KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 1
S P R A W O Z D A N I E Z A R Z Ą D U
Z DZIAŁANOŚCI EMITENTA ZA I PÓŁROCZE 2021 R.
Sprawozdanie poniższe sporządzono uwzględniając postanowienia § 68 ust. 1 pkt. 3 Rozporządzenia Ministra
Finansów z dn. 29.03.2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów
papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa
państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. 2018, poz. 757)
I. INFORMACJE OGÓLNE O SPÓŁCE
Nazwa: Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego Spółka Akcyjna (KPPD-Szczecinek S.A.)
Siedziba:
Siedzibą Spółki jest: Szczecinek, woj. zachodniopomorskie
Adres: 78-400 Szczecinek, ul. Waryńskiego 2
Telefony: 94 37 49 700; 94 37 42 711
Fax: 94 37 49 780; 94 37 49 782
Internet: www.kppd.pl, e-mail: kppd@kppd.pl,
Kapitał zakładowy: 5 094 336,00 zł (opłacony w całości)
Forma prawna: spółka prawa handlowego - spółka akcyjna
Oddziały
W skład KPPD-Szczecinek S.A. wchodzi 13 oddziałów rozmieszczonych we wschodniej części województwa
zachodniopomorskiego:
1) 8 zakładów przetwarzających surowiec tartaczny iglasty: w Drawsku Pomorskim, Kaliszu Pomorskim,
Krosinie, Łubowie, Manowie, Sławoborzu, Świdwinie i Świerczynie wraz z filią w Czaplinku,
2) 2 zakłady przetwarzające surowiec tartaczny liściasty: w Kołaczu i Wierzchowie,
3) zakład produkujący płyty liściaste klejone w Białogardzie,
4) skład fabryczny w Koszalinie (aktualnie wydzierżawiony),
5) Ośrodek Wczasowo Kolonijny w Dźwirzynie (aktualnie wydzierżawiony).
W siedzibie Spółki mieści się Biuro Spółki, w skład którego wchodzi również Skład Handlowo Techniczny,
nie posiadający statusu oddziału.
Podstawa prawna
Spółka działa na podstawie Kodeksu spółek handlowych oraz innych właściwych przepisów prawa
i postanowień Statutu.
Sąd Rejestrowy
Sądem Rejestrowym dla Spółki jest Sąd Rejonowy w Koszalinie, IX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego
ul. Gen. Andersa 34, 75-950 Koszalin. Postanowieniem z 07 listopada 2001 r. Sąd Rejonowy w Koszalinie,
IX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego wpisał Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego Spółkę
Akcyjną do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 0000059703.
Czas trwania Spółki
Czas trwania Spółki jest nieograniczony.
Historia Spółki
Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego Spółka Akcyjna z siedzibą w Szczecinku powstało
w wyniku kolejnych przekształceń przedsiębiorstwa państwowego funkcjonującego pod nazwą Rejon Przemysłu
Leśnego w Szczecinku, które utworzone zostało na mocy Zarządzenia Ministra Leśnictwa z dniem 01 stycznia
1950 r.
1. 18 kwietnia 1964 r. - Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego zmienił nazwę przedsiębiorstwa
na Okręgowe Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego w Szczecinku.
2. Z dniem 01 stycznia 1969 r. na mocy zarządzenia Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,
Przedsiębiorstwo zostało połączone z Okręgowym Przedsiębiorstwem Przemysłu Drzewnego w Słupsku
i Biurem Zbytu Drewna w Szczecinku przejmując ich majątek i zachowując swo dotychczasową
nazwę.
3. 01 lipca 1975 r. - w wyniku nowego podziału administracyjnego kraju Przedsiębiorstwo podzielone zostało
na trzy jednostki. Z jednostek położonych na terenie województwa koszalińskiego - na mocy Zarządzenia
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 2
Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - utworzone zostało Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu
Drzewnego
4. 15 lutego 1995 r. - Minister Przekształceń Własnościowych zmienił status prawny Firmy
z przedsiębiorstwa państwowego na jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, która dnia 1 czerwca 1995 r.
została wpisana do Rejestru Handlowego prowadzonego przez Sąd Gospodarczy w Koszalinie pod nazwą:
„Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego Spółka Akcyjna”.
5. 16 stycznia 1996 r. - 60% akcji Spółki KPPD - Szczecinek S.A. zostało wniesione przez Ministra
Przekształceń Własnościowych do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, z czego 33% akcji objął X NFI
- późniejszy Foksal NFI S.A.
6. 28 czerwca 1996 r. - Skarb Państwa zlecił Spółce dokonanie nieodpłatnego udostępnienia uprawnionym
pracownikom 15% akcji Spółki, a reszta ( 25%) pozostała w jego gestii.
7. Zgodnie z uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z 9 października 1997 r. kapitał akcyjny
Spółki został podwyższony w drodze emisji akcji serii B. Dodatkową serię objęli dotychczasowi
akcjonariusze. Zmieniło to w istotny sposób strukturę akcjonariatu. Pakiet większościowy posiadany przez
NFI Foksal S.A. zwiększył się prawie do 55%.
8. 14 sierpnia 1998 r. - akcje Spółki zostały dopuszczone przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd
do obrotu publicznego i od tej pory Spółka posiada status spółki publicznej.
