picture

Sprawozdanie finansowe PRIMETECH S.A. za rok 2020

PRIMETECH S.A. rok założenia: 1962 ul. Grabowa 1, 40-172 Katowice primetech@primetechsa.pl,

www.primetechsa.pl tel.: (32) 604 70 00 faks: (32) 604 71 00 NIP: 634-012-68-49 Regon: P-271981166 KRS Nr 0000026782 Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego Kapitał zakładowy: 15.609.833 PLN wpłacony w całości

Spis treści

I. SPRAWOZDANIE FINANSOWE PRIMETECH S.A.

  1. SPRAWOZDANIE FINANSOWE PRIMETECH S.A.
    1. Rachunek zysków i strat
    2. Sprawozdanie z całkowitych dochodów
    3. Zestawienie zmian w kapitale własnym
    4. Sprawozdanie z sytuacji finansowej
    5. Sprawozdanie z przepływów pieniężnych
  2. SPRAWOZDANIE FINANSOWE PRIMETECH S.A. po przekształceniu
    1. W związku ze zidentyfikowanym w poprzednim roku błędem, polegającym na nieprawidłowym rozliczaniu rozrachunków z płatnościami za nie oraz związanym z tym zaniżeniem wyniku netto za poprzedni okres, spółka dokonała przekształcenia danych porównawczych za okres 01.01-31.12.2019. Przekształcone dane zaprezentowano w poniższej nocie.
    2. Rachunek zysków i strat po przekształceniu
    3. Sprawozdanie z całkowitych dochodów po przekształceniu
    4. Zestawienie zmian w kapitale własnym po przekształceniu
    5. Sprawozdanie z sytuacji finansowej po przekształceniu
    6. Sprawozdanie z przepływów pieniężnych po przekształceniu
  3. ZASADY RACHUNKOWOŚCI ORAZ DODATKOWE NOTY OBJAŚNIAJĄCE
    1. Informacje ogólne
    2. Identyfikacja sprawozdania finansowego
    3. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego
    4. Szacunki i subiektywna ocena
    5. Niepewność związana z rozliczeniami podatkowymi
    6. Podstawa sporządzenia sprawozdania finansowego
    7. 5.1 Oświadczenie o zgodności
    8. Istotne zasady (polityka) rachunkowości
  4. 6.2 Zmiany stosowanych zasad rachunkowości
    1. 6.3 Nowe standardy i interpretacje, które zostały opublikowane, a nie weszły jeszcze w życie
    2. Działalność zaniechana
    3. Przychody umów z klientami
  5. Koszty rodzajowe
  6. Zatrudnienie i koszty zatrudnienia
  7. Pozostałe przychody i koszty operacyjne
    1. Inne przychody operacyjne
    2. Inne koszty operacyjne
    3. 11.3 Pozostałe zyski (straty)
  8. Przychody i koszty finansowe
  9. Przychody finansowe
    1. 12.2 Koszty finansowe
  10. Podatek dochodowy
    1. Uzgodnienie efektywnej stawki podatku
  11. Zysk przypadający na jedną akcję
  12. Rzeczowe aktywa trwałe
  13. Pozostałe długoterminowe aktywa
  14. Należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności
      1. Zmiana stanu odpisów aktualizujących wartość należności krótkoterminowych
  15. Udzielone pożyczki
  16. Środki pieniężne
  17. Kapitał podstawowy i pozostałe kapitały
  18. Kredyty i pożyczki
  19. Zobowiązania handlowe i pozostałe
  20. Rezerwy
  21. Rezerwy na świadczenia pracownicze
      1. Podstawowe założenia przyjęte do wyceny aktuarialnej
      2. Zmiana wartości zobowiązania z tytułu określonych świadczeń
  22. Rozliczenia międzyokresowe
  23. Zobowiązania warunkowe
  24. Zarządzenie kapitałem
  25. Polityka zarządzania ryzykiem finansowym i zabezpieczanie
    1. Ryzyko rynkowe
    2. Ryzyko płynności
      1. Struktura wiekowa zobowiązań finansowych
    3. 27.3 Ryzyko kredytowe
      1. Struktura wiekowa należności finansowych
  26. Instrumenty finansowe
  27. Wartość godziwa
  28. Transakcje z podmiotami powiązanymi
    1. Rok 2020
    2. Rok 2019
  29. Analiza wpływu pandemii COVID-19 na aktywa i zobowiązania Spółki
  30. Zdarzenia po dniu bilansowym
  31. Wynagrodzenie kadry kierowniczej Spółki
  32. Wynagrodzenie podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych
  33. Oświadczenie Zarządu Spółki Primetech S.A.

SPRAWOZDANIE FINANSOWE PRIMETECH S.A.

Rachunek zysków i strat

od 01.01.2020 do 31.12.2020 od 01.01.2019 do 31.12.2019*
DZIAŁALNOŚĆ KONTYNUOWANA
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 27 599 26 581
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów 22 391 20 714
Zysk brutto na sprzedaży 5 208 5 867
Pozostałe przychody 6 285 277
Koszty ogólnego zarządu 2 723 4 123
Pozostałe koszty 674 3 821
Pozostałe zyski (straty) 265 -296
Zysk (Strata) z działalności operacyjnej 8 361 -2 096
Przychody finansowe 6 100
Koszty finansowe 447 2 505
Zysk (strata) brutto 7 920 -4 501
Podatek dochodowy 573 -98
Zysk (strata) netto z działalności kontynuowanej 7 347 -4 403
Zysk (strata) netto z działalności zaniechanej – nota 7 - -508
Zysk (strata) netto, razem 7 347 -4 911
Średnia ważona liczba akcji zwykłych 15 609 833 15 609 833
Zysk (strata) netto razem na 1 akcję zwykłą 0,47 -0,31
Zysk (strata) netto razem z działalności kontynuowanej na 1 kację zwykłą 0,47 -0,28
Rozwodniony zysk (strata) netto razem na 1 akcję zwykłą 0,47 -0,31

*dane po przekształceniu (patrz: nota II)

Sprawozdanie z całkowitych dochodów

od 01.01.2020 do 31.12.2020 od 01.01.2019 do 31.12.2019*
Zysk (strata) netto 7 347 -4 911
Inne całkowite dochody (straty), które nie zostaną przeniesione do wyniku 194 512
Aktualizacja wartości udziałów oraz akcji 188 389
Zyski aktuarialne z tytułu programów zdefiniowanych świadczeń 6 123
Razem inne całkowite dochody (straty) po opodatkowaniu 194 512
Całkowite dochody (straty) ogółem 7 541 -4 399

Zestawienie zmian w kapitale własnym

Kapitał akcyjny Kapitał z aktualizacji wyceny Zyski zatrzymane Kapitał własny razem
Stan na 01.01.2020* 15 610 5 178 -23 165 -2 377
Zysk netto - - 7 347 7 347
Inne całkowite dochody - 188 6 194
Stan na 31.12.2020 15 610 5 366 -15 812 5 164
Stan na 01.01.2019 15 610 195 366 -208 763 2 213
Strata netto - - -4 911 -4 911
Inne całkowite dochody - 389 123 512
Transakcje kapitałowe - -190 577 190 386 -191
Stan na 31.12.2019* 15 610 5 178 -23 165 -2 377

*dane po przekształceniu (patrz: nota II)

Sprawozdanie z sytuacji finansowej

AKTYWA 31.12.2020 31.12.2019*
Aktywa trwałe 8 584 9 208
Rzeczowe aktywa trwałe 205 229
Należności długoterminowe 1 280 2 067
Pozostałe długoterminowe aktywa 7 099 6 912
Aktywa obrotowe 11 229 7 997
Krótkoterminowe należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności 4 492 3 117
Udzielone pożyczki krótkoterminowe - 25
Należności dotyczące bieżącego podatku dochodowego 23 71
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty 6 714 4 784
Aktywa razem 19 813 17 205
ZOBOWIĄZANIA I KAPITAŁ WŁASNY 31.12.2020 31.12.2019*
Kapitał własny 5 164 -2 377
Kapitał zakładowy 15 610 15 610
Kapitał z aktualizacji wyceny 5 366 5 178
Zyski zatrzymane / Zakumulowane straty -15 812 -23 165
Zobowiązania długoterminowe 8 43
Długoterminowa rezerwa z tytułu świadczeń pracowniczych 8 43
Zobowiązania krótkoterminowe 14 641 19 539
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe 6 116 12 320
Krótkoterminowe zobowiązania z tytułu dostaw i usług i pozostałe zobowiązania 5 529 4 868
Pozostałe krótkoterminowe rezerwy na zobowiązania 2 288 1 886
Rozliczenia międzyokresowe 708 465
Zobowiązania i kapitał własny razem 19 813 17 205

*dane po przekształceniu (patrz: nota II)

Sprawozdanie z przepływów pieniężnych

od 01.01.2020 do 31.12.2020 od 01.01.2019 do 31.12.2019*
PRZEPŁYWY ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH Z DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ
Zysk (strata) brutto z działalności kontynuowanej 7 920 -4 501
Korekty razem: 3 581 7 396
Amortyzacja 24 94
Inne korekty, których skutkami są przepływy z działalności finansowej lub inwestycyjnej 306 2 350
Zmiana stanu rezerw 373 -900
Zmiana stanu zapasów - 25
Zmiana stanu należności z tytułu dostaw i usług 48 28
Zmiana stanu pozostałych należności -64 899
Zmiana stanu zobowiązań krótkoterminowych z tytułu dostaw i usług 131 4 269
Zmiana stanu pozostałych zobowiązań 241 211
Zmiana stanu rozliczeń międzyokresowych biernych 360 420
Pozostałe -5 000 -
Przepływy pieniężne netto z działalności (wykorzystywane w działalności) 4 339 2 895
Zapłacony podatek dochodowy -283 54
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 4 056 2 949
PRZEPŁYWY ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH Z DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ
Zbycie aktywów finansowych - 20
Dywidendy i udziały w zyskach - 6 493
Spłata udzielonych pożyczek 25 -
Udzielone pożyczki - -25
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej 25 6 488
PRZEPŁYWY ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ
Otrzymane kredyty i pożyczki - 10 800
Spłata kredytów i pożyczek -1 200 -15 192
Zapłacone odsetki -310 -2 349
Inne wpływy/wypływy z działalności finansowej -641 -
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -2 151 -6 741
RAZEM PRZEPŁYWY PIENIĘŻNE NETTO Z DZIAŁALNOŚCI KONTYNUOWANEJ 1 930 2 696
Razem przepływy pieniężne netto za działalności zaniechanej - -784
RAZEM PRZEPŁYWY PIENIĘŻNE NETTO 1 930 1 912
Bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych 1 930 1 912
Środki pieniężne na początek okresu 4 784 2 872
Środki pieniężne na koniec okresu 6 714 4 784

SPRAWOZDANIE FINANSOWE PRIMETECH S.A. po przekształceniu

W związku ze zidentyfikowanym w poprzednim roku błędem, polegającym na nieprawidłowym rozliczaniu rozrachunków z płatnościami za nie oraz związanym z tym zaniżeniem wyniku netto za poprzedni okres, spółka dokonała przekształcenia danych porównawczych za okres 01.01-31.12.2019. Przekształcone dane zaprezentowano w poniższej nocie.

