SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
SPÓŁKI I GRUPY KAPITAŁOWEJ OCTAVA S.A.
ZA ROK 2021
OCTAVA S.A.
2
Spis treści:
List Zarządu do Akcjonariuszy Spółki i Grupy Kapitałowej Octava S.A. .................................................................................. 3
Wprowadzenie ......................................................................................................................................................................... 4
Struktura Grupy Kapitałowej Octava ........................................................................................................................................... 4
Opis dokonań Grupy Kapitowej Octava, zawartych znaczących uw ....................................................................................... 5
Opis perspektyw rozwoju w 2022 roku oraz charakterystyka zewnętrznych i wewnętrznych czynników istotnych
dla rozwoju Spółki i Grupy Kapitałowej .................................................................................................................................... 6
Omówienie podstawowych wielkości ekonomiczno-finansowych .......................................................................................... 6
Opis istotnych czynników ryzyka i zagrożeń ............................................................................................................................. 7
Informacje odnośnie postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego lub organem administracji publicznej .............................................................................................................. 7
Ocena czynników i nietypowych zdarzeń mających wpływ na wynik z działalności za rok obrotowy, z określeniem stopnia
wpływu tych czynników lub nietypowych zdarzeń na osiągnięty wynik ................................................................................. 7
Informacje o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych .............................................................................................. 7
Informacje dotyczące produktów, towarów i usług ................................................................................................................ 7
Informacje o zawarciu przez Spółkę lub jednostkę zależną transakcji z pomiotami powiązanymi ....................................... 7
Informacje o zaciągniętych kredytach i umowach pożyczek.................................................................................................... 7
Informacja o udzielonych pożyczkach, poręczeniach kredytu lub pożyczki lub udzielonych gwarancjach ........................... 8
Informacja dotycząca zmian zobowiązań warunkowych lub aktywów warunkowych .......................................................... 8
Informacje dotyczące dywidendy, emisji, wykupu i spłaty dłużnych i kapitałowych papierów wartościowych .................. 8
Wykorzystanie środków pochodzących z emisji papierów wartościowych ........................................................................... 8
Różnice pomiędzy wynikami finansowymi a publikowanymi prognozami wyników na dany rok ........................................ 8
Zarządzanie zasobami finansowymi ........................................................................................................................................ 8
Zdolność do realizacji zamierzeń inwestycyjnych ................................................................................................................... 8
Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem .................................................................................... 8
Zmiany zawarte między Spółką a osobami zarządzającymi .................................................................................................... 8
Wartość wynagrodzeń należnych i wypłaconych osobom zarządzającym i nadzorującym w 2021 roku .............................. 8
Informacje o wszelkich zobowiązaniach wynikających z emerytur i świadczeń o podobnym charakterze dla byłych osób
zarządzających, nadzorujących albo byłych członków organów administrujących oraz o zobowiązaniach zaciągniętych w
związku z tymi emeryturami, ze wskazaniem kwoty ogółem dla każdej kategorii organu; jeżeli odpowiednie informacje
zostały przedstawione w sprawozdaniu finansowym - obowiązek uznaje się za spełniony poprzez wskazanie miejsca ich
zamieszczenia w sprawozdaniu finansowym ........................................................................................................................... 9
Zestawienie stanu posiadania akcji Spółki przez osoby zarządzające i nadzorujące .............................................................. 9
Umowy, w wyniku których, mogą w przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych
akcjonariuszy ............................................................................................................................................................................ 9
Firma audytorska ...................................................................................................................................................................... 9
Systemy kontroli programów akcji pracowniczych ................................................................................................................. 9
Podstawowe zmiany w portfelu inwestycyjnym ..................................................................................................................... 9
Polityka inwestycyjna ............................................................................................................................................................. 10
Objaśnienia dotyczące sezonowości lub cykliczności działalności Grupy Kapitałowej Octava ............................................ 10
Zdarzenia, które wystąpiły po dacie bilansu .......................................................................................................................... 10
Oświadczenie Zarządu o stosowaniu ładu korporacyjnego ................................................................................................... 10
Oświadczenie Zarządu Octava S.A. dotyczące sprawozdania i podmiotu badającego sprawozdanie za 2021 rok ............. 20
OCTAVA S.A.
3
Do Akcjonariuszy
Spółki i Grupy Kapitałowej
OCTAVA S.A.
Warszawa, 19 kwietnia 2022 roku
Szanowni Państwo,
W imieniu Zarządu Octava Spółka Akcyjna (Octava, Spółka) przedkładam sprawozdania Spółki
i Grupy Kapitałowej Octava za rok 2021 wraz ze Sprawozdaniem z badania niezależnego biegłego rewidenta.
Rok 2021 zakończył się stratą wynikającą z odpisów, jakie Zarząd dokonał w związku z korektą wartości nieruchomości
w Wałbrzychu i Konstancinie-Jeziornej oraz z uaktualnieniem wyceny certyfikatów Octava FIZAN. Jednocześnie,
sytuacja płynnościowa Spółki pozostaje stabilna.
W minionym roku prace Octava koncentrowały się wokół czterech kluczowych projektów: Octava FIZAN, CUF
Drukarnia, Galeria 7 (Wałbrzych Centrum) oraz Łąki Konstancińskie (budynek Faktoria).
Działalność Octava FIZAN była skupiona na komercjalizacji portfela nieruchomości oraz aktywnym poszukiwaniu
inwestorów zainteresowanych zakupem nieruchomości lub całego portfela.
Spółka Galeria 7 podejmowała czynności związane z uruchomieniem projektu deweloperskiego w Wałbrzychu
i przekazaniem części nieruchomości Gminie Wałbrzych, zaś aktywność spółki Łąki Konstancińskie koncentrowała się
na komercjalizacji budynku biurowo-usługowego Faktoria. Na dzień przekazania sprawozdania poziom wynajmu
osiągnął 42%.
W 2021 roku szczególną uwagę Zarządu skupiała inwestycja w CUF Drukarnia, bardziej wyeksponowana na ryzyko
z racji niewywiązania się z obowiązku spłaty obligacji przez CUF Drukarnia. W ubiegłym roku kontynuowaliśmy aktywne
działania mające na celu znalezienie nabywców obligacji lub majątku spółki, stanowiącego ich zabezpieczenie.
Szczegółowy opis sytuacji w odniesieniu do tej inwestycji oraz ryzyk z nią związanych znajdą Państwo w sprawozdaniu
Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Octava.
Otoczenie gospodarcze związane z licznymi zjawiskami natury globalnej ma istotny wpływ zarówno na potencjalną
płynność głównych aktywów Spółki, takich jak majątek Octava FIZAN, udziały w Galerii 7, czy przedmiot zabezpieczenia
obligacji CUF posiadanych przez Octava Development, jak również na komercjalizację nieruchomości w Konstancinie-
Jeziornej.
Piotr Rymaszewski
Prezes Zarządu
OCTAVA S.A.
4
Raport roczny jednostkowy i skonsolidowany zost przygotowany zgodnie z obowiązującymi zasadami określonymi
w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej przyjętymi do stosowania w krajach Unii Europejskiej.
Walutą funkcjonal sporządzonego Raportu jest PLN z zastosowaniem zaokrągleń do tysiąca złotych.
I. WPROWADZENIE
W 2021 roku działania Octava skupiały się na komercjalizacji powierzchni budynku biurowo-usługowego Faktoria w Konstancinie
Jeziornej, czynnościach związanych ze sprzedażą lub uruchomieniem projektu deweloperskiego w Wałbrzychu i przekazaniem cści
nieruchomci na rzecz Gminy Wałbrzych oraz zaangażowaniu w Octava FIZAN. Ponadto, Słka podejmowała aktywne działania
w celu zabezpieczenia inwestycji w obligacje wyemitowane przez CUF Drukarnia.
II. STRUKTURA GRUPY KAPITAŁOWEJ OCTAVA
W skład Grupy Kapitałowej Octava („Grupa) wchod Octava S.A. oraz słki zależne, w szczególnci słki powołane
w celu wdrania projektów deweloperskich. Podstawowym celem i przedmiotem działalności Grupy jest inwestowanie w projekty
nieruchomciowe.
W skład Grupy Kapitowej Octava wchodzą naspuce słki zależne od OCTAVA S.A.:
Łąki Konstancińskie Sp. z o.o.
Mdzyrzecze Sp. z o.o.
Konstancin Nieruchomci Sp. z o.o.
Galeria7 Sp. z o.o.
Octava Development Sp. z o.o.
Aussie Development Cyprysowa Sp. z o.o. (ADC)
Octava FIZAN
STRUKTURA GRUPY KAPITAŁOWEJ, NA DZIEŃ PRZEKAZANIA RAPORTU, PRZEDSTAWIA SIĘ NASTĘPUJĄCO:
Galeria7 Sp. z o.o. Galeria7 Sp. z o.o. posiada aktualnie ok. 3,8 ha gruntu w centrum Wałbrzycha (w formie własnci i prawa
użytkowania wieczystego). Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, na tym terenie możliwa jest budowa centrum
handlowego wraz z parkingami lub zabudową mieszkaniową. Grupa PKP w grudniu 2020 r. zakczyła budowę i uruchomiła platfor
stacji kolejowej, która ma b połączona z planowaną przez sł pierwszą fazą galerii handlowo-uugowej „Wałbrzych Centrum.
Na terenach spółki planowana jest także budowa węzła drogowego oraz dworca autobusowego połączeń miejskich i dalekobieżnych.
W związku z dynamicznymi zmianami sytuacji na rynku galerii handlowych, koncepcja projektu podlega bieżącym zmianom.
W ostatnich miesiącach 2020 roku na terenach należących do spółki zakończyła się budowa drogi przewidzianej MPZP. Spółka ponioa
również naady związane z budową tymczasowego parkingu. Potencjalne uruchomienie budowy centrum jest uzależnione od wielu
czynniw, w tym podpisania wspnych umów najmu na nie mniej niż 50% planowanej powierzchni oraz uzyskanie finansowania
deweloperskiego z banku. Octava prowadzi rozmowy z potencjalnym wsłinwestorem i nabywcą, który opracowuje alternatyw
koncepc zabudowy terenu.
W związku z roscym od paru lat ryzykiem komercyjnym budowy i prowadzenia centw sprzedaży detalicznej, zawno
zagwarantowanie bezpiecznego poziomu komercjalizacji jak i pozyskanie finansowania napotyka rosnące bariery. Stąd, Słka podjęła
rozmowy dot. sprzedy posiadanego terenu.
