Szanowni Akcjonariusze,
przekazuję w Państwa ręce sprawozdania finansowe Grupy Netia za 2020 rok.
Był to rok, który przyniósł nowe, nieoczekiwane wyzwania, z którymi musieliśmy się zmierzyć jako Grupa Kapitałowa, aby móc zrealizować wyznaczone cele. Wyzwania te były przede wszystkim związane z pandemią COVID-19, która wymusiła redefiniowanie sposobu funkcjonowania wielu przedsiębiorstw prowadzących swój biznes we wszystkich niemal sektorach gospodarki. Wielu pracowników rozpoczęło działalność w trybie pracy zdalnej, konferencje, seminaria, szkolenia i zwykłe spotkania organizowane on-line za pośrednictwem dedykowanych do tego aplikacji, a zakupy dokonywane za pośrednictwem internetu częściej niż kiedykolwiek. Wszystko to spowodowało, firmy takie jak Netia, dostarczające, zarówno klientom indywidualnym jak i biznesowym, najwyższej jakości rozwiązania ICT, światłowodowy dostęp do internetu oraz usługi głosowe, stanęły przed dużym wyzwaniem, a jednocześnie wzięły na siebie znaczącą odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia dla naszych klientów oraz pracowników. Nasza misja „Dostarczamy świat on-line” uzyskała dziś zupełnie nowe znaczenie.
Od kilku lat konsekwentnie realizujemy obraną strategię, która oznacza dla nas transformację w obu obszarach komercyjnych.
Dla rozwoju rynku B2C niezbędna jest konkurencyjna, nowoczesna infrastruktura dostępowa, pozwalająca zaoferować naszym klientom dostęp do internetu o najwyższych parametrach oraz przemyślana i kompleksowa oferta. Dlatego też modernizujemy naszą sieć dostępową do standardu 1Gb/s. Na koniec 2020 roku mieliśmy już ponad 1,7 mln takich łączy i liczba ta systematycznie rośnie. Na zmodernizowanej sieci dostarczamy kompleksowy pakiet usług: dostępu do internetu, telewizyjnych, głosowych (zarówno mobilnych jak i stacjonarnych), a także szereg usług dodanych. Nasze działania przekładają się na wyniki operacyjne, które uzyskaliśmy w 2020 roku. Osiągnęliśmy wzrost liczby usług pomimo presji związanej z utratą niskomarżowych usług opartych o dostęp regulowany (WLR, BSA, LLU) oraz usług głosowych. 76% usług szerokopasmowych jest świadczonych klientom B2C przy wykorzystaniu sieci własnej Grupy Netia, co oznacza wzrost o 5 punktów procentowych rok do roku. W ciągu roku, pomimo bardzo konkurencyjnego rynku klientów indywidualnych, uzyskaliśmy zauważalny przyrost usług w tym segmencie.
Rynek B2B to przede wszystkim transformacja powiązana z inicjatywą Netia Next. Jej głównym celem jest dostarczanie coraz większej liczbie klientów biznesowych zaawansowanych usług teleinformatycznych. Intensywnie rozwijamy nasze kompetencje integratorskie, sukcesywnie poszerzamy portfolio produktów. Nasi klienci, oprócz podstawowych usług dostępu do internetu oraz głosowych, korzystają z naszych centrów danych, chmury obliczeniowej, zintegrowanej komunikacji, bezpieczeństwa oraz innych. Aby ułatwić naszym klientom biznesowym funkcjonowanie w nowej rzeczywistości, rozszerzyliśmy naszą ofertę o takie produkty jak Zdalny pracownik pakiet usług ułatwiających pracę z domu, Netia e-Podpis rozwiązanie pozwalające na elektroniczne podpisywanie umów, Netia Intranet pozwalające na sprawne stworzenie sieci intranet dla pracowników, Netia Automation roboty RPA wspierające automatyzację pracy oraz kilka innych. Na koniec 2020 roku możemy pochwalić się liczbą ponad 1.200 klientów korzystających z usług ICT oraz ponad 55-procentowym wzrostem przychodów z tych usług rok do roku. Aby zapewnić rozwój produktów Netia Next niezbędne nam nowe zasoby. Dlatego też, oprócz Centrum Danych w Krakowie, o którego przejęciu informowałem Państwa przy okazji sprawozdania finansowego za zeszły rok, budujemy nowoczesne centrum danych w Jawczycach pod Warszawą. Spodziewamy się, już w kwietniu 2021 roku będą z niego korzystali pierwsi klienci.
Na zaprezentowane przez nas wyniki finansowe pozytywnie wpływa również współpraca z Grupą Cyfrowy Polsat, naszym większościowym inwestorem strategicznym, przynosząca nam nowe strumienie przychodów, ale również pozwalająca na optymalizację bazy kosztowej.
Zaangażowanie oraz wysoka osobista identyfikacja z celami wśród pracowników Grupy Netia w roku 2020, który był jednym z najbardziej wymagających okresów w historii całej Grupy Netia, przyczyniły się do osiągniecia przychodów na poziomie blisko 1,3 miliarda złotych oraz zysku EBITDA, który wyniósł prawie 451 milionów złotych, co stanowi poziom porównywalny tych wskaźników z osiągniętymi rok wcześniej. Jednocześnie poziom zadłużenia finansowego netto wyniósł na koniec 2020 roku ok. 572 milionów złotych, co oznacza mnożnik 1,27x Zysku EBITDA za 2020 rok dla Grupy Netia.
Z poważaniem,
Andrzej Abramczuk
Prezes Zarządu Netia S.A.