Rachunek zysków i strat po przekształceniu

od 01.01.2019 do 31.12.2019 zmiana od 01.01.2019 do 31.12.2019
(po przekształceniu) (przed przekształceniem)
DZIAŁALNOŚĆ KONTYNUOWANA
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 26 581 - 26 581
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów 20 714 -487 21 201
Zysk brutto na sprzedaży 5 867 487 5 380
Zysk z działalności operacyjnej -2 096 487 -2 583
Zysk (strata brutto) -4 501 487 -4 988
Podatek dochodowy -98 - -98
Zysk (strata) netto z działalności kontynuowanej -4 403 487 -4 890
Strata netto z działalności zaniechanej – nota 7 -508 - -508
Zysk (strata) netto, razem -4 911 487 -5 398
Średnia ważona liczba akcji zwykłych 15 609 833 15 609 833 15 609 833
Zysk (strata) netto razem na 1 akcję zwykłą -0,31 0,03 -0,35
Zysk (strata) netto razem z działalności kontynuowanej na 1 akcję zwykłą -0,28 0,03 -0,31
Rozwodniony zysk (strata) netto razem na 1 akcję zwykłą -0,31 0,03 -0,35

Sprawozdanie z całkowitych dochodów po przekształceniu

od 01.01.2019 do 31.12.2019 zmiana od 01.01.2019 do 31.12.2019
(po przekształceniu) (przed przekształceniem)
Zysk (strata) netto -4 911 487 -5 398
Razem inne całkowite dochody (straty) po opodatkowaniu 512 - 512
Całkowite dochody (straty) ogółem -4 399 487 -4 886

Zestawienie zmian w kapitale własnym po przekształceniu

Stan na 01.01.2019 15 610 195 366 -208 763 2 213
Strata netto - - -5 398 -5 398
Inne całkowite dochody - 389 123 512
Transakcje kapitałowe - -190 577 190 386 -191
Stan na 31.12.2019 15 610 5 178 -23 652 -2 864

Po przekształceniu stan na 31.12.2019

Stan na 01.01.2019 15 610 195 366 -208 763 2 213
Strata netto - - -4 911 -4 911
Inne całkowite dochody - 389 123 512
Transakcje kapitałowe - -190 577 190 386 -191
Stan na 31.12.2019 15 610 5 178 -23 165 -2 377

Sprawozdanie z sytuacji finansowej po przekształceniu

AKTYWA 31.12.2019 zmiana 31.12.2019
(po przekształceniu) (przed przekształceniem)
Aktywa trwałe 9 208 - 9 208
Aktywa obrotowe 7 997 - 7 997
Aktywa razem 17 205 - 17 205
ZOBOWIĄZANIA I KAPITAŁ WŁASNY 31.12.2019 zmiana 31.12.2019
(po przekształceniu) (przed przekształceniem)
Kapitał własny -2 377 487 -2 864
Kapitał zakładowy 15 610 - 15 610
Kapitał z aktualizacji wyceny 5 178 - 5 178
Zyski zatrzymane / Zakumulowane straty -23 165 487 -23 652
Zobowiązania długoterminowe 43 - 43
Zobowiązania krótkoterminowe 19 539 -487 20 026
Krótkoterminowe pozostałe zobowiązania 4 486 -487 4 973
Zobowiązania i kapitał własny razem 17 205 - 17 205

Sprawozdanie z przepływów pieniężnych po przekształceniu

od 01.01.2019 do 31.21.2019 zmiana od 01.01.2019 do 31.12.2019
(po przekształceniu) (przed przekształceniem)
PRZEPŁYWY ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH Z DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ
Zysk (strata) brutto z działalności kontynuowanej -4 501 487 -4 988
Korekty o:
Zmiana stanu zobowiązań krótkoterminowych z tytułu dostaw i usług oraz pozostałych zobowiązań 4 480 -487 4 967
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 2 949 - 2 949
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej 6 488 - 6 488
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -6 741 - -6 741
RAZEM PRZEPŁYWY PIENIĘŻNE NETTO Z DZIAŁALNOŚCI KONTYNUOWANEJ 2 696 - 2 696
Razem przepływy pieniężne netto za działalności zaniechanej -784 - -784

ZASADY RACHUNKOWOŚCI ORAZ DODATKOWE NOTY OBJAŚNIAJĄCE

Informacje ogólne

PRIMETECH S.A. (Spółka, Emitent) w Katowicach jest spółką akcyjną zarejestrowaną w dniu 3 stycznia 1994 roku w Sądzie Rejonowym w Katowicach Wydział VIII Gospodarczo-Rejestrowy pod numerem RHB 10375. Postanowieniem Sądu Rejonowego w Katowicach Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, z dnia 12 lipca 2001 roku PRIMETECH S.A została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS - 0000026782. Czas trwania Spółki jest nieoznaczony. Siedziba spółki znajduje się w Katowicach przy ulicy Armii Krajowej 51.

W dniu 21 września 2018 roku Sąd Rejonowy w Katowicach Wydział VIII Gospodarczo-Rejestrowy dokonał wpisu zmiany firmy z „KOPEX” na „PRIMETECH”.

PRIMETECH S.A. jest jednostką dominującą i sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej PRIMETECH - (Grupa).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Emitenta zostało objęte konsolidacją przez spółkę dominującą FAMUR S.A. Podmiotem bezpośrednio dominującym spółki PRIMETECH S.A. jest FAMUR S.A. Podmiotem dominującym całej Grupy jest TDJ S.A.

Czas trwania jednostki: nieograniczony

Okres objęty sprawozdaniem finansowym: 01.01.2020r.– 31.12.2020r.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług górniczych. Przed dniem 23.07.2019r. przedmiotem działalności był również obrót węgla (Zarząd Spółki w raporcie bieżącym nr 16/2019 poinformował o wygaszeniu tej działalności). Działalność Spółki nie ma charakteru sezonowego.

Identyfikacja sprawozdania finansowego

Spółka sporządziła sprawozdanie finansowe za rok zakończony dnia 31 grudnia 2020 roku, które zostało zatwierdzone do publikacji 29 marca 2021 roku.

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Niniejsze sprawozdanie finansowe zostało zatwierdzone do publikacji przez Zarząd w dniu 29.03.2021r.

Szacunki i subiektywna ocena

  1. Szacunki

Sporządzenie sprawozdania finansowego wymaga od Zarządu Spółki dokonania szacunków. Zarząd weryfikuje przyjęte szacunki w oparciu o zmiany czynników branych pod uwagę przy ich dokonywaniu, nowe informacje lub doświadczenia z przeszłości. Dlatego też szacunki dokonane na dzień 31.12.2020 roku mogą w przyszłości ulec zmianie.

  1. Subiektywna ocena

W przypadku, gdy dana transakcja nie jest uregulowana w żadnym standardzie bądź interpretacji, Zarząd kierując się subiektywną oceną, określa i stosuje politykę rachunkowości, która zapewni, iż sprawozdanie finansowe będzie zawierać wiarygodne informacje prawidłowo, jasno i rzetelnie przedstawiające sytuację majątkową i finansową Spółki, wyniki jej działalności i przepływy pieniężne. Subiektywna ocena zostaje dokonana w taki sposób, aby sprawozdanie finansowe odzwierciedlało treść ekonomiczną transakcji, było obiektywne, sporządzone zgodnie z zasadą ostrożnej wyceny oraz kompletne we wszystkich istotnych aspektach.

Niepewność związana z rozliczeniami podatkowymi

Regulacje dotyczące podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz obciążeń związanych z ubezpieczeniami społecznymi podlegają częstym zmianom. Te częste zmiany powodują brak odpowiednich punktów odniesienia, niespójne interpretacje oraz nieliczne ustanowione precedensy, które mogłyby mieć zastosowanie. Obowiązujące przepisy zawierają również niejasności, które powodują różnice w opiniach, co do interpretacji prawnej przepisów podatkowych, zarówno pomiędzy organami państwowymi jak i organami państwowymi i przedsiębiorstwami.

Rozliczenia podatkowe oraz inne obszary działalności (na przykład kwestie celne czy dewizowe) mogą być przedmiotem kontroli organów, które uprawnione są do nakładania kar i grzywien, a wszelkie dodatkowe zobowiązania podatkowe, wynikające z kontroli, muszą zostać zapłacone wraz z odsetkami. Te warunki powodują, że ryzyko podatkowe w Polsce jest większe niż w krajach o bardziej dojrzałym systemie podatkowym.

W konsekwencji, kwoty prezentowane i ujawniane w sprawozdaniach finansowych mogą się zmienić w przyszłości w wyniku ostatecznej decyzji organu kontroli podatkowej.

Podstawa sporządzenia sprawozdania finansowego

Niniejsze sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z zasadą kosztu historycznego. Jednocześnie, główną kategorią aktywów wycenianych w wartości godziwej są udziały i akcje w jednostkach zależnych.

Istotne zasady rachunkowości zostały przedstawione jako element poszczególnych not objaśniających do sprawozdania finansowego. Spółka stosowała zasady rachunkowości w sposób ciągły dla wszystkich prezentowanych okresów sprawozdawczych.

W związku z wystąpieniem przesłanek braku kontynuacji działalności zgodnie z art. 397 kodeksu spółek handlowych Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o kontynuacji działalności przez Spółkę.

Na dzień zatwierdzenia niniejszego sprawozdania finansowego nie stwierdza się istnienia okoliczności wskazujących na zagrożenie kontynuowania działalności przez Spółkę. Aktualnie realizowany kontrakt obowiązuje do 30.06.2021 (a więc przez okres krótszy niż 12 miesięcy od dany publikacji raportu). W obecnej sytuacji Spółka podejmuje działania zmierzające do osiągnięcia przychodów na lokalnym rynku, po zakończeniu realizacji głównego kontraktu z MDPA.

Na dzień dzisiejszy Primetech posiada niezbędne do uczestniczenia w przetargach referencje w zakresie: szyb górniczych (obsługa i utrzymanie ruchu), chodników kopalnianych (utrzymanie, roboty, dozór i monitoring), maszyn górniczych (utrzymanie i konserwacja), urządzeń elektrycznych (eksploatacji, utrzymanie i konserwacja).

Spółka nie widzi ryzyka zagrożenia kontynuacji działalności przez spółkę po 30.06.2021.

5.1 Oświadczenie o zgodności

Niniejsze sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej („MSSF”) zatwierdzonymi przez UE („MSSF UE”) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2018, poz. 757, „Rozporządzenie"). Na dzień zatwierdzenia niniejszego sprawozdania do publikacji, biorąc pod uwagę toczący się w UE proces wprowadzania MSSF, MSSF mające zastosowanie do tego sprawozdania finansowego nie różnią się od MSSF UE.

MSSF UE obejmują standardy i interpretacje zaakceptowane przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości („RMSR”).

