SKRÓCONE SPRAWOZDANIE FINANSOWE

FIRMY OPONIARSKIEJ DĘBICA S.A.

ZA I PÓŁROCZE 2021 ROKU

 

 

Obraz 1

 

 

 


 

SPIS TREŚCI

 

1. WYBRANE DANE FINANSOWE I ŚREDNIE KURSY WYMIANY ZŁOTEGO

2. PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE

3. INFORMACJA DODATKOWA DO RAPORTU ZA I PÓŁROCZE 2021 R.

4. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU (PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI EMITENTA)

 

 

 

1.  WYBRANE DANE FINANSOWE I ŚREDNIE KURSY WYMIANY ZŁOTEGO

Wybrane dane finansowe 

w tys. zł

w tys. EURO

od 01-01-2021

do 30-06-2021

od 01-01-2020

do 30-06-2020

od 01-01-2021

do 30-06-2021

od 01-01-2020

do 30-06-2020

I. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług

1 142 290

797 811

251 207

179 635

II. Zysk (strata) z działalności operacyjnej

42 929

15 534

9 440

3 498

III. Zysk (strata) brutto

44 274

15 652

9 736

3 524

IV. Zysk (strata) netto

35 256

1 260

7 753

284

V. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej

60 114

- 36 252

13 220

- 8 162

VI. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej

- 53 773

33 555

- 11 826

7 555

VII. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej

- 1 574

- 1 791

- 346

- 403

VIII. Przepływy pieniężne netto, razem

4 767

- 4 488

1 048

- 1 011

IX. Aktywa, razem (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

1 949 856

1 818 556

431 308

394 070

X. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

796 235

648 845

176 127

140 601

XI. Zobowiązania długoterminowe (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

2 904

3 682

642

798

XII. Zobowiązania krótkoterminowe (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

706 614

552 500

156 303

119 723

XIII. Kapitał własny (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

1 153 621

1 169 711

255 181

253 469

XIV. Kapitał zakładowy (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

110 422

110 422

24 425

23 928

XV. Liczba akcji (w szt.) (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

13 802 750

13 802 750

13 802 750

13 802 750

XVI. Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/ EUR)

2,55

0,09

0,56

0,02

XVII. Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR)

2,55

0,09

0,56

0,02

XVIII. Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

83,58

84,74

18,49

18,36

XIX. Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego)

83,58

84,74

18,49

18,36

XX. Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w zł/EUR)

3,72 

4,08 

0,82 

0,93 

 

 

Wybrane dane finansowe przeliczone na euro

Pozycje aktywów i pasywów bilansu przeliczono na euro według średniego kursu NBP na dzień 30 czerwca 2021 r. (1 euro = 4,5208 złotych) i na dzień 30 czerwca 2020 r. (1 euro = 4,4660 złotych).

Pozycje rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów środków pieniężnych wyrażone w złotych przeliczono na euro według kursu stanowiącego średnią arytmetyczną średnich kursów ogłaszanych przez NBP obowiązujących na ostatni dzień każdego miesiąca sprawozdawczego. Przyjęty średni kurs do wyliczeń za pierwsze półrocze 2021 r. wynosi za 1 euro 4,5472 złotych, a do wyliczeń za pierwsze półrocze 2020 r. za 1 euro 4,4413 złotych.

Zysk netto w bilansie za pierwsze półrocze 2021 r. wyliczony kursem na koniec czerwca 2021 r. wynosi 7 799 tys. euro, zaś wyliczony średnimi kursami: 7 753 tys. euro. Różnice kursowe powstałe z przeliczenia wyniku finansowego za pierwsze półrocze 2021 r. wyniosły 45 tys. euro.

 

2.  PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE

 

Bilans

Ref.
Inf. Dod.

w tys. zł

30-06-2021

31-12-2020

30-06-2020

AKTYWA

 

 

 

 

I. Aktywa trwałe

 

779 112

785 344

771 826

1. Rzeczowe aktywa trwałe

 

761 158

766 257

762 664

2. Inwestycje długoterminowe

 

74

74

74

2.1. Długoterminowe aktywa finansowe

 

74

74

74

a) w pozostałych jednostkach

 

74

74

74

3. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe

 

17 880

19 013

9 088

3.1. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego

7

17 880

19 013

9 088

II. Aktywa obrotowe

 

1 170 744

1 033 212

821 693

1. Zapasy

 

118 989

102 312

100 038

2. Należności krótkoterminowe

 

499 987

391 169

297 585

2.1. Od jednostek powiązanych

 

451 550

366 461

255 442

2.2. Od pozostałych jednostek

 

48 437

24 708

42 143

3. Inwestycje krótkoterminowe

 

544 594

537 569

417 430

3.1. Krótkoterminowe aktywa finansowe

 

544 594

537 569

417 430

a) w jednostkach powiązanych

 

400 000

400 000

290 000

b) w pozostałych jednostkach

 

2 631

0

0

c) środki pieniężne i inne aktywa pieniężne

 

141 963

137 569

127 430

4. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe

 

7 174

2 162

6 640

Aktywa razem

 

1 949 856

1 818 556

1 593 519

PASYWA

 

 

 

 

I. Kapitał własny

 

1 153 621

1 169 711

1 158 894

1. Kapitał zakładowy

 

110 422

110 422

110 422

2. Kapitał zapasowy

 

327 668

327 667

327 609

3. Kapitał z aktualizacji wyceny

 

64 890

64 891

64 949

4. Pozostałe kapitały rezerwowe

 

615 385

598 339

541 915

5. Zysk (strata) z lat ubiegłych

 

0

0

112 739

6. Zysk (strata) netto

 

35 256

68 392

1 260

II. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania

 

796 235

648 845

434 625

1. Rezerwy na zobowiązania

 

86 717

92 663

78 156

1.1. Rezerwa z tytułu odroczonego podatku dochodowego

7

46 537

49 901

43 503

1.2. Rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne

6

38 889

42 523

31 013

a) długoterminowa

 

11 259

11 341

10 379

b) krótkoterminowa

 

27 630

31 182

20 634

1.3. Pozostałe rezerwy

6

1 291

239

3 640

a) długoterminowe

 

207

239

154

b) krótkoterminowe

 

1 084

0

3 486

2. Zobowiązania długoterminowe

 

2 904

3 682

4 048

2.1. Wobec pozostałych jednostek

 

2 904

3 682

4 048

3. Zobowiązania krótkoterminowe

 

706 614

552 500

352 421

3.1. Wobec jednostek powiązanych

 2

224 718

112 932

71 475

3.2. Wobec pozostałych jednostek

 

479 485

438 699

279 002

3.3. Fundusze specjalne

 

2 411

869

1 944

Pasywa razem

 

1 949 856

1 818 556

1 593 519

 

 

 

 

 

Wartość księgowa

 

1 153 621

1 169 711

1 158 894

Liczba akcji (w szt.)

 

13 802 750

13 802 750

13 802 750

Wartość księgowa na jedną akcję (w zł)

 

83,58

84,74

83,96

Rozwodniona liczba akcji (w szt.)

