SKRÓCONE SPRAWOZDANIE FINANSOWE
FIRMY OPONIARSKIEJ DĘBICA S.A.
ZA I PÓŁROCZE 2021 ROKU
SPIS TREŚCI
1. WYBRANE DANE FINANSOWE I ŚREDNIE KURSY WYMIANY ZŁOTEGO
2. PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE
3. INFORMACJA DODATKOWA DO RAPORTU ZA I PÓŁROCZE 2021 R.
4. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU (PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI EMITENTA)
Wybrane dane finansowe |
w tys. zł |
w tys. EURO |
||
od 01-01-2021 do 30-06-2021 |
od 01-01-2020 do 30-06-2020 |
od 01-01-2021 do 30-06-2021 |
od 01-01-2020 do 30-06-2020 |
|
I. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług |
1 142 290 |
797 811 |
251 207 |
179 635 |
II. Zysk (strata) z działalności operacyjnej |
42 929 |
15 534 |
9 440 |
3 498 |
III. Zysk (strata) brutto |
44 274 |
15 652 |
9 736 |
3 524 |
IV. Zysk (strata) netto |
35 256 |
1 260 |
7 753 |
284 |
V. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej |
60 114 |
- 36 252 |
13 220 |
- 8 162 |
VI. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej |
- 53 773 |
33 555 |
- 11 826 |
7 555 |
VII. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej |
- 1 574 |
- 1 791 |
- 346 |
- 403 |
VIII. Przepływy pieniężne netto, razem |
4 767 |
- 4 488 |
1 048 |
- 1 011 |
IX. Aktywa, razem (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
1 949 856 |
1 818 556 |
431 308 |
394 070 |
X. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
796 235 |
648 845 |
176 127 |
140 601 |
XI. Zobowiązania długoterminowe (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
2 904 |
3 682 |
642 |
798 |
XII. Zobowiązania krótkoterminowe (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
706 614 |
552 500 |
156 303 |
119 723 |
XIII. Kapitał własny (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
1 153 621 |
1 169 711 |
255 181 |
253 469 |
XIV. Kapitał zakładowy (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
110 422 |
110 422 |
24 425 |
23 928 |
XV. Liczba akcji (w szt.) (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
13 802 750 |
13 802 750 |
13 802 750 |
13 802 750 |
XVI. Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/ EUR) |
2,55 |
0,09 |
0,56 |
0,02 |
XVII. Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR) |
2,55 |
0,09 |
0,56 |
0,02 |
XVIII. Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
83,58 |
84,74 |
18,49 |
18,36 |
XIX. Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) (na koniec bieżącego półrocza i koniec poprzedniego roku obrotowego) |
83,58 |
84,74 |
18,49 |
18,36 |
XX. Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w zł/EUR) |
3,72 |
4,08 |
0,82 |
0,93 |
Wybrane dane finansowe przeliczone na euro
Pozycje aktywów i pasywów bilansu przeliczono na euro według średniego kursu NBP na dzień 30 czerwca 2021 r. (1 euro = 4,5208 złotych) i na dzień 30 czerwca 2020 r. (1 euro = 4,4660 złotych).
Pozycje rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów środków pieniężnych wyrażone w złotych przeliczono na euro według kursu stanowiącego średnią arytmetyczną średnich kursów ogłaszanych przez NBP obowiązujących na ostatni dzień każdego miesiąca sprawozdawczego. Przyjęty średni kurs do wyliczeń za pierwsze półrocze 2021 r. wynosi za 1 euro 4,5472 złotych, a do wyliczeń za pierwsze półrocze 2020 r. za 1 euro 4,4413 złotych.
Zysk netto w bilansie za pierwsze półrocze 2021 r. wyliczony kursem na koniec czerwca 2021 r. wynosi 7 799 tys. euro, zaś wyliczony średnimi kursami: 7 753 tys. euro. Różnice kursowe powstałe z przeliczenia wyniku finansowego za pierwsze półrocze 2021 r. wyniosły 45 tys. euro.
Bilans |
Ref. |
w tys. zł |
||
30-06-2021 |
31-12-2020 |
30-06-2020 |
||
AKTYWA |
|
|
|
|
I. Aktywa trwałe |
|
779 112 |
785 344 |
771 826 |
1. Rzeczowe aktywa trwałe |
|
761 158 |
766 257 |
762 664 |
2. Inwestycje długoterminowe |
|
74 |
74 |
74 |
2.1. Długoterminowe aktywa finansowe |
|
74 |
74 |
74 |
a) w pozostałych jednostkach |
|
74 |
74 |
74 |
3. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
|
17 880 |
19 013 |
9 088 |
3.1. Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego |
7 |
17 880 |
19 013 |
9 088 |
II. Aktywa obrotowe |
|
1 170 744 |
1 033 212 |
821 693 |
1. Zapasy |
|
118 989 |
102 312 |
100 038 |
2. Należności krótkoterminowe |
|
499 987 |
391 169 |
297 585 |
2.1. Od jednostek powiązanych |
|
451 550 |
366 461 |
255 442 |
2.2. Od pozostałych jednostek |
|
48 437 |
24 708 |
42 143 |
3. Inwestycje krótkoterminowe |
|
544 594 |
537 569 |
417 430 |
3.1. Krótkoterminowe aktywa finansowe |
|
544 594 |
537 569 |
417 430 |
a) w jednostkach powiązanych |
|
400 000 |
400 000 |
290 000 |
b) w pozostałych jednostkach |
|
2 631 |
0 |
0 |
c) środki pieniężne i inne aktywa pieniężne |
|
141 963 |
137 569 |
127 430 |
4. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
|
7 174 |
2 162 |
6 640 |
Aktywa razem |
|
1 949 856 |
1 818 556 |
1 593 519 |
PASYWA |
|
|
|
|
I. Kapitał własny |
|
1 153 621 |
1 169 711 |
1 158 894 |
1. Kapitał zakładowy |
|
110 422 |
110 422 |
110 422 |
2. Kapitał zapasowy |
|
327 668 |
327 667 |
327 609 |
3. Kapitał z aktualizacji wyceny |
|
64 890 |
64 891 |
64 949 |
4. Pozostałe kapitały rezerwowe |
|
615 385 |
598 339 |
541 915 |
5. Zysk (strata) z lat ubiegłych |
|
0 |
0 |
112 739 |
6. Zysk (strata) netto |
|
35 256 |
68 392 |
1 260 |
II. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania |
|
796 235 |
648 845 |
434 625 |
1. Rezerwy na zobowiązania |
|
86 717 |
92 663 |
78 156 |
1.1. Rezerwa z tytułu odroczonego podatku dochodowego |
7 |
46 537 |
49 901 |
43 503 |
1.2. Rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne |
6 |
38 889 |
42 523 |
31 013 |
a) długoterminowa |
|
11 259 |
11 341 |
10 379 |
b) krótkoterminowa |
|
27 630 |
31 182 |
20 634 |
1.3. Pozostałe rezerwy |
6 |
1 291 |
239 |
3 640 |
a) długoterminowe |
|
207 |
239 |
154 |
b) krótkoterminowe |
|
1 084 |
0 |
3 486 |
2. Zobowiązania długoterminowe |
|
2 904 |
3 682 |
4 048 |
2.1. Wobec pozostałych jednostek |
|
2 904 |
3 682 |
4 048 |
3. Zobowiązania krótkoterminowe |
|
706 614 |
552 500 |
352 421 |
3.1. Wobec jednostek powiązanych |
2 |
224 718 |
112 932 |
71 475 |
3.2. Wobec pozostałych jednostek |
|
479 485 |
438 699 |
279 002 |
3.3. Fundusze specjalne |
|
2 411 |
869 |
1 944 |
Pasywa razem |
|
1 949 856 |
1 818 556 |
1 593 519 |
|
|
|
|
|
Wartość księgowa |
|
1 153 621 |
1 169 711 |
1 158 894 |
Liczba akcji (w szt.) |
|
13 802 750 |
13 802 750 |
13 802 750 |
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł) |
|
83,58 |
84,74 |
83,96 |
Rozwodniona liczba akcji (w szt.) |
|
13 802 750 |
13 802 750 |
13 802 750 |
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł) |
