Łódź, 5 kwietnia 2021 r.
Do Akcjonariuszy Redan SA
Szanowni Państwo,
Pragnę przedstawić Państwu Raport Roczny Redan za rok 2021.
Inaczej niż zakładałem na początku roku, w 2021 r. nie nastąpiła wyraźna poprawa sytuacji w branży
odzieżowej. Mieliśmy do czynienia z dwoma okresami ograniczenia handlu w styczniu i na przełomie
marca oraz kwietnia, a także z kolejną falą zachorowań na COVID-19 jesienią. Spowodowało to, że
liczba klientów w sklepach była niższa od prognozowanej, co negatywnie odbiło się na sprzedaży.
Jednak w porównaniu do roku poprzedniego wyraźnie zmieniło się nastawienie klientów do ryzyka
zachorowania na COVID-19, a tym samym wzrosła gotowość do dokonywania zakupów. Dzięki temu,
a także w rezultacie zmian wprowadzonych w 2020 r. do zasad współpracy z grupą kapitałową Top
Secret Sp. z o.o., wyniki Redan uległy wyraźnej poprawie w porównaniu do roku poprzedniego.
Przychody ze sprzedaży osiągnęły 96,6 mln obrotów, co oznacza wzrost o 14%
1
w ujęciu r./r. Wartość
wolumenu marży handlowej na sprzedaży zwiększyła się o 36%
1
do blisko 14 mln zł. Przy wzroście
kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu o 14% wpłynęło to na poprawę wyniku operacyjnego
o 2,2 mln zł, choć nadal był on ujemny i wyniósł -5,2 mln zł.
EBITDA wyniosła zaś -3,0 mln zł. Na taką samą kwotę składa się strata poniesiona na hurtowej
wyprzedaży towarów z poprzednich sezonów wraz z powiększonymi odpisami aktualizującymi wartość
towarów. Zatem, gdyby nie było tych operacji wyprzedaży stoków, Redan w 2021 r. uzyskałby próg
rentowności na poziomie EBITDA. Zgodnie z nowymi warunkami współpracy ze spółkami z grupy
kapitałowej Top Secret Sp. z o.o. od kwietnia 2022 r. Redan nie powinien już ponosić strat z tego tytułu,
co przełoży się zauważalnie na poprawę wyników Spółki.
Operacje związane z biznesem marki Top Secret prowadzone w 2021 r. zapewniały Redan 88%
przychodów ze sprzedaży oraz 89% wypracowanej marży handlowej (wraz z przychodami z tytułu
usług). W praktyce jednak Redan zapewnia głównie obsługę logistyczną tych procesów, lecz ma bardzo
ograniczone możliwości zwiększania sprzedaży w Polsce przychody uzyskiwane przez Redan
bezpośrednio zależą od obrotów w sklepach i e-commerce marki „Top Secret”.
W oparciu o własne zasoby oraz z pełną kontrolą Redan rozwija zaś sprzedaż zagraniczną marki
Top Secret”. W 2021 wzrosła ona o 44% (tj. 2,8 mln zł). Na tej działalności Redan uzyskuje wyższą
marżę handlową przy niskim ryzyku należności i relatywnie niskich kosztach jej prowadzenia. Dlatego
w kolejnych okresach będziemy kłaść intensywny nacisk na rozwój sprzedaży zagranicznej.
Jesienią 2021 r., bazując na posiadanych kompetencjach w zakresie prowadzenia usług
logistycznych obejmujących m.in. transport międzynarodowy, odprawy celne, kompletacje i realizacje
wysyłek towarów, Redan rozpoczął świadczenie usług logistycznych dla zewnętrznych odbiorców na
1
dla zapewnienia większej porównywalności wyników pominięty został odpis w wysokości 7,7 mln zł dokonany
w 2020 r. zgodnie z MSSF15 na nieopłaconą sprzedaż do Top Secret w związku z otwarciem postępowania
restrukturyzacyjnego tej spółki, co jest opisane w Sprawozdaniu z działalności Redan w 2021 r.
zasadzie operatora logistycznego dla obsługi zamówień e-commerce. Zamierzamy rozwijać skalę
działania w tym zakresie i pozyskiwać nowych klientów.
Operacje związane z obsługą marki Top Secret w najbliższych latach nadal będą dla Redan
podstawową działalnością. Istotnym elementem naszej strategii jest jednak poszukiwanie obszarów
dywersyfikujących zależność od tego brandu.
Pierwszym obszarem będzie wskazane powyżej rozwijanie usług logistycznych. Już w 2022 r.
i w każdym kolejnym znaczenie tej działalności będzie coraz większe.
Drugim obszarem kompetencji Redan, na którym chcemy bazować, jest umiejętność sprzedaży
towarów poza granicami Polski, szczególnie do multibrandowych sklepów internetowych. Dotychczas
przedmiotem obrotu z nimi były wyłącznie towary pod marką Top Secret. Obecnie podejmujemy
działania, aby wprowadzdo tego kanału także towary innych dostawców. Oczekujemy pierwszych
transakcji tego rodzaju w 2022 r. Z pewnością początkowo ich znaczenie nie będzie duże, ale w każdym
kolejnym roku ich udział powinien się zwiększać.
Dzięki rozwojowi tych dwóch obszarów zależność Redan od biznesu „Top Secret” będzie
stopniowo się zmniejszać.
Pisząc dziś te słowa nie mogę pominąć prawdopodobnie największego dramatu, który wydarzył się
dotychczas w Europie w XXI w., czyli wojny wywołanej przez Rosję w Ukrainie. W 2021 r. przychody
Redan od odbiorców w Ukrainie stanowiły 1,4%, a do Rosji sprzedawane były jedynie towary
z poprzednich sezonów, więc bezpośrednio sytuacja za wschodnią granicą nie ma wpływu na nasz
biznes. Pośrednio jednak powoduje wzrost kosztów dla klientów oraz pogorszenie nastrojów
konsumenckich w krajach, w których Redan działa, a tym samym negatywnie odbija się na sprzedaży.
To jednak nie jest dziś najważniejsze. W miarę naszych ograniczonych zasobów staramy się wspierać
Ukrainę, w tym także w ramach działalności Fundacji Happy Kids. Organizuje ona przeniesienie do
Polski dzieci z domów dziecka z Ukrainy i wspiera ich pobyt w naszym kraju. Liczę, że wojna niedługo
się zakończy, choć podobnie jak pandemia koronawirusa spowoduje na pewno trwałe zmiany w
naszym otoczeniu i życiu.
Dziękuję naszym partnerom biznesowym za wkład w rozwój działalności, a pracownikom za
zaangażowanie, często przekraczające standardowe ramy relacji pracodawca- pracownik. Dziękuję
również inwestorom za zaufanie. Jednocześnie chciałbym zapewnić, że na co dzień dokładamy
wszelkich starań, aby Redan osiągał jak najlepsze wyniki finansowe.
Z poważaniem
Bogusz Kruszyński
Prezes Zarządu Redan SA