Sprawozdania i oceny
Rady Nadzorczej 1
Stalexport Autostrady S.A.
za rok obrotowy 2021
1 Zatwierdzone Uchwałą Rady Nadzorczej nr 01/03/2022 z 4 marca 2022 r.
1
SPIS TREŚCI
I. SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ ORAZ JEJ KOMITETÓW ZA ROK
OBROTOWY 2021 ............................................................................................................. 4
1. Okres za jaki zostało sporządzone sprawozdanie .......................................................................................... 4
2. Skład Rady Nadzorczej i jej komitetów ......................................................................................................... 4
3. Informacja na temat spełniania przez członków Rady Nadzorczej kryteriów niezależności ............................ 5
4. Podstawowe formy i kierunki działalności Rady Nadzorczej oraz jej komitetów w roku obrotowym 2021 .... 5
5. Sprawozdanie z działalności komitetów Rady Nadzorczej za rok obrotowy 2021 .......................................... 6
5.1. Sprawozdanie z działalności Komitetu Audytu .............................................................................................. 6
5.2. Sprawozdanie z działalności Komitetu Wynagrodzeń .................................................................................... 6
II. SPRAWOZDANIE Z WYNIKÓW OCENY SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
I GRUPY KAPITAŁOWEJ STALEXPORT AUTOSTRADY S.A. ZA ROK OBROTOWY 2021,
JEDNOSTKOWEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ORAZ SKONSOLIDOWANEGO
SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ZA ROK OBROTOWY 2021 W ZAKRESIE ICH ZGODNOŚCI
Z KSIĘGAMI I DOKUMENTAMI, JAK I ZE STANEM RZECZYWISTYM ORAZ WNIOSKU
ZARZĄDU DOTYCZĄCEGO PODZIAŁU ZYSKU NETTO ZA ROK OBROTOWY 2021 .................. 8
III. OCENA SYTUACJI SPÓŁKI W UJĘCIU SKONSOLIDOWANYM, Z UWZGLĘDNIENIEM OCENY
SYSTEMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ, ZARZĄDZANIA RYZYKIEM, COMPLIANCE ORAZ
FUNKCJI AUDYTU WEWNĘTRZNEGO, WRAZ Z INFORMACJĄ NA TEMAT DZIAŁAŃ, JAKIE
RADA NADZORCZA PODEJMOWAŁA W CELU DOKONANIA TEJ OCENY ............................ 11
1. Ocena sytuacji Stalexport Autostrady S.A. i Grupy Kapitałowej ................................................................... 11
2. Perspektywy rozwoju Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. ......................................................... 12
3. System kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego ................................................................................ 13
4. Zarządzanie ryzykiem i compliance ............................................................................................................. 14
IV. OCENA STOSOWANIA PRZEZ SPÓŁKĘ ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO ORAZ SPOSOBU
WYPEŁNIANIA OBOWIĄZKÓW INFORMACYJNYCH DOTYCZĄCYCH ICH STOSOWANIA
OKREŚLONYCH W REGULAMINIE GIEŁDY I PRZEPISACH DOTYCZĄCYCH INFORMACJI
BIEŻĄCYCH I OKRESOWYCH PRZEKAZYWANYCH PRZEZ EMITENTÓW PAPIERÓW
WARTOŚCIOWYCH, WRAZ Z INFORMACJĄ NA TEMAT DZIAŁAŃ, JAKIE RADA NADZORCZA
PODEJMOWAŁA W CELU DOKONANIA TEJ OCENY ........................................................... 17
1. DPSN 2016 obowiązujące do 30 czerwca 2021 r. .............................................................................................. 17
2. DPSN 2021 obowiązujące od 1 lipca 2021 r. ...................................................................................................... 18
2
V. OCENA ZASADNOŚCI WYDATKÓW PONOSZONYCH PRZEZ SPÓŁKĘ I JEJ GRUPĘ NA
WSPIERANIE KULTURY, SPORTU, INSTYTUCJI CHARYTATYWNYCH, MEDIÓW,
ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH, ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH ITP., O KTÓRYCH MOWA W
ZASADZIE 1.5 DPSN 2021 ................................................................................................ 22
VI. INFORMACJA NA TEMAT STOPNIA REALIZACJI POLITYKI RÓŻNORODNOŚCI W
ODNIESIENIU DO ZARZĄDU I RADY NADZORCZEJ, W TYM REALIZACJI CELÓW, O KTÓRYCH
MOWA W ZASADZIE 2.1. DPSN 2021 ............................................................................... 23
VII. WNIOSKI ......................................................................................................................... 24
ZAŁĄCZNIK NR 1 ...................................................................................................................... 25
ZAŁĄCZNIK NR 2 ...................................................................................................................... 27
3
Niniejsze Sprawozdanie zostało sporządzone w związku z następującymi regulacjami:
1. art. 382 §3 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037 z późn. zm.) (dalej: Ksh) ,
2. § 70 ust. 7, 8, 13, 14 oraz § 70 ust. 7, 8, 11, 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.03.2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 757 z dnia 20.04.2018 r. z późn. zm.) (dalej: Rozporządzenie w sprawie informacji bieżących i okresowych) ,
3. Statutem Stalexport Autostrady S.A . (dalej: Statut),
4. Regulaminem Rady Nadzorczej
Stalexport Autostrady S.A.,
5. Regulaminem Komitetu Audytu Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.,
6. zasadami ładu korporacyjnego ze zbioru „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”, które zostały przyjęte uchwałą nr 13/1834/2021 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 29 marca 2021 r. i obowiązują od 1 lipca 2021 r. (dalej: DPSN 2021).
4
I. SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ ORAZ JEJ KOMITETÓW ZA ROK OBROTOWY 2021
1. Okres za jaki zostało sporządzone sprawozdanie
Sprawozdanie z działalności Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. z siedzibą w Mysłowicach (dalej: Stalexport Autostrady, Jednostka Dominująca lub Spółka) oraz jej komitetów obejmuje okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.
2. Skład Rady Nadzorczej i jej komitetów
Zgodnie z §14 Statutu Spółki, Rada Nadzorcza składa się z 5 do 9 członków wybieranych na okres wspólnej kadencji wynoszącej trzy lata. Walne Zgromadzenie powołuje i odwołuje członków Rady Nadzorczej, ustalając wcześniej ich liczbę na daną kadencję.
(i) Rada Nadzorcza
W okresie od 1 stycznia 2021 r. do dnia 27 lipca 2021 r. Rada Nadzorcza funkcjonowała w następującym składzie:
1. Roberto Mengucci – Przewodniczący Rady Nadzorczej,
2. Tomasz Dobrowolski – Zastępca Przewodniczącego Rady Nadzorczej,
3. Stefano Rossi – Sekretarz Rady Nadzorczej,
4. Stefano Bonomolo,
5. Nicola Bruno,
6. Massimo Di Casola,
7. Andrzej Kaczmarek.
28 lipca 2021 r. Spółka otrzymała rezygnację Pana Stefano Rossi z funkcji członka Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady ze skutkiem na dzień 27 lipca 2021 r .
(ii) Komitety Rady Nadzorczej
W ramach Rady Nadzorczej funkcjonują następujące komitety: Komitet Wynagrodzeń i Komitet Audytu, działające jako organy doradcze i opiniotwórcze dla Rady Nadzorczej.
W okresie sprawozdawczym funkcjonowały one w następującym składzie:
Komitet Wynagrodzeń:
Stefano Bonomolo – Przewodniczący
Komitetu Wynagrodzeń,
Tomasz Dobrowolski – Wiceprzewodniczący Komitetu Wynagrodzeń,
5
Andrzej Kaczmarek – Członek Komitetu Wynagrodzeń.
Komitet Audytu:
Tomasz Dobrowolski – Przewodniczący Komitetu Audytu,
Nicola Bruno – Wiceprzewodniczący Komitetu Audytu,
Andrzej Kaczmarek – Członek Komitetu Audytu.
3. Informacja na temat spełniania przez członków Rady Nadzorczej kryteriów niezależności
Pan Tomasz Dobrowolski oraz Pan Andrzej Kaczmarek spełniają kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego członka Komitetu Audytu , o których mowa w art. 129 ust. 3 Ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym z dnia 11 maja 2017 r. (Dz.U. z 2017 poz.1089) oraz § 3 ust. 5 Regulaminu Komitetu Audytu oraz kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego członka Komitetu Wynagrodzeń , o których mowa w Załączniku nr II do Zalecenia Komisji Europejskiej 2005/162/WE z dnia 15 lutego 2005 r., dotyczącego roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej) oraz w wytycznych zawartych w DPSN 2016 oraz w DPSN 2021.
Panowie Tomasz Dobrowolski i Andrzej Kaczmarek złożyli oświadczenia o spełnianiu ww. kryteriów niezależności i w ocenie pozostałych członków Rady Nadzorczej nie istnieją związki lub okoliczności, które mogą wpływać na spełnienie przez ww. członków Rady Nadzorczej kryteriów niezależności. W szczególności Panowie Tomasz Dobrowolski i Andrzej Kaczmarek nie mają rzeczywistych i istotnych powiązań z akcjonariuszami posiadającymi (w całym okresie sprawozdawczym oraz na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w Spółce, tj. spółkami Atlantia S.p.A oraz TFI PZU S.A.
