1
Raport
dotyczący stosowania zasad ładu korporacyjnego w Spółce Lena Lighting S.A. w 2021 r.
W roku 2021 Emitent dokładał wszelkich starań by stosować zasady ładu korporacyjnego określone w
dokumencie „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW”. Treść tego dokumentu jest dostępna na
oficjalnej stronie internetowej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie poświęconej tej tematyce
(www.corp-gov.gpw.pl).
Natomiast informacja na temat zbioru zasad ładu korporacyjnego przestrzeganych przez Emitenta w 2008,
2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 i 2020 roku znajdują się na stronie
www.lenalighting.pl w zakładce „Relacje inwestorskie”. Zbiór zasad ładu korporacyjnego stosowanych
przez Spółkę od 2017r. znajduje się również na stronie: http://www.lenalighting.pl/relacje-
inwestorskie/lad-korporacyjny.
W dniu 29.07.2021 roku Spółka zaktualizowała zbiór zasad ładu korporacyjnego stosowanych przez Spółkę
(znajduje się on również na stronie internetowej pod wskazanym powyżej adresem).
Spółka uwzględnia w swojej działalności problematykę ESG jednakże nie stosowała zasady 1.4, gdyż nie
mierzy swoich działań w taki sposób, aby możliwe było komunikowanie stopnia przestrzegania tych zasad,
tj.:
- nie zbiera danych pozwalających wyjaśnić, w jaki sposób w procesach decyzyjnych w Spółce i podmiotach
z jej grupy uwzględniane kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na wynikające z tego ryzyka
(zasada 1.4.1),
- nie mierzy swoich działań w zakresie inwestycji w rozwiązania energooszczędne i ekologiczne, w sposób
umożliwiający ich komunikowanie (zasada 1.4.2),
- nie mierzy swoich działań w zakresie równouprawnienia w zakresie wynagrodzeń i premii pracowników
(zasada 1.4.2),
Spółka nie stosowała zasady 1.5, albowiem wspierając kulturę, sport, organizacje społeczne i charytatywne
nie mierzy swoich działań w taki sposób, aby możliwe było ich komunikowanie, a także nie posiada polityki
w tym zakresie.
Spółka nie stosowała zasady 1.6 - nie organizuje spotkań dla inwestorów, gdyż nie manifestowali oni chęci
uczestnictwa w tego rodzaju wydarzeniach.
Spółka nie stosowała zasady 2.1 - nie posiada polityki różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej,
tj. nie wybiera członków tych organów kierując się płcią, wiekiem, kierunkiem wykształcenia, ponieważ
dotychczasowe doświadczenia powodują, że mimo braku polityki, w jej organach zasiadają osoby o
różnorodnych kompetencjach.
    
2
Spółka nie stosowała zasady 2.2, gdyż nie wybiera członków zarządu oraz rady nadzorczej kierując się
przynależnością do mniejszości.
Spółka nie stosowała zasady 2.11.1 - raporty na temat składu rady nadzorczej i jej komitetów nie zawierały
informacji w kontekście różnorodności oraz powiązaniach z akcjonariuszem posiadającym co najmniej 5%,
ponieważ dotychczasowe przepisy i zasady dobrych praktyk nie przewidywały tak szczegółowego
raportowania Walnemu Zgromadzeniu wszystkich powyższych okoliczności.
Spółka nie stosowała zasady 2.11.5, ponieważ nie posiada zdefiniowanej polityki w zakresie działalności
charytatywnej, sponsoringowej itp. a Rada Nadzorcza nie dokonuje oceny zasadności wydatków w tym
zakresie.
Spółka nie stosowała zasady 2.11.6, ponieważ dotychczasowe przepisy i zasady dobrych praktyk nie
przewidywały szczegółowego raportowania Walnemu Zgromadzeniu okoliczności dotyczących realizacji
polityki różnorodności w odniesieniu do zarządu i rady nadzorczej.
Spółka nie stosowała zasady 3.6, ponieważ nie ma wydzielonej komórki audytu wewnętrznego, w tym jej
kierownika. Funkcje te są wykonywane przez pracowników działu finansowego.
Spółka nie stosowała zasady 3.7, co jest konsekwencją niestosowania zasady 3.6.
Spółka nie stosowała zasady 3.8, ponieważ dotychczasowe regulacje nie przewidywały obowiązku
przedstawiania radzie nadzorczej oceny skuteczności funkcjonowania systemów i funkcji, o których mowa
w zasadzie 3.1, wraz z odpowiednim sprawozdaniem. Pomimo to, podczas spotkań Rady Nadzorczej z
Zarządem (z udziałem osoby z działu finansowego) omawiane kwestie systemów funkcjonujących w
Spółce dotyczących kontroli wewnętrznej i ryzyk funkcjonujący zarówno w spółce jak i w jej otoczeniu.
