Zarząd Spółki
Imperio ASI S.A.
ul. Wołoska 9,
02-583 Warszawa
UHY ECA Audyt
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
ul. Połczyńska 31A
01-377 Warszawa
Szanowni Państwo,
Niniejsze oświadczenie zostało sporządzone w związku z badaniem sprawozdania finansowego Imperio
ASI SA (zwanej dalej Spółką) na dzień 31.12.2021 r. (zwanego dalej sprawozdaniem finansowym).
Celem badania sprawozdania finansowego było wyrażenie opinii, czy sprawozdanie finansowe
przekazuje rzetelny i jasny obraz zgodnie z postanowieniami Międzynarodowych Standardów
Sprawozdawczości Finansowej, które zostały zatwierdzone przez UE (zwanymi dalej MSSF).
Potwierdzamy, że:
Sprawozdanie finansowe
Wywiązaliśmy się z naszej odpowiedzialności za sporządzenie, zgodnie z postanowieniami
MSSF, sprawozdania finansowego, zgodnie z warunkami zlecenia badania z dnia 20.07.2020 r.;
w szczególności oświadczamy, że informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym
prawidłowe i rzetelne zgodnie z powyższymi standardami.
Metody, dane i znaczące założenia wykorzystane przy ustalaniu szacunków księgowych i
powiązane z nimi ujawnienia są odpowiednie, aby dokonać ujęcia, pomiaru i ujawnienia, które
są racjonalne w kontekście mających zastosowanie przepisów MSSF.
Relacje i transakcje z podmiotami powiązanymi zostały odpowiednio rozliczone i ujawnione
zgodnie z MSSF.
Wszystkie zdarzenia, które nastąpiły po dacie sprawozdania finansowego, w związku, z którymi
MSSF wymaga korekt lub ujawnienia, zostały skorygowane lub ujawnione.
Przekazano wszelkie dodatkowe pisemne oświadczenia wymagane do potwierdzenia innych
dowodów z badania istotnych dla sprawozdania finansowego lub jednego czy kilku dowodów
z badania istotnych w sprawozdaniu finansowym.
Przekazane informacje
Udostępniliśmy Państwu:
o dostęp do wszystkich informacji, takich jak zapisy, dokumenty oraz inne sprawy, co do
których jesteśmy świadomi, że mają znaczenie dla sporządzenia sprawozdania
finansowego,
o dodatkowe informacje, o które byliśmy poproszeni w związku z badaniem oraz,
o nieograniczony kontakt z osobami ze Spółki, od których uzyskanie dowodów badania
uznali Państwo za konieczne.
Ujawniliśmy Państwu wyniki naszej oceny ryzyka, że sprawozdanie finansowe może na skutek
oszustwa zawierać istotne zniekształcenia.
Ujawniliśmy Państwu wszystkie informacje o oszustwie lub podejrzeniu oszustwa, którego
jesteśmy świadomi i które wpływa na Spółkę, a obejmuje:
o kierownictwo,
o pracowników odgrywających znaczącą rolę przy kontroli wewnętrznej lub,
o inne osoby, w przypadku których oszustwo może istotnie wpływać na sprawozdanie
finansowe.
Ujawniliśmy Państwu informacje na temat tożsamości podmiotów powiązanych i wszystkich
związków oraz transakcji z podmiotami powiązanym, które są nam znane.
Wszystkie protokoły z posiedzeń Walnego Zgromadzenia, Rady Nadzorczej i Zarządu za okres
objęty badaniem i do dnia podpisania niniejszego oświadczenia, zawierające rzetelny zapis
podjętych decyzji i działań oraz podsumowania ustaleń z ostatnich spotkań, z których
protokoły nie zostały jeszcze przygotowane.
