Atrem S.A.
Plac Kościeleckich 3, 85-033 Bydgoszcz,
tel. +48 61 640 67 00, fax: +48 61 640 67 25
NIP: 777 24 28 084, Regon: 639688384
Numer BDO: 000067087
www.atrem.pl
atrem@atrem.pl
Sąd Rejonowy w Bydgoszczy XIII Wydział Gospodarczy
Krajowego Rejestru Sądowego
Numer KRS: 0000295677,
Konto: mBank SA O/Poznań
nr 26 1140 1124 0000 5468 9400
Kapitał zakładowy: 4 615 039,50 zł - wpłacony w całości,
Status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych
Szanowni Akcjonariusze,
Z przyjemnością przekazujemy Państwu Sprawozdanie Finansowe ATREM S.A. za rok 2020,
czyli pierwszy pełny rok działalności Spółki w ramach Grupy Kapitałowej Immobile S.A.
W tym roku zakończyliśmy zapoczątkowany tuż po przejęciu przez GKI proces zmian
organizacyjnych. Wypracowane efekty nowych rozwiązań odzwierciedla wynik finansowy, co
potwierdziło, że przyjęty w 2019 roku model organizacyjny miał sens.
Wiele z naszych założeń sprzed roku udało się dotrzymać, pomimo istotnego wpływu
pandemii koronawirusa nie tylko na naszą Spółkę, ale również na całe otoczenie gospodarcze w jakim
działamy.
Z ostrożnych szacunków wynika, że spowolnienie gospodarcze i wydłużenie niektórych
dostaw i procesów decyzyjnych zamawiających i urzędników spowodowało wydłużenie realizacji
niektórych naszych kontraktów. Skutkowało to przesunięciem sprzedaży zaplanowanej do
osiągnięcia w 2020 roku na lata następne w wysokości około 25 mln PLN.
Niepewność co do rozwoju pandemii przełożyła się także na konserwatywne podejście
Zamawiających do realizacji kontraktów zleconych w formule zaprojektuj i zbuduj. Zamawiający
ostrożnie dysponują swoimi budżetami inwestycyjnymi, przesuwając środki finansowe na realizację
prac na kolejne lata. Decyzje Zamawiających o zmianie sposobu prowadzenia działań
inwestycyjnych miały swój wydźwięk także w niższym poziomie kontraktacji nowych zamówień.
Pomimo, że Spółka złożyła najkorzystniejsze oferty w kilku postępowaniach, niestety Zamawiający
kierując się przesłankami przekroczenia budżetu na realizację zadania, unieważniali przetargi i nie
rozpisywali nowych. Pomimo portfela zamówień, który na koniec 2020 roku wynosił ok. 165 mln
PLN, Zarząd Spółki zakłada dalsze pozyskanie nowych projektów, które są obecnie na etapie
ofertowania. Obawy o globalne spowolnienie mogą wiązać się z ograniczeniem aktywności
Zamawiających w sferze inwestycji w krótkim i średnim okresie. Niemniej z nadzieją odbieramy
zapowiedzi rządowe, w których to szeroko rozumiana branża budowlana miałaby być jednym z kół
zamachowych, które wyciągną gospodarkę z przestoju.
W roku 2020 złożyliśmy oferty o sumarycznej bardzo wysokiej wartości, jak na tak trudny
rok blisko 800 mln PLN. Duży wpływ miała na to decyzja o uczestnictwie w kilku postępowaniach
przetargowych związanych z realizacją kontraktu Balitc Pipe. Jak wiadomo, ten projekt jest
niezwykle ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Pod
przewodnictwem Atrem S.A., który jest liderem konsorcjum firm z grupy GKI oraz JT S.A. udało się
przedstawić ofertę na budowę Tłoczni Odolanów, która finalnie została oceniona przez
Zamawiającego - Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. - jako najkorzystniejsza i
wiarygodna. Jesteśmy z tego powodu niezmiernie dumni. W obecnej chwili kontrakt jest w fazie
realizacji, a postęp prac odbywa się zgodnie z zakładanym harmonogramem. Choć skala projektu jest
bardzo duża - w części GKI wynosi bowiem ponad 130 mln PLN netto, w tym w części samego
Atrem S.A. ok. 45 mln PLN netto - zakres prac nie odbiega w istotny sposób od naszego tradycyjnego
biznesu, który na co dzień jest realizowany przez segmenty automatyki i energetyki.
