Szanowni Państwo,
Za nami kolejny, pełen zmiennych i nieoczekiwanych zwrotów akcji rok, który
nauczył nas wielu nowych procesów, a także tego, jak dynamicznie reagować na
rynkowe zmiany. Po raz kolejny, jako organizacja, zdaliśmy ten egzamin, nie tylko
utrzymując pozycję lidera w Polsce, ale też konsekwentnie poszerzając zakres
działania na innych rynkach, na których prowadzimy działalność na arenie
europejskiej Inter Cars awansował na drugą pozycję pod względem obrotu na rynku
aftermarket. Zwiększyliśmy zatrudnienie, położyliśmy większy nacisk na obszary
związane z zarządzaniem czynnikami środowiskowymi i społecznymi, pogłębiamy
specjalizacje w segmentach, inwestujemy mocno w digitalizację procesów i
optymalizacje.
Z roku na rok stajemy się fir o coraz bardziej międzynarodowym
charakterze. Nie zapominamy jednak o swoich korzeniach, ani o pracownikach, bo to
Oni zawsze byli i są dla nas największą wartością.
W 2021 roku z powodzeniem komunikowaliśmy nową misję Grupy
Kapitałowej, akcję Razem tworzymy, wspieramy, dostarczamy”. To trwająca przez
cały rok inicjatywa, której nadrzędnym celem było zaprezentowanie klientom
spektrum możliwości, płynących ze współpracy z Inter Cars. To akcja
przypominająca, bo wielu klientów doskonale wie, że dysponujemy najpełniejszą
ofertą na rynku i dostarczamy towar w tym samym dniu, w którym został zamówiony.
Poprzez tę kampanię wzmacniamy naszą markę, pokazując Klientom konkretne
korzyści wynikające z pomocnych rozwiązań w codziennym prowadzeniu serwisu
samochodowego, a nasze działania opieramy o strategię zrównoważonego rozwoju.
Komunikację nowego hasła rozpoczęliśmy od części poświęconej partnerskim
relacjom, bo to one rdzeniem naszej biznesowej strategii. Dbamy o nie i
pielęgnujemy w odniesieniu do naszych klientów, dostawców, pracowników, ale i
społeczności lokalnych, które również zajmują ważne miejsce w naszej percepcji
rozumienia biznesu.
12 miesięcy 2021 roku było dla rynku części zamiennych okresem poważnych
zmian, na które znaczący wpływ miały perturbacje wywołane pandemią COVID-19.
Trudności ze zdobyciem komponentów, przerywane łańcuchy dostaw, a w
konsekwencji problemy z dostępnością nowych samochodów odbiły się na całym
rynku. Te problemy przełożyły się głównie na producentów, niekoniecznie na
podstawową działalność dystrybutorów, ponieważ części do aut, to dobro
podstawowe, dla których elastyczność cenowa nie jest wysoka. Dzięki tak szerokiej
ofercie, jaką dysponuje Inter Cars, jesteśmy w stanie zapewniać mobilność zarówno
konsumentom, jak i przedsiębiorstwom.
Dla Inter Cars również był to czas wyzwań dzięki rozsądnej optymalizacji i
szybkim oraz trafnym decyzjom, wyszliśmy jednak z tej próby obronną ręką. Można
nawet powiedzieć, że w pewnym sensie przyzwyczailiśmy się już do życia w nowej
rzeczywistości. Nauczyliśmy się pracować w trybie hybrydowym, znaczną część
spotkań przenieśliśmy do świata online, rozwijaliśmy e-narzędzia i programy służące
do zamawiania części, inwestujemy w digitalizację oraz zwiększyliśmy swój udział w
rynku e-commerce w Polsce i na zagranicznych rynkach. To ostatnie nie zawsze było
proste, wielu procesów musieliśmy uczyć się od nowa, czas pokazał jednak, że
poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem. Zainwestowaliśmy w te obszary dużo czasu i
pracy, już teraz możemy zbierać owoce.
Na koniec 2021 roku byliśmy obecni w 18 krajach w całej Europie, w których
prowadziliśmy sprzedaż naziemną z wykorzystaniem filii, czyli modelu
franczyzowego. W skali globalnej nasze towary eksportujemy jednak do ponad 30
krajów. W ostatnich miesiącach ponieśliśmy znaczne nakłady, aby rozwinąć
nowoczesne narzędzia elektroniczne niezbędne do efektywnego prowadzenia
biznesu związanego ze świadczeniem sprzedaży i montażu części zamiennych. Na
polskim rynku coraz intensywniej wdrażamy Inter Cars e-catalog, kompleksowe
narzędzie, bez którego trudno wyobrazić sobie dziś pracę nowoczesnego warsztatu.
Aplikacja z miesiąca na miesiąc zyskuje nowe funkcjonalności, dzięki czemu korzysta
z niej coraz większa liczba naszych klientów. To program przyjazny użytkownikowi,
bardzo intuicyjny i przede wszystkim dostępny w wersji mobilnej, co gwarantuje
większą elastyczność w wyszukiwaniu i zamawianiu części. Jesteśmy również w
trakcie wprowadzania znaczących usprawnień w obsłudze telefonicznej klienta, jak
również tworzymy dodatkowe kanały kontaktu chat, voice bot czy video.
