26
oraz okresowe audyty w celu oceny i poprawy wyników w tym zakresie. Wdrażane przez nas procedury mają formę
standardów korporacyjnych, określających zasady oczekiwanego przez Serinus postępowania we wszystkich
obszarach działalności Grupy. Standardy te są udostępnianie wszystkim osobom w Grupie, a jej pracownicy i
współpracownicy dodatkowo przechodzą szkolenia w zakresie ich przestrzegania na poziomie krajowym w
zależności od aktualnych potrzeb. W 2021 r. w jednostce biznesowej Serinus w Tunezji przeprowadzono łącznie
53 ćwiczenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony osób i mienia oraz ochrony środowiska, w
jednostce biznesowej w Rumunii – łącznie 288 szkoleń o tej samej tematyce. Przeprowadzane są regularne audyty
mające na celu weryfikację polityk i procedur z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony osób i mienia oraz
ochrony środowiska. W 2021 r. w jednostce biznesowej Serinus w Tunezji przeprowadzono łącznie 25 takich
wewnętrznych audytów (w 2020 r. – 25), a w jednostce biznesowej w Rumunii doroczny audyt na potrzeby
utrzymania certyfikacji ISO został przeprowadzony przez Lloyds Register.
Spółka wdrożyła plany działania na wypadek sytuacji awaryjnych w odniesieniu do wszystkich realizowanych
przedsięwzięć i posiadanych aktywów. Plany te podlegają corocznej weryfikacji, w której uczestniczą
przedstawiciele jednostek biznesowych Spółki. Wszyscy pracownicy są z nimi zapoznawani, a personel ratowniczy
ponadto odbywa szkolenia przygotowujące go do podjęcia przypisanych mu zadań w sytuacjach awaryjnych. Plany
te są także ponownie przekazywane zespołom Serinus przed przystąpieniem przez nie do realizacji jakichkolwiek
większych prac. Oprócz udostępnienia pracownikom planów postepowania na wypadek sytuacji awaryjnych
przeprowadza się także okresowe szkolenia przypominające, obejmujące także regularne ćwiczenia i próbne
działania na wypadek sytuacji kryzysowej. W Rumunii od czasu rozpoczęcia wydobycia w 2019 r. nie odnotowano
żadnych wypadków przy pracy. Na koniec 2021 r. okres ciągłego bezwypadkowego ruchu infrastruktury Serinus w
tym kraju wynosił 981 dni, a na 19 stycznia 2022 r. – 1.000 dni. Analogiczna statystyka dla infrastruktury Grupy w
Tunezji na 31 grudnia 2021 r. wynosiła 2.218 dni. W 2021 r. nie odnotowano żadnych zdarzeń skutkujących utratą
czasu pracy ani Tunezji, ani w Rumunii, co świadczy o skuteczności nieustannie podejmowanych przez Spółkę
działań na rzecz zapewnienia bezpiecznego środowiska pracy naszym pracownikom. Naszym celem jest dalsze
utrzymywanie dotychczasowego wysokiego poziomu bezpieczeństwa i wydajności.
W 2021 r. kluczową kwestią dla Grupy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nadal było podejmowanie działań
w celu ochrony pracowników przed wirusem SARS-CoV-2. Obejmowały one dostosowanie zmianowego systemu
pracy oraz wprowadzenie pracy zdalnej zgodnie z lokalnymi wymogami wynikającymi z przepisów prawa,
aktualizację regulaminów pracy w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia, zapewnienie odpowiedniego sprzętu
ochrony osobistej, regularną dezynfekcję obiektów i testowanie personelu, a także zapewnienie dostępu do opieki
medycznej w miejscu pracy.