 

13 802 750

13 802 750

13 802 750

Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł)

 

83,58

84,74

83,96

 

 

Pozycje pozabilansowe

Ref.
Inf. Dod.

w tys. zł

30-06-2021

31-12-2020

30-06-2020

1. Należności warunkowe

 

0

0

0

2. Zobowiązania warunkowe

 

0

0

0

3. Inne (z tytułu)

 

8 983

10 082

8 700

- zobowiązania pozabilansowe z tytułu długoterminowej umowy na dostawę gazu

 

7 958

8 894

7 980

- zobowiązania pozabilansowe z tytułu długoterminowej umowy najmu ruchomości

 

1 025

1 188

720

Pozycje pozabilansowe, razem

 

8 983

10 082

8 700

 

 

Rachunek zysków i strat

Ref.
Inf. Dod.

w tys. zł

od 01-01-2021 do 30-06-2021

 

od 01-01-2020 do 30-06-2020

 

I. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług

 

1 142 290

 

797 811

 

- w tym od jednostek powiązanych

 

1 037 214

 

719 630

 

1. Przychody netto ze sprzedaży produktów i usług

22.1

1 027 328

 

717 543

 

2. Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów

22.2

114 962

 

80 268

 

II. Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów

 

1 086 562

 

751 304

 

- w tym od jednostek powiązanych

 

997 712

 

674 499

 

1. Koszt wytworzenia sprzedanych produktów

22.1

988 608

 

672 336

 

2. Wartość sprzedanych towarów i materiałów

 

97 954

 

78 968

 

III. Zysk (strata) brutto ze sprzedaży

 

55 728

 

46 507

 

IV. Koszty sprzedaży

22.2

6 256

 

6 920

 

V. Koszty ogólnego zarządu

 

4 439

 

4 054

 

VI. Zysk (strata) na sprzedaży

 

45 033

 

35 533

 

VII. Pozostałe przychody operacyjne

 

211

 

16 791

 

1. Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych

 

132

 

139

 

2. Dotacje

 

0

 

16 551

 

3. Inne przychody operacyjne

 

79

 

101

 

VIII. Pozostałe koszty operacyjne

 

2 315

 

36 790

 

1. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych

 

697

 

31

 

2. Inne koszty operacyjne

 

1 618

 

36 759

 

IX. Zysk (strata) z działalności operacyjnej

 

42 929

 

15 534

 

X. Przychody finansowe

 

1 776

 

2 554

 

1. Odsetki, w tym:

 

637

 

2 554

 

- od jednostek powiązanych

 

631

 

2 278

 

2. Inne

 

1 139

 

0

 

XI. Koszty finansowe

 

431

 

2 436

 

1. Odsetki, w tym:

 

431

 

798

 

- dla jednostek powiązanych

 

0

 

0

 

2. Inne

 

0

 

1 638

 

XII. Zysk (strata) brutto

 

44 274

 

15 652

 

XIII. Podatek dochodowy

 

9 018

 

14 392

 

a) część bieżąca

 

11 249

 

0

 

b) część odroczona

 

-2 231

 

14 392

 

XIV. Zysk (strata) netto

 

35 256

 

1 260

 

 

 

 

 

 

 

Zysk (strata) netto (zanualizowany)

 

102 388

 

40 412

 

Średnia ważona liczba akcji zwykłych (w szt.)

 

13 802 750

 

13 802 750

 

Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł)

 

7,42

 

2,93

 

Średnia ważona rozwodniona liczba akcji zwykłych (w szt.)

 

13 802 750

 

13 802 750

 

Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł)

 

7,42

 

2,93

 

 

 

Zestawienie zmian w kapitale własnym

w tys. zł

30-06-2021

31-12-2020

30-06-2020

I. Kapitał własny na początek okresu (BO)

1 169 711

1 157 634

1 157 634

I.a. Kapitał własny na początek okresu (BO), po uzgodnieniu do danych porównywalnych

1 169 711

1 157 634

1 157 634

1. Kapitał zakładowy na początek okresu

110 422

110 422

110 422

1.1. Kapitał zakładowy na koniec okresu

110 422

110 422

110 422

2. Kapitał zapasowy na początek okresu

327 667

327 609

327 609

2.1. Zmiany kapitału zapasowego

1

58

0

a) zwiększenia (z tytułu)

1

58

0

- przeniesienie z kapitału z aktualizacji wyceny kwot z aktualizacji wyceny środków trwałych zlikwidowanych - bieżący okres

1

58

0

2.2. Kapitał zapasowy na koniec okresu

327 668

327 667

327 609

3. Kapitał z aktualizacji wyceny na początek okresu

64 891

64 949

64 949

3.1. Zmiany kapitału z aktualizacji wyceny

-1

-58

0

a) zwiększenia (z tytułu)

0

0

0

b) zmniejszenia (z tytułu)

1

58

0

- przeniesienie na kapitał zapasowy kwot z aktualizacji wyceny środków trwałych zlikwidowanych - bieżący okres

1

58

0

3.2. Kapitał z aktualizacji wyceny na koniec okresu

64 890

64 891

64 949

4. Pozostałe kapitały rezerwowe na początek okresu

598 339

541 915

541 915

4.1. Zmiany pozostałych kapitałów rezerwowych

17 046

56 424

0

a) zwiększenia (z tytułu)

17 046

56 424

0

- przeznaczenie na kapitał rezerwowy z podziału zysku za lata 2020 i 2019, z możliwością podziału między akcjonariuszy

17 046

56 424

0

b) zmniejszenia (z tytułu)

0

0

0

4.2. Pozostałe kapitały rezerwowe na koniec okresu

615 385

598 339

541 915

5. Zysk (strata) z lat ubiegłych na początek okresu

68 392

112 739

112 739

5.1. Zysk z lat ubiegłych na początek okresu

68 392

112 739

112 739

5.2. Zysk z lat ubiegłych, na początek okresu, po uzgodnieniu do danych porównywalnych

68 392

112 739

112 739

a) zwiększenia (z tytułu)

0

0

0

- podziału zysku z lat ubiegłych

0

0

0

b) zmniejszenia (z tytułu)

68 392

112 739

0

- dywidenda dla akcjonariuszy

51 346

56 315

0

- przeznaczenie na kapitał rezerwowy z podziału zysku za lata 2020 i 2019, z możliwością podziału między akcjonariuszy

17 046

56 424

0

5.3. Zysk z lat ubiegłych na koniec okresu

0

0

112 739

5.4. Zysk (strata) z lat ubiegłych na koniec okresu

0

0

112 739

6. Wynik netto

35 256

68 392

1 260

a) zysk netto

35 256

68 392

1 260

II. Kapitał własny na koniec okresu (BZ)

1 153 621

1 169 711

1 158 894

III. Kapitał własny, po uwzględnieniu proponowanego podziału zysku (pokrycia straty)

1 153 621

1 169 711

1 158 894

 

 

Rachunek przepływu środków pieniężnych

w tys. zł

od 01-01-2021

do 30-06-2021

 

od 01-01-2020

do 30-06-2020

 

A. Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

 

 

 

 

I. Zysk (strata) netto

35 256

 

1 260

 

II. Korekty razem

24 858

 

-37 512

 

1. Amortyzacja

48 666

 

48 119

 

2. (Zyski) straty z tytułu różnic kursowych

373

 

-12

 

3. Odsetki i udziały w zyskach (dywidendy)

-461

 

-1 969

 

4. (Zysk) strata z działalności inwestycyjnej

-125

 

-139

 

5. Zmiana stanu rezerw

-5 946

 

-1 911

 

6. Zmiana stanu zapasów

-16 677

 

7 934

 

7. Zmiana stanu należności

-111 449

 

61 634

 

8. Zmiana stanu zobowiązań krótkoterminowych, z wyjątkiem pożyczek i kredytów

114 356

 

-154 599

 

9. Zmiana stanu rozliczeń międzyokresowych

-3 879

 

3 431

 

III. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej (I+/-II)

60 114

 

-36 252

 

B. Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej

 

 

 

 

I. Wpływy

61 230

 

62 923

 

1. Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych

599

 

645

 

2. Z aktywów finansowych, w tym:

631

 

2 278

 

a) w jednostkach powiązanych

631

 

2 278

 

- odsetki

631

 

2 278

 

3 . Inne wpływy inwestycyjne

60 000

 

60 000

 

II. Wydatki

115 003

 

29 368

 

1. Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych

55 003

 

29 368

 

2. Inne wydatki inwestycyjne

60 000

 

0

 

III. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej (I-II)

-53 773

 

33 555

 

C. Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej

 

 

 

 

I. Wpływy

0

 

0

 

II. Wydatki

1 574

 

1 791

 

1. Płatności zobowiązań z tytułu umów leasingu finansowego

1 404

 

1 483

 

2. Odsetki

170

 

308

 

III. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej (I-II)

-1 574

 

-1 791

 

D. Przepływy pieniężne netto, razem (A.III+/-B.III+/-C.III)

4 767

 

-4 488

 

E. Bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych, w tym:

4 394

 

-4 476

 

- zmiana stanu środków pieniężnych z tytułu różnic kursowych

-373

 

12

 

F. Środki pieniężne na początek okresu

137 182

 

131 916

 

