KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 1
INFORMACJA DODATKOWA
do sprawozdania finansowego za I półrocze 2021 r.
I. ZASADY PRZYJĘTE PRZY SPORZĄDZANIU RAPORTU
Raport sporządzono wg zasad określonych w ustawie o rachunkowości. Przyjęte przez Spółkę, zgodnie z art.10
ustawy, zasady rachunkowości zostały przedstawione w raporcie rocznym za 2020 r.
Dane wykazane w raporcie zostały sporządzone z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i pasywów oraz
pomiaru wyniku finansowego netto określonych na dzień bilansowy, z uwzględnieniem korekt z tytułu odpisów
aktualizujących wartość składników aktywów oraz rezerw, w tym rezerw i aktywów z tytułu odroczonego
podatku dochodowego.
II. KWOTY I RODZAJ POZYCJI WPŁYWAJĄCYCH NA AKTYWA, ZOBOWIĄZANIA, KAPITAŁ
WŁASNY, WYNIK NETTO LUB PRZEPŁYWY PIENIĘŻNE, KTÓRE NIETYPOWE
ZE WZGLĘDU NA ICH RODZAJ, WARTOŚĆ LUB CZĘSTOTLIWOŚĆ
Zwiększone zapotrzebowanie na wyroby drzewne na rynku amerykańskim i chińskim wpłynęło na poprawę
koniunktury w branży drzewnej w Europie, co odczuła również Spółka. Skutkiem tego był wzrost przychodów
ze sprzedaży za I półrocze br. aż o 19,8% w odniesieniu do I półrocza 2020 r. i spadek zapasów wyrobów
gotowych o 3 mln zł.
W strukturze kosztów działalności największą dynamikę wykazują koszty remontów, które wyższe o 1,3 mln
zł, tj. o 73%, natomiast koszty energii są wyższe o 1 mln zł, tj. o 18%, co wynika ze wzrost jej cen oraz wzrostu
ilości zużycia.
Wyższe wypłaty premii motywacyjnych uzależnionych od wyniku, a także zwiększenie outsourcingu,
wpłynęły na wzrost kosztów robocizny o 6,8 mln zł (łącznie ze składkami na ZUS).
Łącznie powyższe czynniki wpłynęły na to, że wynik finansowy netto ukształtował s na poziomie
11,4 mln zł, wyższym o 6,7 mln zł, tj. o 142%, w porównaniu do I półrocza 2020 r.
Na 30.06.2021 r. stan zadłużenia kredytowego ogółem wynosił 19,5 mln i był niższy o ponad 12 mln
w odniesieniu do stanu na 30.06.2020 r.
Stan środków finansowych na tzw. funduszu ogniowym na 30.06.2021 r. wynosi 5 mln , co wpływa na
poziom zadłużenia.
Od 1 stycznia 2021 r. został przekazany w dzierżawę Skład Fabryczny Nr 2 w Koszalinie. Wartość netto
wydzierżawionych składników została wykazana w bilansie jako inwestycje długoterminowe - nieruchomości”.
W I półroczu Spółka otrzymała z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie na postawie przepisów ustawy
z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwzaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z póź.zm.) dofinansowanie na utrzymanie miejsc pracy.
Dofinansowanie dotyczyło wynagrodzeń za okres styczeń-marzec i maj-czerwiec 2021 r. i wyniosło 365 tys. zł.
Zostało to odniesione w pozostałe przychody operacyjne.
Stosownie do art.50 ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych
w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, Spółka wystąpiła do Lasów Państwowych
o umorzenie:
odsetek ustawowych, należnych na podstawie art. 5 ustawy z dnia 8 marca 2013 o przeciwdziałaniu
nadmiernym opóźnieniem w transakcjach handlowych, za okres od 14 marca do 30 września 2020 r.,
rekompensaty za koszty odzyskiwania należności, o których mowa w ww. ustawie,
kary umownej za niezrealizowanie przez Spółkę harmonogramu zakupu części surowca, z którego
zrezygnowano w okresie od 14 marca do 31 maja 2020 r.
