SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ZA ROK 2021
Bydgoszcz, 05 kwietnia 2022r
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
2 | S t r o n a
SPIS TREŚCI
List Prezesa Zarządu ................................................................................................................................ 4
O Dadelo S.A. ........................................................................................................................................... 5
1 Sytuacja makroekonomiczna oraz branża e -commerce ................................................................. 7
1.1 Rynek e-commerce .................................................................................................................. 8
1.1.1 Wzrost europejskiego handlu elektronicznego ............................................................... 8
1.1.2 Charakterystyka rynku e-commerce w Polsce: ............................................................... 9
1.1.3 Perspektywy, trendy i wpływ pandemii ........................................................................ 11
2 Komentarz do wyników Dadelo S.A. ............................................................................................. 13
2.1 Główne czynniki kształtujące wynik finansowy ..................................................................... 13
3 Działalność Dadelo w 2021 roku ................................................................................................... 18
4 Ład korporacyjny ........................................................................................................................... 20
4.1 Zbiór zasad ładu korporacyjnego .......................................................................................... 20
4.2 Niestosowanie ładu korporacyjnego ..................................................................................... 21
4.3 SYSTEMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W PROCESIE SPORZĄDZANIA SPRAWOZD
FINANSOWYCH .................................................................................................................................. 28
4.4 AKCJE I AKCJONARIAT ............................................................................................................ 29
4.4.1 Struktura akcjonariatu ................................................................................................... 29
4.5 STATUT I WŁADZE STATUTOWE ............................................................................................ 30
4.5.1 Zmiana statutu............................................................................................................... 30
4.5.2 Walne Zgromadzenie ..................................................................................................... 30
4.5.3 Rada Nadzorcza ............................................................................................................. 30
4.5.4 Zarząd ............................................................................................................................ 32
4.5.5 Wynagrodzenia władz statutowych .............................................................................. 32
4.6 INFORMACJA ZARZĄDU O WYBORZE FIRMY AUDYTORSKIEJ PRZEPROWADZAJĄCEJ
BADANIE ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO .................................................................. 34
Informacje o wynagrodzeniu firmy audytorskiej, wypłaconym lub należnym za rok obrotowy ...... 34
5 Ryzyka Finansowe .......................................................................................................................... 35
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
3 | S t r o n a
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
4 | S t r o n a
LIST PREZESA ZARZĄDU
Szanowni Państwo,
Mamy przyjemność przekazać Państwu roczny raport z działalności Dadelo S.A. za 2021 rok, który b
kolejnym rokiem dynamicznego wzrostu wyników finansowych.
Wzrost naszej firmy cały czas napędzają takie czynniki jak: rosnąca wartość rynku e-commerce,
rozwój infrastruktury rowerowej, prowadzenie zdrowego trybu życia przez Polaków czy zwiększająca
się świadomość dotycząca bezpieczeństwa.
Wpływ na branżę rowerową, podobnie jak na szereg innych, miała w 2021 roku ograniczona
dostępność towarów na rynku. Również przyspieszająca inflacja spowodowała, że oferta rynkowa
była bardzo uboga sytuacja była porównywalna do tej, z roku ubiegłego. Szczególne braki
towarowe dotyczyły gotowych rowerów oraz części do rowerów. Dlatego największym wyzwaniem
dla naszej firmy okazało się utrzymanie łańcucha dostaw oraz zbudowanie optymalnej oferty, celem
zapewnienia popytu ze strony naszych klientów.
Duże ograniczenia, jak i opóźnienia związane z zakupem towarów przyczyniły się do tego, w
minionym roku Zarząd skupił się na poprawie rentowności sprzedaży. Pomimo trudności udało się
nam poprawić wszystkie główne paramenty finansowe. Przychód firmy wzrósł z 64 521 tys do
82 814 tys , marża na sprzedaży wzrosła z 29,37% do 32,41%, a wynik netto wzrósł z 5 061 tys do
6 024 tys .
Zeszły rok wykorzystaliśmy na rozbudowę kadry menadżerskiej, zwiększenie jakości obsługi klienta, a
także poprawę logistyki i efektywności działania magazynu. Udało się nam nawiąz szereg
kontaktów handlowych, dzięki którym w naszej ofercie pojawiło się wiele nowych produktów.
W ostatnim roku intensywnie pracowaliśmy też nad tematem budowy i sprzedaży roweru pod własną
marką. Zmieniające się tendencje na rynku (producenci starają się sami sprzedawać rowery w sieci)
spowodowały, firma bardzo szybko odpowiedziała na to własną ofertą produktową. Obecnie z
powodzeniem promujemy i sprzedajemy rowery kierowane do różnych użytkowników, których
produkcję zlecamy kilku montowniom rowerowym w kraju i zagranicą.
Dadelo S.A. działa na obiecującym rynku, notującym coroczne wzrosty. Perspektywy dla całej branży
bardzo dobre i nie dostrzegamy oznak załamania się sprzedaży pomimo sporego wzrostu cen
produktów. Nasza firma szybko dostosowuje się do zmian dzięki fachowemu i zaangażowanemu
personelowi. To za jego sprawą obserwujemy znaczny wzrost popularności naszej oferty oraz
zaufania, jakim darzą nas klienci.
W 2022 roku kontynuujemy działania mające na celu zwiększanie udziału w rynku internetowej
sprzedaży. Wierzę, że rok bieżący będzie znacznie lepszy od minionego.
Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim klientom, kontrahentom oraz pracownikom, którzy
przyczynili się do rozwoju Dadelo S.A.
Z wyrazami szacunku
Ryszard Zawieruszyński
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
5 | S t r o n a
Prezes Zarządu
O DADELO S.A.
Dadelo S.A. jest liderem w zakresie sprzedaży internetowej rowerów i akcesoriów rowerowych w
Polsce.
W roku 2021 spółka Dadelo S.A. wypracowała 82 814 tys. przychodu tj. o 28,3% więcej w porównaniu
do roku 2020.
Spółka wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Oponeo.PL S.A. i w roku 2020 zadebiutowała na Giełdzie
Papierów Wartościowych. W ofercie publicznej sprzedawane były akcje Dadelo o wartości 82,8 mln zł.
Z pieniędzy pozyskanych od inwestorów Dadelo S.A. rozwinęło ofertę produktową, posiadamy obecnie
ponad 30 tys. SKU oraz rozbudowało powierzchnię magazynową z 2 tys. m2 do 6,5 tys. m2.
Wybrane dane finansowe
01.01.2021 -
01.01.2020 -
2021-12-31
2020-12-31
w tys. PLN
w tys. PLN
Przychody ze sprzedaży produktów, towarów
i materiałów
82 814
64 521
Zysk (strata) ze sprzedaży
26 841
18 947
Zysk (strata) z działalności operacyjnej
7 148
6 272
Zysk (strata) brutto
7 509
6 161
Zysk (strata) netto
6 024
5 061
EBITDA
10,79
10,17
Wartości niematerialne i prawne
7 214
6 303
Rzeczowe aktywa trwałe
6 224
4 884
Zapasy
51 414
15 697
Należności krótkoterminowe oraz pozostałe
należności
15 966
3 272
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty
28 903
1 173
Aktywa razem
110 002
31 454
Zobowiązania długoterminowe
2 439
2 972
Zobowiązania krótkoterminowe
3 835
8 878
Kapitał własny
103 729
19 605
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej
-27 400
-1 785
Przepływy pieniężne netto z działalności
inwestycyjnej
- 16 968
- 1 047
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej
72 438
3 951
Przepływy pieniężne netto razem
27 730
1 119
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
6 | S t r o n a
Wskaźniki
Struktura bilansu
Wskaźnik udziału
Metoda obliczenia
2021-12-31
2020-12-31
Kapitału własnego
Kapitały własne / Pasywa ogółem
94,30
62,33
Zobowiązań ogółem
Zobowiązania i rezerwy / Pasywa ogółem
5,70
37,67
Aktywów trwałych
Aktywa trwałe / Aktywa ogółem
12,43
35,96
Aktywów obrotowych
Aktywa obrotowe / Aktywa ogółem
87,57
64,04
Zapasów
Zapasy / Aktywa ogółem
46,74
49,90
Należności
Należności krótkoterminowe / Aktywa ogółem
14,51
10,40
Wskaźniki rentowności
Wskaźnik
Metoda obliczenia
2021-12-31
2020-12-31
Marża na sprzedaży brutto
(Wynik na sprzedaży brutto / Przychody ze sprzedaży) * 100
32,41
29,37
Rentowność EBIT
(EBIT / Przychody ze sprzedaży) * 100
8,63
9,72
Rentowność EBITDA
(EBITDA / Przychody ze sprzedaży) * 100
10,79
10,17
Rentowność netto (ROS)
(Zysk (strata) netto / Przychody ze sprzedaży) * 100
7,27
7,84
Rentowność majątku (ROA)
(Zysk (strata) netto / Aktywa ogółem) * 100
5,48
16,09
Rentowność kap. własnego
(ROE)
(Zysk (strata) netto / Kapitał własny) * 100
5,81
25,81
Wskaźniki obrotowości
Wskaźnik
Metoda obliczenia
2021-12-31
2020-12-31
Rotacji zapasów w dniach
Zapasy * 365 / Przychody ze sprzedaży
226,61
88,80
Rotacji należności w dniach
Należności z tyt. dostaw * 365 / Przychody ze sprzedaży
58,84
2,73
Rotacji zobowiązań w dniach
Zobowiązania z tyt. dostaw * 365 / Przychody ze sprzedaży
9,08
14,13
Cykl konwersji gotówki
Cykl zapasów + cykl należności - cykl zobowiązań
294,53
105,66
Wskaźniki płynności
Wskaźnik
Metoda obliczenia
2021-12-31
2020-12-31
Płynności bieżącej
Aktywa obrotowe / Zobowiązania krótkoterminowe
25,12
2,27
Płynności szybkiej
(Aktywa obrotowe - Zapasy - Rozliczenia międzyokresowe) /
Zobowiązania krótkoterminowe
11,68
0,46
Płynności gotówkowej
Środki pieniężne / Zobowiązania krótkoterminowe
7,54
0,13
Wskaźniki zadłużenia
Wskaźnik
Metoda obliczenia
2021-12-31
2020-12-31
Zadłużenie ogółem
Zobowiązania ogółem / Aktywa ogółem
5,70
37,67
Wskaźnik pokrycia zadłużenia
kapitałami własnymi
Zobowiązania ogółem / Kapitał własny
6,05
60,44
Wskaźnik pokrycia majątku
trwałego kapitałami stałymi
(Kapitał własny + Długoterminowe kapitały obce) /
aktywa trwałe
7,58
1,73
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
7 | S t r o n a
1 SYTUACJA MAKROEKONOMICZNA ORAZ BRANŻA E -COMMERCE
Jeszcze przed 24 lutego 2022 roku, zgodnie z szacunkami Banku Światowego z powodu wariantu
Omikron wzrost globalnej gospodarki wyniesie 4,1 %, a nie jak zakładano 5,5%. Niestety z uwagi na
wydarzenia na Ukrainie ta prognoza może się jeszcze zmienić.