Octava Development Sp. z o.o. (OD) oraz obligacje wyemitowane przez CUF Drukarnia OD to słka, która była powana, aby
prowadzić działalność deweloperską w obszarze budowy mieszkań. Słka ta jest tae wykorzystywana do innych projektów
Octava S.A.
Konstancin
Nieruchomości
100,00%
Aussie
Development
Cyprysowa
Sp. z o.o.
58,38%
36,24%
100,00%
Międzyrzecze
Sp. z o.o.
Galeria 7
Sp. z o.o.
26,62%
63,76%
Octava
Development
Sp. z o.o.
100,00%
100,00%
Łąki
Konstancińskie Sp.
z o.o.
4,00%
Octava FIZAN
OCTAVA S.A.
5
inwestycyjnych. Obecnie, gros aktyw spółki stanow obligacje wyemitowane przez Centrum Usług Finansowych Drukarniasłka
z ograniczo odpowiedzialnością (dalej: CUF). Obligacje te zabezpieczone hipoteką na nieruchomci wpisaną na pierwszym
miejscu, do maksymalnej kwoty 32 mln zł.
Dotychczasowe dziania CUF były związane z prowadzeniem biącej działalności, w tym komercjalizacją powierzchni oraz aktywnym
poszukiwaniem inwestow zainteresowanych zakupem nieruchomości bęcych w posiadaniu CUF,dź gotowych zrefinansować
obligacje obte przez OD. Niezależnie, Octava poszukuje nabywcy nieruchomci CUF i/lub obligacji wyemitowanych przez CUF.
Do dnia publikacji niniejszego sprawozdania, nie zidentyfikowano podmiotów, kre potwierdziły gotowć zrefinansowania obligacji
lub pozyskać potencjalnego nabywcy.
Przychody CUF nie pokrywy jej bieżących kosztów. Strata operacyjna była pokrywana z dokonywanych pro-rata dopłat przez
obligatariuszy OD, w tym Octava S.A.
W czerwcu 2021 r. Sąd Rejonowy w Warszawie wydał postanowienie o rozwiązaniu CUF i ustanowieniu likwidatora słki.
W marcu 2021 r. Octava Development zawarła z Opus 2 Investment sp. z o.o. umowę sprzedy (przelewu) wierzytelnci. Cena
nabycia wierzytelnci wyniosła 1 mln. Na wierzytelność CUF składają się umowa pożyczki w kwocie 7 mln plus odsetki, kre na
31 grudnia 2020 r. wyniosły ok. 1,4 mln plus należnci uboczne. Pożyczka była zabezpieczona hipote w wysokości 10 mln zł.
Zgodnie z zawartą Umową, wraz z wierzytelnościami na Octava Development przeszły również zabezpieczenia, w tym hipoteka
w pełnym zakresie w jakim przysługiwały one Opus 2 Investment. Zakup wierzytelności od Opus został sfinansowany pro-rata przez
obligatariuszy Octava Development. W pdzierniku 2021 r. d Rejonowy w Bydgoszczy, X Wydział Ksg Wieczystych dokonał
aktualizacji wpiw w Księgach Wieczystych.
Octava S.A. dokonała analizy przesłanek MSSF 10 dotyczących kontroli i ewentualnego obcia konsolidac słki CUF Drukarnia
i podjęła decyzję, aby nie konsolidow CUF, ze względu na fakt, iż wykonywanie praw głosu CUF nie oznacza przecia kontroli
w kontecie prowadzenia spraw słki oraz zardzania matkiem, a jedynie wykorzystania praw ochronnych obligatariuszy.
Wykonywanie praw głosu służy zabezpieczeniu należności Grupy Octava od CUF.
Aussie Development Cyprysowa Sp. z o.o. słka celowa powołana do przeprowadzenia projektu mieszkaniowego
w Lublinie. Słka zakończyła proces sprzedaży wszystkich lokali mieszkaniowych i usługowych.
Łąki Konstancińskie Sp. z o.o. posiada wytkowaniu wieczystym ok. 22 ha gruntu w centrum gminy Konstancin Jeziorna.
W chwili obecnej brak jest mliwości zabudowy dla ok. 95% terenu. Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania istnieje
teoretyczna mliwość zabudowy ok. 1 ha gruntów obiektami o przeznaczeniu handlowo-usługowym. Wspne szacunki wskazują, że
zgodnie z zapisami planu, w zależnci od spełnienia licznych innych warunków, spółka będzie mogła wybudow obiekty o łącznej
powierzchni ytkowej do 8,5 tys. mkw. Słka w 2020 roku zakończyła budowę i uzyskała pozwolenie na ytkowanie
wielofunkcyjnego budynku komercyjnego Faktoria o powierzchni ok. 2,5 tys. mkw. Obecnie skomercjalizowano ok. 42% powierzchni
najmu.
Międzyrzecze Sp. z o.o. posiada w ytkowaniu wieczystym ok. 11 ha gruntu w centrum gminy Konstancin Jeziorna. Obowiązujący dla
tego terenu plan zagospodarowania pozwala na zabudowę jedynie niewielkiej cści terenu. Słka liczy na zmia studium i/lub MPZP
pozwalace na budo zbiornika wodnego oraz umożliwia zmia planu, w sposób pozwalacy na zabudowę terenu budynkami
o charakterze uzdrowiskowo-hotelowym.
Konstancin Nieruchomci Sp. z o.o. posiada udziy w słkach Łąki Konstancińskie Sp. z o.o. oraz Międzyrzecze Sp. z o.o.
Octava FIZAN jest funduszem inwestycyjnym, kregoównym celem inwestycyjnym są projekty obejmujące nieruchomości
uzyskujące przychody z najmu. Obecnie fundusz, poprzez spółki celowe, jest aścicielem 14 nieruchomci komercyjnych
w głównych Polskich aglomeracjach, o łącznej powierzchni najmu ok. 200 tys. m
2
.
III. OPIS DOKON GRUPY KAPITOWEJ OCTAVA, ZAWARTYCH ZNACCYCH UMÓW
W 2021 roku Spółka kontynuowała działania związane z komercjalizac budynku biurowo-usługowego na nieruchomci należącej
do Łąk Konstancskich, zagospodarowaniem nieruchomości w Wałbrzychu oraz aktywnym poszukiwaniu potencjalnych
najemców powierzchni w CUF Drukarnia oraz inwestora zainteresowanego zakupem CUF Drukarnia lub refinansowaniem obligacji
wyemitowanych przez CUF Drukarnia i objętych przez Octava Development. Do czasu odzyskania przez CUF biącej płynności, Octava
Development wraz z pozostałymi obligatariuszami zasila CUF środkami finansowymi.
W czerwcu 2021 r. Sąd Rejonowy w Warszawie postanowił o rozwiązaniu CUF Drukarnia i ustanowił likwidatora.
W grudniu ub.r. Octava wraz pozostałymi obligatariuszami zawarli Aneks nr 3 do Porozumienia zmiany warunków obligacji
z dnia 30 listopada 2018 roku zmieniający termin Dnia wykupu obligacji OD na 31 grudnia 2022 roku.
W marcu br. za kwotę 1 mln Octava Development nabyła od Opus 2 Investment sp. z o.o. wierzytelność, która była
zabezpieczona hipoteką w wysokości 10 mln zł. Transakcja została opisana w rozdziale Struktura Grupy Kapitałowej Octava
w punkcie dot. Octava Development sp. z o.o.
W lutym 2021 r. Galeria 7, zgodnie z Porozumieniem z Gminą Wałbrzych z marca 2018 r. (RB nr 5/2018), wydzieliła część ww.
działki celem przekazania Gminie Wałbrzych za kwotę 217 tys. zł brutto.
OCTAVA S.A.
6
IV. OPIS PERSPEKTYW ROZWOJU W 2022 ROKU ORAZ CHARAKTERYSTYKA ZEWNĘTRZNYCH I WEWNĘTRZNYCH
CZYNNIKÓW ISTOTNYCH DLA ROZWOJU SPÓŁKI I GRUPY KAPITAŁOWEJ
Podstawowymi, krótko- i średnio-terminowymi celami Spółki w obszarze realizowania wartości są:
zaangażowanie w prace nad zmianami studium i warunków zagospodarowania nieruchomości w Konstancinie oraz
komercjalizacja nieruchomości,
Zawarcie umowy sprzedaży nieruchomości;
aktywny nadzór nad inwestycją w CUF oraz korzystając z przysługujących Grupie praw ochronnych, doprowadzenie
CUF do rentowności operacyjnej i pełnej spłaty bądź zbycia obligacji. Zidentyfikowanie potencjalnego nabywcy
nieruchomości będącej przedmiotem zabezpieczenia obligacji;
bieżąca sprzedaż nieruchomości znajdujących się w portfelu FIZAN i dystrybucja środków ze sprzedaży
Jednocześnie, nie można wykluczyć, że zmiana warunków otoczenia gospodarczego, związana m.in. z epidemią wirusa COVID
19, w średnim lub długim okresie, może mieć istotny wpływ na potencjalną płynność głównych aktywów Spółki, takich jak
majątek Octava FIZAN, udziały w Galerii 7, czy przedmiot zabezpieczenia obligacji CUF posiadanych przez Octava
Development. Epidemia wirusa COVID 19 miała znaczący wpływ na postęp w komercjalizacji powierzchni w nieruchomości
należącej do spółki Łąki Konstancińskie.
Ponadto, zgodnie ze stanem wiedzy Zarządu, obecna sytuacja związana z trwającą w Ukrainie wojną, nie ma bezpośredniego
wpływu na kontynuację działalności Spółki i Grupy Kapitałowej. Niemniej, Spółka na bieżąco monitoruje sytuację
i w przypadku jakiejkolwiek istotnej zmiany, mającej wpływ na działalność Spółki i Grupy Kapitałowej, przedstawi swoją
ocenę w kolejnym raporcie.
V. OWIENIE PODSTAWOWYCH WIELKOŚCI EKONOMICZNO FINANSOWYCH
KOMENTARZ DO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO OCTAVY:
Grupa Octava, korzystając z praw ochronnych, jakie przysługują jej z tytułu podsiadania obligacji CUF, podejmuje obecnie pewne
dziania mające na celu ochro jej interew, jako posiadacza obligacji CUF. Działania te obejmu w szczelnci ochro
zabezpiecz powiązanych z posiadanymi obligacjami. W zwzku ze skomplikowana sytuac prawną dotyczącą spółki CUF (jej
własncią, potencjalnymi roszczeniami ob trzecich, charakterem zabezpieczeń posiadanych przez Octava Development Sp. z o.o.),
Grupa Octava traktuje inwestyc w obligacje CUF jako inwestycję w instrument finansowy zabezpieczony na matku trwałym
(nieruchomości) emitenta, wobec którego Grupa aktywnie korzysta z praw ochronnych. W konsekwencji, sprawozdania CUF nie
konsolidowane ze sprawozdaniami Grupy, zaś klasyfikacja inwestycji pozostaje niezmieniona w stosunku do poprzednich okresów.