Tym samym większość członków Komitetu ds. Wynagrodzeń i Komitetu Audytu, w tym Przewodniczący Komitetu Audytu spełnia kryteria niezależności wskazane powyżej.
4. Podstawowe formy i kierunki działalności Rady Nadzorczej oraz jej komitetów w roku obrotowym 2021
Rada Nadzorcza działa w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w tym Kodeks spółek handlowych i Statut Spółki uchwalony przez Walne Zgromadzenie. Ponadto, zgodnie ze Statutem Spółki, Rada Nadzorcza uchwaliła swój regulamin, określający tryb jej postępowania. Jego treść jest dostępna na internetowej stronie korporacyjnej Stalexport Autostrady (
www.stalexport-autostrady.pl
).
Z kolei komitety Rady Nadzorczej działają w oparciu o uchwalone przez Radę Nadzorczą regulaminy, stanowiące załączniki do Regulaminu Rady Nadzorczej. Regulaminy te również dostępne na korporacyjnej stronie internetowej Spółki (
www.stalexport-autostrady.pl
).
Rada Nadzorcza sprawowała w 2021 roku stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach, a także wykonywała obowiązki i korzystała z uprawnień, wynikających z postanowień Statutu, Kodeksu spółek handlowych oraz innych przepisów prawa.
6
W okresie sprawozdawczym Rada Nadzorcza odbyła 4 posiedzenia protokołowane (
2 marca 2021 r., 25 marca 2021 r., 24 czerwca 2021 r. oraz 17 grudnia 2021 r.).
W trakcie posiedzeń Rada Nadzorcza rozpatrywała sprawy wynikające z postanowień Kodeksu spółek handlowych, Statutu Spółki oraz Regulaminu Rady Nadzorczej, jak również z bieżącej działalności Spółki.
W 2021 roku Rada Nadzorcza powzięła 30 uchwał (w tym 1 w trybie obiegowym), których wykaz znajduje się w załączniku nr 1. Uchwały podejmowane były po wcześniejszej analizie i omówieniu rozpatrywanych spraw.
Zasadniczą formą sprawowania przez Radę Nadzorczą nadzoru nad działalnością Spółki było zapoznawanie się ze składanymi przez Zarząd dokumentami. W 2021 roku Rada Nadzorcza koncentrowała swoją uwagę w szczególności na:
materiałach i uchwałach przedkładanych Walnemu Zgromadzeniu przez Zarząd,
sytuacji finansowej Spółki i Grupy Kapitałowej,
ocenie systemu zarządzania ryzykiem i compliance oraz analizie ryzyk związanych z działalnością Spółki oraz zgodności jej działalności z obowiązującymi ją regulacjami,
ocenie systemów kontroli wewnętrznej oraz funkcji audytu wewnętrznego,
rozliczeniu uprzednio uchwalonych zadań premiowych oraz wyznaczeniu nowych.
5. Sprawozdanie z działalności komitetów Rady Nadzorczej za rok obrotowy 2021
Skład komitetów Rady Nadzorczej oraz podstawy działania w roku 2021 zostały przedstawione w pkt. I.2 oraz I.4. niniejszego dokumentu.
5.1. Sprawozdanie z działalności Komitetu Audytu
Sprawozdanie Komitetu Audytu przedłożone Radzie Nadzorczej, zgodnie z §14 ust.1 Regulaminu Komitetu Audytu stanowi załącznik nr 2 do niniejszego dokumentu.
5.2. Sprawozdanie z działalności Komitetu Wynagrodzeń
Komitet Wynagrodzeń odbył w 2021 roku 4 posiedzenia (3 lutego, 1 marca, 24 marca, 24 czerwca), których przedmiotem były m.in. następujące tematy:
1) stwierdzenie zgodności “Wytycznych dotyczących polityki wynagrodzeń dla krajowych i zagranicznych spółek operacyjnych Grupy Atlantia” z przyjętą przez Spółkę „Polityką wynagrodzeń członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.” i wydanie rekomendacji Radzie Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej ich przyjęcia,
oraz przedstawienie rekomendacji dla Rady Nadzorczej dotyczących:
2) przyjęcia przez Radę Nadzorczą Stalexport Autostrady S.A. „Sprawozdania o wynagrodzeniach członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.”,
3) nabycia przez członków Zarządu Stalexport Autostrady S.A. wynagrodzenia zmiennego w wypadku Zmiany Kontroli,
4) przyznania nagrody rocznej za 2020 rok wynikającej z Rocznego Programu Motywacyjnego dla Członków Zarządu Spółki
7
5) wyznaczenia zadań premiowych na 2021 rok dla Członków Zarządu.
Komitet Wynagrodzeń podjął sześć uchwał na przestrzeni 2021 roku.
8
II. SPRAWOZDANIE Z WYNIKÓW OCENY SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI I GRUPY KAPITAŁOWEJ STALEXPORT AUTOSTRADY S.A. ZA ROK OBROTOWY 2021, JEDNOSTKOWEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ORAZ SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ZA ROK OBROTOWY 2021 W ZAKRESIE ICH ZGODNOŚCI Z KSIĘGAMI I DOKUMENTAMI, JAK I ZE STANEM RZECZYWISTYM ORAZ WNIOSKU ZARZĄDU DOTYCZĄCEGO PODZIAŁU ZYSKU NETTO ZA ROK OBROTOWY 2021
Działając w oparciu o Art. 382 § 3 Kodeksu spółek handlowych oraz § 18 ust. 2 pkt. 1-3 Statutu Spółki Rada Nadzorcza Stalexport Autostrady zapoznała się i oceniła, sporządzone zgodnie z wymogami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości:
a) jednostkowe sprawozdanie finansowe Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2021, obejmujące:
jednostkowe sprawozdanie z sytuacji finansowej, sporządzone na dzień 31 grudnia 2021 r., zamykające się po stronie aktywów i pasywów kwotą 322.387.653,07 (słownie: trzysta dwadzieścia dwa miliony trzysta osiemdziesiąt siedem tysięcy sześćset pięćdziesiąt trzy złote siedem groszy),
jednostkowe sprawozdanie z całkowitych dochodów za okres od 01 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 r., zamykające się kwotą zysku netto
57.723.468,52 (słownie: pięćdziesiąt siedem milionów siedemset dwadzieścia trzy tysiące czterysta sześćdziesiąt osiem złotych pięćdziesiąt dwa grosze) oraz całkowitymi dochodami ogółem w kwocie 57.782.672,99 (słownie: pięćdziesiąt siedem milionów siedemset osiemdziesiąt dwa tysiące sześćset siedemdziesiąt dwa złote dziewięćdziesiąt dziewięć groszy),
jednostkowe sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym za okres od 01 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 r. , wykazujące zmniejszenie kapitału własnego o kwotę 100.465.021,73 (słownie: sto milionów czterysta sześćdziesiąt pięć tysięcy dwadzieścia jeden złotych siedemdziesiąt trzy grosze),
jednostkowe sprawozdanie z przepływów pieniężnych za okres od 01 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 r. , wykazujące zmniejszenie środków pieniężnych o kwotę 100.593.035,83 (słownie: sto milionów pięćset dziewięćdziesiąt trzy tysiące trzydzieści pięć złotych osiemdziesiąt trzy grosze),
informacje dodatkowe do jednostkowego sprawozdania finansowego obejmujące informacje o przyjętej polityce rachunkowości oraz inne informacje objaśniające.
b) skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2021, obejmujące:
skonsolidowane sprawozdanie z sytuacji finansowej, sporządzone na dzień 31 grudnia 2021 r. , zamykające się po stronie aktywów i pasywów sumą 1.350.353 tys. (słownie: jeden miliard trzysta pięćdziesiąt milionów trzysta pięćdziesiąt trzy tysiące złotych),
9
skonsolidowane sprawozdanie z całkowitych dochodów za okres od 01 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 r. , zamykające się kwotą zysku netto 95.415 tys. (słownie: dziewięćdziesiąt pięć milionów czterysta piętnaście tysięcy złotych) oraz całkowitymi dochodami ogółem w kwocie 95.540 tys. zł (słownie: dziewięćdziesiąt pięć milionów pięćset czterdzieści tysięcy złotych),
skonsolidowane sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym za okres od 01 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 r. , wykazujące zmniejszenie kapitału własnego o kwotę 66.860 tys. (słownie: sześćdziesiąt sześć milionów osiemset sześćdziesiąt tysięcy złotych),
skonsolidowane sprawozdanie z przepływów pieniężnych za okres od 01 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 r. , wykazujące zwiększenie środków pieniężnych o kwotę 96.320 tys. (słownie: dziewięćdziesiąt sześć milionów trzysta dwadzieścia tysięcy złotych),
informacje dodatkowe do skonsolidowanego sprawozdania finansowego obejmujące informacje o przyjętej polityce rachunkowości i inne informacje objaśniające.
c) sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2021.
Badanie ww. sprawozdań finansowych Spółki, w rozumieniu przepisów Ustawy o rachunkowości, za okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. zostało przeprowadzone przez Ernst & Young Audyt Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy Rondzie ONZ 1 (dalej: Ernst & Young), wpisaną na listę firm audytorskich prowadzoną przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego pod numerem 130, wybraną przez Radę Nadzorczą Spółki.