G. Środki pieniężne na koniec okresu (F+/-D), w tym:

141 949

 

127 428

 

- o ograniczonej możliwości dysponowania

2 896

 

2 146

 

 

 

Niezgodności pomiędzy bilansowymi zmianami:

 

 

 

a) stanu należności oraz zmianami stanu tych pozycji wykazanymi w rachunku przepływu środków pieniężnych:

Okres

od 01-01-2021

do 30-06-2021

 

od 01-01-2020

do 30-06-2020

zmiana bilansowa

-108 818

 

61 634

zmiana stanu weksli

-2 631

 

0

z terminem wykupu powyżej 3 m-cy (w bilansie prezentowane w pozycji Krótkoterminowe aktywa finansowe)

 

 

 

W rachunku przepływów pieniężnych

-111 449

 

61 634

 

 

 

 

b) stanu zobowiązań oraz zmianami stanu tych pozycji wykazanymi w rachunku przepływu środków pieniężnych:

Okres

od 01-01-2021

do 30-06-2021

 

od 01-01-2020

do 30-06-2020

zmiana bilansowa

154 114

 

-156 521

Korekty:

 

 

 

zmiana stanu zobowiązań z tytułu środków trwałych w budowie

11 420

 

1 967

zmiana stanu zobowiązań krótkoterminowych z tytułu leasingu finansowego

168

 

-45

zmiana stanu zobowiązań z tytułu dywidendy

-51 346

 

0

Korekty razem

-39 758

 

1 922

W rachunku przepływów pieniężnych

114 356

 

-154 599


 

3.  INFORMACJA DODATKOWA DO RAPORTU ZA I PÓŁROCZE 2021 R.

1. Zasady rachunkowości przyjęte przy sporządzaniu raportu

Raport półroczny za pierwsze półrocze 2021 r. został sporządzony stosownie do przepisów Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. z późniejszymi zmianami oraz stosownie do zasad prowadzenia rachunkowości obowiązujących w Spółce.

Dane zawarte w raporcie zostały sporządzone z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego netto określonych na dzień bilansowy 30 czerwca 2021 r.

Zasady rachunkowości nie uległy zmianie w stosunku do opisanych w raporcie rocznym za rok 2020, przekazanym do publicznej wiadomości w dniu 22 kwietnia 2021 r.

 

2. Informacja o kwotach i rodzajach pozycji wpływających na aktywa, zobowiązania, kapitał własny, wynik netto lub przepływy pieniężne, które są nietypowe ze względu na ich rodzaj, wartość lub częstotliwość

W okresie pierwszego półrocza 2021 r. wystąpił wzrost zobowiązań krótkoterminowych wobec jednostek powiązanych.

 

w tys. zł

30-06-2021

31-12-2020

odchylenie

Zobowiązania krótkoterminowe wobec jednostek powiązanych, w tym:

224 718

112 932

111 786

zobowiązania handlowe

129 091

112 932

16 159

rezerwy na zobowiązania

50 827

0

50 827

zobowiązania z tytułu dywidendy

44 800

0

44 800

 

Rezerwa na zobowiązania dotyczy kwot należnych podmiotowi powiązanemu z tytułu korekty cen produktów do poziomu umownej marży operacyjnej.

 

3. Sezonowość, cykliczność działalności 

Działalność Spółki nie charakteryzuje się silną sezonowością, jednakże czynniki zewnętrzne takie jak sytuacja makroekonomiczna, warunki pogodowe czy zachowania konsumentów mogą wpływać na kształtowanie się przychodów ze sprzedaży w poszczególnych częściach roku (sprzedaż opon letnich oraz sprzedaż opon zimowych).

 

4. Odpisy aktualizujące wartość zapasów

Nie wystąpiły.

5. Odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości aktywów finansowych, rzeczowych aktywów trwałych, wartości niematerialnych i prawnych lub innych aktywów

Nie wystąpiły.

 

6. Informacje o utworzeniu, zwiększeniu, wykorzystaniu i rozwiązaniu rezerw na dzień 30 czerwca 2021 r.

 

Rezerwy krótkoterminowe

w tys. zł

 

Rezerwa na świadczenia pracownicze

 

Stan na początek okresu

31 182

 

- zwiększenia: utworzenie rezerwy

30 347

 

- zmniejszenia: rozwiązanie/wykorzystanie rezerwy

33 899

 

Stan na koniec okresu

27 630

 

Rezerwa na restrukturyzację

 

Stan na początek okresu

0

 

- zwiększenia: utworzenie rezerwy

1 084

 

- zmniejszenia: rozwiązanie/wykorzystanie rezerwy

0

 

Stan na koniec okresu

1 084

 

 


Rezerwy długoterminowe

w tys. zł

 

Rezerwa na świadczenia emerytalne

 

Stan na początek okresu

11 341

 

- zwiększenia: utworzenie rezerwy

204

 

- zmniejszenia: rozwiązanie/wykorzystanie rezerwy

286

 

Stan na koniec okresu

11 259

 

Rezerwa na udzielone gwarancje na ogumienie

 

Stan na początek okresu

239

 

- zwiększenia: utworzenie rezerwy

42

 

- zmniejszenia: rozwiązanie/wykorzystanie rezerwy

74

 

Stan na koniec okresu

207

 

 

7. Rezerwy i aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego

Stan rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniósł 46,5 mln zł i spadł o 3,4 mln zł w stosunku do stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. Spadek rezerwy wynika głównie z różnicy stawek amortyzacji dla celów podatkowych i księgowych.

Stan aktywa z tytułu podatku odroczonego na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniósł 17,9 mln zł i obniżył się o 1,1 mln zł w stosunku do stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. Różnice stanu aktywów z tytułu podatku odroczonego spowodowane są w głównej mierze obniżeniem kwoty rezerw na świadczenia pracownicze i odpisu aktualizującego należności od klientów.

 

8. Istotne transakcje nabycia i sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych

W pierwszym półroczu 2021 r. nie wystąpiły istotne transakcje sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych.

W pierwszym półroczu 2021 r. wystąpiły istotne zwiększenia rzeczowych aktywów trwałych, głównie maszyn branżowych na wartość 43,6 mln zł.

 

9. Istotne zobowiązania z tytułu zakupu rzeczowych aktywów trwałych

Nie wystąpiły.

 

10. Istotne rozliczenia z tytułu spraw sądowych

Nie wystąpiły.

 

11. Korekty błędów poprzednich okresów

Nie wystąpiły.

 

12. Informacje na temat zmian sytuacji gospodarczej i warunków prowadzenia działalności, które mają istotny wpływ na wartość godziwą aktywów finansowych i zobowiązań finansowych

Nie wystąpiły.

 

13. Informacje o niespłaceniu kredytu lub pożyczki lub naruszeniu istotnych postanowień umowy kredytu lub pożyczki

Nie wystąpiły.

 

14. Informacje o zawarciu jednej lub wielu transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli pojedynczo lub łącznie są one istotne i zostały zawarte na innych warunkach niż rynkowe

W okresie pierwszego półrocza 2021 r. Spółka nie zawarła transakcji z podmiotami powiązanymi na warunkach innych niż rynkowe.

 

15. Instrumenty finansowe wyceniane wg wartości godziwej - zmiana sposobu jej ustalenia

Spółka nie wycenia instrumentów finansowych wg wartości godziwej.

 

16. Zmiany w klasyfikacji aktywów finansowych w wyniku zmiany celu lub wykorzystania tych aktywów

Nie wystąpiły.

 

17. Emisja, wykup i spłata nie udziałowych i kapitałowych papierów wartościowych

Spółka nie emitowała w bieżącym okresie ani w przeszłości nie udziałowych lub kapitałowych papierów wartościowych.

 

18. Dywidenda

Uchwałą Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. z dnia 23 czerwca 2021 r. przeznaczono kwotę 51 346 230,00 zł (słownie: pięćdziesiąt jeden milionów trzysta czterdzieści sześć tysięcy dwieście trzydzieści złotych 00/100) na dywidendę̨ dla akcjonariuszy w wysokości 3,72 zł na jedną akcję, ustalając dzień 20 września 2021 r. jako dzień nabycia praw do dywidendy (dzień dywidendy) oraz dzień 17 grudnia 2021 r. jako termin wypłaty dywidendy.