1. Bilans
Aktywa Grupy Kapitałowej Octava na koniec 2021 roku wynosiły 84,3 mln zł, zaś aktywa netto 60,1 mln zł. Wartość aktywów
netto na jedną akcję wyniosła 1,35 .
Kwota posiadanej w Grupie gotówki wynosiła 6,2 mln zł. Pozostała kwota to wartość portfelowych projektów
nieruchomościowych oraz dłużnych instrumentów finansowych.
2. Rachunek zysków i strat
Na koniec 2021 roku Grupa Kapitałowa Octava zanotowała stratę netto w kwocie 2,3 mln zł.
3. Rachunek przepływów pieniężnych oraz płynność finansowa Grupy
W 2021 roku przepływy finansowe Grupy netto z tytułu działalności operacyjnej wyniosły 0,5 mln , natomiast z działalności
inwestycyjnej -2,2 mln zł.
4. Weryfikacja wartości nieruchomości dokonana przez niezależnego rzeczoznawcę.
Wartość wycenianych nieruchomości wg. Sporządzonych operatów szacunkowych w spółkach przedstawia się następująco:
Galeria 7 10,5 mln zł,
Łąki Konstancińskie – 24,1 mln zł,
Międzyrzecze – 2,8 mln zł.
KOMENTARZ DO JEDNOSTKOWEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO OCTAVY:
Aktywa Octavy na koniec 2021 roku wyniosły 55,8 mln zł, natomiast aktywa netto wyniosły 53,5 mln zł.
W bilansie Spółki największą kwotę stanowią nabyte obligacje i certyfikaty (razem 26,3 mln zł) oraz udziały w spółkach
zależnych (15,3 mln zł).
Na 31 grudnia 2021 roku Spółka wykazała stratę netto w wysokości 2,1 mln zł.
Poniżej przedstawiamy opis największych pozycji inwestycyjnych w bilansie Spółki na 31 grudnia 2021r.: udziałów
w spółkach zależnych oraz wartości innych instrumentów finansowych i pożyczek.
OCTAVA S.A.
7
Zaangażowanie finansowe Octava (tys. zł):
Podmiot
Akcje/Udziały/ Certyfikaty
Pożyczki/Obligacje
Razem:
Octava FIZAN
12.994
0
12.994
Spółki Konstancińskie
14.404
0
14.404
Octava Development sp. z o.o.
0
13.278
13.278
ADC
5
0
5
Galeria 7
902
8.200
9.102
Środki pieniężne
4.165
razem:
28.305
21.478
53.948
VI. OPIS ISTOTNYCH CZYNNIKÓW RYZYKA I ZAGROŻEŃ
Zdaniem Zdaniem Zarządu, podstawowe czynniki ryzyka, jakie będą miały wpływ na wyniki Spółki w okresie następnego
kwartału obejmują:
Ryzyka związane z możliwościami egzekucji zabezpieczeń obligacji w CUF, w szczególności ryzyka związane ze
zdolnością Grupy do doprowadzenia do sprzedaży nieruchomości i odzyskania maksymalnych kwot z tej sprzedaży,
Ryzyka związane z zagrożeniem dla płynności spółki CUF w związku z ujawnionymi i nieujawnionymi roszczeniami
osób trzecich,
Ryzyko braku nabywców nieruchomości CUF,
Ryzyko braku najemców na wolne powierzchnie w nieruchomości CUF,
Ryzyko wzrastających kosztów budowlanych i ograniczonej dostępności wykonawców w projektach deweloperskich,
w szczególności „Wałbrzych Centrum” w Galerii 7. Ryzyka te modoprowadzić do zatrzymania lub opóźnienia
przygotowywanych projektów deweloperskich lub do spadku ich rentowności,
Ryzyko braku lub ograniczonego dostępu do finansowania kapitałowego lub bankowego w odniesieniu do projektów
deweloperskich przygotowywanych przez Grupę, w szczególności „Wałbrzych Centrum” w Galerii 7,
Ryzyko związane z możliwościami wynajmu i cenami najmu powierzchni w projektach CUF, Faktoria i „Wałbrzych
Centrum”.
VII. INFORMACJE ODNOŚNIE POSTĘPOWAŃ TOCZĄCYCH SIĘ PRZED SĄDEM, ORGANEM WŁAŚCIWYM DLA
POSTĘPOWANIA ARBITRAŻOWEGO LUB ORGANEM ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Na dzień przekazania raportu nie toczą się żadne, istotne postępowania sądowe obejmujące spółki w grupie kapitałowej.
VIII. OCENA CZYNNIKÓW I NIETYPOWYCH ZDARZEŃ MAJĄCYCH WPŁYW NA WYNIK Z DZIAŁALNOŚCI ZA ROK
OBROTOWY, Z OKREŚLENIEM STOPNIA WPŁYWU TYCH CZYNNIKÓW LUB NIETYPOWYCH ZDARZEŃ NA
OSIĄGNIĘTY WYNIK.
Zmiana warunków otoczenia gospodarczego, związana m.in. z epidemią wirusa COVID 19 miała znaczący wpływ na postęp
w komercjalizacji powierzchni w nieruchomości należącej do spółki Łąki Konstancińskie.
IX. INFORMACJE O POWIĄZANIACH ORGANIZACYJNYCH LUB KAPITAŁOWYCH
Powiązania kapitałowe Grupy dotyczą spółek, w których Octava posiada akcje lub udziały. Opis Grupy Kapitałowej
przedstawiono w punkcie II niniejszego sprawozdania.
X. INFORMACJE DOTYCZĄCE PRODUKTÓW, TOWARÓW i USŁUG
W okresie, objętym sprawozdaniem Spółka nie dokonywała działalności wytwórczej, handlowej i usługowej.
XI. INFORMACJE O ZAWARCIU PRZEZ SPÓŁKĘ LUB JEDNOSTKĘ ZALEŻNĄ TRANSKACJI Z PODMIOTAMI
POWIĄZANYMI
Poza wymienionymi w punkcie ”Informacja o udzielonych pożyczkach, poręczeniach kredytu lub pożyczki lub udzielonych
gwarancjach”, w okresie sprawozdawczym, Spółka nie zawierała transakcji z podmiotami powiązanymi, które były istotne i
zawarte na warunkach innych niż rynkowe.
XII. INFORMACJE O ZACIĄGNIĘTYCH KREDYTACH I UMOWACH POŻYCZEK
W okresie sprawozdawczym, Spółka nie zaciągała kredytów ani pożyczek.
OCTAVA S.A.
8
XIII. INFORMACJA O UDZIELONYCH POŻYCZKACH, PORĘCZENIACH KREDYTU LUB POŻYCZKI LUB UDZIELONYCH
GWARANCJACH
W marcu i czerwcu br. Octava wraz z pozostałymi obligatariuszami udzieliła OD pożyczki w kwocie 2 mln (udział Octava
S.A. wyniósł 58%) .
W marcu i czerwcu 2021 r. OD udzieliła pożyczki do spółki Brilla Sp. z o.o. w kwocie 0,55 mln zł.
W grudniu 2021 roku Octava udzieliła pożyczki spółce zależnej Galeria 7 w kwocie 0,1 mln zł.
Wszystkie pożyczki zostały udzielone na warunkach rynkowych. Termin spłaty pożyczek upływa 31 grudnia 2022 roku.
Poza powyższym, w okresie objętym sprawozdaniem nie były udzielane inne poręczenia, gwarancje ani pożyczki.
XIV. INFORMACJA DOTYCZĄCA ZMIAN ZOBOWIĄZAŃ WARUNKOWYCH LUB AKTYWÓW WARUNKOWYCH
W 2021 roku w Octavie nie wystąpiły zmiany zobowiązań warunkowych lub aktywów warunkowych.
XV. INFORMACJE DOTYCZĄCE DYWIDENDY, EMISJI, WYKUPU I SPŁATY DŁUŻNYCH I KAPITAŁOWYCH PAPIERÓW
WARTOŚCIOWYCH
W okresie objętym sprawozdaniem podmioty wchodzące w skład Grupy nie emitowały papierów wartościowych
i nie skupowały własnych papierów wartościowych.
XVI. WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POCHODZĄCYCH Z EMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
W okresie objętym sprawozdaniem Spółka nie emitowała papierów wartościowych.
XVII. RÓŻNICE POMIĘDZY WYNIKAMI FINANSOWYMI A PUBLIKOWANYMI PROGNOZAMI WYNIKÓW NA DANY ROK
Nie publikowano prognoz wyników.
XVIII. ZARZĄDZANIE ZASOBAMI FINANSOWYMI
W przypadku, gdy środki nie inwestowane w projekty inwestycyjne, Grupa Kapitałowa lokuje wolne środki finansowe
głównie na lokatach bankowych.
Płynne zasoby finansowe Spółki pokrywają potrzeby związane z realizacją jej zobowiązań.
XIX. ZDOLNOŚĆ DO REALIZACJI ZAMIERZEŃ INWESTYCYJNYCH
Zarząd ocenia, że Grupa Kapitałowa posiada zasoby wystarczające do realizacji zamierzeń inwestycyjnych obejmujących CUF
i projekt „Faktoria” w Konstancinie. W odniesieniu do potencjalnej budowy „Wałbrzych Centrum” Grupa Octava, jako
wiodący inwestor będzie poszukiwała dodatkowego finansowania kapitałowego i kredytowego.
XX. ZMIANY W PODSTAWOWYCH ZASADACH ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM
W 2021 roku nie nastąpiły zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem Spółki.
XXI. UMOWY ZAWARTE MDZY SŁKĄ A OSOBAMI ZARZĄDZAJĄCYMI
W 2021 roku Spółka nie zawierała umów z członkami Zarządu.