Oceny sprawozdań finansowych za rok obrotowy 2021 dokonał Komitet Audytu Rady Nadzorczej na posiedzeniu w dniu 28 lutego 2022 r. z udziałem przedstawiciela biegłego rewidenta. W posiedzeniu tym brali również udział Wiceprezes Zarządu - Dyrektor Finansowy oraz Główny Księgowy.
Ad. a) i c)
W opinii Komitetu Audytu, Rady Nadzorczej oraz Ernst & Young jednostkowe sprawozdanie finansowe Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2021 :
przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej Spółki na dzień 31 grudnia 2021 roku oraz jej wyniku finansowego i przepływów pieniężnych za okres od dnia 1 stycznia 2021 roku do dnia 31 grudnia 2021 roku zgodnie z mającymi zastosowanie Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej zatwierdzonymi przez Unię Europejską oraz przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości,
jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę przepisami prawa oraz jej Statutem,
zostało sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami rozdziału 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości („ustawa o rachunkowości”).
Komitet Audytu, Rada Nadzorcza oraz Ernst & Young stwierdzają również, że Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2021 zostało sporządzone zgodnie z art. 49 ustawy o rachunkowości oraz § 70 Rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych i jest zgodne z informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2021.
10
Ponadto w związku z przeprowadzonym badaniem sprawozdania finansowego obowiązkiem biegłego rewidenta, zgodnie z wymogami ustawy o biegłych rewidentach, było wydanie opinii, czy Spółka zobowiązana do złożenia oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego, stanowiącego wyodrębnioną część sprawozdania z działalności, zawarła w tym oświadczeniu informacje wymagane przepisami prawa oraz w odniesieniu do określonych informacji wskazanych w tych przepisach lub regulaminach stwierdzenie, czy one zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami zawartymi w rocznym sprawozdaniu finansowym.
Zdaniem biegłego w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego Spółka zawarła informacje określone w § 70 ust. 6 punkt 5 Rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych. Informacje wskazane w § 70 ust. 6 punkt 5 lit. c-f, h oraz lit. i Rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych zawarte w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym za rok 2021.
Ad. b)
W opinii Komitetu Audytu, Rady Nadzorczej oraz Ernst & Young skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2021 :
przedstawia rzetelny i jasny obraz skonsolidowanej sytuacji majątkowej i finansowej Grupy na dzień 31 grudnia 2021 roku oraz jej skonsolidowanego wyniku finansowego i skonsolidowanych przepływów pieniężnych za okres od dnia 1 stycznia 2021 roku do dnia 31 grudnia 2021 roku zgodnie z mającymi zastosowanie Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej zatwierdzonymi przez Unię Europejską oraz przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości,
jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi Grupę przepisami prawa oraz Statutem Jednostki Dominującej.
Ponadto Rada Nadzorcza zgodnie z §18 pkt 2 ust. 2 Statutu Spółki zapoznała się i oceniła przygotowany przez Zarząd wniosek do Walnego Zgromadzenia w sprawie podziału zysku netto za rok obrotowy 2021, nie wnosząc zastrzeżeń do zaproponowanego sposobu podziału zysku.
11
III. OCENA SYTUACJI SPÓŁKI W UJĘCIU SKONSOLIDOWANYM, Z UWZGLĘDNIENIEM OCENY SYSTEMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ, ZARZĄDZANIA RYZYKIEM, COMPLIANCE ORAZ FUNKCJI AUDYTU WEWNĘTRZNEGO, WRAZ Z INFORMACJĄ NA TEMAT DZIAŁAŃ, JAKIE RADA NADZORCZA PODEJMOWAŁA W CELU DOKONANIA TEJ OCENY
Rada Nadzorcza Stalexport Autostrady, działając zgodnie z zasadami DPSN 2021 stosowanymi przez Spółkę (o czym szerzej mowa w części 7 Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2021), w tym w szczególności z zasadą 2.11.3 dokonała oceny sytuacji Spółki w ujęciu skonsolidowanym, z uwzględnieniem oceny systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu wewnętrznego. Ocena ta obejmuje wszystkie istotne mechanizmy kontrolne, w tym zwłaszcza dotyczące raportowania i działalności operacyjnej.
Ocena sytuacji Spółki w ujęciu skonsolidowanym, z uwzględnieniem oceny systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu wewnętrznego została przeprowadzona w oparciu o wiedzę członków Rady Nadzorczej aktualną na dzień jej sporządzenia oraz na podstawie analizy dokumentów, w tym w szczególności sprawozdań Spółki sporządzonych za rok obrotowy 2021 oraz sprawozdań i opinii biegłego rewidenta dotyczących tych sprawozdań.
1. Ocena sytuacji Stalexport Autostrady S.A. i Grupy Kapitałowej
Szczegółowa analiza sytuacji Stalexport Autostrady i Grupy Kapitałowej w roku obrotowym 2021 została przedstawiona w jednostkowym i skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Stalexport Autostrady oraz w sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2021.
Powyższe sprawozdania zawierają najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania Spółki i jej Grupy Kapitałowej w 2021 roku.
Rada Nadzorcza Spółki ocenia, że rok 2021 był kolejnym, w którym Spółka i Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła satysfakcjonujące wyniki finansowe pomimo rok 2021, podobnie jak 2020, upłynął w cieniu ciągłej niepewności gospodarczej i społecznej związanej z pojawianiem się kolejnych fal pandemii koronawirusa oraz na przemian ograniczaniem i rozluźnianiem aktywności bardzo wielu branż gospodarki.
Pomimo stałego wzrostu natężenia ruchu na przestrzeni roku 2021 nadal średnioroczne natężenie ruchu w wysokości 42.857 pojazdów na dobę było niższe o ok. 6% w porównaniu do roku sprzed pandemii, tj. roku 2019, ale jednocześnie o 17,5% wyższe niż w roku 2020.
Jeśli chodzi o przychody z tytułu poboru opłat, to w roku 2021 były one o 24,5% wyższe niż w roku 2020 i wyniosły 355.715 tys. zł. Przychody z tytułu opłat za przejazd samochodami osobowymi wyniosły 224.721 tys. zł, tj. o 31,3% więcej niż w roku 2020, a przychody z tytułu poboru opłat za przejazd samochodami ciężarowymi były o 14,4% wyższe niż w roku 2020 i wyniosły 130.994 tys. zł.
Większa dynamika wzrostu przychodów z opłat w stosunku do dynamiki wzrostu średniodobowego ruchu pojazdów wynika ze zmiany stawki opłat za przejazd pojazdami osobowymi od 1 października 2020 r. z 10 zł do 12 w przypadku stawki regularnej oraz z 7 do 8 w przypadku stawki preferencyjnej dla użytkowników płatności automatycznych, kolejnej zmiany wysokości stawki preferencyjnej za przejazdy pojazdami osobowymi od 1 października 2021 r. (z 8 na 9 zł), a także podniesienia od 1 października
12
2021 r. stawek za przejazd pojazdami kategorii 2 i 3 z 20 do 22 i zniesienia stawek preferencyjnych za przejazd pojazdami ciężarowymi.
Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w 2021 roku osiągnęły poziom 360.162 tys. i były o 24% wyższe niż w roku 2020, natomiast zysk netto Grupy wyniósł 95.415 tys. i był o 4% wyższy w porównaniu do roku 2020.
Na znacząco niższą dynamikę wzrostu zysku netto wpływ miały przede wszystkim koszty własne sprzedaży, które w stosunku do roku 2020 wzrosły o 30,3%, głównie z powodu wzrostu kosztów amortyzacji z 58.779 tys. do 80.232 tys. zł. O 12,4% wzrosły także koszty ogólnego zarządu - do kwoty 113.522 tys. - przede wszystkim z powodu wyższej kwoty „Płatności na rzecz Skarbu Państwa”, które w 2021 roku wyniosły 63.249 tys. (44.610 tys. w roku 2020). Przypomnijmy, że „Płatności na Rzecz Skarbu Państwa” wynikają z zapisanych w Umowie Koncesyjnej zobowiązań koncesjonariusza autostrady A4 Katowice Kraków, tj. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. i stanowią one udział Skarbu Państwa w zyskach z projektu autostradowego.
Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej był o 29,2% lepszy niż w roku 2020 i wyniósł 205.565 tys. (w 2020 roku 159.070 tys. zł).
Podsumowując ocenę działalności Stalexport Autostrady Rada Nadzorcza pragnie podkreślić, że Spółka i jej Grupa Kapitałowa działająca w branży autostradowej, posiada solidne podstawy finansowe, które gwarantują stabilność prowadzonej działalności.
2. Perspektywy rozwoju Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A.
W ramach wewnętrznej strategii rozwoju Grupa Kapitałowa podejmuje i będzie dalej podejmować działania mające na celu podniesienie jakości obsługi użytkowników autostrady poprzez udoskonalenia systemu poboru opłat, umożliwiającego klientom dywersyfikację form płatności za korzystanie z autostrady. Działania te zmierzają do zwiększenia przepustowości placów poboru opłat, jak i skrócenia czasu transakcji. Przykładem takiego działania Grupy Stalexport Autostrady był zrealizowany w 2016 oku pionierski wśród koncesjonariuszy płatnych autostrad w Polsce projekt wprowadzenia elektronicznego poboru opłat w technologii mikrofalowej (zgodnej z dyrektywami Unii Europejskiej) pod nazwą handlową „A4Go”, który umożliwia wygodniejszy i szybszy niż przy wykorzystaniu tradycyjnych form płatności przejazd przez place poboru opłat obsługiwane na odcinku autostrady A4 Katowice - Kraków.