Oświadczamy, że według naszej wiedzy:
o nie wystąpiły nieprawidłowości, za które odpowiedzialni byliby członkowie kierownictwa
Spółki lub osoby zajmujące znaczącą pozycję w systemie kontroli wewnętrznej;
o nie nam znane nieprawidłowości, za które odpowiedzialni byliby pozostali pracownicy, a
które miałyby istotny wpływ na informacje zawarte w księgach rachunkowych i sprawozdaniu
finansowym. (Przez „nieprawidłowościrozumie się umyślne przedstawienie lub przeoczenie
wartości wynikające ze zniekształcenia lub umyślnego przeoczenia pewnych zdarzeń lub
operacji; manipulowanie, fałszowanie lub zmianę danych lub dokumentów; przeoczenie
znaczących informacji zawartych w księgach lub dokumentach; bezpodstawne księgowanie
operacji; umyślne nieprawidłowe stosowanie zasad rachunkowości; lub sprzeniewierzenie
majątku w celu uzyskania korzyści materialnych przez kierownictwo, pracowników lub strony
powiązane);
o nie nam znane nieujawnione biegłemu rewidentowi zawiadomienia (decyzje, protokoły,
etc.) od instytucji kontrolnych lub rządowych dotyczące niezgodności lub nieprawidłowości w
stosowanych zasadach rachunkowości określonych odrębnymi przepisami, które miałyby
istotny wpływ na dane finansowe ujęte w księgach rachunkowych;
o nie nam znane naruszenia lub możliwości naruszenia przepisów obowiązującego prawa i
regulacji, którego skutki powinny być ujawnione w księgach rachunkowych lub stanowią
podstawę do utworzenia rezerw na przewidywane straty;
o nie występują transakcje o istotnym znaczeniu, które zostały nieprawidłowo zarejestrowane w
księgach lub nieujawnione biegłemu rewidentowi.
Pozostałe oświadczenia
Sprawozdanie finansowe sporządzone na dzień 31.12.2021 r. jest kompletne oraz wolne od
istotnych błędów i przeoczeń.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w sposób zapewniający porównywalność, przez
zastosowanie jednolitych zasad rachunkowości we wszystkich prezentowanych okresach, jakie
zostały przez nas przyjęte w aktualnej polityce rachunkowości.
Potwierdzamy naszą odpowiedzialność jako Zarządu za prawidłowość ksiąg rachunkowych
oraz sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego. Odpowiedzialność ta
obejmuje: zaprojektowanie, wdrożenie i zapewnienie działania kontroli wewnętrznej
związanej ze sporządzeniem oraz rzetelną prezentacją sprawozdania finansowego
niezawierającego istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem lub błędem, dobór
oraz zastosowanie odpowiednich zasad rachunkowości, a także dokonywanie szacunków
księgowych stosownych do zaistniałych okoliczności.
Księgi rachunkowe Spółki za okresy następujące po 31.12.2020 r. nie zawierają żadnych
istotnych księgowań, o których by Państwo nie zostali poinformowani, dotyczących transakcji,
które należało uwzględnić w sprawozdaniach finansowych za poprzednie okresy.
Szacunki i powiązane ujawnienia:
o znaczące osądy zastosowane podczas ustalania szacunków księgowych uwzględniają
wszystkie stosowane informacje, których byliśmy świadomi;
o zastosowane metody, założenia i dane wykorzystywane przez nas podczas ustalania
szacunków księgowych były spójne i odpowiednie;
o tam, gdzie ma to znaczenie dla szacunków księgowych i ujawnień, założenia
odpowiednio odzwierciedlają nasze intencje i możliwości podjęcia przez nas
określonych działań w imieniu Spółki;
o ujawnienia odnoszące się do szacunków księgowych, uwzględniając ujawnienia
opisujące niepewność szacowania, są kompletne i racjonalne, w kontekście mających
zastosowanie przepisów dotyczących rachunkowości i sprawozdawczości finansowej;
o odpowiednie specjalistyczne umiejętności i wiedza zostały zastosowane podczas
ustalania szacunków księgowych;
o żadne późniejsze zdarzenia nie wymagają korekty szacunków księgowych i
powiązanych ujawnień włączonych do sprawozdania finansowego;
o potwierdzamy stosowność naszej decyzji dotyczącej braku ujęcia lub ujawnienia w
sprawozdaniu finansowym szacunków księgowych, dla których kryteria ich ujęcia lub
ujawnienia określone w MSSF nie zostały spełnione.
