15
nakazywałyby Radzie Nadzorczej wybór podmiotu uprawnionego do badania spośród określonej kategorii lub wykazu
podmiotów uprawnionych do badania. Rada Nadzorcza podczas dokonywania finalnego wyboru firmy audytorskiej,
a Komitet Audytu na etapie przygotowywania rekomendacji, kierują się następującymi wytycznymi dotyczącymi
podmiotu uprawnionego do badania:
a) potwierdzenie bezstronności i niezależności podmiotu;
b) zapewnienie świadczenia wymaganego zakresu usług, w tym także z uwzględnieniem
terminów określonych przez Spółkę;
c) kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób zaangażowanych w prowadzone badanie;
d) dotychczasowe doświadczenie podmiotu w badaniu sprawozdań jednostek zainteresowania
publicznego oraz badaniu sprawozdań jednostek o podobnym profilu działalności;
e) dotychczasowe doświadczenie podmiotu w badaniu sprawozdań finansowych spółek
notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie;
f) reputacja podmiotu uprawnionego do badania na rynkach finansowych;
g) cena zaproponowana przez podmiot uprawniony do badania.
Maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń badań ustawowych, przeprowadzanych przez tę samą firmę
audytorską lub podmiot powiązany z tą firmą audytorską lub członka jego sieci nie może przekraczać 5 lat. Kluczowy
biegły rewident może ponownie przeprowadzać badanie ustawowe po upływie co najmniej 3 lat od zakończenia
ostatniego badania ustawowego.
PROCEDURA WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ PRZEDSTAWIA SIĘ NASTĘPUJĄCO:
a) Zarząd na podstawie wytycznych Komitetu Audytu wysyła do wybranych podmiotów uprawnionych
do badania zapytanie ofertowe, pod warunkiem spełnienia przez te podmioty wymagań dotyczących
ustalonej rotacji podmiotu uprawnionego do badania i kluczowego biegłego rewidenta;
b) zapytania ofertowe winny zostać rozesłane do końca pierwszego kwartału roku obrotowego, za który
będzie badane sprawozdanie finansowe;
c) zebrane oferty firm audytorskich przedkładane są członkom Komitetu Audytu;
d) członkowie Komitetu Audytu dokonują analizy złożonych ofert firm audytorskich, w ramach której
mogą w szczególności wyznaczać spotkania z wybranymi przedstawicielami firm audytorskich, które
złożyły oferty, a następnie przygotowują rekomendację wyboru firmy audytorskiej przez Radę
Nadzorczą, w której:
i. wskazują firmę audytorską, której proponują powierzyć badanie ustawowe,
ii. oświadczają, że rekomendacja jest wolna od wpływów osób trzecich,
iii. stwierdzają, że Spółka nie zawarła umów zawierających klauzule, o których mowa
w art. 66 ust. 5a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. 2021 r.
poz. 217).
e) w przypadku, gdy wybór firmy audytorskiej nie dotyczy przedłużenia umowy o badanie sprawozdania
finansowego, rekomendacja Komitetu Audytu powinna zawierać przynajmniej dwie możliwości
wyboru firmy audytorskiej wraz z uzasadnieniem oraz wskazanie uzasadnionej preferencji Komitetu
Audytu wobec jednej z nich;
f) wyboru firmy audytorskiej do badania sprawozdania finansowego Spółki dokonuje Rada Nadzorcza,
chyba że przepisy ustaw i aktów wykonawczych oraz postanowienia statutu Spółki stanowią inaczej,
z uwzględnieniem zasad dotyczących badania sprawozdań finansowych wynikających z powszechnie
obowiązujących przepisów prawa;
g) jeżeli decyzja Rady Nadzorczej w zakresie wyboru firmy audytorskiej odbiega od rekomendacji
Komitetu Audytu, Rada Nadzorcza uzasadnia przyczyny niezastosowania się do rekomendacji
Komitetu Audytu oraz przedstawia to uzasadnienie do wiadomości Zarządu Spółki;
h) wybór firmy audytorskiej przez Radę Nadzorczą powinien nastąpić do końca drugiego kwartału roku
obrotowego, za który będzie badane sprawozdanie finansowe;
i) z wybraną firmą audytorską Zarząd Spółki zawiera umowę o przeprowadzenie badania sprawozdania
finansowego Spółki. Umowa powinna zostać zawarta w terminie umożliwiającym firmie audytorskiej
udział w inwentaryzacji składników majątkowych Spółki;