Szanowni Państwo,
przedstawiamy
Raport
Roczny
Budimex
SA
za
2020
rok.
Pierwszy
rok
światowej
pandemii
koronawirusa
wpłynął
na
branżę
budowlaną
w
mniej
dotkliwy
sposób,
niż
prognozowaliśmy.
Polska
nie
zamknęła
placów
budów,
jak
miało
to
miejsce
w
części
innych
krajów
Unii
Europejskiej.
Dzięki
temu,
budownictwo
było
w
2020
roku
jednym
z
kół
zamachowych
polskiej
gospodarki.
Pomimo
tego,
przez
cały
raportowany
okres,
dynamika
produkcji
budowlanej
hamowała:
z
6%
wzrostu
w
2019
roku
do
0,4%
na koniec roku i zakończyła go wartością na poziomie 108 mld zł.
Przychody
Budimex
SA
wyniosły
7,28
mld
zł
i
wzrosły
o
blisko
5%
w
stosunku
do
2019
roku.
Ostateczny
zysk
EBIT
wypracowany
przez Budimex SA w 2020 r wyniósł 354 mln zł i był o 164 mln złotych lepszy, niż rok wcześniej.
Tak
widoczna
poprawa
efektywności
jest
zasługą
wielu
czynników:
wysiłku
pracowników
i
zmian
organizacyjnych,
w
tym
modyfikacji
portfela
kontraktów
przeprowadzonej
w
2019
roku.
Sprzyjała
nam
również
bardzo
dobra
postawa
inwestorów,
szczególnie
Generalnej
Dyrekcji
Dróg
Krajowych
i
Autostrad
i
PKP
Polskie
Linie
Kolejowe.
Nasi
najwięksi
zleceniodawcy
wypracowali
skuteczne
metody
rozliczania
budów
czy
odbiorów,
często
przyśpieszając
w
ten
sposób
realizacje
inwestycji.
Warto,
aby wypracowane rozwiązania stały się trwałą praktyką.
Zmodyfikowaliśmy
strukturę
portfela
naszych
zamówień.
W
2020
roku
wzrósł
z
4,1
mld
do
5
mld
zł
portfel
naszych
kontraktów
drogowych.
Powiększył
się
także
portfel
budów
energetycznych
i
przemysłowych
a
zmniejszył
się
zakres
robót
kubaturowych
z
22%
do
20%.
Z
3,6
mld
zł
do
4
mld
zł
wzrósł
portfel
robót
kolejowych.
O
200
mln
i
300
mln
zł
wzrosły
analogicznie
wartości
portfeli
budownictw:
kubaturowych
i
energetyczno-przemysłowych.
Najwyższa
od
czterech
lat
była
wartość
nowych
zleceń
z
zakresu
budownictwa
energetycznego
i
przemysłowego
i
wyniosła
0,8
mld
zł.
Wypracowaliśmy
także
bezpieczny
poziom
zasobów
finansowych
w
wysokości
1,65
mld
zł.
Obecny
portfel
kontraktów
i
posiadana
gotówka
zapewniają
stabilne
działania
segmentu
budowlanego na kolejne dwa lata.
W
2020
r.
rozpoczęliśmy
kilka
dużych
kontraktów
budowlanych
jak:
stacja
Warszawa
Zachodnia
i
Kolektor
Wiślany
w
Warszawie,
120-kilometrowy
odcinek
gazociągu
Baltic
Pipe
na
Pomorzu
Zachodnim
czy
odcinek
S5
Ornowo-Wirwajdy.
Równie
ważnymi
wydarzeniami
dla
naszej
firmy
były
w
raportowanym
okresie
zakończone
inwestycje
dla
naszych
klientów:
największy
w
Polsce
suchy
zbiornik
przeciwpowodziowy
dla
górnej
Odry
w
Raciborzu,
LCS
Idzikowice
na
Centralnej
Magistrali
Kolejowej,
Centrum
Komunikacyjne
w
Kielcach,
czy
dworzec
PKP
SA
w
Białymstoku.
Wykorzystaliśmy
szansę
rynkową,
przejmując
niektóre
kontrakty
rozwiązane
przez
inne
firmy
budowlane,
np.
odcinek
S5
w
województwie
kujawsko-pomorskim.
W
2021
roku
zakończymy
realizację
części
dużych
długoterminowych
budów
przemysłowych
realizowanych
przez
Budimex:
spalarnię
odpadów
w
Wilnie
i budowę
nowego
bloku
energetycznego
w
Turowie.
Sfinalizujemy
także
istotne
projekty
infrastrukturalne:
linię
kolejową
Otwock
–
Pilawa
na
linii
Warszawa
–
Lublin,
odcinek
Trzebinia
Krzeszowice
na
linii
E30
między
Katowicami
i
Krakowem,
odcinki
budowanej autostrady A1 między Łodzią a Piotrkowem Trybunalskim oraz zachodnią obwodnicę Łodzi S14.
Rynek
budowlany,
w
zakresie
działań
generalnych
wykonawców,
również
odczuwa
skutki
ekonomiczne
pandemii.
Nastąpił
duży
spadek
zamówień
po
stronie
samorządów
i
sektora
prywatnego,
szczególnie
w
zakresie
budownictwa
biurowego
i
hotelowego.
Na
dobrym
poziomie
pozostaje
cały
czas
budownictwo
mieszkaniowe
oraz
krajowe
inwestycje
infrastrukturalne,
wspierane
funduszami Unii Europejskiej. Te dwie pozycje powinny być dalej kołami napędowymi sektora budowlanego.
Średnie
marże
dużych
firm
budowlanych
wzrosły
w
ciągu
ostatniego
roku
z
1%
do
3%.
Spadły
natomiast
marże
małych
firm
z 9% do
8%.
Dlatego
prognozujemy
lepszy
dostęp
do
podwykonawców.
Ceny
głównych
materiałów
budowlanych
w
2020
roku,
po
spadkach
w
pierwszych
dwóch
kwartałach,
zaczęły
wracać
do
swoich
pierwotnych
wartości.
Szczególnie
odczuwalny
był
wzrost
cen
stali
na
rynkach
światowych
pod
koniec
2020
r.
Utrzymanie
tego
trendu
może
mieć
negatywny
wpływ
na
rentowność
wielu
dużych
kontraktów
budowlanych
w
2021
r.
Dostęp
do
pracowników
był
w
raportowanym
okresie
na
lepszym
poziomie,
niż rok wcześniej, ale cały czas oceniamy niedobór ludzi pracujących w budownictwie na około 50 tysięcy osób.
Zatrudnienie
w
Budimex
SA
na
koniec
2020
roku
wynosiło
5 388
pracowników.
Dołączyliśmy,
jako
jedna
z
pierwszych
polskich
firm,
do
kampanii
#niezwalniamy.
Jej
uczestnicy
deklarują,
że
w
związku
z
recesją
miejsca
pracy
będą
redukowane
w
ostatniej
kolejności.