XXII. WARTĆ WYNAGRODZEŃ NALEŻNYCH I WYACONYCH OSOBOM ZARZĄDZAJĄCYM I NADZORUJĄCYCM W 2021
ROKU
imię i nazwisko
wysokość wynagrodzenia (zł)
Zarząd
Piotr Rymaszewski
180.000,00
imię i nazwisko
wysokość wynagrodzenia (zł)
Rada Nadzorcza
Charles D.DeBenedetti
18.000,00
Arkadiusz Chojnacki
18.000,00
OCTAVA S.A.
9
Bogdan Kryca
18.000,00
Paweł Serej
0
Andrzej Sokolewicz
18.000,00
Piotr Szczepiórkowski
18.000,00
Andrzej Wieczorkiewicz
18.000,00
XXIII. INFORMACJE O WSZELKICH ZOBOWIĄZANIACH WYNIKAJĄCYCH Z EMERYTUR I ŚWIADCZEŃ O PODOBNYM
CHARAKTERZE DLA BYŁYCH OSÓB ZARZĄDZAJĄCYCH, NADZORUJĄCYCH ALBO BYŁYCH CZŁONKÓW ORGANÓW
ADMINISTRUJĄCYCH ORAZ O ZOBOWIĄZANIACH ZACIĄGNIĘTYCH W ZWIĄZKU Z TYMI EMERYTURAMI, ZE
WSKAZANIEM KWOTY OGÓŁEM DLA KAŻDEJ KATEGORII ORGANU; JEŻELI ODPOWIEDNIE INFORMACJE ZOSTAŁY
PRZEDSTAWIONE W SPRAWOZDANIU FINANSOWYM - OBOWIĄZEK UZNAJE SIĘ ZA SPEŁNIONY POPRZEZ
WSKAZANIE MIEJSCA ICH ZAMIESZCZENIA W SPRAWOZDANIU FINANSOWYM;
Nie występują.
XXIV. ZESTAWIENIE STANU POSIADANIA AKCJI SPÓŁKI PRZEZ OSOBY ZARZĄDZAJĄCE I NADZORUJĄCE
Zgodnie z posiadanymi przez Spółkę informacjami, stan posiadania akcji przez osoby zarządzające
i nadzorujące na dzień przekazania Raportu za 2021 rok przedstawiał się następująco:
Osoba blisko związana z Członkiem Zarządu w rozumieniu art. 160 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi, posiada 829.144 akcje Octava S.A.
W poprzednim okresie sprawozdawczym Osoba blisko związana z Członkiem Zarządu posiadała 829.144 akcji Spółki.
Członkowie Rady Nadzorczej nie zgłosili faktu posiadania akcji Spółki;
XXV. UMOWY, W WYNIKU KTÓRYCH, MOGĄ W PRZYSZŁOŚCI NASTĄPIĆ ZMIANY W PROPORCJACH POSIADANYCH
AKCJI PRZEZ DOTYCHCZASOWYCH AKCJONARIUSZY
Nieznane Spółce umowy, w wyniku których, mogą w przyszłości nastąpzmiany w proporcjach posiadanych akcji przez
dotychczasowych akcjonariuszy.
XXVI. FIRMA AUDYTORSKA
W ślad za Uchwałą nr 9/10/VI/2020 Rady Nadzorczej Octava z dnia 9 czerwca 2020 roku o wyborze biegłego rewidenta,
zawarła w dniu 29 czerwca 2020 r. z BDO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w Warszawie („BDO”),
wpisaną na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod numerem 3355 umowę o dokonanie
przeglądu sprawozdania finansowego Spółki oraz przeglądu skonsolidowanego sprawozdania Grupy Kapitałowej za okres
od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku i za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2021 roku, jak również o dokonanie badania
sprawozdania finansowego Spółki oraz badania skonsolidowanego sprawozdania Grupy Kapitałowej za okres od 1 stycznia
do 31 grudnia 2020 roku oraz za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku. Łączna wysokość wynagrodzenia za ww. usługi
wynosi 180 tys. zł. W tym, badanie rocznego sprawozdania finansowego Octava i Grupy Kapitałowej za rok 2020 za kwotę
53 tys. zł, za rok 2021 za kwotę 53 tys. zł, przegląd sprawozdania finansowego za I półrocze 2020 roku za kwotę 37 tys. zł,
przegląd sprawozdania finansowego za I półrocze 2021 roku za kwotę 37 tys. zł. Powyższe kwoty nie obejmują podatku od
towarów i usług.
Ponadto, BDO wykonuje zlecenie oceny sprawozdania o wynagrodzeniach zarządu i rady nadzorczej zgodnie z art. 90g
ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do
zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych za dodatkowym wynagrodzeniem 10 tys. za lata 2019-
2020, za rok 2021 za wynagrodzeniem 5 tys. oraz umowę na wykonanie usługi weryfikacji sprawozdań finansowych Spółki
i Grupy Kapitałowej Octava S.A. w formacie ESEF, za dodatkowym wynagrodzeniem w kwocie 20 tys. zł.
BDO dokonuje przeglądów i badania sprawozdań finansowych Spółki i Grupy Kapitałowej od 2016 roku.
XXVII. SYSTEMY KONTROLI PROGRAMÓW AKCJI PRACOWNICZYCH
Spółka nie prowadzi ww. kontroli, gdyż nie ma programu akcji pracowniczych.
XXVIII. PODSTAWOWE ZMIANY W PORTFELU INWESTYCYJNYM
W okresie sprawozdawczym nie wystąpiły zmiany w portfelu inwestycyjnym.
OCTAVA S.A.
10
XXIX. POLITYKA INWESTYCYJNA
Polityka inwestycyjna Spółki obejmuje dokonywanie i prowadzenie inwestycji nieruchomościowych pozwalających na
osiągnięcie zadowalającego poziomu zwrotu zarówno kwotowo jak i procentowo. Przedmiotem inwestycji i mogą być
przedsięwzięcia obejmujące budowę lub rozbudowę obiektów o zróżnicowanym przeznaczeniu (mieszkaniowym,
handlowym, biurowym i hotelowo-rekreacyjnym). Działalność inwestycyjna jest prowadzona przede wszystkim na obszarze
Polski. Ponadto, Spółka dopuszcza rozszerzenie działalności na inwestycje portfelowe w obszarze istniejących nieruchomości
komercyjnych, oferujących niższe (niż deweloperskie) profil ryzyka i stopy zwrotu. W przypadku projektów deweloperskich
Spółka realizuje wartość poprzez sprzedaż projektów w momencie pozwalającym na zoptymalizowanie zwrotu z inwestycji.
W przypadku projektów niedeweloperskich realizacja wartości może następow poprzez średnio- lub długoterminowe
czerpanie korzyści z bieżących przepływów finansowych oraz repozycjonowanie pozyskanych nieruchomości.
XXX. OBJNIENIA DOTYCCE SEZONOWOŚCI LUB CYKLICZNOŚCI DZIALNOŚCI GRUPY KAPITOWEJ OCTAVA
W Grupie nie występuje sezonowość ani cykliczność działalności.
XXXI. ZDARZENIA, KTÓRE WYSTĄPIŁY PO DACIE BILANSU
W marcu br. Octava Development zawarła umowę pożyczki ze spółką Brilla Sp. z o.o. w kwocie 0,7 mln zł. Pożyczka została
udzielona na warunkach rynkowych, z terminem spłaty do 31 grudnia 2023 roku.
W marcu br. spółka zależna Galeria 7 zawarła z Gminą Wałbrzych porozumienie w przedmiocie zamiany nieruchomości,
zgodnie z którym Galeria 7 przekazała Gminie Wałbrzych działkę o powierzchni 0,0089m
2
zabudowaną drogą publiczną ,
której wartość, zgodnie z operatem szacunkowym, wynosiła 8.400 zł, zaś Gmina Wałbrzych przeniosła na rzecz spółki
prawo własności lokalu niemieszkalnego garażu o powierzchni użytkowej 38,77 m2wraz z udziałem wynoszącym
1083/10000 w częściach wspólnych budynku i prawie własności działki o powierzchni 0,0388ha, którego wartość,
zgodnie z operatem szacunkowym, wynosiła 38.200 zł. Zamiana nieruchomości została dokonana w trybie art. 15
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 2021.0.1899) za dopłatą w wysokości
29.800 zł.
Jednocześnie, zgodnie ze stanem wiedzy Zarządu, obecna sytuacja związana z trwającą w Ukrainie wojną, nie ma
bezpośredniego wpływu na kontynuację działalności Spółki i Grupy Kapitałowej. Niemniej, Spółka na bieżąco monitoruje
sytuację i w przypadku jakiejkolwiek istotnej zmiany, mającej wpływ na działalność Spółki i Grupy Kapitałowej, przedstawi
swoją ocenę w kolejnym raporcie.
Poza powyższym, po dacie bilansu nie wystąpiły zdarzenia, które mogłyby w materialny sposób wpłynąć na przyszłe wyniki
finansowe Grupy i Spółki.
XXXII. OŚWIADCZENIE ZARZĄDU OCTAVA SA O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO
1. Deklaracja dotycząca stosowania ładu korporacyjnego.
Do lipca 2021 roku Spółka stosowała zasady ładu korporacyjnego przyjęte uchwałą Rady Nadzorczej Giełdy Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 13 października 2015 r. w sprawie uchwalenia zmian „Dobrych Praktyk Spółek
Notowanych na GPW 2016”, z zastrzeżeniem trwałego lub częściowego niestosowania niektórych zasad, o czym Spółka
informowała, za pośrednictwem systemu EBI, w raporcie bieżącym nr 1/2016 z dnia 8 stycznia 2016 r.
W związku z Uchwałą Rady Giełdy Nr 13/1834/2021 z dnia 29 marca 2021 r. o przyjęciu nowych zasad ładu korporacyjnego
dla spółek notowanych na Głównym Rynku GPW, Spółka w dniu 28 lipca 2021 roku opublikowała, za pośrednictwem systemu
EBI w raporcie bieżącym 1/2021, raport o stosowaniu „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021” („DPSN 2021”),
z zastrzeżeniem trwałego lub częściowego niestosowania niektórych zasad. Ponadto, przedmiotowa informacja została
umieszczona na stronie internetowej Octava w dziale Informacje podstawowe/ Dokumenty korporacyjne/ Dobre Praktyki
Spółek Notowanych na GPW 2021.
Zbiór zasad, którym Spółka podlega jest publicznie dostępny na https://www.gpw.pl/dobre-praktyki oraz w siedzibie GPW.
Spółka informuje, że od 2021 roku stosuje rekomendacje i zasady zawarte w wyżej opisanym dokumencie z zastrzeżeniem
trwałego lub częściowego niestosowania niektórych zasad przedstawionych według poniższego wykazu.