|
83,58 |
84,74 |
83,96 |
Pozycje pozabilansowe |
Ref. |
w tys. zł |
||
30-06-2021 |
31-12-2020 |
30-06-2020 |
||
1. Należności warunkowe |
|
0 |
0 |
0 |
2. Zobowiązania warunkowe |
|
0 |
0 |
0 |
3. Inne (z tytułu) |
|
8 983 |
10 082 |
8 700 |
- zobowiązania pozabilansowe z tytułu długoterminowej umowy na dostawę gazu |
|
7 958 |
8 894 |
7 980 |
- zobowiązania pozabilansowe z tytułu długoterminowej umowy najmu ruchomości |
|
1 025 |
1 188 |
720 |
Pozycje pozabilansowe, razem |
|
8 983 |
10 082 |
8 700 |
Rachunek zysków i strat |
Ref. |
w tys. zł |
|||
od 01-01-2021 do 30-06-2021 |
|
od 01-01-2020 do 30-06-2020 |
|
||
I. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług |
|
1 142 290 |
|
797 811 |
|
- w tym od jednostek powiązanych |
|
1 037 214 |
|
719 630 |
|
1. Przychody netto ze sprzedaży produktów i usług |
22.1 |
1 027 328 |
|
717 543 |
|
2. Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów |
22.2 |
114 962 |
|
80 268 |
|
II. Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów |
|
1 086 562 |
|
751 304 |
|
- w tym od jednostek powiązanych |
|
997 712 |
|
674 499 |
|
1. Koszt wytworzenia sprzedanych produktów |
22.1 |
988 608 |
|
672 336 |
|
2. Wartość sprzedanych towarów i materiałów |
|
97 954 |
|
78 968 |
|
III. Zysk (strata) brutto ze sprzedaży |
|
55 728 |
|
46 507 |
|
IV. Koszty sprzedaży |
22.2 |
6 256 |
|
6 920 |
|
V. Koszty ogólnego zarządu |
|
4 439 |
|
4 054 |
|
VI. Zysk (strata) na sprzedaży |
|
45 033 |
|
35 533 |
|
VII. Pozostałe przychody operacyjne |
|
211 |
|
16 791 |
|
1. Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych |
|
132 |
|
139 |
|
2. Dotacje |
|
0 |
|
16 551 |
|
3. Inne przychody operacyjne |
|
79 |
|
101 |
|
VIII. Pozostałe koszty operacyjne |
|
2 315 |
|
36 790 |
|
1. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych |
|
697 |
|
31 |
|
2. Inne koszty operacyjne |
|
1 618 |
|
36 759 |
|
IX. Zysk (strata) z działalności operacyjnej |
|
42 929 |
|
15 534 |
|
X. Przychody finansowe |
|
1 776 |
|
2 554 |
|
1. Odsetki, w tym: |
|
637 |
|
2 554 |
|
- od jednostek powiązanych |
|
631 |
|
2 278 |
|
2. Inne |
|
1 139 |
|
0 |
|
XI. Koszty finansowe |
|
431 |
|
2 436 |
|
1. Odsetki, w tym: |
|
431 |
|
798 |
|
- dla jednostek powiązanych |
|
0 |
|
0 |
|
2. Inne |
|
0 |
|
1 638 |
|
XII. Zysk (strata) brutto |
|
44 274 |
|
15 652 |
|
XIII. Podatek dochodowy |
|
9 018 |
|
14 392 |
|
a) część bieżąca |
|
11 249 |
|
0 |
|
b) część odroczona |
|
-2 231 |
|
14 392 |
|
XIV. Zysk (strata) netto |
|
35 256 |
|
1 260 |
|
|
|
|
|
|
|
Zysk (strata) netto (zanualizowany) |
|
102 388 |
|
40 412 |
|
Średnia ważona liczba akcji zwykłych (w szt.) |
|
13 802 750 |
|
13 802 750 |
|
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł) |
|
7,42 |
|
2,93 |
|
Średnia ważona rozwodniona liczba akcji zwykłych (w szt.) |
|
13 802 750 |
|
13 802 750 |
|
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł) |
|
7,42 |
|
2,93 |
|
Zestawienie zmian w kapitale własnym |
w tys. zł |
||
30-06-2021 |
31-12-2020 |
30-06-2020 |
|
I. Kapitał własny na początek okresu (BO) |
1 169 711 |
1 157 634 |
1 157 634 |
I.a. Kapitał własny na początek okresu (BO), po uzgodnieniu do danych porównywalnych |
1 169 711 |
1 157 634 |
1 157 634 |
1. Kapitał zakładowy na początek okresu |
110 422 |
110 422 |
110 422 |
1.1. Kapitał zakładowy na koniec okresu |
110 422 |
110 422 |
110 422 |
2. Kapitał zapasowy na początek okresu |
327 667 |
327 609 |
327 609 |
2.1. Zmiany kapitału zapasowego |
1 |
58 |
0 |
a) zwiększenia (z tytułu) |
1 |
58 |
0 |
- przeniesienie z kapitału z aktualizacji wyceny kwot z aktualizacji wyceny środków trwałych zlikwidowanych - bieżący okres |
1 |
58 |
0 |
2.2. Kapitał zapasowy na koniec okresu |
327 668 |
327 667 |
327 609 |
3. Kapitał z aktualizacji wyceny na początek okresu |
64 891 |
64 949 |
64 949 |
3.1. Zmiany kapitału z aktualizacji wyceny |
-1 |
-58 |
0 |
a) zwiększenia (z tytułu) |
0 |
0 |
0 |
b) zmniejszenia (z tytułu) |
1 |
58 |
0 |
- przeniesienie na kapitał zapasowy kwot z aktualizacji wyceny środków trwałych zlikwidowanych - bieżący okres |
1 |
58 |
0 |
3.2. Kapitał z aktualizacji wyceny na koniec okresu |
64 890 |
64 891 |
64 949 |
4. Pozostałe kapitały rezerwowe na początek okresu |
598 339 |
541 915 |
541 915 |
4.1. Zmiany pozostałych kapitałów rezerwowych |
17 046 |
56 424 |
0 |
a) zwiększenia (z tytułu) |
17 046 |
56 424 |
0 |
- przeznaczenie na kapitał rezerwowy z podziału zysku za lata 2020 i 2019, z możliwością podziału między akcjonariuszy |
17 046 |
56 424 |
0 |
b) zmniejszenia (z tytułu) |
0 |
0 |
0 |
4.2. Pozostałe kapitały rezerwowe na koniec okresu |
615 385 |
598 339 |
541 915 |
5. Zysk (strata) z lat ubiegłych na początek okresu |
68 392 |
112 739 |
112 739 |
5.1. Zysk z lat ubiegłych na początek okresu |
68 392 |
112 739 |
112 739 |
5.2. Zysk z lat ubiegłych, na początek okresu, po uzgodnieniu do danych porównywalnych |
68 392 |
112 739 |
112 739 |
a) zwiększenia (z tytułu) |
0 |
0 |
0 |
- podziału zysku z lat ubiegłych |
0 |
0 |
0 |
b) zmniejszenia (z tytułu) |
68 392 |
112 739 |
0 |
- dywidenda dla akcjonariuszy |
51 346 |
56 315 |
0 |
- przeznaczenie na kapitał rezerwowy z podziału zysku za lata 2020 i 2019, z możliwością podziału między akcjonariuszy |
17 046 |
56 424 |
0 |
5.3. Zysk z lat ubiegłych na koniec okresu |
0 |
0 |
112 739 |
5.4. Zysk (strata) z lat ubiegłych na koniec okresu |
0 |
0 |
112 739 |
6. Wynik netto |
35 256 |
68 392 |
1 260 |
a) zysk netto |
35 256 |
68 392 |
1 260 |
II. Kapitał własny na koniec okresu (BZ) |
1 153 621 |
1 169 711 |
1 158 894 |
III. Kapitał własny, po uwzględnieniu proponowanego podziału zysku (pokrycia straty) |
1 153 621 |
1 169 711 |
1 158 894 |
Rachunek przepływu środków pieniężnych |
w tys. zł |
|||
od 01-01-2021 do 30-06-2021 |
|
od 01-01-2020 do 30-06-2020 |
|
|
A. Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej |
|
|
|
|
I. Zysk (strata) netto |
35 256 |
|
1 260 |
|
II. Korekty razem |
24 858 |
|
-37 512 |
|
1. Amortyzacja |
48 666 |
|
48 119 |
|
2. (Zyski) straty z tytułu różnic kursowych |
373 |
|
-12 |
|
3. Odsetki i udziały w zyskach (dywidendy) |
-461 |
|
-1 969 |
|
4. (Zysk) strata z działalności inwestycyjnej |
-125 |
|
-139 |
|
5. Zmiana stanu rezerw |
-5 946 |
|
-1 911 |
|
6. Zmiana stanu zapasów |
-16 677 |
|
7 934 |
|
7. Zmiana stanu należności |
-111 449 |
|
61 634 |
|
8. Zmiana stanu zobowiązań krótkoterminowych, z wyjątkiem pożyczek i kredytów |
114 356 |
|
-154 599 |
|
9. Zmiana stanu rozliczeń międzyokresowych |
-3 879 |
|
3 431 |
|
III. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej (I+/-II) |
60 114 |
|
