Sprawozdanie z działalności M.W. Trade S.A. za 2021 rok
25
i leczeniu uzależnień oraz ratownictwo medyczne. Te placówki finansowane są na dotychczasowych
zasadach, tj. w formie konkursów ofert bądź rokowań. Istnieje również grupa świadczeń finansowanych
poza siecią, wyodrębnionych z uwagi na ich charakter, co skutkuje przyjęciem dla tej grupy odrębnego
sposobu finansowania, np. porody i opieka nad noworodkami, nocna i świąteczna opieka, szpitalny oddział
ratunkowy, izba przyjęć, programy lekowe.
Po ponad czterech latach funkcjonowania sieci szpitali nie odnotowano poprawy dostępności do
świadczeń medycznych dla pacjentów, placówki zadłużone nie dokonały restrukturyzacji swojego
zadłużenia, zaobserwowano pogorszenie się wyników finansowych szpitali na różnych szczeblach sieci, co
wynika przede wszystkim z nieadekwatnego wzrostu przychodów ze sprzedaży do wzrostu kosztów
działalności operacyjnej tych jednostek, w istotnej części narzuconych przez rząd.
Umowy z NFZ obowiązujące pierwotnie do 30 czerwca 2021, zostały przedłużone do 30 czerwca 2022
roku na dotychczasowych zasadach. Wraz z planowaną reformą szpitalnictwa powstanie nowa definicja
sieci szpitali. Celem redefinicji będzie koncentracja świadczeń i poprawa wyników leczenia, racjonalizacja
kosztów działania placówek, racjonalizacja wydatków NFZ, wymuszanie podnoszenia standardu
świadczeń, tworząc konkurencję o pacjenta. Decyzję o przynależności danego podmiotu do sieci będzie
wydawał Prezes NFZ. Sposób kwalifikacji do nowej sieci określony jest w projekcie Ustawy o modernizacji
i poprawie efektywności szpitalnictwa. Projekt ujęto w pracach legislacyjnych w I kwartale 2022 roku.
Według założeń ustawy powstanie nowy podmiot - Agencji Rozwoju Szpitali („ARS”), która ma
całościowo przejąć kluczową rolę w procesie reformy, rozwoju placówek, postępowań naprawczo-
rozwojowych. Ma za zadanie dostosowywać działalność szpitali do regionalnych potrzeb zdrowotnych,
tworzyć centrum kompetencji, wspierać finansowo i merytorycznie rozwój i programy naprawcze,
egzekwować wykonywanie planów, wdrażać zarządzanie procesowe, organizować i koordynować wspólne
zakupy dla podmiotów szpitalnych, monitorować funkcjonowanie placówek, dokonywać ich klasyfikacji
do grup A-D, decydować o włączeniu zarządcy czy nadzorcy do danej placówki. Ponadto będzie mieć
uprawnienia do zmiany kierownictwa jednostek. Agencja prowadzić ma samodzielną gospodarkę
finansową na podstawie rocznego planu finansowego, zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Jej
działalność finansowana ma być głownie z dotacji i środków unijnych.
Na finansowanie działań podmiotów szpitalnych, w tym rozwojowych, inwestycyjnych,
optymalizacyjnych, naprawczych i restrukturyzacyjnych, Agencja będzie mogła zapewnić podmiotom
szpitalnym finansowanie w formie pożyczki, w tym bezzwrotnej, poręczeń, gwarancji czy dotacji celowych.
Zgodnie z projektem, szpitale publiczne mają być zaklasyfikowane do jednej z 4 grup, gdzie:
do grupy „A” należeć będą jednostki w dobrej sytuacji ekonomiczno-finansowej, które będą
tworzyć plan rozwojowy podmiotu szpitalnego kategorii A
do grupy „B” włączone zostaną szpitale wymagające wdrożenia działań optymalizacyjnych, które
będą tworzyć plan rozwojowy podmiotu szpitalnego kategorii B albo w stosunku do którego
Prezes Agencji wszcznie postępowanie naprawczo-rozwojowe, na jego wniosek;
do grupy „C” zaliczone zostaną podmioty wymagające wdrożenia działań naprawczo-
rozwojowych, w stosunku do których Prezes Agencji wszcznie postępowanie naprawczo-
rozwojowe;
do grupy „D” trafią placówki w najgorszej sytuacji finansowej, wymagające pilnego wdrożenia
działań naprawczo-rozwojowych, w stosunku do których Prezes Agencji wszcznie postępowanie
naprawczo-rozwojowe oraz uzyskuje uprawnienie do powoływania i odwoływania kierowników
tych podmiotów szpitalnych.
Klasyfikacja oparta będzie o wartość 4 wskaźników finansowych: rentowności działalności operacyjnej,
płynności szybkiej, zobowiązań wymagalnych do przychodów ogółem i zobowiązań ogółem do
przychodów ogółem.