Starachowice, 20 kwietnia 2022 r.
PISMO PREZESA ZARZĄDU
Szanowni Państwo,
Składam na Wasze ręce Sprawozdanie Finansowe Spółki Akcyjnej ODLEWNIE POLSKIE za
2021 rok. Rok, który był wyjątkowy, pełen zmian i problemów, którym musieliśmy stawić czoło i
uczyniliśmy to z pełnym powodzeniem.
Rynek odbiorców odlewów odreagował stan związany z pandemią, głównie związany z
poprzednim okresem globalnej niepewności, spadku zamówień, przerw w łańcuchach dostaw,
przestojów, ograniczonych kontaktów handlowych i nie w pełni wykorzystanych zdolności
produkcyjnych. Już początek roku 2021 przyniósł dynamiczny wzrost zapotrzebowania na odlewy
i tendencja ta utrzymała się do dziś. Zamówienia rok/roku wzrosły o ponad 45 proc., co
przyjęliśmy z zadowoleniem, ale towarzyszył temu od początku bardzo duży wzrost cen
materiałów hutniczych, co przełożyło się na niespotykany wzrost cen surówki i złomu
materiałów podstawowych dla Odlewni, a także sukcesywnie w ciągu roku wzrost innych
materiałów żelazistych żelazostopów, modyfikatorów, sferoidyzatorów, dodatków stopowych,
śrutu i innych. Nastąpił duży wzrost inflacji, który wpłynął na podwyżki cen prawie wszystkich
materiałów i usług oraz sprawił, że oczekiwania pracowników w zakresie wzrostu płac stały się
większe niż w latach poprzednich, i nie byliśmy w stanie skompensować ich wzrostem wydajności
realnej odpowiednim wzrostem ilości produkowanych wyrobów. Wzrosły koszty energii
elektrycznej, co dla energochłonnej produkcji odlewniczej stanowiło następny problem.
Praktycznie trudno było znaleźć koszt, który nie poszedł w górę.
Przyszło nam realizować dużo większe dostawy, zamówienia, przy dużo większych kosztach
niezależnych od nas, angażując o wiele większe niż zwykle środki finansowe. W Spółce pojawił
się problem „dojścia do muru” w zakresie naszych zdolności produkcyjnych, co spowodowało
natychmiastowe uruchomienie naszych planów rozwoju możliwości produkcji i konieczność
przeznaczenia większych środków na inwestycje w nowy park maszynowy i nowe technologie.
Nie było to łatwe i oczywiste, bowiem niestabilna sytuacja i problemy w łańcuchach dostaw
materiałów wydłuży terminy wykonania wielu wyrobów finalnych, w tym również dóbr
inwestycyjnych. Mając wcześniej opracowane plany rozwojowe, Zarząd podjął odpowiednie
decyzje, zawarto stosowne umowy i w niedługim czasie Odlewnie będą mogły produkować 2 tys.
ton odlewów więcej.
Biorąc pod uwagę bardzo duży wzrost kosztów niezależnych, Spółka zmierzyła się z problemem
braku możliwości skompensowania ich wzrostem produktywności i efektywności działania. Taka
sytuacja stała się sprawdzianem dla pozycji firmy na rynku, jej możliwości przełożenia kosztów na
klientów w postaci wzrostu cen na wyroby. Ten swoisty egzamin zdaliśmy. Spółka potrafiła
znaleźć kompromis cenowy ze swoimi odbiorcami i pokazaliśmy, że jesteśmy w stanie działać w
trudnych warunkach, nie tracąc zamówień i klientów. Dziękując naszym klientom za
wyrozumiałość i współpracę oraz wspólne rozwiązywanie problemów, chciałbym podziękować
także pracownikom Odlewni, którzy niejednokrotnie musieli dodatkowo pracować z pełnym
zaangażowaniem, mierząc się z zagrożeniami wynikającymi z COVID-19. Duży wysiłek, który
musiała włożyć Spółka wiązsię z bardzo dużym, prawie kilkudziesięcioprocentowym wzrostem
Siedziba i adres Spółki: 27-200 Starachowice, ul. inż. Władysława Rogowskiego 22; Tel.: +48 41 275 86 00
Spółka zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w Kielcach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego KRS 0000024126
Kapitał zakładowy Spółki 30 164 431,50 złotych wpłacony w całości, NIP: 664-00-05-475,
Zarząd: Zbigniew Ronduda, Leszek Walczyk, Ryszard Pisarski
2
przychodów, a to wpłynęło na bardzo dobre wyniki o czym świadczy ponad 9. procentowa
rentowność netto.
Są to wyniki jedne z najlepszych w historii działania Spółki.
Z pewnością dużą wartością firmy jest jej pozycja finansowa, odpowiednio duża ilość środków
własnych, które pozwalają realizować polityciągłego zrównoważonego rozwoju, ale i stanowią
o bezpieczeństwie działania Spółki w momentach zmniejszonej aktywności i problemach na
globalnym rynku, w sytuacji pandemii czy w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na kapitał
obrotowy to wszystko miało miejsce w ostatnich dwóch latach.