Dodatkowo na takich spotkaniach wskazywane są podjęte działania mające na celu ograniczenie ryzyka i
zwiększenia kontroli w poszczególnych działach spółki oraz wskazywane są obszary do pogłębienia analizy
i kontroli wewnętrznej. Natomiast nie zostaje sporządzone sprawozdanie w tym zakresie.
Spółka nie stosowała zasady 4.3, ponieważ rozmiar spółki, charakter oraz liczba jej akcjonariuszy powoduje,
że transmisja obrad Walnego Zgromadzenia nie jest przedmiotem zainteresowania ogółu uczestników
rynku.
Spółka nie stosowała zasady 4.8, ponieważ dąży do zapewnienia każdemu akcjonariuszowi maksymalnie
szerokich praw w zakresie zgłaszania spraw do porządku obrad zgromadzenia.
3
Opis głównych cech stosowanych w przedsiębiorstwie emitenta systemów kontroli wewnętrznej i
zarządzania ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych i
skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
Sprawozdania finansowe przygotowywane przez Głównego Księgowego oraz Dyrektora Finansowego
zgodnie z przepisami prawa oraz obowiązującą w Spółce polityką rachunkowości oraz weryfikowane na
bieżąco przez Zarząd, który jest odpowiedzialny za rzetelność i zgodność sporządzanych raportów. Dane
finansowe będące podstawą sprawozdań finansowych pochodzą z systemu księgowo finansowego, w
którym rejestrowane zdarzenia księgowe zgodnie z polityką rachunkową Spółki opartą na
Międzynarodowych Standardach Rachunkowości i Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości
Finansowej. Spółka na bieżąco śledzi zmiany wymagane przez przepisy i regulacje zewnętrzne odnoszące
się do wymogów sprawozdawczości giełdowej i przygotowuje się do ich wprowadzenia z odpowiednim
wyprzedzeniem czasowym. Sprawozdania finansowe zatwierdzone przez Zarząd weryfikowane są przez
niezależnego audytora biegłego rewidenta, wybieranego przez Radę Nadzorczą Spółki spośród
renomowanych firm audytorskich po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji funkcjonującego w Spółce
Komitetu Audytu.. Pion Finansowy oraz Dyrektorzy Działów przygotowują na potrzeby Zarządu okresowe
raporty dotyczące kluczowych danych finansowych i wskaźników operacyjnych segmentów biznesowych.
Wskazanie akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji wraz ze
wskazaniem liczby posiadanych przez te podmioty akcji, ich procentowego udziału w kapitale
zakładowym, liczby głosów z nich wynikających i ich procentowego udziału w ogólnej liczbie
głosów na walnym zgromadzeniu.
- stan na 27.04.2022 r.
Akcjonariusz
Liczba
akcji
Wartość
nominalna
akcji
Udział w
kapitale
zakładowym
(%)
Liczba
głosów
Włodzimierz
Lesiński
14 855 339
742 766,95
59,72%
14 855 339
Robert Gubała
1 242 750
62 137,50
5,00%
1 242 750
Nationale
Nederlanden OFE
2 962 182
148 109,10
11,91%
2 962 182
PKO BP Bankowy
Otwarty Fundusz
Emerytalny
1 323 945
66 197,25
5,32%
1 323 945
Pozostali
Akcjonariusze
4 490 834
224 541,70
18,05%
4 490 834
Wartość nominalna 1 akcji wynosi 0,05 złotych.
4
Wskazanie posiadaczy wszelkich papierów wartościowych, które dają specjalne uprawnienia
kontrolne, wraz z opisem tych uprawnień.
Żaden papier wartościowy wyemitowany przez Lena Lighting S.A. nie daje specjalnych uprawnień
kontrolnych.
Wskazanie wszelkich ograniczeń odnośnie do wykonywania prawa głosu, takich jak ograniczenie
wykonywania prawa głosu przez posiadaczy określonej części lub liczby głosów, ograniczenia
czasowe dotyczące wykonywania prawa głosu lub zapisy, zgodnie z którymi, przy współpracy
spółki, prawa kapitałowe związane z papierami wartościowymi są oddzielone od posiadania
papierów wartościowych.
Nie ma żadnych ograniczeń co do wykonywania prawa głosu.
Wskazanie wszelkich ograniczeń dotyczących przenoszenia prawa własności papierów
wartościowych emitenta.
Nie ma żadnych ograniczeń dotyczących przenoszenia prawa własności papierów wartościowych emitenta.
Opis zasad dotyczących powoływania i odwoływania osób zarządzających oraz ich uprawnień, w
szczególności prawo do podjęcia decyzji o emisji lub wykupie akcji.
Zgodnie ze Statutem Spółki, Zarząd Spółki składa s z 1 (jednego) do 3 członków.