Wszystkie zdarzenia gospodarcze dotyczące okresu sprawozdawczego ujęte zostały
kompletnie. W szczególności w księgach rachunkowych i w sprawozdaniu finansowym
sporządzonym na dzień 31.12.2021 r. ujęto kompletnie wszelkie istniejące bieżące i przyszłe
zobowiązania Spółki oraz inne zdarzenia istotne dla oceny bieżącej i przyszłej sytuacji
finansowej Spółki. Wszystkie zobowiązania Spółki, zarówno faktyczne, jak i warunkowe, o
których nam wiadomo, zostały zawarte w sprawozdaniu finansowym. Nie istnieją żadne inne
istotne zobowiązania ani warunkowe zyski lub straty, które należałoby zaksięgować lub
ujawnić.
W sprawozdaniu finansowym ujawnione zostały wszystkie umowy i ustalenia z bankami oraz
instytucjami finansowymi i niefinansowymi dotyczące jakichkolwiek ograniczeń co do
korzystania ze środków pieniężnych lub inne podobne ustalenia.
Spółka nie posiada na dzień 31.12.2021 r. otwartych instrumentów finansowych (za wyjątkiem
instrumentów ujawnionych w sprawozdaniu finansowym). Jeśli było to zasadne, otwarte
pozycje z tytułu pozabilansowych instrumentów finansowych zostały także w prawidłowy
sposób ujawnione w sprawozdaniu finansowym.
Oceniliśmy zawarte umowy, aby ustalić, czy któreś z nich nie w istocie instrumentami
mieszanymi, zawierającymi wbudowane instrumenty pochodne. W odniesieniu do tych
wbudowanych instrumentów pochodnych o charakterystyce ekonomicznej, która nie jest
wyraźnie i ściśle powiązana z umową podstawową, i które spełniają definicję instrumentu
pochodnego w myśl MSSF, gdy analizuje się je osobno, wydzieliliśmy wbudowany instrument
pochodny i wykazaliśmy go oddzielnie według wartości godziwej, zgodnie z obowiązującymi
zasadami rachunkowości.
Na dzień niniejszego pisma nie są nam znane zagrożenia dla kontynuowania działalności przez
Spółkę, w niezmniejszonym istotnie zakresie w ciągu co najmniej 12 najbliższych miesięcy od
dnia bilansowego.
Sprawozdanie finansowe ujawnia wszystkie informacje, o których nam wiadomo, a które
istotne z punktu widzenia możliwości kontynuowania przez Spółkę działalności, w tym
wszystkie istotne okoliczności i zdarzenia, czynniki zmniejszające ryzyko niezdolności do
kontynuowania działalności oraz plany Spółki. Spółka ma ponadto zamiar oraz posiada
zdolność do podjęcia działań niezbędnych do kontynuowania działalności. Udostępniliśmy
Państwu wszystkie istotne informacje na temat zdolności Spółki do kontynuowania
działalności, które mogłyby mieć wpływ na sprawozdanie finansowe, w tym informacje o
możliwości realizacji lub klasyfikacji wykazywanych aktywów oraz kwoty i klasyfikacji
zobowiązań. W związku z powyższym oświadczamy, że sprawozdanie finansowe Spółki zostało
sporządzone prawidłowo, przy założeniu kontynuacji działalności.
Potwierdzamy naszą odpowiedzialność jako Zarządu za przestrzeganie wszystkich przepisów
prawa oraz innych regulacji wpływających na działalność Spółki.
Potwierdzamy naszą odpowiedzialność jako Zarządu za przestrzeganie przez Spółkę
obowiązujących przepisów podatkowych (w zakresie podatku od towarów i usług, podatku
dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, opłat celnych,
podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz innych podatków i
opłat).