OCTAVA S.A.
11
Odstąpienie od postanowień zbioru zasad ładu korporacyjnego, wskazanie tych postanowień oraz wyjaśnienie przyczyń tego
odstąpienia:
1. Polityka informacyjna i komunikacja z Inwestorami
Zasada
Komentarz
1.3.1. Zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i
ryzyka związane ze zmianami klimatu i zagadnienia
zrównoważonego rozwoju;
Spółka nie stosuje przedmiotowej zasady. Mając na względzie
obecną skalę i charakter działalności Spółki – jej potencjalny
wpływ na zagadnienia środowiskowe, w tym zmiany klimatu i
zagadnienia zrównoważonego rozwoju, jest marginalny. Tym
samym, strategia biznesowa Spółki nie uwzględnia tematyki ESG.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę znaczenie i powagę problemów
związanych z zagadnieniami środowiskowymi, Spółka nie
wyklucza, że w przyszłości tematyka ESG będzie integralną
częścią jej strategii biznesowej.
1.3.2. Sprawy społeczne i pracownicze, dotyczące m.in.
podejmowanych i planowanych działań mających na
celu zapewnienie równouprawnienia płci, należytych
warunków pracy, poszanowania praw pracowników,
dialogu ze społecznościami lokalnymi, relacji z
klientami;
Spółka nie stosuje przedmiotowej zasady. Sprawy społeczne i
pracownicze nie uwzględniane w strategii biznesowej
głównie ze względu na wielkość zatrudnienia w Spółce (2 osoby)
i skalę jej działalności. Jednocześnie, Spółka przestrzega zasad
zakazujących wszelkiej dyskryminacji oraz dba o dobre relacje z
klientami i kontrahentami
1.4. W celu zapewnienia należytej komunikacji z
interesariuszami, w zakresie przyjętej strategii
biznesowej spółka zamieszcza na swojej stronie
internetowej informacje na temat założeń posiadanej
strategii, mierzalnych celów, w tym zwłaszcza celów
długoterminowych, planowanych działań oraz postępów
w jej realizacji, określonych za pomocą mierników,
finansowych i niefinansowych. Informacje na temat
strategii w obszarze ESG powinny m.in.:
1.4.1 objaśniać, w jaki sposób w procesach decyzyjnych
w spółce i podmiotach z jej grupy uwzględniane
kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na
wynikające z tego ryzyka;
1.4.2 przedstawiać wartość wskaźnika równości
wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom,
obliczanego jako procentowa żnica pomiędzy
średnim miesięcznym wynagrodzeniem (z
uwzględnieniem premii, nagród i innych dodatków)
kobiet i mężczyzn za ostatni rok, oraz przedstawiać
informacje o działaniach podjętych w celu likwidacji
ewentualnych nierówności w tym zakresie, wraz z
prezentacją ryzyk z tym związanych oraz horyzontem
czasowym, w którym planowane jest doprowadzenie
do równości.
Zasada nie jest w pełni stosowana. Informacje dotyczące strategii
i jej realizacji udostępniane na stronie internetowej oraz w
publikowanych raportach bieżących i okresowych. Spółka z
przyczyn, o których mowa w komentarzu do zasady 1.3. nie
uwzględnia w strategii biznesowej zagadnień z obszaru ESG.
Spółka i Grupa Kapitałowa nie uwzględniają w procesach
decyzyjnych obszaru ESG z przyczyn, o których mowa w
komentarzu do zasady 1.3.
Z przyczyn opisanych w komentarzu do zasady 1.3.2. Spółka nie
prowadzi przedmiotowych statystyk. W przedmiocie
wynagrodzeń Spółka stosuje rynkowe kryteria uwzględniające
wiedzę, doświadczenie, kompetencje oraz merytoryczny wkład
w rozwój Spółki.
1.6. W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20,
mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał, a w przypadku
pozostałych nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje
spotkanie dla inwestorów, zapraszając na nie w
szczególności akcjonariuszy, analityków, ekspertów
branżowych i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania
zarząd spółki prezentuje i komentuje przyjętą strategię
i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także
Spółka nie stosuje przedmiotowej zasady. Ze względu na rozmiar
Spółki i koszty, Spółka nie organizuje spotkań dla inwestorów.
Obowiązujące przepisy prawa w szeroki sposób regulują kwestię
wykonywania przez spółki publiczne obowiązków
informacyjnych. Pytania dotyczące działalności Spółki mogą
zostać skierowane do zarządu, który udzieli stosownych
odpowiedzi.
OCTAVA S.A.
12
najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność
spółki i jej grupy, osiągane wyniki i perspektywy na
przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd
spółki publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na
zadawane pytania;
2.- Zarząd i Rada Nadzorcza
2.1. Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec
zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio przez
radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka
różnorodności określa cele i kryteria różnorodności m.in.
w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia,
specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie
zawodowe, a także wskazuje termin i sposób
monitorowania realizacji tych celów. W zakresie
zróżnicowania pod względem płci warunkiem zapewnienia
różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w
danym organie na poziomie nie niższym niż 30%.
Spółka nie stosuje przedmiotowej zasady. Spółka nie posiada
polityki różnorodności w odniesieniu do władz spółki oraz jej
kluczowych menedżerów, jednocześnie zapewniając brak
dyskryminacji ze względu na wyznanie, poglądy, płeć,
wykształcenie, wiek, doświadczenie zawodowe. Decyzje
dotyczące wyboru organów Spółki podejmowane są przez Walne
Zgromadzenie i Radę Nadzorczą. Podstawowymi kryteriami
wyboru danej osoby są jej kwalifikacje i doświadczenie.
2.2. Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków
zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić
wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich
składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając
m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego
udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym
niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce
różnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.;
Spółka nie stosuje przedmiotowej zasady. Decyzje dotyczące
wyboru organów Spółki podejmowane przez Walne
Zgromadzenie i Radę Nadzorczą. Podstawowymi kryteriami
wyboru danej osoby są jej kwalifikacje i doświadczenie.
2.11.1. informacje na temat składu rady i jej komitetów ze
wskazaniem, którzy z członków rady spełniają
kryteria niezależności określone w ustawie z dnia 11
maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach
audytorskich oraz nadzorze publicznym, a także
którzy spośród nich nie mają rzeczywistych i istotnych
powiązań z akcjonariuszem posiadającym co najmniej
5% ogólnej liczby głosów w spółce, jak również
informacje na temat składu rady nadzorczej
w kontekście jej różnorodności
W związku z brakiem polityki różnorodności i niestosowaniem
przez Spółkę zasady 2.1., zasada 2.11.1. nie jest stosowana w
zakresie ujawniania informacji dot. składu Rady Nadzorczej w
kontekście jej różnorodności.
4.4. informację na temat stopnia realizacji polityki
różnorodności w odniesieniu do zarządu i rady
nadzorczej, w tym realizacji celów, o których mowa
w zasadzie 2.1.
4.5.
4.6. Systemy i funkcje społeczne
4.7.
4.8. Spółka wyodrębnia w swojej strukturze jednostki
odpowiedzialne za zadania poszczególnych systemów
lub funkcji, chyba że nie jest to uzasadnione z uwagi na
rozmiar spółki lub rodzaj jej działalności.
4.9. Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub
sWIG80 powołuje audytora wewnętrznego
kierującego funkcją audytu wewnętrznego,
działającego zgodnie z powszechnie uznanymi
W związku z brakiem polityki różnorodności i niestosowaniem
przez Spółkę zasady 2.1., zasada 2.11.6. nie jest stosowana.
Z uwagi na rozmiar Spółki, w strukturze Spółki nie ma
wydzielonych, wyspecjalizowanych jednostek odpowiedzialnych
za systemy kontroli wewnętrznej, zarządzanie ryzykiem oraz
nadzór zgodności działalności z prawem.
Z uwagi na rozmiar Spółki i skalę jej działalności brak jest
uzasadnienia dla powoływania jednostki audytu wewnętrznego.
Zdaniem Spółki organy nadzorujące, w tym w szczególności
Komitet Audytu wystarczającym gremium do oceny
funkcjonujących w Spółce systemów kontroli wewnętrznej,
zarządzania ryzykiem i compliance.
OCTAVA S.A.
13
międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej
audytu wewnętrznego. W pozostałych spółkach, w
których nie powołano audytora wewnętrznego
spełniającego ww. wymogi, komitet audytu (lub rada
nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu audytu) co
roku dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania
takiej osoby.
4.10. Wynagrodzenie osób odpowiedzialnych za zarządzanie
ryzykiem i compliance oraz kierującego audytem
wewnętrznym powinno być uzależnione od realizacji
wyznaczonych zadań, a nie od krótkoterminowych
wyników spółki.
4.11. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem i
compliance podlegają bezpośrednio prezesowi lub
innemu członkowi zarządu.
4.12. Kierujący audytem wewnętrznym podlega
organizacyjnie prezesowi zarządu, a funkcjonalnie
przewodniczącemu komitetu audytu lub
przewodniczącemu rady nadzorczej, jeżeli rada pełni
funkcję komitetu audytu.
4.13. Zasady 3.4 - 3.6 mają zastosowanie również w
przypadku podmiotów z grupy spółki o istotnym
znaczeniu dla jej działalności, jeśli wyznaczono w nich
osoby do wykonywania tych zadań.
4.14. 4. Walne Zgromadzenie i relacje z Akcjonariuszami
4.15. Spółka powinna umożliwić akcjonariuszom udział w
walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków
komunikacji elektronicznej (e-walne), jeżeli jest to
uzasadnione z uwagi na zgłaszane spółce oczekiwania
akcjonariuszy, o ile jest w stanie zapewnić
infrastrukturę techniczną niezbędną dla
przeprowadzenia takiego walnego zgromadzenia.
4.16. Spółka ustala miejsce i termin, a także formę walnego
zgromadzenia w sposób umożliwiający udział
w obradach jak największej liczbie akcjonariuszy. W
tym celu spółka dokłada wnież starań, aby
odwołanie walnego zgromadzenia, zmiana terminu lub
zarządzenie przerwy w obradach następowały
wyłącznie w uzasadnionych przypadkach oraz by nie
uniemożliwiały lub nie ograniczały akcjonariuszom
wykonywania prawa do uczestnictwa w walnym
zgromadzeniu.
