrzeniowe. Następnie gromadzimy informacje o grupach zaopatrzeniowych i rynku. W kolejnych krokach tworzymy portfel potencjalnych dostawców i wybieramy strategię dla każdej grupy zaopatrzeniowej. Następnie negocjujemy z wybranymi dostawcami i integrujemy się dalej z naszymi wybranymi dostawcami. Wreszcie prowadzimy stały monitoring rynku zakupów, aby zapewnić konkurencyjność naszych kontraktów. Wszystkie decyzje podejmowane w tym procesie nigdy nie są uzależnione od jednej osoby, co zmniejsza ryzyko przekupstwa lub korupcji. W przypadku dużych projektów inwestycyjnych, decyzje dotyczące zakupów inwestycyjnych podejmowane są przez specjalną komisję; rozważamy rozszerzenie tej praktyki na inne duże zakupy. Dział logistyki posiada podobny system zakupów.

Jeśli chodzi o sprzedaż, ustaliliśmy cenniki zatwierdzone przez nasze kierownictwo, a następnie przekazaliśmy je członkom naszych zespołów sprzedaży. Premie dla członków zespołu sprzedaży nie są związane wyłącznie z ich indywidualnymi wynikami sprzedaży, ale również z ogólnymi wynikami finansowymi przedsiębiorstwa. Naszym klientom oferujemy premie za okresy półroczne i roczne, jednak są one powiązane z wielkością sprzedaży, np. poprzez ściśle monitorowane przedziały wielkości sprzedaży. Arctic Paper nie oferuje klientom innych premii (na przykład świadczonych w naturze).

Rozumiemy, że etyka biznesu jest w dużym stopniu kwestią świadomości. Część programu wprowadzającego dla nowych pracowników obejmuje takie tematy, takie jak prawo i przepisy, środki zapobiegania łapówkarstwu i korupcji, prawa człowieka i odpowiedzialność środowiskową. Od roku 2018, program obejmuje wszystkie jednostki w Grupie. Dlatego też, naszym kluczowym wskaźnikiem efektywności w tym zakresie jest liczba pracowników, którzy wzięli udział w tych szkoleniach.

Ambitny cel na rok 2022 zostanie osiągnięty poprzez wdrożenie programu szkoleniowego z zakresu etyki biznesu we wszystkich działaniach w ramach Arctic Paper. W celu przyśpieszenia tego procesu, mamy zamiar wprowadzić program szkoleniowy nie tylko dla nowych pracowników, ale również dla tych, którzy są zatrudnieni w firmie od dłuższego czasu.

Naszym celem jest również to, aby nasi pracownicy podpisywali deklaracje, że zapoznali się z naszym Kodeksem postępowania. Planujemy specjalistyczne szkolenia dla osób zatrudnionych w działach zakupów, logistyki i sprzedaży – trzy obszary, w których ryzyko nadużyć uważamy za największe. Bardziej podstawowe, ale kompleksowe szkolenia, będą oferowane innym pracownikom.


Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Liczba pracowników, którzy uczestniczyli w Programie szkoleń z zakresu etyki biznesu (w ciągu roku)

100%

32(544)

20 (553)

179 (578)

34 (419)

22 (419)

Liczby w nawiasach stanowią łączną liczbę



Reklamacje

Kolejnym aspektem utrzymania integralności naszej działalności jest dbałość o to, aby nasi klienci byli zadowoleni ze sposobu, w jaki prowadzimy naszą działalność oraz z dostarczanych przez nas produktów. Z tego powodu uważnie monitorujemy wszelkie reklamacje zgłaszane przez naszych klientów.

Kategoryzujemy i oceniamy wszystkie złożone reklamacje. Oceny dokonują głównie nasze zespoły sprzedaży, a w razie potrzeby kierownictwo. Dbamy o to, aby wszystkie reklamacje zostały rozpatrzone i rozstrzygnięte. Naszym celem jest minimalizacja kosztów reklamacji, ale zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie przedłożone nam reklamacje są uzasadnione.

Kluczowy wskaźnik efektywności

Cel na rok 2022

2020

2019

2018

2017

2016

Wartość reklamacji w stosunku do przychodów ze sprzedaży

0,5

0,48

0,47

0,58

0,61

0,58

Przychody ze sprzedaży (w mln PLN)


2 016

2 309

2 293

2 248

2 297


Aby zmniejszyć ryzyko reklamacji, na bieżąco podejmowane są działania. W 2019 roku nasze zespoły techniczne z 3 papierni opracowały nowe procedury oraz politykę rozpatrywania skarg oraz wydały Ogólne zalecenia dotyczące przyjmowania i rozpatrywania skarg. Dokumenty te mają na celu stworzenie, z punktu widzenia firmy handlowej i klientów, przewidywalnego, spójnego, efektywnego pod względem czasu i kosztów, procesu rozpatrywania reklamacji.