-36 252 |
|
B. Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej |
|
|
|
|
I. Wpływy |
61 230 |
|
62 923 |
|
1. Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych |
599 |
|
645 |
|
2. Z aktywów finansowych, w tym: |
631 |
|
2 278 |
|
a) w jednostkach powiązanych |
631 |
|
2 278 |
|
- odsetki |
631 |
|
2 278 |
|
3 . Inne wpływy inwestycyjne |
60 000 |
|
60 000 |
|
II. Wydatki |
115 003 |
|
29 368 |
|
1. Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych |
55 003 |
|
29 368 |
|
2. Inne wydatki inwestycyjne |
60 000 |
|
0 |
|
III. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej (I-II) |
-53 773 |
|
33 555 |
|
C. Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej |
|
|
|
|
I. Wpływy |
0 |
|
0 |
|
II. Wydatki |
1 574 |
|
1 791 |
|
1. Płatności zobowiązań z tytułu umów leasingu finansowego |
1 404 |
|
1 483 |
|
2. Odsetki |
170 |
|
308 |
|
III. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej (I-II) |
-1 574 |
|
-1 791 |
|
D. Przepływy pieniężne netto, razem (A.III+/-B.III+/-C.III) |
4 767 |
|
-4 488 |
|
E. Bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych, w tym: |
4 394 |
|
-4 476 |
|
- zmiana stanu środków pieniężnych z tytułu różnic kursowych |
-373 |
|
12 |
|
F. Środki pieniężne na początek okresu |
137 182 |
|
131 916 |
|
G. Środki pieniężne na koniec okresu (F+/-D), w tym: |
141 949 |
|
127 428 |
|
- o ograniczonej możliwości dysponowania |
2 896 |
|
2 146 |
|
Niezgodności pomiędzy bilansowymi zmianami: |
|
|
|
a) stanu należności oraz zmianami stanu tych pozycji wykazanymi w rachunku przepływu środków pieniężnych: |
|||
Okres |
od 01-01-2021 do 30-06-2021 |
|
od 01-01-2020 do 30-06-2020 |
zmiana bilansowa |
-108 818 |
|
61 634 |
zmiana stanu weksli |
-2 631 |
|
0 |
z terminem wykupu powyżej 3 m-cy (w bilansie prezentowane w pozycji Krótkoterminowe aktywa finansowe) |
|
|
|
W rachunku przepływów pieniężnych |
-111 449 |
|
61 634 |
|
|
|
|
b) stanu zobowiązań oraz zmianami stanu tych pozycji wykazanymi w rachunku przepływu środków pieniężnych: |
|||
Okres |
od 01-01-2021 do 30-06-2021 |
|
od 01-01-2020 do 30-06-2020 |
zmiana bilansowa |
154 114 |
|
-156 521 |
Korekty: |
|
|
|
zmiana stanu zobowiązań z tytułu środków trwałych w budowie |
11 420 |
|
1 967 |
zmiana stanu zobowiązań krótkoterminowych z tytułu leasingu finansowego |
168 |
|
-45 |
zmiana stanu zobowiązań z tytułu dywidendy |
-51 346 |
|
0 |
Korekty razem |
-39 758 |
|
1 922 |
W rachunku przepływów pieniężnych |
114 356 |
|
-154 599 |
1. Zasady rachunkowości przyjęte przy sporządzaniu raportu
Raport półroczny za pierwsze półrocze 2021 r. został sporządzony stosownie do przepisów Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. z późniejszymi zmianami oraz stosownie do zasad prowadzenia rachunkowości obowiązujących w Spółce.
Dane zawarte w raporcie zostały sporządzone z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego netto określonych na dzień bilansowy 30 czerwca 2021 r.
Zasady rachunkowości nie uległy zmianie w stosunku do opisanych w raporcie rocznym za rok 2020, przekazanym do publicznej wiadomości w dniu 22 kwietnia 2021 r.
2. Informacja o kwotach i rodzajach pozycji wpływających na aktywa, zobowiązania, kapitał własny, wynik netto lub przepływy pieniężne, które są nietypowe ze względu na ich rodzaj, wartość lub częstotliwość
W okresie pierwszego półrocza 2021 r. wystąpił wzrost zobowiązań krótkoterminowych wobec jednostek powiązanych.
|
w tys. zł |
||
30-06-2021 |
31-12-2020 |
odchylenie |
|
Zobowiązania krótkoterminowe wobec jednostek powiązanych, w tym: |
224 718 |
112 932 |
111 786 |
zobowiązania handlowe |
129 091 |
112 932 |
16 159 |
rezerwy na zobowiązania |
50 827 |
0 |
50 827 |
zobowiązania z tytułu dywidendy |
44 800 |
0 |
44 800 |
Rezerwa na zobowiązania dotyczy kwot należnych podmiotowi powiązanemu z tytułu korekty cen produktów do poziomu umownej marży operacyjnej.
3. Sezonowość, cykliczność działalności
Działalność Spółki nie charakteryzuje się silną sezonowością, jednakże czynniki zewnętrzne takie jak sytuacja makroekonomiczna, warunki pogodowe czy zachowania konsumentów mogą wpływać na kształtowanie się przychodów ze sprzedaży w poszczególnych częściach roku (sprzedaż opon letnich oraz sprzedaż opon zimowych).
4. Odpisy aktualizujące wartość zapasów
Nie wystąpiły.
5. Odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości aktywów finansowych, rzeczowych aktywów trwałych, wartości niematerialnych i prawnych lub innych aktywów
Nie wystąpiły.
6. Informacje o utworzeniu, zwiększeniu, wykorzystaniu i rozwiązaniu rezerw na dzień 30 czerwca 2021 r.
Rezerwy krótkoterminowe |
w tys. zł |
|
|
||
Rezerwa na świadczenia pracownicze |
|
|
Stan na początek okresu |
31 182 |
|
- zwiększenia: utworzenie rezerwy |
30 347 |
|
- zmniejszenia: rozwiązanie/wykorzystanie rezerwy |
33 899 |
|
Stan na koniec okresu |
27 630 |
|
Rezerwa na restrukturyzację |
|
|
Stan na początek okresu |
0 |
|
- zwiększenia: utworzenie rezerwy |
1 084 |
|
- zmniejszenia: rozwiązanie/wykorzystanie rezerwy |
0 |
|
Stan na koniec okresu |
1 084 |
|
Rezerwy długoterminowe |
w tys. zł |
|
|
||
Rezerwa na świadczenia emerytalne |
|
|
Stan na początek okresu |
11 341 |
|
- zwiększenia: utworzenie rezerwy |
204 |
|
- zmniejszenia: rozwiązanie/wykorzystanie rezerwy |
286 |
|
Stan na koniec okresu |
11 259 |
|
Rezerwa na udzielone gwarancje na ogumienie |
|
|
Stan na początek okresu |
239 |
|
- zwiększenia: utworzenie rezerwy |
42 |
|
- zmniejszenia: rozwiązanie/wykorzystanie rezerwy |
74 |
|
Stan na koniec okresu |
207 |
|
7. Rezerwy i aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego
Stan rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniósł 46,5 mln zł i spadł o 3,4 mln zł w stosunku do stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. Spadek rezerwy wynika głównie z różnicy stawek amortyzacji dla celów podatkowych i księgowych.
Stan aktywa z tytułu podatku odroczonego na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniósł 17,9 mln zł i obniżył się o 1,1 mln zł w stosunku do stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. Różnice stanu aktywów z tytułu podatku odroczonego spowodowane są w głównej mierze obniżeniem kwoty rezerw na świadczenia pracownicze i odpisu aktualizującego należności od klientów.
8. Istotne transakcje nabycia i sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych
W pierwszym półroczu 2021 r. nie wystąpiły istotne transakcje sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych.
W pierwszym półroczu 2021 r. wystąpiły istotne zwiększenia rzeczowych aktywów trwałych, głównie maszyn branżowych na wartość 43,6 mln zł.