6.-Wynagrodzenia
6.2. Programy motywacyjne powinny być tak
skonstruowane, by między innymi uzależniały poziom
wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej
kluczowych menedżerów od rzeczywistej,
długoterminowej sytuacji spółki w zakresie wyników
finansowych i niefinansowych oraz długoterminowego
wzrostu wartości dla akcjonariuszy i zrównoważonego
rozwoju, a także stabilności funkcjonowania spółki.
W strukturze Spółki nie ma wydzielonych, wyspecjalizowanych
jednostek odpowiedzialnych za systemy kontroli wewnętrznej,
zarządzanie ryzykiem oraz nadzór zgodności działalności z
prawem.
W strukturze Spółki nie ma wydzielonych, wyspecjalizowanych
jednostek odpowiedzialnych za systemy kontroli wewnętrznej,
zarządzanie ryzykiem oraz nadzór zgodności działalności z
prawem.
W strukturze Spółki nie ma wydzielonych, wyspecjalizowanych
jednostek odpowiedzialnych za systemy kontroli wewnętrznej,
zarządzanie ryzykiem oraz nadzór zgodności działalności.
W strukturze Spółki nie ma wydzielonych, wyspecjalizowanych
jednostek odpowiedzialnych za systemy kontroli wewnętrznej,
zarządzanie ryzykiem oraz nadzór zgodności działalności z
prawem.
Spółka nie jest w stanie zapewnić infrastruktury technicznej
gwarantującej bezpieczeństwo techniczne i prawne obsługi
Walnych Zgromadzeń przeprowadzonych za pośrednictwem
środków komunikacji elektronicznej. Akcjonariusze nie zgłaszają
do Spółki oczekiwań dot. organizacji e-walnych.
W walnych zgromadzeniach Spółki udział biorą osoby
uprawnione zgodnie z obowiązującym prawem i dokumentami
korporacyjnymi oraz obsługujące zgromadzenia. Obowiązujące
przepisy prawa w szeroki sposób regulują kwestię wykonywania
przez spółki publiczne obowiązków informacyjnych w zakresie
jawności nie tylko spraw będących przedmiotem obrad walnego
zgromadzenia, lecz także całej działalności Spółki. Nadto, jeżeli
pojawią się ze strony przedstawicieli mediów jakiekolwiek
pytania dotyczących przedmiotu obrad walnego zgromadzenia
bądź jego przebiegu, mogą one zostać skierowane do zarządu
Spółki, który udzieli stosownych odpowiedzi.
Obowiązująca w Spółce Polityka wynagrodzeń Zarządu i Rady
Nadzorczej nie przewiduje funkcjonowania w Spółce programów
motywacyjnych.
OCTAVA S.A.
14
6.3. Jeżeli w spółce jednym z programów motywacyjnych
jest program opcji menedżerskich, wówczas realizacja
programu opcji winna być uzależniona od spełnienia
przez uprawnionych, w przeciągu co najmniej 3 lat, z
góry wyznaczonych, realnych i odpowiednich dla spółki
celów finansowych i niefinansowych oraz
zrównoważonego rozwoju, a ustalona cena nabycia
przez uprawnionych akcji lub rozliczenia opcji nie może
odbiegać od wartości akcji z okresu uchwalania
programu.
Obowiązująca w Spółce Polityka wynagrodzeń Zarządu i Rady
Nadzorczej nie przewiduje funkcjonowania w Spółce programów
motywacyjnych.
2. Opis głównych cech stosowanych w Spółce systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu
do procesu sporządzania sprawozdań finansowych.
Kontrola wewnętrzna ma na celu zapewnienie rzetelności, transparentności funkcjonowania Spółki i terminowości
w ujawnianiu wszystkich, istotnych informacji dotyczących działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Octava, co pozwala
akcjonariuszom uzyskać wiedzę o aktualnej sytuacji finansowej, operacyjnej i kondycji majątkowej.
Sprawozdania przygotowane zgodnie z obowiązującymi zasadami określonymi w międzynarodowych Standardach
Sprawozdawczości Finansowej przyjętymi do stosowania w krajach Unii Europejskiej.
Za system kontroli wewnętrznej i nadzorowanie procesu sporządzania sprawozdań finansowych jest odpowiedzialny Zarząd
Spółki. Podstawowymi systemami kontroli wewnętrznej w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych
w Octava są wewnętrzny podział obowiązków w procesie przygotowania sprawozdań finansowych oraz bieżący wewnętrzny
nadzór nad pracą biura rachunkowego. Jednym z podstawowych elementów kontroli jest weryfikacja sprawozdania przez
niezależnego biegłego rewidenta, do którego w szczególności należy przegląd sprawozdań półrocznych oraz badanie
sprawozdań rocznych.
Wyboru biegłego rewidenta dokonuje Rada Nadzorcza Spółki w procesie weryfikacji ofert uzyskanych od renomowanych
firm audytorskich, gwarantujących wysoki standard i zapewniających niezależność usług.
3. Skład Akcjonariatu Spółki.
W oparciu o informacje przekazane do Spółki na podstawie artykułu 69 Ustawy o ofercie publicznej
i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych
z dnia 29 lipca 2005 roku akcjonariuszami posiadającymi, co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu:
Stan na dzień przekazania raportu:
Akcjonariusz
Liczba akcji i liczba
głosów na WZ
Procentowy udział w kapitale
zakładowym i w ogólnej liczbie głosów
na WZ
Grupa Kapitałowa Elliott International, L.P.
poprzez spółkę wchodzącą w jej skład:
- Beresford Energy Corp.
24.312.211
56,82%
Finchley Investments LLC
8.500.000
11.977.238
19,87%
ING Otwarty Fundusz Emerytalny
4.616.923
10,79%
Zmiany w strukturze akcjonariatu w okresie od przekazania raportu za 3 kwartał 2021 roku:
W okresie od 18 listopada 2021 r. tj. od przekazania raportu za III kwartał 2021 roku, Spółka nie powzięła informacji
o zmianach w strukturze akcjonariatu.
4. Wskazanie posiadaczy wszelkich papierów wartościowych, które dają specjalne uprawnienia:
Spółka nie emituje papierów wartościowych, które dają specjalne uprawnienia kontrolne w stosunku do Spółki.
5. Wskazanie wszelkich ograniczeń odnośnie wykonywania prawa głosu:
Kapitał zakładowy Spółki wynosi 4.278.684,80 złotych i dzieli się na 42.786.848 akcji zwykłych na okaziciela o wartości
nominalnej po 0,10 zł każda. Akcje nie są uprzywilejowane oraz nie są ograniczone co do prawa głosu.
6. Wskazanie ograniczeń dotyczących przenoszenia praw własności papierów wartościowych Spółki.
Nie istnieją ograniczenia dotyczące przenoszenia praw własności papierów wartościowych Spółki.
OCTAVA S.A.
15
7. Opis zasad dotyczących powoływania i odwoływania osób zarządzających oraz ich uprawnień w szczególności
prawo do podjęcia decyzji o emisji lub wykupie akcji.
Zgodnie ze Statutem Spółki, Zarząd składa się z jednej do siedmiu osób. Członków Zarządu powołuje się na okres wspólnej
kadencji. Kadencja Zarządu trwa dwa lata. Członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu, powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza.
Zarząd wykonuje wszelkie uprawnienia w zakresie zarządzania Spółką z wyjątkiem uprawnień
zastrzeżonych przez prawo i Statut Spółki dla pozostałych organów. Tryb działania Zarządu, a także sprawy, które mogą być
powierzone poszczególnym jego członkom, określa szczegółowo regulamin Zarządu.
W zakresie emisji i wykupu akcji decyzję podejmuje Walne Zgromadzenie. Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za
przygotowanie projektów uchwał Walnego Zgromadzenia, w tym także uchwał dotyczących emisji i wykupu akcji.
8. Opis zasad zmiany Statutu lub umowy Spółki.
Zmiany Statutu są określone regulacjami kodeksu spółek handlowych oraz Statutu.
Zmiany Statutu może dokonać Walne Zgromadzenie, podejmując uchwałę większością 3/4 oddanych głosów.
Uchwały w przedmiocie zmian statutu Spółki zwiększających świadczenia akcjonariuszy lub uszczuplających prawa
przyznane osobiście poszczególnym akcjonariuszom wymagają zgody wszystkich akcjonariuszy, których dotyczą.
9. Opis sposobu działania Walnego Zgromadzenia i jego zasadniczych uprawnień oraz praw akcjonariuszy i sposobu
ich wykonywania.
Zasady działania Walnego Zgromadzenia są uregulowane w kodeksie spółek handlowych, Statucie oraz Regulaminie
Walnego Zgromadzenia. Statut i Regulamin Walnego Zgromadzenia są dostępne na stronie internetowej Spółki.
Zgodnie z art. 28 Statutu Spółki do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:
a) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za
ubiegły rok obrotowy;
b) podjęcie uchwały co do podziału zysku i pokrycia strat;
c) udzielenie członkom organów Spółki absolutorium z wykonania obowiązków,
d) zmiana statutu Spółki, w tym emisja nowych akcji;
e) emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa;
f) zbycie przedsiębiorstwa Spółki lub jego zorganizowanej części;
g) połączenie Spółki z inną spółką;
h) rozwiązanie Spółki;
i) emisja warrantów subskrypcyjnych.
Ponadto, do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia należy udzielenie absolutorium członkom organów Spółki z
wykonania przez nich obowiązków oraz podjęcie decyzji co do osoby, która sprawowała lub sprawuje funkcję członka Rady
Nadzorczej lub Zarządu, w przedmiocie zwrotu wydatków lub pokrycia odszkodowania, które osoba ta może być
obowiązana do zapłaty wobec osoby trzeciej, w wyniku zobowiązań powstałych w związku ze sprawowaniem funkcji przez
tę osobę, jeżeli osoba ta działała w dobrej wierze oraz w sposób, który w uzasadnionym w świetle okoliczności przekonaniu
tej osoby, był w najlepszym interesie Spółki.
10. Skład osobowy wraz ze zmianami oraz zasady działania organów zarządzających i nadzorczych Spółki oraz ich
komitetów.
W okresie sprawozdawczym nie nastąpiły zmiany z składzie Zarządu oraz Radzie Nadzorczej Spółki.
Tym samym, skład Zarządu i Rady Nadzorczej przedstawiał się następująco:
imię i nazwisko
okres pełnienia funkcji
Zarząd Octava SA
Piotr Rymaszewski
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Rada Nadzorcza Octava SA
Charles D.DeBenedetti
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Arkadiusz Chojnacki
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Bogdan Kryca
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Paweł Serej
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Andrzej Sokolewicz
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
OCTAVA S.A.
