Gdańsk, 06.04.2021
Szanowni Państwo, drodzy Akcjonariusze!
Rok 2020 niespodziewanie okazał się rokiem próby dla wszystkich z nas. Pandemia koronawirusa,
wprowadzone obostrzenia w życiu społeczno-gospodarczym oraz wynikające z nich recesja
światowej gospodarki i zawirowania na rynku ropy naftowej wpłynęły również na sektor paliwowy,
w tym na działalność Grupy Kapitałowej LOTOS. W tym trudnym okresie, dzięki sprawnej pracy
sztabu kryzysowego, wdrożeniu odpowiednich procedur oraz doświadczeniu kadry, udało nam
się zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, utrzymać ciągłość pracy rafinerii i stacji paliw oraz
dostaw naszych produktów. Niezakłócone było także wydobycie węglowodorów, logistyka
i dystrybucja produktów.
Dla sektora naftowego był to rok jeden z najtrudniejszych w historii, w którym doszło
do bezprecedensowego załamania się popytu na ropę naftową oraz kluczowe produkty
ropopochodne, a w konsekwencji znaczącego spadku wolumenów sprzedaży i poziomów marż
realizowanych przez firmy z branży. W takich warunkach wiele spółek rafineryjnych zmuszonych
było do istotnego ograniczenia swojej produkcji, a część mocy zostało zamkniętych na stałe.
Dzięki doskonale skonfigurowanej rafinerii, z dużą elastycznością i wysokim wskaźnikiem
kompleksowości, Grupa LOTOS przez cały 2020 rok pracowała przy niemal pełnym wykorzystaniu
mocy wytwórczych, szybko ograniczając produkcję paliwa lotniczego oraz przekierowując pulę
średnich destylatów na produkcję oleju napędowego. Ze względu na ich relatywnie atrakcyjne
notowania, zapewniające w tym okresie wyższe zyski w porównaniu do innych produktów
naftowych, zwiększyła także uzysk benzyny surowej oraz maksymalizowała produkcję asfaltów.
Jednocześnie, wykorzystując korzystne nadmorskie położenie rafinerii, w trakcie trwającego
lockdownu w kraju część produkcji udało się sprzedać w eksporcie morskim.
W obliczu tak trudnych warunków otoczenia raportowane wyniki Grupy Kapitałowej LOTOS
okazały się niższe niż w ostatnich latach, a na poziomie wyniku netto została wykazana strata
wynosząca 1,15 mld zł. W dużej mierze był to jednak efekt zdarzeń o charakterze niegotówkowym,
wynikających m.in. z wyjątkowo niskich notowań ropy i gazu oraz będących tego konsekwencją
spadku wyceny zapasów oraz odpisów aktualizujących dokonanych w segmencie wydobywczym.
Wynik EBITDA LIFO oczyszczony o zdarzenia jednorazowe, będący jednym z kluczowych
mierników dla firm z branży, w całym 2020 roku był dodatni i wyniósł 1,36 mld zł. Jednocześnie
wygenerowane zostały przepływy pieniężne z działalności operacyjnej na poziomie 2,87 mld zł
jedne z najwyższych w całej historii działalności naszej spółki. Ponadto w 2020 roku, jako jeden
z nielicznych emitentów z giełdowego indeksu WIG20, Grupa LOTOS wypłaciła dywidendę
w wysokości 1 na akcję. Na bezpiecznym poziomie utrzymano również wskaźniki zadłużenia.
Wszystko to potwierdza naszą siłę finansową i wysoką odporność na zewnętrzne turbulencje.
Globalny trend transformacji energetycznej motywuje do wdrażania kolejnych projektów
z zakresu paliw alternatywnych. Inwestujemy m.in. w wodór, który jest określany mianem paliwa
przyszłości. Jesteśmy sygnatariuszem porozumienia dotyczącego partnerstwa na rzecz budowy
gospodarki wodorowej. W ubiegłym roku podpisaliśmy też listy intencyjne dotyczące współpracy
wodorowej z władzami Rzeszowa i Tczewa. Ponadto rozpoczęliśmy program inwestycyjny Green
H2, w ramach którego planujemy zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego
wodoru. Analizujemy też szereg inwestycji związanych z ekologicznym paliwem LNG. Wspólnie
z Remontowa LNG Systems podpisaliśmy umowę na budopilotażowej stacji dokującej LNG
na stacji LOTOS w Gdańsku. Zakończyliśmy także studium wykonalności projektu terminala LNG
małej skali w Gdańsku. W listopadzie, wspólnie z PGNiG, przeprowadziliśmy operację pierwszego
bunkrowania statku gazem LNG w Szczecinie. Na koniec 2020 roku udało nam się też wytworzyć
pierwsze w historii rafinerii Grupy LOTOS biokomponenty LPG i oleju napędowego, co jest
pierwszym krokiem w stronę ekologicznej rafinerii produkującej paliwa z produktów pochodzenia
roślinnego. Celem wszystkich tych działań jest umacnianie pozycji Grupy LOTOS jako lidera paliw
nowej generacji.