  1. Waluta funkcjonalna i waluta sprawozdania finansowego

Walutą funkcjonalną Spółki i walutą sprawozdawczą niniejszego sprawozdania finansowego jest PLN, mimo, że waluta podstawowa środowiska gospodarczego, w którym jednostka uzyskała główne przychody w roku 2020 to euro. Głównym powodem dla którego spółka zastosowała walutę funkcjonalną PLN jest to, że obecny kontrakt francuski zakończy się w czerwcu 2021 roku, także Spółka nie będzie osiągąć przychodów w euro. Finansowanie Spółki w postaci pożyczki ze spółki dominującej Famur jest w walucie PLN. Ewentualna dywidenda wypłacona ze spółki zależnej Dalbis również będzie w PLN.

Prezentowane dane są w złotych, o ile nie zaznaczono inaczej.

Istotne zasady (polityka) rachunkowości

  1. Przyjęte zasady rachunkowości

Spółka stosuje następujące zasady wyceny aktywów i pasywów oraz zasady ustalania wyniku finansowego:

Składnik wartości niematerialnych wykazuje się w cenie nabycia lub koszcie wytworzenia pomniejszonym o umorzenie i łączną kwotę odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości. Odpisywanie wartości składnika wartości niematerialnych rozkłada się równomiernie na przestrzeni jak najbardziej prawidłowo oszacowanego okresu jego użytkowania. Amortyzację rozpoczyna się w momencie, gdy składnik aktywów jest gotowy do użycia. Stosowana metoda odzwierciedla sposób konsumowania korzyści ekonomicznych ze składnika aktywów.

Wartości niematerialne, za wyjątkiem wartości firmy, amortyzowane są metodą liniową, według następujących zasad:

- licencje na użytkowanie programów komputerowych 10% - 30%

- programy komputerowe 20%

- pozostałe wartości niematerialne – zgodnie z okresem trwania umowy lub szacowanego okresu użytkowania.

Wartości niematerialne o niskiej jednostkowej cenie nabycia (wartości początkowej poniżej 3,5 tys. zł) są odpisywane jednorazowo w koszty. Pozostałe wartości niematerialne amortyzowane są metodą liniową na przestrzeni jak najbardziej prawidłowo oszacowanego okresu jego użytkowania.

Okres i metoda amortyzacji wartości niematerialnych o istotnej wartości początkowej są weryfikowane co najmniej na koniec każdego roku obrotowego.

Amortyzacja wartości niematerialnych zawarta jest w następujących pozycjach rachunku zysków i strat: koszty wytworzenia sprzedanych produktów, koszty sprzedaży, koszty ogólnego zarządu.

Początkową wartość rzeczowego majątku trwałego ustala się w cenie nabycia, a w przypadku wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie w wysokości technicznego kosztu wytworzenia. Koszty finansowania zewnętrznego powstałe na skutek i w okresie realizacji inwestycji zwiększają cenę nabycia lub koszt wytworzenia. Wartość początkową środków trwałych powiększają nakłady poniesione na ich ulepszenie, jeżeli oczekuje się, że będą wykorzystywane przez czas dłuższy niż jeden okres oraz istnieje prawdopodobieństwo uzyskania korzyści ekonomicznych związanych z danym składnikiem aktywów. Jeżeli wartość końcowa składnika rzeczowych aktywów trwałych wzrasta do kwoty wyższej lub równej jego wartości bilansowej, wówczas zaprzestaje się amortyzowania tego składnika do czasu, gdy jego wartość końcowa spadnie poniżej wartości bilansowej. Wartość majątku trwałego podlega amortyzacji, uwzględniając planowany okres eksploatacji i wartość odzysku w przypadku likwidacji. Środki trwałe o niskiej wartości początkowej (poniżej 10 tys. zł) amortyzowane są jednorazowo w momencie przyjęcia do użytkowania.

Środki trwałe umarzane są według metody liniowej w okresie odpowiadającym szacowanemu okresowi ich ekonomicznej użyteczności. Wartość końcowa oraz okresy użytkowania poddawane są corocznym przeglądom i aktualizowane stosowaną w następnych okresach bilansową stawką amortyzacyjną.

Dla celów podatkowych przyjmowane są stawki amortyzacyjne wynikające z ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych określającej wysokość amortyzacji stanowiącej koszty uzyskania przychodów.

Stawki amortyzacji stosowane dla środków trwałych są następujące:

- budynki i budowle – 2,5% - 4,5%,

- urządzenia techniczne i maszyny – 10% - 38,72%,

- środki transportu – 20% - 33,06%,

- pozostałe – 14% - 40%,

- prawo wieczystego użytkowania gruntu, zakupione na własność – w okresie umownym w jakim można te prawa wykorzystywać.

Grunty własne nie podlegają umorzeniu.

W pozycji Pozostałe długoterminowe aktywa ujęte są udziały i akcje w spółkach zależnych. Zgodnie z polityką rachunkowości PRIMETECH S.A. udziały i akcje w spółkach zależnych wyceniane są w wartości godziwej. Późniejsze zmiany wartości godziwej ujmowane są w pozostałych całkowitych dochodach.

W momencie początkowego ujęcia należności ujmowane są w wartości godziwej, a następnie według zamortyzowanego kosztu z zastosowaniem metody efektywnej stopy procentowej, pomniejszonego o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.

Zgodnie z MSSF 9 jednostka wycenia odpis na oczekiwane straty kredytowe w kwocie równej 12-miesięcznym oczekiwanym stratom kredytowym bądź oczekiwanym stratom kredytowym w okresie życia instrumentu finansowego. W przypadku należności z tytułu dostaw i usług, Spółka zastosowała uproszczone podejście i wycenia odpis na oczekiwane straty kredytowe w kwocie równej oczekiwanym stratom kredytowym w całym okresie życia. Spółka przeanalizowała ryzyko kredytowe przy użyciu uproszczonego modelu. Odpisy aktualizujące odnoszone są w rachunku zysków i strat. Różnicę pomiędzy utworzonymi a rozwiązanymi odpisami aktualizacyjnymi odnosi się odpowiednio w pozostałe przychody operacyjne lub pozostałe koszty operacyjne.

Należności finansowe wyrażone w walutach obcych wycenia się na dzień bilansowy po kursie średnim ustalonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski na ten dzień. Powstałe z wyceny różnice kursowe ujmuje się w przychodach lub kosztach finansowych.

Środki pieniężne wykazuje się w wartości nominalnej. Wyrażone w walutach obcych środki pieniężne wycenia się na dzień bilansowy po kursie średnim ustalonym dla danej waluty przez NBP na ten dzień. Różnice kursowe odnosi się w „Pozostałe zyski (straty)”.

Rozliczenia międzyokresowe czynne dokonywane są, jeżeli koszty poniesione dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych. Tytuły czynnych rozliczeń międzyokresowych, które nie dotyczą normalnego cyklu działalności operacyjnej Spółki, a ich okres rozliczenia nastąpi w czasie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia bilansowego, wykazywane są w pozycji „Pozostałe długoterminowe aktywa”. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe prezentowane są w pozycji „Krótkoterminowe pozostałe należności”.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne

są zobowiązaniami przypadającymi do zapłaty za dobra lub usługi, które zostały otrzymane/wykonane, ale nie zostały opłacone, zafakturowane lub formalnie uzgodnione z dostawcą. Mimo iż czasami konieczne jest oszacowanie kwoty lub terminu zapłaty, stopień niepewności jest mniejszy niż w przypadku rezerw. Do biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów jednostka zalicza planowane koszty badania sprawozdania finansowego, wartość wykonanych na rzecz Spółki świadczeń, które nie zostały zafakturowane, a na mocy umowy wykonawca nie był zobowiązany do jej zafakturowania, koszty z tytułu opłat za emisję zanieczyszczeń, koszty bieżącego okresu udokumentowane fakturą w następnym okresie. Rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne wykazuje się w pasywach w zobowiązaniach krótkoterminowych w pozycji „Rozliczenia międzyokresowe”.

Kapitał własny obejmuje kapitał zakładowy (akcyjny), kapitał z aktualizacji wyceny, zysk (stratę) netto danego okresu i niepodzielony wynik z lat ubiegłych.

Kapitał podstawowy wykazuje się w wysokości określonej w statucie Spółki i wpisanej w Krajowym Rejestrze Sądowym. Zadeklarowane, lecz niewniesione wkłady kapitałowe ujmuje się jako należne wpłaty na poczet kapitału. Akcjonariusze mogą zwiększać lub zmniejszać kapitał zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych. Jeżeli zwiększenie następuje na skutek podwyższenia kapitału, księgowane jest dopiero pod datą zarejestrowania zmiany przez sąd.

Wycena kapitału podstawowego w sprawozdaniu z sytuacji finansowej następuje w wartości nominalnej.

Akcje własne są ujęte w sprawozdaniu z sytuacji finansowej w cenie nabycia jako pomniejszenie kapitału własnego. W przypadku sprzedaży, emisji lub umorzenia akcji własnych, w ramach zysków i strat nie są wykazywane żadne zyski ani straty.

Rezerwy są zobowiązaniami, których kwota lub termin zapłaty nie są pewne.

Rezerwę tworzy się, gdy:

a) na Spółce ciąży obowiązek (prawny lub zwyczajowy) wynikający ze zdarzeń przeszłych,

b) prawdopodobne jest, że wypełnienie obowiązku spowoduje konieczność wypływu środków uosabiających korzyści ekonomiczne,

c) można oszacować wiarygodnie kwotę tego obowiązku

Jeśli warunki te nie są spełnione, rezerwy nie tworzy się.

Wysokość rezerw powinna być jak najbardziej właściwym szacunkiem nakładów niezbędnych do wypełnienia istniejącego obowiązku na dzień sprawozdawczy, czyli:

a) kwotą – jaką zgodnie z racjonalnymi przesłankami Spółka zapłaciłaby w ramach wypełnienia obowiązku na dzień sprawozdawczy lub,

b) kwotą, jaką zapłaciłaby na rzecz strony trzeciej w zamian za przejęcie na siebie obowiązku w tym samym terminie.

Rezerwę wycenia się uwzględniając ryzyko i niepewność. Jeśli skutek zmiany wartości pieniądza w czasie jest istotny kwota rezerwy odpowiada bieżącej wartości nakładów, które będą niezbędne do wypełnienia obowiązku. Szacunki wyniku oraz skutku finansowego są dokonywane na drodze osądu kierownictwa Spółki, wspomaganego dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi podobnych transakcji oraz ewentualnie raportami niezależnych ekspertów. Do niepewności dotyczącej kwoty, na jaką należy utworzyć rezerwę podchodzi się z wykorzystaniem różnych środków w zależności od okoliczności.

Spółka wypłaca świadczenia z tytułu jednorazowych odpraw emerytalno-rentowych, odpraw pośmiertnych, zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy.

Zgodnie z MSR 19 rezerwy na świadczenia pracownicze są szacowane metodami aktuarialnymi przez niezależnego aktuariusza.

Koszty z tytułu świadczeń po okresie zatrudnienia spółka ujmuje w następujący sposób:

- w wyniku: koszty bieżącego zatrudnienia, koszty przeszłego zatrudnienia, odsetki netto od zobowiązań z tytułu określonych świadczeń

- w pozostałych całkowitych dochodach: zyski i straty aktuarialne z tytułu świadczeń po okresie zatrudnienia.

