LIST DO AKCJONARIUSZY
Drodzy akcjonariusze!
Tegoroczny list chciałbym zacząć od podziękowań. Kieruję je do wszystkich pracowników i współpracowników Agory, których zaangażowanie i mobilizacja pozwoliły nam zdać piekielnie trudny egzamin, jakim był dla nas cały ubiegły rok.
Pandemia COVID-19 boleśnie uderzyła w dwa największe źródła wpływów Agory: reklamę i kina. Nasze biznesy oparte na przychodach z reklamy, szczególnie segment reklamy zewnętrznej, musiały się zmierzyć z drastycznym spadkiem wydatków na kampanie promocyjne, a kina - z krótką przerwą na lato - od roku zamknięte. W efekcie nasze przychody spadły o ponad 400 mln.
Na ten niespodziewany kryzys oraz znikomą pomoc państwa odpowiedzieliśmy szybkim i zdecydowanym działaniem. Natychmiast zamknęliśmy te biznesy, które miały ograniczone szanse na szybką odbudowę po pandemii. O prawie 280 mln obniżyliśmy koszty, zawiesiliśmy większość planów inwestycyjnych. Z żelazną konsekwencją, jak przez wiele ostatnich lat, realizowaliśmy jednak inwestycje w cyfrową ofertę Agory. Dzięki temu przychody z cyfrowej prenumeraty Gazety Wyborczej osiągnęły największy wzrost od sześciu lat, czyli od pierwszego roku po starcie projektu. Skokowe wzrosty rentowności zanotowały segment Internet oraz książkowe i muzyczne Wydawnictwo Agory.
Rok 2020 był trudny dla niezależnego dziennikarstwa w Polsce. Już od wielu miesięcy media, które patrzą władzy na ręce, zmagają się z dziesiątkami bezpodstawnych postępowań sądowych, mających nas zastraszyć. Instytucje i spółki państwowe bojkotują reklamowo niezależne redakcje, w tym media Agory. Dodatkowym wyzwaniem w tym burzliwym czasie gwałtowne zmiany legislacyjne wymierzone w media i przedsiębiorców, którzy samodzielnie zmagają się ze skutkami wybuchu pandemii. Kiedy inne kraje europejskie wprowadzają ulgi, które mają stymulować odbudowę gospodarki, polski rząd planuje nałożenie drakońskich obciążeń na firmy działające na rynku reklamy. A przecież to reklama napędza konsumpcję i jest źródłem utrzymania mediów. Podatek reklamowy utrudni lub uniemożliwi mediom realizację ich misji, jaką jest rzetelne informowanie społeczeństwa i sprawdzanie poczynań każdej władzy. W tej sprawie, wraz z innymi polskimi nadawcami i wydawcami, zaprotestowaliśmy we wspólnej akcji „Media bez wyboru”. Będziemy bronić naszej niezależności. Zamierzamy też upominać się o to, by przedsiębiorcy w Polsce mogli funkcjonować w granicach dozwolonych prawem, bez nieuzasadnionych ingerencji w swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Przykładem takiej ingerencji była decyzja Prezesa UOKiK zakazująca Agorze przejęcia kontroli nad spółką Eurozet. Urząd antymonopolowy, wbrew materiałowi dowodowemu zgromadzonemu w toku rekordowo długiego, 15-miesięcznego postępowania, powołał się na nieznaną w prawie konkurencji i nauce o ekonomii teorię „quasi-duopolu”. W sposób arbitralny uznał, po przeprowadzonej transakcji dwaj najwięksi rywale współpracowaliby ze sobą w celu ograniczenia konkurencji na rynku. Fundamentalnie nie zgadzamy się z tymi stwierdzeniami, które nie mają oparcia w faktach ani dotychczasowej praktyce rynkowej. Dlatego złożyliśmy odwołanie od tej decyzji i skorzystamy ze wszelkich możliwych narzędzi prawnych, by uzyskać zgodę na transakcję.
2021 rok jest dla całej Agory i wielu innych firm w Polsce okresem przejściowym. Rozpoczynamy go z zabezpieczonym finansowaniem na odbudowę rentowności. Będziemy utrzymywać dyscyplinę kosztową i systematycznie przywracać pełną moc naszym głównym biznesom. Choć to zadanie na dłużej niż rok, w 2021 chcemy wykonać milowy krok w tym kierunku. Jeszcze bardziej postawimy na inwestycje, które przyspieszą dalszą cyfryzację naszej Grupy. Będziemy też, jak dotychczas, blisko spraw którymi żyją nasi czytelnicy i słuchacze, wspierając wartości, leżące u podstaw Agory: demokrację, solidarność, różnorodność, prawo do rzetelnej informacji oraz dziennikarską niezależność.
W imieniu całego naszego zespołu dziękuję Państwu za życzliwość i wsparcie.
Bartosz Hojka
Prezes Zarządu Agory S.A.