Realizacja tego projektu była możliwa dzięki wykorzystaniu doświadczenia spółek grupy kapitałowej Atlantia, która jest wiodącą w skali międzynarodowej firmą w branży elektronicznego poboru opłat. Wykorzystując dalej to doświadczenie w 2019 roku Grupa podjęła działania zmierzające do wprowadzenia kolejnych form elektronicznej płatności. W efekcie tych działań w lipcu 2019 r. wprowadzono tzw. „videotolling” przy użyciu aplikacji AutoPay, a w 2020 roku uruchomiony został, nowszy i bardziej przyjazny dla użytkowników, sklep internetowy dla „A4Go” (www.a4go.pl). W dalszej kolejności udostępniono funkcję „videotollingu” również poprzez aplikację SkyCash (w lipcu 2020 r.), aplikację IKO PKO BP (w lutym 2021 r.), użytkownikom kart flotowych Orlen (w maju 2021 r.) oraz aplikacji mPay (w styczniu 2022 r.).
Prowadzone również prace oraz rozmowy z innymi partnerami w celu dalszego poszerzania dostępu do elektronicznych form płatności. Zastosowane rozwiązania technologiczne mogą w przyszłości umożliwić przejazd odcinkiem autostrady zarządzanym przez Grupę użytkownikom nowego krajowego systemu poboru opłaty elektronicznej (e-TOLL) tzw. interoperacyjność krajowa. Wprowadzenie takiej
13
funkcjonalności uzależnione jest od dokonania stosownych uzgodnień ze Stroną Publiczną, będącą właścicielem e-TOLL.
3. System kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego
Za system kontroli wewnętrznej i skuteczność jego funkcjonowania odpowiada Zarząd Stalexport Autostrady. Zdaniem Rady Nadzorczej funkcjonuje on prawidłowo, co potwierdzają przeprowadzane corocznie (za wyjątkiem roku 2020 roku, w którym z uwagi na pandemię audytu nie przeprowadzono) audyty wewnętrzne w związku czym audyt przeprowadzony w 2021 roku wyjątkowo obejmował okres 2 lat (2019-2020), jak również cykliczne raporty rzecznika ds. ładu korporacyjnego oraz przeciwdziałania korupcji, przedkładane Radzie Nadzorczej 2 razy w roku.
Z uwagi na ograniczoną skalę działalności Stalexport Autostrady S.A. i niewielką liczbę osób zatrudnionych w Spółce nie wyodrębniono w strukturze organizacyjnej Stalexport Autostrady S.A. jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację wszystkich zadań w poszczególnych systemach lub funkcjach, o których mowa powyżej z wyłączeniem funkcji:
nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance) dla realizacji której powołano w Spółce Rzecznika ds. ładu korporacyjnego (Compliance Officer);
zarządzania ryzykiem dla realizacji której powołano Głównego Specjalistę ds. Zarządzania Ryzykiem.
W pozostałym zakresie, tj. kontroli i audytu wewnętrznego, funkcje i zadania aktualnie realizowane bezpośrednio przez Członków Zarządu Stalexport Autostrady S.A. zgodnie z podziałem kompetencji. Niemniej Rada Nadzorcza w dniu 2 marca 2021 r. podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia przez Spółkę dokumentu „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.”, w związku z czym na przestrzeni 2021 roku trwał proces rekrutacji na to stanowisko, który zakończył się w styczniu br. Tym samym od 1 marca 2022 r. w strukturze organizacyjnej Stalexport Autostrady będzie funkcjonował Dyrektor Audytu Wewnętrznego.
Natomiast system kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych jest realizowany w drodze obowiązujących w Stalexport Autostrady procedur sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych. Umożliwia on prowadzenie bieżącego monitoringu stanu zobowiązań, kontrolowanie poziomu kosztów i osiąganych wyników. Dane finansowe będące podstawą sprawozdań finansowych i raportów okresowych pochodzą z systemu księgowo-finansowego IMPULS, w którym dokumenty rejestrowane zgodnie z polityką rachunkowości Spółki opartą na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości.
Sprawozdania finansowe sporządzane przez służby finansowo-księgowe pod kontrolą Głównego Księgowego Spółki, a następnie weryfikowane przez Wiceprezesa Zarządu - Dyrektora Finansowego we współdziałaniu z Dyrektorem ds. Zarządzania Finansami, a ich ostateczna treść jest zatwierdzana przez Zarząd w formie uchwały.
Sprawozdania finansowe zatwierdzone przez Zarząd badane przez biegłego rewidenta, wybieranego przez Radę Nadzorczą Spółki. Następnie, zgodnie z treścią § 18 ust.2 pkt 1) Statutu Spółki Rada Nadzorcza kierując się rekomendacją Komitetu Audytu, corocznie dokonuje oceny zaudytowanych sprawozdań finansowych Spółki i Grupy Kapitałowej w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym, a o wynikach tej oceny informuje akcjonariuszy w swoim sprawozdaniu rocznym.
14
Spółka na bieżąco śledzi zmiany wymagane przez przepisy i regulacje zewnętrzne odnoszące się w szczególności do podmiotów publicznych i przygotowuje się do ich wprowadzenia z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.
4. Zarządzanie ryzykiem i compliance
Za zarządzanie ryzykiem istotnym Spółki odpowiedzialny jest Zarząd Stalexport Autostrady, który na bieżąco identyfikuje te ryzyka.
Rada Nadzorcza podziela pogląd Zarządu wyrażony w Sprawozdaniach Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w roku 2021, że podstawowe ryzyka i zagrożenia oraz zewnętrzne i wewnętrzne czynniki istotne dla działalności Stalexport Autostrady można podzielić na trzy zasadnicze obszary, tj. związane z:
realizacją projektu autostrady A4 Katowice-Kraków,
wynajmem powierzchni biurowej i inwestowaniem posiadanych zasobów pieniężnych,
oraz ogółem działań realizowanych przez Spółkę.
W pierwszym obszarze przeważają ryzyka i czynniki o charakterze ekonomiczno-finansowym związane z ogólną koniunkturą gospodarczą i bieżącą sytuacją panującą na rynku robót budowlanych, oraz ryzyka o charakterze polityczno-prawnym.
Panująca w kraju koniunktura gospodarcza ma przede wszystkim wpływ na ilość pojazdów korzystających z autostrady A4 (czynnik ten oddziałuje głównie na ruch pojazdów ciężarowych), a tym samym na poziom przychodów z poboru opłat generowanych przez Koncesjonariusza. Grupa Kapitałowa ogranicza to ryzyko poprzez stosowanie odpowiedniej (optymalnej) polityki cenowej, jak również podejmuje działania mające na celu podniesienie jakości obsługi klienta na zarządzanym przez siebie odcinku autostrady poprzez realizowane obecnie doskonalenie systemu poboru opłat, umożliwiając klientom dywersyfikację form płatności za korzystanie z autostrady.
W przypadku rynku robót budowlanych dobra koniunktura podnosi ceny usług budowlanych i zmniejsza efektywność projektu A4 Katowice - Kraków, zaś w okresie słabej koniunktury Grupa Kapitałowa ma możliwość uzyskania korzystniejszych warunków realizacji niezbędnych robót, a tym samym więcej środków pozostaje do dyspozycji akcjonariuszy. Spółka stara się ograniczać ryzyko w tym obszarze poprzez aktywne zarządzanie, w ramach uprawnień danych jej przez Umowę Koncesyjną, harmonogramem planowanych i realizowanych prac budowlanych.
Niestabilność instytucjonalno-prawna otoczenia regulującego sektor infrastruktury w Polsce to główny czynnik z grupy ryzyk polityczno-prawnych . Poprzez m.in. promowanie dobrych praktyk i rozwiązań nakierowanych na stworzenie odpowiednich ram prawnych dla realizacji projektów infrastrukturalnych, aktywny udział w dyskusji publicznej nad nowymi rozwiązaniami legislacyjnymi, Spółka stara się przeciwdziałać tym ryzykom. Grupa tych ryzyk obejmuje również potencjalne działania zmierzające do zmiany obowiązującego prawa, które mogą mieć wpływ na poziom przychodów lub wydatków projektu A4 Katowice - Kraków. Warto w tym miejscu podkreślić, że Umowa Koncesyjna zawiera zapisy pozwalające dochodzić od Skarbu Państwa odszkodowania w przypadku prowadzenia przez stronę publiczną działań mających negatywny wpływ na rentowność projektu A4 Katowice – Kraków.