Od lat budujemy firmę opartą na wartościach w sferze społecznej i
ekonomicznej, w oparciu o partnerstwo z pracownikami, klientami, dostawcami i
wszystkim pozostałymi interesariuszami. Mocno akcentowane w naszej kulturze
organizacyjnej partnerstwo najpełniej objawia się w systemie franczyzowym, który z
powodzeniem realizujemy od początku działalności firmy i który pozwolił nam na
zbudowanie tak silnej pozycji rynkowej.
W najbliższym czasie ekspansja geograficzna nie będzie naszym priorytetem.
Koncentrujemy się na rynkach, na których jesteśmy już obecni i na nich będziemy
chcieli umacniać pozycję lidera w każdym z segmentów. Nasza strategia zarządzania
firmą, poprzez specjalizacje w ramach wybranych obszarów, poprawia szybkość
działania i przekłada się na większą elastyczność. Jednocześnie pozwala nam to
uzyskać synergię nie tylko kosztową, ale także przychodową dzięki sprzedaży
krzyżowej naszych produktów. W 2022 roku planujemy otwarcie kilkunastu nowych
filii w krajach, w których prowadzimy działalność. W Polsce skupimy się na dalszym
podnoszeniu i ujednoliceniu standardów już istniejących placówek.
Rok 2022 z perspektywy rynku automotive aftermarket zapowiada się
optymistycznie, zaadamy dalszy trend wzrostowy. Oczywiście, rozpoczęta przez
Rosję wojna w Ukrainie pozostaje znaczącym czynnikiem ryzyka. Problemy z
dostępnością nowych samochodów, wysoki popyt na części w warsztatach,
wynikający z akumulacji oszczędności przez gospodarstwa w czasie pandemii,
realizacja odkładanych podczas pandemii wydatków wszystko to działa na naszą
korzyść. W większości krajów rośniemy szybciej niż konkurencja, co jest możliwe
dzięki przewagom wynikającym z szerokości oferty i dostępności części. Od zawsze
naszą strategią było posiadanie w ofercie wielu alternatywnych produktów od
rozmaitych dostawców, w różnych wariantach cenowych. Dzięki temu dzisiaj mamy
pewność, że gwarantujemy najlepszą możliwą dostępność.
Elementem niepewności pozostaje wysoka inflacja w regionie i zwiększanie
się kosztów powadzenia biznesu, co wymusza na właścicielach przedsiębiorstw
poszukiwania oszczędności i zmniejszenia inwestycji. Uważamy, że wysoka inflacja,
to jednak większe wyzwanie dla producentów samochodów niż dystrybutorów części.
Zakup nowego samochodu to nadal spory wydatek dla każdego gospodarstwa
domowego czy biznesu. Obserwujemy, że w wyniku przerywanych łańcuchów
dostaw oraz braku półprzewodników stale zmniejsza się dostępność nowych aut, co
widać po danych dotyczących rejestracji nowych samochodów. Cały czas mamy
tendencję do wydłużania czasu eksploatacji pojazdów posiadanych przez aktualnych
właścicieli. Zauważamy więc rosnący popyt na sprzedaż części, a co za tym idzie
poprawę dynamiki naszej sprzedaży.
Realizując naszą strategię zrównoważonego rozwoju 2020+ pod hasłem:
Zrównoważona motoryzacja dla ludzi i klimatu, konsekwentnie dokładamy starań,
aby należeć do grupy firm nowoczesnych, innowacyjnych i dbających o środowisko
naturalne. Razem tworzymy, wspieramy, dostarczamy to nie tylko hasło, ale
wachlarz możliwości, które przekuwają się także na ochronę środowiska. Wewnątrz
grupy prowadzimy analizy pokazujące, które procesy i w jakim stopniu wpływają na
otoczenie, jak możemy je optymalizować. Wprowadziliśmy do użytku opakowania
wielorazowe, unowocześniamy naszą logistykę, aby w jak najmniejszym stopniu
odciskała piętno na środowisku naturalnym. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy
testy małych elektrycznych pojazdów dostawczych. Jeśli zdecydujemy się na użycie
ich w procesie logistycznym, zadbamy o to, aby prąd niezbędny do ich ładowania
pochodził z odnawialnych źródeł energii. Naszych klientów również zachęcamy do
działań prośrodowiskowych, choćby poprzez udział w projekcie Bio Service, w którym
dbamy o właściwy odbiór z warsztatów zużytych części, m.in. olejów, akumulatorów
czy opon i przekazanie ich do profesjonalnej utylizacji. Rok 2021 przyniósł znaczące
przyspieszenie unijnej polityki dekarbonizacji, czego wyrazem jest m.in. Zielony Ład i
pakiet Gotowi na 55. To szereg ważnych zmian dla biznesu, który na całym świecie
odpowiada za znaczączęść globalnej emisji gazów cieplarnianych, ma zatem do
odegrania decydującą rolę w ich ograniczaniu. Wysiłkiem całej Grupy Kapitałowej
podjęliśmy proces liczenia śladu węglowego w łańcuchu wartości. W 2022 roku
planujemy wyznaczyć ambitne cele i szczegółowy wieloletni plan dekarbonizacji.