27
Ryzyko konkurencji
Rynek gier wideo charakteryzuje się wysokim poziomem konkurencyjności. Z uwagi na
zdywersyfikowany model biznesowy obejmujący produkcję (development), wydawanie (publishing)
oraz dystrybucję gier, Grupa jest narażona na działania konkurencji w każdym z powyższych
obszarów. W zakresie działalności wydawniczej Grupa konkuruje z innymi podmiotami, zarówno na
rynku globalnym, jak i lokalnym, o możliwość podpisania licencji na atrakcyjne tytuły. W przypadku
finalnego produktu, jakim jest gra wideo, konkurencja jest również globalna, ale dotyczy pozyskania,
a niekiedy także utrzymania, klienta końcowego będącego odbiorcą (adresatem) gier wideo, tj.
konsumentem. Konsumentom oferowane są obecnie liczne nowe produkty, nierzadko o podobnej
tematyce, przez co istnieje ryzyko spadku zainteresowania określonymi grami Grupy na rzecz
konkurencji. Konkurencyjny rynek wymaga zatem pracy nad ciągłym podwyższaniem jakości
produktów, a także nad szukaniem nowych nisz rynkowych i tematów gier, które mogłyby zaciekawić
szeroką (rosnącą) grupę odbiorców. Ponadto procesy konsolidacyjne zachodzące wśród podmiotów
konkurencyjnych w stosunku do Grupy mogą doprowadzić do wzmocnienia ich pozycji rynkowej,
a w konsekwencji do osłabienia pozycji Grupy na rynku krajowym i międzynarodowym. Większe
podmioty dysponują z reguły wyższymi budżetami wydawniczymi lub marketingowymi, co może mieć
istotne znaczenie dla sukcesu gry.
Grupa skutecznie wykorzystuje swoje najważniejsze atuty: doświadczony zespół, ogólnoświatową sieć
dystrybucji, przewagę kosztową, z którą wiąże się niższy próg rentowności w porównaniu do innych,
znacznie większych producentów. Płaska struktura organizacyjna daje z kolei atut elastyczności
i szybkości działania oraz sprawności zarządzania. Grupa od połowy 2016 r. tworzy gry wyłącznie na
platformy nowej generacji (Sony PlayStation4®, Microsoft XboxOne®) oraz na PC, a obecnie także na
konsole następnej generacji (next generation) – PlayStation5 oraz Xbox X/S, które posiadają wysoki
potencjał handlowy.
Ryzyko związane z kanałami dystrybucji gier
Dystrybucja produktów Grupy prowadzona jest kanałami tradycyjnymi (sprzedaż pudełkowa) oraz
kanałami cyfrowymi. W ostatnich latach na całym świecie obserwowany jest wzrost znaczenia
kanałów cyfrowych (w szczególności platform internetowych oraz platform dedykowanych wybranym
konsolom), z czym wiążą się określone czynniki ryzyka. Istnieje ryzyko ograniczenia dostępu do
niektórych platform, działających w modelu zakładającym wyłączność. W takich przypadkach grono
potencjalnych odbiorców danej gry może zostać ograniczone, co z kolei może wpłynąć na wysokość
przychodów Grupy z dystrybucji gry za pośrednictwem takiej platformy. Istnieje ponadto nieznaczne
ryzyko zmiany sposobu dystrybucji gier na poszczególne platformy, w szczególności w przypadku gier
konsolowych, np. przejście z dystrybucji kanałami tradycyjnymi na model subskrypcyjny, w którym
w zamian za stałą opłatę abonamentową graczowi udostępniana jest cała paleta gier. Może to
wpłynąć na poziom przychodów generowanych dla Grupy przez dany tytuł, w szczególności w okresie
dostosowawczym po wystąpieniu zmiany sposobu dystrybucji. Wzrost znaczenia cyfrowych kanałów
dystrybucji gier sprzyja nielegalnemu rozpowszechnianiu produktów Grupy bez jej zgody lub wiedzy.
Pozyskiwanie przez konsumentów produktów Grupy w sposób nielegalny może negatywnie wpłynąć
na poziom sprzedaży Grupy oraz jej wyniki finansowe. Istnieje również ryzyko wykluczenia z danej
platformy cyfrowej w związku z niespełnieniem wszystkich warunków regulaminu korzystania z niej.
Korzystanie przez Grupę z tego rodzaju platform związane jest z ryzykiem prawnym wynikającym
z konieczności akceptacji ich regulaminów funkcjonowania, które z reguły poddane są regulacji prawa
państw trzecich (obcych porządków prawnych). W związku z tym Grupa starannie dobiera dostawców
platform cyfrowych, za pośrednictwem których prowadzi sprzedaż gier, premiując te podmioty,
z którymi łączy Grupę wieloletnia współpraca. Pozwala to istotnie ograniczyć ryzyko wystąpienia
w ramach współpracy z dostawcami takich platform cyfrowych nagłych zmian w zasadach