 

19. Znaczące zdarzenia, które wystąpiły po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego

Ukonstytuowanie się Rady Nadzorczej oraz powołanie członków Komitetu Audytu

W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 14/2021 z 23 czerwca 2021 r., w związku z powołaniem przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki członków Rady Nadzorczej na nową kadencję rozpoczynającą się 23 czerwca 2021 r. – raportem bieżącym nr 17/2021 Spółka poinformowała, że 20 lipca 2021 r., na swoim pierwszym posiedzeniu, Rada Nadzorcza Spółki ukonstytuowała się.

Rada Nadzorcza, działając na podstawie § 15 ust. 1 Statutu Spółki, wybrała ze swego grona: Pana Jacka Pryczka – na Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Pana François Colin de Verdière – na Zastępcę Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Pana Andrzeja Kowala – na Sekretarza Rady Nadzorczej.

Ponadto, na posiedzeniu w dniu 20 lipca 2021 r., Rada Nadzorcza Spółki powołała Komitet Audytu w następującym składzie: Pan Andrzej Kowal – Członek Komitetu Audytu, Pan Łukasz Rędziniak – Członek Komitetu Audytu, Pan Lourens Roets – Członek Komitetu Audytu.

Powołanie Przewodniczącego Komitetu Audytu

Raportem bieżącym nr 18/2021 z 20 lipca 2021 r. Spółka poinformowała, że w dniu 20 lipca 2021 r. Komitet Audytu Rady Nadzorczej Spółki wybrał ze swego grona Pana Andrzeja Kowala na Przewodniczącego Komitetu Audytu.

Rezygnacja Członka Rady Nadzorczej

Dnia 2 września 2021 r. Spółka otrzymała informację o rezygnacji Pana Łukasza Rędziniaka z funkcji członka Rady Nadzorczej Spółki z dniem 2 września 2021 r., o czym poinformowała raportem bieżącym nr 19/2021. Powody rezygnacji nie zostały wskazane.

Powołanie Członka Rady Nadzorczej oraz Członka Komitetu Audytu

Dnia 6 września 2021 r. raportem bieżącym nr 20/2021 Zarząd Spółki poinformował, że w dniu 6 września 2021 r. Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powołaniu do składu Rady Nadzorczej Pani Agnieszki Joanny Modras, na podstawie § 14 ust. 4 Statutu Spółki oraz § 3 ust. 4 Regulaminu Rady Nadzorczej. Ponadto, na tym samym posiedzeniu, Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powołaniu Pani Agnieszki Joanny Modras na Członka Komitetu Audytu.

Uchwały weszły w życie w dniu podjęcia.

 

Skład Rady Nadzorczej na dzień 30.06.2021 r.

Jacek Pryczek - Członek Rady Nadzorczej

François Colin de Verdière - Członek Rady Nadzorczej

Łukasz Rędziniak - Niezależny Członek Rady Nadzorczej

Andrzej Kowal - Niezależny Członek Rady Nadzorczej

Vincent Ganier - Członek Rady Nadzorczej

Lourens Roets - Członek Rady Nadzorczej

Michaël De Schrijver - Członek Rady Nadzorczej

Marek Piękoś - Członek Rady Nadzorczej

 

Skład Rady Nadzorczej na dzień publikacji raportu:

Jacek Pryczek - Przewodniczący Rady Nadzorczej

François Colin de Verdière - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej

Andrzej Kowal - Sekretarz Rady Nadzorczej

Agnieszka Joanna Modras - Niezależny Członek Rady Nadzorczej

Vincent Ganier - Członek Rady Nadzorczej

Lourens Roets - Członek Rady Nadzorczej

Michaël De Schrijver - Członek Rady Nadzorczej

Marek Piękoś - Członek Rady Nadzorczej

 

20. Zmiany zobowiązań warunkowych i aktywów warunkowych, które nastąpiły od zakończenia ostatniego roku obrotowego

Zobowiązania warunkowe z tytułu programu dyskonta weksli na dzień bilansowy 30 czerwca 2021 r. wynoszą 14 294 tys. zł, jest to spadek w stosunku do końca roku o 15 705 tys. zł. Na dzień prezentacji sprawozdania półrocznego wartość niespłaconych przez klientów weksli wynosi 0 zł. 

 

21. Inne informacje mogące w istotny sposób wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego

 

21.1 Wpływ pandemii COVID-19

Zarząd kontynuuje monitorowanie wpływu pandemii COVID-19 na aspekty finansowe, biznesowe oraz operacyjne Spółki i podejmuje adekwatne decyzje zapewniające ciągłość działania oraz bezpieczną i stabilną sytuację firmy. Skala działalności operacyjnej Spółki jest i będzie dostosowywana do aktualnej sytuacji rynkowej.

1. Zapewnienie ciągłości działania:

a) Zespół ds. zapewnienia ciągłości biznesu

Pomimo trwającej pandemii Zarząd podtrzymuje, że przyjęcie zasady kontynuacji działalności jest zasadne. W Spółce funkcjonuje zespół ds. zapewnienia ciągłości działania składający się z przedstawicieli kluczowych funkcji, który w ramach regularnych spotkań wypracowuje działania mające zapewnić ciągłość funkcjonowania Spółki w oparciu o istniejące procedury korporacyjne. Zespół raportuje swoje działania do Zarządu Spółki.

b) Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom

Spółka kontynuuje działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa swoim pracownikom. W dalszym ciągu obowiązują: ograniczenie podróży służbowych oraz ilości wizyt na terenie zakładu produkcyjnego, a także specjalne procedury dotyczące zachowania zasad higieny na terenie zakładu i w kontaktach międzyludzkich. Na terenie zakładu zapewniana jest dostępność środków dezynfekujących i środków ochronnych, a pracownicy, których praca może być wykonywana bez konieczności fizycznej obecności w firmie, mogą pracować w ramach pracy zdalnej. W maju 2021 r. Spółka przystąpiła do programu szczepień w zakładach pracy w ramach Narodowego Programu Szczepień umożliwiając zainteresowanym pracownikom oraz ich rodzinom szczepienie przeciwko COVID-19 (przy współpracy z lokalną przychodnią).

c) Monitorowanie sytuacji rynkowej

Spółka na bieżąco monitoruje sytuację rynkową i poziom zamówień, aby dostosować swoją działalność do zmieniającej się sytuacji rynkowej.

d) Monitorowanie łańcucha dostaw materiałów i usług

Spółka monitoruje stan dostaw strategicznych surowców i innych materiałów oraz usług niezbędnych do zapewnienia ciągłości produkcji.

2. Zabezpieczenie długoterminowej stabilności finansowej Spółki:

a) Ochrona płynności finansowej

Zarząd na bieżąco monitoruje stan płynności finansowej Spółki. Dotychczasowa odpowiedzialna polityka finansowa Spółki wpływa pozytywnie na aktualny stan gotówki, który w obecnej sytuacji jest jednym z kluczowych czynników zapewniających bezpieczeństwo finansowe w ujęciu długoterminowym. Spółka bez zakłóceń realizuje wszystkie zobowiązania handlowe wobec kontrahentów, zobowiązania wobec pracowników oraz wszelkie zobowiązania publiczno-prawne.

b) Monitorowanie stanu pożyczek

Na dzień bilansowy 30 czerwca 2021 r. stan pożyczek do Goodyear wyniósł 400,0 mln zł, jednak Spółka przypomina, że w ramach umów pożyczek Goodyear S.A. udziela gwarancji natychmiastowej spłaty przed terminem, w sytuacji, gdy Spółka się o to zwróci. Kapitał nie jest więc „zamrożony” i można skorzystać z niego w każdej chwili, gdy zajdzie taka potrzeba, bez utraty odsetek.

c) Spłacanie należności przez klientów

Spółka na bieżąco kontroluje stan spłacania należności przez swoich klientów i będzie podejmować odpowiednie działania w sytuacji pojawienia się informacji o problemach finansowych swoich partnerów handlowych.

d) Optymalizacja kosztów

Spółka na bieżąco analizuje swoje zaplanowane aktywności biznesowe i dostosowuje terminy ich realizacji do aktualnych warunków rynkowych.

