Szanowni Państwo,

rok 2021 zakończyliśmy z bardzo dobrym wynikiem finansowym. Po raz kolejny udowodniliśmy, że jesteśmy wiarygodnym, stabilnym i odpowiedzialnym partnerem dla naszych klientów, kontrahentów i polskiej gospodarki. Dobre rezultaty osiągnęliśmy dzięki właściwie określonej strategii rozwoju, elastyczności działania, a przede wszystkim zaangażowaniu pracowników.

Niezmiennym zobowiązaniem pozostaje dla nas jakość usług, a potrzeby klientów były i są w centrum naszej uwagi. Dlatego stale dążymy do doskonalenia obsługi klientów, między innymi poprzez rozwój kanałów zdalnych oraz upraszczanie procedur i oferty.

Nasze starania przynoszą wymierne efekty. Widzimy wzrost zadowolenia klientów ze współpracy z nami, mierzony wskaźnikiem NPS. Doceniono także naszą ofertę, jakość obsługi oraz zaangażowanie społeczne. Zostaliśmy nagrodzeni w ważnych dla nas rankingach – zdobyliśmy 1. miejsce w kategorii „Bank przyjazny firmie” Forbesa, znaleźliśmy się w TOP3 Newsweeka oraz na podium konkursu „Złoty Bankier”. Nasz Private Banking został uznany za najlepszy w Polsce przez Euromoney, otrzymaliśmy też prestiżową nagrodę „Financing Provider of the Year” przyznaną przez Eurobuild za finansowanie nieruchomości.

Aktywnie wspieramy polską gospodarkę poprzez rzetelne płacenie podatków (w 2021 Santander Bank Polska znalazł się w grupie 10 największych płatników CIT w kraju) i udostępnianie naszej infrastruktury w celu dystrybucji publicznych środków pomocowych i świadczeń rodzinnych. Pozostajemy także aktywnym partnerem w dialogu z głównymi interesariuszami, z którymi dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem rynkowym, co jest szczególnie ważne w okresie wychodzenia z postpandemicznego kryzysu.

Nadchodzący rok to czas wyzwań związanych z transformacją gospodarki w kierunku zrównoważonym.

Skuteczna odpowiedź na postępujące zmiany klimatu i wzrastające nierówności społeczne wymaga konsekwencji, elastyczności, a także zaangażowania każdego z nas. Dlatego w 2021 roku wzmocniliśmy naszą agendę Odpowiedzialnej Bankowości. Aktywnie działaliśmy, realizując ambitne projekty dotyczące ochrony środowiska naturalnego, integracji społecznej i ładu korporacyjnego.

Jestem przekonany, że w 2022 roku i kolejnych latach odpowiedzialne zarządzanie i działalność zgodna z ESG będą kluczowe dla funkcjonowania większości firm na terenie Unii Europejskiej – zarówno ze względu na nowe regulacje prawne, jak i naszą odpowiedzialność wobec przyszłych pokoleń. Te aspekty mają także coraz większe znaczenie dla naszych klientów i społeczności, w których działamy, dlatego będziemy te zmiany wspierać.

Otoczenie makroekonomiczne – dynamiczne ożywienie i wzrost cen

W 2021 roku gospodarka dynamicznie odbiła dzięki łagodzeniu restrykcji pandemicznych, postępującym szczepieniom przeciwko Covid-19 oraz globalnemu ożywieniu ekonomicznemu. Szacunki GUS wskazują, że wzrost PKB wyniósł 5,7%. Szybko rosły wszystkie główne składniki PKB – konsumpcja, inwestycje oraz wymiana z zagranicą. Import wzrastał wyraźnie szybciej od eksportu i nadwyżka w krajowym handlu zagranicznym z 2020 roku zmieniła się w deficyt. Bardzo dobrze wyglądała sytuacja na rynku pracy – bezrobocie utrzymywało się na niskim poziomie, a wynagrodzenia rosły w solidnym tempie. Jednocześnie niektóre sektory wciąż borykały się z zaburzeniami globalnych łańcuchów dostaw.