Dodatkowe ryzyka wynikają również z decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej UOKIK) z 2008 roku, w której m.in. uznano za ograniczającą konkurencję praktykę Koncesjonariusza, polegającą w opinii UOKiK na „narzucaniu nieuczciwych cen za przejazd płatnym odcinkiem autostrady w wysokości
15
określonej w cenniku opłat w czasie remontu tego odcinka autostrady powodującego znaczne utrudnienia w ruchu pojazdów” i nakazano zaniechania jej stosowania. Wykonując w przyszłości remonty, powodujące znaczne utrudnienia w ruchu pojazdów, Koncesjonariusz powinien uwzględnić postanowienia decyzji przy realizacji polityki określania stawek opłat za przejazd. Spółka ograniczyła to ryzyko przez wprowadzenie do stosowania następujących dokumentów: (i) Regulaminu prowadzenia prac na autostradzie powodujących utrudnienia w ruchu pojazdów oraz (ii) Zasad stosowania upustów do stawek za przejazd autostradą w przypadku prowadzenia prac budowlanych/ remontowych pomiędzy placami poboru opłat skutkujących niedotrzymywaniem standardu autostrady.
W obszarze wynajmu powierzchni biurowych i inwestowaniem posiadanych zasobów pieniężnych wymienić należy ryzyka związane z koniunkturą gospodarczą i klimatem inwestycyjnym oraz ryzyko rynkowej stopy procentowej.
Panująca w kraju koniunktura gospodarcza znajduje bezpośrednie przełożenie na rynek najmu powierzchni biurowej, a tym samym ma wpływ na wielkość wolnej (niewynajętej) powierzchni oraz poziom czynszów. Spółka ogranicza to ryzyko poprzez stosowanie elastycznej polityki cenowej oraz innych działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności powierzchni biurowej i poprawę bezpieczeństwa jej użytkowników. Ponadto Spółka stale prowadzi działania ukierunkowane na pozyskiwanie nowych najemców.
Z uwagi na strukturę przychodów i charakter prowadzonej działalności wyniki finansowe Spółki obarczone ryzykiem stopy procentowej. Ryzyko to wynika ze zmienności rynków finansowych i przejawia się w zmianach ceny pieniądza. Stalexport Autostrady ogranicza to ryzyko poprzez dywersyfikację terminów, na jakie lokowane są zgromadzone środki.
Wspomniana wcześniej niestabilność instytucjonalno-prawna otoczenia nie dotyczy wyłącznie realizacji projektu A4 Katowice-Kraków, ale całokształtu działalności Spółki i jej Grupy Kapitałowej, ze szczególnym uwzględnieniem faktu funkcjonowania Stalexport Autostrady jako spółki publicznej.
Spółka stara się przeciwdziałać tym ryzykom poprzez bieżące monitorowanie wprowadzanych zmian regulacji prawnych (krajowych i unijnych), korzystanie z doradztwa firm wyspecjalizowanych w danej dziedzinie, udział Zarządu i pracowników odpowiedzialnych za dany obszar działalności Spółki w szkoleniach i konferencjach poświęconych nowym regulacjom oraz wdrażanie odpowiednich procedur i dobrych praktyk zarówno na szczeblu Spółki, jak i całej Grupy Kapitałowej.
Oprócz wyżej opisanych ryzyk, które towarzyszą działalności Spółki od lat w roku 2020 pojawiło się nowe ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz zachorowań na COVID-19, które towarzyszyło Spółce w roku 2021 i towarzyszy jej nadal.
Pandemia SARS-CoV-2 spowodowała obniżenie ruchu pojazdów na autostradzie A4 oraz przychodów z poboru opłat. Spółka podjęła szereg działań mających na celu utrzymanie ciągłości działalności m.in. wprowadziła częściową pracę zdalną i ograniczyła zakres bezpośrednich kontaktów pracowników, zapewniła środki osobistej ochrony pracowników, zlecała przeprowadzenie testów na wykrycie wirusa wśród personelu.
Pandemia SARS-CoV-2 nie przerwała łańcucha dostaw towarów i usług dla Spółki oraz spółek Grupy oraz nie spowodowała braku zasobów, w tym personelu, warunkujących ich funkcjonowanie. Na moment sporządzenia niniejszego sprawozdania Spółka nie stwierdza zagrożenia dla utrzymania ciągłości jej działalności.
16
Skutki rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz zachorowań na COVID-19 miały i w dalszym ciągu mogą mieć istotny wpływ na przyszłe wyniki operacyjne i finansowe oraz działalność Grupy z uwagi na fakt, że przeważający udział przychodów Grupy stanowią przychody z poboru opłat na odcinku autostrady A-4 Katowice Kraków, zarządzanym przez SAM. Tym samym dla wyników Grupy istotne będą wszelkie zmiany ruchu na ww. odcinku autostrady spowodowane rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz zachorowań na COVID-19, na co wpływ mogą mieć między innymi:
wytyczne i ograniczenia organów i instytucji państwowych mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2, w tym m.in. wprowadzenie ograniczeń w samochodowym ruchu osobowym i ciężarowym na terenie kraju lub dla międzynarodowego transportu samochodowego przez państwo polskie lub państwa ościenne,
makroekonomiczne skutki epidemii dla polskiej gospodarki, w tym perspektywy powrotu do dodatnich wartości wzrostu PKB.
Faktyczny rozmiar przyszłego wpływu skutków rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 (lub innego wirusa o podobnym działaniu) oraz zachorowań na COVID-19 na działalność Spółki oraz Grupy jest w ocenie Zarządu nieznany i uzależniony od czynników, które są poza kontrolą Spółki.
Za właściwą identyfikację ryzyk we wszystkich wyżej wymienionych obszarach działalności Spółki i Grupy Kapitałowej oraz ich właścicieli, a także określanie dopuszczalnego poziomu ryzyka odpowiada Zarząd, który w wyżej wymienionych działaniach wspiera Główny Specjalista ds. Zarządzania Ryzykiem, powołany zarówno na poziomie Stalexport Autostrady, jak i spółek zależnych.
Jeżeli chodzi o realizację funkcji nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance), to za jej realizację w Spółce i Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. odpowiada Rzecznik ds. ładu korporacyjnego (Compliance Officer). Compliance Officer podlega bezpośredni Prezesowi Zarządu Spółki i ma możliwość bezpośredniego raportowania do Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady.
Komitet Audytu Rady Nadzorczej zgodnie z zasadą 3.9 DPSN 2021 monitorował skuteczność systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie 3.1 DPSN 2021, a Rada Nadzorcza dokonała rocznej oceny skuteczności funkcjonowania tych systemów i funkcji.
Komitet Audytu oraz Rada Nadzorcza pozytywnie oceniają funkcjonowanie w Spółce systemu kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance), a także skuteczną funkcję audytu wewnętrznego, za działanie których odpowiada Zarząd. Zdaniem Rady Nadzorczej są one odpowiednie do wielkości spółki i rodzaju oraz skali prowadzonej działalności.
Ponieważ jednak Spółka nie wyodrębniła osobnej jednostki pełniącej funkcję audytu wewnętrznego, a realizacja zadań w omawianym zakresie prowadzona była dotychczas w ramach poszczególnych pionów organizacyjnych, Komitet Audytu i Rada Nadzorcza celem wzmocnienia realizacji tej funkcji przyjął do stosowania dokument pn. „Cele, uprawnienia i obowiązki
Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.” (zatwierdzony przez Radę Nadzorczą Spółki uchwałą nr 05/03/2021 z dnia 2 marca 2021 r. ).
Skutkiem przyjęcia tego dokumentu było rozpoczęcie przez Zarząd Spółki procedury rekrutacyjnej na stanowisko Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady w efekcie której wyłoniono kandydata na to stanowisko. Kandydat uzyskał pozytywną opinię Rady Nadzorczej, wyrażoną uchwałą Rady Nadzorczej nr 01/01/2022 z dnia 24 stycznia 2022 r. i rozpoczął pełnienie swojej funkcji z dniem 1 marca 2022 r.
17
IV. OCENA STOSOWANIA PRZEZ SPÓŁKĘ ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO ORAZ SPOSOBU WYPEŁNIANIA OBOWIĄZKÓW INFORMACYJNYCH DOTYCZĄCYCH ICH STOSOWANIA OKREŚLONYCH W REGULAMINIE GIEŁDY I PRZEPISACH DOTYCZĄCYCH INFORMACJI BIEŻĄCYCH I OKRESOWYCH PRZEKAZYWANYCH PRZEZ EMITENTÓW PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH, WRAZ Z INFORMACJĄ NA TEMAT DZIAŁAŃ, JAKIE RADA NADZORCZA PODEJMOWAŁA W CELU DOKONANIA TEJ OCENY
W okresie sprawozdawczym Stalexport Autostrady obowiązywały zasady ładu korporacyjnego pochodzące z niżej wymienionych zbiorów:
DPSN 2016 w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r.
DPSN 2021 w okresie od dnia 1 lipca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
1. DPSN 2016 obowiązujące do 30 czerwca 2021 r.
Na podstawie § 29 ust. 3 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Stalexport Autostrady przekazał w dniu 8 stycznia 2016 r. raport nr 1/2016 za pośrednictwem Elektronicznej Bazy Informacji (EBI) dotyczący niestosowania zasad szczegółowych zawartych w zbiorze DPSN 2016 (Dobre Praktyki Spółek Notowanych 2016).
Zgodnie z ww. raportem Stalexport Autostrady nie stosowała 3 rekomendacji: VI.R.1., VI.R.2, VI.R.3 oraz 4 zasad szczegółowych: I.Z.1.9, II.Z.8, III.Z.3, VI.Z.1, z tym, że rekomendacja VI.R.3 oraz zasada II.Z.8 były przestrzegane od 20 maja 2016 r.