Spółka od kilku lat corocznie wypłaca dywidendę, lecz dzięki rozsądnej długofalowej polityce
głównych akcjonariuszy, jej wysokość nie przekraczała dotąd 50% wypracowanego zysku netto i
duże środki własne można było przeznaczać na rozwój i finansowanie wzrostu produkcji. Takie
podejście, za które składam podziękowania akcjonariuszom, służy ciągłemu rozwojowi Spółki i
zapewnieniu jej bezpiecznego działania w sytuacjach kryzysowych, choćby takich jakie mają
miejsce obecnie agresja Rosji na Ukrainę. Rok 2021 był ostatnim w realizacji Strategii Rozwoju
Spółki, przyjętej na lata 2015-2021. Warto wspomnieć o niewątpliwym postępie jaki uczyniła
Spółka w tych latach.
W kolejnych latach, począwszy od 2016 r., Spółka wypłacała dywidendę. Za lata 2016-2020
kwota wypłaconej dywidendy wyniosła 25 125 tys. zł.
Przychody
219 426 tys. zł
Zysk brutto ze sprzedaży
38 290 tys. zł
Zysk netto
20 052 tys. zł
EBITDA
34 548 tys. zł
Przychody ze sprzedaży
136 719 tys. zł
219 426 tys. zł
2015 rok
2021 rok
Wzrost
11 916 tys. zł
20 052 tys. zł
68,3%
20 170 tys. zł
34 548 tys. zł
71,3%
43 595 tys. zł
98 429 tys. zł
125,8%
2,90 zł
6,16 zł
112,4%
Zysk netto
EBITDA
Wartość księgowa netto
Spółki
Kurs akcji w ostatnim dniu
notowań w roku
Siedziba i adres Spółki: 27-200 Starachowice, ul. inż. Władysława Rogowskiego 22; Tel.: +48 41 275 86 00
Spółka zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w Kielcach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego KRS 0000024126
Kapitał zakładowy Spółki 30 164 431,50 złotych wpłacony w całości, NIP: 664-00-05-475,
Zarząd: Zbigniew Ronduda, Leszek Walczyk, Ryszard Pisarski
3
W okresie realizacji Strategii Spółka poniosła nakłady na inwestycje i prace badawczo-rozwojowe
w wysokości 84 155 tys. zł, co daje średnioroczne nakłady w wysokości 12 022 tys. (około 5
proc. przychodów w tym okresie).
W okresie obowiązywania Strategii realizowany był Program Motywacyjny, tzw. program opcji
menedżerskich, który niewątpliwie stanowił ważne źródło motywacji dla szerokiej kadry
pracowniczej, i który przyczynił się do realizacji zakładanych celów rozwoju Spółki.
Na koniec 2021 r. została przyjęta nowa strategia. W pewnym sensie jest ona kontynuacją starej,
ale daje impulsy do nowego rozwoju w zakresie:
technologii w oparciu o projekty realizowane w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym
Komponentów Odlewniczych,
produkcji nowych tworzyw,
wyrobu jako odlewu przetworzonego - komponentu odlewniczego,
współpracy w jakości dostaw dla klientów, skróceniu terminów, dostawach na czas,
modelowania produkcji w celu zwiększenia produktywności, przy wykorzystaniu nowych
narzędzi i programów informatycznych, wykorzystaniu idei Odlewni 4.0.
Wyniki uzyskane w poprzednim roku stawiają Spółkę na czele krajowych odlewni usługowych,
tzn. firm produkujących różnorodne odlewy dla wielu klientów i wielu branż. Zawdzięczamy to
swojej kadrze, która jest bardzo stabilna, zaangażowana, i którą staramy się odpowiednio
motywować do dobrej pracy, wewnętrznego rozwoju i osiągania jak najlepszych wyników.
Pomimo najróżniejszych problemów, które towarzyszyły w działalności, rok 2021 był bardzo
dobrym dla Spółki.
Zdajemy sobie sprawę z problemów jakie przynosi rok bieżący, jakie może przynieść wojna na
Ukrainie. Nie sposób oprzeć się pewnym refleksjom. Spółka potępia wojnę, która szkodzi
wszystkim, przynosząc tragedie wielu ludziom, firmom, gospodarkom, stwarzając zagrożenia dla
świata i pokojowego współistnienia. Nie chcemy wojny, chcemy dobrze pracow dla wspólnego
pożytku. W tych trudnych chwilach jesteśmy razem z naszymi sąsiadami. Spółka angażując się
od zawsze w działalność charytatywną, solidaryzuje się z ofiarami tej wojny i przekazuje
odpowiednią pomoc i wsparcie dla uchodźców.
Wojna stwarza dla nas wiele ryzyk związanych z naszymi klientami, którzy mogą utracić część
swoich rynków. Ryzyk z dostawami podstawowych surowców (surówka odlewnicza) lub mediów
(gaz ziemny). Ryzyko niekontrolowanego wzrostu cen, ciągłości dostaw, przepływów
finansowych. Z tym wszystkim będziemy musieli się zmagać w roku bieżącym, mając nadzieję,
że w stosunkowo niedługim czasie sytuacja unormuje się i wrócimy do normalności, chociaż
może to oznaczać nową inną rzeczywistość. Jesteśmy na to przygotowani, mamy dobrą
zmotywowaną kadrę, stabilnych i mocnych klientów i wspierających zarząd Spółki akcjonariuszy.
Oddając w ręce Państwa niniejsze Sprawozdanie przekazuję podziękowania wszystkim za
współpracę, wsparcie i zaufanie.
Z poważaniem
Zbigniew Ronduda
Prezes Zarządu