Żaden z organów i urzędów regulacyjnych, nadzorujących, kontrolujących oraz
pożyczkodawców i kredytodawców, nie przekazało nam informacji o jakichkolwiek
nieprawidłowościach w sprawozdawczości Spółki. Żadne z powyższych nie poinformowało nas
także o niedopełnieniu warunków umów i porozumień lub postępowaniach niezgodnych z
obowiązującym prawem.
Ujawniliśmy Państwu wszelkie przypadki naruszenia bezpieczeństwa cybernetycznego,
zarejestrowane przez Spółkę lub przez organy regulacyjne, organy ścigania, konsultantów ds.
bezpieczeństwa lub inne strony trzecie, mające potencjalnie istotne znaczenie dla
sprawozdania finansowego w okresie objętym badaniem oraz do dnia złożenia oświadczenia.
Ujawniliśmy wszystkie informacje związane z ochroną środowiska, które mają istotne
znaczenie dla Spółki oraz ujęliśmy w sprawozdaniu finansowym zobowiązania
odzwierciedlające możliwości wystąpienia strat z tego tytułu.
Jesteśmy świadomi zjawiska wyłudzania podatku od towarów i usług w obrocie krajowym i
zagranicznym. Tym samym potwierdzamy, kierownictwo oraz pracownicy wykonujący
czynności nabywania towarów lub usług, rozliczania podatku oraz obsługujący i realizujący
dostawy mają świadomość konsekwencji niestarannej weryfikacji kontrahentów w bieżącej
działalności Spółki. Potwierdzamy również, kierownictwo oraz pracownicy
Spółki zostali przeszkoleni w zakresie ryzyk powstających w wyniku świadomego i
nieświadomego uczestnictwa w obrocie dobrami objętymi łańcuchem wyłudzeń podatkowych,
a także w zakresie zabezpieczania się przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi oraz osobistej
odpowiedzialności kierownictwa i osób zaangażowanych w przygotowywanie
sprawozdawczości finansowej i podatkowej, wynikającej z Kodeksu Karnego Skarbowego.
Jesteśmy świadomi ryzyka uwikłania Spółki w nieprawidłowości w zakresie rozliczania podatku
od towarów i usług (w szczególności w tzw. karuzelę VAT, transakcje ze znikającym
podatnikiem VAT, uczestniczenie w obrocie towarowym w ramach fałszywego eksportu lub
WDT) oraz wynikających z ww. ryzyka zagrożeń (przede wszystkim odmówienia prawa do
obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony lub zastosowania stawki VAT 0%).
W związku z tym zaświadczamy, dochowano należytej staranności w zakresie badania
wiarygodności kontrahentów i dostawców, a także poziomu stosowanych cen, szczególnie
weryfikując ceny istotnie odbiegające od bieżących cen rynkowych. Niniejszym oświadczamy
również, Spółka nie posiadała informacji oraz nie wystosowała podejrzeń wobec
dokonywanych transakcji pod kątem uczestniczenia w obrocie związanym z wyłudzeniami
podatku od towarów i usług.
Prawidłowo wypełniliśmy obowiązki związane z raportowaniem schematów podatkowych oraz
zabezpieczeniem Spółki przed poniesieniem wysokich sankcji za ich niewdrożenie. Tam, gdzie
było to konieczne, określiliśmy procedury MDR określające schematy postępowania w
zależności od kategorii podmiotów, które zostały przekazane do Szefa Krajowej Administracji
Skarbowej i którym nadano numer referencyjny NSP.
Spółka wywiązała się ze wszystkich postanowień zawartych umów, których niespełnienie
mogłoby wpłynąć na sprawozdanie finansowe.
Ujawniliśmy Państwu charakter i cel gospodarczy wszystkich istotnych nieodzwierciedlonych
w sprawozdaniu z sytuacji finansowej umów, w zakresie niezbędnym do oceny ich wpływu na
sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy Spółki.
