GRUPA KAPITAŁOWA TRAKCJA
Raport niefinansowy
46
Działania prewencyjne w zakresie BHP
Istniejąca w Trakcja S.A. od 2012 roku „Polityka zarządzania bezpieczeństwem pracy” pozwala na kompleksowe
gromadzenie informacji nie tylko na temat wypadków, ale również zagrożeń potencjalnie wypadkowych.
Identyfikacja zagrożeń wykorzystywana jest przy planowaniu potrzeb szkoleniowych, wdrażaniu działań
naprawczych i prewencyjnych. W procesie tym dużą rolę odgrywają koordynatorzy ds. BHP, którzy wspierają
kadrę kierowniczą kontraktów i realizują zadania służby BHP.
W 2021 roku Trakcja S.A. wystartowała aplikację pozwalającą każdemu pracownikowi rejestrację obserwacji oraz
zdarzeń potencjalnie wypadkowych. Przez cały rok na kontraktach pracownicy zgłaszali wszystkie zauważone
zdarzenia, nieprawidłowości oraz dobre praktyki, które podlegały analizie i pozwolą na wypracowanie działań
profilaktycznych.
W ramach działań prewencyjnych w Jednostce dominującej, w 2016 roku, opracowany został „Dekalog zasad”,
który w prosty i czytelny sposób przypomina pracownikom zasady, o których należy pamiętać przed
przystąpieniem do prac. W 2017 roku zasady Dekalogu zostały przeniesione na banery, które stały się elementem
oznakowania placu budowy. Dla osób wizytujących budowy została opracowana „Broszura informacyjna”,
w której zawarto między innymi zasady poruszania się po terenie budowy, określono czynności zabronione oraz
obowiązkowe środki ochrony. Każda nowa osoba lub firma wchodząca na teren inwestycji musi być zgłoszona
kierownikowi budowy oraz koordynatorowi ds. BHP i zostać zapoznana z zagrożeniami.
Dla usystematyzowania działań w całej Grupie Trakcja, Trakcja S.A. opracowała „Zasady działania służby BHP
w Grupie Trakcja”, w których zapisano cele, wizję oraz misję BHP, a także określono sposoby ich realizacji.
Wizją Spółki jest poszukiwanie możliwości rozwoju prowadzących do osiągnięcia wysokiego poziomu kultury bhp
oraz zaangażowania kadry menadżerskiej w sprawy bezpieczeństwa.
Od 2020 roku na platformie WEBCON w spółce Trakcja S.A. została uruchomiona aplikacja BHP, służąca do
monitorowania zagrożeń na placu budowy i szybkiego reagowania na nieprawidłowości. Aplikacja, zainstalowana
na telefonach komórkowych, umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości przez służbę BHP lub wydawanie zaleceń
usunięcia zagrożeń, będąc bezpośrednio na terenie budowy, czyli w miejscach, gdzie wysłanie wiadomości e-mail
jest często niemożliwe lub utrudnione. Dzięki mobilnemu zgłoszeniu, nadzór bez zbędnej zwłoki otrzymuje
powiadomienie o naruszeniu przepisów BHP na kontrakcie i jest w stanie szybko zareagować. Ponadto aplikacja
pozwala na przejrzystą komunikację. Od momentu zgłoszenia wiadomo co dzieje się z nieprawidłowością i ile
potrzeba czasu na jej usunięcie. Informacja ta jest niezwykle ważna, w przypadku wystąpienia zagrożeń
związanych z utratą zdrowia lub życia pracowników. W 2021 służba BHP w Trakcja S.A. przeprowadziła ponad
800 kontroli i wydała ponad 900 zaleceń usunięcia nieprawidłowości, które na bieżąco były realizowane. System,
w którym rejestrowane są zalecenia pozwala kategoryzowanie ich i zwrócenie uwagi, na których obszarach spółka
musi zwiększyć swoją uwagę.
W 2021 roku Trakcja S.A. wprowadziła obowiązek cyklicznego przeglądu BHP jednostek produkcyjnych przez
menadżerów zarządzających. Wszystkie wizyty (Safety Walk’i) zostały wprowadzone poprzez platformę
procesową, by móc nadzorować stan bezpieczeństwa na realizowanych kontraktach.
W Spółce zostały wdrożone dwa systemy zarządzania bardzo istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa
kolejowego:
1) System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System)
Ze względu na to, że Jednostka dominująca posiada status przewoźnika kolejowego, zostały przyjęte i wdrożone
odpowiednie procedury i środki w celu bezpiecznego przewozu różnych towarów koleją. Wszystkie przyjęte
w SMS rozwiązania mają zapewnić zdolność do stałej identyfikacji zagrożeń we wszystkich obszarach związanych
z transportem kolejowym, także tych wynikających ze współpracy z innymi podmiotami rynku kolejowego
i dostawcami usług. Procedury SMS zapewniają z jednej strony wdrażanie środków kontroli ryzyka, z drugiej zaś
umożliwiają monitorowanie efektywności stosowanych rozwiązań (m.in. poprzez system audytów i kontroli
wewnętrznych w zakresie SMS). Procedury SMS budowane są zgodnie z kryteriami zawartymi w rozporządzeniu
Komisji Europejskiej nr 1158/2010. Właściwie opracowane i skuteczne procedury SMS powinny zapewniać