Zasady i rekomendacje, obowiązujące do 30 czerwca 2021 r. (DPSN 2016), od których stosowania Spółka odstąpiła wraz z wyjaśnieniem przyczyn tego odstąpienia przedstawia poniższa tabela.
TABELA 1 | ZASADY I REKOMENDACJE, OBOWIĄZUJĄCE DO 30 CZERWCA 2021 R. (DPSN 2016), OD KTÓRYCH STOSOWANIA SPÓŁKA ODSTĄPIŁA WRAZ Z WYJAŚNIENIEM PRZYCZYN TEGO ODSTĄPIENIA
Nr zasady/ rekomendacji (DPSN 2016)
Treść zasady/ rekomendacji
Przyczyny odstąpienia przez Spółkę od stosowania danej zasady/rekomendacji
I.Z.1.9
Informacje na temat planowanej dywidendy oraz dywidendy wypłaconej przez spółkę w okresie ostatnich 5 lat obrotowych, zawierające dane na temat dnia dywidendy, terminów wypłat oraz wysokości dywidend łącznie oraz w przeliczeniu na jedną akcję,
Odnośnie planowanej dywidendy Spółka nie zamierza stosować tej zasady z uwagi na fakt, że zaplanowanie przez Stalexport Autostrady dywidend o istotnej wartości uzależnione jest od możliwości i harmonogramu otrzymywania dywidend od spółek Grupy.
III.Z.3.
W odniesieniu do osoby kierującej funkcją audytu wewnętrznego i innych osób odpowiedzialnych za realizację jej zadań zastosowanie mają zasady niezależności określone w powszechnie uznanych, międzynarodowych standardach praktyki zawodowej audytu wewnętrznego.
Zasada nie jest stosowana za wyjątkiem funkcji nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance) dla realizacji, której powołano w Spółce Rzecznika ds. ładu korporacyjnego (Compliance Officer).
VI.Z.1.
Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniać
Spółka posiada odpowiednie programy motywacyjne (długoterminowe) dla członków Zarządu. Spółka nie
18
poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej, długoterminowej sytuacji finansowej spółki oraz długoterminowego wzrostu wartości dla akcjonariuszy i stabilności funkcjonowania przedsiębiorstwa.
wprowadziła natomiast analogicznego programu motywacyjnego dla kluczowych menedżerów nie będących członkami Zarządu.
VI.R.1.
Wynagrodzenie członków organów spółki i kluczowych menedżerów powinno wynikać z przyjętej polityki wynagrodzeń
WZ Spółki w dniu 19 czerwca 2020 r. przyjęło politykę wynagradzania członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady, a na kolejnym WZ w dniu 24 listopada 2020 r. dokonało nieznacznej jej modyfikacji.
Spółka nie posiada natomiast polityki wynagradzania kluczowych menedżerów. Wynagrodzenia kadry menedżerskiej ustalane na podstawie Regulaminu Wynagrodzeń przygotowanego zgodnie z wymogami kodeksu pracy. Okoliczność ta powoduje, zasady wynagrodzenia w Spółce transparentne i tym samym nie niesie to ryzyka lub negatywnych skutków niezastosowania tej reguły.
VI.R.2.
Polityka wynagrodzeń powinna być ściśle powiązana ze strategią spółki, jej celami krótko- i długoterminowymi, długoterminowymi interesami i wynikami, a także powinna uwzględniać rozwiązania służące unikaniu dyskryminacji z jakichkolwiek przyczyn.
Polityka wynagradzania członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady spełnia wymagania określone w tej zasadzie.
Natomiast Spółka, jak wskazano w komentarzu do rekomendacji VI.R.1, nie posiada polityki wynagrodzeń kluczowych menadżerów. Jednakże przyjęte w Spółce zasady wynagradzania kadry menedżerskiej odpowiadają wymaganiom wskazanym w rekomendacji VI.R.2.
Źródło: Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A za rok obrotowy 2021
2. DPSN 2021 obowiązujące od 1 lipca 2021 r.
Na podstawie § 29 ust. 3 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w dniu 30 lipca 2021 r. Spółka przekazała za pośrednictwem Elektronicznej Bazy Informacji (EBI) informację na temat stanu stosowania przez Stalexport Autostrady zasad zawartych w zbiorze „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”, które zostały przyjęte uchwałą Nr 13/1834/2021 Rady Nadzorczej GPW z dnia 29 marca 2021 r. i weszły w życie 1 lipca 2021 r. Zgodnie z ww. informacją Spółka nie stosuje 13 zasad DPSN 2021, tj. zasad o numerach: 1.3.1., 1.3.2., 1.4., 1.4.1., 1.4.2., 1.6., 2.1., 2.2., 2.4., 3.2., 3.3., 3.6., 6.2.
Zasady DPSN 2021, od których stosowania Spółka odstąpiła wraz z wyjaśnieniem przyczyn tego odstąpienia przedstawia poniższa tabela.
TABELA 2 | ZASADY OBOWIĄZUJĄCE OD 1 LIPCA 2021 R., OD KTÓRYCH STOSOWANIA SPÓŁKA ODSTĄPIŁA WRAZ Z WYJAŚNIENIEM PRZYCZYN TEGO ODSTĄPIENIA
Nr zasady (DPSN 2021)
Treść zasad
Przyczyny odstąpienia przez Spółkę od stosowania danej zasady
1.3.1
W swojej strategii biznesowej spółka uwzględnia również tematykę ESG, w szczególności obejmującą:
Spółka nie posiada sformalizowanej strategii biznesowej, uwzględniającej tematykę ESG. Niemniej
19
zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i ryzyka związane ze zmianami klimatu i zagadnienia zrównoważonego rozwoju
mając na uwadze wagę tych zagadnień zamierza podjąć działania zmierzające do jej opracowania a następnie wdrożenia do końca 2022 roku.
1.3.2
sprawy społeczne i pracownicze, dotyczące m.in. podejmowanych i planowanych działań mających na celu zapewnienie równouprawnienia płci, należytych warunków pracy, poszanowania praw pracowników, dialogu ze społecznościami lokalnymi, relacji z klientami.
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt. 1.3.1.
1.4
W celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami, w zakresie przyjętej strategii biznesowej spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje na temat założeń posiadanej strategii, mierzalnych celów, w tym zwłaszcza celów długoterminowych, planowanych działań oraz postępów w jej realizacji, określonych za pomocą mierników, finansowych i niefinansowych. Informacje na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.:
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt.1.3.1.
1.4.1
objaśniać, w jaki sposób w procesach decyzyjnych w spółce i podmiotach z jej grupy uwzględniane kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na wynikające z tego ryzyka
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt.1.3.1.
1.4.2
przedstawiać wartość wskaźnika równości wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom, obliczanego jako procentowa różnica pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem (z uwzględnieniem premii, nagród i innych dodatków) kobiet i mężczyzn za ostatni rok, oraz przedstawiać informacje o działaniach podjętych w celu likwidacji ewentualnych nierówności w tym zakresie, wraz z prezentacją ryzyk z tym związanych oraz horyzontem czasowym, w którym planowane jest doprowadzenie do równości.
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt.1.3.1.
1.6
W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał, a w przypadku pozostałych nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów, zapraszając na nie w szczególności akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania zarząd spółki prezentuje i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki i perspektywy na przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd spółki publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane pytania.
Spółka organizuje spotkanie dla inwestorów raz w roku, po ogłoszeniu sprawozdania za rok poprzedni.
Spółka nie widzi potrzeby zwiększania częstotliwości spotkań z inwestorami, ponieważ:
działalność Spółki cechują wysoka przewidywalność przychodów i kosztów:
dominująca część przychodów i kosztów generowana jest przez wieloletni projekt koncesji autostradowej z ponad 20-letnią historią ruchu pojazdów, stawek opłat i przychodów;
dodatkowo - sprawozdania kwartalne zawierają informacje o kształtowaniu się ruchu i przychodów w danym kwartale;
w trakcie spotkania z inwestorami Spółka prezentuje plan inwestycyjny na rok bieżący, co pozwala inwestorom na uzyskanie informacji o wydatkach inwestycyjnych lub ich oszacowanie.
2.1
Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i
Mając na uwadze rozmiar prowadzonej działalności oraz kierując się zasadą adekwatności Spółka nie opracowała i nie realizuje polityki różnorodności. Głównym kryterium oceny stosowanym przy wyborze
20
kryteria różnorodności m.in. w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie nie niższym niż 30%.
członków władz Spółki oraz jej kluczowych menedżerów kwalifikacje, kompetencje oraz doświadczenie zawodowe poszczególnych kandydatów, potwierdzające ich merytoryczne przygotowanie do pełnienia określonej funkcji.
2.2
Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce różnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt.2.1.
2.4
Głosowania rady nadzorczej i zarządu jawne, chyba że co innego wynika z przepisów prawa.
Stosowanie zasady w zakresie uchwał Rady Nadzorczej wymaga zmiany Statutu Spółki oraz Regulaminu Rady Nadzorczej.
3.2
Spółka wyodrębnia w swojej strukturze jednostki odpowiedzialne za zadania poszczególnych systemów lub funkcji, chyba że nie jest to uzasadnione z uwagi na rozmiar spółki lub rodzaj jej działalności.
