17
działań jest zwiększenie do 2025 roku o 20% udziału rozwiązań Aluprof w obiektach z certyfikatami BREEAM
czy LEED. Otrzymują je najnowocześniejsze budynki, które dzięki zastosowanym rozwiązaniom są wzorowymi
przykładami zielonego budownictwa. Jednocześnie spółka chce zredukować swój ślad węglowy o 15%, choć już
teraz doprowadziła do znacznego ograniczenia emisji. W wymiarze operacyjnym Segment Systemów
Aluminiowych zwiększył przychody ze sprzedaży do 1 995 mln zł (+24% r/r), w tym z eksportu 801 mln zł (+28%
r/r). Tym samym umocnił pozycję jednego z liderów branży systemów aluminiowych w Europie.
3.5.3 Segment Opakowań Giętkich
Charakterystyka Segmentu. Segment Opakowań Giętkich jest reprezentowany przez Alupol Packaging S.A. w
Tychach i jego spółki zależne - Alupol Packaging Kęty oraz Alupol Films. Segment jest liderem w produkcji
materiałów opakowaniowych w Polsce z udziałem szacowanym na ponad 20% oraz liczącym się producentem
opakowań w Europie. SOG jest jednocześnie jest największym polskim producentem łatwo recyklingowalnych
folii polipropylenowych ze zdolnościami produkcyjnymi na maksymalnym poziomie 80 tys. ton rocznie i ponad
5% udziałem w rynku folii BOPP w Europie. Dzięki optymalizacji produkcji uruchomionej w 2019 roku drugiej
linii wytwarzającej folie BOPP Alupol Films znacząco zwiększył moce produkcyjne, a szerokie portfolio
produkowanych folii, pozyskiwanie nowych klientów oraz konsekwentne wzmacnianie marki na rynkach
zagranicznych pozwoliło istotnie zwiększyć sprzedaż. Ma to szczególne znaczenie dla realizacji strategii SOG
polegającej na dywersyfikacji źródeł przychodów, a także na wydłużaniu łańcucha wartości dodanej. Wytwarzane
w zakładzie w Oświęcimiu folie są bowiem częściowo wykorzystywane i uszlachetniane (druk, laminacja, cięcie)
przez spółki: Alupol Packaging S.A. i Alupol Packaging Kęty Sp. z o.o. Ponadto folie polipropylenowe są
materiałem recyklingowalnym, co jest istotne w realizacji celów zmiany opakowań na takie, które spełniają
założenia gospodarki o obiegu zamkniętym.
Wśród odbiorców opakowań giętkich są zarówno zagraniczne koncerny jak i renomowane polskie i europejskie
firmy. Należą do nich m.in. Nestle, AB Foods, Upfield, McCormick, Koninklijke Douwe Egberts,
Brüggen,Dr. Oetker, Aryzta, Orkla Foods, Perfetti van Melle, a także Prymat, Maspex, Tarczyński, Mlekovita,
Mokate, Foodcare, Animex, Bakalland, Serpol Cosmetics, Sokołów, Koral, Mlekpol, Woseba. Produkowane
opakowania dedykowane są głównie dla branży koncentratów spożywczych, ale znaczącymi odbiorcami są także
branże: cukiernicza, tłuszczowa, mleczarska, mięsna, farmaceutyczna i chemiczna. Z kolei głównymi odbiorcami
folii polipropylenowych są firmy europejskie takie jak: Sylvaphane Holland B.V., Uniflex, Delo, Laszlopack,
Perfon.
Otoczenie rynkowe. Rynek opakowań w Polsce jest jednym z najprężniej rozwijających się obszarów gospodarki
i najszybciej rosnącym rynkiem opakowań w Unii Europejskiej. Jest to efektem obecności zagranicznych
inwestorów strategicznych, reprezentujących duże koncerny oraz znaczących inwestycji poczynionych w
ostatnich latach. W przemyśle opakowań giętkich w Polsce działają wszystkie główne koncerny międzynarodowe
takie jak: Amcor, Mondi, Constantia, Huhtamaki, Schur Flexibles oraz bardzo wiele małych i średnich firm o
rodowodzie krajowym: KB Folie, Drukpol, Supravis Group, Marpol, Ergis, Bogucki Folie.
Branża opakowań w całej Unii Europejskiej boryka się obecnie z wieloma problemami – głównie surowcowymi.
Segment dokonuje zakupów folii aluminiowej głównie z kierunków azjatyckich i w uzupełnieniu od dostawców
europejskich. Granulaty z tworzyw sztucznych kupowane są w Europie, Azji i Afryce, a papier na rynku
europejskim. Kłopoty surowcowe wynikają przede wszystkim z przerw w łańcuchach dostaw oraz silnego popytu,
które pociągają za sobą wzrost ich cen. Dotyczą one praktycznie wszystkich surowców do produkcji opakowań
dla przemysłu żywnościowego. Problematyczny jest nie tylko ich niedobór i wyższe ceny, ale również dodatkowe
koszty dostosowania się do nowych regulacji. To efekt realizacji europejskiej polityki ekologicznej i wdrażania
modelu gospodarki obiegu zamkniętego. Wzrost kosztów surowców, większa świadomość ekologiczna
konsumentów oraz nowe regulacje prawne powodują, że branża opakowań stoi przed dużymi wyzwaniami i
ogromnymi inwestycjami, jeśli firmy chcą się utrzymać na szybko zmieniającym się rynku.
W roku 2021 branża opakowań pozostawała, podobnie jak w latach wcześniejszych, pod silnym wpływem trendów
ekologicznych, występujących w całej światowej gospodarce. Pomimo braku jednoznacznych przepisów i
wytycznych definiujących opakowania nadające się do recyklingu, SOG koncentruje się na prośrodowiskowym
udoskonalaniu (cieńsze struktury, bardziej jednorodny materiał oraz mniejszy stopień zadrukowania od obecnie
stosowanego) tworzywowych laminatów, które gwarantują bezpieczeństwo pakowanych produktów. Intensywne
prace nad opracowaniem rozwiązań bardziej neutralnych dla środowiska niż obecnie stosowane i ich wdrażanie u
klientów związane jest wykonaniem wielu testów wynikających z dostosowywania linii pakujących do specyfiki
nowych laminatów.
Długookresowa strategia dla Segmentu Opakowań Giętkich przygotowana została w okresie bardzo istotnych
zmian na rynku opakowań, gdzie oczekiwania zmieniają się dynamicznie w wyniku presji pro środowiskowych,