16
Brytanii i Niderlandach. W związku z niewielkim negatywnym wpływem pandemii na działalność Grupy, Zarząd
w drugim półroczu podjął decyzję o uruchomieniu wstrzymanych projektów inwestycyjnych.
Obostrzenia wprowadzane przez szereg europejskich państw a także problemy operacyjne dostawców wpłynęły
na zmniejszenie poziomu importu do Europy niektórych produktów z Bliskiego i Dalekiego Wschodu, co
przełożyło się na przejściowy wzrost marż i wolumenów osiąganych przez producentów europejskich. W Grupie
Kapitałowej największy wpływ tego czynnika został odnotowany w Segmencie Opakowań Giętkich.
3.5 Działalność operacyjna Segmentów biznesowych
GRI 102-2; GRI 102-4; GRI 102-6; GRI 102-7; GRI 102-9
3.5.1 Segment Wyrobów Wyciskanych
Grupa Kęty S.A. oraz zbudowany na jej bazie Segment Wyrobów Wyciskanych jest zaliczany do największych
producentów wyrobów wyciskanych w kraju z około 30% udziałem w rynku. W rynku europejskim szacunkowy
udział wynosi ok. 3%, co lokuje Segment pod koniec pierwszej dziesiątki największych graczy. Potencjał
produkcyjny spółek Grupy Kęty to 13 pras do wyciskania o łącznych mocach produkcyjnych ok. 92 tys. ton,
zlokalizowanych w trzech miejscowościach: Kętach, Tychach oraz w Borodiance pod Kijowem (Ukraina) a także
dwa zakłady prefabrykacji profili: w Kętach oraz w Słoweńskiej Bystrzycy (Słowenia). Głównymi branżami
obsługiwanymi przez Segment są: budownictwo i wyposażenie wnętrz, transport i motoryzacja, elektrotechnika,
budowa maszyn, produkcja AGD a podstawowymi rynkami zagranicznymi są: Niemcy, Włochy, Czechy, Austria,
Węgry, Wielka Brytania i Słowenia.
W 2020 roku Segment osiągnął rekordowy poziom sprzedaży wolumenowej. Sprzedano 85 tys. ton wyrobów
(wzrost o 11% r/r). W ujęciu wartościowym przychody wyniosły 1 280 mln zł i były wyższe o 2% r/r pomimo
spadku cen aluminium na rynkach światowych (średnia cena aluminium w 2020 roku wyrażona w PLN była o ok.
3% niższa r/r). Wartość eksportu osiągnęła poziom 615 mln zł, co było wynikiem o 7% wyższym niż w roku 2019.
Koniunktura w Europie podlegała istotnym zmianom w związku z panującą pandemią w zależności od branży i
regionu. Największą odporność na zawirowania wykazała branża budowlana natomiast branża motoryzacyjna, po
bardzo słabym pierwszym półroczu, zaczęła systematycznie odrabiać straty w dalszej części roku. Pomimo tego
szacuje się, że rynek wyrobów wyciskanych w Europie „skurczył się” o ok. 10%, co jeszcze bardziej podkreśla
osiągnięcia Segmentu Wyrobów Wyciskanych.
3.5.2 Segment Systemów Aluminiowych
Aluprof S.A. jest postrzegany, jako jeden z liderów rynku krajowego. Szacuje się, że aż 7 na 10 budowanych w
Polsce nowoczesnych budynków wykorzystuje do realizacji systemy fasadowe marki Aluprof. Aluprof posiada 5
zakładów w Polsce oraz 10 oddziałów w Europie i USA. Działania segmentu ukierunkowane są w szczególności
na rynek eksportowy, intensyfikowanie komunikacji z architektami, inwestorami oraz firmami wykonawczymi.
Wg szacunków Zarządu Segment posiada ok. 2 – 2,5% udziału w rynku europejskim i mieści się w pierwszej
dziesiątce dostawców aluminiowych rozwiązań systemowych dla budownictwa. Głównymi rynkami
zagranicznymi Segmentu są: Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Belgia, Węgry, Rumunia, USA, Słowacja i
Niderlandy.
W 2020 roku skonsolidowane przychody Segmentu osiągnęły wartość 1 605 mln zł i były wyższe o 10% r/r.
Przyrost sprzedaży na rynkach zagranicznych był dwukrotnie większy niż na rynku krajowym i osiągnął dynamikę
14%. Dwucyfrowa dynamika sprzedaży została osiągnięta poprzez konsekwentną pracę na poszczególnych
rynkach, rosnącą liczbę zadowolonych ze współpracy klientów, sukcesywne poszerzanie oferty produktowej
zarówno w zakresie systemów architektonicznych jak i roletowych a także oferowanie wyrobów gotowych według
indywidualnych wymagań klientów.
3.5.3 Segment Opakowań Giętkich
Segment Opakowań Giętkich jest liderem na rynku opakowań giętkich w Polsce z udziałem przekraczającym 20%
oraz liczącym się producentem opakowań w Europie z udziałem rynkowym na poziomie ok. 1%. Segment jest
także jednym z czołowym producentem folii BOPP transparentnych, białych, perlistych, matowych i
metalizowanych na rynku europejskim z udziałem ok. 5%. Segment Opakowań Giętkich posiada szerokie portfolio
odbiorców, wśród których są wiodący producenci krajowi a także szereg międzynarodowych koncernów
produkujących żywność, w tym: Nestle, AB Foods, Unilever, Koninklijke Douwe Egberts, Orkla Foods,
McCormick, Brüggen, Dr. Oetker, Perfetti van Melle, Aryzta, Meier Verpackung, Najwięcej opakowań
zadrukowanych dedykowanych jest nadal do branży koncentratów spożywczych, jednak z roku na rok rośnie