Globalny trend transformacji energetycznej motywuje do wdrażania kolejnych projektów
z zakresu paliw alternatywnych. Inwestujemy m.in. w wodór, który jest określany mianem paliwa
przyszłości. Jesteśmy sygnatariuszem porozumienia dotyczącego partnerstwa na rzecz budowy
gospodarki wodorowej. W ubiegłym roku podpisaliśmy też listy intencyjne dotyczące współpracy
wodorowej z władzami Rzeszowa i Tczewa. Ponadto rozpoczęliśmy program inwestycyjny Green
H2, w ramach którego planujemy zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego
wodoru. Analizujemy też szereg inwestycji związanych z ekologicznym paliwem LNG. Wspólnie
z Remontowa LNG Systems podpisaliśmy umowę na budowę pilotażowej stacji dokującej LNG
na stacji LOTOS w Gdańsku. Zakończyliśmy także studium wykonalności projektu terminala LNG
małej skali w Gdańsku. W listopadzie, wspólnie z PGNiG, przeprowadziliśmy operację pierwszego
bunkrowania statku gazem LNG w Szczecinie. Na koniec 2020 roku udało nam się też wytworzyć
pierwsze w historii rafinerii Grupy LOTOS biokomponenty LPG i oleju napędowego, co jest
pierwszym krokiem w stronę ekologicznej rafinerii produkującej paliwa z produktów pochodzenia
roślinnego. Celem wszystkich tych działań jest umacnianie pozycji Grupy LOTOS jako lidera paliw
nowej generacji.
Pandemia nie zatrzymała naszych inwestycji. W 2020 roku uruchomiliśmy Węzeł Odzysku
Wodoru, dzięki któremu zmniejszamy emisję CO2 oraz zwiększamy produkcję wysokomarżowych
produktów, takich jak LPG, benzyna, benzyna surowa i wodór. Ponadto sfinalizowaliśmy projekt
CEMS dotyczący pomiaru ciągłego emisji zanieczyszczeń powietrza. Działa już czwarty nalewak
bramowy, przy okazji budowy którego powstała nowa instalacja odzyskiwania oparów. Wspólnie
z PKN Orlen i Energą, rozpoczęliśmy analizy dotyczące budowy elektrowni gazowo-parowej
w Gdańsku. Kontynuujemy też prace związane z Projektem Hydrokrakingowego Bloku
Olejowego, który pozwoli na wyprodukowanie wysokiej jakości bazowych olejów smarowych.
To był rok konsekwentnego rozwoju także dla naszych spółek zależnych. Spółka LOTOS Paliwa
powiększyła sieć stacji paliw – jest ich już 513 – i stale rozbudowuje segment MOP (Miejsc Obsługi
Podróżnych), w ramach którego działają 23 obiekty. LOTOS Oil znacznie poprawił wyniki
sprzedaży, odnotowując wzrost o 17% w stosunku do roku 2019. LOTOS Kolej, jako drugi
największy kolejowy przewoźnik w Polsce pod względem pracy przewozowej i lider na rynku
przewozów towarów niebezpiecznych, stale zwiększa park maszynowy kupując
najnowocześniejsze w Europie wielosystemowe lokomotywy. Spółka LOTOS Petrobaltic rozwija
kompetencje z zakresu serwisu morskich farm wiatrowych. Wspólnie z firmą Enspirion uruchomiła
stację bazową systemu łączności krytycznej TETRA na platformie wydobywczej Baltic Beta,
a do eksploatacji zostało przekazane Centrum Produkcyjne na złożu B8. Z kolei spółka LOTOS
Exploration & Production Norge otrzymała 3 nowe licencje poszukiwawczo-wydobywcze
na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Ubiegły rok przyniósł realną możliwość otworzenia nowego rozdziału w działalności Grupy
LOTOS. W lipcu Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie kapitałowe naszej
spółki przez PKN Orlen. To kolejny krok w kierunku budowy silnego, multienergetycznego
koncernu, który wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski. Obecnie trwają prace