Na podstawie przyjętego Kodeksu Etycznego i innych właściwych regulacji wewnętrznych Spółka zobowiązana jest
do zapewnienia wszystkim pracownikom miejsca pracy wolnego od dyskryminacji, w którym mają oni możliwość
pełnej realizacji swojego potencjału wyłącznie w zależności od swoich kompetencji i osiągnięć. Serinus ceni sobie
różnorodność wśród pracowników i stara się budować sprzyjającą integracji kulturę miejsca pracy, przekładającą
się na zdolność Spółki jako pracodawcy do zatrudniania najwyższej klasy specjalistów i oferowania im
odpowiednich, odpowiadającymi ich ambicjom i oczekiwaniom możliwości rozwoju. Na czele zarówno rumuńskiej,
jak i tunezyjskiej jednostki biznesowej stoi osoba będąca obywatelem danego kraju, a ponadto w żadnej z tych
jednostek nie są obecnie zatrudnieni pracownicy zagraniczni. Naszą działalnością w Rumunii kieruje pani
Alexandra Damascan, a połowę naszych pracowników w tym kraju stanowią kobiety. W Tunezji udział kobiet w
łącznej liczbie pracowników miejscowej centrali Serinus wynosi 32%. Cenimy sobie różnorodność wśród
pracowników, a oferowanie im równych szans stanowi dla wartość samą w sobie. Ponadto we wszystkich
jurysdykcjach, w których prowadzimy działalność, staramy się zatrudniać kadry spośród lokalnych kandydatów,
ponieważ ufamy, że ich kompetencje odpowiadają jakości, jakiej oczekujemy od naszych zasobów ludzkich.
Przyjęta przez Serinus„Polityka w zakresie przeciwdziałania niewolnictwu i handlowi ludźmi” zobowiązuje Grupę do
etycznego i zgodnego z wartościami postępowania we wszystkich zawieranych przez nas transakcjach, jak i
relacjach biznesowych oraz do wdrażania i egzekwowania skutecznych systemów i mechanizmów kontroli w celu
niedopuszczenia, by w jakimkolwiek obszarze naszej własnej działalności ani w żadnym z naszych łańcuchów
dostaw nie było praktykowane współczesne niewolnictwo. Grupa podejmuje również środki mające na celu
zapewnienie transparentności w działalności Serinus, w tym także działaniach, jakie podejmujemy na rzecz
zapobiegania praktykowaniu współczesnego niewolnictwa w ramach naszych łańcuchów dostaw zgodnie z
ciążącymi na nas obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z brytyjskiej Ustawy o zapobieganiu współczesnemu
niewolnictwu z 2015 r. (ang. Modern Slavery Act 2015). Od naszych współpracowników, dostawców i innych
kontrahentów oczekujemy przestrzegania w tym zakresie takich samych wysokich standardów, w związku z czym
w ramach udzielania zamówień zobowiązujemy zleceniobiorców do stosowania się do zakazów korzystania z pracy
przymusowej, pracy więźniów lub pracy osób będących ofiarami handlu ludźmi, bez względu na to, czy taka prac
byłaby wykonywana przez dzieci, czy osoby dorosłe, a także oczekujemy, że nasi dostawcy zobowiążą swoich
dostawców do takiego samego postępowania. Zapobieganie przypadkom niewolnictwa, ich wykrywanie i
zgłaszanie we wszystkich obszarach naszej działalności oraz na wszystkich etapach naszych łańcuchów dostaw
jest obowiązkiem wszystkich osób pracujących dla Grupy lub pod jej kierunkiem. Osoby te zachęca się, aby swoje
podejrzenia dotyczące ewentualnych przypadków niewolnictwa zgłaszały w trybie przewidzianym w przyjętej przez
Serinus „Polityce zgłaszania nieprawidłowości”.
Jednostka zależna Serinus Tunesia opracowała swój program działań z zakresu społecznej odpowiedzialności
biznesu we współpracy z lokalnymi społecznościami i interesariuszami, co pozwoliło wskazać te obszary, w których
działania Serinus mogą przynieść danym społecznościom i grupom interesariuszy wymierne korzyści. Szczególne
miejsce w tym programie zajmują działania na rzecz wsparcia opieki zdrowotnej oraz inicjatyw oświatowych i
kulturalnych na terenach, gdzie Serinus prowadzi działalność. Program funkcjonuje od 2013 r. Od tego czasu w