9. W maju 2000 r. Spółka otrzymała certyfikat FSC (system kontroli pochodzenia produktów), który dotyczy
użycia drewna z certyfikowanych obszarów leśnych do własnej produkcji.
10. 15 listopada 2002 r. Spółka otrzymała certyfikat jakości ISO 9001;2000.
11. 15 stycznia 2003 r. - akcje Spółki zadebiutowały na rynku CeTO.
12. 17 kwietnia 2003 r. - nastąpiły znaczące zmiany w akcjonariacie Spółki. Dotychczasowy podmiot
dominujący, Foksal NFI S.A., sprzedał na rzecz spółki menedżersko-pracowniczej „Drembo” sp. z o.o.
wszystkie posiadane akcje KPPD-Szczecinek S.A., stanowiące prawie 49% jej kapitału zakładowego.
13. 05 września 2007 r. - Skarb Państwa przestał być akcjonariuszem Spółki bowiem odpowiadając
na wezwanie Kronospan Holdings Ltd z siedzibą na Cyprze zb cały posiadany pakiet akcji Spółki,
stanowiący prawie 16% jej kapitału zakładowego.
14. 17 października 2007 r. - nastąpił debiut giełdowy akcji Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych
w Warszawie S.A. Spółka zakwalifikowana została do sektora „przemysł drzewny” pod nazwą KPPD
(symbol KPD).
15. 28 kwietnia 2008 r. - nastąpiła zmiana największego ze znaczących inwestorów. Kronospan Holdings
Ltd. z Cypru sprzedał cały posiadany pakiet akcji, stanowiący 21,71% kapitału zakładowego, swojej
spółce zależnej Kronospan Szczecinek Sp. z o.o.
16. 01 maja 2010 r. - Spółka przeniosła swoją siedzibę do nowego budynku w Szczecinku przy
ul. Waryńskiego 2.
17. W listopadzie 2011 r. rozpoczęto budowę nowego tartaku w Kaliszu Pom.
18. 31 maja 2012 r. - zlikwidowano Oddział Spółki: Zakład Budowy Maszyn „MADREW”
w Szczecinku.
19. We wrześniu 2013 r. przeprowadzono próbny rozruch i rozpoczęto testowanie całej linii w nowym
tartaku w Kaliszu Pom., a 30 maja 2014 r. dokonano odbioru technicznego.
20. 31 lipca 2014 r. - zlikwidowano Oddział Spółki: Skład Fabryczny nr 1 w Szczecinku.
21. 28 września 2016 r. ponownie nastąpiła zmiana największego ze znaczących inwestorów. Kronospan
Szczecinek Sp. z o.o. sprzedał cały posiadany pakiet akcji, stanowiący 21,71% kapitału zakładowego,
spółce powiązanej Menadile Holdings Co. Ltd. z Cypru.
22. 01 maja 2020 r. zlikwidowano Oddział Spółki: Zakład Przemysłu Drzewnego w Czaplinku,
przekształcając go w filię ZPD Świerczyna.
23. Z dniem 01 stycznia 2021 r. wydzierżawiono Skład Fabryczny nr 2 w Koszalinie.
Podstawowy przedmiot działalności Spółki
W ofercie Spółki znajdują się zarówno wyroby z drewna iglastego, jak i liściastego.
W zakresie drewna iglastego Spółka oferuje:
1) tarcicę obrzynaną i nieobrzynaną, świeżą, suszoną, struganą i impregnowaną - głównie sosnową,
a w niewielkich ilościach również świerkowo-modrzewiową,
2) elementy konstrukcyjne na więźby dachowe (suszone, strugane i impregnowane),
3) płytę klejoną,
4) podkłady kolejowe i ogrodowe,
5) fryzy do produkcji mebli i innych wyrobów,
6) elementy małej architektury określane jako program ogrodowy,
7) brykiety.
Podstawowym surowcem stanowiącym w produkcji około 95% - jest drewno sosnowe; 5% przerabianego
surowca to surowiec świerkowo-modrzewiowy.
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 3
W zakresie drewna liściastego w Spółce produkuje się:
1) tarcicę nieobrzynaną, świeżą, suszoną, parzoną,
2) fryzy,
3) elementy meblowe,
4) płyty klejone,
5) brykiety.
Podstawowym surowcem jest drewno bukowe i dębowe, a w mniejszych ilościach przerabia się również drewno
brzozowe, olchowe, jesionowe, grabowe, osikowe i topolowe.
Skład Handlowo-Techniczny w swojej ofercie posiada narzędzi i części zamienne do maszyn dla przemysłu
tartacznego.
Do 31.12.2020 r. Spółka prowadziła działalność handlową (hurtową i detaliczną) poprzez skład fabryczny oraz
wchodzący w jego skład sklep. Z dniem 01.01.2021 r. Skład Fabryczny nr 2 w Koszalinie został
wydzierżawiony z zachowaniem dotychczasowej działalności handlowej. Dzierżawca przejął dotychczasowych
pracowników Składu w trybie art. 23
1
Kodeksu Pracy.
II. OPIS ISTOTNYCH DOKONAŃ LUB NIEPOWODZEŃ WRAZ Z WYKAZEM
NAJWAŻNIEJSZYCH ZDARZ
W ocenie zarządu w I półroczu 2021 r. do istotnych dokonań należy zaliczyć zwiększenie przychodów
ze sprzedaży o 19,8% i osiągnięcie wyniku finansowego na poziomie 11,4 mln zł, tj. wyższym o 6,7 mln
niż w I półroczu 2020 r. Przełożyło się to na rentowność sprzedaży na poziomie 6%.
Efektem zwiększonej sprzedaży był spadek zapasów wyrobów gotowych o 3 mln zł.
Do istotnych dokonań należy wnież zaliczyć spadek zadłużenia kredytowego o 12 mln w odniesieniu do
stanu na 30.06.2020 r.
Do niepowodzeń należy zaliczyć nie uzyskanie ubezpieczenia tartaków od ryzyka pożarowego.
III. WSKAZANIE CZYNNIKÓW I ZDARZEŃ, W TYM O NIETYPOWYM CHARAKTERZE,
MAJĄCYCH ISTOTNY WPŁYW NA SKRÓCONE SPRAWOZDANIE FINANSOWE
W warunkach poprawy koniunktury na rynkach obsługiwanych przez Spółkę, przychody ze sprzedaży osiągnęły
poziom 190,5 mln (o ponad 31 mln wyższy niż w I półroczu 2020 r.). Sprzedaż eksportowa była wyższa
o 35,7%, natomiast sprzedaż krajowa o 11%.
Osiągnięty poziom przychodów ze sprzedaży przełoż się na wynik finansowy w wysokości 11,4 mln zł,
wyższy o 142% n w I półroczu 2020 r. (4,7 mln ). Na jego wzrost wpływ miało:
zwiększenie ilości sprzedaży produktów,
wzrost średnich cen sprzedaży, w tym z tytułu kursu EURO.
Natomiast negatywny wpływ na wynik miały:
wyższe koszty robocizny,
wzrost kosztów remontowych,
wzrost cen energii, co przełożyło się na wzrost kosztów,
spadek poziomu cen na produkty uboczne (zrębki i trociny).
Jak już informowaliśmy wcześniej, w Spółce utworzono tzw. fundusz ogniowy, czyli wewnętrzny program
ochrony związany z gromadzeniem środków finansowych na pokrycie strat spowodowanych ogniem,
w wysokości 5 mln . W przypadku powstania szkody pożarowej, straty związane z jej wystąpieniem wpłyną
na obniżenie wyniku finansowego, natomiast likwidacja jej skutków lub odtworzenie majątku nie powinny
w istotny sposób wpłynąć na płynność finansową Spółki. Środki na funduszu ogniowym przekładają się jednak
na poziom zadłużenia Spółki.
W ramach pomocy rządowej dla przedsiębiorstw (związanej z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2)
uzyskano:
- umorzenie odsetek za nieterminową płatności i kar umownych za nieodebrany surowiec w I półroczu 2020 r.,
- dofinansowanie do części wynagrodzeń w okresie stycz-marzec i maj-czerwiec (do wynagrodzeń
pracowników nie ujętych we wnioskach składanych w 2020 r.).
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 4
IV. OPIS ZMIAN ORGANIZACJI GRUPY KAPITAŁOWEJ, W TYM W WYNIKU POŁĄCZENIA
JEDNOSTEK, UZYSKANIA LUB UTRATY KONTROLI NAD JEDNOSTKAMI ZALEŻNYMI ORAZ
INWESTYCJAMI DŁUGOTERMINOWYMI, A TAKŻE PODZIAŁU, RESTRUKTURYZACJI LUB
ZANIECHANIA DZIAŁALNOŚCI ORAZ WSKAZANIE JEDNOSTEK PODLEGAJĄCYCH
KONSOLIDACJI
Spółka nie jest ani jednostką dominującą ani znaczącym inwestorem. Nie posiada żadnych akcji i udziałów
innych osób prawnych.
W I półroczu 2021 r. nie nastąpiły zmiany w strukturze wewnętrznej Spółki, natomiast z dniem 01.01.2021 r.
wydzierżawiono Skład Fabryczny nr 2 w Koszalinie.
V. STANOWISKO ZARZĄDU ODNOŚNIE DO MOŻLIWOŚCI ZREALIZOWANIA
PUBLIKOWANYCH PROGNOZ WYNIKÓW
Spółka nie publikowała prognozy wyników na 2021 r.
VI. AKCJONARIUSZE POSIADAJĄCY CO NAJMNIEJ 5% OGÓLNEJ LICZBY GŁOSÓW
NA WALNYM ZGROMADZENIU. ZMIANY W STRUKTURZE WŁASNOŚCI ZNACZNYCH
PAKIETÓW AKCJI
Od czasu publikacji ostatniego raportu okresowego (raport za I kwartał 2021 r., opublikowany w dniu
17.05.2021 r.) oraz publikacji raportu bieżącego nr 17/2021 (wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5%
głosów na WZA w dn. 28.05.2021 r.), Spółka nie otrzymała żadnego zawiadomienia o zmianie posiadania akcji
wśród znaczących akcjonariuszy. Na dzień publikacji niniejszego raportu, struktura właścicielska znacznych
pakietów akcji przedstawia się następująco:
Akcjonariusz
Liczba akcji
w szt.
Udział w
kapitale
zakładowym
w %
Liczba głosów
w szt.
Udział w
ogólnej liczbie
głosów na
WZA w %
Menadile Holdings Co. Limited
352.241
21,71
352.241
21,71
Tarko Sp. z o.o.