Przychody Spółki na działalności kontynuowanej w roku 2020 wyniosły 86,4 mln PLN, co
oznacza spadek o 29,2 mln PLN w stosunku do roku 2019 (spadek o 25%). Pomimo tego, Spółka
osiągnęła zysk z działalności operacyjnej na poziomie 1,0 mln PLN, co w porównaniu z rokiem 2019
(strata w wysokości 6,8 mln PLN) stanowi istotną różnicę poprawa o 7,8 mln PLN. W tym roku
kończyliśmy duże i wymagające kontrakty, takie jak prace w ramach farmy wiatrowej Gaworzyce,
istotnie zaawansowane były budowy GPZ Skwierzyna, muzeum Enigmy w Poznaniu czy też kontrakt
dla MPWiK w Lublinie, gdzie pomimo początkowego zatrzymania prac na 2 miesiące przez
pandemię, termin końcowy nie uległ zmianie.
Atrem S.A.
Plac Kościeleckich 3, 85-033 Bydgoszcz,
tel. +48 61 640 67 00, fax: +48 61 640 67 25
NIP: 777 24 28 084, Regon: 639688384
Numer BDO: 000067087
www.atrem.pl
atrem@atrem.pl
Sąd Rejonowy w Bydgoszczy XIII Wydział Gospodarczy
Krajowego Rejestru Sądowego
Numer KRS: 0000295677,
Konto: mBank SA O/Poznań
nr 26 1140 1124 0000 5468 9400
Kapitał zakładowy: 4 615 039,50 zł - wpłacony w całości,
Status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych
Mamy doskonałą świadomość, że tak istotnej zmiany wyników finansowych nie udało by się
osiągnąć, gdyby nie ciężka praca i zaangażowanie wszystkich naszych pracowników.
DZIĘKUJEMY!
Zysk na poziomie netto został niestety skorygowany o zawiązaną rezerwę na potencjalne
straty na kontrakcie GPZ Wronki dla ENEA Operator Sp. z o.o. Kontrakt z początku 2018 roku,
wyceniany jeszcze w roku 2017, z przyczyn niezależnych od Spółki ulega wydłużeniu.
Uwarunkowania rynkowe na przestrzeni ostatnich lat istotnie zmieniły się w zakresie kosztów
podstawowych materiałów i robocizny. Nie ma możliwości by skalkulować takie ryzyko na etapie
podpisywania kontraktu, dlatego byliśmy zmuszeni dokonać ponownej wyceny tego projektu.
Głęboko wierzymy, że nasza argumentacja zostanie przyjęta ze zrozumieniem przez Zamawiającego
i osiągniemy zakładane porozumienie, niemniej jednak z ostrożności, działając konserwatywnie
podjęliśmy decyzję o założeniu rezerwy.
Realizując przyjętą wcześniej strategię koncentracji na dwóch podstawowych segmentach
działalności i redukcji aktywów mniej perspektywicznych i nie związanych z segmentami
automatyka i energetyka, podjęliśmy decyzję o zawarciu umowy sprzedaży zorganizowanej części
przedsiębiorstwa (ZCP) w zakresie Działu IT. Miało to miejsce w listopadzie 2020 roku. Transakcja
objęła składniki materialne i niematerialne związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością w
zakresie IT, pracowników oraz osoby fizyczne współpracujące na podstawie umów cywilno-
prawnych składających sna wyodrębniony ze struktury organizacyjnej Spółki Dział Informatyki.
Spółka dokonała sprzedaży ZCP na rzecz APATOR-ELKOMTECH S.A. z siedzibą w Łodzi za cenę
3,9 mln PLN, co pozwoliło nam wykazać zysk z tej transakcji na poziomie 2,3 mln PLN.
W roku 2020 niestety nie udało się doprowadzić do rozstrzygnięcia żadnego z istotnych
sporów sądowych. Pomimo poszukiwań najbardziej optymalnych i kompromisowych rozwiązań, nie
zawsze jesteśmy w stanie zaakceptować stanowiska niektórych Zamawiających. Tak było choćby w
przypadku sporu z TAURON Dystrybucja S.A. czy też spółką MCC S.A. Nie zmieniając swojego
stanowiska i oceny sporów, przy zachowaniu zasad rachunkowości i w oparciu o przygotowane
analizy dokonaliśmy stosowych odpisów i zawiązania rezerw, wobec tego wpływ tych postępowań
powinien być pozytywny lub co najmniej neutralny dla Spółki.
Tuż przed publikacją sprawozdania, do Spółki wpłynęła opinia biegłego w sprawie przeciwko
Operatorowi Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. Stanowisko biegłego jest w naszej ocenie
zbieżne z tym, co dotychczas prezentowało Konsorcjum, niemniej jednak na dzień dzisiejszy, mając
na uwadze zaawansowanie i stopień skomplikowania sprawy konserwatywnie utrzymujemy
zawiązane wcześniej rezerwy i utworzone odpisy.