Uzyskano umorzenie zobowiązań w wysokości 285 tys.zł. Stanowi to pomoc publiczną.
Realizowana jest umowa podpisana 26.02.20218 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w Warszawie
o wykonanie i finansowanie projektu w ramach programu „Środowisko naturalne, rolnictwo i leśnictwo
KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 2
BIOSTRATEG pt. „Poprawa efektywności procesowej i materiałowej w przemyśle tartacznym”. Projekt miał
być realizowany przez konsorcjum do 21.12.2020 r., ale termin został wydłużony do 21.06.2022 r. Na ten
projekt Spółka otrzyma dofinansowanie w wysokości 0,7 mln zł, przy wkładzie własnym 1,4 mln zł.
W I półroczu były realizowane prace badawcze.
III. OBJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SEZONOWOŚCI LUB CYKLICZNOŚCI W PREZENTOWANYM
OKRESIE
Sprzedaż produktów Spółki charakteryzuje się pewną sezonowością, przyjmując niższy poziom w okresie
zimowym i letnim.
Do głównych czynników powodujących zmniejszenie sprzedaży Spółki w miesiącach zimowych należy zaliczyć
utrudnienia, związane z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, przejawiające się w postaci:
wydłużenia (a w skrajnych wypadkach uniemożliwienia) procesów technologicznych związanych z obróbką
drewna,
problemów z transportem surowca i produktów do i z zakładów produkcyjnych Spółki,
znacznego ograniczenia działalności naszych klientów, w tym zwłaszcza prac prowadzonych przez firmy
budowlane.
W I łroczu 2021 r. wystąpiły czynniki sezonowe typowe dla okresu zimowego, tj. śnieg i niskie temperatury,
które miały wyw na przejściowe utrudnienia w transporcie surowca, jego przerobie i wywozie wyrobów. Nie
były to jednak utrudnienia znacząco wpływające na procesy produkcyjne i normalną działalność zakładów
produkcyjnych Spółki.
Spółka funkcjonowała nadal w reżimie sanitarnym związanym z pandemią koronawirusa, ale wdrożone
w związku z tym procedury pozwoliły elastycznie reagować na zmiany sytuacji i nie odnotowano znaczącej
absencji pracowników z tego powodu.
W okresie letnim wpływ na poziom sprzedaży mają głównie:
sezonowe zmniejszenie pozyskania niektórych gatunków drewna, zwłaszcza bukowego,
wakacyjne przerwy urlopowe oraz remontowe.
IV. INFORMACJE O ODPISACH AKTUALIZUJĄCYCH WARTOŚĆ ZAPASÓW DO WARTOŚCI
NETTO MOŻLIWEJ DO UZYSKANIA I ODWRÓCENIU ODPISÓW Z TEGO TYTUŁU
I łrocze
2021
I półrocze
2020
na początek okresu
1 554
1 853
zwiększenie
zmniejszenie
697
488
na koniec okresu
857
1 365
V. INFORMACJE O ODPISACH AKTUALIZUJĄCYCH Z TYTUŁU UTRATY WARTOŚCI
AKTYWÓW FINANSOWYCH, RZECZOWYCH AKTYWÓW TRWAŁYCH, WARTOŚCI
NIEMATERIALNYCH I PRAWNYCH LUB INNYCH AKTYWÓW ORAZ ODWRÓCENIU TAKICH
ODPISÓW
I półrocze
2021
I półrocze
2020
Odpisy aktualizujące wartość nakładów na środki trwałe
Stan na początek okresu
0
22
Zwiększenie
Zmniejszenie
22
Stan na koniec okresu
0
0
Odpisy aktualizujące wartość zapasów
Stan na początek okresu, w tym:
362
467
odpisy aktualizujące wartość materiałów
92
81
odpisy aktualizujące wartość towarów
84
206
odpisy aktualizujące wartość wyrobów gotowych
186
180
Zwiększenie, w tym:
8
53
KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 3