9. Istotne zobowiązania z tytułu zakupu rzeczowych aktywów trwałych
Nie wystąpiły.
10. Istotne rozliczenia z tytułu spraw sądowych
Nie wystąpiły.
11. Korekty błędów poprzednich okresów
Nie wystąpiły.
12. Informacje na temat zmian sytuacji gospodarczej i warunków prowadzenia działalności, które mają istotny wpływ na wartość godziwą aktywów finansowych i zobowiązań finansowych
Nie wystąpiły.
13. Informacje o niespłaceniu kredytu lub pożyczki lub naruszeniu istotnych postanowień umowy kredytu lub pożyczki
Nie wystąpiły.
14. Informacje o zawarciu jednej lub wielu transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli pojedynczo lub łącznie są one istotne i zostały zawarte na innych warunkach niż rynkowe
W okresie pierwszego półrocza 2021 r. Spółka nie zawarła transakcji z podmiotami powiązanymi na warunkach innych niż rynkowe.
15. Instrumenty finansowe wyceniane wg wartości godziwej - zmiana sposobu jej ustalenia
Spółka nie wycenia instrumentów finansowych wg wartości godziwej.
16. Zmiany w klasyfikacji aktywów finansowych w wyniku zmiany celu lub wykorzystania tych aktywów
Nie wystąpiły.
17. Emisja, wykup i spłata nie udziałowych i kapitałowych papierów wartościowych
Spółka nie emitowała w bieżącym okresie ani w przeszłości nie udziałowych lub kapitałowych papierów wartościowych.
18. Dywidenda
Uchwałą Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. z dnia 23 czerwca 2021 r. przeznaczono kwotę 51 346 230,00 zł (słownie: pięćdziesiąt jeden milionów trzysta czterdzieści sześć tysięcy dwieście trzydzieści złotych 00/100) na dywidendę̨ dla akcjonariuszy w wysokości 3,72 zł na jedną akcję, ustalając dzień 20 września 2021 r. jako dzień nabycia praw do dywidendy (dzień dywidendy) oraz dzień 17 grudnia 2021 r. jako termin wypłaty dywidendy.
19. Znaczące zdarzenia, które wystąpiły po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego
Ukonstytuowanie się Rady Nadzorczej oraz powołanie członków Komitetu Audytu
W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 14/2021 z 23 czerwca 2021 r., w związku z powołaniem przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki członków Rady Nadzorczej na nową kadencję rozpoczynającą się 23 czerwca 2021 r. – raportem bieżącym nr 17/2021 Spółka poinformowała, że 20 lipca 2021 r., na swoim pierwszym posiedzeniu, Rada Nadzorcza Spółki ukonstytuowała się.
Rada Nadzorcza, działając na podstawie § 15 ust. 1 Statutu Spółki, wybrała ze swego grona: Pana Jacka Pryczka – na Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Pana François Colin de Verdière – na Zastępcę Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Pana Andrzeja Kowala – na Sekretarza Rady Nadzorczej.
Ponadto, na posiedzeniu w dniu 20 lipca 2021 r., Rada Nadzorcza Spółki powołała Komitet Audytu w następującym składzie: Pan Andrzej Kowal – Członek Komitetu Audytu, Pan Łukasz Rędziniak – Członek Komitetu Audytu, Pan Lourens Roets – Członek Komitetu Audytu.
Powołanie Przewodniczącego Komitetu Audytu
Raportem bieżącym nr 18/2021 z 20 lipca 2021 r. Spółka poinformowała, że w dniu 20 lipca 2021 r. Komitet Audytu Rady Nadzorczej Spółki wybrał ze swego grona Pana Andrzeja Kowala na Przewodniczącego Komitetu Audytu.
Rezygnacja Członka Rady Nadzorczej
Dnia 2 września 2021 r. Spółka otrzymała informację o rezygnacji Pana Łukasza Rędziniaka z funkcji członka Rady Nadzorczej Spółki z dniem 2 września 2021 r., o czym poinformowała raportem bieżącym nr 19/2021. Powody rezygnacji nie zostały wskazane.
Powołanie Członka Rady Nadzorczej oraz Członka Komitetu Audytu
Dnia 6 września 2021 r. raportem bieżącym nr 20/2021 Zarząd Spółki poinformował, że w dniu 6 września 2021 r. Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powołaniu do składu Rady Nadzorczej Pani Agnieszki Joanny Modras, na podstawie § 14 ust. 4 Statutu Spółki oraz § 3 ust. 4 Regulaminu Rady Nadzorczej. Ponadto, na tym samym posiedzeniu, Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powołaniu Pani Agnieszki Joanny Modras na Członka Komitetu Audytu.
Uchwały weszły w życie w dniu podjęcia.
Skład Rady Nadzorczej na dzień 30.06.2021 r.
Jacek Pryczek - Członek Rady Nadzorczej
François Colin de Verdière - Członek Rady Nadzorczej
Łukasz Rędziniak - Niezależny Członek Rady Nadzorczej
Andrzej Kowal - Niezależny Członek Rady Nadzorczej
Vincent Ganier - Członek Rady Nadzorczej
Lourens Roets - Członek Rady Nadzorczej
Michaël De Schrijver - Członek Rady Nadzorczej
Marek Piękoś - Członek Rady Nadzorczej
Skład Rady Nadzorczej na dzień publikacji raportu:
Jacek Pryczek - Przewodniczący Rady Nadzorczej
François Colin de Verdière - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Andrzej Kowal - Sekretarz Rady Nadzorczej
Agnieszka Joanna Modras - Niezależny Członek Rady Nadzorczej
Vincent Ganier - Członek Rady Nadzorczej
Lourens Roets - Członek Rady Nadzorczej
Michaël De Schrijver - Członek Rady Nadzorczej
Marek Piękoś - Członek Rady Nadzorczej
20. Zmiany zobowiązań warunkowych i aktywów warunkowych, które nastąpiły od zakończenia ostatniego roku obrotowego
Zobowiązania warunkowe z tytułu programu dyskonta weksli na dzień bilansowy 30 czerwca 2021 r. wynoszą 14 294 tys. zł, jest to spadek w stosunku do końca roku o 15 705 tys. zł. Na dzień prezentacji sprawozdania półrocznego wartość niespłaconych przez klientów weksli wynosi 0 zł.
21. Inne informacje mogące w istotny sposób wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego
21.1 Wpływ pandemii COVID-19
Zarząd kontynuuje monitorowanie wpływu pandemii COVID-19 na aspekty finansowe, biznesowe oraz operacyjne Spółki i podejmuje adekwatne decyzje zapewniające ciągłość działania oraz bezpieczną i stabilną sytuację firmy. Skala działalności operacyjnej Spółki jest i będzie dostosowywana do aktualnej sytuacji rynkowej.
1. Zapewnienie ciągłości działania:
a) Zespół ds. zapewnienia ciągłości biznesu
Pomimo trwającej pandemii Zarząd podtrzymuje, że przyjęcie zasady kontynuacji działalności jest zasadne. W Spółce funkcjonuje zespół ds. zapewnienia ciągłości działania składający się z przedstawicieli kluczowych funkcji, który w ramach regularnych spotkań wypracowuje działania mające zapewnić ciągłość funkcjonowania Spółki w oparciu o istniejące procedury korporacyjne. Zespół raportuje swoje działania do Zarządu Spółki.
b) Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom
Spółka kontynuuje działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa swoim pracownikom. W dalszym ciągu obowiązują: ograniczenie podróży służbowych oraz ilości wizyt na terenie zakładu produkcyjnego, a także specjalne procedury dotyczące zachowania zasad higieny na terenie zakładu i w kontaktach międzyludzkich. Na terenie zakładu zapewniana jest dostępność środków dezynfekujących i środków ochronnych, a pracownicy, których praca może być wykonywana bez konieczności fizycznej obecności w firmie, mogą pracować w ramach pracy zdalnej. W maju 2021 r. Spółka przystąpiła do programu szczepień w zakładach pracy w ramach Narodowego Programu Szczepień umożliwiając zainteresowanym pracownikom oraz ich rodzinom szczepienie przeciwko COVID-19 (przy współpracy z lokalną przychodnią).
c) Monitorowanie sytuacji rynkowej
Spółka na bieżąco monitoruje sytuację rynkową i poziom zamówień, aby dostosować swoją działalność do zmieniającej się sytuacji rynkowej.
d) Monitorowanie łańcucha dostaw materiałów i usług
Spółka monitoruje stan dostaw strategicznych surowców i innych materiałów oraz usług niezbędnych do zapewnienia ciągłości produkcji.
2. Zabezpieczenie długoterminowej stabilności finansowej Spółki:
a) Ochrona płynności finansowej
Zarząd na bieżąco monitoruje stan płynności finansowej Spółki. Dotychczasowa odpowiedzialna polityka finansowa Spółki wpływa pozytywnie na aktualny stan gotówki, który w obecnej sytuacji jest jednym z kluczowych czynników zapewniających bezpieczeństwo finansowe w ujęciu długoterminowym. Spółka bez zakłóceń realizuje wszystkie zobowiązania handlowe wobec kontrahentów, zobowiązania wobec pracowników oraz wszelkie zobowiązania publiczno-prawne.
b) Monitorowanie stanu pożyczek
Na dzień bilansowy 30 czerwca 2021 r. stan pożyczek do Goodyear wyniósł 400,0 mln zł, jednak Spółka przypomina, że w ramach umów pożyczek Goodyear S.A. udziela gwarancji natychmiastowej spłaty przed terminem, w sytuacji, gdy Spółka się o to zwróci. Kapitał nie jest więc „zamrożony” i można skorzystać z niego w każdej chwili, gdy zajdzie taka potrzeba, bez utraty odsetek.
c) Spłacanie należności przez klientów
Spółka na bieżąco kontroluje stan spłacania należności przez swoich klientów i będzie podejmować odpowiednie działania w sytuacji pojawienia się informacji o problemach finansowych swoich partnerów handlowych.
d) Optymalizacja kosztów
Spółka na bieżąco analizuje swoje zaplanowane aktywności biznesowe i dostosowuje terminy ich realizacji do aktualnych warunków rynkowych.
3. Kontynuowanie działalności sprzedażowej i dystrybucyjnej
Spółka prowadzi działalność sprzedażową i dystrybucyjną pozostając w bliskim kontakcie ze swoimi partnerami biznesowymi. Spółka zapewnia dostawy opon dla swoich klientów i współpracuje przy wypracowywaniu najbardziej optymalnych rozwiązań handlowych w zmieniających się i niepewnych warunkach rynkowych.
21.2 Wyniki kontroli podatkowych
Raportem bieżącym nr 6/2021 opublikowanym dnia 17 maja 2021 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o otrzymaniu wyniku kontroli celno-skarbowej przeprowadzonej przez Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w zakresie wywiązywania się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2016 oraz 2017 („Kontrola”, „Wynik kontroli”). W okresie objętym Kontrolą Spółka jako płatnik korzystała na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źródła w odniesieniu do należności licencyjnych z tytułu umowy o pomocy technicznej i udzielaniu licencji (o zawarciu której poinformowała w raporcie bieżącym nr 17/2014, a o rozwiązaniu której od 1 stycznia 2018 r. poinformowała w raporcie bieżącym nr 2/2018). W Wyniku kontroli stwierdzono, że Spółka w sposób nieuprawniony korzystała ze zwolnienia z poboru podatku u źródła. Spółka nie zgadza się z Wynikiem kontroli i uważa, że korzystanie z ww. zwolnienia było prawidłowe.
Raportem bieżącym nr 8/2021 opublikowanym dnia 20 maja 2021 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o podjęciu decyzji o zapłacie przez Spółkę zaległości podatkowej za rok 2016 w wysokości 7,3 mln zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 2,8 mln zł oraz zapłacie zaległości podatkowej za rok 2017 w wysokości 8,2 mln zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 2,5 mln zł. Jednocześnie Zarząd poinformował, że powyższe zaległości wraz z odsetkami zostaną zwrócone Spółce przez podmioty dominujące Spółki, tj. The Goodyear Tire & Rubber Company z siedzibą w Akron, Ohio, USA oraz Goodyear S.A. z siedzibą w Colmar-Berg, Luksemburg, a tym samym zapłata wyżej wymienionych kwot nie wpłynie na wynik finansowy Spółki.
Zapłata wyżej wymienionych kwot oraz ich zwrot nastąpiła w miesiącu maju 2021 r., i nie wpłynęła istotnie na wynik finansowy Spółki za pierwsze półrocze 2021 r.
Raportem bieżącym nr 7/2020 opublikowanym dnia 24 kwietnia 2020 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o otrzymaniu wyniku kontroli celno-skarbowej przeprowadzonej przez Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w zakresie wywiązywania się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2014 („Kontrola”, „Wynik kontroli”). W okresie objętym Kontrolą Spółka jako płatnik korzystała na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źródła w odniesieniu do należności licencyjnych z tytułu umowy o pomocy technicznej i udzielaniu licencji (o zawarciu której poinformowała w raporcie bieżącym nr 17/2014, a o rozwiązaniu której od 1 stycznia 2018 r. poinformowała w raporcie bieżącym nr 2/2018). W Wyniku kontroli stwierdzono, że Spółka w sposób nieuprawniony korzystała ze zwolnienia z poboru podatku u źródła. Spółka nie zgadza się z Wynikiem kontroli i uważa, że korzystanie z ww. zwolnienia było prawidłowe.
Raportem bieżącym nr 11/2021 opublikowanym dnia 16 czerwca 2021 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o podjęciu decyzji o zapłacie przez Spółkę zaległości podatkowej za rok 2014 w wysokości 6,7 mln zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 3,5 mln zł. Jednocześnie Zarząd poinformował, że powyższe zaległości wraz z odsetkami zostaną zwrócone Spółce przez podmioty dominujące Spółki, tj. The Goodyear Tire & Rubber Company z siedzibą w Akron, Ohio, USA oraz Goodyear S.A. z siedzibą w Colmar-Berg, Luksemburg, a tym samym zapłata wyżej wymienionych kwot nie wpłynie na wynik finansowy Spółki.
Zapłata wyżej wymienionych kwot oraz ich zwrot nastąpiła w miesiącu czerwcu 2021 r., i nie wpłynęła istotnie na wynik finansowy Spółki za pierwsze półrocze 2021 r.
Raportem bieżącym nr 10/2020 opublikowanym dnia 18 maja 2020 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o otrzymaniu wyniku kontroli celno-skarbowej przeprowadzonej przez Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w zakresie wywiązywania się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2015 („Kontrola”, „Wynik kontroli”). W okresie objętym Kontrolą Spółka jako płatnik korzystała na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źródła w odniesieniu do należności licencyjnych z tytułu umowy o pomocy technicznej i udzielaniu licencji (o zawarciu której poinformowała w raporcie bieżącym nr 17/2014, a o rozwiązaniu której od 1 stycznia 2018 r. poinformowała w raporcie bieżącym nr 2/2018). W Wyniku kontroli stwierdzono, że Spółka w sposób nieuprawniony korzystała ze zwolnienia z poboru podatku u źródła. Spółka nie zgadza się z Wynikiem kontroli i uważa, że korzystanie z ww. zwolnienia było prawidłowe.
Raportem bieżącym nr 11/2021 opublikowanym dnia 16 czerwca 2021 r. Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. poinformował o podjęciu decyzji o zapłacie zaległości podatkowej za rok 2015 w wysokości 8,0 mln zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 3,8 mln zł. Jednocześnie Zarząd poinformował iż powyższe zaległości wraz z odsetkami zostaną zwrócone Spółce przez podmioty dominujące Spółki, tj. The Goodyear Tire & Rubber Company z siedzibą w Akron, Ohio, USA oraz Goodyear S.A. z siedzibą w Colmar-Berg, Luksemburg, a tym samym zapłata wyżej wymienionych kwot nie wpłynie na wynik finansowy Spółki.
Zapłata wyżej wymienionych kwot oraz ich zwrot nastąpiła w miesiącu czerwcu 2021 r., i nie wpłynęła istotnie na wynik finansowy Spółki za pierwsze półrocze 2021 r.
Zarząd Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. podjął decyzję o korekcie zobowiązań podatkowych w zakresie wywiązywania się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2018 i zapłaty podatku w kwocie 1,8 mln zł oraz odsetek za zwłokę w kwocie 0,5 mln zł. Zapłata nastąpiła w miesiącu czerwcu 2021 r. Zaległość podatkowa wraz z odsetkami została zwrócone Spółce przez podmioty dominujące Spółki, tj. The Goodyear Tire & Rubber Company z siedzibą w Akron, Ohio, USA oraz Goodyear S.A. z siedzibą w Colmar-Berg, Luksemburg w miesiącu czerwcu 2021 r. Tym samym zapłata wyżej wymienionych kwot nie wpłynęła istotnie na wynik finansowy Spółki za pierwsze półrocze 2021 r.