W zakresie pozostałych istotnych postępowań w minionym roku nie był żadnych istotnych
zdarzeń i orzeczeń.
W 2021 roku zamierzamy nadal koncentrowsię na osiągnięciu jak najlepszych wyników
finansowych, sukcesywnie, w sposób zrównoważony pracując nad rozwojem naszej działalności w
dwóch podstawowych segmentach. Nie wykluczamy dalszych możliwych synergii w Grupie
Kapitałowej i wspólnego pozyskiwania zleceń jak to ma miejsce w przypadku projektu Tłoczni
Odolanów. Wierzymy w to, że należyte wykorzystanie potencjału Grupy skutecznie pozwoli nam na
pozyskiwanie zleceń o większej niż dotąd wartości. Ma to na celu zwiększenie średniej wartości
kontraktu i optymalne wykorzystania posiadanych zasobów.
Niewątpliwie nadal dużym wyzwaniem będzie dynamicznie zmieniająca się sytuacja
wywołana pandemią koronawirusa. Od samego początku jej wystąpienia nie tylko monitorujemy
sytuację, lecz również w sposób aktywny staramy się przeciwdziałać zmianom w otoczeniu.
Nadrzędnym celem wszystkich prowadzonych działań jest ochrona pracowników Spółki oraz
ochrona biznesu. Wszelkie podejmowane działania uwarunkowane utrzymaniem procesów
biznesowych oraz dotrzymaniem budżetów i harmonogramów realizowanych zadań. W związku z
tym zachęcamy naszych pracowników do dystansowania społecznego oraz do stosowania się do
zaleceń służb medycznych. Jeśli to możliwe unikamy bezpośrednich spotkań, wykorzystujemy
Atrem S.A.
Plac Kościeleckich 3, 85-033 Bydgoszcz,
tel. +48 61 640 67 00, fax: +48 61 640 67 25
NIP: 777 24 28 084, Regon: 639688384
Numer BDO: 000067087
www.atrem.pl
atrem@atrem.pl
Sąd Rejonowy w Bydgoszczy XIII Wydział Gospodarczy
Krajowego Rejestru Sądowego
Numer KRS: 0000295677,
Konto: mBank SA O/Poznań
nr 26 1140 1124 0000 5468 9400
Kapitał zakładowy: 4 615 039,50 zł - wpłacony w całości,
Status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych
wideokonferencje i telekonferencje do kontaktów z naszymi partnerami. Ograniczamy podróże, gdzie
jest to praktycznie możliwe.
W momencie publikacji niniejszego sprawozdania, Zarząd Spółki i niektóre jej działy pracują
już w nowej siedzibie w Poznaniu. Zmiana biura pozwoli nam efektywniej gospodarować zajmowaną
powierzchnią oraz racjonalnie wykorzystywać dotychczasową siedzibę - budynek biurowy w
Złotnikach, którego pozostajemy właścicielem. Zarządzanie tym budynkiem powierzyliśmy
profesjonalnemu podmiotowi z Grupy. Mamy nadzieję, że obiekt już wkrótce wypełni się nowymi
najemcami, co pozwoli nam również na pozyskanie dodatkowych przychodów.
Podsumowując, sytuacja biznesowa Spółki jest dobra, a sytuacja finansowa i płynnościowa
stabilna. Spółka posiada istotny portfel zamówień. Bazę klientów stanowią głównie spółki publiczne
lub uznane spółki prywatne. Aktualne saldo środków pieniężnych liczone wraz z limitami
kredytowymi zapewnia odpowiedni poziom płynności finansowej. Zarząd jest świadomy, że mimo
podjętych działań celem wyeliminowania bezpośrednich czynników wewnątrz Spółki, nadal
pozostaje wiele czynników pośrednich i zewnętrznych, które mogą rzutować na działalność i wyniki
osiągane przez Spółkę w kolejnych okresach. W 2021 roku nadal będziemy stawiać czoła
wyzwaniom związanym z realizacją istotnych kontraktów: Tłoczni Odolanów, projektów dla
MPWiK w Lublinie i Warszawie, projektów Smart Grid i GPZ dla ENEA Operator Sp. z o.o.
Niemniej jednak analizując otoczenie rynkowe, zapotrzebowanie na usługi Atrem S.A. wynikające z
konieczności modernizacji systemów przesyłu i dystrybucji mediów, zmian wynikających z
cyfryzacji i elektromobilności czy też OZE i dekarbonizacji naszej energetyki, długoterminowo z
optymizmem patrzymy w przyszłość. Należy mieć przy tym nadzieję, że wpływ pandemii na
otoczenie rynkowe będzie istotny tylko w krótkim lub średnim okresie - dzięki szczepionkom i
nabywanej odporności.
Prezes Zarządu
Andrzej Goławski