137
Raport ESG Banku Millennium
i Grupy Banku Millennium za 2021 rok
trwania. W ramach wspomnianej analizy, odpowiednie służby Banku powinny poświęcić
szczególną uwagę takim zagadnieniom jak: kluczowy personel kontrahenta, negatywne
informacje z publicznie dostępnych źródeł (w tym mediów), powiązania kapitałowe oraz
osobowe z innymi podmiotami czy też zweryfikowanie posiadanych referencji.
Relacje z urzędnikami – relacje tego typu rozpatrywane są przez Bank w dwojakim aspekcie,
to znaczy zatrudnienia oraz interakcji na poziomie urzędowym. Jeżeli chodzi o ten pierwszy
aspekt, Bank, zatrudniając tego typu osoby, dokłada wszelkiej staranności w zakresie
przeciwdziałania konfliktom interesów, mając na uwadze uzasadnione interesy tych osób oraz
przepisy prawa powszechnie obowiązującego (zwłaszcza w obszarach ochrony danych
osobowych oraz prawa pracy). W drugim przypadku Bank podjął bezwzględną decyzję o
zakazie wręczania bądź otrzymywania korzyści, niezależnie od ich wartości oraz charakteru;
oznacza to również zakaz tego typu korzyści o charakterze okolicznościowym, zwykle
wręczanych lub otrzymywanych przy tego typu okazjach.
Relacje z innymi organizacjami – w przypadku partii politycznych, Bank przyjął politykę
całkowitej neutralności, co oznacza niepodejmowanie się finansowania partii politycznych,
zarówno bezpośrednio jak i pośrednio. W odniesieniu z kolei do organizacji typu non-profit
(takich jak organizacje charytatywne czy fundacje), Bank dopuszcza finansowanie tego typu
organizacji, zgodnie z regulacjami wewnętrznymi Banku.
Wręczanie oraz otrzymywanie korzyści – Bank dzieli korzyści na trzy główne kategorie, tj.
prezenty, wydarzenia reprezentacyjne oraz biznesowe. W zależności od typu korzyści, różna
jest ścieżka postępowania. Niemniej, główną zasadą jest rejestrowanie korzyści, a w
pewnych, wyszczególnionych w regulacji sytuacjach – ich uprzednie zatwierdzanie przez
właściwe służby Banku. Wszystko to ma służyć uszczelnieniu procesu obiegu różnego rodzaju
korzyści, które mogą być otrzymywane bądź przekazywane przez pracowników Banku.
[GRI 205-2] Pracownicy w ramach obowiązkowych szkoleń z Kodeksu Etycznego zapoznają się z polityką
antykorupcyjną Grupy Banku Millennium. Dodatkowo, w związku z wdrożeniem nowej regulacji
„Przeciwdziałanie korupcji w Banku Millennium S.A. Zasady i wytyczne”, za pośrednictwem
wewnętrznych kanałów komunikacji została przeprowadzona akcja edukacyjna, polegająca na
publikacji artykułów objaśniających najważniejsze aspekty przeciwdziałania korupcji w organizacji.
Pracownicy mogą również zgłaszać pytania oraz zaobserwowane nieprawidłowości w tym obszarze za
pośrednictwem skrzynki mailowej, albo też skontaktować się z bezpośrednim przełożonym lub
kierującym Departamentem Zapewnienia Zgodności.
[GRI 205-1] W ramach oceny poszczególnych składowych ryzyka operacyjnego, także aspekt podatności
na ryzyko korupcji różnych rodzajów aktywności Banku jest przedmiotem analizy Departamentu
Audytu Wewnętrznego w trakcie prowadzonych badań audytowych. Dotychczasowe doświadczenia w
tym zakresie potwierdzają adekwatność i efektywność wdrożonych w tym celu mechanizmów
kontrolnych, jak np. procedury, podział obowiązków, autoryzacje, limity. Badaniom okresowym
Departamentu Audytu Wewnętrznego podlega cała działalność Banku i wszystkie procesy biznesowe
w ramach Grupy Banku Millennium.
[GRI 205-3] W 2021 roku brak wykrytych przypadków korupcji.
Niektóre Spółki posiadają ponadto własne regulacje antykorupcyjne. Millennium Dom Maklerski
wdrożył m.in. „Zasady i wytyczne Przeciwdziałania korupcji w Millennium Domu Maklerskim S.A.”,
„Regulamin inwestowania w instrumenty finansowe przez osoby zaangażowane w Millennium Domu
Maklerskim” oraz „Procedurę identyfikacji, klasyfikacji i oceny przyjmowanych i przekazywanych
przez Millennium Dom Maklerski S.A. świadczeń pieniężnych i niepieniężnych w związku ze
świadczeniem usług maklerskich”. Millennium Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych stosuje
regulacje wynikające z wymagań prawa wobec tej kategorii podmiotów, ujęte w „Regulaminie
przyjmowania i przekazywania zachęt”.