W pozycji „Rezerwy na świadczenia pracownicze” Spółka ujmuje również rozliczenia międzyokresowe bierne na niewykorzystane urlopy pracownicze oraz należne premie.

Zobowiązania z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe zobowiązania w momencie początkowego ujęcia ujmuje się w wartości godziwej, a następnie według zamortyzowanego kosztu z zastosowaniem efektywnej stopy procentowej, za wyjątkiem zobowiązań finansowych krótkoterminowych, które ujmuje się w kwocie wymagającej zapłaty.

W związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów, a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości, podmiot tworzy rezerwę i ustala aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego, którego jest podatnikiem.

Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się, przy uwzględnieniu zasady ostrożności w wysokości kwoty przewidzianej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego ze względu na:

- ujemne różnice przejściowe,

- przeniesienie na kolejny okres nierozliczonych strat podatkowych

- przeniesienie na kolejny okres niewykorzystanych ulg podatkowych.

Ujemne różnice przejściowe powodują powstanie kwot podlegających odliczeniu podatkowemu w toku ustalania zysku do opodatkowania (straty podatkowej) w przyszłych okresach, gdy wartość bilansowa składnika aktywów lub zobowiązań zostanie zrealizowana lub rozliczona. Aktywo z tytułu odroczonego podatku dochodowego ujmuje się w odniesieniu do wszystkich ujemnych różnic przejściowych do wysokości, do której jest prawdopodobne, iż osiągnięty zostanie zysk do opodatkowania, który pozwoli na potrącenie ujemnych różnic przejściowych. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego wycenia się w wysokości kwot podlegających zwrotowi od władz podatkowych zgodnie z zastosowaniem stawek podatkowych, które według przewidywań będą stosowane, gdy składnik aktywów zostanie zrealizowany, przyjmując za podstawę stawki podatkowe (i przepisy podatkowe), które obowiązywały prawnie lub obowiązywały faktycznie na dzień sprawozdawczy.

Rezerwę z tytułu odroczonego podatku dochodowego tworzy się w wysokości kwoty podatku dochodowego, wymagającej w przyszłości zapłaty, w związku z występowaniem dodatnich różnic przejściowych, to jest różnic, które spowodują zwiększenie podstawy obliczenia podatku dochodowego w przyszłości. Rezerwa jest wyceniana zgodnie z zastosowaniem stawek podatkowych, które według przewidywań będą stosowane, gdy rezerwa zostanie rozwiązana, przyjmując za podstawę stawki podatkowe (i przepisy podatkowe), które obowiązywały prawnie lub obowiązywały faktycznie na dzień sprawozdawczy.

Rezerwę na podatek dochodowy i aktywowany podatek dochodowy tworzy się tylko w stosunku do korekt o charakterze przejściowym.

Podatek odroczony ujmuje się poza rachunkiem zysków i strat, jeżeli podatek dotyczy pozycji, które w tym samym lub innym okresie zostały ujęte poza rachunkiem zysków i strat. Jeżeli dotyczy pozycji, które w tym samym lub w innym okresie zostały ujęte w pozostałych całkowitych dochodach, to podatek odroczony ujmuje się w pozostałych całkowitych dochodach. Jeżeli dotyczy pozycji, które zostały ujęte bezpośrednio w kapitale własnym, podatek odroczony ujmuje się w kapitale własnym.

6.2 Zmiany stosowanych zasad rachunkowości

Zasady (polityki) rachunkowości zastosowane do sporządzenia niniejszego sprawozdania finansowego są spójne z tymi, które zastosowano przy sporządzaniu sprawozdania finansowego Spółki za rok zakończony dnia 31 grudnia 2019 roku, z wyjątkiem zastosowania nowych lub zmienionych standardów oraz interpretacji obowiązujących dla okresów rocznych rozpoczynających się dnia 1 stycznia 2020 roku i później.

Z dniem 1 stycznia 2020 roku weszły w życie następujące zmiany standardów:

- zmiany do MSSF 9, MSR 39 oraz MSSF 7 dotyczące konsekwencji jakie dla sprawozdawczości finansowej ma reforma wskaźnika referencyjnego stopy procentowej,

- zmiany do MSR 1 oraz MSR 8 dotyczące pojęcia „istotne” dla zwiększenia przydatności danych ujawnianych w informacjach dodatkowych do sprawozdań finansowych,

- zmiany do Odniesień do Założeń Koncepcyjnych zawartych w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej,

- zmiany do MSSF 3 Połączenia jednostek – definicja przedsięwzięcia.

Powyższe zmiany standardów nie miały istotnego wpływu na niniejsze sprawozdanie finansowe.

6.3 Nowe standardy i interpretacje, które zostały opublikowane, a nie weszły jeszcze w życie

Następujące standardy i interpretacje zostały opublikowane przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, jednak nie weszły jeszcze w życie:

Nowy standard został opublikowany w dniu 18 maja 2017 roku, a następnie zmieniony w dniu 25 czerwca 2020 r. i ma zastosowanie do okresów rocznych rozpoczynających się 1 stycznia 2023 roku lub później. Dozwolone jest jego wcześniejsze zastosowanie (pod warunkiem równoczesnego zastosowania MSSF 15 i MSSF 9). Standard zastępuje dotychczasowe regulacje dotyczące umów ubezpieczeniowych (MSSF 4). W dniu 25 czerwca 2020 r. zmieniono również MSSF 4 – w zakresie wydłużenia okresu zwolnienia ubezpieczycieli z zastosowania MSSF 9 Instrumenty finansowe do 1 stycznia 2023 r.

Zmiana w MSR 1 została opublikowana w dniu 23 stycznia 2020 roku, następnie zmodyfikowano w lipcu 2020 r. datę wejścia w życie i ma zastosowanie do okresów rocznych rozpoczynających się 1 stycznia 2023 roku lub później.

Zmiana na nowo definiuje kryteria jakie muszą być spełnione, aby zobowiązanie uznać za krótkoterminowe. Zmiana może wpłynąć na zmianę prezentacji zobowiązań i ich reklasyfikację pomiędzy zobowiązaniami krótko- i długoterminowymi.

Zmiany w tych standardach zostały opublikowane w dniu 14 maja 2020 roku i mają zastosowanie do okresów rocznych rozpoczynających się 1 stycznia 2022 roku lub później. Wśród zmian jest m.in. wprowadzenie zakazu pomniejszania kosztu wytworzenia środków trwałych o przychody ze sprzedaży produktów testowych powstałych w procesie tworzenia/uruchamiania środka trwałego.

Zmiany w tych standardach zostały opublikowane w dniu 27 sierpnia 2020 roku i uzupełniają one pierwszą fazę zmian w sprawozdawczości wynikających z reformy międzybankowych stawek referencyjnych z września 2019 r. Zmiany mają zastosowanie do okresów rocznych rozpoczynających się 1 stycznia 2021 roku lub później. Zmiany w drugiej fazie koncentrują się na wpływie jaki będzie miało na wycenę, np. instrumentów finansowych, zobowiązań leasingowych, zastąpienie dotychczasowej stopy referencyjnej nową stopą wynikającą z reformy.

Zmiany w tych standardach zostały opublikowane w dniu 12 lutego 2021 roku i mają zastosowanie do okresów rocznych rozpoczynających się 1 stycznia 2023 roku lub później. Celem tych zmian jest położenie większego nacisku na ujawnianie istotnych zasad rachunkowości oraz doprecyzowanie charakteru różnic pomiędzy zmianami wartości szacunkowych a zmianami zasad (polityki) rachunkowości.

Daty wejścia w życie są datami wynikającymi z treści standardów ogłoszonych przez Radę ds. Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej. Daty stosowania standardów w Unii Europejskiej mogą różnić się od dat stosowania wynikających z treści standardów i są ogłaszane w momencie zatwierdzenia do stosowania przez Unię Europejską.

W niniejszym sprawozdaniu finansowym Spółka nie zdecydowała o wcześniejszym zastosowaniu opublikowanych standardów lub interpretacji przed ich datą wejścia w życie oraz nie stosuje standardów opublikowanych przez radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości lub Komitet ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej, a niezatwierdzonych przez Unię Europejską.

Na dzień zatwierdzenia niniejszego sprawozdania finansowego do publikacji Zarząd nie zakończył jeszcze prac nad oceną wpływu wprowadzenia pozostałych standardów oraz interpretacji na stosowane przez Spółkę zasady (politykę) rachunkowości w odniesieniu do działalności Spółki lub jej wyników finansowych.

Działalność zaniechana

W związku z podziałem PRIMETECH S.A. (dawniej: KOPEX S.A.) z dnia 07.05.2018r., do działalności zaniechanej zaliczono działalność związaną z produkcją, serwisem oraz dystrybucją maszyn górniczych, a także procesami produkcyjnymi oraz inwestycyjnymi, jak również działalność inwestycyjną związaną z nieruchomościami.

W dniu 23 lipca 2019r. Zarząd Spółki w raporcie bieżącym nr 16/2019 poinformował o wygaszeniu działalności w obszarze obrotu węglem.

Poniżej przedstawiono przychody i koszty oraz przepływy dotyczące działalności zaniechanej.

DZIAŁALNOŚĆ ZANIECHANA od 01.01.2020 od 01.01.2019
do 31.12.2020 do 31.12.2019
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów - 6 371
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów - 5 486
Zysk brutto na sprzedaży - 885
Koszty sprzedaży - 592
Koszty ogólnego zarządu - 801
Zysk (strata) z działalności operacyjnej - -508
Przychody finansowe - -
Koszty finansowe - -
Zysk (strata) brutto - -508
Podatek dochodowy - -
Zysk (strata) netto z działalności zaniechanej - -508
Średnia ważona liczba akcji zwykłych - 15 609 833
Zysk (strata) netto z działalności zaniechanej na 1 akcję zwykłą - -0,03
Rachunek przepływów pieniężnych działalności zaniechanej od 01.01.2020 do 31.12.2020 od 01.01.2019 do 31.12.2019
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej - -784
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej - -
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej - -
Razem przepływy pieniężne netto za działalności zaniechanej, razem - -784

Przychody umów z klientami

Zgodnie z MSSF 15 przychody ujmuje się w kwocie wynagrodzenia, które – zgodnie z oczekiwaniem jednostki – przysługuje jej w zamian za przekazanie przyrzeczonych dóbr lub usług klientowi.

Spółka działa w segmentach USŁUGI GÓRNICZE i POZOSTAŁE.

Jeżeli umowa zawiera tylko jedno zobowiązanie do wykonania świadczenia – sprzedaż towaru, przychód jest rozpoznawany w określonym momencie, tj. gdy klient uzyska kontrolę nad towarem (co do zasady w momencie dostawy).