23 sierpnia 2021 r. Spółka otrzymała wynik kontroli celno-skarbowej prowadzonej przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Krakowie wszczętej w dniu 19 sierpnia 2019 r., w zakresie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – w zakresie opodatkowania dochodów osiągniętych za 2016 r. W toku przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej stwierdzono nieprawidłowości w zakresie: 1) ustalenia wysokości wynagrodzenia z tytułu pożyczek udzielonych w 2016 roku przez Spółkę dla podmiotu powiązanego Goodyear S.A. z siedzibą w Luksemburgu, 2) wykazania kosztów wypłaconych odpraw pracownikom Spółki w związku z dokonaną restrukturyzacją zatrudnienia. W toku prowadzonej kontroli stwierdzono, że Firma Oponiarska Dębica S.A. zaniżyła przychód za 2016 r. o kwotę 241.979,45 zł. Przychód ten należy zakwalifikować jako związany z działalnością pozastrefową. Ponadto stwierdzono, że Spółka nieprawidłowo wykazała w rozliczeniu podatku dochodowego za 2016 r. kwotę 879.921,21 zł jako przychód oraz jako koszt uzyskania przychodu.
23 sierpnia 2021 r. Spółka otrzymała wynik kontroli celno-skarbowej prowadzonej przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Krakowie wszczętej w dniu 9 czerwca 2020 r., w zakresie przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów osiągniętych za 2017 r. W toku przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej stwierdzono nieprawidłowości w zakresie: 1) ustalenia wysokości wynagrodzenia otrzymywanego przez Spółę w badanym okresie z tytułu udzielonych pożyczek na rzecz podmiotu powiązanego Goodyear S.A. z siedzibą w Luksemburgu, 2) zawyżenia kosztów uzyskania przychodów związanych z restrukturyzacją zatrudnienia. W toku prowadzonej kontroli stwierdzono, że Firma Oponiarska Dębica S.A. zaniżyła przychód za 2017 r. o kwotę 678.760,27 zł. Stwierdzono również, że Spółka zawyżyła koszty działalności strefowej (zwolnionej) o kwotę 291.804,63 zł.
Po zapoznaniu się z wynikami ww. dwóch kontroli i przeanalizowaniu dostępnych scenariuszy dalszego działania, Spółka podjęła decyzję o dostosowaniu swoich rozliczeń za lata 2016 i 2017 do wyników kontroli i w dniu 26 sierpnia 2021 r. dokonała wpłat zaległości podatkowej w wysokości 115.952 zł wraz z odsetkami w kwocie 31.539 zł.
22. Pozostałe informacje
22.1 W sprawozdaniu półrocznym za 2021 r. nastąpiła zmiana prezentacyjna względem sprawozdania półrocznego 2020, odnośnie usług uszczelniania opon świadczonych dla podmiotu powiązanego. W roku 2021 usługi te prezentowane są w szyku rozstawnym, tj osobno w pozycji przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług (RZiS poz I.1) oraz koszty sprzedanych produktów towarów i materiałów (RZiS poz II.1). W analogicznym okresie roku poprzedniego usługi te były prezentowane w pozycji przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów i usług (RZiS poz I.1) w kwocie marży uzyskanej z tego tytułu, zatem wartość przychodów i wartość kosztów była niższa odpowiednio o 6 795,8 tys zł. Zmiana ta ma neutralny wpływ na poziom zysku operacyjnego oraz marży zysku operacyjnego.
22.2. W sprawozdaniu półrocznym za 2021 r. nastąpiła zmiana prezentacyjna w zakresie premii pieniężnych należnych dla klientów z kosztów sprzedaży do kosztów zmniejszających sprzedaż. Wartość premii pieniężnych w pierwszym półroczu 2020 r. ujętych w kosztach sprzedaży wyniosła 1 437,2 tys. zł. Zmiana ta ma neutralny wpływ na poziom zysku operacyjnego oraz marży zysku operacyjnego.
Półroczne sprawozdanie Zarządu z działalności T.C. Dębica S.A. za I półrocze 2021 r.
1. Zasady rachunkowości przyjęte przy sporządzaniu raportu
Raport półroczny za pierwsze półrocze 2021 r. został sporządzony stosownie do przepisów Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. z późniejszymi zmianami oraz stosownie do zasad prowadzenia rachunkowości obowiązujących w Spółce.
Dane zawarte w raporcie zostały sporządzone z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego netto określonych na dzień 30 czerwca 2021 r.
Zasady rachunkowości nie uległy zmianie w stosunku do opisanych w raporcie rocznym za rok 2020, przekazanym do publicznej wiadomości w dniu 22 kwietnia 2021 r.
2. Podstawowe zagrożenia i ryzyka związane z pozostałymi miesiącami roku obrotowego
Podstawowymi zagrożeniami i ryzykami związanymi z pozostałymi miesiącami roku obrotowego mogą być:
a) poziom zamówień od klientów Spółki: podmiotów powiązanych i niepowiązanych;
b) wpływ pandemii COVID-19 na działalność produkcyjną;
c) zmiana kursów walutowych, głównie euro i dolara amerykańskiego;
d) koszty surowców: zmiany cen surowców, które przekładają się na koszty działalności Spółki.
3. Zwięzły opis istonych dokonań lub niepowodzeń emitenta w okresie I półrocza wraz z wykazem najważniejszych zdarzeń dotyczących emitenta
W pierwszym półroczu 2021 r. Firma Oponiarska Dębica S.A. uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 1 142,3 mln zł, o 43,2 proc. wyższe niż w pierwszym półroczu 2020 r.
Za drugi kwartał 2021 r. odnotowano wzrost przychodów ze sprzedaży o 97,9 proc. r/r.
Zysk netto za pierwsze półrocze 2021 r. wyniósł 35,3 mln zł, czyli o 34,0 mln zł więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
4. Czynniki i zdarzenia (w tym o nietypowym charakterze) mające istotny wpływ na skrócone sprawozdanie finansowe
Komentarz do Rachunku zysków i strat (RZiS)
Przychody ze sprzedaży ogółem (RZiS poz. I) w pierwszym półroczu 2021 r. wyniosły 1 142,3 mln zł, o 43,2 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2020 r. Zysk brutto ze sprzedaży ogółem za pierwsze półrocze 2021 r. wyniósł 55,7 mln zł, marża zysku brutto w relacji do całości przychodów wyniosła 4,9 proc. Dla porównania zysk brutto ze sprzedaży ogółem za pierwsze półrocze 2020 r. wynosił 46,5 mln zł, a jego marża w relacji do całości przychodów wyniosła 5,8 proc.
Sprzedaż do podmiotów powiązanych za pierwsze półrocze 2021 r. wyniosła 1 037,2 mln zł, tj. o 317,6 mln zł więcej w stosunku do pierwszego półrocza 2020 r. Za 6 miesięcy 2021 r. sprzedaż ta stanowiła 90,8 proc. sprzedaży ogółem, wobec 90,2 proc. w analogicznym okresie 2020 r. Zysk brutto ze sprzedaży do jednostek powiązanych za pierwsze półrocze 2021 wyniósł 39,5 mln zł i był niższy o 5,6 mln zł w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Marża zysku brutto w relacji do przychodów od tych podmiotów wyniosła 3,8 proc. wobec 6,3 proc. w analogicznym okresie 2020 r.
Sprzedaż do podmiotów niepowiązanych wyniosła 105,1 mln zł, i wzrosła o 34,4 proc. r/r. Zysk brutto ze sprzedaży do jednostek niepowiązanych za pierwsze półrocze 2021 r. osiągnięty na poziomie 16,2 mln zł był wyższy o 14,8 mln zł w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Marża zysku brutto w relacji do przychodów od tych podmiotów wzrosła z 1,8 proc. do 15,4 proc. r/r.
Jednostkowe koszty wytworzenia w pierwszym półroczu 2021 r. są niższe o 8,4 proc.
w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadek wynika z wyższego poziomu produkcji w pierwszym półroczu 2021 r. wobec analogicznego okresu roku ubiegłego, kiedy nastąpiło ograniczenie produkcji na skutek pandemii koronawirusa.
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (RZiS poz. IV i V) wyniosły 10,7 mln zł, o 0,3 mln zł mniej niż w pierwszym półroczu 2020 r. Udział tych kosztów w wartości przychodów ze sprzedaży ogółem wyniósł 0,9 proc. wobec 1,4 proc. za pierwsze półrocze roku ubiegłego.
