19
zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom, (v) wysoką elastyczność cenową, (vi) zapewnienie czasu
realizacji zamówień zgodnego z oczekiwaniami klientów oraz (vii) kreowanie kapitału
intelektualnego i ciągłe podnoszenie kompetencji zespołu.
Na przestrzeni minionych 5 lat Spółka w sposób istotny poprawiła terminowość realizacji umów.
Wskaźnik kar umownych w stosunku do przychodów ze sprzedaży spadł z 1,7% za 2013 rok
do 0,01% za rok 2021. Spółka konsekwentnie rozwija kompetencje zespołu. W roku 2021 Spółka
przeszkoliła 4 870 pracowników.
Poprawa efektywności funkcjonowania
Zamierzamy poprawiać swoją efektywność poprzez: (i) optymalizację procesów produkcyjnych,
(ii) minimalizowanie kosztów magazynowania materiałów (efektywne zarządzanie zapasami
magazynowymi), (iii) maksymalizację standaryzacji systemów, podzespołów i modułów w każdym
segmencie działalności Grupy w procesie produkcji nowych pojazdów, (iv) zwiększenie wartości
outsourcingu materiałów i usług, których koszty nabycia są znacząco niższe od własnych kosztów
wytworzenia, (v) selektywny i optymalny kosztowo dobór systemów, podzespołów oraz modułów
o takiej jakości, która umożliwia istotną redukcję przyszłych kosztów serwisu i utrzymania
pojazdów, (vi) rozwój systemu zarządzania zgodnego ze standardem ISO/TS 22163.
ISO/TS 22163 to ogólnoświatowy system stworzony do samooceny oraz oceny przez niezależne
jednostki certyfikujące systemów zarządzania biznesem specyficznych dla przemysłu kolejowego.
Standard ten jest oparty o wymagania przedstawione w normie ISO 9001. Standard ISO/TS 22163
uzupełnia wymagania systemu zarządzania jakością o dodatkowe wymagania charakterystyczne
dla branży kolejowej na przykład w odniesieniu do zarządzania projektem i procesu
projektowania. Korzyści płynące ze stosowania i rozwijania systemu zarządzania opartego
o standardy to: (i) wzrost jakości w całym łańcuchu dostaw, (ii) wzrost skuteczności oceny
i kwalifikacji poddostawców dla kolejnictwa, (iii) obniżenie kosztów producentów
i poddostawców, (iv) poprawę dostępności do specyficznych, znaczących danych dotyczących
producentów dla kolejnictwa, co ma na celu polepszenie współpracy i realizacji interesów
w branży, (v) jednolita, uznana na całym świecie certyfikacja zamiast różnych standardów
producenckich, (vi) zwiększenie efektywności urządzeń taboru kolejowego. Doskonaląc system
zarządzania koncentrujemy się na modelowaniu procesów biznesowych z wykorzystaniem
dedykowanego oprogramowania.
W 2021 roku zakończyliśmy prace wdrożeniowe związane z implementacją wymagań
Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019r. ustanawiającego
szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie
pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798. Wdrażamy
również rozwiązania optymalizujące i podnoszące sprawność organizacyjną Spółki. Przykładem
jest postępująca robotyzacja procesów spawalniczych.
Rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne
Prowadzimy działania mające na celu realizację projektów na rynkach zagranicznych,
koncentrując się na rynkach otwartych o słabej konkurencji lokalnej, ze szczególnym naciskiem na
działania niszowe. Kierunki rozwoju Spółki to kraje europejskie (zwłaszcza kraje europejskie
o trakcji 3kV DC). Z myślą o krajach Europy Środkowej w grudniu 2018 podjęliśmy decyzję
o rozpoczęciu projektu rozwojowego w zakresie opracowania 6-osiowej dwusystemowej
lokomotywy elektrycznej. W roku 2020 wyprodukowaliśmy pierwszy egzemplarz lokomotywy
a w roku 2021 prowadziliśmy proces homologacji w Polsce, Czechach i Słowacji. Homologację tej
lokomotywy planujemy zakończyć w roku 2022. W roku 2021 rozpoczęliśmy projektowanie
wielosystemowej lokomotywy pasażerskiej dla PKP Intercity. Rozpoczęcie jazd testowych
planujemy w roku 2023.