Spółka spełniła wszelkie warunki umów kontraktowych, których niespełnienie mogłoby
wywrzeć istotny wpływ na dane zawarte w księgach rachunkowych (lub ujawniła wszystkie
zagrożenia wynikające z niespełnienia tych umów).
Potwierdzamy, że na bazie przeprowadzonych przez nas procedur, nie występują inne umowy
leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy itp. niż przedstawione Państwu w toku badania. Wg
naszej najlepszej wiedzy aktywa i zobowiązania wymagane przez Międzynarodowy Standard
Sprawozdawczości Finansowej 16 „Leasing zostały skalkulowane na bazie kompletnych i
rzetelnych informacji.
Spółka posiada tytuły prawne do wszystkich umieszczonych w sprawozdaniu finansowym
składników majątkowych. Na żadnym z posiadanych przez Spółkę składników aktywów nie
został ustalony zastaw i wszystkie aktywa Spółki wolne od obciążeń (z wyjątkiem obciążeń
opisanych w informacji dodatkowej).
Inwentaryzacja aktywów i pasywów została przeprowadzona w zakresie, terminach i z
częstotliwością przewidzianą w ustawie o rachunkowości, a stwierdzone różnice rozliczono w
księgach rachunkowych badanego okresu.
Zapewniliśmy przeprowadzenie weryfikacji przyjętych do stosowania stawek amortyzacyjnych
środków trwałych oraz wartości niematerialnych. W naszej ocenie okresy ekonomicznej
użyteczności i przewidywane okresy uzyskiwania korzyści ekonomicznych ustalone przez
Spółkę w odniesieniu do wszystkich podlegających amortyzacji aktywów, stanowią
odpowiednią podstawę do systematycznego odpisywania podlegającej amortyzacji wartości
tych aktywów.
Korzystając z najlepszych w naszym mniemaniu szacunków, opartych o rozsądne i uzasadnione
założenia i prognozy, zapewniliśmy przeprowadzenie przeglądu środków trwałych i wartości
niematerialnych pod kątem ich użytkowania i umorzenia na wypadek zaistnienia zdarzeń lub
zmiany okoliczności powodujących, że nie udałoby się odzyskać wartości księgowej tych
aktywów. Na tej podstawie stwierdziliśmy, że nie konieczne korekty z tego tytułu w
sprawozdaniu finansowym.
Koszty aktywowanych prac rozwojowych nie zawierają żadnych kosztów, które powinny zostać
odniesione w wynik finansowy okresu.
Zgadzamy się z wynikami przeprowadzonych testów na trwałą utratę wartości aktywów
finansowych i niefinansowych, które naszym zdaniem sporządzone zostały według najlepszych
szacunków. Uznajemy założenia przyjęte do tych testów za prawidłowe, a projekcje finansowe
za rzetelne, realne i opracowane według najlepszej wiedzy.
Naszym zdaniem, realizacja w normalnym toku działalności gospodarczej aktywów
obrotowych ujętych w sprawozdaniu z sytuacji finansowej przyniesie korzyści w wysokości
równej co najmniej ich wartości księgowej netto, według której są wykazywane.
Dokonano kompletnych i prawidłowych odpisów aktualizujących wartość zapasów do ich
prognozowanej ceny sprzedaży. Wszystkie zapasy stanowiły własność Spółki i nie zawierały
żadnych pozycji wziętych w komis lub sprzedanych klientom.
Spółka prawidłowo i kompletnie wyceniła oraz ujęła w księgach rachunkowych wartość
oczekiwanych strat kredytowych z tytułu posiadanych składników aktywów finansowych
zgodnie z wymaganiami Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 9
„Instrumenty finansowe”.
Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustalone zostały w kwocie przewidzianej
w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego w związku z ujemnymi żnicami
przejściowymi.
Ujawniliśmy Państwu wszystkie stosowane przez Spółkę warunki sprzedaży, w tym prawa
zwrotu lub korekty ceny oraz wszystkie rezerwy na naprawy gwarancyjne.