351.213
21,65
351.213
21,65
TLH Verwaltungs und Beteiligungs
GmbH
270.884
16,70
270.884
16,70
Drembo Sp. z o.o.
224.686
13,85
224.686
13,85
Kalina Sp. z o.o. i Drzewiarze Sp.k.
146.694
9,04
146.694
9,04
Kalina Sp. z o.o. i Wspólnicy Sp.k.
93.704
5,78
93.704
5,78
VII. ZESTAWIENIE STANU POSIADANIA AKCJI EMITENTA PRZEZ OSOBY ZARZĄDZAJĄCE
I NADZORUJĄCE ORAZ ZMIANY W STANIE POSIADANIA
W okresie od przekazania poprzedniego raportu okresowego (raport za I kwartał 2021 r., opublikowany w dniu
17.05.2021 r.) Spółka nie otrzymała od żadnej z tych osób informacji o zmianie stanu posiadania przez nich
akcji Spółki, zatem wg stanu na dzień przekazania niniejszego raportu w posiadaniu osób zarządzających
i nadzorujących znajdują się akcje Spółki zgodnie z poniższym zestawieniem:
Osoby zarządzające:
Marek Szumowicz-Włodarczyk prezes Zarządu 4 545 sztuk
Bożena Czerwińska-Lasak wiceprezes Zarządu 118 sztuk
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 5
Eliza Stępniewska prokurent 2 083 sztuk
Danuta Kotowska prokurent 340 sztuk
Grzegorz Mania prokurent 8 sztuk
Marek Wiktorko prokurent 250 sztuk
Osoby nadzorujące
Joanna Połetek-Żygas przewodnicząca RN nie posiada
Andrzej Gruse wiceprzewodniczący RN nie posiada
Zenon Wnuk sekretarz RN 350 sztuk
Joanna Jodłowska członek RN nie posiada
Marek Jarmoliński członek RN nie posiada
Ogółem w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących znajduje się 7.694 szt. akcji Spółki o łącznej
wartości nominalnej 24.159,16 zł, co stanowi 0,47% kapitału zakładowego.
VIII. ISTOTNE POSTĘPOWANIA TOCZĄCE SIĘ PRZED SĄDEM, ORGANEM WŁAŚCIWYM DLA
POSTĘPOWANIA ARBITRAŻOWEGO LUB ORGANEM ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ,
DOTYCZĄCE ZOBOWIĄZAŃ ORAZ WIERZYTELNOŚCI
W I półroczu 2021 r. nadal trwała procedura odwoławcza w sporze z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
w sprawie weryfikacji wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe w latach 2003-2016, w której ZUS
najpierw zaaprobował dokonaną korektę naliczenia tej składki w Oddziałach Spółki, po czym dokonał ponownej
weryfikacji swojej decyzji i ustalił składkę wypadkową w pierwotnej wysokości. W tej sytuacji Spółka ożyła
stosowne odwołania, jednak w przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia wpłynie to na pogorszenie wyniku
finansowego. Zostanie to rozliczone w wyniki lat ubiegłych, analogicznie jak przy zarejestrowaniu pierwotnych
kosztów. Może to jednak wpłynąć na bieżącą zasobność finansową.
W dniu 21.04.2021 r. Sąd Okręgowy w Koszalinie wydał niekorzystny dla Spółki wyrok (nieprawomocny)
dotyczący pierwszego z zakładów produkcyjnych. Po uzyskaniu uzasadnienia wyroku rozpoczęliśmy stosowną
procedurę odwoławczą.
Z czterech postępowań toczących się przed sądami francuskimi z powództwa nabywców towarów, jedno zostało
zakończone ugo (Spółka nie poniesie dodatkowych kosztów). Pozostałe sprawy na różnym etapie
rozpatrywania i trudno jest szacować, jakie koszty poniesie Spółka w związku z ewentualną przegraną. Na
przybliżone roszczenia Spółka posiada rezerwę w wysokości 148 tys. zł.
IX. INFORMACJE O ZAWARCIU TRANSAKCJI Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI, JELI
ZOSTAŁY ZAWARTE NA INNYCH WARUNKACH NIŻ RYNKOWE
W okresie sprawozdawczym nie wystąpiły tego typu transakcje.
X. INFORMACJE O UDZIELENIU PRZEZ SPÓŁKĘ PORĘCZEŃ KREDYTU LUB POŻYCZKI LUB
UDZIELENIU GWARANCJI O ZNACZĄCEJ WARTOŚCI
Zdarzenia takie nie wystąpiły.
XI. OPIS PODSTAWOWYCH ZAGROŻEŃ I RYZYKA ZWIĄZANYCH Z POZOSTAŁYMI
MIESIĄCAMI ROKU OBROTOWEGO
W prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorstwo Spółki narażone jest na wpływ określonych
czynników ryzyka, jednak to zagrożenia o względnie stałym charakterze i nie ulegają znaczącym zmianom
w stosunku do przedstawianych w poprzednich raportach i w raporcie rocznym za 2020 r.