Z uwagi na ograniczoną skalę działalności Stalexport Autostrady S.A. i niewielką liczbę osób zatrudnionych w Spółce nie wyodrębniono w strukturze organizacyjnej Stalexport Autostrady S.A. jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację wszystkich zadań w poszczególnych systemach lub funkcjach, o których mowa w pkt.3.1. z wyłączeniem funkcji:
1) nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance) dla realizacji której powołano w Spółce Rzecznika ds. ładu korporacyjnego (Compliance Officer).
2) zarządzania ryzykiem dla realizacji której powołano Głównego Specjalistę ds. Zarządzania Ryzykiem.
W pozostałym zakresie, tj. kontroli i audytu wewnętrznego, funkcje i zadania aktualnie realizowane bezpośrednio przez Członków Zarządu Stalexport Autostrady S.A. zgodnie z podziałem kompetencji.
Niemniej Rada Nadzorcza w dniu 2 marca 2021 r. podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia przez Spółkę dokumentu „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.”, w związku z czym obecnie trwa proces rekrutacji na to stanowisko. (*)
3.3
Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 powołuje audytora wewnętrznego kierującego funkcją audytu wewnętrznego, działającego zgodnie z powszechnie uznanymi międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego. W pozostałych spółkach, w których nie powołano audytora wewnętrznego spełniającego ww. wymogi, komitet audytu (lub rada nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu audytu) co
Rada Nadzorcza w dniu 2 marca 2021 r. podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia przez Spółkę dokumentu „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.”, w związku z czym obecnie trwa proces rekrutacji na to stanowisko. (*)
21
roku dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania takiej osoby.
3.6
Kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu, a funkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej, jeżeli rada pełni funkcję komitetu audytu.
Zgodnie z przyjętym przez Radę Nadzorczą Spółki dokumentem „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.” kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjne Zarządowi, a nie Prezesowi Zarządu. (**)
6.2
Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniały poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej, długoterminowej sytuacji spółki w zakresie wyników finansowych i niefinansowych oraz długoterminowego wzrostu wartości dla akcjonariuszy i zrównoważonego rozwoju, a także stabilności funkcjonowania spółki.
Zasada jest stosowana w odniesieniu do członków Zarządu. Natomiast programy motywacyjne dotyczące kluczowych menadżerów, którzy nie jednocześnie członkami Zarządu, wynikają z obowiązującego w Spółce Regulaminu Wynagradzania.
(*) Informacja aktualna na moment składania oświadczenia przez Zarząd w dniu 30 lipca 2021 r. oraz na 31 grudnia 2021 r. Po zamknięciu okresu sprawozdawczego proces rekrutacyjny został zakończony i od 1 marca 2022 r. w strukturze organizacyjnej Spółki będzie funkcjonował Dyrektor Audytu Wewnętrznego.
(**) Powołany od 1 marca 2022 r. Dyrektor Audytu Wewnętrznego będzie podlegał Prezesowi Zarządu.
Źródło: Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A za rok obrotowy 2021
Natomiast w wykonaniu obowiązku wynikającego z §70 ust.4 pkt 5 Rozporządzenia ws. informacji bieżących i okresowych, Zarząd Stalexport Autostrady przygotował oświadczenie o stosowaniu przez Spółkę zasad ładu korporacyjnego (DPSN 2021) w okresie od dnia 01 stycznia do 31 grudnia 2021 r. Oświadczenie to zostanie przekazane do publicznej wiadomości wraz z jednostkowym i skonsolidowanym raportem rocznym Spółki, co jest planowane na 7 marca 2022 r.
Rada Nadzorcza zapoznała się z oświadczeniem o stosowaniu ładu korporacyjnego zamieszczonym w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2021. W ocenie Rady Nadzorczej Spółka w sposób rzetelny i kompletny wypełnia obowiązki informacyjne dotyczące stosowania zasad ładu korporacyjnego.
Ponadto w ocenie Rady Nadzorczej, Spółka przyjmując do stosowania poszczególne zasady określone w DPSN2021 lub deklarując odstąpienie od ich stosowania miała na względzie dbałość o swój wizerunek i reputację, jak również najlepiej pojmowany interes spółki i jej akcjonariuszy.
Jak bowiem wskazano we wprowadzeniu do DPSN 2021 spółki giełdowe powinny dążyć do stosowania zasad ładu korporacyjnego zawartych w Dobrych Praktykach, przy zachowaniu zasad proporcjonalności i adekwatności w stosunku do indywidualnych potrzeb, mierzonych przede wszystkim wielkością przedsiębiorstwa i rodzajem oraz skalą prowadzonej działalności.
22
V. OCENA ZASADNOŚCI WYDATKÓW PONOSZONYCH PRZEZ SPÓŁKĘ I JEJ GRUPĘ NA WSPIERANIE KULTURY, SPORTU, INSTYTUCJI CHARYTATYWNYCH, MEDIÓW, ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH, ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH ITP., O KTÓRYCH MOWA W ZASADZIE 1.5 DPSN 2021
Spółka nie prowadzi działalności sponsoringowej, charytatywnej lub innej o zbliżonym charakterze, tym samym nie posiada polityki dotyczącej tego rodzaju działalności. Działalność tego typu prowadzą natomiast spółki zależne, w tym w szczególności Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Niemniej jednak posiada, przyjętą przez Zarząd Stalexport Autostrady w dniu 06 grudnia 2013 r., procedurę dotyczącą darowizn i sponsoringu.
Zgodnie z ww. procedurą w styczniu każdego roku, tj. po zakończeniu uprzedniego roku budżetowego, Główny Specjalista ds. Marketingu i Relacji Inwestorskich przygotowuje raport o darowiznach obejmujący: nazwę podmiotu obdarowanego, wartość darowizny, cel darowizny, przedmiot darowizny w przypadku darowizn rzeczowych oraz czy dany pomiot jest organizacją pożytku publicznego. Projekt raportu przekazywany jest Zarządowi Spółki, Rzecznikowi ds. Ładu Korporacyjnego Stalexport Autostrady oraz Głównemu Księgowemu. Następnie raport zaakceptowany przez Zarząd Spółki przesyłany jest członkom Rady Nadzorczej.
Analogiczne raporty przygotowywany jest przez spółki zależne: Stalexport Autostrada Małopolska S.A. i VIA4 S.A.
Ponadto realizując zasadę 1.5 DPSN 2021 Spółka zamieściła w
Sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2021 informację na temat wydatków ponoszonych przez nią i jej grupę na wspieranie kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp. (tabela nr 18).
W ocenie Rady Nadzorczej wydatki poniesione przez Grupę Kapitałową zaprezentowane w wyżej wymienionych raportach oraz w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2021 są zasadne.
23
VI. INFORMACJA NA TEMAT STOPNIA REALIZACJI POLITYKI RÓŻNORODNOŚCI W ODNIESIENIU DO ZARZĄDU I RADY NADZORCZEJ, W TYM REALIZACJI CELÓW, O KTÓRYCH MOWA W ZASADZIE 2.1. DPSN 2021
Mając na uwadze rozmiar prowadzonej działalności oraz kierując się zasadą adekwatności Spółka nie opracowała i nie realizuje polityki różnorodności.
Głównym kryterium oceny stosowanym przy wyborze członków władz Spółki oraz jej kluczowych menedżerów kwalifikacje, kompetencje oraz doświadczenie zawodowe poszczególnych kandydatów, potwierdzające ich merytoryczne przygotowanie do pełnienia określonej funkcji.
24
VII. WNIOSKI
Rada Nadzorcza wnosi do Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. o:
zatwierdzenie
Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2021, jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady za 2021 rok oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za 2021 rok,
udzielenie członkom Zarządu Spółki absolutorium z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2021,
podjęcie uchwały w sprawie podziału zysku netto za rok obrotowy 2021, zgodnie z wnioskiem przedstawionym przez Zarząd Spółki.
4 marca 2022 r.
________________________________
________________________________
Tomasz Dobrowolski
Zastępca Przewodniczącego
Rady Nadzorczej
Roberto Mengucci
Przewodniczący
Rady Nadzorczej
25
ZAŁĄCZNIK NR 1
SPIS UCHWAŁ RADY NADZORCZEJ PODJĘTYCH W 2021 R.
Lp.
Nr uchwały
Uchwała w sprawie:
Data podjęcia uchwały
1
01/03/2021
przyjęcia sprawozdań Rady Nadzorczej za rok obrotowy 2020
02.03.2021
2
02/03/2021
przyjęcia „Sprawozdania o wynagrodzeniach Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.” obejmującego lata 2019-2020
02.03.2021
3
03/03/2021
przyjęcia przez Spółkę „Wytycznych dotyczących polityki wynagrodzeń dla krajowych i zagranicznych spółek operacyjnych Grupy Atlantia”
02.03.2021
4
04/03/2021
wyboru dotychczasowego biegłego rewidenta/firmy audytorskiej do przeprowadzenia badań sprawozdań finansowych Stalexport Autostrady S.A. za lata 2021-2022
02.03.2021
5
05/03/2021
przyjęcia przez Spółkę dokumentu „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.”.
02.03.2021
6
06/03/2021
zatwierdzenia planu inwestycyjnego na rok 2021 dla Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A.