1
Według wstępnego szacunku produkt krajowy brutto (PKB) w 2021 roku był realnie wyższy o 5,7% w
porównaniu z 2020 r., wobec spadku o 2,5% w 2020 r (w cenach stałych roku poprzedniego).
W 2021 r. popyt krajowy zwiększył się realnie o 8,2% w porównaniu z 2020 r., w którym zanotowano
spadek o 3,4%.
2
W 2021 roku obserwowano polepszenie sytuacji na rynku pracy. Liczba pracujących w
gospodarce narodowej oraz przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw zwiększyło się.
Stopa bezrobocia zarejestrowanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) na koniec grudnia 2021
roku wyniosła 5,4%, w grudniu 2019 roku stopa ta wyniosła 6,3%.
Liczba bezrobotnych zarejestrowanych na koniec roku 2021 wyniosła 895,7 tys. wobec 1046,9 tys.
osób na koniec 2020 roku.
3
Jest to niska stopa bezrobocia i plasuje ona Polskę w czołówce państw
unijnych o najniższym bezrobociu.
Zgodnie z szacunkami GUS inflacja w ujęciu rocznym wzrosła o 5,1%.
4
To najwyższy wynik od 21 lat. W grudniu 2021 inflacja przekroczyła 8% w porównaniu z rokiem
ubiegłym.
5
1
Bankier.pl; www.bankier.pl/wiadomosc/Bank-Swiatowy-obniza-prognoze-wzrostu-globalnej-gospodarki-z-
powodu-Omikrona-8257520.html; stan na 30-03-2022
2
GUS, Produkt krajowy brutto w 2021 roku szacunek wstępny; www.stat.gov.pl/obszary-
tematyczne/rachunki-narodowe/roczne-rachunki-narodowe/produkt-krajowy-brutto-w-2021-roku-szacunek-
wstepny,2,11.html; stan na 30-03-2022
3
GUS, Stopa bezrobocia rejestrowanego w latach ’90-’22; www.stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-
pracy/bezrobocie-rejestrowane/stopa-bezrobocia-rejestrowanego-w-latach-1990-2022,4,1.html; stan na 30-
03-2022
4
GUS, Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2021 roku; www.stat.gov.pl/obszary-
tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-grudniu-2021-
roku,2,122.html; stan na 30-03-2022
5
Bankier.pl; www.bankier.pl/wiadomosc/Inflacja-w-Polsce-w-grudniu-2021-r-Finalne-dane-GUS-8259370.html;
stan na: 30-03-2022.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
8 | S t r o n a
1.1 RYNEK E-COMMERCE
1.1.1 Wzrost europejskiego handlu elektronicznego
Europejski handel elektroniczny rozwinął się szczególnie podczas pandemii wirusa, wtedy
też większość podmiotów handlowych, które do tej pory nie były dostępne online, dostrzegły w tym
kanale dystrybucji ogromny potencjał.
Według Eurostatu w 2021 roku ponad 7 na 10 osób, które mają dostęp do Internetu, dokonało
zakupów przez Internet. Jest to tendencja wzrostowa w porównaniu z latami poprzednimi.
Najczęściej transakcji on-line dokonują osoby w wieku 16-24 lata (80% osób z dostępem do sieci),
drudzy są użytkownicy w wieku 25-54 (79% wśród korzystających z sieci).
Widać dysproporcję między krajami UE pod względem dokonywania zakupów na platformach e-
commerce.
W Danii 91% internautów robi zakupy w sieci, jest to najwyższy wynik wśród krajów wspólnoty,
najmniejszy procent, jedynie 33%, to mieszkańcy Rumunii.
E-Commerce w krajach UE jest sektorem, który ciągle się rozwija i rośnie w siłę. Powodów jest kilka,
ale najbardziej oczywiste to wzrost produktu krajowego brutto oraz coraz powszechniejszy dostęp do
stałego łącza.
6
Produkt Krajowy Brutto w krajach wspólnoty. Wyrażony w miliardach euro.
7
6
Ecommerce-europe.eu; www.ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2021/09/2021-European-E-
commerce-Report-LIGHT-VERSION.pdf; stan na 30-03-2022
7
Tamże.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
9 | S t r o n a
Użytkownicy Internetu. Procent populacji z dostępem do stałego łącza w granicach krajów członkowskich.
8
1.1.2 Charakterystyka rynku e-commerce w Polsce:
W Polsce już ponad 87% populacji (w przedziale wiekowym 7 - 75) to użytkownicy Internetu.
9
75% kupuje w polskich sklepach e-sklepach
32% decyduje się na zagraniczne sieci dostępne przez Internet
77% osób korzystających z sieci dokonało chociaż raz zakupów internetowych.
Płeć, wiek, poziom wykształcenia lub status materialny rodziny, to czynniki, które mają realny wpływ
na częstotliwość zakupów w sieci.
8
Tamże.
9
Gemius.pl, E-commerce w Polsce 2021; www.gemius.pl/ecommerce2021/2f9d0bc4ce30c1de4ae0fee5e5cccf4a, stan na
30-03-2022.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
10 | S t r o n a
Konsumenci w Internecie. Demografia
10
Najpopularniejszą kategorią kupowaną w e-sklepach są odzież, w tym dodatki i akcesoria z nią
związane, ale także obuwie, kosmetyki, perfumy, książki, płyty, filmy, sprzęt RTV / AGD. Spadek
transakcji związanych z wydarzeniami biletowanymi jest związany z obowiązującymi w tamtym
okresie obostrzeniami.
Użytkownicy wskazują 3 najważniejsze udogodnienia w zakupach one-line:
Dostępność całą dobę – 76% badanych
Można dokonywać zakupów z domu – 73%
Nieograniczony czas na zakup 67%
Co należy poprawić, aby użytkownicy kupowali częściej? Ponad połowa respondentów wskazuje
koszty dostawy (56%) oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (53%). Prawie połowa zwraca
uwagę na brak zniżek dla transakcji internetowych (45%).
Najczęstsze problemy, z którymi mierzą się kupujący:
Za długi czas dostawy – 34%
Natrętne reklamy, remarketing 26%
Wysokie koszty przesyłki- 26%
Tym co najbardziej przeszkadza klientom e-commerce to długa dostawa lub problemy z jej realizacją,
dlatego też większość wybiera dostawę za pomocą paczkomatów (77%).
Dostawa realizowana poniżej 12 godzin jest czymś co przekonuje do zakupu aż 85% badanych,
natomiast oczekiwanie darmowej realizacji przesyłki wzrasta wraz z wartością zamówienia.
10
Tamże.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
11 | S t r o n a
Formy płatności ze względu na użytkowanie
11
.
Najmniej powszechną formą płatności jest płatność SMS-em oraz za pośrednictwem kodów QR.
Sposoby płatności zdominowały formy bezgotówkowe, jednak płatność gotówką przy odbiorze
osobistym u kuriera nadal wybiera 41% kupujących.
1.1.3 Perspektywy, trendy i wpływ pandemii
E-commerce odegrał w gospodarce kluczową ro w obliczu kryzysu, pozwalając biznesom na
funkcjonowanie w okolicznościach zwiększonego reżimu sanitarnego oraz twardego lockdownu.
Handel elektroniczny zapewnił konsumentom bezpieczny dostęp do produktów, bez konieczności
opuszczania domu. Pandemia COVID-19 przyspieszyła transformację cyfrową nie tylko konsumentów,
ale także firm. Obecność biznesu w Internecie nabrała pierwszorzędnego znaczenia w nowej
rzeczywistości.
Zawirowania spowodowane ogólnoświatową epidemą nie zmieniły tego, że Polska jest według
ekspertów jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce (raport Statista DigitalMarket
Outlook). Tempo rozwoju w Polsce wciąż zaliczało się do jednego z najwyższych na świecie, a niektóre
branże mocno postawiły na handel online.