RYZYKO ZWIĄZANE Z CENAMI SUROWCA I ZASADAMI JEGO SPRZEDAŻY
Głównym dostawcą surowca do produkcji Lasy Państwowe (około 90%). Monopolistyczna pozycja pozwala
im na dosyć swobodne kształtowanie zasad sprzedaży surowca i jego cen, a coroczne zmiany zasad sprzedaży
surowca leśnego bardzo uciążliwe. W układzie rodzajowym kosztów wartość zakupu surowca i materiałów
drzewnych stanowi 46%. Powoduje to dużą wrażliwość wyników Spółki na wahania jego cen. Jeszcze
ważniejszą sprawą jest dla Spółki wolumen surowca możliwy do uzyskania. Ten zaś zależy ściśle od zasad
sprzedaży ustalanych przez Lasy Państwowe. Dodatkowo w ostatnim okresie duże ilości surowca leśnego
eksportowane do Chin, co jest związane z chińskim boomem budowlanym.
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 6
Gdyby ilość zakupionego surowca zmniejszyła się znacznie, Spółka mogłaby mieć poważne problemy
ekonomiczne.
Próbą uniezależnienia się od głównego dostawcy jest inwestowanie przez Spółkę w tzw. dalszy przeb,
co pozwoli nabywać materiał do przerobu od wielu dostawców oraz koncentracja przetarcia, co pozwoli, przy
zmniejszonych pozostałych kosztach jednostkowych, na konkurowanie z innymi firmami na poziomie zakupu
surowca.
RYZYKO KURSOWE
Spółka obecnie ponad 40% przychodów ze sprzedaży uzyskuje na rynkach zagranicznych. Część (około 3%)
kontraktów krajowych zawierana jest w cenach będących równowartością EUR. Ponadto około 40% sprzedaży
skierowana jest do klientów, którzy przerabiają półfabrykaty Spółki i swoje wyroby eksportują do krajów strefy
EUR. Wszystko to powoduje istotną zależność wyników Spółki od kursu EUR.
Spółka stosuje narzędzia zabezpieczające wahania kursowe (forward) oraz częściowo niweluje ryzyko kursowe
zakupami materiałów i maszyn ze strefy EUR oraz poprzez zaciąganie kredytów walutowych i umów
leasingowych.
Kontrakty terminowe typu forward są zawierane w ramach limitów ustalonych przez banki.
Spółka stopniowo realizuje posiadane transakcje stosownie do wysokości wpływów walutowych. Mimo
podejmowanych powyższych działań Spółka nie może zapewnić całkowitej niwelacji ryzyka kursu walutowego.
RYZYKO ZWIĄZANE Z KONDYCJĄ EKONOMICZNO-FINANSOWĄ KLIENTÓW FIRMY
Spadek koniunktury, a zwłaszcza w budownictwie i meblarstwie, niekorzystne relacje kursowe, a także wzrost
kosztów pracy, mogą wpłynąć na osłabienie kondycji finansowej klientów krajowych, co w konsekwencji może
spowodować spadek popytu na wyroby Spółki. Istnieje także ryzyko utraty należności. Aby temu zapobiec
Spółka dywersyfikuje rynki zbytu (geograficznie i branżowo) oraz posiada ubezpieczenie części należności.
Jednocześnie korzysta z informacji wywiadowni gospodarczych w celu sprawdzenia wiarygodności kredytowej
swoich kontrahentów.
RYZYKO ZWIĄZANE Z OGRANICZENIEM FINANSOWANIA ZE STRONY BANKÓW
Słka w ramach prowadzonej działalności korzysta z finansowania bieżącej i inwestycyjnej działalności
kredytami bankowymi oraz leasingiem. Spółka posiada relatywnie wysoki poziom zadłużenia w zestawieniu
z uzyskiwanym poziomem rentowności. KPPD cieszy się jak dotychczas dużym zaufaniem banków
finansujących. Pogorszenie wyników finansowych oraz brak ubezpieczenia mienia od ryzyka pożarowego mo
spowodować jednak spadek zaufania instytucji finansowych w stosunku do Spółki, co może przełożsię na
gorsze warunki obsługi kredytowej, a nawet na ograniczenie przez banki poziomu dostępnych kredytów.
RYZYKO ZWIĄZANE Z BRAKIEM UBEZPIECZENIA RYZYKA OD OGNIA
W zwzku ze zmiapolityki firm ubezpieczeniowych, co było naspstwem wzrostu szkodowości w branży
drzewnej, Słka ma problemy z ubezpieczeniem posiadanego majątku w pełnym zakresie (łącznie z ryzykiem
ogniowym), znajdującego się w tartakach. Taka sytuacja może się przełożyć na pogorszenie wyniku
w przypadku wystąpienia wysokich strat spowodowanych pożarem.
Ryzyko to jest ograniczone poprzez rozproszenie majątku, a także zwiększenie nadzoru, również przez podmioty
zewnętrzne specjalizujące się w prewencji przeciwpożarowej. Dodatkowo Spółka, w miejsce płaconej
ubezpieczycielom składki, zgromadziła środki finansowe na pokrycie ewentualnych strat spowodowanych
ogniem.
Ustawicznie prowadzone są w Spółce działania mające na celu ograniczenie ryzyka ogniowego.
RYZYKO ZWIĄZANE Z SEZONOWOŚCIĄ SPRZEDAŻY
Na poziom sprzedaży w okresie letnim mają wpływ głównie:
sezonowe zmniejszenie pozyskania niektórych gatunków drewna, zwłaszcza bukowego,
tradycyjne przerwy urlopowe oraz remontowe,
zmniejszone zapotrzebowanie na produkty Spółki ze strony kontrahentów.
