ATREM S.A.
Sprawozdanie Zarządu z działalności ATREM S.A.
Za rok zakończony dnia 31 grudnia 2021 roku (w tysiącach PLN)
www.atrem.pl 28
System kontroli wewnętrznej obejmuje wszystkie jednostki organizacyjne. Zarząd dąży by system kontroli
wewnętrznej był stale dostosowywany do charakteru oraz profilu ryzyka i skali działalności Spółki.
Za prawidłowe zaprojektowanie, wprowadzenie i funkcjonowanie adekwatnego i skutecznego systemu
kontroli wewnętrznej, dostosowanego do wielkości i profilu ryzyka wiążącego się z działalnością Spółki
odpowiada Zarząd Spółki. Rada Nadzorcza Emitenta sprawują nadzór nad wprowadzeniem i zapewnianiem
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej. Rada Nadzorcza Emitenta dokonuje corocznej oceny jego
adekwatności i skuteczności - w tym corocznej oceny adekwatności i skuteczności funkcji kontroli,
zarządzania ryzykiem, compliance i audytu wewnętrznego (w tym w zakresie oceny potrzeby jego
wprowadzenia). W wykonywaniu obowiązków nadzorczych w odniesieniu do systemu kontroli
wewnętrznej, Rada Nadzorcza Spółki jest wspomagana przez Komitet Audytu Rady Nadzorczej, który
monitoruje skuteczność systemu kontroli wewnętrznej i systemu zarządzania ryzykiem oraz audytu
wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej.
Zarząd Emitenta ponosi odpowiedzialność za zdefiniowanie, wdrożenie oraz skuteczność systemu kontroli
wewnętrznej, realizowane poprzez wprowadzanie niezbędnych korekt i udoskonaleń, w razie zmiany
poziomu ryzyka w działalności Spółki, czynników otoczenia gospodarczego oraz nieprawidłowości w
funkcjonowaniu systemów i procesów. Zarząd podejmuje działania mające na celu zapewnienie ciągłości
monitorowania efektywności wewnętrznych mechanizmów kontrolnych oraz identyfikują obszary
działalności spółek, w tym procesy, operacje, transakcje oraz inne czynności przeznaczone do stałego
monitorowania pod kątem procedur oraz obowiązujących przepisów, a także wskazują te, które będą
podlegały okresowej weryfikacji. Pracownikom, w ramach obowiązków służbowych, przypisane są
odpowiednie zadania związane z zapewnianiem realizacji celów systemu kontroli wewnętrznej. Zarząd
zapewnia by zakres wykonywanych czynności kontrolnych przez pracowników był adekwatny do funkcji
pełnionej przez tego pracownika, posiadanego przez niego doświadczenia, kwalifikacji, a także
powierzonego mu zakresu obowiązków oraz odpowiedzialności. Ponadto Zarząd dba by podział
obowiązków i odpowiedzialności pomiędzy pracownikami nie powodował ewentualnych konfliktów
interesów i nie stwarzał możliwości dokonywania manipulacji i zatajania niewłaściwych działań. Obszary
potencjalnego konfliktu są na bieżąco identyfikowane, minimalizowane i poddawane starannemu
monitorowaniu przez Zarząd. Dodatkowo, obowiązki i zadania kluczowych pracowników poddawane są
okresowym przeglądom, w celu zapewnienia wykluczenia możliwości niewłaściwych działań.
System kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do sporządzania sprawozdań
finansowych realizowany jest w oparciu o przyjęte w Spółce procedury. W odniesieniu do procesu
sporządzania sprawozdań finansowych, uchwałą nr 03/03/2018 z dnia 09 marca 2018 r. Zarząd Emitenta
przyjął Procedurę sporządzania sprawozdań finansowych i raportów okresowych, stanowiącą załącznik do
dokumentu pn. „System kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem”. Dokument ten ma na celu
zapewnienie, w szczególności, skuteczności i efektywności działalności Spółki, wiarygodności
sprawozdawczości finansowej oraz zgodności działań z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i
przepisami wewnętrznymi. Za sporządzanie sprawozdań finansowych odpowiedzialny jest Dział
Finansowy, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Spółki, merytorycznie
odpowiedzialnymi za dane, stanowiące część sprawozdania finansowego. Proces sporządzania sprawozdań
finansowych jest oparty na istniejących w Spółce zasadach organizacyjnych i podlega szczególnemu
nadzorowi ze strony Zarządu. W trakcie sporządzania sprawozdań finansowych dokonywane są, w
szczególności, następujące czynności kontrolne: ocena istotnych, nietypowych transakcji pod kątem ich
wpływu na sytuację finansową Spółki, sposób ich prezentacji w sprawozdaniu finansowym, weryfikacja
adekwatności przyjętych założeń do wyceny wartości szacunkowych, analiza porównawcza i merytoryczna
danych finansowych, analiza kompletności ujawnień. Sporządzanie sprawozdań finansowych jest
zaplanowanym procesem, uwzględniającym odpowiedni podział zadań pomiędzy pracowników Działu
Finansowego Atrem S.A., adekwatny do ich kompetencji i kwalifikacji. Za całość procesu sporządzenia
sprawozdań finansowych odpowiedzialność ponosi Dyrektor Finansowy, odpowiedzialny za koordynację
całości prac składających się na proces, terminowe sporządzanie sprawozdań oraz prawidłowość danych
ujmowanych w sprawozdaniach. Dyrektor Finansowy zobowiązany jest na wniosek Zarządu do współpracy
z biegłym rewidentem oraz Komitetem Audytu. Spółka winna stale monitorować i wdrażać zmiany