16
Piotr Szczepiórkowski
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Andrzej Wieczorkiewicz
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Zarząd składa się z jednej do siedmiu osób powołanych na okres wspólnej, dwuletniej kadencji. Rada Nadzorcza powołuje
Prezesa Zarządu oraz, pozostałych członków Zarządu. Rada Nadzorcza może odwołać Prezesa Zarządu, członka Zarządu lub
cały Zarząd przed upływem kadencji Zarządu.
Zarząd wykonuje wszelkie uprawnienia w zakresie zarządzania Spółką z wyjątkiem uprawnień zastrzeżonych przez prawo
i statut dla pozostałych organów Spółki. Zarząd może zwrócić się do Rady Nadzorczej z wnioskiem o opinię lub zajęcie
stanowiska w każdej sprawie Spółki, przy czym stanowisko Rady nie jest wówczas wiążące. Nabycie przez Spół akcji
własnych w celu ich umorzenia wymaga upoważnienia udzielonego uchwałą Walnego Zgromadzenia.
W przypadku Zarządu jednoosobowego do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu Spółki upoważniony jest jeden
członek Zarządu. W przypadku Zarządu wieloosobowego do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu Spółki
wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu lub członka Zarządu łącznie z prokurentem.
Rada Nadzorcza składa się od 5 do 7 (członków. Członków Rady Nadzorczej powołuje się na okres wspólnej kadencji, która
trwa trzy lata. Członków Rady Nadzorczej wybiera Walne Zgromadzenie. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona
Przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz jednego lub dwóch Zastępców, a w razie potrzeby również Sekretarza Rady
Nadzorczej.
Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, jeżeli na posiedzeniu jest obecna większość jej członków. Uchwały podejmowane
bezwzględną większością głosów oddanych. W przypadku równości głosów oddanych za i przeciw uchwale, rozstrzyga głos
Przewodniczącego Rady. Rada Nadzorcza może podejmować uchwały w trybie pisemnym (obiegowym) lub przy
wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. W szczególności członkowie Rady Nadzorczej
mogą głosować nad uchwałami poprzez przesłanie wiadomości faksowej, przy pomocy poczty elektronicznej (e-mail) lub w
trakcie telekonferencji. Uchwała podjęta w ten sposób jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady zostali pisemnie
zawiadomieni o treści projektu uchwały i żaden nie wyraził sprzeciwu co do takiego trybu podjęcia uchwały. Sprzeciw członka
Rady Nadzorczej co do podjęcia uchwały w trybie, o którym mowa w niniejszym ustępie, powinien zostać złożony na piśmie
osobie, która zarządziła przeprowadzenie głosowania oraz Zarządowi, w terminie 2 dni od dnia zarządzenia głosowania - w
przypadku głosowania pisemnego (obiegowego) lub z chwilą zarządzenia głosowania - w przypadku głosowania przy
wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Rada Nadzorcza nadzoruje działalność Spółki. Do uprawnień i obowiązków Rady Nadzorczej należy:
a) ocena sprawozdania finansowego Spółki za ubiegły rok obrotowy oraz zapewnienie jego weryfikacji przez
wybranego przez Radę Nadzorczą biegłego rewidenta;
b) ocena sprawozdania Zarządu z działalności Spółki w ubiegłym roku obrotowym oraz wniosku Zarządu w
przedmiocie podziału zysku lub pokrycia straty;
c) składanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania z wyników ocen, o których mowa w pkt. a) i b)
powyżej;
d) zawieranie umów z członkami Zarządu oraz zasad ich wynagradzania, a także powoływanie, zawieszanie lub
odwoływanie poszczególnych członków Zarządu lub całego Zarządu;
e) wyrażanie zgody na transakcje obejmujące zbycie lub nabycie akcji lub innego mienia, lub zaciągnięcie oraz
udzielenie pożyczki pieniężnej, jeżeli wartość danej transakcji przewyższy 15% wartości netto aktywów Spółki
według ostatniego bilansu;
f) wyrażenie zgody na emisję przez Spółkę obligacji innych niż obligacje zamienne lub z prawem pierwszeństwa;
g) opiniowanie projektów uchwał proponowanych do przyjęcia przez Walne Zgromadzenie oraz innych
materiałów przedstawianych Walnemu Zgromadzeniu.
Komitet Audytu Rady Nadzorczej działa w Spółce nieprzerwanie od listopada 2009 roku.
W 2021 roku Komitet Audytu działał w następującym składzie:
imię i nazwisko
okres pełnienia funkcji
Andrzej Sokolewicz
Przewodniczący Komitetu Audytu
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Arkadiusz Chojnacki
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Piotr Szczepiórkowski
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
Andrzej Wieczorkiewicz
1 stycznia 31 grudnia 2021 roku
OCTAVA S.A.
17
Komitet Audytu działa w oparciu o Regulamin Komitetu Audytu.
Komitet Audytu składa się z co najmniej trzech członków, w tym Przewodniczącego Komitetu Audytu, powoływanych i
odwoływanych przez Radę Nadzorczą spośród członków Rady Nadzorczej. Liczba członków Komitetu Audytu jest określana
przez Rade Nadzorczą poprzez ich powołanie. Kadencja członków Komitetu Audytu jest wspólna dla jego członków i pokrywa
się z wspólną kadencją członków Rady Nadzorczej.
Większość członków Komitetów Audytu, w tym jego Przewodniczący jest niezależna od Spółki w rozumieniu art. 129 ust. 3
Ustawy. Przynajmniej jeden członek Komitetu Audytu posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania
sprawozdań finansowych. Przynajmniej jeden członek Komitetu Audytu posiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży Spółki
lub poszczególni członkowie w określonych zakresach posiadają wiedzę i umiejętności z zakresu branży Spółki.
Podstawowymi zadaniami Komitetu Audytu jest doradzanie i wspieranie Rady Nadzorczej w wykonywaniu jej statutowych
obowiązków kontrolnych i nadzorczych w zakresie: a) monitorowania procesu sprawozdawczości finansowej w Spółce i jej
Grupie Kapitałowej, b) monitorowania skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, compliance i systemów zarządzania
ryzykiem oraz audytu wewnętrznego (w tym w zakresie wydawania opinii co do konieczności wydzielenia audytu
wewnętrznego lub jej braku), w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej, c) monitorowania wykonywania czynności
rewizji finansowej, w szczególności przeprowadzania przez firmę audytorską badania, d) monitorowania relacji Spółki z
podmiotami powiązanymi, e) zapewnienia niezależności audytorów, f) właściwej współpracy z biegłymi rewidentami.
Zadaniami Komitetu Audytu wynikającymi z nadzorowania polityki finansowej oraz wewnętrznej Spółki, są w szczególności:
a) regularny kontakt z członkami Zarządu Spółki jak również z członkami Zarządów spółek powiązanych ze Spółką, w celu
omówienia sytuacji finansowej Spółki oraz spółek powiązanych ze Spółką, b) okresowy przegląd systemu kontroli
wewnętrznej Spółki w zakresie mechanizmów kontroli finansowej, oceny ryzyk oraz jego zgodności z przepisami, c)
dokonywanie corocznej oceny w zakresie istnienia lub nieistnienia potrzeby wyodrębnienia organizacyjnego funkcji audytu
wewnętrznego w Spółce, d) zdawanie relacji z działalności Komitetu Audytu Radzie Nadzorczej, co najmniej raz w roku.
Do zadań Komitetu Audytu w zakresie działalności biegłych rewidentów i firmy audytorskiej należą w szczególności:
a) kontrolowanie i monitorowanie niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej, w szczególności w przypadku, gdy
na rzecz Spółki świadczone przez firmę audytorską inne usługi niż badanie, b) weryfikowanie efektywności pracy osoby
(podmiotu) pełniącej funkcję biegłego rewidenta, w szczególności przez kontakt z biegłym rewidentem w trakcie
przeprowadzania badania sprawozdań finansowych Spółki oraz spółek powiązanych ze Spółką, w celu omówienia postępu
prac, wyjaśnienia wątpliwych kwestii i zastrzeżeń biegłego rewidenta co do stosowanej polityki rachunkowości lub systemów
kontroli wewnętrznej, c) omawianie z biegłymi rewidentami Spółki, charakteru i zakresu badania rocznego oraz przeglądów
okresowych sprawozdań finansowych, d) przegląd zbadanych przez audytorów okresowych sprawozdań finansowych Spółki
(jednostkowych i skonsolidowanych), ze skoncentrowaniem się w szczególności na: - wszelkich zmianach norm, zasad i
praktyk księgowych, - głównych obszarach podlegających badaniu, - znaczących korektach wynikających z badania, -
zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości; e) informowanie
Rady Nadzorczej Spółki o wynikach badania oraz wyjaśnianie, w jaki sposób badanie to przyczyniło się do rzetelności
sprawozdawczości finansowej Spółki, a także jaka była rola Komitetu Audytu w procesie badania, f) dokonywanie oceny
niezależności biegłego rewidenta oraz wyrażanie zgody na świadczenie przez niego dozwolonych usług niebędących
badaniem Spółki, g) opracowywanie polityki i procedury wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania, h)
opracowywanie polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z
firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem, i) przedstawianie
Radzie Nadzorczej rekomendacji w sprawach dotyczących powołania biegłych rewidentów lub firm audytorskich, zgodnie z
politykami, o których mowa w pkt g) i h), j) przedkładanie zaleceń mających na celu zapewnienie rzetelności procesu
sprawozdawczości finansowej w Spółce, k) przedstawianie Radzie Nadzorczej rekomendacji dot. firmy audytorskiej.
11. Informacje dotyczące Komitetu Audytu.
Ustawowe kryterium niezależności spełniają Panowie Andrzej Sokolewicz, Piotr Szczepiórkowski. Członkowie Komitetu
Audytu posiadają wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych.
Pan Andrzej Sokolewicz jako Przewodniczący Komitetu Audytu spełnia kryteria niezależności w rozumieniu ustawy z dnia
11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym („Ustawa”) oraz w rozumieniu
Załącznika nr II do Zalecenia Komisji Europejskiej 2005/162/WE z dnia 15 lutego 2005 r. dotyczącego roli dyrektorów nie
wykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej), posiada wiedzę i
umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka.
Pan Arkadiusz Chojnacki posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości, wyceny nieruchomości, z zakresu branży,
w której działa Spółka.
Pan Piotr Szczepiórkowski posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości oraz z zakresu branży, w której działa
Spółka, spełnia kryteria niezależności w rozumieniu Ustawy.
OCTAVA S.A.
18
Pan Andrzej Wieczorkiewicz posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości oraz z zakresu branży, w której działa
Spółka.
W 2021 roku firma audytorska dodatkowo świadczyła usługi oceny polityki wynagrodzeń oraz weryfikacji sprawozdań
finansowych Spółki i Grupy Kapitałowej zgodnie z formatem ESEF.
Zgodnie ze Statutem, wyboru podmiotu uprawnionego do badania ustawowych sprawozdań finansowych Spółki dokonuje
Rada Nadzorcza. W świetle postanowień art. 130 ust. 1 pkt 8 Ustawy, Rada Nadzorcza w powyższym zakresie działa po
uzyskaniu rekomendacji Komitetu Audytu.
Rada Nadzorcza oraz Komitet nie związane jakimikolwiek klauzulami umownymi w umowach zawartych przez Spółkę,
które ograniczałyby możliwość wyboru firmy audytorskiej do określonych kategorii lub wykazów firm audytorskich.
Rada Nadzorcza podczas dokonywania finalnego wyboru, a Komitet Audytu na etapie przygotowywania rekomendacji,
kierują się następującymi wytycznymi dotyczącymi podmiotu uprawnionego do badania:
1) cena zaproponowana przez podmiot uprawniony do badania, przy czym wykonanie usług powinno zostać zlecone firmie
audytorskiej składającej najbardziej opłacalną, adekwatną do zakresu zleconych usług cenę, celem uniknięcia obniżenia
jakości badania;
2) możliwość zapewnienia świadczenia pełnego zakresu usług określonych przez Spółkę w zapytaniu ofertowym;
3) dotychczasowe doświadczenie podmiotu w badaniu sprawozdań jednostek zainteresowania publicznego o podobnym do
Spółki profilu działalności;
4) dotychczasowe doświadczenie podmiotu w badaniu i dokonywaniu przeglądu sprawozdań finansowych spółek o zbliżonej
do Spółki charakterystyce;
5) kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób bezpośrednio zaangażowanych w prowadzone w Spółce badanie;
6) ilość osób dostępnych do prowadzenia badania lub przeglądu sprawozdania finansowego w Spółce;
7) dostępność wykwalifikowanych specjalistów z zakresu szczególnych zasad rachunkowości Spółki;
8) zapewnienie przeprowadzenia badania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i standardami rachunkowości
mającymi zastosowanie do Spółki;
9) możliwość przeprowadzenia badania w terminach określonych przez Spółkę;
10) reputację firmy audytorskiej na rynkach finansowych;
11) potwierdzenie spełniania wymogów niezależności podmiotu uprawnionego do badania, o których mowa w art. 69 73
Ustawy;
12) złożenie przez firmę audytorską oświadczenia o braku zagrożeń dla niezależności firmy audytorskiej i biegłych
rewidentów mających dokonać ustawowego badania lub przeglądu sprawozdań finansowych Spółki i Grupy Kapitałowej lub
o istniejących zagrożeniach niezależności wraz ze wskazaniem zastosowanych zabezpieczeń w celu ich zminimalizowania;
13) złożenie przez firmę audytorską oświadczenia o wyznaczeniu kluczowego biegłego rewidenta, który posiada uprawnienia
do przeprowadzenia badań obowiązkowych sprawozdań finansowych, w tym o wpisaniu do odpowiedniego rejestru
biegłych rewidentów prowadzonego przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów;
14) oświadczenie o zapewnieniu przez firmę audytorską, że właściciel, akcjonariusze lub wspólnicy ani członkowie zarządu
oraz organów nadzorczych firmy audytorskiej lub podmiotu powiązanego z tą firmą audytorską nie mogą ingerować
w przeprowadzanie przez biegłego rewidenta badania sprawozdania finansowego w sposób zagrażający jego niezależności
i obiektywizmowi.
W procesie wyboru firmy audytorskiej do dokonania ustawowego badania sprawozdań finansowych Spółki Komitet oraz
Rada Nadzorcza zwracają szczególną uwagę na konieczność zachowania niezależności firmy audytorskiej i biegłego
rewidenta, w szczególności Komitet Audytu, przedstawiając rekomendację Radzie Nadzorczej Spółki, uwzględnia zakres usług
wykonywanych na rzecz Spółki przez firmę audytorską i biegłego rewidenta w okresie ostatnich pięciu lat poprzedzających
wybór firmy audytorskiej.
Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem zasady rotacji firmy audytorskiej i kluczowego biegłego
rewidenta w taki sposób, aby maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń badań ustawowych przeprowadzanych przez
tę samą firmę audytorską lub firmę audytorską powiązaną z tą firmą audytorską lub jakiegokolwiek członka sieci działającej
w państwach Unii Europejskiej, do której należą te firmy audytorskie, nie przekraczał pięciu lat, zaś kluczowy biegły rewident
nie przeprowadzał badania ustawowego w Spółce przez okres dłuższy niż pięć lat (w takim przypadku kluczowy biegły
rewident może ponownie przeprowadzać badanie ustawowe w Spółce po upływie co najmniej trzech lat od zakończenia
ostatniego badania ustawowego). Firma audytorska oraz kluczowy biegły rewident w procesie dokonywania wyboru składają
oświadczenie, że ich wybór nie naruszy przepisów art. 17 ust. 3 Rozporządzenia oraz art. 134 Ustawy.
Rada Nadzorcza oraz Komitet, a także Spółka w procesie wyboru firmy audytorskiej uwzględniają wszelkie ustalenia lub
wnioski zawarte w sprawozdaniu rocznym Komisji Nadzoru Audytowego, o którym mowa w art. 90 ust. 5 Ustawy, które mogą
wpłynąć na wybór firmy audytorskiej.
OCTAVA S.A.
19
Biegły rewident lub firma audytorska przeprowadzający badanie ustawowe sprawozdania finansowego Spółki lub Grupy
Kapitałowej, pomiot powiązany tej firmy audytorskiej lub podmiot wchodzący w skład sieci firmy audytorskiej mogą
świadczyć usługi dozwolone na rzecz Spółki, jej jednostek dominujących oraz jednostek przez n kontrolowanych z
zastrzeżeniem, że świadczenie tych usług jest możliwe jedynie w zakresie niezwiązanym z polityką podatkową Spółki i
jednostek z Grupy Kapitałowej i po zatwierdzeniu świadczenia usług dozwolonych przez Komitet Audytu, po uprzednim
przeprowadzeniu przez Komitet Audytu odpowiedniej oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności, o której mowa w art. 69
73 Ustawy.
Komitet może wydać stosowne wytyczne dotyczące świadczenia na rzecz Spółki lub jednostek z Grupy Kapitałowej usług
dozwolonych przez biegłych rewidentów lub firmy audytorskie dokonujące badania sprawozdań finansowych tych jednostek
zainteresowania publicznego, dotyczące akceptowalnych zagrożeń niezależności biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej i
wymaganych zabezpieczeń niezależności biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej.
Badanie sprawozdań finansowych Spółki i Grupy Kapitałowej Octava S.A. za 2021 rok zostało przeprowadzone na podstawie
uchwały Rady Nadzorczej Octava z dnia 9 czerwca 2020 roku, która działając zgodnie z rekomendacją Komitetu Audytu,
podjęła decyzję o wyborze biegłego rewidenta uprawnionego do:
1. badania sprawozdań finansowych Spółki za rok obrotowy 2020 oraz rok obrotowy 2021,
2. badania sprawozdań finansowych Grupy Kapitałowej Octava za rok obrotowy 2020 oraz rok obrotowy 2021,
3. dokonania przeglądu sprawozdań finansowych Grupy Kapitałowej Octava za pierwsze półrocze roku obrotowego 2020
oraz za pierwsze półrocze roku obrotowego 2021,
Wybór firmy audytorskiej został dokonany zgodnie z obowiązującą w Spółce procedurą wyboru podmiotu uprawnionego do
badania ustawowego sprawozdań finansowych Spółki i Grupy Kapitałowej.
W 2021 roku Komitet Audytu odb4 posiedzenia, których głównym przedmiotem zainteresowania było monitorowanie
procesu sprawozdawczości finansowej, w szczególności sprawozdania jednostkowego i skonsolidowanego za 2020 rok oraz
odpowiednio sprawozdań półrocznych za 2021 rok.
12. Opis polityki różnorodności stosowanej do organów administrujących, zarządzających i nadzorujących spółki.
Spółka nie stosuje polityki żnorodności w odniesieniu do władz spółki oraz jej kluczowych menedżerów, jednocześnie
zapewniając brak dyskryminacji ze względu na wyznanie, poglądy, płeć, wykształcenie, wiek, doświadczenie zawodowe.
Decyzje dotyczące wyboru organów Spółki podejmowane przez Walne Zgromadzenie i Radę Nadzorczą. Podstawowymi
kryteriami wyboru danej osoby są jej kwalifikacje i doświadczenie.
Piotr Rymaszewski
Prezes Zarządu
Warszawa, 19 kwietnia 2022 roku
OCTAVA S.A.
20
OŚWIADCZENIE ZARZĄDU OCTAVA S.A. („Spółka”)
Zarząd Octava S.A. oświadcza, że wedle swojej najlepszej wiedzy sprawozdanie Grupy Kapitałowej Octava S.A.,
sprawozdanie jednostkowe Octava S.A. oraz sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Octava
S.A. za rok 2021 i dane porównywalne sporządzone zostały zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości
i odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową Spółki
i Grupy Kapitałowej Octava S.A., oraz wynik finansowy, oraz że Sprawozdanie z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej
Octava S.A. zawiera prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji Spółki i Grupy Kapitałowej Octava S.A., w tym
opis podstawowych zagrożeń i ryzyka.
Zarząd Spółki oświadcza ponadto, że podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, dokonujący badania
sprawozdania finansowego Spółki, skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej S.A. za rok
zakończony dnia 31 grudnia 2021 roku, został wybrany zgodnie z przepisami prawa i podmiot ten oraz biegli rewidenci
dokonujący badania sprawozdań, spełniali warunki do wydania bezstronnej i niezależnej opinii o rocznym
sprawozdaniu finansowym Spółki i skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy Kapitałowej, zgodnie
z obowiązującymi przepisami i normami zawodowymi.
Piotr Rymaszewski
Prezes Zarządu
Warszawa, 19 kwietnia 2022roku