GRUPA KAPITAŁOWA LOTOS
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej za rok 2021
w tysiącach złotych
2
1. P O D S T A W A S P O R Z Ą D Z E N I A
Niniejsze skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej („sprawozdanie z płatności”, „sprawozdanie”) zostało
sporządzone zgodnie z Ustawą z dnia 29 września 1994 roku o Rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późniejszymi zmianami) („ustawa”).
Zapisy ustawy są w tym zakresie implementacją do przepisów krajowych Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca
2013 roku w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych
rodzajów jednostek, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i
83/349/EWG. Zgodnie z ustawą Grupa Kapitałowa LOTOS S.A. („Grupa Kapitałowa LOTOS”, „Grupa Kapitałowa”, „Grupa”) sporządza sprawozdanie
z płatności za każdy rok obrotowy w odniesieniu do działalności wydobywczej realizowanej poprzez segment wydobywczy prowadzący działalność
w zakresie pozyskiwania oraz eksploatacji złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Skonsolidowane sprawozdanie z płatności obejmuje Grupę LOTOS
S.A. jako Jednostkę Dominującą oraz jednostki przez nią kontrolowane. Jednostki współkontrolowane przez Jednostkę Dominującą nie są objęte
niniejszym sprawozdaniem.
2. Z A S A D Y R AP O R T O W A N I A
Rodzaje działalności będące w zakresie sprawozdania
Grupa prezentuje w niniejszym sprawozdaniu płatności na rzecz administracji publicznej dokonane w 2021 roku, związane z działalnością segmentu
wydobywczego. Są to działania polegające na, poszukiwaniu, odkrywaniu, eksploatacji i wydobyciu złóż minerałów, ropy i gazu ziemnego lub
innych materiałów („działalność wydobywcza”). Płatności związane z działalnością segmentu produkcji i handlu, obejmujące działalność w zakresie
wytwarzania, przetwarzania produktów rafinacji ropy naftowej, jak również ich sprzedaży hurtowej i detalicznej oraz działalność pomocniczą,
transportową i serwisową nie są objęte zakresem niniejszego sprawozdania.
Administracja publiczna
Administrację publiczną definiuje się jako wszelkie organy administracji państwowej, regionalnej lub lokalnej poszczególnych krajów objętych
niniejszym sprawozdaniem, włączając w to departamenty, agencje lub jednostki kontrolowane przez te organy.
Płatność
Płatność oznacza zapłaconą kwotę, w gotówce lub w naturze i prezentowana jest według zasady kasowej. Oznacza to, że Grupa ujawnia płatność w
okresie, kiedy ją reguluje. Jest to zasada przeciwna do zasady memoriału, gdzie ujawnienie dotyczy okresu, w którym powstaje zobowiązanie.
Płatności na rzecz Grupy również ujawniane są w sprawozdaniu z płatności na rzecz organów administracji państwowej w okresie ich otrzymania
przez Grupę i prezentowane są w wartościach ujemnych. W przypadku płatności w naturze, w sprawozdaniu ujmuje się jej wartość i wielkość wraz z
informacją jak ta wartość została ustalona.
Projekt
Zgodnie z wymogami przepisów płatności są ujawniane w podziale na projekty (jako kategoria w ramach podziału na poszczególne kraje). Projekt
oznacza działalność operacyjną regulowaną jedną umową, licencją, najmem lub dzierżawą, koncesją lub podobną umową prawną i stanowiącą
podstawę zobowiązań płatniczych wobec administracji rządowej. Niemniej jednak, jeżeli kilka takich umów jest ze sobą znacząco powiązanych, jest
to uznawane za jeden projekt. Znacząco ze sobą powiązane umowy prawne powinny być rozumiane, jako zestaw operacyjnie i geograficznie
zintegrowanych umów, licencji, najmów lub dzierżaw, koncesji lub powiązanych umów o znacząco podobnych warunkach, które są podpisywane
z administracją rządową, wskutek czego powstają zobowiązania płatnicze. Takie umowy mogą być regulowane przepisami jednej umowy, umowy
spółki joint venture, przepisami porozumienia o podziale produkcji lub inną ogólną umową prawną. Grupa określa, czy umowy lub licencje są
znacząco ze sobą powiązane jako zestaw operacyjnie i geograficznie zintegrowanych umów, jeśli są objęte wspólnym zarządzaniem, lokalizacją w
ramach określonego obszaru i wspólnym korzystaniem z infrastruktury. Liczba projektów jest zależna od ustaleń umownych w obrębie kraju, a nie
od skali działalności.
Niekiedy przypisanie płatności na poziomie projektu może być niemożliwe. W takich przypadkach Grupa ujawnia wymogi nałożone na poziomie
kraju, a nie na poziomie projektu. Typowym przykładem takiej płatności jest podatek dochodowy od osób prawnych.
Próg istotności
Grupa prezentuje płatność w niniejszym sprawozdaniu, jeżeli pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych, stanowi w danym roku
obrotowym co najmniej równowartość kwoty 424,7 tys. zł.
Waluta transakcji
Walutą funkcjonalną Jednostki Dominującej i walutą prezentacji skonsolidowanego sprawozdania z płatności na rzecz organów administracji
państwowej jest złoty polski („złoty”, „zł”, „PLN”). Niniejsze sprawozdanie zostało sporządzone w tysiącach złotych. Płatności wyrażone w walutach
obcych ujmuje się w sprawozdaniu po ich przeliczeniu na walutę prezentacji, według kursu stanowiącego średnią arytmetyczną średnich kursów
ustalonych przez NBP na ostatni dzień każdego zakończonego miesiąca roku obrotowego.
Wspólne działania
Rozliczenia z tytułu prowadzonych wspólnie z innymi udziałowcami prac na złożach, odbywają się między operatorem a konsorcjantami na
zasadzie przedpłat (ang. „cash calls”), które są następnie rozliczane za pomocą rachunków operatora (ang. „billings”) w ślad za zrealizowaniem
kolejnych działań.
Płatności dotyczące wspólnych działań dokonane przez Grupę bezpośrednio do organów administracji publicznej są ujmowane w niniejszym
sprawozdaniu w całości, tylko w przypadku gdy Grupa jest operatorem w ramach projektu, nawet gdy płatności są rozdzielane proporcjonalnie
między pozostałych partnerów.
Płatności nie ujmuje się w sprawozdaniu, gdy w ramach wspólnych działań, inni uczestnicy konsorcjum pełnią rolę operatora i przekazują udział
Grupy w płatności na rzecz administracji publicznej.