I półrocze
2021
I półrocze
2020
odpisy aktualizujące wartość materiałów
6
10
odpisy aktualizujące wartość towarów
0
28
odpisy aktualizujące wartość wyrobów gotowych
2
15
Zmniejszenie, w tym:
16
31
odpisy aktualizujące wartość materiałów
2
2
odpisy aktualizujące wartość towarów
1
21
odpisy aktualizujące wartość wyrobów gotowych
13
8
Stan na koniec okresu, w tym:
354
489
odpisy aktualizujące wartość materiałów
96
89
odpisy aktualizujące wartość towarów
83
213
odpisy aktualizujące wartość wyrobów gotowych
175
187
Odpisy aktualizujące wartość należności
Stan na początek okresu
2 444
2 242
Zwiększenie
23
200
Zmniejszenie
113
98
Stan na koniec okresu
2 354
2 344
Odpisy aktualizujące wartość inwestycji krótkoterminowych
Stan na początek okresu
0
15
Zwiększenie
Zmniejszenie
0
15
Stan na koniec okresu
0
0
VI. INFORMACJE O UTWORZENIU, ZWIĘKSZENIU, WYKORZYSTANIU I ROZWIĄZANIU
REZERW
I półrocze
2021
REZERWY DŁUGOTERMINOWE
Rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne
Stan na początek okresu, w tym:
4 540
nagrody jubileuszowe
3 040
odprawy emerytalne
1 500
Zwiększenia, w tym:
1 310
nagrody jubileuszowe
575
odprawy emerytalne
735
Zmniejszenia - przeniesienie do krótkoterminowych, w tym:
642
nagrody jubileuszowe
478
odprawy emerytalne
164
Stan na koniec okresu, w tym:
5 208
nagrody jubileuszowe
3 137
odprawy emerytalne
2 071
REZERWY KRÓTKOTERMINOWE
Rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne
Stan na początek okresu, w tym:
1 943
nagrody jubileuszowe
1 174
odprawy emerytalne
769
Zwiększenia - przeniesienie z długoterminowych, w tym:
642
nagrody jubileuszowe
478
odprawy emerytalne
164
Zmniejszenie - wykorzystanie, w tym:
642
nagrody jubileuszowe
478
odprawy emerytalne
164
Stan na koniec okresu, w tym:
1 943
nagrody jubileuszowe
1 174
odprawy emerytalne
769
KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 4
I półrocze
2021
Pozostałe rezerwy
Stan na początek okresu, w tym:
4 152
1) rezerwy
172
zobowiązanie wobec kontrahenta
172
2) bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów
3 980
rezerwa na wynagrodzenia
1 709
rezerwa na urlopy
2 096
rezerwa na badanie bilansu
45
rezerwa na opłaty za korzystanie ze środowiska
76
rezerwa na pozostałe koszty
54
Zwiększenia, w tym:
5 580
1) rezerwy
2) bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów
5 580
rezerwa na wynagrodzenia
3 158
rezerwa na urlopy
808
rezerwa na badanie bilansu
49
rezerwa na opłaty za korzystanie ze środowiska
50
rezerwa na czynniki związane z sezonowością
990
rezerwa na koszty sprzedaży
475
rezerwa na pozostałe koszty
50
Zmniejszenia, w tym:
3 313
1) rezerwy
24
zobowiązanie wobec kontrahenta - wykorzystanie
24
2) bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów
3 289
rezerwa na wynagrodzenia
2 775
rezerwa na urlopy
11
rezerwa na badanie bilansu
45
rezerwa na opłaty za korzystanie ze środowiska
86
rezerwa na koszty sprzedaży
318
rezerwa na pozostałe koszty
54
Stan na koniec okresu, w tym:
6 419
1) rezerwy
148
zobowiązanie wobec kontrahenta
148
2) bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów
6 271
rezerwa na wynagrodzenia
2 092
rezerwa na urlopy