E-commerce rządzi się swoimi prawami, dlatego na osiągnięcie sukcesu mają szanse tylko firmy
elastyczne, stawiające na nowoczesne rozwiązania, czyli sprzedaż za pośrednictwem nowoczesnych
11
Tamże.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
12 | S t r o n a
platform oraz takie, które kompleksowo zajmują się klientem i oprócz produktów dostarczają mu
wysokiej jakości kontent, bazę wiedzy oraz zaspokajają jego kolejne potrzeby konsumenckie.
W 2022 roku warto zwrócić uwagę na:
Dostawy - szybkość, cena oraz elastyczność (kurier, paczkomat).
Content w formie audio i video.
Personalizacja reklam i ofert za pomocą sztucznej inteligencji AI.
Obecność na najważniejszych platformach handlowych.
Zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta oraz jego danych.
Eksperci przewidują także, że technologie związane z kryptowalutami, rzeczywistością wirtualną VR
oraz mobilnymi aplikacjami nieco stracą na znaczeniu, ponieważ ich wartość została w poprzednich
latach przeszacowana.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
13 | S t r o n a
2 KOMENTARZ DO WYNIKÓW DADELO S.A.
2.1 GŁÓWNE CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WYNIK FINANSOWY
W 2021 roku Dadelo S.A. wypracowała zysk netto w wysokości 6 024 tys. zł wobec 5 061 tys. zł
osiągniętych w 2020 roku.
Główne czynniki kreujące wynik finansowy w 2021 roku to:
Wzrost przychodów ze sprzedaży.
W opinii Zarządu przygotowania do sezonu zostały zaburzone przez bardzo niską podaż części
rowerowych oraz kompletnych rowerów. W efekcie Spółka nie wykorzystała w pełni swojego
potencjału. Wyniki sprzedaży wzrosły o ponad 28,3% (82,814 mln zł wobec 64,521 mln zł w
roku ubiegłym).
Koszty operacyjne wzrosły o 44% w porównaniu do roku poprzedniego i były w głównej
mierze związane z rozwojem spółki (utrzymanie dodatkowej pow. magazynowej) i obsługą
rosnącej sprzedaży.
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej w wysokości (7 148 tys. zł).
Wynik na działalności finansowej (7 509 tys. zł).
Na ostateczny wynik na tym rodzaju działalności miały wpływ przede wszystkim odsetki w
wysokości 71 tys zł oraz inne koszty finansowe w kwocie 24 tys zł
Podatek dochodowy za 2021 rok w wysokości 1 486 tys. zł.
82 814
-55 973
-16 321
-3 183
183
-372
7 509
-1 486
6 024
Przychody
ze sprzedaży
Koszty
własne
sprzedaży
Koszt
sprzedaży
Koszty ogl.
Zarządu
Przychody
operacyjne
Koszty
operacyjne
Wynik
brutto
Podatek Wynik netto
Żródła kreacji wyniku netto Dadelo S.A. w 2021 roku (w tys. zł)
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
14 | S t r o n a
Przychody ze sprzedaży
Podstawowymi kategoriami tworzącymi przychód były części rowerowe, których udział w sprzedaży
wyniósł 29%, następnie akcesoria rowerowe 28%, rowery 20% oraz odzież rowerowa 18%.
Wszystkie oferowane kategorie odnotowały dynamiczne wzrosty w porównaniu do roku
poprzedniego. Najbardziej rozwijała się sprzedaż części rowerowych.
Koszty operacyjne
Głównym składnikiem kosztów operacyjnych były usługi obce, które w 2021 roku wraz ze wzrostem
sprzedaży także wzrosły i wyniosły 10,5 mln zł wobec 8,4 mln zł w roku ubiegłym. Pomimo wzrostu tej
pozycji kosztowej spółce udało się poprawić efektywność i koszty te stanowiły 12,7% w relacji do
przychodów. Drugim istotnym elementem kosztów operacyjnych były koszty pracownicze, które
wyniosły 5,5 mln zł wobec 3,1 mln zł w roku poprzednim. Wzrost tych kosztów wynikał z konieczności
zwiększenia zatrudnienia niezbędnego do obsługi rosnącej sprzedaży oraz rozwoju spółki. Wzrost tej
kategorii kosztów udział w odniesieniu do przychodów zwiększył się do 6,6% wobec 4,8% w roku
poprzednim.
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej
Główne czynniki kosztowe wpływające na wynik to aktualizacja wartości aktywów niefinansowych w
kwocie 53 tys. zł oraz reklamacje w kwocie 14 tys. zł.
Wynik na działalności finansowej
Wpływ na wynik na działalności finansowej miały koszty odsetek w wysokości 71 tys. zł oraz inne
koszty finansowe w kwocie 24 tys. zł.
Podatek dochodowy
Na kwotę podatku dochodowego w wysokości 1 486 tys. zł w roku 2021 składa się 1 591 tys. zł
bieżącego obciążenia podatkiem dochodowym oraz -105 tys. zł wartości odroczonej.
Sytuacja finansowa
W dniu 31.12.2021r. aktywa ogółem wyniosły 110 mln zł i były wyższe od stanu na koniec roku 2020
odpowiednio o 78,5 mln zł i 349 %. Zwiększenie wartości aktywów to przede wszystkim efekt
podniesienia kapitału w wyniku IPO przeprowadzonego w grudniu 2020 r.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
15 | S t r o n a
Główne elementy aktywów to:
Zapasy wycenione na dzień 31.12.2021r. w wysokości 51 414 tys. . Ta pozycja stanowiła 46,74
% całości aktywów i wzrosła o 327,5 % w porównaniu do roku 2020. Spółka tym samym
zabezpieczała ofertę i start przyszłego sezonu.
Wartości niematerialne na koniec okresu sprawozdawczego w wysokości 1 119 tys. , a w roku
poprzedni wynosiły 208 tys. zł.
Rzeczowe aktywa trwałe, które wzrosły wraz z rozwojem działalności. Spółka zrealizowała
nakłady inwestycyjne w urządzenia i maszyny, środki transportu oraz inne środki trwałe. Na
koniec 2021 rok wartość rzeczowych aktywów trwałych wynosiła 6 224 tys. zł a rok wcześniej
było to 4 884 tys. zł.
Na inwestycje krótkoterminowe składały się środki pieniężne. Na koniec 2021 roku wyniosły
28 903 tys. zł, natomiast na koniec 2020 roku 1 173 tys. zł.
Wartość firmy koniec 2021 roku wynosi 6 095 tys. zł.
Główne elementy pasywów to:
Kapitały własne dzięki podniesieniu kapitału i wypracowanemu zyskowi wzrosły w 2021 roku
o 542 % r/r a udział w sumie pasywów wynió93,6 %.
Zobowiązania krótkoterminowe na dzień 31.12.2021r. wyniosły 3 835 tys. zł, w tym leasing
stanowił kwotę 719 tys. zł, a zobowiązania z tytułu dostaw i usług 3 046 tys. zł.
Przepływy pieniężne
W 2021 roku Dadelo S.A. odnotowała przepływy pieniężne w wysokości 28 903 tys. zł wobec 1 173 tys.
zł w roku poprzednim. Złożyły się na nie:
Ujemne przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej w wysokości 27 740 tys. zł
Na ujemny wynik w 2021 roku w największym stopniu wpłynęła zmiana stanu zapasów, która
wyniosła (-35 717 tys. zł), częściowo pokryta przez wypracowany zysk w wysokości 7 509 tys.
zł.
Ujemne przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w wysokości 16 968 tys. zł.
Ujemny rezultat wynika m.in. z nabycia nieruchomości inwestycyjnych w wysokości 24 573
tys. zł.
Dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności finansowej w wysokości 72 438 tys. zł. W
głównej mierze jest to skutek z tytułu wpływów netto z emisji akcji w wysokości 78 101 tys. zł.
Na koniec roku 2021 Dadelo S.A. posiadała środki pieniężne w wysokości 28 903 tys. zł, rok wcześniej
było to 1 173 tys. zł.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
16 | S t r o n a
Zmiany w kapitale własnym
Na koniec 2021 roku kapitały własne wyniosły 103 729 tys. wobec 19 605 tys. rok wcześniej, co
jest wynikiem zmian w kapitale własnym w wysokości 84 124 tys. oraz emisji akcji w wys. 78 087 tys.
zł.
Wskaźniki finansowe
W 2021 roku spółka wraz ze wzrostem wolumenu sprzedaży poprawiła także rentowność brutto na
sprzedaży, która wyniosła 32,41% i była o 3,04 p.p. wyższa od roku ubiegłego. Bardzo dużej poprawie
uległ wskaźnik rentowności na działalności operacyjnej, który wyniósł 10,79 % wobec 0,62 % w roku
poprzednim.
Wskaźniki rentowności
Metoda obliczenia
31.12.2021
31.12.2020
Marża na sprzedaży brutto
(Wynik na sprzedaży brutto / Przychody ze sprzedaży) *
100
32,41%
29,37%
Rentowność EBIT
(EBIT / Przychody ze sprzedaży) * 100
8,63%
9,72%
Rentowność EBITDA
(EBITDA / Przychody ze sprzedaży) * 100
10,79%
10,17%
Rentowność netto (ROS)
(Zysk (strata) netto / Przychody ze sprzedaży) * 100
7,27%
7,84%
Rentowność majątku (ROA)
(Zysk (strata) netto / Aktywa ogółem) * 100
5,48%
16,09%
Rentowność kap. własnego
(ROE)
(Zysk (strata) netto / Kapitał własny) * 100
5,81%
25,81%
W okresie sprawozdawczym poprawie w porównaniu do poprzedniego okresu uległy wskaźniki rotacji
zapasów, należności oraz konwersji gotówki.
Wskaźniki obrotowości
Metoda obliczenia
31.12.2021
31.12.2020
Rotacji zapasów w dniach
Zapasy * 365 / Przychody ze sprzedaży
226,61
88,80
Rotacji należności w dniach
Należności z tyt. dostaw * 365 / Przychody ze sprzedaży
58,84
2,73
Rotacji zobowiązań w dniach
Zobowiązania z tyt. dostaw * 365 / Przychody ze
sprzedaży
9,08
14,13
Cykl konwersji gotówki
Cykl zapasów + cykl należności - cykl zobowiązań
294,53
105,66
Wskaźniki płynności bieżącej oraz gotówkowej w roku 2021 przedstawiają się następująco:
Wskaźniki płynności
Metoda obliczenia
31.12.2021
31.12.2020
Płynności bieżącej
Aktywa obrotowe / Zobowiązania krótkoterminowe
25,12
2,27
Płynności szybkiej
(Aktywa obrotowe - Zapasy - Rozliczenia
międzyokresowe) /
Zobowiązania krótkoterminowe
11,68
0,46
Płynności gotówkowej
Środki pieniężne / Zobowiązania krótkoterminowe
7,54
0,13
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
17 | S t r o n a
Zadłużenie spółki jest na niskim poziomie zarówno w roku 2021 jak i 2020. Wysokiej poprawie uległ
wskaźnik DN/EBITDA.
Wskaźniki zadłużenia
Metoda obliczenia
31.12.2021
31.12.2020
Zadłużenie ogółem
Zobowiązania ogółem / Aktywa ogółem
5,70
37,67
Wskaźnik pokrycia zadłużenia
kapitałami własnymi
Zobowiązania ogółem / Kapitał własny
6,05
60,44
Wskaźnik pokrycia majątku
trwałego kapitałami stałymi
(Kapitał własny + Długoterminowe kapitały obce) /
aktywa trwałe
7,58
1,73
Struktura procentowa podstawowych składników bilansu została zamieszczona w poniższej tabeli.
Wskaźnik struktury udziału
Metoda obliczenia
31.12.2021
31.12.2020
Kapitału własnego
Kapitały własne / Pasywa ogółem
94,30
62,33
Zobowiązań ogółem
Zobowiązania i rezerwy / Pasywa ogółem
5,70
37,67
Aktywów trwałych
Aktywa trwałe / Aktywa ogółem
12,43
35,96
Aktywów obrotowych
Aktywa obrotowe / Aktywa ogółem
87,57
64,04
Zapasów
Zapasy / Aktywa ogółem
46,74
49,90
Należności
Należności krótkoterminowe / Aktywa ogółem
14,51
10,40
Pozostałe informacje finansowe
Kredyty i pożyczki
Dadelo S.A. posiada możliwość korzystania z linii kredytowej w wysokości 32 mln udzielonej przez
BNP Paribas Bank Polska S.A. Okres kredytowania określono do dnia 20 września 2029 roku.
Oprocentowanie kredytu stanowi stopa bazowa Wibor 1 M powiększona o marżę w wysokości 0,9 p.p.
Zabezpieczeniem zobowiązania wynikającego z linii kredytowej są:
- weksel in blanco
- oświadczenie o poddaniu się egzekucji
- poręczenie Oponeo.pl S.A.
- cesja wierzytelności z umowy ubezpieczenia zapasów
- zastaw rejestrowy na zapasach
Na dzień 31.12.2021r. linia nie była wykorzystana.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
18 | S t r o n a
3 DZIAŁALNOŚĆ DADELO W 2021 ROKU
Dadelo S.A. jest sprzedawcą rowerów i jednocześnie największym w Polsce sprzedawcą akcesoriów
i części rowerowych drogą on-line za pośrednictwem domeny Centrumrowerowe.pl. Oferta
należącego do spółki sklepu internetowego skierowana jest do różnych segmentów odbiorców na
terenie całego kraju.
Oprócz tego w asortymencie e-sklepu znajdują się: odzież i obuwie dla miłośników sportu
rowerowego, urządzenia elektroniczne oraz specjalistyczne kosmetyki. W sumie w ofercie e-sklepu
znajduje się około 25 tys. produktów z unikalnym identyfikatorem cyfrowym. Ilość produktów
znajdujących się w stałej ofercie w ciągu ostatniego roku wzrosła ponad dwukrotnie. Co godne
podkreślenia ponad 95% tych produktów jest dostarczanych następnego dnia roboczego z magazynów
spółki.
Spółka współpracuje z ponad 300 punktami odbioru rowerów, w krych klient może dokonać odbioru
zakupionego towaru. Spółka zwiększyła istotnie ich liczbę, o blisko 50%.
Jako jeden z nielicznych podmiotów działających w branży rowerowej spółka nie pobiera opłat
za dostarczanie zakupów do klientów, niezależnie od wartości tego zakupu. Istotnym elementem
utrzymania klientów jest funkcjonowanie programu lojalnościowego. W ubiegłym roku został on
uzupełniony o nowe narzędzia komunikacji marketingowej z klientami.
Następuje ciągłe umacnianie pozycji Dadelo SA na rynku krajowym. Zarówno w obszarze
sprzedaży jak i zakupów. Ciągły wzrost wolumenu sprzedaży, rozbudowa oferty asortymentowej
powoduje wzrost pozycji konkurencyjnej na rynku i umożliwia spółce dywersyfikację źródeł
zaopatrzenia, w coraz większym stopniu opartego na kontraktach bezpośrednich i zakupach
zagranicznych. Trwa kontynuacja rozwoju własnych marek UNITY (rowery miejskie) i EYEN (akcesoria
i odzież). Dodatkowo w ubiegłym roku spółka z sukcesem wprowadziła na rynek własną markę
rowerów turystyczno-sportowych OXFELD.
Dadelo dynamicznie zwiększa sprzedaż we wszystkich grupach produktowych, zwiększając zarówno
wolumen jak i średnią cenę sprzedaży. Wzrost średniej ceny jest w pewnym stopniu wynikiem wzrostu
cen produktów, ale przede wszystkim zmianą polityki handlowej koncentrującej się na rozbudowie
oferty o produkty droższe i bardziej zaawansowane technologicznie. Spółka podobnie jak cały rynek
boryka się z opóźnieniami w łańcuchu dostaw i niedostępnością części oferty. Miało to wpływ na
mniejszą dynamikę wzrostu szczególnie w kategorii rowerów, która była niższa niż średnia i wyniosła
112%. Zmiana portfolia produktowego w tym obszarze pozwoliła natomiast wygenerować 47%
więcej marży brutto. W kolejnych latach spółka zakłada bardzo dynamiczny wzrost te kategorii
produktowej.
Zaplanowana przez Zarząd rozbudowa modelu logistycznego oraz niemal trzykrotny wzrost
powierzchni magazynowej umożliwił zwiększone zakupy przed sezonem oraz poprawę dostępności
produktów. Miało to istotny wpływ na współczynniki konwersji i sprzedaż. W kolejnych latach Spółka
planuje dalszy rozwój infrastruktury logistycznej i zwiększenie istotnie powierzchni magazynowej.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
19 | S t r o n a
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
20 | S t r o n a
4 ŁAD KORPORACYJNY
4.1 ZBIÓR ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
Niniejsze oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w Dadelo S.A. jest przekazywane
zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 roku w
sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych
oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 757).
Dadelo S.A. stosuje zasady ładu korporacyjnego zawarte w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na
GPW 2016, które zostały przyjęte uchwałą Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w
Warszawie S.A. w dniu 13 października 2015 roku.
Tekst obowiązującego zbioru zasad jest dostępny publicznie na oficjalnej stronie Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. poświęconej zagadnieniom ładu korporacyjnego spółek
notowanych na Głównym Rynku GPW: http://corp-gov.gpw.pl/.
Zarząd Dadelo S.A. informuje, że dopełnił wszelkich starań, aby prowadzona polityka informacyjna była
przejrzysta i efektywna oraz w jak najwyższym stopniu zapewniała odpowiednią komunikację z
inwestorami i analitykami.
W ramach realizowanej polityki informacyjnej Zarząd Dadelo S.A. kontaktuje się z inwestorami
bezpośrednio, tj. na spotkaniach Zarządu z inwestorami, na telekonferencjach oraz przez Dział Relacji
Inwestorskich, który odpowiada na indywidualne zapytania inwestorów.
W 2021 roku Spółka prowadziła przeznaczoną dla inwestorów stronę internetową, na której
udostępniała wszelkie informacje o Spółce niezbędne do właściwej oceny jej sytuacji i perspektyw, w
tym dane o wynikach finansowych, działaniach podejmowanych przez Zarząd i innych istotnych
zdarzeniach dotyczących funkcjonowania Spółki. Dane zamieszczane w serwisie relacji inwestorskich
Dadelo S.A.: https://ir.dadelo.pl/ są na bieżąco aktualizowane.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
21 | S t r o n a
4.2 NIESTOSOWANIE ŁADU KORPORACYJNEGO
Spółka w 2021 roku nie stosowała następujących zasad wskazanych w Dobrych Praktykach Spółek
Notowanych na GPW 2016:
Zasada
Komentarz Dadelo S.A.