02.03.2021
7
07/03/2021
zaopiniowania projektów uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczących wyboru Przewodniczącego ZWZ oraz zatwierdzenia porządku obrad
02.03.2021
8
08/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącego zatwierdzenia jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2020
02.03.2021
9
09/03/2021
zaopiniowania projektów uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczących zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2020 oraz sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. w 2020 roku
02.03.2021
10
10/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącego podziału zysku netto za rok obrotowy 2020
02.03.2021
11
11/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Prezesowi Zarządu, panu Emilowi Wąsaczowi z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
12
12/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Wiceprezesowi Zarządu, panu Mariuszowi Serwie z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
13
13/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Stefano Bonomolo z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
14
14/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Nicola Bruno z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
15
15/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Massimo Di Casola z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
16
16/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej,
02.03.2021
26
Panu Tomaszowi Dobrowolskiemu z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
17
17/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Flavio Ferrari z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
18
18/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Aleksandrowi Galosowi z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
19
19/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Andrzejowi Kaczmarkowi z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
20
20/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Roberto Mengucci z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
21
21/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Marco Pace z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
22
22/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Krzysztofowi Rogali z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
02.03.2021
23
23/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącej udzielenia absolutorium Członkowi Rady Nadzorczej, Panu Stefano Rossi z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2020
2.03.2021
24
24/03/2021
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczącego wydania opinii na temat „Sprawozdania o wynagrodzeniach członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.” obejmującego lata 2019-2020
2.03.2021
25
25/03/2021
sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej
25.03.2021
26
26/03/2021
nabycia przez członków Zarządu wynagrodzenia zmiennego w wypadku Zmiany Kontroli
25.03.2021
27
01/06/2021
przyznania nagrody rocznej za 2020 rok (MBO) wynikającej z Rocznego Programu Motywacyjnego dla Członków Zarządu Spółki
24.06.2021
28
02/06/2021
wyznaczenia zadań premiowych (MBO) na 2021 rok dla Członków Zarządu Spółki
24.06.2021
29
03/06/2021
przyjęcia Planu Audytu Wewnętrznego na rok 2021 oraz upoważnienia audytorów wewnętrznych do przeprowadzenia kontroli w zakresie zgodności działalności Spółki z obowiązującymi ją regulacjami (Compliance Audit)
30.06.2021
30
01/12/2021
zatwierdzenia Planu Inwestycyjnego na rok 2022 dla Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A.
17.12.2021
27
ZAŁĄCZNIK NR 2
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMITETU AUDYTU
RADY NADZORCZEJ STALEXPORT AUTOSTRADY S.A. W ROKU 2021
Komitet Audytu Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. działa zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą Regulaminem Komitetu Audytu, Ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylającym decyzję Komisji Europejskiej 2005/909/WE.
Komitet Audytu wspiera działania Rady Nadzorczej i jest ciałem doradczym działającym kolegialnie w ramach Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.
Podstawowym zakresem działań Komitetu jest doradztwo i wspieranie Rady Nadzorczej w wykonywaniu jej statutowych obowiązków kontrolnych i nadzorczych w zakresie:
1. monitorowania procesu sprawozdawczości finansowej,
2. monitorowania skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i systemów zarządzania ryzykiem, compliance oraz audytu wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej,
3. monitorowania wykonywania czynności rewizji finansowej, w szczególności przeprowadzania przez firmę audytorską badania z uwzględnieniem wszelkich wniosków i ustaleń Komisji Nadzoru Audytowego wynikających z kontroli przeprowadzonej w firmie audytorskiej,
4. kontrolowania i monitorowania niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej, w szczególności w przypadku, gdy na rzecz Spółki świadczone przez firmę audytorską inne usługi niż badanie,
5. informowania Rady Nadzorczej o wynikach badania oraz wyjaśnianie, w jaki sposób badanie to przyczyniło się do rzetelności sprawozdawczości finansowej Spółki, a także jaka była rola Komitetu w procesie badania,
6. dokonywania oceny niezależności biegłego rewidenta oraz wyrażania zgody na świadczenie przez niego dozwolonych usług niebędących badaniem w Spółce, po przeprowadzeniu przez Komitet oceny zagrożeń i zabezpieczeń jego niezależności,
7. opracowywania polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem, o której mowa w §5 pkt. 1 lit. c),
8. przedstawiania Radzie Nadzorczej rekomendacji w sprawach dotyczących powołania biegłych rewidentów lub firm audytorskich,
9. przedkładania zaleceń mających na celu zapewnienie rzetelności procesu sprawozdawczości finansowej w Spółce.
28
W okresie sprawozdawczym Komitet Audytu funkcjonował w następującym składzie:
Tomasz Dobrowolski – Przewodniczący Komitetu Audytu,
Nicola Bruno – Wiceprzewodniczący Komitetu Audytu,
Andrzej Kaczmarek – Członek
Komitetu Audytu
Pan Tomasz Dobrowolski oraz Pan Andrzej Kaczmarek spełniają kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego członka Komitetu Audytu, o których mowa w art. 129 ust. 3 Ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym z dnia 11 maja 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz.1089) oraz § 3 ust. 5 Regulaminu Komitetu Audytu oraz kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego członka Komitetu Wynagrodzeń, o których mowa w Załączniku nr II do Zalecenia Komisji Europejskiej 2005/162/WE z dnia 15 lutego 2005 r., dotyczącego roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej) oraz w wytycznych zawartych w DPSN 2016 oraz w DPSN 2021.
Pan Nicola Bruno oraz Pan Andrzej Kaczmarek posiadają wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych (co potwierdzili poprzez złożenie stosownych oświadczeń, która wynika z ich wykształcenia (Pan Nicola Bruno), doświadczenia i wieloletniej praktyki zawodowej (Pan Nicola Bruno, Pan Andrzej Kaczmarek). Szczegółowe informacje na temat kwalifikacji i doświadczenia ww. członków Rady Nadzorczej dostępne na internetowej stronie korporacyjnej Spółki (www.stalexport-autostrady.pl).
Pan Tomasz Dobrowolski, Pan Nicola Bruno oraz Pan Andrzej Kaczmarek posiadają wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, którą nabyli w trakcie swojej pracy zawodowej, m.in. w pracy lub świadczeniu usług na rzecz innych podmiotów z Grupy Kapitałowej Atlantia. Szczegółowe informacje na temat kwalifikacji i doświadczenia ww. członków Rady Nadzorczej dostępne na internetowej stronie korporacyjnej Spółki (
www.stalexport-autostrady.pl
).
Komitet Audytu odbył w 2021 roku 8 posiedzeń, w tym posiedzenie w dniu 1 marca 2021 r., poprzedzające posiedzenie Rady Nadzorczej, którego przedmiotem były prezentacja, przegląd oraz analiza:
1. Sprawozdania dodatkowego dla Komitetu Audytu, sporządzonego przez Audytora zgodnie z postanowieniami art. 11 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 537/2014 z dnia 16.04.2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych (…),
2. Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w 2020 r.,
3. jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady za 2020 rok, wniosku Zarządu dotyczącego podziału zysku netto za rok obrotowy 2020 oraz projektu sprawozdania biegłego rewidenta z badania jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady za 2020 rok,
4. skonsolidowanego sprawozdania finansowego
Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za 2020 rok oraz projektu sprawozdania biegłego rewidenta z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za 2020 rok,
29
5. Sprawozdań Rady Nadzorczej za rok 2020, w tym Sprawozdania Komitetu Audytu oraz wydanie rekomendacji dla Rady Nadzorczej odnośnie oceny ww. sprawozdań.
W roku 2021 Komitet Audytu podjął 8 niżej wymienionych uchwał:
1. w sprawie kontynuacji współpracy z dotychczasowym biegłym rewidentem (EY),
2. w sprawie wyrażenia zgody na świadczenie dozwolonych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych,
3. w sprawie wydania rekomendacji Radzie Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. w sprawie wyboru dotychczasowego biegłego rewidenta/firmy audytorskiej do przeprowadzenia badań sprawozdań finansowych Stalexport Autostrady S.A. na lata 2021-2022,
4. w sprawie wydania rekomendacji dotyczącej oceny jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2020, skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2020, wniosku Zarządu dotyczącego podziału zysku za rok obrotowy 2020, Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. w roku 2020 oraz przyjęcia przez Radę Nadzorczą dokumentu „Sprawozdania i oceny Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. z siedzibą w Mysłowicach za 2020 rok”,
5. w sprawie wyrażenia zgody na świadczenie dozwolonych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych,
6. w sprawie wyrażenia zgody na świadczenie dozwolonych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych (druga uchwała KA pod tym samym tytułem jak poprzednia),
7. w sprawie wyrażenia uprzedniej zgody Komitetu Audytu na świadczenie przez podmioty należące do Grupy EY usług dla Atlantia S.p.A. lub podmiotów zależnych od Atlantia S.p.A.,
8. w sprawie rozpoczęcia procedury wyboru nowego biegłego rewidenta/firmy audytorskiej do przeprowadzenia badań sprawozdań finansowych Stalexport Autostrady S.A.
28 lutego 2022 r.
_________________________
_________________________
_________________________
Andrzej Kaczmarek
Członek Komitetu Audytu
Nicola Bruno
Wiceprzewodniczący
Komitetu Audytu
Tomasz Dobrowolski
Przewodniczący
Komitetu Audytu