- Wynagrodzenie zmienne

Niektóre umowy z klientami zawierają kwoty zmienne wynagrodzenia w związku z udzielaniem upustów, rabatów, nakładaniem kar. Zgodnie z MSSF 15, jeśli wynagrodzenie określone w umowie obejmuje kwotę zmienną, jednostka oszacowuje kwotę wynagrodzenia, do którego będzie uprawniona w zamian za przekazanie przyrzeczonych dóbr lub usług na rzecz klienta i zalicza do ceny transakcyjnej część lub całość kwoty wynagrodzenia zmiennego wyłącznie w takim zakresie, w jakim istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że nie nastąpi odwrócenie znaczącej części kwoty wcześniej ujętych skumulowanych przychodów w momencie, kiedy ustanie niepewność co do wysokości wynagrodzenia zmiennego.

- Gwarancje

Spółka udziela gwarancji na sprzedawane towary. Zazwyczaj gwarancje stanowią zapewnienie klienta, że dany produkt jest zgodny z ustaloną przez strony specyfikacją i nie stanowią dodatkowej usługi. W konsekwencji, większość istniejących gwarancji nadal jest ujmowana zgodnie z MSR 37 Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe. Niemniej jednak, niektóre niestandardowe umowy z klientami mogą zawierać gwarancje rozszerzone, które do dnia 31.12.2017r. były ujmowane zgodnie MSR 37. Zgodnie z MSSF 15 taka gwarancja stanowi oddzielną usługę – ujmowaną jako zobowiązanie do wykonania świadczenia, do której przypisuje się część ceny transakcyjnej.

W okresie objętym niniejszym sprawozdaniem finansowym nie wystąpiły przypadki skutkujące wystąpieniem korekt dotyczących przychodów ze sprzedaży towarów.

Zgodnie z MSSF 15, cenę transakcyjną przypisuje się do każdego zobowiązania do wykonania świadczenia na podstawie proporcjonalnej indywidualnej ceny sprzedaży.

W ramach świadczenia usług górniczych Spółka przenosi kontrolę i tym samym spełnia zobowiązanie do wykonania świadczenia w miarę upływu czasu otrzymując jednocześnie wynagrodzenie za świadczone usługi.

Spółka rozpoznaje przychody w korespondencji z pozycją „Należności z tytułu dostaw i usług”.

Zgodnie z MSSF 15, jeśli jednostka spełnia zobowiązanie, dokonując przekazania dóbr lub usług klientowi, zanim klient zapłaci wynagrodzenie lub przed terminem jego wymagalności, jednostka przedstawia umowę jako składnik aktywów z tytułu umowy, z wyłączeniem wszelkich kwot przedstawianych jako należności. W okresie objętym niniejszym sprawozdaniem finansowym w Spółce nie wystąpiły takie przypadki.

Spółka prezentuje zaliczki otrzymane od klientów w pozycji „Krótkoterminowe pozostałe zobowiązania”.

Zgodnie z MSSF 15, Spółka ocenia czy umowa zawiera istotny element finansowania. Spółka zdecydowała się skorzystać z praktycznego rozwiązania, zgodnie z którym nie koryguje przyrzeczonej kwoty wynagrodzenia o wpływ istotnego elementu finansowania, jeśli w momencie zawarcia umowy oczekuje, że okres od momentu przekazania przyrzeczonego dobra lub usługi klientowi do momentu zapłaty za dobro lub usługę przez klienta wyniesie nie więcej niż jeden rok. Dlatego też, dla krótkoterminowych zaliczek Spółka nie wydziela istotnego elementu finansowania.

W przypadku umów z klientami, dla których okres pomiędzy przekazaniem przyrzeczonego dobra lub usługi klientowi a momentem zapłaty za dobro lub usługę przekracza jeden rok Spółka ocenia, że umowy zawierają istotny element finansowania.

Spółka przedstawiła ujęte przychody z tytułu umów z klientami w podziale na kategorie, które odzwierciedlają sposób, w jaki czynniki ekonomiczne wpływają na charakter, kwotę, termin płatności oraz niepewność przychodów i przepływów pieniężnych.

Segment USŁUGI GÓRNICZE obejmuje usługi wykonawcze budownictwa górniczego, usługi utrzymania ruchu poeksploatacyjnego instalacji górniczych kopalni soli potasowej.

Poniższa tabela przedstawia podstawowe informacje finansowe dotyczące segmentu operacyjnego - USŁUGI GÓRNICZE:

Od 01.01.2020 do 31.12.2020 Od 01.01.2019 do 31.12.2019
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 26 996 25 967
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów 22 391 20 714
Wynik segmentu - wynik brutto na sprzedaży 4 605 5 253
Koszty ogólnego zarządu 2 408 3 652
Wynik segmentu - wynik na sprzedaży 2 197 1 601

Poniższa tabela przedstawia podstawowe informacje finansowe dotyczące pozostałej sprzedaży

Od 01.01.2020 do 31.12.2020 Od 01.01.2019 do 31.12.2019
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 603 614
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów - -
Wynik segmentu - wynik brutto na sprzedaży 603 614
Koszty ogólnego zarządu 315 471
Wynik segmentu - wynik na sprzedaży 288 143

Poniższa tabela przedstawia strukturę geograficzną przychodów

Od 01.01.2020 do 31.12.2020 Od 01.01.2019 do 31.12.2019
Region Geograficzny
Polska 603 614
Unia Europejska 26 996 25 967
Przychody z tytułu dostaw i usług, razem 27 599 26 581

Informacja na temat głównych zewnętrznych klientów, od których przychody przekraczają 10% lub więcej łącznych przychodów Grupy Emitenta

Za okres od stycznia do grudnia 2020 roku kryterium ilościowe, określające klienta głównego zostało osiągnięte z jednym kontrahentem. Przychody z Mines De Potasse D’Alsace (Francja) w wysokości 26 996 tys. zł. zostały zrealizowane w segmencie USŁUGI GÓRNICZE; brak jest z powyższym odbiorcą powiązania kapitałowego z PRIMETECH S.A.

Aktywa trwałe (inne niż instrumenty finansowe, aktywa z tytułu podatku odroczonego, aktywa z tytułu świadczeń pracowniczych po okresie zatrudnienia oraz prawa wynikające z umów ubezpieczeniowych) Grupy w 100,0% zlokalizowane są w kraju pochodzenia Grupy.

Koszty rodzajowe

Koszty według rodzaju Za okres 1.1.2020 - 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 - 31.12.2019
a) amortyzacja 24 94
b) zużycie materiałów i energii 4 981 6 044
c) usługi obce 2 539 3 086
d) podatki i opłaty 470 803
e) wynagrodzenia 10 783 9 159
f) ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 4 892 4 430
g) pozostałe koszty rodzajowe 1 332 1 124
Koszty według rodzaju, razem 25 021 24 720
Zmiana stanu zapasów, produktów i rozliczeń międzyokresowych 93 97
Koszty ogólnego zarządu (wielkość ujemna) -2 723 -4 123
Koszt wytworzenia sprzedanych produktów 22 391 20 714

Zatrudnienie i koszty zatrudnienia

W tabeli poniżej przedstawiono informację o przeciętnym zatrudnieniu w osobach i wynagrodzeniach w Spółce (z uwzględnieniem Zarządu):

Za okres 1.1.2020 – 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 – 31.12.2019
Pracownicy umysłowi 11 11
Pracownicy fizyczni 51 40
Razem 62 51
Za okres 1.1.2020 – 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 – 31.12.2019
Spółka poniosła następujące koszty zatrudnienia:
Wynagrodzenia 10 783 9 159
Składki na ubezpieczenie społeczne 3 990 3 369
Inne świadczenia pracownicze 902 1 061

Pozostałe przychody i koszty operacyjne

Pozostałe przychody i koszty operacyjne obejmują ogół przychodów i kosztów nie związanych bezpośrednio ze zwykłą działalnością operacyjną, a wywierających wpływ na wynik finansowy.

Inne przychody operacyjne

Za okres 1.1.2020 - 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 - 31.12.2019
Rozwiązanie odpisów na należności 5 092 -
Rozwiązanie rezerw 185 219
Przedawnione zobowiązania 314 -
Odszkodowania, kary 66 -
Zwrot części wynagrodzeń z administracji Francuskiej 549 -
Pozostałe 79 58
Inne przychody operacyjne, razem 6 285 277

Inne koszty operacyjne

Za okres 1.1.2020 - 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 - 31.12.2019
Utworzone odpisy aktualizujące należności - 3 654
Utworzone rezerwy 557 -
Kary, odszkodowania - 13
Pozostałe 117 154
Inne koszty operacyjne, razem 674 3 821

11.3 Pozostałe zyski (straty)

Za okres 1.1.2020 - 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 - 31.12.2019
Różnice kursowe (za wyjątkiem dotyczących pożyczek i kredytów) 265 -295
Aktualizacja wartości inwestycji - -1
Pozostałe zyski (straty), razem 265 -296

Przychody i koszty finansowe

Przychody finansowe

Za okres 1.1.2020 - 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 - 31.12.2019
Odsetki od należności 6 100
Przychody finansowe, razem 6 100

12.2 Koszty finansowe

Za okres 1.1.2020 - 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 - 31.12.2019
Odsetki od kredytów i pożyczek 306 2 350
Odsetki pozostałe 43 5
Koszty dotyczące poręczeń i gwarancji finansowych 98 143
Prowizje - 5
Pozostałe - 2
Koszty finansowe, razem 447 2 505

Podatek dochodowy

Obciążenie podatkowe składa się z bieżącego obciążenia, które jest obliczane na podstawie wyniku podatkowego (podstawy opodatkowania) danego roku obrotowego. Bieżący podatek za okres bieżący i poprzednie okresy ujmuje się jako zobowiązanie w kwocie, w jakiej nie został zapłacony.

Uzgodnienie efektywnej stawki podatku

Uzgodnienie efektywnej stawki podatku Za okres 1.1.2020 - 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 - 31.12.2019
Zysk (strata) przed opodatkowaniem (działalność kontynuowana i zaniechana) 7 920 -5 496
Podatek wyliczony według stawki 19% 1 505 -1 044
Efekt zastosowania stawek podatkowych w innych krajach -327 563
Dochody niepodlegające opodatkowaniu -912 -491
Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów 307 874
Obciążenie wyniku finansowego z tytułu podatku dochodowego 573 -98
Podatek dochodowy oddział we Francji 573 -98

Nie utworzono aktywa z tytułu podatku odroczonego w wysokości 1 220 tys. zł z powodu braku możliwości jego wykorzystania w dającej się przewidzieć przyszłości.

Zysk przypadający na jedną akcję

Zysk podstawowy przypadający na jedną akcję oblicza się poprzez podzielenie zysku netto za okres przypadającego na zwykłych akcjonariuszy Spółki przez średnią ważoną liczbę wyemitowanych akcji występujących w ciągu okresu, po skorygowaniu o liczbę akcji odkupionych i umorzonych.

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
Zysk netto 7 347 -4 911
Średnioważona liczba akcji 15 609 833 15 609 833
Zysk netto na jedną akcję zwykłą (w PLN) 0,47 -0,31
Zysk netto rozwodniony na jedną akcję zwykłą (w PLN) 0,47 -0,31

Rzeczowe aktywa trwałe

01.01.2020 - 31.12.2020
grunty(w tym prawo użytkowania wieczystego gruntu) budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej urządzenia techniczne i maszyny środki transportu inne środki trwałe Środki trwałe, razem
a) wartość brutto środków trwałych na początek okresu - - 2 762 462 119 3 343
d) wartość brutto środków trwałych na koniec okresu - - 2 762 462 119 3 343
e) skumulowana amortyzacja (umorzenie) na początek okresu - - 2 533 462 119 3 114
f) amortyzacja za okres (z tytułu) - -
- zwiększeń - - 24 - - 24
g) skumulowana amortyzacja (umorzenie) na koniec okresu - - 2 557 462 119 3 138
j) wartość netto środków trwałych na koniec okresu - - 205 - - 205
01.01.2019 - 31.12.2019
grunty(w tym prawo użytkowania wieczystego gruntu) budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej urządzenia techniczne i maszyny środki transportu inne środki trwałe Środki trwałe, razem
a) wartość brutto środków trwałych na początek okresu - - 2 762 462 119 3 343
d) wartość brutto środków trwałych na koniec okresu - - 2 762 462 119 3 343
e) skumulowana amortyzacja (umorzenie) na początek okresu - - 2 446 455 119 3 020
f) amortyzacja za okres (z tytułu) - -
- zwiększeń - - 87 7 - 94
g) skumulowana amortyzacja (umorzenie) na koniec okresu - - 2 533 462 119 3 114
j) wartość netto środków trwałych na koniec okresu - - 229 - - 229

Pozostałe długoterminowe aktywa

W pozycji długoterminowych aktywów finansowych Spółka ujmuje udziały i akcje w jednostkach zależnych oraz prezentowane są kaucje jako długoterminowe pozostałe należności.

Udziały w jednostkach powiązanych wyceniane są w wartościach godziwych. Wyceny wartości godziwych zostały dokonane przez niezależnych rzeczoznawców.

Długoterminowe aktywa finansowe Stan na 31.12.20208 Stan na 31.12.2019
Udziały w jednostkach powiązanych 7 099 6 912
Długoterminowe pozostałe należności 1 280 2 067
Długoterminowe aktywa finansowe, razem 8 379 8 979

16.1 Udziały w jednostkach powiązanych

Udziały w jednostkach powiązanych na 31.12.2020 siedziba %posiadanego kapitału zakładowego Wartość bilansowa udziałów/akcji
Śląskie Towarzystwo Wiertnicze Dalbis Sp. z o.o. Tarnowskie Góry 100,00% 7 098
Famur S.A. Katowice 0,01% 1
Razem 7 099
Udziały w jednostkach powiązanych na 31.12.2019 siedziba %posiadanego kapitału zakładowego Wartość bilansowa udziałów/akcji
Śląskie Towarzystwo Wiertnicze Dalbis Sp. z o.o. Tarnowskie Góry 100,00% 6 910
Famur S.A. Katowice 0,01% 2
Razem 6 912

Należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności

W momencie początkowego ujęcia należności ujmowane są w wartości godziwej, a następnie według zamortyzowanego kosztu z zastosowaniem metody efektywnej stopy procentowej, pomniejszonego o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Zgodnie z MSSF 9 jednostka wycenia odpis na oczekiwane straty kredytowe w kwocie równej 12-miesięcznym oczekiwanym stratom kredytowym bądź oczekiwanym stratom kredytowym w okresie życia instrumentu finansowego. W przypadku należności z tytułu dostaw i usług, Spółka zastosowała uproszczone podejście i wycenia odpis na oczekiwane straty kredytowe w kwocie równej oczekiwanym stratom kredytowym w całym okresie życia. Spółka przeanalizowała ryzyko kredytowe przy użyciu uproszczonego modelu. Odpisy aktualizujące odnoszone są w rachunku zysków i strat. Różnicę pomiędzy utworzonymi a rozwiązanymi odpisami aktualizacyjnymi odnosi się odpowiednio w pozostałe przychody operacyjne lub pozostałe koszty operacyjne. Należności finansowe wyrażone w walutach obcych wycenia się na dzień bilansowy po kursie średnim ustalonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski na ten dzień. Powstałe z wyceny różnice kursowe ujmuje się w przychodach lub kosztach finansowych.

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
Należności krótkoterminowe netto, razem 4 515 3 188
odpisy aktualizujące wartość należności 1 446 7 060
Należności krótkoterminowe brutto, razem 5 961 10 248

Zmiana stanu odpisów aktualizujących wartość należności krótkoterminowych

Za okres 1.1.2020 - 31.12.2020 Za okres 1.1.2019 - 31.12.2019
Stan na początek okresu 7 060 3 627
zwiększenia - 5 000
zmniejszenia, w tym: -5 614 -1 567
- rozwiązanie -5 614 -1 567
Stan na koniec okresu 1 446 7 060

Na należności z tytułu dostaw i usług pozostałe należności składają się:

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
Należności z tytułu dostaw i usług 2 911 2 862
Kaucje, wadium 1 523 139
Należności publiczno-prawne 23 71
Rozliczenia międzyokresowe czynne 58 100
Pozostałe należności niefinansowe 1 16
Pozostałe należności, razem 4 515 188

Udzielone pożyczki

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
udzielone pożyczki - 25

Środki pieniężne

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
Środki pieniężne 6 714 4 784

Na środki pieniężne i ich ekwiwalenty składają się gotówka w kasie oraz na lokatach bankowych. Wartość księgowa tych aktywów odpowiada wartości godziwej.

Kapitał podstawowy i pozostałe kapitały

20.1 Kapitał zakładowy

Kapitał podstawowy zarówno na dzień 31 grudnia 2020 roku jak i na 31 grudnia 2019 roku został w całości opłacony.

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
- rodzaj akcji na okaziciela na okaziciela
- rodzaj uprzywilejowania nieuprzywilejowane nieuprzywilejowane
- emisja akcji serii "A" (data rejestracji) 03.01.1994 03.01.1994
- prawo do dywidendy (od daty) 03.01.1994 03.01.1994
- liczba akcji 417 747 417 747
- wartość nominalna jednej akcji 10 10
- data splitu 01.08.2006 01.08.2006
- liczba akcji 4 177 467 4 177 467
- wartość nominalna jednej akcji 1 1
- emisja akcji serii "B" (data rejestracji) 10.08.2007 10.08.2007
- prawo do dywidendy (od daty) 10.08.2007 10.08.2007
- liczba akcji 10 025 366 10 025 366
- wartość nominalna jednej akcji 1 1
- emisja akcji serii "C" (data rejestracji) 01.12.2009 01.12.2009
- prawo do dywidendy (od daty) 01.12.2009 01.12.2009
- liczba akcji 1 407 000 1 407 000
- wartość nominalna jednej akcji 1 1
Liczba akcji razem 15 609 833 15 609 833
Wartość nominalna jednej akcji 1 1
Kapitał zakładowy, razem 15 610 15 610

20.2 Kapitał z aktualizacji wyceny

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
Kapitał z aktualizacji wyceny 5 366 5 178

Udziały w jednostkach powiązanych wyceniane są w wartościach godziwych. Wyceny wartości godziwych zostały dokonane przez niezależnych rzeczoznawców.

Zmiana wartości kapitału z aktualizacji wyceny wynikała z:

- wycena udziałów w spółkach zależnych: +188 tys.zł

20.3 Zyski zatrzymane/skumulowane straty

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
kapitał zapasowy tworzony zgodnie ze statutem 587 636 587 636
kapitał z połączenia -550 687 -550 687
kapitały rezerwowe 17 021 17 021
niepodzielone zyski z lat ubiegłych -9 040 -4 129
Podział KOPEX S.A. -260 360 -260 360
Połączenie z PBSZ 1 190 386 190 386
zysk okresu bieżącego 7 347 -4 911
zyski (straty) aktuarialne 1 885 1 879

Zyski zatrzymane/skumulowane straty, razem -15 812 -23 165

Kredyty i pożyczki

Na dzień 31.12.2020
Nazwa (firma) pożyczkodawcy/kredytodawcy, ze wskazaniem formy prawnej Kwota kredytu / pożyczki wg umowy w tys.zł. Część długoterminowa Część krótkoterminowa Warunki oprocentowania Termin spłaty
FAMUR S.A. 6 100 0 6 116 WIBOR 1M + marża CZAS NIEOKREŚLONY
RAZEM 6 100 0 6 116
Na dzień 31.12.2019
Nazwa (firma) pożyczkodawcy/kredytodawcy, ze wskazaniem formy prawnej Kwota kredytu / pożyczki wg umowy w tys.zł. Część długoterminowa Część krótkoterminowa Warunki oprocentowania Termin spłaty
FAMUR S.A. 12 300 0 12 320 WIBOR 1M + marża CZAS NIEOKREŚLONY
RAZEM 12 300 0 12 320

Uzgodnienie pożyczek

Kredyty i pożyczki
Stan na 01.01.2020 12 320
przepływy z działalności finansowej -1 510
pozostałe zmiany bezgotówkowe -4 694
Stan na 31.12.2020 6 116

Zobowiązania handlowe i pozostałe

zobowiązania Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
handlowe 284 382
pozostałe: 5 245 4 486
- z tytułu dywidendy 13 36
- z tytułu działalności finansowej 1 705 1 996
- z tytułu wynagrodzeń 1 739 1 281
- z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń 1 783 1 156
- inne 5 17
Zobowiązania, razem 5 529 4 868

Rezerwy

Rezerwy Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
Długoterminowe, w tym: 8 43
z tytułu odpraw emerytalnych, rentowych i pośmiertnych 8 43
Krótkoterminowe, w tym: 2 288 1 886
z tytułu odpraw emerytalnych, rentowych i pośmiertnych 29 -
na roszczenia i sprawy sądowe 1 709 1 700
na kary, grzywny 550 -
pozostałe - 186
Rezerwy razem 2 296 929

Rezerwy na świadczenia pracownicze

Podstawowe założenia przyjęte do wyceny aktuarialnej

Wycena na dzień 31.12.2020 Wycena na dzień 31.12.2019
stopa wzrostu wynagrodzeń 2,50% 2,50%
stopa zwrotu z inwestycji 1,2 % 2,00%
współczynnik mobilności 10,00% 10,75%
Zmiana stanu długoterminowej rezerwy na świadczenia pracownicze: od 01.01.2020 do 31.12.2020
stan na początek okresu 43
- rezerwy na świadczenia emerytalne 42
- rezerwa na inne świadczenia pracownicze 1
Zmiana Stanu -35
zawiązanie 1
rozwiązanie -36
stan na koniec okresu 8
- rezerwy na świadczenia emerytalne 8
- rezerwa na inne świadczenia pracownicze
Zmiana stanu krótkoterminowej rezerwy na świadczenia pracownicze: od 01.01.2020 do 31.12.2020
stan na początek okresu 0
Zmiana Stanu 29
zawiązanie 29
stan na koniec okresu 29
- rezerwa na inne świadczenia pracownicze 29

Zmiana wartości zobowiązania z tytułu określonych świadczeń

Za okres 1.1.2020-31.12.2020 Za okres 1.1.2019-31.12.2019
Zobowiązania z tytułu świadczeń pracowniczych na początek okresu 43 164
Koszt bieżących świadczeń - 3
Koszt odsetkowy - 2
Zyski/straty aktuarialne z przeszacowania i zmian założeń -6 -126
Zobowiązania z tytułu świadczeń pracowniczych na koniec okresu 37 43

Pozostałe rezerwy

Pozostałe rezerwy od 01.01.2020 do 31.12.2020
stan na początek okresu, w tym: 1 886
- roszczenia i sprawy sądowe 1 700
- pozostałe 186
zmiana stanu, w tym: 373
zawiązanie 559
rozwiązanie -186
stan na koniec okresu 2 259
- roszczenia i sprawy sądowe 1 709
- na ryzyko procesowe 550

Rozliczenia międzyokresowe

Rozliczenia międzyokresowe Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów 149 155
rezerwy na urlopy 559 310
Rozliczenia międzyokresowe, razem 708 465

Zobowiązania warunkowe

Stan na 31.12.2020 Stan na 31.12.2019
udzielone gwarancje, z tytułu dobrego wykonania kontraktu 2 307 2 232
pozostałe 19 520 19 520
Zobowiązania warunkowe razem 21 827 21 752

Zobowiązanie warunkowe pozostałe w kwocie 19.520 tyś zł dotyczy umowy gwarancji między Famur S.A. (jako Gwarant) oraz Przedsiębiorstwem Budowy Szybów S.A. (jako Beneficjent umowy) przy udziale Primetech S.A. (jako Dłużnik) i JSW S.A. (jako Kupujący). W umowie tej Gwarant udzielił zabezpieczenia za zobowiązania Dłużnika, określone w Warunkowej Umowie Zobowiązującej Sprzedaży Akcji PBSZ S.A., w postaci gwarancji korporacyjnej do kwoty 14.520 tyś zł i do 5.000 tyś zł.

W związku ze sprawą sądową toczącą się w Hiszpanii przeciwko Primetech z udziałem hiszpańskiego zakładu ubezpieczeń społecznych, dotycząca wyrównania wysokości składek z tytułu ubezpieczenia społecznego, odprowadzanych przez Oddział Primetech w Hiszpanii w latach 1997 – 2003, Spółka wpłaciła kwotę potrzebną do wniesienia środka zaskarżenia do sądu wyższej instancji, równowartość 170 tys. EUR (jest to kwota stanowiąca całość zobowiązań lokalnego zakładu ubezpieczeń społecznych w stosunku do byłego pracownika (który jest powodem w sprawie), a nie kwota która byłaby ewentualnie należna od Emitenta, tj. kwota samego wyrównania). Do tej pory wszystkie podobne postępowania, zakończone prawomocnymi wyrokami, obejmujące podobne roszczenia, dotyczące historycznej działalności Emitenta w Hiszpanii, kończyły się wynikiem pozytywnym dla Spółki. Lecz w przypadku negatywnego roztrzygnięcia sprawy, dla Primetech będzie to zobowiązanie warunkowe.

Zarządzenie kapitałem

Celem zarządzania ryzykiem kapitałowym jest zapewnienie kontynuowania działalności w takiej formie i zakresie, aby możliwe było zapewnienie zwrotu z inwestycji akcjonariuszom, zapewnienie korzyści dla innych zainteresowanych stron, a także utrzymanie optymalnej struktury kapitału w celu obniżenia jego kosztu.

Spółka monitoruje kapitał przy pomocy wskaźnika zadłużenia. Wskaźnik ten oblicza się jako stosunek zadłużenia netto do łącznej wartości kapitału. Zadłużenie netto oblicza się jako sumę zobowiązań (obejmujących kredyty, pożyczki, zobowiązania handlowe i pozostałe) pomniejszoną o środki pieniężne i ich ekwiwalenty. Łączną wartość kapitału oblicza się jako kapitał własny wykazany w sprawozdaniu z sytuacji finansowej plus zadłużenie netto.

Spółka zarządza kapitałem by zagwarantować, że należące do niej jednostki będą zdolne kontynuować działalność przy jednoczesnej maksymalizacji rentowności dla akcjonariuszy dzięki optymalizacji relacji zadłużenia do kapitału własnego. Ogólna strategia działania Spółki nie ulega zmianie.

Struktura kapitałowa spółki obejmuje zadłużenie, na które składają się pożyczki ujawnione w nocie nr 24, środki pieniężne i ich ekwiwalenty oraz kapitał przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, w tym wyemitowane akcje, i zysk zatrzymany.

Polityka zarządzania ryzykiem finansowym i zabezpieczanie

Zarządzanie ryzykiem finansowym ma na celu ograniczenie lub eliminację niekorzystnych wpływów na sytuację finansową Spółki, ryzyk związanych z jej funkcjonowaniem, a w szczególności :

- ryzyka rynkowego – ryzyko walutowe, stopy procentowej, ryzyko cenowe;

- ryzyka płynności – ryzyko, że Spółka napotka trudności w wywiązaniu się ze zobowiązań;

- ryzyka kredytowego - kontrahent nie dopełni zobowiązań umownych.

Spółka dąży do minimalizacji wpływu różnych rodzajów ryzyka poprzez wykorzystanie mechanizmów zabezpieczenia naturalnego.

Ryzyko rynkowe

Ryzyko cenowe

Na ryzyko wzrostu cen Spółka narażona jest w przypadku materiałów niezbędnych dla działalności. Spółka dąży do minimalizowania ryzyka poprzez zagwarantowanie w umowach z odbiorcami możliwości negocjacji. Spółka w zakresie w jakim jest to możliwe posiada zdywersyfikowane źródła zaopatrzenia w materiały do produkcji i świadczenia usług kooperacyjnych.

Ryzyko stóp procentowych

Spółka narażona jest na to ryzyko z tytułu finansowania działalności poprzez kredyty bankowe i pożyczki o zmiennej stopie procentowej opartej o WIBOR. Spółka na bieżąco monitoruje decyzje Rady Polityki Pieniężnej. Na dzień 31.12.2020 Spółka nie posiadała instrumentów zabezpieczających ryzyko stopy procentowej.

Ryzyko walutowe

Spółka narażona jest na ryzyko walutowe, które powoduje niepewność co do wartości przyszłych przepływów pieniężnych.

AKTYWA FINANSOWE na 31.12.2020 wartość bilansowa Ryzyko stóp procentowych plus 1% Ryzyko stóp procentowych minus 1% Ryzyko kursu walutowego plus 10% Ryzyko kursu walutowego minus 10%
zysk/strata zysk/strata zysk/strata zysk/strata
Środki pieniężne zł 1 419 14 -14 - -
Środki pieniężne USD w przeliczeniu na zł 6 - - - -
Środki pieniężne EUR w przeliczeniu na zł 5 289 - - 529 -529
Należności z tyt. dostaw i usług oraz pozostałe należności w zł 1 788 18 -18 - -
Należności z tyt. dostaw i usług oraz pozostałe należności w EUR 2 735 - - 274 -274
Wpływ na wynik finansowy, pozostałe całkowite dochody przed opodatkowaniem 32 -32 803 -803
Wpływ na wynik finansowy, pozostałe całkowite dochody po opodatkowaniu 26 -26 650 -650
ZOBOWIĄZANIA FINASOWE na 31.12.2020
Kredyty i pożyczki w zł 6 116 -61 61 - -
Zobowiązania z tyt. dostaw i usług oraz pozostałe zobowiązania zł 5 529 -55 55 - -
Zobowiązania z tyt. dostaw i usług oraz pozostałe zobowiązania w EUR 6 116 -61 61 - -
Wpływ na wynik finansowy, pozostałe całkowite dochody przed opodatkowaniem -116 116 - -
Wpływ na wynik finansowy, pozostałe całkowite dochody po opodatkowaniu -94 94 - -
AKTYWA FINANSOWE na 31.12.2020 wartość bilansowa Ryzyko stóp procentowych plus 1% Ryzyko stóp procentowych minus 1% Ryzyko kursu walutowego plus 10% Ryzyko kursu walutowego minus 10%
zysk/strata zysk/strata zysk/strata zysk/strata
Środki pieniężne zł 1 646 16 -16 - -
Środki pieniężne USD w przeliczeniu na zł 6 - - - -
Środki pieniężne EUR w przeliczeniu na zł 3 132 - - 313 -313
Należności z tyt. dostaw i usług oraz pozostałe należności w zł 808 9 -9 - -
Należności z tyt. dostaw i usług oraz pozostałe należności w EUR 2 309 - - 231 -231
Wpływ na wynik finansowy, pozostałe całkowite dochody przed opodatkowaniem 25 -25 544 -544
Wpływ na wynik finansowy, pozostałe całkowite dochody po opodatkowaniu 5 -5 441 -441
ZOBOWIĄZANIA FINASOWE na 31.12.2020
Kredyty i pożyczki w zł 12 320 -123 123 - -
Zobowiązania z tyt. dostaw i usług oraz pozostałe zobowiązania zł 4 868 -49 49 - -
Zobowiązania z tyt. dostaw i usług oraz pozostałe zobowiązania w EUR - - - - -
Wpływ na wynik finansowy, pozostałe całkowite dochody przed opodatkowaniem -172 172 - -
Wpływ na wynik finansowy, pozostałe całkowite dochody po opodatkowaniu -140 140 - -

Ryzyko płynności

Spółka jest narażona na ryzyko utraty płynności tj. zdolności do terminowego regulowania zobowiązań finansowych. Spółka monitoruje ryzyko braku funduszy przy pomocy narzędzia okresowego planowania płynności. Spółka zabezpiecza się przed trudnościami w wywiązywaniu się z zobowiązań odpowiednio kształtując cykle rotacji należności i zobowiązań. Spółka na dzień 31.12.2020 r korzystała z finansowania działalności w postaci pożyczki udzielonej przez spółkę dominującą Famur S.A.

Struktura wiekowa zobowiązań finansowych

Na 31.12.2020

Zobowiązania wymagalne w okresie: Kredyty i pożyczki Zobowiązania z tytułu dostaw i usług Pozostałe zobowiązania finansowe Razem zobowiązania finansowe
do 1 miesiąca - 260 - 260
od 1 do 3 miesięcy - 24 - 24
od 6 do 12 miesięcy 6 116 - 1 718 7 834
powyżej 12 miesięcy - - - -
Razem 6 116 284 1 718 8 118

Na 31.12.2019

Zobowiązania wymagalne w okresie: Kredyty i pożyczki Zobowiązania z tytułu dostaw i usług Pozostałe zobowiązania finansowe Razem zobowiązania finansowe
do 1 miesiąca - 243 - 243
od 1 do 3 miesięcy - 139 - 139
od 6 do 12 miesięcy 12 320 - 314 12 634
powyżej 12 miesięcy - - 1 718 1 718
Razem 12 320 382 2 032 734

27.3 Ryzyko kredytowe

Ryzyko kredytowe związane jest z prowadzeniem podstawowej działalności. Ryzyko kredytowe wynika z zawartych umów i związane jest z ewentualnym wystąpieniem takich zdarzeń jak niewypłacalność kontrahenta, częściowej spłaty należności lub znaczącego opóźnienia w zapłacie należności bądź spłaty udzielonych pożyczek.

Spółka przeprowadza głównie transakcje na rynku francuskim w ramach sektora górniczego i w stosunku do tych należności występuje największa koncentracja ryzyka.

Struktura wiekowa należności finansowych

Należności przeterminowane
Stan na 31.12.2020 wartość należności Należności nieprzeterminowane <360 dni 1-5 lata
Należności z tytuł dostaw i usług 2 910 2 852 58 -
Pozostałe należności finansowe 1 523 1 523 - -
Razem 4 433 4 375 58 -
Należności przeterminowane
Stan na 31.12.2019 wartość należności Należności nieprzeterminowane <360 dni 1-5 lata
Należności z tytuł dostaw i usług 2 862 2 856 6 -
Pozostałe należności finansowe 139 139 - -
Razem 3 001 2 995 6 -

Instrumenty finansowe

Poniżej przedstawiono szczegóły dotyczące wartości godziwych instrumentów finansowych, dla których jest możliwe ich oszacowanie:

• Środki pieniężne i ich ekwiwalenty, krótkoterminowe depozyty bankowe. Wartość bilansowa takich instrumentów jest zbliżona do ich wartości godziwej z uwagi na szybką zapadalność tych instrumentów.

• Należności handlowe, pozostałe należności, zobowiązania handlowe. Wartość bilansowa takich instrumentów jest zbliżona do ich wartości godziwej z uwagi na ich krótkoterminowy charakter.

• Otrzymane pożyczki i kredyty bankowe. Wartość bilansowa takich instrumentów jest zbliżona do ich wartości godziwej z uwagi na zmienny, oparty na stopach rynkowych charakter ich oprocentowania.

Instrumenty finansowe typu swap na stopę procentową (zwany dalej IRS) są ujmowane początkowo według wartości godziwej skorygowanej o koszty transakcyjne, a następnie na każdy dzień bilansowy według wartości godziwej, przy czym efekt wyceny ujmowany jest bieżąco w rachunku zysków i strat.

Klasy instrumentów finansowych Nota Aktywa finansowe wyceniane w wartości godziwej przez pozostałe całkowite dochody Aktywa finansowe wyceniane w zamortyzowanym koszcie Zobowiązania finansowe wyceniane wg zamortyzowanego kosztu Ogółem
Stan na dzień 31.12.2020r.
Udziały i akcje 16. 7 099 - - 7 099
Należności z tytułu dostaw i usług (netto) 17. - 2 911 - 2 911
Środki pieniężne 19. 6 714 6 714
Pozostałe należności finansowe (netto) 17. - 1 523 - 1 523
Zobowiązania z tytułu dostaw i usług 22. - - -284 -284
Kredyty i pożyczki zaciągnięte 21. - - -6 116 -6 116
Pozostałe zobowiązania finansowe 22. - - -1 718 -1 718
Razem 7 099 11 148 -8 118 10 129
Klasy instrumentów finansowych Nota Aktywa finansowe wyceniane w wartości godziwej przez pozostałe całkowite dochody Aktywa finansowe wyceniane w zamortyzowanym koszcie Zobowiązania finansowe wyceniane wg zamortyzowanego kosztu Ogółem
Stan na dzień 31.12.2019r.
Udziały i akcje 16. 6 912 - - 6 912
Należności z tytułu dostaw i usług (netto) 17. - 2 862 - 2 862
Środki pieniężne 19. 4 784 4 784
Pozostałe należności finansowe (netto) 17. - 139 - 139
Zobowiązania z tytułu dostaw i usług 22. - - -382 -382
Kredyty i pożyczki zaciągnięte 21. - - -12 320 -12 320
Pozostałe zobowiązania finansowe 22. - - -2 032 -2 032
Razem 6 912 7 785 -14 734 -37

Wartość godziwa

Aktywa i zbowiązania finansowe wyceniane w wartości godziwej:

Hierarchia wartości godziwej
Klasy instrumentów finansowych Poziom 1 Poziom 3
Na dzień 31.12.2020
Udziały i akcje w spółkach zależnych - 7 099
Na dzień 31.12.2019
Udziały i akcje w spółkach zależnych - 6 912

Metody i założenia przyjęte przez Spółkę przy ustalaniu wartości godziwych:

Dla instrumentów finansowych wycenianych w sprawozdaniu z sytuacji finansowej według wartości godziwej przyjęto następujące poziomy wyceny:

Zarówno w okresie sprawozdawczym, jak i w okresie porównywalnym nie dokonano przesunięć pomiędzy poziomem 1 i 2.

Spółka ujęła udziały w spółce zależnej Śląskie Towarzystwo Wiertnicze „Dalbis” Sp. z o.o. w wartości godziwej wynikającej z jej wyceny dokonanej przez niezależnych rzeczoznawców. Wycenę wykonano dwoma metodami – skorygowanej wartości aktywów netto oraz zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych przy zastosowaniu 20% dyskonta. Przyjęta do założeń wyceny stopa wzrostu wynosi 5% w okresie rezydualnym.

Wycena metodą dochodową – analiza wrażliwości:

- stopa wzrostu sprzedaży +1%: wartość godziwa -870 tys. zł

- stopa wzrostu sprzedaży -1%: wartość godziwa -887 tys. zł

- stopa dyskonta +1%: -826 tys. zł

- stopa dyskonta -1%: -933 tys. zł

Wynik wyceny w kwocie +188 tys. zł, zgodnie z polityką rachunkowości Spółki, został odniesiony w pozostałe całkowite dochody.

Transakcje z podmiotami powiązanymi

Rok 2020

przychody ze sprzedaży przychody finansowe zakup materiałów i usług koszty finansowe należności zobowiązania pożyczki zaciągnięte
Jednostka dominująca – Famur S.A. - - 612 403 1 81 6 116
pozostałe jednostki powiązane 301 - 152 - 97 19 -
razem 301 - 764 403 98 100 6 116

Rok 2019

przychody ze sprzedaży przychody finansowe zakup materiałów i usług koszty finansowe należności zobowiązania pożyczki zaciągnięte
Jednostka dominująca – Famur S.A. - - 619 466 - 99 12 320
jednostki zależne od Społki - 86 - - 310 - -
pozostałe jednostki powiązane 301 - 625 - 124 16 -
razem 301 86 1 244 466 434 115 12 320

Transakcje z jednostkami powiązanymi są zawierane wyłącznie na zasadach rynkowych.

Analiza wpływu pandemii COVID-19 na aktywa i zobowiązania Spółki

W dniu 11 marca 2020 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła pandemię koronawirusa COVID-19. Dynamika i zasięg rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 w Polsce oraz na świecie, a także związane z tym działania prewencyjne, wprowadzane przez poszczególne kraje, wpłynęły na każdy aspekt życia gospodarczego. W związku z tym Zarząd Emitenta podjął szereg działań zmierzających do ograniczenia wpływu epidemii wirusa COVID-19 na działalność Grupy PRIMETECH, a w szczególności mających na celu zapewnienie ciągłości operacyjnej Grupy Emitenta. Działania te polegały między innymi na wdrożeniu wszelkich wytycznych rekomendowanych przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz pozostałe instytucje krajowe, a w przypadku kontraktu realizowanego dla Mines de Potasses d'Alsace S.A. – MDPA, na wdrożeniu wytycznych wymaganych na rynku francuskim. Do tej pory negatywny wpływ pandemii COVID-19 zmaterializował się w postaci czasowego ograniczenia realizacji kontraktu z firmą Mines de Potasses d'Alsace S.A. z siedzibą w Wittelsheim we Francji (dalej: MDPA), którego przedmiotem jest: "Utrzymanie ruchu poeksploatacyjnego instalacji górniczych i zamknięcie zakładu górniczego". Łączna, szacunkowa wartość niższych wpływów z realizowanego kontraktu wynosi ok. 6% rocznego przychodu na kontrakcie, a po uwzględnieniu otrzymanej przez oddział Emitenta pomocy publicznej na lokalnym rynku, łączna wartość niższych wpływów szacowana jest na ok. 4% rocznej wartości kontraktu.

Zdarzenia po dniu bilansowym

W dniu 16 lutego 2021 r. Emitent poinformował o otrzymaniu postanowienia Komisji Nadzoru Finansowego datowanego na dzień 10 lutego 2021 r. w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego w sprawie udzielenia zezwolenia na wycofanie 15 609 833 akcji Spółki z obrotu na rynku regulowanym, wszczęte na podstawie wniosku Emitenta. Jako podstawę przedmiotowego postanowienia wskazano art. 97 § 1 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego, w związku z koniecznością rozpatrzenia sprawy i wydania decyzji po uprzednim rozstrzygnięciu zagadnienia wstępnego przez sąd (raport bieżący nr 3/2021 z dnia 16 lutego 2021 r.)

Wynagrodzenie kadry kierowniczej Spółki

Wynagrodzenie Zarządu w 2020 roku Netto / TYS. ZŁ/
Jan Poświata 2
Jakub Dzierzęga 2
Razem 4
Wynagrodzenie Rady Nadzorczej w 2020 roku Netto / TYS. ZŁ/
Bendzera Mirosław 5
Zdzisław Szypuła 5
Karolina Blacha Cieślik 5
Gruszczyk Dawid 5
Toborek Adam 10
Wyjadłowska Dorota 9
Kruk Tomasz 10
Razem: 49

Wynagrodzenie Zarządu za 2019 rok wyniosło 222 tys.zł, wynagrodzenie Rady Nadzorczej za 2019 rok wyniosło 48 tys. zł.

Wynagrodzenie podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych

Badania sprawozdania finansowego dokonało BDO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k., z siedzibą w Warszawie, przy ul. Postępu 12 1, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000729684, wpisaną na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod nr 3355 (prowadzoną przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów) na podstawie Umowy na usługi audytorskie z dnia 24.02.2020 roku.

Wynagrodzenie dla podmiotu badającego księgi PRIMETECH S.A. za rok 2020 wynosi łącznie 80 tys. zł netto, w tym:

25 tys. zł netto - za przegląd skróconego śródrocznego jednostkowego sprawozdania PRIMETECH S.A. i przegląd skonsolidowanego sprawozdania Grupy Primetech,

55 tys. zł netto - za roczne badanie jednostkowego sprawozdania spółki PRIMETECH S.A i za roczne badanie skonsolidowanego sprawozdania Grupy Primetech.

Oświadczenie Zarządu Spółki Primetech S.A.

Jednostkowe sprawozdanie finansowe oraz dane porównawcze sporządzone zostały zgodnie z zasadami obowiązującymi zasadami rachunkowości, oraz odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy Spółki Primetech S.A.

Firma audytorska dokonująca przeglądu sprawozdania finansowego została wybrana zgodnie z przepisami prawa.

Firma audytorska oraz biegły rewident dokonujący badanie spełniali warunki do wydania bezstronnego i niezależnego opinii, zgodnie z właściwymi przepisami prawa krajowego.

Katowice, dnia 29.03.2021r.

…………………………………………………………..

Podpis osoby odpowiedzialnej

za sporządzenie sprawozdania finansowego

Aneta Hądzel

Podpisy członków Zarządu Primetech S.A.

Jan Poświata ………………………………………………………….
Jakub Dzierzęga ………………………………………………………….

Podpisy złożone elektronicznie