Pandemia nie zatrzymała naszych inwestycji. W 2020 roku uruchomiliśmy Węzeł Odzysku
Wodoru, dzięki któremu zmniejszamy emisję CO2 oraz zwiększamy produkcję wysokomarżowych
produktów, takich jak LPG, benzyna, benzyna surowa i wodór. Ponadto sfinalizowaliśmy projekt
CEMS dotyczący pomiaru ciągłego emisji zanieczyszczeń powietrza. Działa już czwarty nalewak
bramowy, przy okazji budowy którego powstała nowa instalacja odzyskiwania oparów. Wspólnie
z PKN Orlen i Energą, rozpoczęliśmy analizy dotyczące budowy elektrowni gazowo-parowej
w Gdańsku. Kontynuujemy też prace związane z Projektem Hydrokrakingowego Bloku
Olejowego, który pozwoli na wyprodukowanie wysokiej jakości bazowych olejów smarowych.
To był rok konsekwentnego rozwoju także dla naszych spółek zależnych. Spółka LOTOS Paliwa
powiększyła sieć stacji paliw jest ich już 513 – i stale rozbudowuje segment MOP (Miejsc Obsługi
Podróżnych), w ramach którego działają 23 obiekty. LOTOS Oil znacznie poprawił wyniki
sprzedaży, odnotowując wzrost o 17% w stosunku do roku 2019. LOTOS Kolej, jako drugi
największy kolejowy przewoźnik w Polsce pod względem pracy przewozowej i lider na rynku
przewozów towarów niebezpiecznych, stale zwiększa park maszynowy kupując
najnowocześniejsze w Europie wielosystemowe lokomotywy. Spółka LOTOS Petrobaltic rozwija
kompetencje z zakresu serwisu morskich farm wiatrowych. Wspólnie z firmą Enspirion uruchomiła
stację bazową systemu łączności krytycznej TETRA na platformie wydobywczej Baltic Beta,
a do eksploatacji zostało przekazane Centrum Produkcyjne na złożu B8. Z kolei spółka LOTOS
Exploration & Production Norge otrzymała 3 nowe licencje poszukiwawczo-wydobywcze
na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Ubiegły rok przyniósł realną możliwość otworzenia nowego rozdziału w działalności Grupy
LOTOS. W lipcu Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie kapitałowe naszej
spółki przez PKN Orlen. To kolejny krok w kierunku budowy silnego, multienergetycznego
koncernu, który wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski. Obecnie trwają prace
nad realizacją środków zaradczych, które – zaakceptowane przez organ antymonopolowy będą
stanowić potwierdzenie możliwości dokonania transakcji.
Funkcjonujemy w szczególnym czasie, który wymaga od nas, jako spółki odpowiedzialnej
społecznie, wsparcia polskich służb walczących z koronawirusem. Decyzją rządu zostaliśmy
wyznaczeni do zorganizowania szpitala tymczasowego na terenie hal wystawienniczych
AMBEREXPO w Gdańsku. Zaangażowaliśmy się także w walkę z pandemią, przeznaczając na ten
cel ponad 12 mln zł. Dzięki tym środkom możliwy był zakup sprzętu medycznego dla wielu
placówek medycznych w Polsce. Wspieraliśmy także służby mundurowe.
Grupa LOTOS to niezmiennie uznany mecenas polskiego sportu. Pozostajemy sponsorem
Polskiego Związku Narciarskiego, Polskiego Związku Piłki Nożnej czy Polskiego Związku
Tenisowego. Przedłużyliśmy też współpracę z Kajetanem Kajetanowiczem, filarem naszego
LOTOS Rally Team. Jesteśmy także sponsorem polskiej koszykówki, Akademickiego Związku
Sportowego, wyścigu Tour de Pologne oraz sportowców indywidualnych w ramach programu
„Nadzieje Olimpijskie”. Poza tym finansowaliśmy programy dedykowane dzieciom i młodzieży
„Piłkarska Przyszłości z LOTOSEM”, „LOTOS Szukamy Następców Mistrza” oraz „Rakiety LOTOSU”.
LOTOS nie zapomina też o kulturze. Zarówno w ubiegłym roku, jak i w planach na ten rok mamy
szeroki wachlarz projektów. Drugi rok z rzędu zostaliśmy Mecenasem Głównym Teatru
Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Kolejny rok jesteśmy też Partnerem Strategicznym
gdańskiej Opery Bałtyckiej. Poza tym wspieraliśmy i nadal będziemy wspierać festiwale jazzowe,
w tym m.in. LOTOS Jazz Festival Bielską Zadymkę Jazzową.
W czasie pandemii hasło NAJ nie bierze s znikąd” nabrało nowego znaczenia. Wszystkim
pracownikom Grupy Kapitałowej LOTOS, którzy potrafili dostosować się do trudnych warunków
oraz z zaangażowaniem i kreatywnością podejść do swoich obowiązków, należą się gratulacje.
Dziękuję również Radzie Nadzorczej za konstruktywną współpracę oraz Akcjonariuszom
i Partnerom Biznesowym za wsparcie w realizacji celów. Osobne podziękowania kieruję
do Klientów, którzy doceniają jakość naszych produktów i usług oraz pozostają wierni marce
LOTOS. Kontynuujemy naszą drogę do bycia NAJ.
Z poważaniem,
Zofia Paryła
Prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A.