I. Polityka informacyjna i komunikacja z inwestorami
I.Z.1. Spółka prowadzi korporacyjną stronę internetową i zamieszcza na niej, w czytelnej formie i
wyodrębnionym miejscu, oprócz informacji wymaganych przepisami prawa:
I.Z.1.7. opublikowane przez spółkę materiały
informowania o strategii.
Zasada nie jest stosowana w części dotyczącej
informowania o strategii. Spółka nie publikuje
oddzielnych materiałów i dokumentów na
temat strategii.
I.Z.1.10. prognozy finansowe jeżeli spółka
podjęła decyzję o ich publikacji opublikowane
w okresie co najmniej ostatnich 5 lat, wraz
z informacją o stopniu ich realizacji,
Zasada nie ma zastosowania, gdyż Spółka nie
publikuje prognoz finansowych.
I.Z.1.16. informację na temat planowanej
transmisji obrad walnego zgromadzenia nie
później niż w terminie 7 dni przed datą walnego
zgromadzenia,
Spółka nie przewiduje bezpośredniej transmisji
obrad Walnego Zgromadzenia, co wynika z zasady
IV.Z.2. Koszty transmisji obrad Walnego
Zgromadzenia są zbyt wysokie i niewspółmierne do
potencjalnych korzyści dla akcjonariuszy.
I.Z.1.20. zapis przebiegu obrad walnego
zgromadzenia w formie audio lub wideo,
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie
przewiduje ani bezpośredniej transmisji obrad
Walnego Zgromadzenia, ani zamieszczania na
swojej stronie internetowej zapisu przebiegu
w formie audio lub wideo obrad Walnego
Zgromadzenia. Mając na względzie ewentualne
problemy prawne związane z zapisem
przebiegu Walnego Zgromadzenia oraz koszty
realizacji takiego zapisu, Spółka nie zamierza
stosować powyższej zasady.
I.Z.2. Spółka, której akcje zakwalifikowane są do
indeksów giełdowych WIG20 lub mWIG40,
zapewnia dostępność swojej strony internetowej
również w języku angielskim, przynajmniej
w zakresie wskazanym w zasadzie I.Z.1. Niniejszą
zasadę powinny stosować również spółki spoza
powyższych indeksów, jeżeli przemawia za tym
struktura ich akcjonariatu lub charakter i zakres
prowadzonej działalności.
Zasada nie ma zastosowania. Akcje Spółki nie są
zakwalifikowane do indeksów gidowych
WIG20 ani mWIG40.Spółka na życzenie
inwestorów
przygotowuje informacje w języku angielskim.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
22 | S t r o n a
II. Zarząd i Rada Nadzorcza
II.Z.1. Wewnętrzny podział odpowiedzialności za
poszczególne obszary działalności spółki
pomiędzy członków zarządu powinien b
sformułowany w sposób jednoznaczny i
przejrzysty, a schemat podziału – dostępny na
stronie internetowej spółki.
Zasada nie jest stosowana. Spółka opracowała
podział odpowiedzialności za poszczególne
obszary działalności pomiędzy Członków Zarządu,
jednak nie zamieszcza tych informacji na stronie
internetowej.
II.Z.7. W zakresie zadań i funkcjonowania
komitetów działających w radzie nadzorczej
zastosowanie mają postanowienia Załącznika I
do Zalecenia Komisji Europejskiej, o którym
mowa w zasadzie II.Z.4. W przypadku gdy
funkcję komitetu audytu pełni rada nadzorcza,
powyższe zasady stosuje się odpowiednio.
Zasada nie jest stosowana. Ocena sytuacji
Dadelo S.A. sporządzona przez Radę
Nadzorczą nie zawiera oceny systemu
compliance ani funkcji audytu wewnętrznego ze
względu na brak wyodrębnienia w Spółce
działów zajmujących się compliance oraz
audytem wewnętrznym.
II.Z.10. Poza czynnościami wynikającymi
z przepisów prawa raz w roku rada nadzorcza
sporządza i przedstawia zwyczajnemu walnemu
zgromadzeniu:
Zasada nie jest stosowana. Ocena sytuacji
DadeloS.A. sporządzona przez Radę
Nadzorczą nie zawiera oceny systemu
compliance ani funkcji audytu wewnętrznego ze
względu na brak wyodrębnienia w Spółce
działów zajmujących się compliance oraz
audytem wewnętrznym.
II.Z.10.1. ocenę sytuacji spółki, z
uwzględnieniem
oceny systemów kontroli wewnętrznej,
zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji
audytu wewnętrznego; ocena ta obejmuje
wszystkie istotne mechanizmy kontrolne, w tym
zwłaszcza dotyczące raportowania finansowego
i działalności operacyjnej;
III. Systemy i funkcje wewnętrzne
III.R.1. Spółka wyodrębnia w swojej strukturze
jednostki odpowiedzialne za realizację zadań w
poszczególnych systemach lub funkcjach, chyba
że wyodrębnienie jednostek organizacyjnych nie
jest uzasadnione z uwagi na rozmiar lub rodzaj
działalności prowadzonej przez spółkę.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie ma w
swojej strukturze wyodrębnionych jednostek
odpowiedzialnych za realizację zadań systemów
kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiemoraz
audytu wewnętrznego. Działania takie są
realizowane przez poszczególne komórki
organizacyjne Spółki lub podmioty zewnętrzne
(bez wyodrębnionej w tym celu komórki
specjalnej).
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
23 | S t r o n a
III.Z.1. Za wdrożenie i utrzymanie skutecznych
systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania
ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu
wewnętrznego odpowiada zarząd spółki.
Zasada nie jest stosowana. Zarząd odpowiada za
kontrolowanie działalności operacyjnej Spółki,w
tym kontrolowanie wewnętrznych procesów jej
działalności wraz z procesami zarządzania
ryzykiem. Ze względu na wielkość firmy funkcje
zawarte w przedmiotowej zasadzie realizowane
są na bieżąco w każdym obszarze działalności
przez poszczególne komórki organizacyjne Spółki
lub podmioty zewnętrzne (bez wyodrębnionej w
tym celu komórki specjalnej).
III.Z.2. Z zastrzeżeniem zasady III.Z.3 osoby
odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem, audyt
wewnętrzny i compliance podlegają
bezpośrednio prezesowi lub innemu członkowi
zarządu, a także mają zapewnioną możliwość
raportowania bezpośrednio do rady nadzorczej
lub komitetu audytu.
Zasada nie jest stosowana, gdyż – jak wskazano
w uzasadnieniu niestosowania zasady nr III.Z.1
w Spółce nie wyodrębniono komórek
zajmujących się zarządzaniem ryzykiem,
audytem wewnętrznym i compliance. W ocenie
Spółki obecna struktura organizacyjna, w której
dyrektorzy poszczególnych pionów podlegają
Zarządowi Spółki, zapewnia prawidłowy
przepływ informacji oraz dostateczny nadzór nad
działalnością poszczególnych obszarów. W
Spółce nie istnieją procedury zabraniające
kierowania raportów bezpośrednio do Rady
Nadzorczej.
III.Z.3. W odniesieniu do osoby kierującej funkcją
audytu wewnętrznego i innych osób
odpowiedzialnych za realizację jej zadań
zastosowanie mają zasady niezależności
określone w powszechnie uznanych,
międzynarodowych standardach praktyki
zawodowej audytu wewnętrznego.
Zasada nie jest stosowana, gdyż w Spółce nie
ma wyodrębnionej jednostki audytu
wewnętrznego oraz nie istnieje wyodrębnione
stanowisko osoby kierującej tą jednostką.
III.Z.4. Co najmniej raz w roku osoba
odpowiedzialna za audyt wewnętrzny (w
przypadku wyodrębnienia w spółce takiej
funkcji) i zarząd przedstawiają radzie nadzorczej
własną ocenę skuteczności funkcjonowania
systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie
III.Z.1, wraz z odpowiednim sprawozdaniem.
Zasada nie jest stosowana. W Spółce nie ma
wyodrębnionej jednostki audytu wewnętrznego
oraz nie istnieje wyodrębnione stanowisko
osoby kierującej tą jednostką, a Komitet Audytu
działa w ramach Rady Nadzorczej
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
24 | S t r o n a
III.Z.5. Rada nadzorcza monitoruje skuteczność
systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie
III.Z.1, w oparciu między innymi o sprawozdania
okresowo dostarczane jej bezpośrednio przez
osoby odpowiedzialne za te funkcje oraz zarząd
spółki, jak równi dokonuje rocznej oceny
skuteczności funkcjonowania tych systemów i
funkcji zgodnie z zasadą II.Z.10.1. W przypadku
gdy w spółce działa komitet audytu, monitoruje
on skuteczność systemów i funkcji, o których
mowa w zasadzie III.Z.1, jednakże nie zwalnia to
rady nadzorczej z dokonania rocznej oceny
skuteczności funkcjonowania tych systemów i
funkcji.
Zasada nie jest stosowana, gdyż w Spółce nie ma
wyspecjalizowanych jednostek zarządzania
procesami kontroli wewnętrznej, zarządzania
ryzykiem, compliance.
+
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
25 | S t r o n a
IV. Walne zgromadzenie i relacje z akcjonariuszami
IV.R.2. Jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na
strukturę akcjonariatu lub zgłaszane spółce
oczekiwania akcjonariuszy, o ile spółka jest
w stanie zapewnić infrastrukturę techniczną
niezbędną dla sprawnego przeprowadzenia
walnego zgromadzenia przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej, powinna
umożliwić akcjonariuszom udział w walnym
zgromadzeniu przy wykorzystaniu takich
środków, w szczególności poprzez:
1) transmisję obrad walnego zgromadzenia
w czasie rzeczywistym,
2) dwustronną komunikację w czasie
rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze
mogą wypowiadać się w toku obrad walnego
zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż
miejsce obrad walnego zgromadzenia,
3) wykonywanie, osobiście lub przez
pełnomocnika, prawa głosu w toku walnego
zgromadzenia.
Zasada nie jest stosowana. W ocenie Spółki
obecna struktura akcjonariatu nie uzasadnia
stosowania przedmiotowej zasady;
obowiązujące zasady udziału w Walnym
Zgromadzeniu umożliwiają realizację praw
wynikających z akcji oraz zabezpieczają interesy
wszystkich akcjonariuszy.
IV.R.3. Spółka dąży do tego, aby w sytuacji gdy
papiery wartościowe wyemitowane przez spółkę
przedmiotem obrotu w różnych krajach (lub na
różnych rynkach) i w ramach różnych systemów
prawnych, realizacja zdarzeń korporacyjnych
związanych z nabyciem praw po stronie
akcjonariusza następowała w tych samych
terminach we wszystkich krajach, w których
one notowane.
Zasada nie ma zastosowania. Papiery
wartościowe emitowane przez Spółkę są
przedmiotem obrotu jedynie na rynku polskim.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
26 | S t r o n a
IV.Z.2. Jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na
strukturę akcjonariatu spółki, spółka zapewnia
powszechnie dostępną transmisję obrad walnego
zgromadzenia w czasie rzeczywistym.
Zasada nie jest stosowana. W ocenie Spółki
struktura akcjonariatu oraz niezgłaszanie Spółce
oczekiwań akcjonariuszy uzasadniają brak
transmisji obrad Walnego Zgromadzenia
w czasie rzeczywistym. Ponadto obowiązujące
zasady udziału w Walnym Zgromadzeniu
umożliwiają realizacpraw wynikających
z posiadania akcji oraz zabezpieczają interesy
wszystkich akcjonariuszy.
Spółka zapewnia akcjonariuszom możliwość
uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu
osobiście lub przez pełnomocnika. Spółka
realizuje nałożone przepisami prawa obowiązki
informacyjne i niezwłocznie, nie później niż
w terminie 24 godzin od zakończenia Walnego
Zgromadzenia, przekazuje w formie raportów
bieżących informacje o treści podjętych uchwał
oraz wynikach głosowań i jednocześnie
publikuje te informacje na korporacyjnej stronie
internetowej. Poza tym po zakończeniu obrad
Spółka umieszcza na swojej stronie
internetowej zapis wideo Walnego
Zgromadzenia.
Spółka nie wyklucza możliwości stosowania
wyżej wymienionej zasady w przyszłości.
IV.Z.3. Przedstawicielom mediów umożliwia się
obecność na walnych zgromadzeniach.
Zasada nie jest stosowana. W Walnych
Zgromadzeniach Spółki udział biorą osoby
uprawnione i obsługujące Walne
Zgromadzenie. Zdaniem Spółki obowiązujące
przepisy prawa wystarczająco regulu
wykonywanie nałożonych na spółki publiczne
obowiązków informacyjnych w zakresie
jawności i transparentności spraw będących
przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia.
W przypadku pytań kierowanych do Spółki ze
strony przedstawicieli mediów Spółka udziela
niezwłocznie stosownych odpowiedzi
w granicach dopuszczanych przez obowiązujące
przepisy prawa.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
27 | S t r o n a
VI. Wynagrodzenia
VI.R.1. Wynagrodzenie członków organów spółki
i kluczowych menedżerów powinno wynikać
z przyjętej polityki wynagrodzeń.
W 2020 roku
Zarząd podjął uchwałę o przyjęciu polityki
wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady
Nadzorczej, pozytywnie zaopiniowaną przez
Radę Nadzorczą, która to zostanie
przedstawiona pod obrady Walnego
Zgromadzenia Akcjonariuszy.
VI.R.2. Polityka wynagrodzeń powinna być ściśle
powiązana ze strategią spółki, jej celami krótko- i
długoterminowymi, długoterminowymi
interesami i wynikami, a także powinna
uwzględniać rozwiązania służące unikaniu
dyskryminacji z jakichkolwiek przyczyn.
Zasada nie była stosowana w 2020 roku, gdyż
w Spółce nie funkcjonował dokument
stanowiący politykę wynagrodzeń.
VI.R.3. Jeżeli w radzie nadzorczej funkcjonuje
komitet do spraw wynagrodzeń, w zakresie jego
funkcjonowania ma zastosowanie zasada II.Z.7.
Zasada nie jest stosowana. W Radzie Nadzorczej
Dadelo S.A. nie funkcjonuje komitet ds.
wynagrodzeń.
VI.Z.1. Programy motywacyjne powinny być tak
skonstruowane, by między innymi uzależniać
poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i
jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej,
długoterminowej sytuacji finansowej spółki oraz
długoterminowego wzrostu wartości dla
akcjonariuszy i stabilności funkcjonowania
przedsiębiorstwa.
Zasada szczegółowa nie ma zastosowania.
W Spółce dotychczas nie zostały przyjęte
programy motywacyjne dla zarządu
i kluczowych menadżerów.
VI.Z.2. Aby powiązać wynagrodzenie członków
zarządu i kluczowych menedżerów z
długookresowymi celami biznesowymi i
finansowymi spółki, okres pomiędzy przyznaniem
w ramach programu motywacyjnego opcji lub
innych instrumentów powiązanych z akcjami
spółki a możliwością ich realizacji powinien
wynosić minimum 2 lata.
Zasada szczegółowa nie ma zastosowania.
W Spółce dotychczas nie zostały przyjęte
programy motywacyjne dla zarządu
i kluczowych menadżerów.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
28 | S t r o n a
VI.Z.4. Spółka w sprawozdaniu z działalności
przedstawia raport na temat polityki
wynagrodzeń, zawierający co najmniej:
1) ogólną informację na temat przyjętego w
spółce systemu wynagrodzeń,
2) informacje na temat warunków i wysokości
wynagrodzenia każdego z członków zarządu,w
podziale na stałe i zmienne składniki
wynagrodzenia, ze wskazaniem kluczowych
parametrów ustalania zmiennych składników
wynagrodzenia i zasad wypłaty odpraw oraz
innych płatności z tytułu rozwiązania stosunku
pracy, zlecenia lub innego stosunku prawnego o
podobnym charakterze oddzielnie dla spółki i
każdej jednostki wchodzącej w skład grupy
kapitałowej,
3) informacje na temat przysługujących
poszczególnym członkom zarządu i kluczowym
menedżerom pozafinansowych składników
wynagrodzenia,
4) wskazanie istotnych zmian, które w ciągu
ostatniego roku obrotowego nastąpiły w polityce
wynagrodzeń, lub informację o ich braku,
5) ocenę funkcjonowania polityki wynagrodzeń z
punktu widzenia realizacji jej celów,w
szczególności długoterminowego wzrostu
wartości dla akcjonariuszy i stabilności
funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Zasada nie jest stosowana. Spółka publikuje
informacje dotyczące wynagrodzeń członków
organów Spółki zgodnie z obowiązującymi
spółkę Ustawą o Rachunkowości. Raport na
temat Polityki
wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady
Nadzorczej zostanie przedstawiony z raporcie
za
rok 2020 zgodnie z nowelizacją Ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i
warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych do
zorganizowanego systemu obrotu oraz o
spółkach publicznych.
4.2. SYSTEMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA
RYZYKIEM W PROCESIE SPORZĄDZANI
4.3 SYSTEMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W PROCESIE
SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Przyjęta polityka rachunkowości dla Dadelo S.A. zgodnie z zasadami Ustawy o Rachunkowości
stanowi o prawidłowości i rzetelności prowadzenia ksiąg rachunkowych dla tych jednostek. Zgodnie z
Ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r., na podstawie której Zarząd Spółki zatwierdził
dokumentację opisującą wdrożone przez Spółkę zasady rachunkowości, przy sporządzaniu
jednostkowych sprawozdań finansowych Dadelo S.A. stosuje się polskie zasady rachunkowości.
Przygotowanie danych źródłowych podlega sformalizowanym procedurom operacyjnym i
akceptacyjnym, które określają zakres kompetencji poszczególnych osób. Podstawą danych
wprowadzanych do Księgi Głównej zapisy w dokumentach i Księgach Źródłowych. Dzięki stosowaniu
systemu kontroli wewnętrznej w zakresie prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości finansowej
Spółka zapewnia rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
29 | S t r o n a
Zarząd ponosi odpowiedzialność za system kontroli wewnętrznej i zarządzanie ryzykiem oraz jego
skuteczność w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych.
Spółka posiada dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości określające metody wyceny
aktywów i pasywów oraz ustalenia wyniku finansowego, a także sposób prowadzenia ksiąg
rachunkowych, systemu ochrony danych i ich zbiorów. Przygotowane sprawozdanie finansowe jest
formalnie zatwierdzane przez głównego księgowego, a następnie przez Zarząd Spółki.
W procesie sporządzania sprawozdań elementem kontrolnym jest weryfikacja sprawozdania
finansowego Spółki przez niezależnego biegłego rewidenta. Do zadań biegłego rewidenta należy w
szczególności: przegląd półrocznych sprawozdań finansowych oraz badanie sprawozdań rocznych.
Dane finansowe będące podstawą sprawozdań finansowych i raportów okresowych pochodzą ze
stosowanej przez Spółkę miesięcznej sprawozdawczości finansowej i operacyjnej prowadzonej za
pomocą systemu finansowo-księgowego. Przygotowanie sprawozdań finansowych i raportów
okresowych rozpoczyna się po akceptacji wyników z zakończonego okresu. W trakcie roku Zarząd i
Rada Nadzorcza analizują, oceniają i nadzorują uzyskane wyniki finansowe pod kątem zgodności z
przyjętymi założeniami planu budżetu opracowanymi zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości
Spółki.
Dadelo S.A. monitoruje istotne czynniki ryzyka prawnego, podatkowego, gospodarczego i
operacyjnego, które mają wpływ na kierunki działalności Spółki. Ponadto, przez Spółkę tworzone
rezerwy na podatek odroczony oraz urlopy.
4.4 AKCJE I AKCJONARIAT
4.4.1 Struktura akcjonariatu
W dniu 2 września 2020 r. Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o podziale Akcji na skutek
obniżenia ich wartości nominalnej („Podział Akcji”), zgodnie z którą wszystkie Akcje Spółki zostały
podzielone poprzez obniżenie wartości nominalnej każdej Akcji z 1,00 do 0,20 i zamianę jednej
Akcji Spółki o wartości nominalnej 1,00 zł na pięć Akcji Spółki o wartości nominalnej 0,20 zł każda.
Opisany powyżej Podział Akcji został zarejestrowany przez właściwy sąd rejestrowy w dniu 6 listopada
2020 r. Tym samym kapitał zakładowy Spółki wynos 1.373.500 i składa się z 6.867.500 akcji zwykłych
na okaziciela serii A o wartości nominalnej 0,20 zł każda.
Dnia 19.08.2020 roku Nadzwyczajne walne zgromadzenie Spółki postanowiło wdrożyć
program motywacyjny dla kluczowych pracowników i osób zarządzających spółką. Program będzie
prowadzony w latach 2020-2022, przy czym akcje stanowiące wynagrodzenie z tytułu programu będą
przez spółkę emitowane w latach 2021-2023. Program zostanie przeprowadzony w drodze
wyemitowania przez zarząd spółki, w ramach kapitału docelowego łącznie 206 025 akcji na okaziciela
serii B, a następnie zostaną one zaoferowane do objęcia osobom uprawnionym z wyłączeniem prawa
poboru. W roku 2021 kluczowym pracownikom firmy zaoferowano łącznie 68 675 akcji serii B.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
30 | S t r o n a
Wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na Walnym Zgromadzeniu
Dadelo S.A. przedstawiał się następująco:
Nazwa
Liczba akcji
Wartość rynkowa
Udział
akcji w %
Głosy na WZA
w %
Oponeo.pl SA
6 867 500
134 259 625.00
59.89%
59.89%
Santander TFI SA
(poprzez fundusze
inwestycyjne)
585 000
11 436 750.00
5.10%
5.10%
Generali OFE
575 000
11 241 250.00
5.01%
5.01%
4.5 STATUT I WŁADZE STATUTOWE
4.5.1 Zmiana statutu
Zmiana Statutu Spółki wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia oraz wpisu do rejestru
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
4.5.2 Walne Zgromadzenie
Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Spółki w Bydgoszczy. Walne Zgromadzenie Dadelo S.A.
obraduje jako zwyczajne lub nadzwyczajne. Zwołuje je Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek
akcjonariuszy reprezentujących co najmniej pięć procent kapitału zakładowego Spółki zawierający
powód zwołania Zgromadzenia bądź na wniosek Rady Nadzorczej.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Spółki corocznie, najpóźniej do 30
czerwca następnego roku obrotowego.
4.5.3 Rada Nadzorcza
Zasady powoływania i odwoływania
Rada Nadzorcza składa się z pięciu członków powoływanych i odwoływanych uchwałą Walnego
Zgromadzenia na wspólną kadencję trwającą 5 lat. Co najmniej dwóch członków Rady Nadzorczej
powinno spełniać kryterium niezależności w rozumieniu art. 129 Ustawy z dnia 11 maja 2017 roku o
biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Co najmniej jeden członek
Rady Nadzorczej powinien posiadać kwalifikacje w zakresie rachunkowości lub badania sprawozd
finansowych. Co najmniej jeden członek Rady Nadzorczej powinien posiadać wiedzę i umiejętności z
zakresu branży, w krej działa Spółka.
Zarówno cała Rada Nadzorcza, jak i jej poszczególni członkowie mogą być w każdej chwili odwołani
przez Walne Zgromadzenie.
Jeżeli w wyniku wygaśnięcia mandatu członka Rady Nadzorczej przed upływem jego kadencji liczba
członków Rady Nadzorczej spadnie poniżej pięciu, Zarząd w terminie 14 dni zwołuje Nadzwyczajne
Walne Zgromadzenie w celu uzupełnienia składu Rady Nadzorczej w taki sposób, aby skład Rady
Nadzorczej odpowiadał określonym w Statucie wymaganiom.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
31 | S t r o n a
Skład
31 grudnia 2021 roku w skład Rady Nadzorczej Dadelo S.A. wchodzili:
Dariusz Topolewski Przewodniczący Rady Nadzorczej,
Michał Butkiewicz Członek Rady Nadzorczej,
Maciej Karpusiewicz Członek Rady Nadzorczej,
Lucjan Ciaciuch Członek Rady Nadzorczej,
Wojciech Małachowski – Członek Rady Nadzorczej
Kompetencje
Kompetencje Rady Nadzorczej zostały określone w Statucie Spółki.
Komitet Audytu
Rada Nadzorcza powołuje w drodze uchwały Komitet Audytu oraz uchwala regulamin Komitetu
Audytu, określający jego funkcje, zadania oraz zasady funkcjonowania.
Rada Nadzorcza powołuje spośród swojego grona i odwołuje członków Komitetu Audytu, w tym
Przewodniczącego Komitetu Audytu. Komitet Audytu składa się przynajmniej z trzech członków, w
tym z Przewodniczącego Komitetu Audytu.
Większość Członków Komitetu Audytu, w tym Przewodniczący Komitetu Audytu, powinna spełniać
kryterium niezależności w rozumieniu art. 129 Ustawy z dnia 11 maja 2017 roku o biegłych
rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Co najmniej jeden Członek Komitetu
Audytu powinien posiadać kwalifikacje w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań
finansowych. Co najmniej jeden Członek Komitetu Audytu powinien posiadać wiedzę i umiejętności
z zakresu branży, w której działa Spółka.
W Spółce przestrzegane przepisy dotyczące powołania, składu i funkcjonowania Komitetu Audytu,
w tym dotyczące spełnienia przez członków Komitetu Audytu kryteriów niezależności oraz wymagań
odnośnie do posiadania wiedzy i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, jak również
w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych.
Powołany w Spółce Komitet Audytu wykonywał i wykonuje zadania Komitetu Audytu przewidziane w
obowiązujących przepisach.
31 grudnia 2021 roku i na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania w skład Komitetu Audytu
wchodzili:
Lucjan Ciaciuch Przewodniczący Komitetu Audytu,
Wojciech Małachowski Członek Komitetu Audytu,
Michał Butkiewicz Członek Komitetu Audytu.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
32 | S t r o n a
4.5.4 Zarząd
Zasady powoływania i odwoływania
Zgodnie ze statutem, Członków zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza. Członek zarządu może
być odwołany lub zawieszony w czynnościach także przez Walne Zgromadzenie.
Skład
Zgodnie ze Statutem Zarząd jest jedno- lub wieloosobowy. Członkowie Zarządu powoływani i
odwoływani uchwałą Rady Nadzorczej, która powierza funkcję Prezesa Zarządu jednemu z nich w
drodze głosowania. Kadencja Zarządu jest wspólna i trwa pięć lat.
31 grudnia 2020 roku Zarząd DADELO S.A. stanowili:
Ryszard Zawieruszyński Prezes Zarządu,
Wojciech Topolewski Członek Zarządu,
Jacek Zieziulewicz Członek Zarządu,
Kompetencje
Zarząd Spółki jest uprawniony i obowiązany do podejmowania wszelkich decyzji wiążących się z
operatywnym zarządzaniem sprawami Dadelo S.A. z dopełnieniem należytej staranności.
4.5.5 Wynagrodzenia władz statutowych
Wynagrodzenie i warunki umów z członkami Zarządu i członkami Rady Nadzorczej
Członkowie Zarządu zatrudnieni są, co do zasady, na podstawie powołania. W roku 2021 skład
Zarządu nie zmienił się w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Poniższa tabela przedstawia wynagrodzenie oraz inne świadczenia otrzymywane całego Zarządu od
Spółki za lata 2020-2021 (bez względu na podstawę takiego wynagrodzenia).
Zarząd
2021 rok
(w tys. zł)
2020 rok
(w tys. zł)
Ryczałt z tytułu
pełnienia funkcji
członka Zarządu
Wynagrodzenie
z tytułu umowy
o pracę
Ryczałt z tytułu
pełnienia funkcji
członka Zarządu
Wynagrodzenie
z tytułu umowy
o pracę
Łącznie 3 osoby
1 303 653
60 000
670 392
60 000
Łączna wartość świadczeń otrzymanych od Spółki przez wyżej wymienionych członków Zarządu za rok
zakończony 31 grudnia 2021 r. wyniosła 1363653 zł, natomiast za rok zakończony 31 grudnia 2020 r.
wyniosła 730 392 zł. Świadczenia te obejmowały wynagrodzenia z tytułu powołania do pełnienia
funkcji członka Zarządu oraz umowy o pracę.
Poza świadczeniami opisanymi powyżej w Spółce nie występują świadczenia warunkowe lub
odroczone przysługujące członkom Zarządu, z wyjątkiem świadczeń określonych w umowach
regulujących zasady uczestnictwa w Programie Motywacyjnym.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
33 | S t r o n a
Program motywacyjny
W dniu 19 sierpnia 2020 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę nr 1 w
sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego (która została zmieniona uchwałą nr 2
Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 2 września 2020 r. w sprawie zmiany Uchwały
nr 1 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Dadelo S.A. z siedzibą w Bydgoszczy z dnia 19 sierpnia
2020 r. w sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego) („Uchwała w Sprawie
Programu”), w związku z którą, w Spółce ustanowiony został program motywacyjny („Program”),
którego celem jest stworzenie nowych, efektywnych instrumentów motywacyjnych dla osób, które są
odpowiedzialne za rozwój Spółki, jak również zapewnienie wysokiego poziomu i stałości kadry
zarządzającej poprzez trwałe związanie ich ze Spółką, co finalnie powinno doprowadzić do
maksymalizacji zysków Spółki oraz podniesienia jej wartości.
Uczestnikami Programu będą osoby kluczowe dla Spółki (w tym członkowie organów), istotne z punktu
widzenia realizacji strategii Spółki, po zawarciu ze Spółką umowy uczestnictwa w Programie.
Program zostanie przeprowadzony w drodze wyemitowania przez Spółkę w ramach kapitału
docelowego łącznie nie więcej niż 206.025 akcji zwykłych na okaziciela serii B o wartości nominalnej
0,20 każda, a następnie zaoferowania tych akcji beneficjentom Programu, z wyłączeniem prawa
poboru dotychczasowych akcjonariuszy. Zarząd będzie podejmował decyzję o emisji akcji w ramach
Programu nie częściej niż raz w roku obrotowym następującym po roku, za który beneficjentom
Programu przyznawane jest wynagrodzenie w ramach Programu.
Osoby uprawnione uzyskają prawo do wynagrodzenia w ramach Programu, tj. akcje zostaną
zaoferowane do objęcia beneficjentom Programu wyłącznie w przypadku wzrostu rocznych
przychodów wykazanych w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym Spółki o wartość nie mniejszą
niż wskazana w regulaminie Programu, przy zachowaniu wskaźnika EBITDA na poziomie nie mniejszym
niż wskazany w regulaminie Programu.
Uprawnionymi do objęcia akcji emitowanych w ramach Programu będą wyłącznie osoby uprawnione,
które będą pozostawać ze Spółką w stosunku pracy, zlecenia lub innym podobnym stosunku prawnym
(w tym będą członkami organów Spółki) na dzień przypadający w kolejnym roku obrotowym,
określonym w regulaminie Programu oraz spełniające pozostałe kryteria określone w ramach
Programu.
Program prowadzony będzie w Spółce sukcesywnie w latach 2020-2022, przy czym akcje stanowiące
wynagrodzenie z tytułu Programu Spółka planuje emitować w latach 2021-2023.
Akcje emitowane w ramach Programu będą objęte okresowym zakazem zbywania.
Intencją Rady Nadzorczej jest przydzielenie po 1/3 liczby akcji w każdym z 3 lat okresu Programu, przy
czym za pierwszy rok jako kryterium przydziału Rada Nadzorcza planuje przyjąć powodzenie pierwszej
oferty publicznej akcji Spółki, zaś w kolejnych latach przyjąć szczegółowe kryteria w postaci wskaźników
ekonomicznych.
Program zostanie wyceniony i ujęty w księgach zgodnie z zasadami Międzynarodowych Standardów
Sprawozdawczości Finansowej („MSSF”) (Spółka w tym zakresie zdecydowała się stosować zasady
MSSF). Łączna wycena programu wynosi ok. 82 tys. zł.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
34 | S t r o n a
4.6 INFORMACJA ZARZĄDU O WYBORZE FIRMY AUDYTORSKIEJ
PRZEPROWADZAJĄCEJ BADANIE ROCZNEGO SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO
Zarząd Dadelo S.A., na podstawie oświadczenia Rady Nadzorczej Dadelo S.A. w sprawie podmiotu
uprawnionego do badania rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego Spółki, informuje że:
Firma audytorska przeprowadzająca badanie sprawozdfinansowych Spółki za 2021 rok, tj.
HLB M2 Audit Pie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Firma Audytorska”),
została przez Radę Nadzorczą wybrana zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym
dotyczącymi wyboru i procedury wyboru firmy audytorskiej.
Firma Audytorska oraz członkowie zespołu wykonującego badanie spełniali warunki do
sporządzenia bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania sprawozdań finansowych
Spółki za 2021 rok zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardami wykonywania zawodu
i zasadami etyki zawodowej.
W Spółce przestrzegane obowiązujące przepisy związane z rotacją firmy audytorskiej i
kluczowego biegłego rewidenta oraz obowiązkowymi okresami karencji.
Spółka posiada politykę w zakresie wyboru firmy audytorskiej oraz politykę w zakresie
świadczenia na rzecz Spółki przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą audytorską
lub członka jego sieci dodatkowych usług niebędących badaniem, w tym usług warunkowo
zwolnionych z zakazu świadczenia przez firmę audytorską.
INFORMACJE O WYNAGRODZENIU FIRMY AUDYTORSKIEJ, WYPŁACONYM LUB NALEŻNYM ZA
ROK OBROTOWY
2021 ( w tys. zł)
2020 ( w tys. zł)
- badanie rocznego
sprawozdania finansowego
30
30
- inne usługi atestacyjne
20
40
- usługi doradztwa
podatkowego
0
0
- pozostałe usługi
0
0
Za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku kwota wypłaconego wynagrodzenia na rzecz firmy
audytorskiej z tytułu badania i przeglądu sprawozdań finansowych oraz pozostałych usług
pokrewnych wynosiła 50 tys. zł netto.
Za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 roku kwota wypłaconego wynagrodzenia na rzecz firmy
audytorskiej z tytułu badania i przeglądu sprawozdań finansowych oraz pozostałych usług
pokrewnych wynosiła 70 tys. zł netto
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
35 | S t r o n a
W okresie objętym badaniem Spółka nie korzystała z usług firmy audytorskiej innych niż wskazano
powyżej.
5 RYZYKA FINANSOWE
Informacje na temat zarządzania ryzykiem finansowym
Czynniki ryzyka finansowego
Spółka jest narażona na różne rodzaje ryzyka finansowego, w tym ryzyko zmiany cen zapasów,
ryzyko zmiany kursów walut, ryzyko zmiany stóp procentowych, ryzyko zakłócenia przepływów
środków pieniężnych, ryzyko płynności i ryzyko kredytowe. Zarząd obserwuje sytuację na rynkach
finansowych i w miarę możliwości podejmuje działania mające na celu minimalizację ryzyka.
Ryzyko zmiany cen zapasów
Spółka prowadzi długofalowy plan zakupów zapasów, intencjonalnie wydłużany jest cykl rotacji
zapasów w zamian za możliwie najbardziej obniżony koszt nabycia zapasów.
Ryzyko stóp procentowych
Spółka nie zawiera terminowych transakcji stopy procentowej w oparciu o tzw. kontrakty FRA (ang.
Forward Rate Agreement).
Ryzyko zakłócenia przepływów środków pieniężnych
Charakter prowadzonej działalności Spółki sam w sobie stanowi zabezpieczenie przepływu
środków pieniężnych. Około 94% klientów Spółki to osoby fizyczne, które płacą od razu przy dokonaniu
zakupów. Natychmiastowe płatności stanowią około 80% ogółu płatności dokonywanych na rzecz
Spółki. Termin spłaty zobowiązań Spółki stanowi jedną z determinant podejmowania współpracy
handlowej.
Ryzyko płynności
Aby zabezpieczyć się przed utratą płynności finansowej, Spółka zawarła w dniu 20 września
2019 r. umowę wielocelowej linii kredytowej z BNP Paribas (zob. Opis działalności Spółki Istotne
umowy Umowa wielocelowej linii kredytowej pomiędzy Spółką a BNP Paribas Bank Polska S.A.”).
Spółka zmniejsza ryzyko płynności finansowej ustalając możliwie zbieżne terminy płatności wobec
dostawców i terminy należności od odbiorców.
Ryzyko zmiany kursów walut
Spółka zabezpiecza się przed zmianą kursu waluty za pomocą kontraktów terminowych. Ostatni
kontrakt terminowy został zawarty przez Spółkę w dniu 30 grudnia 2019 r. na łączną wartość 180 tys.
euro.
Sprawozdanie z działalności za rok 2021
36 | S t r o n a
Ryzyko kredytowe
Polityka zabezpieczenia przed ryzykiem kredytowym opiera się na wewnętrznych procedurach
ustalania kredytów kupieckich w oparciu o przeprowadzaną weryfikację odbiorców i ich zdolności
kredytowej. Spółka efektywnie monitoruje należności.
W ocenie zarządu powyższe zabezpieczenia ryzyka finansowego są wystarczające.
Ryszard Zawieruszyński Wojciech Topolewski Jacek Zieziulewicz
Prezes Zarządu Członek Zarządu Członek Zarządu
Bydgoszcz, dnia 05 kwietnia 2021 r.