Wysoki popyt oraz problemy podażowe przełożyły się na szybki wzrost cen, inflacja CPI przyspieszyła do 8,6% r/r w grudniu z 2,6% r/r w styczniu 2021 r. NBP zareagował na tę zmianę podwyżkami stóp procentowych zapoczątkowanymi w październiku. Stopa referencyjna wzrosła z 0,10% do 1,75% na koniec roku.

Wchodzimy zatem w 2022 rok z rosnącymi stopami procentowymi i dobrą koniunkturą. Towarzyszą nam jednocześnie obawy co do dalszego przebiegu epidemii, a zwrot banków centralnych w kierunku bardziej restrykcyjnej polityki pieniężnej może za kilka kwartałów przynieść spowolnienie wzrostu gospodarczego.

Nasz biznes

W 2021 roku Santander Bank Polska wypracował zysk netto w wysokości 915,9 mln zł.

Wzrosły nasze dochody ogółem, szczególnie wynik prowizyjny, satysfakcjonujący jest wynik odsetkowy. Mamy bardzo dobrą sytuację płynnościową i kapitałową.

W bankowości detalicznej koncentrowaliśmy się na ulepszaniu doświadczeń klientów oraz na rozbudowie, cyfryzacji i uproszczeniu naszych usług. Dążyliśmy do zwiększenia cyfrowej aktywności klientów – obecnie 3 miliony z nich zdalnie obsługuje swoje finanse.

Wprowadziliśmy nowe rozwiązania i funkcjonalności, ułatwiliśmy codzienne bankowanie, dając dostęp do nowych rozwiązań płatniczych oraz nowych usług pozabankowych. W naszej ofercie zagościły: BLIK zbliżeniowy, automatyczne płatności za autostrady i pakiety opieki medycznej. Wprowadziliśmy kartę płatniczą z biodegradowalnego plastiku – to ponad 40% kart wydanych w zeszłym roku.

Z dużym zainteresowaniem spotkała się nowa usługa ułatwiająca oszczędzanie – Moje Cele. W ciągu roku nasi klienci utworzyli 233 tys. celów oszczędnościowych, a z usługi skorzystało dotychczas prawie 170 tys. użytkowników.

Miniony rok przyniósł doskonałe rezultaty w sprzedaży kredytów hipotecznych, zdalnej sprzedaży kredytów gotówkowych, a także w obszarze ubezpieczeń i leasingu, zwłaszcza w finansowaniu aktywów ekologicznych. Możemy także pochwalić się dobrymi efektami w biznesie maklerskim oraz w Private Banking.

W segmencie małych i średnich firm stale rozwijamy naszą ofertę usług – udostępniliśmy np. kredyt w aplikacji mobilnej oraz usługi, które ułatwiają prowadzenie firmy – eZdrowie i eLeasing. Cały rok 2021 utrzymywaliśmy pierwszą pozycję w wartości sprzedanych kredytów obrotowych dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Aby wesprzeć naszych klientów w trudnym okresie, w naszych systemach umożliwiliśmy wnioskowanie i rozliczanie programu pomocowego. Z Tarczy Finansowej PFR 2.0 skorzystało ponad 7,2 tys. firm.

Również współpraca z dużymi firmami i korporacjami osiągnęła zakładane efekty. Prowadzimy prace nad digitalizacją i rozwojem oferty tak, aby przy najwyższej jakości obsługi zapewnić łatwość i szybkość zarządzania finansami firm.

W Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej naszym priorytetem były rozwiązania usprawniające kompleksowe operacje finansowe. Rozwijaliśmy platformę bankowości elektronicznej iBiznes24, udostępniliśmy platformę GTS (One Trade Portal), pozwalającą integrować rachunki międzynarodowe prowadzone w wielu walutach. Narzędzie to jest jednym z motorów cyfrowej transformacji Grupy Santander i wpisuje się w strategię One Europe oraz wspólną wizję rozwoju biznesu. Ponadto Santander Bank Polska, korzystając z międzynarodowej pozycji Grupy, wspiera ekspansję zagraniczną polskich eksporterów oraz firm z kapitałem zagranicznym działających w Polsce.

Kontynuowaliśmy strategię podejścia sektorowego w segmentach biznesowych, dostarczając klientom wiedzę i wgląd w sytuację rynkową, trendy i perspektywy w wybranych branżach.

Pion Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej uczestniczył w największym zeszłorocznym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – klienta z branży handlu detalicznego. Doradzaliśmy w transakcjach lub pośredniczyliśmy w wezwaniach w branżach telekomunikacyjnej, informatycznej, budowlano-montażowej, spożywczej oraz odnawialnych źródeł energii. Szczególną satysfakcję dał nam udział w transakcjach w obszarze energetyki odnawialnej, dzięki którym wsparliśmy transformację polskiego systemu energetycznego. Transakcja dla klienta z branży telekomunikacyjnej zdobyła prestiżową nagrodę „Fiber Deal of the Year”, przyznaną przez Project Finance International.

Pion Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej potwierdził swoją pozycję w gronie liderów bankowości inwestycyjnej w Polsce. Na rynku kapitałowym zajęliśmy drugie miejsce pod względem wartości transakcji oraz wartości wyemitowanych obligacji. Zdobyliśmy również trzecie miejsce w Polsce w obszarze fuzji i przejęć pod względem wolumenu zawartych transakcji.

ESG

Agenda Odpowiedzialnej Bankowości, oparta o wskaźniki ESG, jest jednym z filarów strategii Santander Bank Polska. Jesteśmy aktywnym graczem na rynku zielonego finansowania: wspieramy firmy w transformacji energetycznej, finansujemy rozwój odnawialnych źródeł energii i oferujemy ekologiczne rozwiązania klientom indywidualnym.

W 2021 roku, wspierając naszych klientów w zielonej transformacji, zrealizowaliśmy transakcje w obszarze energetyki odnawialnej na 503,7 mln zł. Wyemitowaliśmy pierwsze w Polsce zrównoważone dłużne papiery wartościowe o wartości nominalnej 750 mln zł. Pozyskane z emisji środki zostaną przeznaczone na finansowanie lub refinansowanie zielonych lub społecznych aktywów (Eligible Green Assets lub Eligible Social Assets).

Uczestniczyliśmy też w emisji „zielonych” obligacji dla klientów z branży deweloperskiej i z sektora maszynowego. We współpracy z Banco Santander pozyskaliśmy finansowanie dla klienta powiązane ze spełnieniem kryteriów społeczno-środowiskowych.

Aktywnie współpracujemy też z samorządami, oferując nowe rozwiązania finansowania transformacji energetycznej i bezemisyjnego transportu publicznego. Wspólnie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego sfinansowaliśmy zakup autobusów elektrycznych dla Poznania, dzięki czemu mogliśmy przyczynić się do poprawy jakości powietrza w tym mieście.

W 2021 roku, razem z Grupą Santander, ogłosiliśmy strategię Net Zero, której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Aby go zrealizować, Santander Bank Polska od 2030 roku przestanie finansować spółki energetyczne, które z produkcji węgla energetycznego osiągają więcej niż 10% przychodu. Do tego czasu całkowicie zredukujemy też naszą historyczną ekspozycję wobec producentów węgla energetycznego.

W ubiegłym roku Bank po raz ósmy opublikował raport podsumowujący wpływ organizacji na kwestie społeczne, ekonomiczne i środowiskowe oraz udostępnił internetowy serwis ESG.