2 893
rezerwa na badanie bilansu
49
rezerwa na opłaty za korzystanie ze środowiska
40
rezerwa na czynniki związane z sezonowością
990
rezerwa na koszty sprzedaży
157
rezerwa na pozostałe koszty
50
VII. INFORMACJE O REZERWACH I AKTYWACH Z TYTUŁU ODROCZONEGO PODATKU
DOCHODOWEGO
I półrocze
2021
I półrocze
2020
AKTYWA Z TYTUŁU PODATKU ODROCZONEGO
Stan na początek okresu, w tym:
2 914
2 754
a) odniesionych na wynik finansowy ujemnych różnic przejściowych:
2 914
2 754
1) na zapasy
364
441
2) na należności
131
97
3) na zobowiązania
366
329
4) na rozliczenia międzyokresowe bierne
1 988
1 830
5) na majątek trwały
0
4
6) na inwestycje ktkoterminowe
52
3
7) na przychody przyszłych okresów
13
50
b) odniesionej na wynik finansowy straty podatkowej
0
0
KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 5
I półrocze
2021
I półrocze
2020
Zwiększenia z tytułu powstania różnic przejściowych
1 752
1 136
a) odniesione na wynik finansowy okresu w związku z ujemnymi
różnicami przejściowymi:
1 752
1 136
1) na zapasy
1
10
2) na należności
0
31
3) na zobowiązania
413
329
4) na rozliczenia międzyokresowe bierne
1 309
724
5) pozostałe na majątek trwały
6) na inwestycje krótkoterminowe
14
7) na przychody przyszłych okresów
29
28
b) odniesione na wynik finansowy okresu w związku ze stratą
podatkową
Zmniejszenia z tytułu odwrócenia się różnic przejściowych
1 302
910
a) odniesionych na wynik finansowy okresu w związku z ujemnymi
różnicami przejściowymi:
1 302
910
1) na zapasy
135
98
2) na należności
22
14
3) na zobowiązania
338
297
4) na rozliczenia międzyokresowe bierne
747
484
5) pozostałe na majątek trwały
4
6) na inwestycje krótkoterminowe
47
3
7) na przychody przyszłych okresów
13
10
b) odniesione na wynik finansowy okresu w związku ze stratą
podatkową
Stan na koniec okresu, razem, w tym:
3 364
2 980
a) odniesionych na wynik finansowy ujemnych różnic przejściowych
3 364
2 980
1) na zapasy
230
353
2) na należności
109
114
3) na zobowiązania
441
361
4) na rozliczenia międzyokresowe bierne
2 550
2 070
5) pozostałe na majątek trwały
0
0
6) na inwestycje krótkoterminowe
5
14
7) na przychody przyszłych okresów
29
68
b) odniesionej na wynik finansowy straty podatkowej
0
0
REZERWA Z TYTUŁU PODATKU ODROCZONEGO
Stan rezerwy na początek okresu odniesionej na wynik finansowy z
tytułu dodatnich różnic przejściowych, w tym:
1 075
851
1) skutek wyceny kredytów wg skorygowanej ceny nabycia
0
6
2) na różnice w przyjętych środkach trwałych w leasing
1 040
773
3) skutek weryfikacji stawek amortyzacyjnych
19
23
4) amortyzacja jednorazowa do 100 tys. zł
14
16
5) wycena inwestycji krótkoterminowych
2
17
6) pozostałe zobowiązania
0
16
Zwiększenia dodatnich różnic przejściowych odniesionych na wynik
finansowy okresu, w tym:
272
602
1) skutek wyceny kredytów wg skorygowanej ceny nabycia
2) na różnice w przyjętych środkach trwałych w leasing
246
209
3) skutek weryfikacji stawek amortyzacyjnych
2
4) amortyzacja jednorazowa do 100 tys. zł
5) wycena inwestycji
24
7
6) pozostałe zobowiązania
7) dofinansowanie wynagrodzeń
386
Zmniejszenia (odwrócenie) dodatnich różnic przejściowych
odniesionych na wynik finansowy okresu, w tym:
213
190
1) skutek wyceny kredytów wg skorygowanej ceny nabycia
0
6
2) na różnice w przyjętych środkach trwałych w leasing
213
167
3) skutek weryfikacji stawek amortyzacyjnych
0
5
4) amortyzacja jednorazowa do 100 tys. zł
0
1
KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 6
I półrocze
2021
I półrocze
2020
5) wycena inwestycji
6) pozostałe zobowiązania
0
11
Stan rezerwy na koniec okresu odniesionej na wynik finansowy z
tytułu dodatnich różnic przejściowych, w tym:
1 134
1 263
1) skutek wyceny kredytów wg skorygowanej ceny nabycia
2) na różnice w przyjętych środkach trwałych w leasing
1 073
815
3) skutek weryfikacji stawek amortyzacyjnych
21
18
4) na majątek trwały - amortyzacja jednorazowa do 100 tys. zł
14
15
5) na wycenę inwestycji
26
24
6) pozostałe zobowiązania
0
5
7) dofinansowanie wynagrodz
0
386
VIII. INFORMACJE O ISTOTNYCH TRANSAKCJACH NABYCIA I SPRZEDAŻY RZECZOWYCH
AKTYWÓW TRWAŁYCH
Nakłady na nabycie rzeczowych aktywów trwałych w I półroczu br. ukształtowały się na poziomie 3,4 mln zł.
IX. INFORMACJE O ISTOTNYM ZOBOWIĄZANIU Z TYTUŁU DOKONANIA ZAKUPU
RZECZOWYCH AKTYWÓW TRWAŁYCH
Na dzień 30.06.2021 r. zobowiązania wobec dostawców z tytułu poniesionych nakładów na rzeczowe aktywa
trwałe wyniosły 280 tys. zł.
Od rozpoczęcia realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Budowa tartaku w Kaliszu Pom.” Spółka zaciągnęła na
ten cel następuce kredyty inwestycyjne:
Kredyt
przyznany
Uruchomienie
od początku br.
Spłata
od początku br.
Stan na
30.06.2021 r.
1 500 tys. EUR
-74 tys. EUR
410 tys. EUR
8 132 tys. zł
-813 tys. zł
813 tys.
1 400 tys. EUR
-78 tys. EUR
662 tys. EUR
5 197 tys. zł
800 tys. zł
-282 tys. zł
-109 tys.
2 394 tys.
55 tys. zł
W 2021 r. uruchomiono w ZPD Kalisz zadanie inwestycyjne pn. Modernizacja linii obrzynania tarcicy”, na
które zaciągnięto kredyt inwestycyjny w wysokości 7,3 mln (w I półroczu br. dokonano zapłaty zaliczek
w wysokości 2,5 mln zł).
Ponadto Spółka posiada inne kredyty i pożyczki zaciągnięte na zakup rzeczowych aktywów trwałych, będące
w trakcie spłaty, w wysokości 7,3 mln zł.
W pierwszym półroczu zawarto 7 umów leasingu operacyjnego na ładowarkę kołową i wózki widłowe
o łącznej wartości 1,5 mln zł.
Na 30.06.2021 r. ogólna wysokość zobowiązań z tytułu umów leasingowych wynosiła 5,8 mln zł.
X. INFORMACJE O ISTOTNYCH ROZLICZENIACH Z TYTUŁU SPRAW SĄDOWYCH
W I półroczu 2021 r. nadal trwała procedura odwoławcza w sporze z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
w sprawie weryfikacji wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe w latach 2003-2016, w której ZUS
najpierw zaaprobował dokonaną korektę naliczenia tej składki w Oddziałach Spółki, po czym dokonponownej
weryfikacji swojej decyzji i ustalił składkę wypadkową w pierwotnej wysokości. W tej sytuacji Spółka złożyła
stosowne odwołania, jednak w przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia wpłynie to na pogorszenie wyniku
finansowego. Zostanie to rozliczone w wyniki lat ubiegłych, analogicznie jak przy zarejestrowaniu pierwotnych
kosztów. Może to jednak wpłynąć na bieżącą zasobność finanso.
KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 7
W dniu 21.04.2021 r. Sąd Okręgowy w Koszalinie wydał niekorzystny dla Spółki wyrok (nieprawomocny)
dotyczący pierwszego z zakładów produkcyjnych. Po otrzymaniu uzasadnienia tego wyroku, rozpoczęliśmy
procedurę odwoławczą.
Z czterech postępowań przed sądami francuskimi z powództwa nabywców towarów, jedno zostało zakończone
ugodą. Pozostałe sprawy aktualnie na żnym etapie rozpatrywania i trudno jest szacować, jakie koszty
poniesie Spółka w związku z ewentualną przegraną. Na przybliżone roszczenia Spółka posiada rezerwę
w wysokości 148 tys. zł.
XI. WSKAZANIE KOREKT BŁĘDÓW POPRZEDNICH OKRESÓW
W okresie sprawozdawczym nie wystąpiły korekty spowodowane błędami poprzednich okresów.
XII. INFORMACJE O ZMIANACH SYTUACJI GOSPODARCZEJ I WARUNKÓW PROWADZENIA
DZIAŁALNOŚCI, KTÓRE MAJĄ ISTOTNY WPŁYW NA WARTOŚĆ GODZIWĄ AKTYWÓW
FINANSOWYCH I ZOBOWIĄZAŃ FINANSOWYCH NIEZALEŻNIE OD TEGO CZY TE AKTYWA
I ZOBOWIĄZANIA SĄ UJĘTE W WARTOŚCI GODZIWEJ CZY W SKORYGOWANEJ CENIE
NABYCIA (KOSZCIE ZAMORTYZOWANYM)
Zmiany w sytuacji gospodarczej krajów strefy euro, które wpływają na kształtowanie się relacji walutowych
EUR/PLN i stóp procentowych, mają wpływ na wycenę części posiadanych przez Spółkę aktywów finansowych
(kontrakty terminowe typu forward, należności) oraz zobowiązań finansowych (kredyty, pożyczki, kontrakty
terminowe typu forward, zobowiązania).
XIII. INFORMACJE O NIESPŁACENIU KREDYTU LUB POŻYCZKI LUB NARUSZENIU
ISTOTNYCH POSTANOWIEŃ UMOWY KREDYTU LUB POŻYCZKI, W ODNIESIENIU DO
KTÓRYCH NIE PODJĘTO ŻADNYCH DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH DO KOŃCA OKRESU
SPRAWOZDAWCZEGO
W okresie sprawozdawczym zdarzenie takie nie miało miejsca.
XIV. INFORMACJE O ZAWARCIU JEDNEJ LUB WIELU TRANSAKCJI Z PODMIOTAMI
POWIĄZANYMI, JEŻELI ZOSTAŁY ZAWARTE NA INNYCH WARUNKACH NIŻ RYNKOWE
W okresie sprawozdawczym nie wystąpiły tego typu transakcje.
XV. INFORMACJE O ZMIANIE SPOSOBU (METODY) USTALANIA WARTOŚCI GODZIWEJ
DO WYCENY INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH
Spółka w bieżącym okresie nie dokonywała zmiany metody ustalania wartości godziwej do wyceny
instrumentów finansowych.
XVI. INFORMACJE DOTYCZĄCE ZMIANY W KLASYFIKACJI AKTYWÓW FINANSOWYCH
W WYNIKU ZMIANY CELU LUB WYKORZYSTANIA TYCH AKTYWÓW
W okresie sprawozdawczym nie wystąpiły zmiany w klasyfikacji aktywów finansowych w wyniku zmiany celu
lub wykorzystania tych aktywów.
XVII. INFORMACJA DOTYCZĄCA EMISJI, WYKUPU I SPŁATY NIEUDZIAŁOWYCH
I KAPITAŁOWYCH PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
Spółka nie przeprowadziła emisji, wykupu albo spłaty żadnych nie udziałowych i kapitałowych papierów
wartościowych.
XVIII. INFORMACJE DOTYCZĄCE WYPŁACONEJ LUB ZADEKLAROWANEJ DYWIDENDY
Zysk netto za 2020 r. i za lata ubiee, walne zgromadzenie w dniu 28.05.2021 r. przeznaczyło w całości na
zwiększenie kapitału zapasowego Spółki.
KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 8
XIX. ZDARZENIA PO DACIE SPRAWOZDANIA, NIEUJĘTE W NIM, A MOGĄCE ZNACZĄCO
WPŁYNĄĆ NA PRZYSZŁE WYNIKI FINANSOWE
SKŁADKA WYPADKOWA
W 2016 r. przeprowadzono weryfikację wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe w okresie 2003-2016
(o czym pisaliśmy w raporcie rocznym za 2016 r.). W wyniku prac prowadzonych przy wsparciu
specjalistycznej firmy zewnętrznej dokonano korekty naliczenia tej składki w oddziałach Spółki, co przełożyło
się na poprawę sytuacji finansowej. Obecnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonponownej weryfikacji
swojej decyzji i ustalił składkę wypadkową w pierwotnej wysokości. Spółka złożyła stosowne odwołania i trwa
procedura odwoławcza. W przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia wpłynie to na obniżenie wyniku
finansowego. Zostanie to rozliczone w wyniki lat ubiegłych, analogicznie jak przy zarejestrowaniu pierwotnych
kosztów. Me to jednak wpłynąć na bieżącą zasobność finansową.
BRAK UBEZPIECZENIA OD RYZYKA OGNIA
W przypadku powstania szkody pożarowej, straty związane z jej wystąpieniem wpłyną na obniżenie wyniku
finansowego, natomiast likwidacja jej skutków lub odtworzenie majątku nie powinny w istotny sposób wpłynąć
na płynność finansową Spółki. W związku z brakiem ubezpieczenia od ryzyka pożarowego swoich Oddziałów,
Spółka od 01.08.2018 r. tworzyła tzw. fundusz ogniowy, czyli wewnętrzny program ochrony związany
z gromadzeniem środków finansowych na pokrycie strat spowodowanych ogniem. Fundusz ten o wartości
początkowej 2 mln zł, b zwiększany w kolejnych miesiącach o 100 tys. zł. Na koniec 2020 r. Spółka
zgromadziła na nim 5 mln i tym samym zakończyła jego tworzenie. Fundusz ten jest utrzymywany mimo
zawarcia w dniu 22.09.2020 r. umowy ubezpieczenia, która wyłącza jednak ryzyko ogniowe w tartakach
(ubezpieczeniem od ognia objęto tylko linię manipulacji i halę przetarcia w ZPD Kalisz Pom.).
XX. INFORMACJA DOTYCZĄCA ZMIAN ZOBOWIĄZAŃ WARUNKOWYCH LUB AKTYWÓW
WARUNKOWYCH, KTÓRE NASTĄPIŁY OD CZASU ZAKOŃCZENIA OSTATNIEGO ROKU
OBROTOWEGO
Przedstawiony w raporcie rocznym za 2020 r. poziom zobowiązań warunkowych wzrósł o 9% do poziomu
1 080 tys. (Zarząd Spółki - odprawy w przypadku rozwiązania umowy o pracę).
XXI. INNE INFORMACJE MOGĄCE W ISTOTNY SPOSÓB WPŁYNĄĆ NA OCENĘ SYTUACJI
MAJĄTKOWEJ, FINANSOWEJ I WYNIKU FINANSOWEGO
Spółka mając na celu zabezpieczenie części swoich przychodów walutowych z eksportu wyrobów przed
skutkami zmian kursu EURO w relacji do złotówki, zawarła (bezpośrednio z bankami finansującymi)
kontrakty walutowe typu forward na sprzedaż tych walut.
W wyniku zawarcia przedmiotowych umów powstały pochodne instrumenty finansowe. Ich wartość godziwa
w dniu zawarcia kontraktu równa była zeru, co wynika z podstawowego założenia równości ceny dostawy i ceny
terminowej na ten dzień. Nierozliczone na dzień bilansowy (30.06.2021 r.) instrumenty zostały wycenione
w wartości godziwej, jaka mogłaby zostać uzyskana gdyby transakcja została na ten dzień całkowicie rozliczona.
Do wyceny przyjęto formuły stosowane przez bank, z którym są zawarte umowy. Skutki wyceny zostały
zaliczone do przychodów finansowych.
Rodzaj
transakcji
Bank
Kwota
transakcji
i waluta
Termin
rozliczenia
Kurs
terminowy
Wartość godziwa
w zł na dzień
bilansowy
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
08.07.2021
4,5000
-2 146,92
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
15.07.2021
4,5001
-2 155,63
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
30.07.2021
4,5400
1 699,54
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
12.08.2021
4,4420
-8 201,18
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
19.08.2021
4,5350
1 069,65
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
26.08.2021
4,6114
8 621,38
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
02.09.2021
4,4650
-6 079,58
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
09.09.2021
4,5363
1 019,63
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
29.09.2021
4,6156
8 774,69
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
20.10.2021
4,5345
444,80
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
04.11.2021
4,6240
9 248,19
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
10.11.2021
4,5375
536,48
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
17.11.2021
4,5350
214,54
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
01.12.2021
4,5504
1 613,28
KPPD SA-P 2021
INFORMACJA DODATKOWA
Komisja Nadzoru Finansowego 9
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
09.12.2021
4,5300
-520,07
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
14.12.2021
4,5511
1 552,33
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
15.12.2021
4,6300
9 407,17
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
16.12.2021
4,5310
-497,57
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
20.01.2022
4,5700
2 987,06
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
27.01.2022
4,5709
3 024,91
sprzed
PKO BP
100 000 EUR
17.02.2022
4,5472
382,4
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
24.02.2022
4,5590
1 435,54
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
02.03.2022
4,5800
3 451,08
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
09.03.2022
4,6562
10 962,23
sprzedaż
PEKAO SA
200 000 EUR
11.03.2022
4,6700
24 623,82
sprzedaż
PKO BP
100 000 EUR
16.03.2022
4,6508
10 341,67
sprzedaż
PEKAO SA
200 000 EUR
31.03.2022
4,6850
27 043,59
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
07.04.2022
4,5893
3 870,81
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
14.04.2022
4,5901
3 852,68
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
12.05.2022
4,5588
327,46
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
27.05.2022
4,5505
-723,15
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
13.06.2022
4,5300
-3 025,48
sprzedaż
PEKAO SA
100 000 EUR
17.06.2022
4,5401
-2 080,56
RAZEM
111 074,79
Jak wyżej przedstawiono, sytuacja na rynku ubezpieczeń majątkowych dot. branży drzewnej spowodowała
konieczność alternatywnego zabezpieczenia ryzyka ogniowego. Spółka podjęła decyzję o tworzeniu tzw.
funduszu ogniowego (w formie lokat pieniężnych w bankach finansujących), co powoduje wzrost zadłużenia
(o 5 mln zł na 30.06.2021 r.).
Problemy z pozyskaniem nowych pracowników przekładają się na ograniczenie możliwości skorzystania przez
pracowników z urlopów wypoczynkowych. Na 30.06.2021 r. rezerwa na niewykorzystane urlopy jest wyższa
o 1,5 mln zł niż na koniec czerwca roku poprzedniego.
Również rezerwa na nagrody motywacyjne jest wyższa o 1,5 mln , co jest konsekwencją znacznego wzrostu
wyniku finansowego w 2021 r.
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data
Imię i nazwisko
Stanowisko/Funkcja
Podpisy
26.08.2021 r.
Marek Szumowicz-Włodarczyk
Prezes Zarządu
26.08.2021 r.
Bożena Czerwińska-Lasak
Wiceprezes Zarządu
PODPIS OSÓBY, KTÓREJ POWIERZONO PROWADZENIE KSIĄG RACHUNKOWYCH
Data
Imię i nazwisko
Stanowisko/Funkcja
Podpis
26.08.2021 r.
Danuta Kotowska
Główna Księgowa