Rok 2022 z perspektywy rynku automotive aftermarket zapowiada się
optymistycznie, zakładamy dalszy trend wzrostowy. Oczywiście, rozpoczęta przez
Rosję wojna w Ukrainie pozostaje znaczącym czynnikiem ryzyka. Problemy z
dostępnością nowych samochodów, wysoki popyt na części w warsztatach,
wynikający z akumulacji oszczędności przez gospodarstwa w czasie pandemii,
realizacja odkładanych podczas pandemii wydatków – wszystko to działa na naszą
korzyść. W większości krajów rośniemy szybciej niż konkurencja, co jest możliwe
dzięki przewagom wynikającym z szerokości oferty i dostępności części. Od zawsze
naszą strategią było posiadanie w ofercie wielu alternatywnych produktów od
rozmaitych dostawców, w różnych wariantach cenowych. Dzięki temu dzisiaj mamy
pewność, że gwarantujemy najlepszą możliwą dostępność.
Elementem niepewności pozostaje wysoka inflacja w regionie i zwiększanie
się kosztów powadzenia biznesu, co wymusza na właścicielach przedsiębiorstw
poszukiwania oszczędności i zmniejszenia inwestycji. Uważamy, że wysoka inflacja,
to jednak większe wyzwanie dla producentów samochodów niż dystrybutorów części.
Zakup nowego samochodu to nadal spory wydatek dla każdego gospodarstwa
domowego czy biznesu. Obserwujemy, że w wyniku przerywanych łańcuchów
dostaw oraz braku półprzewodników stale zmniejsza się dostępność nowych aut, co
widać po danych dotyczących rejestracji nowych samochodów. Cały czas mamy
tendencję do wydłużania czasu eksploatacji pojazdów posiadanych przez aktualnych
właścicieli. Zauważamy więc rosnący popyt na sprzedaż części, a co za tym idzie
poprawę dynamiki naszej sprzedaży.
Realizując naszą strategię zrównoważonego rozwoju 2020+ pod hasłem:
Zrównoważona motoryzacja dla ludzi i klimatu, konsekwentnie dokładamy starań,
aby należeć do grupy firm nowoczesnych, innowacyjnych i dbających o środowisko
naturalne. Razem tworzymy, wspieramy, dostarczamy – to nie tylko hasło, ale
wachlarz możliwości, które przekuwają się także na ochronę środowiska. Wewnątrz
grupy prowadzimy analizy pokazujące, które procesy i w jakim stopniu wpływają na
otoczenie, jak możemy je optymalizować. Wprowadziliśmy do użytku opakowania
wielorazowe, unowocześniamy naszą logistykę, aby w jak najmniejszym stopniu
odciskała piętno na środowisku naturalnym. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy
testy małych elektrycznych pojazdów dostawczych. Jeśli zdecydujemy się na użycie
ich w procesie logistycznym, zadbamy o to, aby prąd niezbędny do ich ładowania
pochodził z odnawialnych źródeł energii. Naszych klientów również zachęcamy do
działań prośrodowiskowych, choćby poprzez udział w projekcie Bio Service, w którym
dbamy o właściwy odbiór z warsztatów zużytych części, m.in. olejów, akumulatorów
czy opon i przekazanie ich do profesjonalnej utylizacji. Rok 2021 przyniósł znaczące
przyspieszenie unijnej polityki dekarbonizacji, czego wyrazem jest m.in. Zielony Ład i
pakiet Gotowi na 55. To szereg ważnych zmian dla biznesu, który na całym świecie
odpowiada za znaczącą część globalnej emisji gazów cieplarnianych, ma zatem do
odegrania decydującą rolę w ich ograniczaniu. Wysiłkiem całej Grupy Kapitałowej
podjęliśmy proces liczenia śladu węglowego w łańcuchu wartości. W 2022 roku
planujemy wyznaczyć ambitne cele i szczegółowy wieloletni plan dekarbonizacji.