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej (RZiS poz. VII i VIII) za pierwsze półrocze 2021 r. jest kosztem w kwocie 2,1 mln zł wobec kosztu 20,0 mln zł w pierwszym półroczu 2020 r.
Za 6 miesięcy 2021 r. wystąpiły koszty złych długów w kwocie 0,7 mln zł, o 0,7 mln zł więcej w porównaniu do wyniku w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W pierwszym półroczu 2021 r. poniesiono koszty likwidacji środków trwałych w wysokości 0,1 mln PLN, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego takich kosztów nie poniesiono.
Za 6 miesięcy 2021 r. uzyskano zysk ze sprzedaży środków trwałych w wysokości 0,1 mln PLN, czyli podobnie jak w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W pierwszym półroczu 2021 r. wystąpiły koszty restrukturyzacji w wysokości 1,1 mln PLN, podczas gdy w pierwszym półroczu roku ubiegłego takie koszty nie wystąpiły.
W pierwszym półroczu 2021 r. nie wystąpiły koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych, podczas gdy za 6 miesięcy 2020 r. koszty te wyniosły 36,4 mln PLN.
W pierwszym półroczu 2020 r. uzyskano dotację w wysokości 16,6 mln zł w ramach wsparcia w związku z wystąpieniem pandemii koronawirusa, podczas gdy w pierwszym półroczu 2021 r. taki przychód nie wystąpił.
Inne pozostałe koszty operacyjne wyniosły 0,3 mln zł i utrzymały się na podobnym poziomie w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) (RZiS poz. IX) wyniósł 42,9 mln zł, jest to o 27,4 mln zł więcej r/r, a marża EBIT-u w relacji do przychodów ze sprzedaży ogółem wzrosła do 3,8 proc. wobec 1,9 proc. w pierwszym półroczu 2020 r.
Działalność finansowa (RZiS poz. X i XI) za pierwsze półrocze 2021 r. wygenerowała zysk w wysokości 1,3 mln zł wobec zysku 0,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.
Na taki poziom wyniku z działalności finansowej miały wpływ:
a) dodatnie różnice kursowe w kwocie 1,1 mln PLN, o 2,7 mln PLN wyższe w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r.;
b) odsetki od udzielonej pożyczki podmiotom powiązanym w kwocie 0,6 mln PLN, o 1,7 mln PLN mniej w porówaniu z pierwszym półroczem 2020 r.;
c) brak przychodów finansowych od wolnych środków, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego przychody finansowe od wolnych środków wygenerowały przychód w wysokości 0,2 mln zł;
d) koszty dyskonta weksli i pozostałych odsetek wynoszące 0,4 mln zł, wobec 0,8 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Zysk brutto (RZiS poz. XII) przed opodatkowaniem za pierwsze półrocze 2021 r. wyniósł 44,3 mln zł, tj. o 28,6 mln zł więcej r/r.
Spółka zakończyła korzystanie z należnej ulgi podatkowej w roku 2020 i począwszy od roku 2021 całość dochodu opodatkowana jest podstawową stawką podatkową. Efektywna stawka podatkowa za pierwsze półrocze 2021 r. wyniosła 20,4 proc.
Zysk netto (RZiS poz. XIV) za pierwsze półrocze 2021 r. wyniósł 35,3 mln zł, o 34,0 mln zł więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Komentarz do Bilansu (Bs)
Suma bilansowa na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniosła 1 949,9 mln zł i wzrosła w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. o 131,3 mln zł.
Aktywa trwałe (Bs Aktywa poz. I) na koniec czerwca 2021 r. wyniosły 779,1 mln zł i były niższe o 6,2 mln zł porównując stan z początku 2021 r.
Wartość rzeczowych aktywów trwałych obniżyła się o 5,1 mln zł, z czego:
a) zakończone programy inwestycyjne zwiększyły majątek trwały o 43,6 mln zł,
b) amortyzacja istniejącego majątku trwałego obniżyła jego wartość o 48,7 mln zł.
Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego wyniosły 17,9 mln zł, jest to spadek o 1,1 mln zł w stosunku do początku 2021 r.
Aktywa obrotowe (Bs Aktywa poz. II) wyniosły 1 170,7 mln zł i wzrosły w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. o 137,5 mln zł.
Zapasy wzrosły o 16,7 mln zł do poziomu 119,0 mln zł, w poszczególnych kategoriach:
a) zapas surowców i materiałów o 12,0 mln zł do poziomu 81,0 mln zł,
b) produkcja w toku o 2,8 mln zł do poziomu 34,3 mln zł,
c) wyroby gotowe o 1,5 mln zł do poziomu 3,3 mln zł,
d) towary do poziomu 0,4 mln zł.
Należności krótkoterminowe wyniosły 500,0 mln zł i wzrosły o 108,8 mln zł w stosunku do początku 2021 r., w tym: od jednostek powiązanych o 85,1 mln zł, a od pozostałych jednostek o 23,7 mln zł.
Krótkoterminowe aktywa finansowe wyniosły 544,6 mln zł i wzrosły w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. o 7,0 mln zł, w tym:
a) środki pieniężne i inne aktywa pieniężne wzrosły o 4,4 mln zł,
b) krótkoterminowe aktywa finansowe w pozostałych jednostkach wzrosły o 2,6 mln zł,
c) wartość pożyczek udzielonych podmiotom powiązanym pozostała na niezmienionym poziomie i wyniosła 400,0 mln zł.
Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe wyniosły 7,2 mln zł i wzrosły w stosunku do początku roku o 5,0 mln zł, głównie z tytułu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
Kapitał własny (Bs Pasywa poz. I) na koniec czerwca 2021 r. wyniósł 1 153,6 mln zł i obniżył się o 16,1 mln zł w pierwszym półroczu 2021 r., z czego:
a) zysk netto za pierwsze półrocze 2021 spowodował wzrost o 35,3 mln zł,
b) podział zysku netto roku ubiegłego (przeznaczenie 75 proc. zysku na wypłatę dywidendy) spowodował spadek o 51,4 mln zł.
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania (Bs Pasywa poz. II) na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniosły 796,2 mln zł i w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. wzrosły o 147,4 mln zł.
Rezerwy na zobowiązania wyniosły 86,7 mln zł i spadły w pierwszym półroczu 2021 r. o 5,9 mln zł, w tym:
a) rezerwa z tytułu podatku odroczonego zmniejszyła się o 3,4 mln zł, do poziomu 46,5 mln zł,
b) rezerwa na świadczenia pracownicze zmniejszyła się o 3,6 mln zł, do poziomu 38,9 mln zł,
c) utworzono rezerwę na restrukturyzację w wysokości 1,1 mln zł.
Zobowiązania długoterminowe z tytułu leasingu spadły o 0,8 mln zł do poziomu 2,9 mln zł.
Zobowiązania krótkoterminowe na dzień 30 czerwca 2021 r. wyniosły 706,6 mln zł i wzrosły w stosunku do końca 2020 r. o 154,1 mln zł, w tym:
a) krótkoterminowe zobowiązania wobec jednostek powiązanych wzrosły o 111,8 mln zł do poziomu 224,7 mln zł,
b) zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek wzrosły o 40,8 mln zł do poziomu 479,5 mln zł,
c) fundusze specjalne (ZFŚS) wzrosły o 1,5 mln zł do poziomu 2,4 mln zł.
Komentarz do Rachunku przepływów pieniężnych (CF)
Działalność operacyjna (CF poz. A.III) w pierwszym półroczu 2021 r. wygenerowała dodatnie przepływy pieniężne w wysokości 60,1 mln zł. Zysk netto i amortyzacja wygenerowały dodatnie przepływy w kwocie 83,9 mln zł, a wzrost kapitału pracującego wygenerował 13,8 mln zł ujemnych przepływów. Zmiana rezerw i rozliczeń międzyokresowych kosztów wygenerowała 9,8 mln zł ujemnych przepływów, natomiast pozostałe tytuły wygenerowały 0,2 mln zł ujemnych przepływów pieniężnych.