Natomiast do głównych czynników powoducych zmniejszenie sprzedaży Spółki w miesiącach zimowych
należy zaliczyć utrudnienia, związane z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, przejawiające się
w postaci:
wydłużenia (a w skrajnych wypadkach uniemożliwienia) procesów technologicznych związanych z obróbką
drewna,
problemów z transportem surowca i produktów do i z zakładów produkcyjnych Spółki,
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 7
znacznego ograniczenia prac prowadzonych przez firmy budowlane.
Na poziom sprzedaży znaczący wpływ ma również przerwa świąteczno-noworoczna u klientów.
Spółka częściowo niweluje wpływ sezonowości na wyniki poprzez odpowiednie ustalenie terminów postojów
remontowych oraz tworzenie rezerw na okres najniższej aktywności kontrahentów.
RYZYKO ZWIĄZANE Z ZAWARCIEM ZNACZĄCEJ UMOWY NA WYKONAWSTWO
Spółka w ramach posiadanych możliwości finansowych realizuje zadania inwestycyjne. Z ich realizacją
związane jest zawieranie stosowych umów na wykonawstwo. Większość projektów jest zlecana firmom
specjalizującym się w realizowaniu prac dla branży drzewnej, jednak ze względu na specyfikę branży umowy
mają charakter indywidualny.
W przypadku niewywiązywania się wykonawców z zawartych kontraktów, mogą powstać opóźnienia
w realizacji inwestycji. Może dojść również do rozwiązania umowy i wówczas wystąpi konieczność znalezienia
nowych wykonawców. Znalezienie nowego wykonawcy może wiązać się z koniecznością przyjęcia „gorszych”
warunków finansowych. Wszystko to może skutkować zwiększeniem kosztów inwestycji, a w przypadku
powstania sporu może przełożyć się na obniżenie wyniku finansowego.
W celu ograniczenia skutków tego rodzaju ryzyka, Spółka zawiera i monitoruje umowy wg przyjętej
procedury.
RYZYKO ZWIĄZANE Z UTRATĄ PRACOWNIKÓW WYKWALIFIKOWANYCH
Z uwagi na charakter działalności produkcyjnej Spółki, istotnymi czynnikami determinującymi działalność
wiedza i doświadczenie pracowników. Biorąc pod uwagę pojawienie się nowych inwestorów
w miejscowościach, gdzie zlokalizowane oddziały Spółki, co generuje zapotrzebowanie na pracowników,
istnieje potencjalne ryzyko odejścia pracowników wykwalifikowanych. Wysoki udział koszw robocizny
w kosztach ogółem (ponad 23%, a łącznie z outsourcingiem ponad 28%) - w zestawieniu ze wzrostem kosztów
surowca leśnego - ogranicza możliwości zwiększenia poziomu płac w celu zatrzymania pracowników
wykwalifikowanych. Poziom wynagrodzeń może stanowić również barierę w pozyskaniu nowych pracowników.
W celu ograniczenia tego ryzyka Spółka wprowadziła dodatkowe składniki wynagrodzenia uzależnione od
wyników oddziałów. Stwarza również możliwości podwyższenia umiejętności zawodowych, co pozwala
na planowanie rezerwy kadrowej. Realizowane zadania inwestycyjne ukierunkowane m.in. na zmniejszenie
pracochłonności.
RYZYKO WYNIKAJĄCE Z MOŻLIWOŚCI WYSTĄPIENIA WYPADKÓW PRZY PRACY
Spółka zatrudnia obecnie ponad 1000 pracowników, a około 200 osób pracuje w firmach zewnętrznych.
Ze względu na fakt, że Spółka zajmuje się przetarciem surowca drzewnego, w toku wykonywania czynności
związanych z jego obróbką może dojść do wypadków przy pracy. Dotyczy to pracowników obsługujących linie
technologiczne oraz gniazda obróbcze.
W związku z powyższym w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy powodującego istotny uszczerbek na
zdrowiu pracownika - może dojść do sytuacji, w której szkoda pracownika nie zostanie zrekompensowana
w pełni przez ubezpieczenie wypadkowe i na podstawie art. 435 oraz art. 444 - 446 Kodeksu Cywilnego
pracownik będzie mógł domagać się odszkodowania uzupełniającego od Spółki. W przypadku śmierci
pracownika odszkodowania będą mogli domagać się jego najbliżsi.
W celu ograniczenia ryzyka Spółka przykłada dużą uwagę do szkoleń prewencyjnych oraz posiada polisę OC.
RYZYKA ZWIĄZANE Z OTOCZENIEM, W JAKIM EMITENT PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ
RYZYKO ZWIĄZANE Z KONKURENCJĄ NA POZIOMIE ZAKUPU SUROWCA
Dla Spółki najbardziej istotna konkurencja nie funkcjonuje w zakresie sprzedaży wyrobów, lecz w fazie zakupu
surowca. W otoczeniu Spółki (województwo zachodniopomorskie i sąsiednie: pomorskie, wielkopolskie
i kujawsko-pomorskie) istnieje szereg firm o przetarciu porównywalnym z wielkością przetarcia KPPD.
Dodatkowo na tradycyjnie naszym rynku zakupów surowca pojawiły się firmy polskie kupujące surowiec
w celu ich dalszej odsprzedaży oraz klienci z Niemiec i Szwecji (lub pośrednicy działający na ich rzecz), którzy
przy odpowiednim ukształtowaniu się relacji kursowych mogą licytować wyższe ceny zakupu na przetargach.
Gdyby zasady sprzedaży drewna nadal zmieniły się niekorzystnie, powstałoby poważne zagrożenie szczególnie
nagłego wzrostu cen surowca w wyniku silnej konkurencji - przy niezrównoważeniu popytu i podaży na rynku
surowcowym.
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 8
Ponadto w grudniu 2019 r. został przyjęty jako europejska strategia Zielony Ład. Zielony Ład (Green Deal) to
projekt reform polityki klimatycznej Unii Europejskiej, który dotyka bardzo wielu sektorów: energetyki, sektora
wydobywczego, budownictwa, transportu i mobilności, odpadów i gospodarki cyrkularnej, rolnictwa,
zarządzania wodą. Dotyka również w istotny sposób polskiego leśnictwa i ochronę przyrody.
Założeniem Zielonego Ładu jest objęcie 30% powierzchni naszego kraju ochroną bioróżnorodności oraz
10% ochroną ścisłą. Może to bardzo istotnie ograniczyć podaż surowca leśnego. Aktualnie trudno jednak
przewidzieć jego wpływ na naszą działalność w przyszłości.
RYZYKO ZWIĄZANE ZE WZROSTEM CEN ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Koszty energii w strukturze kosztów za I półrocze 2021 r. stanowią prawie 3,8% i wynoszą 6,4 mln zł.
Dynamicznie rosnące w ostatnim okresie ceny energii elektrycznej mogą negatywnie oddziaływać na wyniki
Spółki.
Słka może ograniczyć koszty energii poprzez produkcję energii cieplnej i elektrycznej w instalacjach
wysokosprawnych układów kogeneracyjnych. Wymaga to jednak znacznych nakładów inwestycyjnych.
Na bieżąco wprowadzane są przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie zużycia energii.
RYZYKO ZWIĄZANE Z PANDEMIĄ KORONAWIRUSA
W związku z nieprzewidywalnością dalszego rozwoju pandemii koronawirusa, w wielu krajach istnieje ryzyko
ponownego wprowadzenia szereg obostrzeń i ograniczeń, które znacząco mogą wpłynąć m.in. na ograniczenie
czy nawet czasowe zawieszenie aktywności gospodarczej naszych klientów. Mimo prowadzonej światowej akcji
szczepień w celu uzyskania społecznej odporności, efekty masowej wakcynacji są na razie dalekie od
oczekiwanych, a prawdopodobieństwo powrotu do obostrzeń czy nawet lockdownu jest wysokie. Powoduje to,
że Spółka zmuszona jest działać w warunkach bardzo zmiennych i nieprzewidywalnych.
Sytuacja ta jest stale monitorowana w celu bieżącego dostosowywania działań i elastycznego reagowania na
zachodzące zmiany.
POLITYKA MAKROEKONOMICZNA POLSKI
Polityka makroekonomiczna Polski ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania Spółki, głównie w sferze jej
wpływu na wahania kursów walut oraz stóp procentowych. Spółka jest narażona na ryzyko związane z kursami
walutowymi, co zostało opisane w punkcie Ryzyko kursowe.
Popyt na rynku krajowym na wyroby Spółki jest pochodną tempa rozwoju gospodarki polskiej i europejskiej,
a w dalszej kolejności globalnej. Wszelkie niekorzystne zmiany w tym zakresie mogą spowodować obniżenie
popytu na wyroby Spółki, zwłaszcza w zakresie wyrobów trudno zbywalnych, a w efekcie mogą wpłynąć na
pogorszenie wyników finansowych.
Spółka ogranicza niepożądane konsekwencje poprzez:
wprowadzanie na rynek nowych asortymentów wyrobów przy jednoczesnym podnoszeniu jakości,
obniżanie cen wyrobów do poziomu stosowanych przez konkurencję, aby utrzymać portfel zamówień,
poszukiwanie nowych rynków zbytu.
RYZYKO ZWIĄZANE Z OTOCZENIEM PRAWNYM
Zmiany przepisów regulujących zasady działalności gospodarczej, takich jak:
1) prawa pracy,
2) prawa ubezpieczeń społecznych,
3) prawa podatkowego,
4) prawa z zakresu ochrony środowiska,
5) system wsparcia dla budownictwa,
6) prawa bankowego,
7) prawa transportowego,
8) oraz problemy interpretacyjne,
mogą mieć negatywny wpływ na sytuację ekonomiczna Spółki przez ewentualny wzrost kosztów pracy, wzrost
obciążeń podatkowych, wzrost kosztów dostosowania i utrzymania systemów informatycznych oraz spadek
popytu na wyroby Spółki.
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 9
XII. INNE INFORMACJE ISTOTNE DLA OCENY SYTUACJI KADROWEJ, MAJĄTKOWEJ,
FINANSOWEJ, WYNIKU FINANSOWEGO I ICH ZMIAN ORAZ INFORMACJE, KTÓRE
ISTOTNE DLA OCENY MOŻLIWOŚCI REALIZACJI ZOBOWIĄZAŃ.
UMOWY I ANEKSY DO UMÓW KREDYTOWYCH Z BANKAMI FINANSUJĄCYMI
W I półroczu 2021 r. zawarto z bankiem PKO BP SA umowę kredytu inwestycyjnego w kwocie 7,3 mln
z przeznaczeniem na finansowanie nakładów poniesionych na zakup oraz montaż maszyn i urządzeń
w ZPD Kalisz Pom.
Ponadto aneksowano dotychczasowe umowy dotyczące kredytów obrotowych:
z ING Bank Śląski S.A. aneksem przedłużono umowę do 31.01.2023 r.,
z bankiem PKO BP SA aneksem przedłużono umowę do 25.06.2024 r.,
z bankiem Pekao SA aneksowano przedłużenie ważności kredytu do 31.03.2022 r., z jednoczesną zmianą
wysokości dostępnego limitu z 7,5 mln dostępnych do 31.03.2021 r. na 5,5 mln dostępnych w okresie
od 01.04.2021 r. do 31.03.2022 r. Kolejnym aneksem zmieniono wysokość dostępnego limitu w okresie
od 01.08.2021 r. do 31.03.2022 r. do poziomu 2,5 mln zł.
UBEZPIECZENIE MAJĄTKU SPÓŁKI
W I półroczu 2021 r. nie uległa zmianie sytuacja w zakresie braku ubezpieczenia od ognia, gdzie mimo
podjętych działań związanych z ubezpieczeniem majątku w pełnym zakresie, od sierpnia 2018 r. Spółka nie
posiada ubezpieczenia od ryzyka pożarowego zakładów przemysłu drzewnego. W związku z tym utrzymywany
jest tzw. fundusz ogniowy, czyli wewnętrzny program ochrony związany z gromadzeniem środków
finansowych. wodowanych ogniem. Na koniec roku 2020 zgromadzono na ten cel 5 mln zł, co zakończyło
tworzenie tego funduszu. Przekłada się to jednak na wzrost zadłużenia Spółki. Fundusz ten jest utrzymywany
mimo zawarcia w dniu 22.09.2020 r. umowy ubezpieczenia, która wyłącza jednak ryzyko ogniowe
(ubezpieczeniem od ognia objęto tylko linię manipulacji i halę przetarcia w ZPD Kalisz Pom.).
Równolegle w zakładach produkcyjnych prowadzone prace w celu wzmocnienia prewencji
przeciwpożarowej.
WALNE ZGROMADZENIE
W dniu 28.05.2021 r. odbyło się zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy, na którym podjęte zostały
uchwały m.in. w sprawach:
zatwierdzenia sprawozdania finansowego Spółki za 2020 r.,
podziału zysku netto za 2020 r. i za lata ubiegłe z przeznaczeniem na zwiększenie kapitału zapasowego,
udzielenia członkom Zarządu i Rady Nadzorczej absolutorium z wykonania przez nich obowiązków
w 2020 r.,
Ponadto akcjonariusze, w związku z upływem kadencji, dokonali wyboru Rady Nadzorczej na nową wspól
kadencję, powołując w jej skład: Joan Połetek-Żygas, Joannę Jodłowską, Andrzeja Gruse, Zenona Wnuka
i Marka Jarmolińskiego.
Rada Nadzorcza ukonstytuowała się na pierwszym posiedzeniu w następujący sposób:
Joanna Połetek-Żygas – Przewodnicząca Rady,
Andrzej Gruse Zastępca Przewodniczącej Rady,
Zenon Wnuk Sekretarz Rady,
Joanna Jodłowska – członek Rady,
Marek Jarmoliński – członek Rady.
REALIZACJA ZAMIERZEŃ INWESTYCYJNYCH
Po analizie stopnia realizacji planu działalności Spółki na 2021 r., sporządzono jego II wersję.
Planowane nakłady inwestycyjne na 2021 r., przedstawione w raporcie rocznym za 2020 rok, wynosiły
18,6 mln . Uwzględniając jednak bieżącą sytuację ekonomiczno-finanso Spółki oraz wzrost cen maszyn
i urządz, a także prac budowlano-montażowych, zwiększono nakłady do kwoty 23,6 mln zł.
XIII. WSKAZANIE CZYNNIKÓW, KTÓRE BĘDĄ MIAŁY WPŁYW NA OSIĄGNIĘTE WYNIKI
W PERSPEKTYWIE CO NAJMNIEJ KOLEJNEGO KWARTAŁU
Znaczący wpływ na wynik finansowy Spółki w III kwartale 2021 r. będą miały:
koniunktura panująca na głównych rynkach działalności Spółki, która wpływa również na kształtowanie się
cen na wyroby Spółki,
KPPD SA-P 2021
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 10
poziom i dynamika cen surowca leśnego,
dynamika kosztów wynagrodzeń,
koszty energii elektrycznej,
kondycja finansowa kontrahentów, która przekłada się na ich zdolność do regulowania zobowiązań
i możliwości współpracy,
poziom cen na produkty uboczne (zrębki i trociny).
W związku ze wzrostem w porównaniu do roku ubiegłego udziału sprzedaży eksportowej w przychodach Spółki,
znacząco na poziom przychodów i wyniku finansowego będą wpływały relacje kursowe PLN/EUR.
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data
Imię i nazwisko
Stanowisko/Funkcja
Podpisy
26.08.2021 r.
Marek Szumowicz-Włodarczyk
Prezes Zarządu
26.08.2021 r.
Bożena Czerwińska-Lasak
Wiceprezes Zarządu