Nasza działalność w obszarze zrównoważonego rozwoju została dostrzeżona i doceniona: otrzymaliśmy m.in. Złoty Listek CSR, zajęliśmy drugie miejsce w Rankingu Odpowiedzialnych Firm i przeszliśmy pozytywnie audyt w rankingu Diversity IN Check.

W najbliższych latach będziemy konsekwentnie realizować strategię ESG. Mamy świadomość, że nasze zaangażowanie w zielone finansowanie i transformację gospodarki jest zarówno ekonomiczną koniecznością, jak i wyrazem odpowiedzialności za przyszłe pokolenia.

Filantropia strategiczna, działalność edukacyjna i odpowiedzialność społeczna

Z wielką uwagą podchodzimy do pozytywnego wpływu na otaczające nas społeczności. Dlatego w naszej organizacji wraz z Fundacją Santander pomagamy potrzebującym, wspieramy inkluzywność i różnorodność oraz prowadzimy działania edukacyjne.

W odpowiedzi na wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży, szczególnie dotkniętych w czasie pandemii, już po raz drugi zorganizowaliśmy akcję charytatywną Podwójna Moc Pomagania. Wspólnie z ponad 10 tys. naszych klientów wsparliśmy kwotą 2 mln zł 16 szpitali z oddziałami psychiatrii dla dzieci i młodzieży. Ponadto w ramach projektu „Klub Płomyka” wyremontowaliśmy i wyposażyliśmy pomieszczenia dla dzieci i ich opiekunów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz szpitalach.

Szeroko zakrojone są również nasze działania edukacyjne. Prowadzimy autorski projekt edukacji ekonomicznej „Finansiaki”. Dla młodych dorosłych realizujemy – od 10 lat w Polsce, a od 25 lat na świecie – program Santander Universidades. W tym czasie razem z Grupą Santander przekazaliśmy na edukację 2 mld EUR, finansując 630 tys. stypendiów. Razem z najlepszymi uczelniami na świecie wspieramy rozwój kompetencji cyfrowych, językowych i umiejętności miękkich. Ale działania edukacyjne rozumiemy znacznie szerzej niż wsparcie finansowe w postaci stypendiów. Chcemy także dzielić się praktycznym doświadczeniem każdego z nas i razem angażować się w szerzenie przydatnej wiedzy. Taki cel przyświeca cyklicznej inicjatywie Akademia Santander Universidades – w jej zeszłorocznej edycji udział wzięło 20 prelegentów z Banku i ponad 1000 osób z ponad 100 polskich uczelni.

Dla Santander Bank Polska ważnym zadaniem i zobowiązaniem jest wspieranie równości i różnorodności. Jako sygnatariusz Karty Różnorodności dbamy o równe traktowanie wszystkich interesariuszy. Angażujemy się także w liczne inicjatywy na rzecz wyrównywania szans i tworzenia przyjaznych warunków pracy. Stale dbamy o rozwój kadry, realizując projekty szkoleniowe i mentoringowe. Jesteśmy bowiem przekonani, że większe zadowolenie i komfort pracowników przełoży się pozytywnie na jakość obsługi klientów, a tym samym na sprawność funkcjonowania naszej organizacji.

Rok 2021 dowiódł, że nasz Bank jest w stanie działać efektywnie nawet w trudnych warunkach. Przekonaliśmy się także, że obrana przez nas strategia, połączona z troską o pracowników, klientów, partnerów, a także z dbałością o szeroko rozumiane otoczenie społeczne – jest właściwa i będziemy ją konsekwentnie realizować.

Mimo wielu wyzwań to był dobry rok – dzięki naszym pracownikom, klientom, partnerom i przyjaciołom. Dziękuję wszystkim za stawianie nam wciąż nowych celów, za zaangażowanie oraz wspieranie w dążeniach do bycia najlepszym bankiem dla klientów.

Michał Gajewski

Prezes Zarządu Santander Bank Polska S.A.

Podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym