GRUPA ORLEN
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2020 2/6
SPIS TREŚCI
1. PODSTAWA SPORZĄDZANIA ORAZ INFORMACJE O ZASADACH PRZYJĘTYCH PRZY SPORZĄDZANIU SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA Z PŁATNOŚCI NA
RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ................................................................................................................................................................................................................................................................... 3
2. ZASTOSOWANA TERMINOLOGIA ............................................................................................................................................................................................................................................................................... 3
3. ZESTAWIENIE PŁATNOŚCI ............................................................................................................................................................................................................................................................................................. 4
GRUPA ORLEN (w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2020 3/6
1. PODSTAWA SPORZĄDZANIA ORAZ INFORMACJE O ZASADACH PRZYJĘTYCH PRZY SPORZĄDZANIU SKONSOLIDOWANEGO
SPRAWOZDANIA Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej („Sprawozdanie”) zostało sporządzone zgodnie z Ustawą o
Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz.217, Rozdział 6a) („Ustawa”) i przedstawia płatności
dokonane na rzecz administracji publicznej w przemyśle wydobywczym Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A.
(„Grupa”) w roku 2020.
Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. jako Jednostka Dominująca jest zobowiązany do przekazania skonsolidowanego sprawozdania z
płatności na rzecz administracji publicznej za rok zakończony 31 grudnia 2020 roku obejmującego dane Jednostki Dominującej i jednostek
zależnych działających w przemyśle wydobywczym.
Płatności na rzecz administracji publicznej przedstawione w Sprawozdaniu dotyczą działalności związanej z poszukiwaniem, rozpoznaniem i
wydobyciem węglowodorów w Polsce i Kanadzie oraz wydobyciem soli kamiennej w Polsce.
Grupa ujawnia zwroty w okresie ich otrzymania i są przedstawione w Sprawozdaniu jako wartość ujemna.
Więcej informacji na temat działalności wydobywczej zawarto w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Grupy ORLEN i PKN ORLEN S.A. za
rok 2020 dostępnym na stronie:
http://www.orlen.pl/PL/RelacjeInwestorskie/InformacjeFinansowe/Strony/SprawozdaniaFinansowe.aspx
2. ZASTOSOWANA TERMINOLOGIA
Administracja publiczna - zgodnie z Ustawą to organy administracji rządowej lub samorządowej oraz jednostki nadzorowane lub
kontrolowane przez te organy, a w przypadku pozostałych państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państw spoza Europejskiego
Obszaru Gospodarczego organy administracji państwowej, regionalnej lub lokalnej państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub
państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz jednostki nadzorowane lub kontrolowane przez te organy.
W roku 2020 wszystkie ujawnione płatności Grupy ORLEN zostały dokonane na rzecz administracji rządowej i samorządowej oraz jednostek
nadzorowanych lub kontrolowanych przez te organy w Polsce oraz na rzecz organu administracji regionalnej oraz jednostek nadzorowanych
przez organy administracji regionalnej w Kanadzie.
Projekt - zgodnie z Ustawą to działalność operacyjna prowadzona na podstawie umowy, w szczególności najmu, dzierżawy, licencji lub
koncesji, stanowiącej podstawę zobowiązań płatniczych wobec administracji publicznej poszczególnych państw.
Grupa dokonała agregacji płatności w ramach projektu jeżeli kilka tego rodzaju umów było ze sobą znacząco powiązanych. Przez znaczące
powiązanie należy tu rozumieć koncentrację geograficzną jednostek koncesyjnych i cel prowadzonych na nich prac co powoduje, że w
znaczącej mierze są one rozpatrywane wspólnie pod kątem programu prowadzonych prac poszukiwawczo-rozpoznawczych i budowy
infrastruktury niezbędnej do zagospodarowania oraz wydobycia glowodorów i soli kamiennej.
Waluta prezentacji - walutą prezentacji niniejszego Sprawozdania jest złoty polski (PLN). Płatności zaprezentowano w tysiącach PLN (tys.
PLN). Wszystkie kwoty zostały zaokrąglone do pełnych tysięcy.
Zasady przyjęte do przeliczania danych finansowych - płatności na rzecz administracji publicznej jednostek zagranicznych działających w
Kanadzie za rok zakończony 31 grudnia 2020 roku zostały przeliczone według średniego kursu wymiany w okresie sprawozdawczym (średnia
arytmetyczna średnich kursów dziennych określonych przez Narodowy Bank Polski w danym okresie) 2,9068 CAD/PLN.
Płatność - zgodnie z Ustawą to zapłacona kwota, w gotówce lub w naturze z działalności w przemyśle wydobywczym.
Próg istotności - Grupa nie ujawniła płatności, w których pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych w ramach projektu nie
przekroczyła równowartości kwoty 425 tys. PLN.
W 2020 roku w Grupie zidentyfikowano następujące tytuły płatności:
- Podatki pobierane od dochodu, produkcji lub zysków (Podatki)
Zgodnie z Ustawą, są to podatki pobierane od dochodu, produkcji lub zysków spółek z wyłączeniem podatku od konsumpcji, takiego jak
podatek od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku od sprzedaży.
Grupa zaprezentowała w tej pozycji opłaty eksploatacyjne jako podatek od produkcji, których wielkość uzależniona jest od zrealizowanego
wolumenu wydobycia.
- Tantiemy
Opłaty za użytkowanie długoterminowych aktywów jednostki gospodarczej dotyczące praw do badania i eksploatacji złóż surowców
naturalnych (np. minerałów lub ropy naftowej i gazu ziemnego).
W Grupie wystąpiły tego typu płatności dotyczące ropy naftowej, gazu ziemnego oraz kondensatu gazowego NGL (eng. natural gas liquids)
w Kanadzie. Płatności dotyczące ropy naftowej były dokonywane w naturze, pozostałe w gotówce. Wartość płatności w naturze została
ustalona na podstawie wolumenu i ceny referencyjnej danego gatunku ropy naftowej określanej przez resort energii prowincji Alberta
(Alberta Department of Energy).
- Opłaty licencyjne, opłaty dzierżawne, opłaty za rozpoczęcie działalności oraz inne świadczenia z tytułu przyznania licencji lub
koncesji (Pozostałe opłaty i świadczenia)
Grupa w tej pozycji zaprezentowała następujące rodzaje opłat:
GRUPA ORLEN (w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2020 4/6
w Polsce: opłaty z tytułu ustanowienia użytkowania górniczego, opłaty za korzystanie ze środowiska (za wprowadzenie ścieków do wód lub
ziemi, za pobór wód, za wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza), prawa do informacji geologicznych oraz opłaty za wyłączenie z
produkcji rolnej;
w Kanadzie: wpłaty na rzecz funduszu rekultywacyjnego.
3. ZESTAWIENIE PŁATNOŚCI
3.1. Płatności na rzecz odpowiednich szczebli administracji publicznej danego państwa
KRAJ / SZCZEBEL ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Podatki
Tantiemy
Razem
Polska
5 535
-
8 644
Administracja rządowa
1 024
-
2 462
Ministerstwo Środowiska
-
-
1 438
Urząd Skarbowy
1 024
-
1 024
Administracja samorządowa
2 707
-
3 324
Urzędy Miast i Urzędy Gmin
2 707
-
3 120
Starostwa Powiatowe
-
-
97
Urzędy Marszałkowskie
-
-
105
Urzędy Dzielnic
-
-
2
Jednostki nadzorowane przez organy administracji rządowej lub
samorządowej
1 804
-
2 858
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
1 804
-
1 871
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
-
-
987
Kanada
-
18 149
19 475
Administracja regionalna
-
18 149
18 149
Alberta Department of Energy
1
-
18 149
18 149
Jednostki nadzorowane przez organy administracji regionalnej
-
-
1 326
Alberta Energy Regulator
2
-
-
1 326
Alberta Petroleum Marketing Commission
3
-
6 884*
6 884
5 535
18 149
28 119
1
resort energii prowincji Alberta, odpowiada m.in. za sprzedaż praw koncesyjnych do wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, pobór opłat
dzierżawnych od tychże praw koncesyjnych oraz pobór tantiem za wydobyty gaz i kondensat gazowy NGL (eng. natural gas liquids)
2
regulator rynku energii prowincji Alberta, odpowiada m.in. za pobór opłat na rzecz funduszu rekultywacyjnego
3
jednostka odpowiedzialna za sprzedaż ropy naftowej, którą prowincja Alberta otrzymuje w naturze
* W 2020 roku Grupa dokonała płatności tantiem w naturze w postaci ropy naftowej w ilości 51 537 boe o wartości 7 405 tys. PLN (co
odpowiada około 2 547 tys. CAD) pomniejszonej o wartość (521) tys. PLN stanowiącą korektę za poprzednie okresy.
GRUPA ORLEN (w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2020 5/6
3.2. Płatności danego państwa z tytułu poszczególnych projektów wraz z podziałem na tytuły płatności
KRAJ / PROJEKT
Podatki
Tantiemy
Razem
Polska
5 535
-
8 644
Wydobywanie soli kamiennej
4 511
-
5 498
Poszukiwanie i rozpoznanie węglowodorów
1 024
-
3 146
Projekt Edge
-
-
1 360
Projekt Karpaty
-
-
762
Projekt Płotki
1 024
-
1 024
Kanada
-
25 033
26 359
Projekt Kakwa
-
13 681
14 215
Projekt Peace River Oil
-
-44
-44
Projekt Central Alberta Oil
-
458
458
Projekt Ferrier
-
9 050
9 842
Projekt Peace River Gas*
-
864
864
Projekt South Alberta
-
1 024
1 024
5 535
25 033
35 003
* obszar został sprzedany, wartość to korekta dotycząca 2019 roku, dokonana w 2020 roku
GRUPA ORLEN
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2020 6 / 6
Niniejsze skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej zostało podpisane przez Zarząd Jednostki Dominującej w
dniu 14 kwietnia 2021 roku.
………………………..…………..
Daniel Obajtek
Prezes Zarządu
………………………..…………..
Armen Artwich
Członek Zarządu
………………………..…………..
Adam Burak
Członek Zarządu
………………………..…………..
Patrycja Klarecka
Członek Zarządu
………………………..…………..
Zbigniew Leszczyński
Członek Zarządu
………………………..…………..
Michał Róg
Członek Zarządu
………………………..…………..
Jan Szewczak
Członek Zarządu
………………………..…………..
Józef Węgrecki
Członek Zarządu