3. Kontynuowanie działalności sprzedażowej i dystrybucyjnej

Spółka prowadzi działalność sprzedażową i dystrybucyjną pozostając w bliskim kontakcie ze swoimi partnerami biznesowymi. Spółka zapewnia dostawy opon dla swoich klientów i współpracuje przy wypracowywaniu najbardziej optymalnych rozwiązań handlowych w zmieniających się i niepewnych warunkach rynkowych.

21.2 Wyniki kontroli podatkowych

Raportem bieżącym nr 6/2021 opublikowanym dnia 17 maja 2021 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o otrzymaniu wyniku kontroli celno-skarbowej przeprowadzonej przez Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w zakresie wywiązywania się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2016 oraz 2017 („Kontrola”, „Wynik kontroli”). W okresie objętym Kontrolą Spółka jako płatnik korzystała na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źródła w odniesieniu do należności licencyjnych z tytułu umowy o pomocy technicznej i udzielaniu licencji (o zawarciu której poinformowała w raporcie bieżącym nr 17/2014, a o rozwiązaniu której od 1 stycznia 2018 r. poinformowała w raporcie bieżącym nr 2/2018). W Wyniku kontroli stwierdzono, że Spółka w sposób nieuprawniony korzystała ze zwolnienia z poboru podatku u źródła. Spółka nie zgadza się z Wynikiem kontroli i uważa, że korzystanie z ww. zwolnienia było prawidłowe.

 

Raportem bieżącym nr 8/2021 opublikowanym dnia 20 maja 2021 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o podjęciu decyzji o zapłacie przez Spółkę zaległości podatkowej za rok 2016 w wysokości 7,3 mln zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 2,8 mln zł oraz zapłacie zaległości podatkowej za rok 2017 w wysokości 8,2 mln zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 2,5 mln zł. Jednocześnie Zarząd poinformował, że powyższe zaległości wraz z odsetkami zostaną zwrócone Spółce przez podmioty dominujące Spółki, tj. The Goodyear Tire & Rubber Company z siedzibą w Akron, Ohio, USA oraz Goodyear S.A. z siedzibą w Colmar-Berg, Luksemburg, a tym samym zapłata wyżej wymienionych kwot nie wpłynie na wynik finansowy Spółki.

 

Zapłata wyżej wymienionych kwot oraz ich zwrot nastąpiła w miesiącu maju 2021 r., i nie wpłynęła istotnie na wynik finansowy Spółki za pierwsze półrocze 2021 r.

Raportem bieżącym nr 7/2020 opublikowanym dnia 24 kwietnia 2020 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o otrzymaniu wyniku kontroli celno-skarbowej przeprowadzonej przez Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w zakresie wywiązywania się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2014 („Kontrola”, „Wynik kontroli”). W okresie objętym Kontrolą Spółka jako płatnik korzystała na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źródła w odniesieniu do należności licencyjnych z tytułu umowy o pomocy technicznej i udzielaniu licencji (o zawarciu której poinformowała w raporcie bieżącym nr 17/2014, a o rozwiązaniu której od 1 stycznia 2018 r. poinformowała w raporcie bieżącym nr 2/2018). W Wyniku kontroli stwierdzono, że Spółka w sposób nieuprawniony korzystała ze zwolnienia z poboru podatku u źródła. Spółka nie zgadza się z Wynikiem kontroli i uważa, że korzystanie z ww. zwolnienia było prawidłowe.

Raportem bieżącym nr 11/2021 opublikowanym dnia 16 czerwca 2021 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o podjęciu decyzji o zapłacie przez Spółkę zaległości podatkowej za rok 2014 w wysokości 6,7 mln zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 3,5 mln zł. Jednocześnie Zarząd poinformował, że powyższe zaległości wraz z odsetkami zostaną zwrócone Spółce przez podmioty dominujące Spółki, tj. The Goodyear Tire & Rubber Company z siedzibą w Akron, Ohio, USA oraz Goodyear S.A. z siedzibą w Colmar-Berg, Luksemburg, a tym samym zapłata wyżej wymienionych kwot nie wpłynie na wynik finansowy Spółki.

 

Zapłata wyżej wymienionych kwot oraz ich zwrot nastąpiła w miesiącu czerwcu 2021 r., i nie wpłynęła istotnie na wynik finansowy Spółki za pierwsze półrocze 2021 r.

Raportem bieżącym nr 10/2020 opublikowanym dnia 18 maja 2020 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o otrzymaniu wyniku kontroli celno-skarbowej przeprowadzonej przez Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w zakresie wywiązywania się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2015 („Kontrola”, „Wynik kontroli”). W okresie objętym Kontrolą Spółka jako płatnik korzystała na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źródła w odniesieniu do należności licencyjnych z tytułu umowy o pomocy technicznej i udzielaniu licencji (o zawarciu której poinformowała w raporcie bieżącym nr 17/2014, a o rozwiązaniu której od 1 stycznia 2018 r. poinformowała w raporcie bieżącym nr 2/2018). W Wyniku kontroli stwierdzono, że Spółka w sposób nieuprawniony korzystała ze zwolnienia z poboru podatku u źródła. Spółka nie zgadza się z Wynikiem kontroli i uważa, że korzystanie z ww. zwolnienia było prawidłowe.

Raportem bieżącym nr 11/2021 opublikowanym dnia 16 czerwca 2021 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o podjęciu decyzji o zapłacie zaległości podatkowej za rok 2015 w wysokości 8,0 mln zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 3,8 mln zł. Jednocześnie Zarząd poinformował iż powyższe zaległości wraz z odsetkami zostaną zwrócone Spółce przez podmioty dominujące Spółki, tj. The Goodyear Tire & Rubber Company z siedzibą w Akron, Ohio, USA oraz Goodyear S.A. z siedzibą w Colmar-Berg, Luksemburg, a tym samym zapłata wyżej wymienionych kwot nie wpłynie na wynik finansowy Spółki.

 

Zapłata wyżej wymienionych kwot oraz ich zwrot nastąpiła w miesiącu czerwcu 2021 r., i nie wpłynęła istotnie na wynik finansowy Spółki za pierwsze półrocze 2021 r.

 

Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. podjął decyzję o korekcie zobowiązań podatkowych w zakresie wywiązywania się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2018 i zapłaty podatku w kwocie 1,8 mln zł oraz odsetek za zwłokę w kwocie 0,5 mln zł. Zapłata nastąpiła w miesiącu czerwcu 2021 r. Zaległość podatkowa wraz z odsetkami została zwrócone Spółce przez podmioty dominujące Spółki, tj. The Goodyear Tire & Rubber Company z siedzibą w Akron, Ohio, USA oraz Goodyear S.A. z siedzibą w Colmar-Berg, Luksemburg w miesiącu czerwcu 2021 r. Tym samym zapłata wyżej wymienionych kwot nie wpłynęła istotnie na wynik finansowy Spółki za pierwsze półrocze 2021 r.

23 sierpnia 2021 r. Spółka otrzymała wynik kontroli celno-skarbowej prowadzonej przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Krakowie wszczętej w dniu 19 sierpnia 2019 r., w zakresie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w zakresie opodatkowania dochodów osiągniętych za 2016 r. W toku przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej stwierdzono nieprawidłowości w zakresie: 1) ustalenia wysokości wynagrodzenia z tytułu pożyczek udzielonych w 2016 roku przez Spółkę dla podmiotu powiązanego Goodyear S.A. z siedzibą w Luksemburgu, 2) wykazania kosztów wypłaconych odpraw pracownikom Spółki w związku z dokonaną restrukturyzacją zatrudnienia. W toku prowadzonej kontroli stwierdzono, że Firma Oponiarska Dębica S.A. zaniżyła przychód za 2016 r. o kwotę 241.979,45 zł. Przychód ten należy zakwalifikować jako związany z działalnością pozastrefową. Ponadto stwierdzono, że Spółka nieprawidłowo wykazała w rozliczeniu podatku dochodowego za 2016 r. kwotę 879.921,21 zł jako przychód oraz jako koszt uzyskania przychodu.

