Pismo Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy Spółki VRG S.A.
Szanowni Państwo,
bardzo miło mi poinformować, iż Grupa VRG zrealizowała swoje cele na rok 2021: skutecznie odbudowała
sprzedaż, znacznie poprawiła rentowność i jednocześnie polepszyła swoją płynność finansową. Obietnice
zostały spełnione mimo tego, iż w 2021 roku Grupa VRG i cała polska gospodarka mierzyły się
z negatywnymi skutkami sytuacji epidemicznej zapoczątkowanej rok wcześniej globalną pandemią
COVID-19.
Skonsolidowane przychody Grupy VRG w 2021 roku wyniosły 1,07 mld zł i były znacząco, bo aż o 25,3%
wyższe niż w roku 2020. Tym samym Grupa VRG przebiła poziom przychodów z historycznie rekordowego
do tej pory roku 2019. Na osiągnięcie sprzedaży na poziomie ponad 1 mld złotych, czyli celu Grupy VRG
na 2021 rok, złożyły się korzystne tendencje zarówno w sprzedaży w salonach stacjonarnych jak i online.
Na wzrost sprzedaży w salonach stacjonarnych pozytywny wpływ miała odbudowa popytu
konsumenckiego towarzysząca rosnącemu poziomowi wyszczepienia w Polsce. Po administracyjnym
zamknięciu salonów stacjonarnych w styczniu oraz od 20 marca do 4 maja, obserwowaliśmy bardziej
dynamiczny niż rok wcześniej powrót do życia społeczno-gospodarczego, co pozytywnie wpłynęło na
traffic w naszych salonach. Dynamiczne wzrosty sprzedaży stacjonarnej miały miejsce mimo prowadzonej
optymalizacji sieci salonów. 2021 rok Grupa VRG zamknęła siecią 550 salonów w 106 miastach w całej
Polsce, operując na 52,3 tys. m
2
powierzchni. Jednocześnie, po rekordowym 2020 roku, dobrze radziła sobie
również sprzedaż internetowa, której udział w sprzedaży Grupy VRG w 2021 roku wyniósł 18,2%.
Mocne trendy sprzedażowe zauważalne były w obu segmentach działalności Grupy VRG: odzieżowym
i jubilerskim. Przychody segmentu odzieżowego wyniosły 569,6 mln zł, rosnąc o 14% rok do roku. Kolekcje
marek odzieżowych zarówno Wiosna/Lato jak i Jesień/Zima zostały dobrze przyjęte przez klientów.
Docenili oni szerszą ofertę smart casual w marce Bytom, rozwój kolekcji damskiej w Vistuli oraz jej ofertę
formalnej odzieży męskiej, poszerzanie asortymentu Wólczanki zgodnie z ideą „total look” oraz modową
świeżość stylistyki Deni Cler. Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży miały miejsce pomimo kontynuacji
optymalizacji sieci salonów stacjonarnych (ich powierzchnia spadła o 2,6% rok do roku), pokazując
słuszność koncepcji omnichannelowej. Ważnym elementem ewolucji sieci stacjonarnej był nowy format
salonów marki Wólczanka, który swoją premierę miał w maju 2021 roku, oraz marki Vistula, który został
uruchomiony w grudniu 2021 roku. Oba koncepty charakteryzują się znacząco większym metrażem,
umożliwiającym atrakcyjną ekspozycję całego aktualnego asortymentu marek, wykorzystują pro-
ekologiczne rozwiązania w wystroju wnętrz i oświetleniu jak również nowoczesne rozwiązania wspierające
sprzedaż (np. duże ekrany w witrynach, umożliwiające prezentację kampanii marketingowych marek).
Swoją siłę i odporność na pandemiczną rzeczywistość w 2021 roku pokazał segment jubilerski, którego
przychody w 2021 roku wyniosły 500,3 mln zł, co stanowi 42% wzrostu rok do roku. Tak wysokie dynamiki
reprezentująca segment jubilerski marka W.KRUK wypracowała ze względu na szeroką ofertę zarówno
biżuterii jak i zegarków. Korzystne trendy marka notowała zarówno na sprzedaży biżuterii złotej jak
i srebrnej. Bardzo dobrze przyjęła się ubiegłoroczna flagowa autorska kolekcja biżuterii i akcesoriów MEA,
stworzona we współpracy z nową ambasadorką marki – Magdą Mołek. Jednocześnie, sprzedaż wsparta była
mocnym popytem na zegarki, w szczególności na luksusowe marki Rolex i Patek Philippe, na sprzedaż
których Grupa VRG posiada wyłączność. Pozytywnie na sprzedaż wpłynął również rozwój powierzchni
handlowej (ponad 3% wzrostu rok do roku), wspartej otwarciami salonów franczyzowych.