Zgodność z prawem i regulacjami

Ze względu na fakt, że Arctic Paper S.A. jest spółką notowaną na giełdzie, jesteśmy zobowiązani do przestrzegania zasad określonych w dokumencie „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2016”. Przestrzegamy i stosujemy się do wszystkich obowiązujących praw i przepisów w krajach Unii Europejskiej, w których prowadzimy działalność. Duża część tych praw i przepisów jest jednolita w całej Unii, chociaż jesteśmy wyczuleni na wszelkie różnice. Przestrzeganie prawa i przepisów jest dla nas zarówno koniecznością biznesową, jak i sposobem na zapewnienie zrównoważonego rozwoju naszych działań.

Monitorujemy liczbę otwartych spraw sądowych, w których Arctic Paper uznano za winną naruszenia prawa lub przepisów. Rozdzielamy je na biznesowe i nie-biznesowe, a także na kary większe i mniejsze niż 2 mln zł. W odniesieniu do zgodności prawnej i regulacyjnej, naszym celem jest zminimalizowanie ryzyka bycia pozwanym.

Kluczowy wskaźnik efektywności

Związany z biznesem*

Niezwiązany z biznesem*

2016

Grzywna wyższa niż 2 mln zł

0

0

Grzywna niższa niż 2 mln zł

0

0

2017

Grzywna wyższa niż 2 mln zł

0

0

Grzywna niższa niż 2 mln zł

0

0

2018

Grzywna wyższa niż 2 mln zł

0

0

Grzywna niższa niż 2 mln zł

0

0

2019

Grzywna wyższa niż 2 mln zł

0

0

Grzywna niższa niż 2 mln zł

0

0

2020

Grzywna wyższa niż 2 mln zł

0

0

Grzywna niższa niż 2 mln zł

0

0

*Pozwy sądowe związane z działalnością gospodarczą, złożone przez klientów. Wszystkie pozostałe określa się, jako niezwiązane z działalnością biznesową

Przejrzystość

Oprócz przejrzystości w relacjach wewnętrznych i zewnętrznych, cenimy sobie stałą i przejrzystą komunikację z naszymi interesariuszami, co zostało wyjaśnione w naszej Polityce społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozumiemy, że różne tematy mają różne znaczenie dla naszych grup interesariuszy. Dlatego też, używamy różnych kanałów komunikacji do informowania o naszych działaniach.

Powszechnie stosowanym kanałem komunikacyjnym jest skrzynka pocztowa Relacje Inwestorskie. Po otrzymaniu zapytania, wiadomość jest przekazywana najbardziej kompetentnej osobie, która na nie odpowiada. W chwili obecnej dotyczy to tylko obszaru relacji inwestorskich, ale chcemy, aby istniała scentralizowana skrzynka odbiorcza dla wszystkich zapytań.

Poniżej zamieszczamy matrycę wyjaśniającą, w jaki sposób różne kanały komunikacji są wykorzystywane do komunikowania naszych istotnych kwestii różnym grupom interesariuszy. Niniejszy Raport Zrównoważonego Rozwoju służy jako podstawa do informowania o naszej pracy związanej ze zrównoważonym rozwojem i jako taki jest ważnym kanałem komunikacji.


Klienci

Pracownicy

Dostawcy

Akcjonariusze

Środowisko i Klimat

Raport EMAS

„Paper Profiles” [Profile Papieru]

Polityka środowiskowa

Raport EMAS

Raport EMAS

Kodeks postępowania i Polityka społecznej odpowiedzialności biznesu

„Paper Profiles” [Profile Papieru]

Raport EMAS

„Paper Profiles” [Profile Papieru]

Polityka środowiskowa

Ludzie

Bezpośrednia komunikacja poprzez biura sprzedaży

Kodeks postępowania i Polityka społecznej odpowiedzialności biznesu

Intranet, szeroko dostępny dla wszystkich pracowników

Spotkania, zarówno indywidualne (w cztery oczy), jak i grupowe

Szkolenie i edukacja

Bezpośrednia komunikacja poprzez działy zakupów

Kodeks postępowania i Polityka społecznej odpowiedzialności biznesu

Nasz Kodeks postępowania i Polityka społecznej odpowiedzialności

biznesu

Działalność biznesowa

Bezpośrednia komunikacja poprzez biura sprzedaży

Komunikaty prasowe

Spotkania

Raporty okresowe i roczne

Walne zgromadzenia

Komunikaty prasowe

Kodeks postępowania i Polityka społecznej odpowiedzialności biznesu