23 sierpnia 2021 r. Spółka otrzymała wynik kontroli celno-skarbowej prowadzonej przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Krakowie wszczętej w dniu 9 czerwca 2020 r., w zakresie przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów osiągniętych za 2017 r. W toku przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej stwierdzono nieprawidłowości w zakresie: 1) ustalenia wysokości wynagrodzenia otrzymywanego przez Spółę w badanym okresie z tytułu udzielonych pożyczek na rzecz podmiotu powiązanego Goodyear S.A. z siedzibą w Luksemburgu, 2) zawyżenia kosztów uzyskania przychodów związanych z restrukturyzacją zatrudnienia. W toku prowadzonej kontroli stwierdzono, że Firma Oponiarska Dębica S.A. zaniżyła przychód za 2017 r. o kwotę 678.760,27 zł.  Stwierdzono również, że Spółka zawyżyła koszty działalności strefowej (zwolnionej) o kwotę 291.804,63 zł. 

Po zapoznaniu się z wynikami ww. dwóch kontroli i przeanalizowaniu dostępnych scenariuszy dalszego działania, Spółka podjęła decyzję o dostosowaniu swoich rozliczeń za lata 2016 i 2017 do wyników kontroli i w dniu 26 sierpnia 2021 r. dokonała wpłat zaległości podatkowej w wysokości 115.952 zł wraz z odsetkami w kwocie 31.539 zł.

22. Pozostałe informacje

22.1 W sprawozdaniu półrocznym za 2021 r. nastąpiła zmiana prezentacyjna względem sprawozdania półrocznego 2020, odnośnie usług uszczelniania opon świadczonych dla podmiotu powiązanego. W roku 2021 usługi te prezentowane są w szyku rozstawnym, tj osobno w pozycji przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług (RZiS poz I.1) oraz koszty sprzedanych produktów towarów i materiałów (RZiS poz II.1). W analogicznym okresie roku poprzedniego usługi te były prezentowane w pozycji przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług (RZiS poz I.1) w kwocie marży uzyskanej z tego tytułu, zatem wartość przychodów i wartość kosztów była niższa odpowiednio o 6 795,8 tys zł. Zmiana ta ma neutralny wpływ na poziom zysku operacyjnego oraz marży zysku operacyjnego.

 

22.2. W sprawozdaniu półrocznym za 2021 r. nastąpiła zmiana prezentacyjna w zakresie premii pieniężnych należnych dla klientów z kosztów sprzedaży do kosztów zmniejszających sprzedaż. Wartość premii pieniężnych w pierwszym półroczu 2020 r. ujętych w kosztach sprzedaży wyniosła 1 437,2 tys. zł. Zmiana ta ma neutralny wpływ na poziom zysku operacyjnego oraz marży zysku operacyjnego.


4.  SPRAWOZDANIE ZARZĄDU (PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI EMITENTA)

Półroczne sprawozdanie Zarządu z działalności T.C. Dębica S.A. za I półrocze 2021 r.

1. Zasady rachunkowości przyjęte przy sporządzaniu raportu

Raport półroczny za pierwsze półrocze 2021 r. został sporządzony stosownie do przepisów Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. z późniejszymi zmianami oraz stosownie do zasad prowadzenia rachunkowości obowiązujących w Spółce.

Dane zawarte w raporcie zostały sporządzone z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego netto określonych na dzień 30 czerwca 2021 r.

Zasady rachunkowości nie uległy zmianie w stosunku do opisanych w raporcie rocznym za rok 2020, przekazanym do publicznej wiadomości w dniu 22 kwietnia 2021 r.

 

2. Podstawowe zagrożenia i ryzyka związane z pozostałymi miesiącami roku obrotowego

Podstawowymi zagrożeniami i ryzykami związanymi z pozostałymi miesiącami roku obrotowego mogą być:

a) poziom zamówień od klientów Spółki: podmiotów powiązanych i niepowiązanych;

b) wpływ pandemii COVID-19 na działalność produkcyjną;

c) zmiana kursów walutowych, głównie euro i dolara amerykańskiego;

d) koszty surowców: zmiany cen surowców, które przekładają się na koszty działalności Spółki.

 

3. Zwięzły opis istonych dokonań lub niepowodzeń emitenta w okresie I półrocza wraz z wykazem najważniejszych zdarzeń dotyczących emitenta

W pierwszym półroczu 2021 r. Firma Oponiarska Dębica S.A. uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 1 142,3 mln zł, o 43,2 proc. wyższe niż w pierwszym półroczu 2020 r.

Za drugi kwartał 2021 r. odnotowano wzrost przychodów ze sprzedaży o 97,9 proc. r/r.

Zysk netto za pierwsze półrocze 2021 r. wyniósł 35,3 mln zł, czyli o 34,0 mln zł więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

 

4. Czynniki i zdarzenia (w tym o nietypowym charakterze) mające istotny wpływ na skrócone sprawozdanie finansowe

 

Komentarz do Rachunku zysków i strat (RZiS)

Przychody ze sprzedaży ogółem (RZiS poz. I) w pierwszym półroczu 2021 r. wyniosły 1 142,3 mln zł, o 43,2 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2020 r. Zysk brutto ze sprzedaży ogółem za pierwsze półrocze 2021 r. wyniósł 55,7 mln zł, marża zysku brutto w relacji do całości przychodów wyniosła 4,9 proc. Dla porównania zysk brutto ze sprzedaży ogółem za pierwsze półrocze 2020 r. wynosił 46,5 mln zł, a jego marża w relacji do całości przychodów wyniosła 5,8 proc.

Sprzedaż do podmiotów powiązanych za pierwsze półrocze 2021 r. wyniosła 1 037,2 mln zł, tj. o 317,6 mln zł więcej w stosunku do pierwszego półrocza 2020 r. Za 6 miesięcy 2021 r. sprzedaż ta stanowiła 90,8 proc. sprzedaży ogółem, wobec 90,2 proc. w analogicznym okresie 2020 r. Zysk brutto ze sprzedaży do jednostek powiązanych za pierwsze półrocze 2021 wyniósł 39,5 mln zł i był niższy o 5,6 mln zł w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Marża zysku brutto w relacji do przychodów od tych podmiotów wyniosła 3,8 proc. wobec 6,3 proc. w analogicznym okresie 2020 r.

Sprzedaż do podmiotów niepowiązanych wyniosła 105,1 mln zł, i wzrosła o 34,4 proc. r/r. Zysk brutto ze sprzedaży do jednostek niepowiązanych za pierwsze półrocze 2021 r. osiągnięty na poziomie 16,2 mln zł był wyższy o 14,8 mln zł w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Marża zysku brutto w relacji do przychodów od tych podmiotów wzrosła z 1,8 proc. do 15,4 proc. r/r.

Jednostkowe koszty wytworzenia w pierwszym półroczu 2021 r. są niższe o 8,4 proc.
w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadek wynika z wyższego poziomu produkcji w pierwszym półroczu 2021 r. wobec analogicznego okresu roku ubiegłego, kiedy nastąpiło ograniczenie produkcji na skutek pandemii koronawirusa.

Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (RZiS poz. IV i V) wyniosły 10,7 mln zł, o 0,3 mln zł mniej niż w pierwszym półroczu 2020 r. Udział tych kosztów w wartości przychodów ze sprzedaży ogółem wyniósł 0,9 proc. wobec 1,4 proc. za pierwsze półrocze roku ubiegłego. 

Wynik na pozostałej działalności operacyjnej (RZiS poz. VII i VIII)  za pierwsze półrocze 2021 r. jest kosztem w kwocie 2,1 mln zł wobec kosztu 20,0 mln zł w pierwszym półroczu 2020 r.

Za 6 miesięcy 2021 r. wystąpiły koszty złych długów w kwocie 0,7 mln zł, o 0,7 mln zł więcej w porównaniu do wyniku w analogicznym okresie roku ubiegłego.

W pierwszym półroczu 2021 r. poniesiono koszty likwidacji środków trwałych w wysokości 0,1 mln PLN, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego takich kosztów nie poniesiono.

Za 6 miesięcy 2021 r. uzyskano zysk ze sprzedaży środków trwałych w wysokości 0,1 mln PLN, czyli podobnie jak w analogicznym okresie roku ubiegłego.