W sprawozdaniu finansowym ujęte zostały wystarczające rezerwy na straty, jakie Spółka może
ponieść w związku z wypełnieniem lub niezdolnością do wypełnienia zobowiązań dotyczących
sprzedaży, oraz na straty wynikające ze zobowiązań do zakupów przekraczających
przewidywane potrzeby.
Nic nam nie wiadomo o jakichkolwiek roszczeniach (poza roszczeniami ujawnionymi w
sprawozdaniu finansowym), które zostały wniesione lub mogą zostać wniesione przez osoby
trzecie, włączając w to sprawy sądowe lub arbitrażowe, które mogłyby doprowadzić do
poniesienia przez Spółkę znaczących strat.
Sądzimy, że wszystkie koszty zaliczone do czynnych rozliczeń międzyokresowych związane są
z przychodami, które będą realizowane w następnych okresach obrotowych.
Spółka prowadzi działalność zgodnie z aktami założycielskimi i odpowiednimi decyzjami swoich
organów stanowiących. Spółka posiada wszelkie licencje i zezwolenia wymagane do
prowadzenia działalności i prowadzi działalność zgodnie z tymi licencjami i zezwoleniami.
Nie wystąpiły żadne zdarzenia pomiędzy dniem bilansowym, a datą niniejszego oświadczenia,
które miałyby istotny wpływ na sprawozdanie finansowe lub, nie mając wpływu na
sprawozdanie finansowe, spowodowałyby lub mogłyby spowodować jakiekolwiek istotne
zmiany, korzystne bądź niekorzystne, sytuacji majątkowej i finansowej lub wyniku
finansowego Spółki.
Poza przedstawionymi w sprawozdaniu finansowym, nie występują żadne: pisemne ani ustne
gwarancje udzielone przez dyrektora, kierownika, pracownika lub inosobę trzecią w imieniu
Spółki; opcje lub umowy odkupu akcji lub udziałów, akcje lub udziały zarezerwowane na opcje,
warranty, zamiany lub inne tego typu zobowiązania; inne pozycje pozabilansowe.
Potwierdzamy, że sprawozdanie finansowe, które przekażemy elektronicznie do Komisji
Nadzoru Finansowego jako element raportu rocznego będzie identyczne ze sprawozdaniem
finansowym, do którego wydajecie Państwo sprawozdanie z badania.
W okresie sprawozdawczym, jak również w okresie do dnia złożenia tego oświadczenia, Spółka
nie zawarła transakcji na warunkach innych niż rynkowe ze stronami powiązanymi, przez które
rozumie się podmioty powiązane zdefiniowane w międzynarodowych standardach
rachunkowości przyjętych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych
standardów rachunkowości.
Oświadczamy, że wykaz jednostek powiązanych przedstawiony w trakcie badania (zgodnie z
MSR 24) jest kompletny i odpowiedni do ujawnionych w sprawozdaniu finansowym informacji
o podmiotach powiązanych.
Oświadczamy, że poniższy wykaz banków i kancelarii prawniczych oraz podatkowych jest
kompletnym zestawieniem wszystkich banków oraz kancelarii, reprezentujących Spółkę w
sprawach dotyczących sporów i roszczeń, z którymi Spółka współpracowała w badanym roku,
a także do dnia wydania opinii.
*Współpraca została zakończona w IV kwartale 2021 roku. Na dzień bilansowy kancelarie te
nie prowadziły żadnych postępowań sądowych.
Lp.
Nazwa kancelarii prawniczej lub podatkowej
Siedziba kancelarii prawniczej lub
podatkowej
1.
Kancelaria Adwokacka Cieślak i Wspólnicy Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 21,
00-549 Warszawa
2.
RKKW - KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy*
ul. Wilcza 46, IV p.
00-679 Warszawa
3.
Zaborowski i Ziarno sp. k.*
Park Avenue, II piętro
ul. Wspólna 70, 00-687 Warszawa
Lp.
Nazwa banku
Siedziba banku
1.
Santander Bank Polska S.A.
Warszawa
Zarząd: