Grupa Kapitałowa LOTOS
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz
administracji publicznej za rok 2021
1. P O D S T AW A S P O R Z Ą D Z E N I A ................................................................................................................................... 2
2. Z A S A D Y R A P O R T O W A N I A ........................................................................................................................................ 2
3. P Ł A T N O Ś C I W E D Ł U G K R A J Ó W ............................................................................................................................... 3
P O L S K A ....................................................................................................................................................................................... 4
N O R W E G I A ................................................................................................................................................................................ 4
L I T W A .......................................................................................................................................................................................... 5
4. Z A T W I E R D Z E N I E S K O N S O L I D O W A N E G O S P R A W O Z D A N I A Z P Ł A T N O Ś C I N A R Z E C Z
A D M I N I S T R A C J I P U B L I C Z N E J ................................................................................................................................. 6
GRUPA KAPITAŁOWA LOTOS
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej za rok 2021
w tysiącach złotych
2
1. P O D S T A W A S P O R Z Ą D Z E N I A
Niniejsze skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej („sprawozdanie z płatności”, „sprawozdanie”) zostało
sporządzone zgodnie z Ustawą z dnia 29 września 1994 roku o Rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późniejszymi zmianami) („ustawa”).
Zapisy ustawy są w tym zakresie implementacją do przepisów krajowych Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca
2013 roku w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych
rodzajów jednostek, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i
83/349/EWG. Zgodnie z ustawą Grupa Kapitałowa LOTOS S.A. („Grupa Kapitałowa LOTOS”, „Grupa Kapitałowa”, „Grupa”) sporządza sprawozdanie
z płatności za każdy rok obrotowy w odniesieniu do działalności wydobywczej realizowanej poprzez segment wydobywczy prowadzący działalność
w zakresie pozyskiwania oraz eksploatacji złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Skonsolidowane sprawozdanie z płatności obejmuje Grupę LOTOS
S.A. jako Jednostkę Dominującą oraz jednostki przez nią kontrolowane. Jednostki współkontrolowane przez Jednostkę Dominującą nie objęte
niniejszym sprawozdaniem.
2. Z A S A D Y R AP O R T O W A N I A
Rodzaje działalności będące w zakresie sprawozdania
Grupa prezentuje w niniejszym sprawozdaniu płatności na rzecz administracji publicznej dokonane w 2021 roku, związane z działalnością segmentu
wydobywczego. to działania polegające na, poszukiwaniu, odkrywaniu, eksploatacji i wydobyciu złóż minerałów, ropy i gazu ziemnego lub
innych materiałów („działalność wydobywcza”). Płatności związane z działalnością segmentu produkcji i handlu, obejmujące działalność w zakresie
wytwarzania, przetwarzania produktów rafinacji ropy naftowej, jak również ich sprzedaży hurtowej i detalicznej oraz działalność pomocniczą,
transportową i serwisową nie są objęte zakresem niniejszego sprawozdania.
Administracja publiczna
Administrację publiczną definiuje się jako wszelkie organy administracji państwowej, regionalnej lub lokalnej poszczególnych krajów objętych
niniejszym sprawozdaniem, włączając w to departamenty, agencje lub jednostki kontrolowane przez te organy.
Płatność
Płatność oznacza zapłaconą kwotę, w gotówce lub w naturze i prezentowana jest według zasady kasowej. Oznacza to, że Grupa ujawnia płatność w
okresie, kiedy reguluje. Jest to zasada przeciwna do zasady memoriału, gdzie ujawnienie dotyczy okresu, w którym powstaje zobowiązanie.
Płatności na rzecz Grupy również ujawniane w sprawozdaniu z płatności na rzecz organów administracji państwowej w okresie ich otrzymania
przez Grupę i prezentowane są w wartościach ujemnych. W przypadku płatności w naturze, w sprawozdaniu ujmuje się jej wartość i wielkość wraz z
informacją jak ta wartość została ustalona.
Projekt
Zgodnie z wymogami przepisów płatności są ujawniane w podziale na projekty (jako kategoria w ramach podziału na poszczególne kraje). Projekt
oznacza działalność operacyjną regulowaną jedną umową, licencją, najmem lub dzierżawą, koncesją lub podobną umową prawną i stanowiącą
podstawę zobowiązań płatniczych wobec administracji rządowej. Niemniej jednak, jeżeli kilka takich umów jest ze sobą znacząco powiązanych, jest
to uznawane za jeden projekt. Znacząco ze sobą powiązane umowy prawne powinny być rozumiane, jako zestaw operacyjnie i geograficznie
zintegrowanych umów, licencji, najmów lub dzierżaw, koncesji lub powiązanych umów o znacząco podobnych warunkach, które podpisywane
z administracją rządową, wskutek czego powstazobowiązania płatnicze. Takie umowy mogą być regulowane przepisami jednej umowy, umowy
spółki joint venture, przepisami porozumienia o podziale produkcji lub in ogólną umową prawną. Grupa określa, czy umowy lub licencje
znacząco ze sobą powiązane jako zestaw operacyjnie i geograficznie zintegrowanych umów, jeśli objęte wspólnym zarządzaniem, lokalizacją w
ramach określonego obszaru i wspólnym korzystaniem z infrastruktury. Liczba projektów jest zależna od ustaleń umownych w obrębie kraju, a nie
od skali działalności.
Niekiedy przypisanie atności na poziomie projektu może być niemożliwe. W takich przypadkach Grupa ujawnia wymogi nałożone na poziomie
kraju, a nie na poziomie projektu. Typowym przykładem takiej płatności jest podatek dochodowy od osób prawnych.
Próg istotności
Grupa prezentuje płatność w niniejszym sprawozdaniu, jeżeli pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych, stanowi w danym roku
obrotowym co najmniej równowartość kwoty 424,7 tys. zł.
Waluta transakcji
Walutą funkcjonalną Jednostki Dominującej i walutą prezentacji skonsolidowanego sprawozdania z płatności na rzecz organów administracji
państwowej jest złoty polski („złoty”, „zł”, „PLN”). Niniejsze sprawozdanie zostało sporządzone w tysiącach złotych. Płatności wyrażone w walutach
obcych ujmuje sw sprawozdaniu po ich przeliczeniu na walutę prezentacji, według kursu stanowiącego średnią arytmetyczną średnich kursów
ustalonych przez NBP na ostatni dzień każdego zakończonego miesiąca roku obrotowego.
Wspólne działania
Rozliczenia z tytułu prowadzonych wspólnie z innymi udziałowcami prac na złożach, odbywają s między operatorem a konsorcjantami na
zasadzie przedpłat (ang. „cash calls”), które następnie rozliczane za pomocą rachunków operatora (ang. „billings”) w ślad za zrealizowaniem
kolejnych działań.
Płatności dotyczące wspólnych działań dokonane przez Grupę bezpośrednio do organów administracji publicznej ujmowane w niniejszym
sprawozdaniu w całości, tylko w przypadku gdy Grupa jest operatorem w ramach projektu, nawet gdy płatności rozdzielane proporcjonalnie
między pozostałych partnerów.
Płatności nie ujmuje się w sprawozdaniu, gdy w ramach wspólnych działań, inni uczestnicy konsorcjum pełnią rolę operatora i przekazują udział
Grupy w płatności na rzecz administracji publicznej.
GRUPA KAPITAŁOWA LOTOS
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej za rok 2021
w tysiącach złotych
3
Kategorie płatności
Podmioty sprawozdawcze zobowiązane do ujawnienia łącznej kwoty atności dokonanych corocznie na rzecz administracji publicznej danego
państwa, w gotówce lub w naturze, dla poszczególnych projektów, w przypadku gdy płatności nastąpiły z poniższych tytułów:
o Należności z tytułu produkcji
Obowiązek przekazania na rzecz administracji publicznej kraju wydobycia części produkcji wynikającej z kontraktu. Płatność ta jest zazwyczaj
dokonywana w naturze. W okresie zakończonym 31 grudnia 2021 roku nie wystąpiły należności z tytułu produkcji.
o Podatki
Sprawozdanie zawiera podatki pobierane od dochodu, produkcji lub zysków jednostek wchodzących w skład Grupy, a także potrącane z dywidend,
tantiemów i odsetek otrzymanych. Podatki nakładane na konsumpcję, takie jak podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób
fizycznych lub podatek od sprzedaży (w tym: podatek akcyzowy, podatek od czynności cywilnoprawnych), a także podatek na ochronę środowiska,
cło i akcyza nie podlegają ujawnieniu w niniejszym sprawozdaniu.
o Tantiemy
to płatności za prawa do wydobycia zasobów ropy naftowej i gazu, stanowiące odsetek produkcji należny właścicielowi tych praw. Tantiemy
mogą być wypłacane w gotówce lub w naturze.
o Dywidendy
Dywidendy obejmują dywidendy wypłacane na rzecz Skarbu Państwa, inne niż te, które wypłacane na tych samych warunkach co pozostałym
akcjonariuszom, chyba że one wypłacane w zamian za prawa do działalności wydobywczej. Za rok zakończony 31 grudnia 2021 roku nie
wystąpiły płatności z tytułu dywidend na rzecz administracji publicznej.
o Premie
to płatności otrzymane, związane głównie z osiągnięciem lub niepowodzeniem określonych poziomów produkcyjnych, a także odkryciem złóż
zasobów mineralnych. W okresie zakończonym 31 grudnia 2021 roku nie wystąpiły atności z tytułu premii.
o Opłaty licencyjne i inne
Kategoria opłaty obejmuje: opłaty licencyjne, opłaty za wynajem, opłaty za rozpoczęcie działalności oraz inne świadczenia z tytułu przyznania
licencji lub koncesji. Opłaty administracyjne, które nie wyraźnie związane z działalnością wydobywczą poza zakresem niniejszego
sprawozdania.
o Ulepszenia infrastruktury
to płatności związane z budową (ulepszeniem) infrastruktury (drogi, mosty), z wyjątkiem gdzie ta infrastruktura jest wykorzystywana wyłącznie
dla celów operacyjnych. W okresie zakończonym 31 grudnia 2021 nie wystąpiły płatności z tytułu ulepszenia w zakresie infrastruktury.
3. P Ł A T N O Ś C I W E D Ł U G K R A J Ó W
W poniższych tabelach przedstawione płatności na rzecz administracji publicznej dokonane przez Grupę Kapitałową LOTOS w roku obrotowym
2021 roku w podziale na kraje i typy płatności oraz organy administracji publicznej na rzecz których płatności zostały dokonane.
Kraj
Należności
z tytułu
produkcji
Podatki
Opłaty
Premie
Ulepszenia
infrastruktury
Razem
Polska
-
25.816
15.302
-
-
41.118
Norwegia
-
(253.125)
3.317
-
-
(249.808)
Litwa
-
1.241
965
-
-
7.945
Razem
-
(226.068)
19.584
-
-
(200.745)
GRUPA KAPITAŁOWA LOTOS
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej za rok 2021
w tysiącach złotych
4
P O L S K A
Należności
z tytułu
produkcji
Podatki
Opłaty
Premie
Ulepszenia
infrastruktury
Razem
Organy administracji rządowej
-
25.395
958
-
-
26.353
Urząd Skarbowy
-
25.395
-
-
-
25.395
Ministerstwo Środowiska
-
-
957
-
-
957
Ministerstwo Sprawiedliwości
-
-
1
-
-
1
Organy administracji samorządowej
-
421
535
-
-
956
Urzędy Gminy oraz Urzędy Miast
-
421
535
-
-
956
Jednostki nadzorowane przez organy
administracji rządowej lub samorządowej
-
-
13.809
-
-
13.809
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej
-
-
13.397
-
-
13.397
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
-
-
24
-
-
24
Sąd Rejonowy Gdańsk
-
-
239
-
-
239
Zarząd Dróg i Zieleni
-
-
149
-
-
149
Razem
-
25.816
15.302
-
-
41.118
Projekt
Należności
z tytułu
produkcji
Podatki
Opłaty
Premie
Ulepszenia
infrastruktury
Razem
Projekt B-3
-
6.209
5.222
-
-
11.431
Projekt B-8
-
18.872
8.440
-
-
27.312
Projekt Łeba
-
-
273
-
-
273
Projekt Rozewie
-
-
271
-
-
271
Projekt Gotlandia
-
-
209
-
-
209
Płatności nieprzypisane do projektów
-
735
887
-
-
1.622
Razem
-
25.816
15.302
-
-
41.118
N O R W E G I A
Należności
z tytułu
produkcji
Podatki
Tantiemy
Opłaty
Premie
Ulepszenia
infrastruktury
Razem
Organy administracji rządowej
-
(253.125)
-
3.317
-
-
(249.808)
The Norwegian Tax Administration
-
(253.125)
-
3.317
-
-
(249.808)
Razem
-
(253.125)
-
3.317
-
-
(249.808)
GRUPA KAPITAŁOWA LOTOS
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej za rok 2021
w tysiącach złotych
5
Projekt
Należności
z tytułu
produkcji
Podatki
Tantiemy
Opłaty
Premie
Ulepszenia
infrastruktury
Razem
PL029 (Sleipner West)
-
-
-
3.317
-
-
3.317
Płatności nieprzypisane do projektów
-
(253.125)
-
-
-
-
(253.125)
Razem
-
(253.125)
-
3.317
-
-
(249.808)
L I T W A
Należności
z tytułu
produkcji
Podatki
Opłaty
Premie
Ulepszenia
infrastruktury
Razem
Organy administracji rządowej
-
1.241
946
-
-
7.926
Tax inspection ( LR VMI)
-
1.241
946
-
-
7.926
Organy administracji samorządowej
-
-
19
-
-
19
Palanga Municipality
-
-
9
-
-
9
Kretingos Municipality
-
-
6
-
-
6
Gargždu Municipality
-
-
4
-
-
4
Razem
-
1.241
965
-
-
7.945
Projekt
Należności
z tytułu
produkcji
Podatki
Opłaty
Premie
Ulepszenia
infrastruktury
Razem
Palanga
-
-
134
-
-
1.839
Kretingos
-
-
508
-
-
3.780
Klaipedos
-
-
313
-
-
1.075
Gargždu
-
-
10
-
-
10
Płatności nieprzypisane do projektów
-
1.241
-
-
-
1.241
Razem
-
1.241
965
-
-
7.945
GRUPA KAPITAŁOWA LOTOS
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej za rok 2021
w tysiącach złotych
4. Z A T W I E R D Z E N I E S KO N S O L I D O W AN E GO S P R A W O Z D A N I A Z P Ł A T N O Ś C I N A R Z E C Z
A D M I N I S TR A C J I P U B L I C ZN E J
Niniejsze skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej zostało zatwierdzone do publikacji w dniu 21 marca 2022 roku.
Podpisy członków Zarządu Grupy LOTOS S.A.
Prezes Zarządu
Zofia Paryła
Wiceprezes Zarządu ds. Fuzji i Przejęć
Krzysztof Nowicki
Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji i Handlu
Piotr Walczak
Wiceprezes Zarządu ds. Korporacyjnych
Jarosław Wittstock
Wiceprezes Zarządu ds. Inwestycji i Innowacji
Jarosław Wróbel