W pierwszym półroczu 2021 r. wystąpiły koszty restrukturyzacji w wysokości 1,1 mln PLN, podczas gdy w pierwszym półroczu roku ubiegłego takie koszty nie wystąpiły.

W pierwszym półroczu 2021 r. nie wystąpiły koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych, podczas gdy za 6 miesięcy 2020 r. koszty te wyniosły 36,4 mln PLN.

W pierwszym półroczu 2020 r. uzyskano dotację w wysokości 16,6 mln zł w ramach wsparcia w związku z wystąpieniem pandemii koronawirusa, podczas gdy w pierwszym półroczu 2021 r. taki przychód nie wystąpił.

Inne pozostałe koszty operacyjne wyniosły 0,3 mln zł i utrzymały się na podobnym poziomie w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) (RZiS poz. IX) wyniósł 42,9 mln zł, jest to o 27,4 mln zł więcej r/r, a marża EBIT-u w relacji do przychodów ze sprzedaży ogółem wzrosła do 3,8 proc. wobec 1,9 proc. w pierwszym półroczu 2020 r.

Działalność finansowa (RZiS poz. X i XI) za pierwsze półrocze 2021 r. wygenerowała zysk w wysokości 1,3 mln zł wobec zysku 0,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.

Na taki poziom wyniku z działalności finansowej miały wpływ:

a)  dodatnie różnice kursowe w kwocie 1,1 mln PLN, o 2,7 mln PLN wyższe w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r.;

b)  odsetki od udzielonej pożyczki podmiotom powiązanym w kwocie 0,6 mln PLN, o 1,7 mln PLN mniej w porówaniu z pierwszym półroczem 2020 r.;

c)  brak przychodów finansowych od wolnych środków, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego przychody finansowe od wolnych środków wygenerowały przychód w wysokości 0,2 mln zł;

d)  koszty dyskonta weksli i pozostałych odsetek wynoszące 0,4 mln zł, wobec 0,8 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Zysk brutto (RZiS poz. XII) przed opodatkowaniem za pierwsze półrocze 2021 r. wyniósł 44,3 mln zł, tj. o 28,6 mln zł więcej r/r.

Spółka zakończyła korzystanie z należnej ulgi podatkowej w roku 2020 i począwszy od roku 2021 całość dochodu opodatkowana jest podstawową stawką podatkową. Efektywna stawka podatkowa za pierwsze półrocze 2021 r. wyniosła 20,4 proc.

Zysk netto (RZiS poz. XIV) za pierwsze półrocze 2021 r. wyniósł 35,3 mln zł, o 34,0 mln zł więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

 

Komentarz do Bilansu (Bs)

Suma bilansowa na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniosła 1 949,9 mln zł i wzrosła w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. o 131,3 mln zł.

Aktywa trwałe (Bs Aktywa poz. I) na koniec czerwca 2021 r. wyniosły 779,1 mln zł i były niższe o 6,2 mln zł porównując stan z początku 2021 r.

Wartość rzeczowych aktywów trwałych obniżyła się o 5,1 mln zł, z czego:

a) zakończone programy inwestycyjne zwiększyły majątek trwały o 43,6 mln zł,

b) amortyzacja istniejącego majątku trwałego obniżyła jego wartość o 48,7 mln zł.

Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego wyniosły 17,9 mln zł, jest to spadek o 1,1 mln zł w stosunku do początku 2021 r.

Aktywa obrotowe (Bs Aktywa poz. II) wyniosły 1 170,7 mln zł i wzrosły w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. o 137,5 mln zł.

Zapasy wzrosły o 16,7 mln zł do poziomu 119,0 mln zł, w poszczególnych kategoriach:

a) zapas surowców i materiałów o 12,0 mln zł do poziomu 81,0 mln zł,

b) produkcja w toku o 2,8 mln zł do poziomu 34,3 mln zł,

c) wyroby gotowe o 1,5 mln zł do poziomu 3,3 mln zł,

d) towary do poziomu 0,4 mln zł.

Należności krótkoterminowe wyniosły 500,0 mln zł i wzrosły o 108,8 mln zł w stosunku do początku 2021 r., w tym: od jednostek powiązanych o 85,1 mln zł, a od pozostałych jednostek o 23,7 mln zł.

Krótkoterminowe aktywa finansowe wyniosły 544,6 mln zł i wzrosły w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. o 7,0 mln zł, w tym:

a) środki pieniężne i inne aktywa pieniężne wzrosły o 4,4 mln zł,

b) krótkoterminowe aktywa finansowe w pozostałych jednostkach wzrosły o 2,6 mln zł,

c) wartość pożyczek udzielonych podmiotom powiązanym pozostała na niezmienionym poziomie i wyniosła 400,0 mln zł.

Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe wyniosły 7,2 mln zł i wzrosły w stosunku do początku roku o 5,0 mln zł, głównie z tytułu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

Kapitał własny (Bs Pasywa poz. I) na koniec czerwca 2021 r. wyniósł 1 153,6 mln zł i obniżył się o 16,1 mln zł w pierwszym półroczu 2021 r., z czego:

a) zysk netto za pierwsze półrocze 2021 spowodował wzrost o 35,3 mln zł,

b) podział zysku netto roku ubiegłego (przeznaczenie 75 proc. zysku na wypłatę dywidendy) spowodował spadek o 51,4 mln zł.

Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania (Bs Pasywa poz. II) na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniosły 796,2 mln zł i w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. wzrosły o 147,4 mln zł.

Rezerwy na zobowiązania wyniosły 86,7 mln zł i spadły w pierwszym półroczu 2021 r. o 5,9 mln zł, w tym:

a) rezerwa z tytułu podatku odroczonego zmniejszyła się o 3,4 mln zł, do poziomu 46,5 mln zł,

b) rezerwa na świadczenia pracownicze zmniejszyła się o 3,6 mln zł, do poziomu 38,9 mln zł,

c) utworzono rezerwę na restrukturyzację w wysokości 1,1 mln zł.

Zobowiązania długoterminowe z tytułu leasingu spadły o 0,8 mln zł do poziomu 2,9 mln zł.

Zobowiązania krótkoterminowe na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniosły 706,6 mln zł i wzrosły w stosunku do końca 2020 r. o 154,1 mln zł, w tym:

a) krótkoterminowe zobowiązania wobec jednostek powiązanych wzrosły o 111,8 mln zł do poziomu 224,7 mln zł,

b) zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek wzrosły o 40,8 mln zł do poziomu 479,5 mln zł,

c) fundusze specjalne (ZFŚS) wzrosły o 1,5 mln zł do poziomu 2,4 mln zł.

 

Komentarz do Rachunku przepływów pieniężnych (CF)

Działalność operacyjna (CF poz. A.III) w pierwszym półroczu 2021 r. wygenerowała dodatnie przepływy pieniężne w wysokości 60,1 mln zł. Zysk netto i amortyzacja wygenerowały dodatnie przepływy w kwocie 83,9 mln zł, a wzrost kapitału pracującego wygenerował 13,8 mln zł ujemnych przepływów. Zmiana rezerw i rozliczeń międzyokresowych kosztów wygenerowała 9,8 mln zł ujemnych przepływów, natomiast pozostałe tytuły wygenerowały 0,2 mln zł ujemnych przepływów pieniężnych.

Działalność inwestycyjna (CF poz. B.III) w pierwszym półroczu 2021 r. wygenerowała ujemne przepływy w wysokości 53,8 mln zł. Na nabycie rzeczowych aktywów trwałych przeznaczono 55,0 mln zł. Spłata pożyczki przez podmiot powiązany wygenerowała 60,0 mln zł dodatnich przepływów pieniężnych, a jej udzielenie wygenerowało 60,0 mln zł ujemnych przepływów pieniężnych. Od pożyczki udzielonej podmiotowi powiązanemu uzyskano 0,6 mln zł odsetek, natomiast ze zbycia rzeczowych aktywów trwałych uzyskano 0,6 mln zł dodatnich przepływów pieniężnych.

