z wcześniejszymi komunikatami rynkowymi, było to wprowadzenie na rynek dwóch nowych marek
spożywczych: azjatyckiej GOONG oraz wegańskiej linii produktów Sorella. Oba koncepty spotkały się
z pozytywnym odbiorem konsumentów i będą w najbliższych latach kontynuowane i rozwijane. Zespół
sprzedaży Pamapol prowadzi jednocześnie aktywne działania w celu umacniania swojej pozycji na
rynkach zagranicznych. W przypadku spółki Mitmar działania polegały na zwiększaniu zdolności
produkcyjnych, uruchomieniu nowych segmentów działalności produkcyjnej oraz zwiększaniu bazy
klientów eksportowych. W przypadku WZPOW Kwidzyn w minionym roku prowadzone były inwestycje
mające na celu dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych przy jednoczesnym dbaniu o wpływ na
środowisko zgodnie z ogłoszoną przez spółkę Strategią Zielonego Ładu, ograniczenie kosztów składu
zewnętrznego oraz poprawę efektywności na jednostkę produkcyjną.
Grupa Pamapol jest świadoma zachodzących zmian klimatycznych i aktywnie im przeciwdziała
wdrażając w swoich spółkach projekty w ramach polityki Zielonego Ładu i Obiegu Zamkniętego.
Inwestycje zrealizowane w ostatnich latach przyczyniły się do spadku zużycia energii elektrycznej, wody
oraz pary technologicznej w przeliczeniu na jednostkę produkcji. Spółki Grupy będą kontynuowały
działania i prowadziły inwestycje na rzecz dalszego ograniczenia zużycia mediów.
Wojna na Ukrainie, która wybuchła pod koniec lutego bieżącego roku wywołała duże zawirowania na
rynkach finansowych i surowcowych powodując osłabienie złotego wobec euro oraz dolara
amerykańskiego, a także znaczny wzrost cen ropy naftowej i gazu. Wywołało to skokowe wzrosty cen
opakowań wykorzystywanych do produkcji. Natomiast drożejące od kilku miesięcy ceny nawozów,
a w konsekwencji zbóż oraz pasz stanowią jeden z głównych czynników mogących mieć wpływ na
dalsze wzrosty cen surowców mięsnych i warzywnych wykorzystywanych do produkcji naszych
wyrobów. Eskalacja działań wojennych zwiększa prawdopodobieństwo utrzymania się wysokich cen
surowców przez dłuższy czas, co z kolei zwiększa zagrożenie długotrwałą inflacją, a tym samym ryzyko
stagflacji. Prowadzimy aktywne działania mające na celu przeciwdziałanie tej sytuacji. Zacieśniamy
współpracę
z naszymi dostawcami, aby móc zagwarantować dostępność naszych produktów. Rozbudowujemy
bazę naszych klientów na rynkach zagranicznych, aby dywersyfikować kierunki sprzedaży. Dbając
o rentowność Spółek Grupy Pamapol i mierząc się z rosnącymi kosztami, jesteśmy zmuszeni
wprowadzać podwyżki cen naszych produktów.
Aktualna sytuacja makroekonomiczna stawia przed Nami szereg nowych wyzwań. Mimo to
niezmiennie wierzymy, że założone cele dalszego rozwoju Grupy Pamapol uda nam się osiągnąć,
zwiększając tym samym wartość i poziom satysfakcji dla Akcjonariuszy.
W imieniu Zarządu pragnę podziękować za zaufanie naszym Klientom, Pracownikom, Akcjonariuszom,
Radzie Nadzorczej, oraz Wszystkim, którzy wspierają nasze działania i którzy wnoszą wkład w rozwój
Spółki i Grupy Pamapol.