II. Liczne zmiany w regulacjach
Do pozostałych czynników wpływających na raport roczny i ogólne działanie Emitenta
należą również liczne zmiany w prawie i nowe regulacje, takie jak zmiany ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (dalej
zwana również „ustawą o ofercie”) wprowadzające nowe wymogi (polityka wynagrodzeń,
transakcje z podmiotami powiązanymi), a także regulacje, które mają wejść w życie
w przyszłości (np. zmiany w Kodeksie spółek handlowych, zwanym dalej również „KSH”,
w zakresie prawa holdingowego, Rozporządzenia e-Privacy, Prawa komunikacji
elektronicznej, czy Kodeksu pracy). Emitent już w chwili obecnej podejmuje wszelkie
możliwe kroki, aby odpowiednio się do nich przygotować.
III. ESG
Ponadto, Emitent kładzie szczególny nacisk na działania z zakresu ESG, co jest
bezpośrednio powiązane z nadchodzącymi zmianami raportowania niefinansowego
(Dyrektywa CSRD), a także regulacjami już obowiązującymi i dotyczącymi emitentów
pośrednio (tj. Rozporządzenie SFDR). W związku z powyższym, instytucje finansowe
zobligowane do szczegółowego raportowania kwestii ESG, mogą wymagać od swoich
klientów (w tym Emitenta) szczegółowych informacji w zakresie wskaźników
środowiskowych czy ładu korporacyjnego, do których wyliczenia Spółka musi się
odpowiednio przygotować. Jednocześnie, Digitree Group S.A. jest świadoma zagrożeń,
jakie niosą za sobą zmiany klimatyczne oraz dalsza światowa emisja gazów
cieplarnianych na obecnym poziomie. Zmiany te mogą spowodować wiele szkodliwych
konsekwencji, nie tylko znajdujących odzwierciedlenie w środowisku naturalnym, ale
również konsekwencji społecznych i ekonomicznych. Problem ten stanowi szczególnie
trudne wyzwanie i wpływa na liczne procesy decyzyjne Emitenta. Krajowa, europejska czy
światowa gospodarka niskoemisyjna wiązać się może z wieloma zmianami politycznymi,
legislacyjnymi, czy rynkowymi w celu spełnienia wymogów dotyczących łagodzenia
skutków zmian klimatycznych i adaptacji do nich. Niesie to za sobą szereg konsekwencji,
np. w postaci konieczności realizowania coraz szerszego zakresu obowiązków
sprawozdawczych po stronie spółek, nakazów dotyczących istniejących usług i rozwiązań
czy zwiększonych kosztów operacyjnych, tj. koszty przestrzegania nowych przepisów,
potencjalnie zwiększone składki na ubezpieczenia czy koszty bądź możliwości
finansowania.
Spółka widzi również liczne szanse związane ze światowymi działaniami
proklimatycznymi. Jedną z najbardziej zauważalnych jest otwarcie się na nowe rynki
i branże, które wzmocnią swoje działania, w tym działania reklamowe, wraz ze zmianą
popytu na ich niskoemisyjne rozwiązania. Zauważalny dla Spółki jest również aspekt
związany z efektywnym gospodarowaniem zasobami, nierzadko wiążący się bezpośrednio
ze zmniejszeniem wydatków w perspektywie średnio- i długoterminowej, a także
z przyczynieniem się do globalnych wysiłków na rzecz ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych czy wizerunkową poprawą swojej pozycji konkurencyjnej. Biorąc pod
uwagę powyższe, Emitent już w chwili obecnej podejmuje wszelkie możliwe kroki, aby we
właściwy sposób przygotować odpowiednie procesy wewnętrzne do nadchodzących
zmian, m.in. powołano grupowy zespół ds. ESG, który planuje i realizuje liczne inicjatywy
z zakresu ochrony środowiska, wsparcia społecznego i pracowniczego oraz ładu
korporacyjnego.
IV. Konflikt w Ukrainie
Zarząd Emitenta zauważa, że do nietypowych czynników, które wystąpiły już po dniu
bilansowym, ale prawdopodobnie mających wpływ na przyszłą działalność Emitenta,
należy obecnie konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy. Jednocześnie zauważyć należy, że
ekspozycja usług Grupy Kapitałowej Digitree Group na rynek Ukrainy, Rosji i Białorusi nie
jest znacząca - Grupa nie osiąga żadnych przychodów bezpośrednio z krajów objętych
konfliktem, natomiast sytuacja ta może dotknąć niektórych naszych klientów, którzy
część swoich działań biznesowych prowadzili właśnie w wymienionych powyżej krajach.
Niektóre spółki należące do Grupy zauważyły wstrzymanie bądź przesunięcie działań
klientów w pierwszych dniach trwania konfliktu. Emitent nie jest w stanie na chwilę