Działalność finansowa (CF poz. C.III) wygenerowała ujemne przepływy pieniężne w wysokości 1,6 mln zł, z czego zapłata odsetek 0,2 mln zł, a spłata rat leasingowych 1,4 mln zł.

Przepływy pieniężne netto (CF poz. D) za pierwsze półrocze 2021 r. były dodatnie i wyniosły 4,7 mln zł.

Stan środków pieniężnych (CF poz. G) wzrósł w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. o 4,8 mln zł, z 137,2 mln zł na koniec grudnia 2020 r. do 141,9 mln zł na koniec czerwca 2021 r.

 

5. Opis zmian organizacji grupy kapitałowej

Spółka nie tworzy grupy kapitałowej, nie jest jednostką dominującą, nie sporządza skonsolidowanych sprawozdań finansowych.

 

6. Stanowisko zarządu odnośnie możliwości zrealizowania wcześniej publikowanych prognoz wyników na dany rok, w świetle wyników zaprezentowanych w raporcie półrocznym, w stosunku do wyników prognozowanych

Spółka nie publikowała prognoz wyników na rok 2021.

 

7. Akcjonariusze posiadający bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu

Wg informacji posiadanych przez Spółkę, na dzień przekazania raportu okresowego za pierwsze półrocze 2021 r. akcjonariuszami posiadającymi co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Spółki byli:

Goodyear Holdings S.àr.l. z siedzibą w Luksemburgu, posiadający 12 042 976 akcji stanowiących 87,251% kapitału zakładowego Spółki, przyznających prawo do 12 042 976 głosów na walnym zgromadzeniu Spółki, stanowiących około 87,251% w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu Spółki*.

* Źródło: Raport bieżący nr 15/2021 Akcjonariusze posiadający co najmniej 5% głosów na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu 23 czerwca 2021 r., data publikacji: 23.06.2021 r.

 

8. Akcje Spółki lub uprawnienia do nich posiadane przez osoby zarządzające i nadzorujące Spółkę

Na dzień przekazania niniejszego raportu półrocznego żadna z osób zarządzających i nadzorujących Spółkę nie posiadała akcji Spółki lub uprawnień do nich.

 

9. Istotne postępowania toczące się przez sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej dotyczące zobowiązań lub wierzytelności

Nie wystąpiły.

 

10. Informacje o zawarciu jednej lub wielu transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli pojedynczo lub łącznie są one istotne i zostały zawarte na innych warunkach niż rynkowe

Nie wystąpiły.

 

11. Informacje o udzieleniu poręczeń kredytu lub pożyczki lub udzieleniu gwarancji - łącznie jednemu podmiotowi lub jednostce zależnej od tego podmiotu

Spółka nie udzieliła poręczeń kredytu lub pożyczek ani gwarancji.

 

12. Inne informacje istotne dla oceny sytuacji kadrowej, majątkowej, finansowej, wyniku finansowego i ich zmian oraz informacje, które są istotne dla oceny możliwości realizacji zobowiązań

Ukonstytuowanie się Rady Nadzorczej oraz powołanie członków Komitetu Audytu

W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 14/2021 z 23 czerwca 2021 r., w związku z powołaniem przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki członków Rady Nadzorczej na nową kadencję rozpoczynającą się 23 czerwca 2021 r. – raportem bieżącym nr 17/2021 Spółka poinformowała, że 20 lipca 2021 r., na swoim pierwszym posiedzeniu, Rada Nadzorcza Spółki ukonstytuowała się.

Rada Nadzorcza, działając na podstawie § 15 ust. 1 Statutu Spółki, wybrała ze swego grona: Pana Jacka Pryczka – na Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Pana François Colin de Verdière – na Zastępcę Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Pana Andrzeja Kowala – na Sekretarza Rady Nadzorczej.

Ponadto, na posiedzeniu w dniu 20 lipca 2021 r., Rada Nadzorcza Spółki powołała Komitet Audytu w następującym składzie: Pan Andrzej Kowal – Członek Komitetu Audytu, Pan Łukasz Rędziniak – Członek Komitetu Audytu, Pan Lourens Roets – Członek Komitetu Audytu.

Powołanie Przewodniczącego Komitetu Audytu

Raportem bieżącym nr 18/2021 z 20 lipca 2021 r. Spółka poinformowała, że w dniu 20 lipca 2021 r. Komitet Audytu Rady Nadzorczej Spółki wybrał ze swego grona Pana Andrzeja Kowala na Przewodniczącego Komitetu Audytu.

Rezygnacja Członka Rady Nadzorczej

Dnia 2 września 2021 r. Spółka otrzymała informację o rezygnacji Pana Łukasza Rędziniaka z funkcji członka Rady Nadzorczej Spółki z dniem 2 września 2021 r., o czym poinformowała raportem bieżącym nr 19/2021. Powody rezygnacji nie zostały wskazane.

Powołanie Członka Rady Nadzorczej oraz Członka Komitetu Audytu

Dnia 6 września 2021 r. raportem bieżącym nr 20/2021 Zarząd Spółki poinformował, że w dniu 6 września 2021 r. Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powołaniu do składu Rady Nadzorczej Pani Agnieszki Joanny Modras, na podstawie § 14 ust. 4 Statutu Spółki oraz § 3 ust. 4 Regulaminu Rady Nadzorczej. Ponadto, na tym samym posiedzeniu, Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powołaniu Pani Agnieszki Joanny Modras na Członka Komitetu Audytu.

Uchwały weszły w życie w dniu podjęcia.

 

Skład Rady Nadzorczej na dzień 30.06.2021 r.

Jacek Pryczek - Członek Rady Nadzorczej

François Colin de Verdière - Członek Rady Nadzorczej

Łukasz Rędziniak - Niezależny Członek Rady Nadzorczej

Andrzej Kowal - Niezależny Członek Rady Nadzorczej

Vincent Ganier - Członek Rady Nadzorczej

Lourens Roets - Członek Rady Nadzorczej

Michaël De Schrijver - Członek Rady Nadzorczej

Marek Piękoś - Członek Rady Nadzorczej

 

Skład Rady Nadzorczej na dzień publikacji raportu:

Jacek Pryczek - Przewodniczący Rady Nadzorczej

François Colin de Verdière - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej

Andrzej Kowal - Sekretarz Rady Nadzorczej

Agnieszka Joanna Modras - Niezależny Członek Rady Nadzorczej

Vincent Ganier - Członek Rady Nadzorczej

Lourens Roets - Członek Rady Nadzorczej

Michaël De Schrijver - Członek Rady Nadzorczej

Marek Piękoś - Członek Rady Nadzorczej

 

13. Czynniki, które w ocenie Spółki będą miały wpływ na osiągnięte przez nią wyniki w perspektywie przynajmniej kolejnego półrocza

W ocenie Zarządu wpływ na osiągnięte przez Spółkę wyniki w perspektywie przynajmniej kolejnego półrocza będą miały następujące czynniki:

a) negatywny wpływ pandemii COVID-19 na popyt rynkowy;

b) sytuacja makroekonomiczna: stan gospodarki w Polsce i Europie i jego wpływ na sytuację finansową klientów i konsumentów (w tym wpływ pandemii COVID-19 na światową gospodarkę);

c) rozwój branży motoryzacyjnej: dynamika produkcji i sprzedaży aut w Polsce i Europie;

d) poziom zamówień od klientów Spółki: podmiotów powiązanych i niepowiązanych;

e) zmiana kursów walutowych, głównie euro i dolara amerykańskiego;

f) koszty działalności: wpływ kosztów związanych z działalnością zakładu produkcyjnego w Dębicy;

g) koszty surowców: zmiany cen surowców, które przekładają się na koszty działalności Spółki.

Podpisy Zarządu T.C. Dębica S.A.

 

Leszek Szafran                Prezes Zarządu, Dyrektor ds. sprzedaży

 

Ireneusz Maksymiuk        Członek Zarządu, Dyrektor ds. finansowych

 

Michał Mędrek                 Członek Zarządu, Dyrektor ds. logistyki

 

Mirosław Maziarka           Członek Zarządu, Dyrektor ds. produkcji 

 

 

Podpis osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych

 

Anna Bolanowska       Kontroler finansowy 

 

 

Data raportu                           13 wrzesień 2021 r.