23
na działalność, sytuację finansową lub wyniki Grupy. Grupa prowadzi bieżący monitoring sytuacji
rynkowej oraz śledzi tendencje w zakresie cen. Poziom ryzyka: wysoki.
Ryzyko roszczeń związanych z wadami oferowanych produktów. Oferowane przez Grupę
produkty mogą być przedmiotem roszczeń z tytułu ich wadliwości, w tym roszczeń o prace
naprawcze w związku z wadami takich produktów, w szczególności w ramach gwarancji
lub rękojmi. Pojazdy kolejowe, które Grupa produkuje, modernizuje lub naprawia, są bardzo
zaawansowane technicznie i mają bardzo złożoną konstrukcję. Może to być przyczyną powstania
ewentualnych błędów technologicznych i konstrukcyjnych. Przedmiotowe ryzyko dotyczy
szczególnie innowacyjnych rozwiązań, które stosowane są w nowych typach pojazdów kolejowych
produkowanych przez Grupę. Błędy projektowe i konstrukcyjne mogą w znaczny sposób utrudnić
i opóźnić etap produkcji pojazdów, a po ich oddaniu do eksploatacji, narazić na koszty związane
ze zmianą ich konstrukcji lub naprawą reklamacyjną. Przekazanie do sprzedaży produktów
wadliwych może zmusić Grupę do poniesienia znaczących kosztów związanych z obsługą
reklamacji oraz może mieć wpływ na utratę zaufania do Grupy jako partnera handlowego.
Wskazane okoliczności mogą mieć istotny negatywny wpływ na działalność, sytuację finansową
lub wyniki Grupy. Dodatkowym zabezpieczeniem dla Odbiorców produktów Emitenta jest wysoka
polisa OC. Poziom ryzyka: niski.
Ryzyka związane z dostępem do infrastrukturą w tym kradzieży i zniszczenia mienia. Grupa
dysponując nowoczesnym parkiem maszynowym, jak również innymi aktywami trwałymi
narażona jest na różnego rodzaju ryzyka związane ze zniszczeniem lub kradzieżą. W celu
zabezpieczenia się przed tym ryzykiem Grupa wykupuje odpowiednie polisy ubezpieczeniowe
oraz korzysta z całodobowych usług firm ochroniarskich. Ponadto Grupa jest objęta systemem
monitoringu. Poziom ryzyka: niski.
Ryzyka związane z obszarem HR. Grupa narażona jest na szereg ryzyk związanych z obszarem HR
takich jak ryzyko strajku, ryzyko brak pracowników i / lub braku kompetentnych pracowników,
ryzyka związane z rozliczeniami płacowymi i pochodnymi. Poziom ryzyka: niski.
Ryzyka związane z zakupami. Grupa narażona jest na ryzyko dostaw komponentów i części
niespełniających wymagań, ryzyko utraty źródeł dostaw oraz ryzyko nadużyć. Działaniami
ograniczającymi są procesy kwalifikacji dostawców, proces First Article Insepction jak również
polityka etyki. Poziom ryzyka: niski.
Ryzyko niskiego popytu na usługi/produkty Grupy (brak środków na finansowanie wymiany
i modernizacji taboru). W Polsce nie został przyjęty długofalowy plan zakupów i modernizacji
taboru kolejowego, czego efektem jest dokonywanie jedynie jednostkowych zleceń dotyczących
modernizacji taboru kolejowego oraz zakupów ograniczonego wolumenu produktów
oferowanych przez Grupę lub zakupów ich krótkich serii, co skutkuje brakiem stałej liczby
zamówień. Powoduje to nasilenie działań ze strony konkurencyjnych podmiotów zmierzających
do ograniczenia możliwości swoich konkurentów w zakresie uzyskiwanych zleceń, w tym przede
wszystkim poprzez wykorzystywanie możliwości formalnych w procesach przetargowych.
Ponadto, na rynku produkcji, modernizacji oraz naprawy taboru kolejowego można
zaobserwować przedłużanie procedur przetargowych również przez zamawiających
oraz odwlekanie procesów decyzyjnych, spowodowane głównie zależnością zamawiających
od ilości środków publicznych przeznaczanych na zakupy, modernizację lub naprawy taboru
kolejowego. Powyższe okoliczności mogą przekładać się na niemożność uzyskania optymalnej
liczby zamówień przez Grupę i, w konsekwencji, na niewykorzystanie w pełni możliwości
produkcyjnych Grupy. Dlatego też Grupa podejmuje działania związane z rozwijaniem sprzedaży
eksportowej zarówno samodzielnie jak i z partnerami zagranicznymi. Poziom ryzyka: średni.