Pismo Przewodniczącego Rady Nadzorczej

 

Szanowni Państwo,

Rok 2020 był ogromnym zaskoczeniem i niebywałym sprawdzianem dla nas wszystkich, dla Polski i dla świata, dla gospodarki, sektora biznesu i naszej Grupy. Nikt z nas nie spodziewał się, że nagle, w bardzo krótkim czasie wszyscy będziemy musieli stawić czoła tak wielu wyzwaniom jednocześnie i odnaleźć się w zupełnie nowej rzeczywistości. Skali, zakresu i tempa zmian nie brał pod uwagę prawie żaden plan zarządzania kryzysowego.

Z jednej strony jest to wyjątkowo trudne doświadczenie dla całego naszego społeczeństwa, jak i dla nas jako jego części, z drugiej możemy być dumni z tego, jak sobie z tym wyzwaniem poradziliśmy i nadal radzimy. Z dumą mogę powiedzieć, że w naszej Grupie zadziałały nie tylko systemy kontynuacji biznesu, ale egzamin zdali przede wszystkim nasi pracownicy. W warunkach, gdy nagłej weryfikacji podlegały strategie i organizacja wielu przedsiębiorstw i sektorów biznesowych, potwierdziła się słuszność obranej przez nas wiele lat temu strategii rozwoju. Umiejętne łączenie świata mediów, produkcji i emisji treści oraz dostarczanie najwyższej jakości usług telekomunikacyjnych, internetowych i telewizyjnych we wszystkich dostępnych technologiach pozwala nam skutecznie odpowiadać na potrzeby praktycznie wszystkich mieszkańców naszego kraju, w każdych warunkach i niezależnie od okoliczności zewnętrznych, także w sytuacji lockdownu, pracy i nauki zdalnej, nadzwyczaj wysokich obciążeń sieci, czy istotnych wyzwań komunikacyjnych instytucji wspierających nas jako społeczeństwo.

Pandemia pokazała, jak odpowiedzialną rolę w społeczeństwie i gospodarce ma do spełnienia i pełni nasza Grupa, która dostarcza swoje produkty dla wielu milionów rodzin, firm i instytucji. Dotychczas patrzyliśmy na nie w dużej mierze jako produkty zapewniające rozrywkę. Obecnie uświadamiamy sobie, w jak dużym stopniu pozwoliliśmy prowadzić działalność wielu biznesom czy kontynuować edukację milionom uczniów i studentów. Tym samym ta sama pandemia uświadomiła nam w jeszcze większym stopniu naszą odpowiedzialność społeczną. Zmotywowało nas to do włożenia jeszcze większego wysiłku w rozwój najnowocześniejszych technologii, które zarówno umożliwiają przekazywanie ważnych dla naszych klientów treści, jak i jeszcze mocniej podniosą jakość i ciągłość, ale i komfort korzystania z naszych usług w świecie coraz dynamiczniej zmieniającym się i w coraz większym stopniu opartym o komunikację i transmisję danych. W świecie pracy i nauki zdalnej, rozwijających się w tempie geometrycznym usług opartych o komunikację internetową, jak i rosnących wymogów nieprzerwanego dostępu do treści na wszystkich będących do dyspozycji naszych klientów ekranach – od ekranu telefonu komórkowego, przez komputer, po ekran telewizyjny.

W maju 2020 roku – po kilku miesiącach przygotowań i testów – uruchomiliśmy pierwszą w Polsce komercyjną sieć 5G na unikalnym paśmie 2,6 GHz TDD. 5G w Plusie to m.in. większy komfort korzystania z sieci przez naszych klientów, jak również dodatkowe możliwości wykorzystania nowych technologii dla firm i gospodarki w takich dziedzinach jak np. internet rzeczy, inteligentne miasta, sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość, dla wsparcia naszych klientów teraz i po powrocie do nowej normalności – w nowych formach pracy, nauki, zapewnieniu bezpieczeństwa i rozrywki, od tradycyjnej przez nowe jej formy, m.in. rozwijający się gaming.

Technologia 5G będzie miała w przyszłości ogromne znaczenie dla wszystkich mieszkańców Polski. Będzie mocno wspierała rozwój gospodarki 4.0., cyberbezpieczeństwa, płatności elektronicznych czy rozwiązań w chmurze i big data, które coraz mocniej wybrzmiewają w przestrzeni publicznej, co pozwoli wejść naszemu krajowi na kolejny etap rozwoju cyfrowego i cywilizacyjnego.

Kierując się potrzebami naszych klientów i kraju oraz rozumiejąc znaczenie usług bazujących na najwyższej jakości rozwiązaniach technologicznych, przystąpiliśmy do dynamicznej rozbudowy sieci 5G. W 2021 roku planujemy zapewnić dostęp do naszej sieci 5G co najmniej 11 milionom mieszkańców Polski, oczywiście utrzymując równolegle najwyższej jakości łączność na bazie dotychczas świadczonych usług 2G/3G/4G. To dla nas obecnie priorytet. Jako kiedyś lider technologii LTE, a dziś lider technologii 5G, czujemy ogromną odpowiedzialność za cyfrowy rozwój naszego kraju, jakość edukacji, możliwość wykonywania pracy na odległość czy zwiększoną aktywność przedsiębiorstw w Internecie.

Rozwój technologii stał także za naszą decyzją o ogłoszonym w lutym partnerstwie z Cellnex Telecom. Otworzy ono przed naszą Grupą jakże istotne nowe kierunki jeszcze szybszego rozwoju sieci 5G w najbliższych latach. Pozwoli zwiększyć liczbę nadajników, umożliwi jeszcze szybsze uruchamianie nowoczesnych usług, a to wszystko przy zastosowaniu efektywnego kosztowo podejścia.

Pandemia przyniosła wielkie wyzwania dla nas jako społeczeństwa, dla naszej odpowiedzialności i solidarności. Jako polska firma nie mogliśmy przejść obojętnie obok ogromu potrzeb, jakie pojawiły się zaraz po ogłoszeniu pierwszego lockdownu. Bardzo szybko przystąpiliśmy do pierwszych działań pomocowych i do dziś je prowadzimy w różnych obszarach. Grupa Polsat wspólnie z głównym akcjonariuszem Zygmuntem Solorzem przeznaczyła w sumie już ponad 50 mln zł na wsparcie społeczeństwa i służby zdrowia w walce z pandemią koronawirusa. Nasza pomoc – realizowana m.in. we współpracy z Fundacją Polsat – była skierowana do tych najbardziej potrzebujących, szpitali, lekarzy, pielęgniarek, ratowników, klientów, widzów i pracowników. Udzielaliśmy zarówno wsparcia finansowego, jak i rzeczowego, a wśród głównych działań znalazły się m.in. zakup 200 tysięcy testów na koronawirusa w początkowym okresie pandemii, 20 respiratorów, sprzętu ochronnego, środków dezynfekcyjnych, specjalny blok reklamowy w Polsacie, akcje SMS-owe, czy przekazanie sprzętu elektronicznego do nauki dla dzieci z rodzin zastępczych i domów dziecka.

W tym trudnym czasie funkcję edukacyjną i informacyjną pełniły uznawane przez widzów za jedne z najbardziej wiarygodnych i rzetelnych źródeł informacji w Polsce - kanał Polsat News, serwis informacyjny Wydarzenia, portal polsatnews.pl oraz serwisy Grupy Interia.pl, która dołączyła do nas w trakcie roku. Właśnie nadawanie wartościowych treści i rzetelny przekaz informacji nabrały dodatkowej wartości w czasie pandemii i związanych z nią zmian w sposobie życia naszych klientów, widzów i pracowników. Wydaje się, że mimo trudności, choćby z produkcją nowych treści telewizyjnych i filmowych, mimo zagrożeń, wszechobecnych testów i kwarantanny oraz zaostrzonych wymogów sanitarnych, Grupa sprostała temu zadaniu całkowicie.

Podsumowując 2020 rok w działalności Grupy Polsat należy podkreślić, że nie tylko – po pierwsze – skutecznie stawiła czoła wyzwaniom dla zapewnienia ciągłości i jakości bieżącej działalności i dostarczania usług, ale – po drugie – z powodzeniem realizowała wiele nowych projektów, w tym m.in. bardzo sprawnie rozwijała sieć 5G. Jedną z największych inwestycji był wspomniany zakup Grupy Interia.pl. To jeden z czołowych polskich portali, który co miesiąc odwiedza 20 milionów użytkowników. Ta strategiczna dla naszego rozwoju decyzja przyczyni się do dalszego powiększenia zakresu i zasięgu naszych usług w Internecie, na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online, a być może w niedalekiej przyszłości również e-commerce. Ponadto Interia stanowi dodatkowe miejsce dystrybucji produkowanych przez nas treści oraz doskonały kanał do komunikacji z naszymi klientami. Integracja portalu w ramach struktur Grupy przebiega bardzo sprawnie i już dziś przynosi pierwsze pozytywne efekty np. wyraźnego wzrostu zasięgu i liczby odsłon.

W Grupie Polsat jesteśmy również świadomi zmian, które bardzo szybko zachodzą w środowisku naturalnym i klimacie. Chcemy działać tak, aby nasz wpływ na środowisko i klimat był jak najbardziej korzystny. Stąd nasza decyzja o aktywnym zaangażowaniu się w działalność Stowarzyszenia Program Czysta Polska powołanego do życia przez Zygmunta Solorza, stąd też zaangażowanie środków w popularyzację i uruchomienie nowych usług wytwarzania czystej energii z paneli słonecznych, stąd również plan przejścia spółek Grupy Polsat na używanie wyłącznie czystej i zielonej energii, która wkrótce będzie produkowana przez budowaną aktualnie przy naszym wsparciu największą farmę fotowoltaiczną w Polsce. Na co dzień, jako konsumenci, pracownicy, przedsiębiorcy, dokonujemy wyborów, które będą miały wpływ na komfort życia naszego i następnych pokoleń. Grupa Polsat już dokonała wyboru i wprowadza wiele inicjatyw i działań mających na celu ochronę środowiska i klimatu - stąd między innymi plan korzystania z wyłącznie czystej, zielonej, zeroemisyjnej energii elektrycznej, przebudowa floty samochodowej i wprowadzanie do niej samochodów zeroemisyjnych czy rozwój i popularyzacja takich segmentów biznesu jak fotowoltaika.

Wszystkie podejmowane w minionym roku działania podkreśliły stabilność, trwałość i potencjał Grupy Polsat jako lidera rynków treści, rozrywki, mediów i telekomunikacji w Polsce. Niezależnie od napotkanych trudności, realizujemy cel nadrzędny, jakim jest trwały wzrost wartości Cyfrowego Polsatu dla jego akcjonariuszy, poprzez wsłuchanie w puls rynku i społeczeństwa, dynamiczne odpowiadanie na zachodzące zmiany przez oferowanie coraz to nowszych i nowocześniejszych usług, a przez to skuteczne konkurowanie o wybór, zaufanie i czas naszych klientów.

W imieniu Rady Nadzorczej spółki Cyfrowy Polsat pragnę podziękować naszym klientom za ten wspólny rok i mimo jego wyzwań ogromne zaufanie, lojalność i inspirowanie nas do ciągłych zmian. Słowa podziękowania kieruję pod adresem Zarządów i Rad Nadzorczych, dzięki którym nie tylko zdaliśmy zapewne największy dotąd egzamin jako organizacja, zapewniliśmy ciągłość naszych usług i wsparcie naszym klientom, mogliśmy podejmować tak śmiałe, szybkie i zdecydowane działania i mimo wszystko osiągnąć zakładane cele, także rozwojowe. Szczególne wyrazy uznania chciałbym przekazać wszystkim pracownikom Grupy, których odpowiedzialność, wysiłek, zaangażowanie, przedsiębiorczość i skuteczność oraz elastyczność i otwartość – które w zeszłym roku miały tak wielkie znaczenie – pozwoliły spełnić nasze zadania jako lidera rynku mediów i telekomunikacji.

Przed nami kolejny wymagający rok, ale jestem przekonany, że w takim składzie i z takimi, sprawdzonymi w działaniu atutami nadal będziemy umiejętnie budować nasz biznes i zapewniać naszym klientom wsparcie, poczucie bezpieczeństwa, nadzieję i chwilę radości z dostarczanej im oferty, kreując jednocześnie dodatkową wartość Grupy i mocne filary pod dalszy jej rozwój.

 

Z wyrazami szacunku

Marek Kapuściński

Przewodniczący Rady Nadzorczej Cyfrowy Polsat S.A.