Działalność inwestycyjna (CF poz. B.III) w pierwszym półroczu 2021 r. wygenerowała ujemne przepływy w wysokości 53,8 mln zł. Na nabycie rzeczowych aktywów trwałych przeznaczono 55,0 mln zł. Spłata pożyczki przez podmiot powiązany wygenerowała 60,0 mln zł dodatnich przepływów pieniężnych, a jej udzielenie wygenerowało 60,0 mln zł ujemnych przepływów pieniężnych. Od pożyczki udzielonej podmiotowi powiązanemu uzyskano 0,6 mln zł odsetek, natomiast ze zbycia rzeczowych aktywów trwałych uzyskano 0,6 mln zł dodatnich przepływów pieniężnych.
Działalność finansowa (CF poz. C.III) wygenerowała ujemne przepływy pieniężne w wysokości 1,6 mln zł, z czego zapłata odsetek 0,2 mln zł, a spłata rat leasingowych 1,4 mln zł.
Przepływy pieniężne netto (CF poz. D) za pierwsze półrocze 2021 r. były dodatnie i wyniosły 4,7 mln zł.
Stan środków pieniężnych (CF poz. G) wzrósł w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. o 4,8 mln zł, z 137,2 mln zł na koniec grudnia 2020 r. do 141,9 mln zł na koniec czerwca 2021 r.
5. Opis zmian organizacji grupy kapitałowej
Spółka nie tworzy grupy kapitałowej, nie jest jednostką dominującą, nie sporządza skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
6. Stanowisko zarządu odnośnie możliwości zrealizowania wcześniej publikowanych prognoz wyników na dany rok, w świetle wyników zaprezentowanych w raporcie półrocznym, w stosunku do wyników prognozowanych
Spółka nie publikowała prognoz wyników na rok 2021.
7. Akcjonariusze posiadający bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu
Wg informacji posiadanych przez Spółkę, na dzień przekazania raportu okresowego za pierwsze półrocze 2021 r. akcjonariuszami posiadającymi co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Spółki byli:
Goodyear Holdings S.àr.l. z siedzibą w Luksemburgu, posiadający 12 042 976 akcji stanowiących 87,251% kapitału zakładowego Spółki, przyznających prawo do 12 042 976 głosów na walnym zgromadzeniu Spółki, stanowiących około 87,251% w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu Spółki*.
* Źródło: Raport bieżący nr 15/2021 Akcjonariusze posiadający co najmniej 5% głosów na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu 23 czerwca 2021 r., data publikacji: 23.06.2021 r.
8. Akcje Spółki lub uprawnienia do nich posiadane przez osoby zarządzające i nadzorujące Spółkę
Na dzień przekazania niniejszego raportu półrocznego żadna z osób zarządzających i nadzorujących Spółkę nie posiadała akcji Spółki lub uprawnień do nich.
9. Istotne postępowania toczące się przez sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej dotyczące zobowiązań lub wierzytelności
Nie wystąpiły.
10. Informacje o zawarciu jednej lub wielu transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli pojedynczo lub łącznie są one istotne i zostały zawarte na innych warunkach niż rynkowe
Nie wystąpiły.
11. Informacje o udzieleniu poręczeń kredytu lub pożyczki lub udzieleniu gwarancji - łącznie jednemu podmiotowi lub jednostce zależnej od tego podmiotu
Spółka nie udzieliła poręczeń kredytu lub pożyczek ani gwarancji.
12. Inne informacje istotne dla oceny sytuacji kadrowej, majątkowej, finansowej, wyniku finansowego i ich zmian oraz informacje, które są istotne dla oceny możliwości realizacji zobowiązań
Ukonstytuowanie się Rady Nadzorczej oraz powołanie członków Komitetu Audytu
W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 14/2021 z 23 czerwca 2021 r., w związku z powołaniem przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki członków Rady Nadzorczej na nową kadencję rozpoczynającą się 23 czerwca 2021 r. – raportem bieżącym nr 17/2021 Spółka poinformowała, że 20 lipca 2021 r., na swoim pierwszym posiedzeniu, Rada Nadzorcza Spółki ukonstytuowała się.
Rada Nadzorcza, działając na podstawie § 15 ust. 1 Statutu Spółki, wybrała ze swego grona: Pana Jacka Pryczka – na Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Pana François Colin de Verdière – na Zastępcę Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Pana Andrzeja Kowala – na Sekretarza Rady Nadzorczej.
Ponadto, na posiedzeniu w dniu 20 lipca 2021 r., Rada Nadzorcza Spółki powołała Komitet Audytu w następującym składzie: Pan Andrzej Kowal – Członek Komitetu Audytu, Pan Łukasz Rędziniak – Członek Komitetu Audytu, Pan Lourens Roets – Członek Komitetu Audytu.
Powołanie Przewodniczącego Komitetu Audytu
Raportem bieżącym nr 18/2021 z 20 lipca 2021 r. Spółka poinformowała, że w dniu 20 lipca 2021 r. Komitet Audytu Rady Nadzorczej Spółki wybrał ze swego grona Pana Andrzeja Kowala na Przewodniczącego Komitetu Audytu.
Rezygnacja Członka Rady Nadzorczej
Dnia 2 września 2021 r. Spółka otrzymała informację o rezygnacji Pana Łukasza Rędziniaka z funkcji członka Rady Nadzorczej Spółki z dniem 2 września 2021 r., o czym poinformowała raportem bieżącym nr 19/2021. Powody rezygnacji nie zostały wskazane.
Powołanie Członka Rady Nadzorczej oraz Członka Komitetu Audytu
Dnia 6 września 2021 r. raportem bieżącym nr 20/2021 Zarząd Spółki poinformował, że w dniu 6 września 2021 r. Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powołaniu do składu Rady Nadzorczej Pani Agnieszki Joanny Modras, na podstawie § 14 ust. 4 Statutu Spółki oraz § 3 ust. 4 Regulaminu Rady Nadzorczej. Ponadto, na tym samym posiedzeniu, Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powołaniu Pani Agnieszki Joanny Modras na Członka Komitetu Audytu.
Uchwały weszły w życie w dniu podjęcia.
Skład Rady Nadzorczej na dzień 30.06.2021 r.
Jacek Pryczek - Członek Rady Nadzorczej
François Colin de Verdière - Członek Rady Nadzorczej
Łukasz Rędziniak - Niezależny Członek Rady Nadzorczej
Andrzej Kowal - Niezależny Członek Rady Nadzorczej
Vincent Ganier - Członek Rady Nadzorczej
Lourens Roets - Członek Rady Nadzorczej
Michaël De Schrijver - Członek Rady Nadzorczej
Marek Piękoś - Członek Rady Nadzorczej
Skład Rady Nadzorczej na dzień publikacji raportu:
Jacek Pryczek - Przewodniczący Rady Nadzorczej
François Colin de Verdière - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Andrzej Kowal - Sekretarz Rady Nadzorczej
Agnieszka Joanna Modras - Niezależny Członek Rady Nadzorczej
Vincent Ganier - Członek Rady Nadzorczej
Lourens Roets - Członek Rady Nadzorczej
Michaël De Schrijver - Członek Rady Nadzorczej
Marek Piękoś - Członek Rady Nadzorczej
13. Czynniki, które w ocenie Spółki będą miały wpływ na osiągnięte przez nią wyniki w perspektywie przynajmniej kolejnego półrocza
W ocenie Zarządu wpływ na osiągnięte przez Spółkę wyniki w perspektywie przynajmniej kolejnego półrocza będą miały następujące czynniki:
a) negatywny wpływ pandemii COVID-19 na popyt rynkowy;
b) sytuacja makroekonomiczna: stan gospodarki w Polsce i Europie i jego wpływ na sytuację finansową klientów i konsumentów (w tym wpływ pandemii COVID-19 na światową gospodarkę);
c) rozwój branży motoryzacyjnej: dynamika produkcji i sprzedaży aut w Polsce i Europie;
d) poziom zamówień od klientów Spółki: podmiotów powiązanych i niepowiązanych;
e) zmiana kursów walutowych, głównie euro i dolara amerykańskiego;
f) koszty działalności: wpływ kosztów związanych z działalnością zakładu produkcyjnego w Dębicy;
g) koszty surowców: zmiany cen surowców, które przekładają się na koszty działalności Spółki.
Podpisy Zarządu T.C. Dębica S.A.
Leszek Szafran Prezes Zarządu, Dyrektor ds. sprzedaży
Ireneusz Maksymiuk Członek Zarządu, Dyrektor ds. finansowych
Michał Mędrek Członek Zarządu, Dyrektor ds. logistyki
Mirosław Maziarka Członek Zarządu, Dyrektor ds. produkcji
Podpis osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych
Anna Bolanowska Kontroler finansowy
Data raportu 13 wrzesień 2021 r.