Zarówno w przypadku Zarządu wieloosobowego, jak i jednoosobowego, spółkę reprezentuje każdy członek
zarządu samodzielnie. Zakres działania Zarządu określają przepisy kodeksu spółek handlowych oraz
regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą. Członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu, powołuje Rada
Nadzorcza. Kadencja Członków Zarządu jest wspólna i trwa 3 (trzy) lata. Mandat Członków Zarządu może
ulec odnowieniu. Rada Nadzorcza może w każdym czasie odwołać członków Zarządu. Wszelkie sprawy
niezastrzeżone do właściwości Walnego Zgromadzenia lub Rady Nadzorczej należą do kompetencji
Zarządu. Wykonywanie funkcji członka Zarządu jest odpłatne. Wysokość wynagrodzenia dla członków
Zarządu ustala Rada Nadzorcza. Członkowie Zarządu, bez zgody Rady Nadzorczej, nie mogą prowadzić
działalności konkurencyjnej wobec Spółki. W szczególności nie mogą oni zajmować się interesami w
podmiocie konkurencyjnym oraz uczestniczyć w takim podmiocie jako jego wspólnik, akcjonariusz lub
członek organów. Powyższy zakaz nie obejmuje uczestnictwa członków Zarządu w organach nadzorczych
i zarządzających podmiotów konkurencyjnych, z którymi Spółka bezpośrednio lub pośrednio powiązana
jest kapitałowo oraz nabywania przez nich nie więcej niż 5 % papierów wartościowych spółek publicznych
prowadzących działalność konkurencyjna. Przez działalność konkurencyjną rozumie się działalność
konkurencyjna do zakresu działalności faktycznie prowadzonej przez Spółkę lub działalności, która Spółka
zamierza podjąć, a ten zamiar został określony w rocznym planie finansowym lub rocznym planie
5
działalności Spółki. Organizację i sposób działania Zarządu określa szczegółowo Regulamin Zarządu
uchwalony przez Radę Nadzorczą, który znajduje się na stronie www.lenalighting.pl.
Osoby zarządzające nie posiadają uprawnień do podjęcia decyzji o emisji lub wykupie akcji.
Opis zasad zmiany statutu lub umowy spółki emitenta.
Zmiana statutu Lena Lighting S.A. wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia i rejestracji zmiany w rejestrze
przedsiębiorców. Uchwała w tym przedmiocie podejmowana jest większością głosów ustaloną w Kodeksie
spółek handlowych i według zasad tam opisanych.
Do zmian statutu Spółki stosuje się art. 430 Kodeksu spółek handlowych.
Sposób działania walnego zgromadzenia i jego zasadnicze uprawnienia oraz opis praw
akcjonariuszy i sposobu ich wykonywania, w szczególności zasady wynikające z regulaminu
walnego zgromadzenia, jeżeli taki regulamin został uchwalony, o ile informacje w tym zakresie nie
wynikają wprost z przepisów prawa
Walne Zgromadzenie działa na posiedzeniach, zwoływanych i odbywanych zgodnie z zasadami Kodeksu
spółek handlowych, Statutem spółki oraz zgodnie z uchwalonym w dniu 21 maja 2021 r. Regulaminem
Walnego Zgromadzenia.
Zasadnicze uprawnienia Walnego Zgromadzenia obejmują:
a) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania
finansowego za ubiegły rok obrotowy oraz udzielenie absolutorium członkom organów Spółki
z wykonywania przez nich obowiązków,
b) postanowienia dotyczące roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przy zawiązaniu Spółki lub
sprawowaniu zarządu albo nadzoru,
c) zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienie na nich
ograniczonego prawa rzeczowego,
d) emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa i emisja warrantów subskrypcyjnych, o
których mowa w art. 435 §2 Kodeksu spółek handlowych,
e) nabycie własnych akcji w przypadkach, o których mowa w art. 362 §1 pkt. 2 Kodeksu spółek
handlowych,
f) zawarcie umowy, o której mowa w art. 7 Kodeksu spółek handlowych,
g) powzięcie uchwały o podziale zysku albo o pokryciu straty.
Postanowienia Statutu oraz Regulaminu Walnego Zgromadzenia nie odbiegają zasadniczo od reguł
ustanowionych Kodeksem Spółek Handlowych, a jedynie uszczegóławiają jego postanowienia m.in. w
zakresie technicznego przebiegu obrad. Akty te nie przewidują możliwości uczestniczenia w walnym
zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, wypowiadania się w trakcie walnego
 
6
zgromadzenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej ani wykonywania prawa głosu drogą
korespondencyjną, czy też przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
Akcjonariusze posiadają prawa uregulowane w Kodeksie spółek handlowych, z tym uzupełnieniem, że
akcjonariusz posiadający pakiet akcji spółki stanowiący co najmniej iloraz ogólnej liczby akcji oraz
każdorazowo ustalonej przez Walne zgromadzenie liczby członków Rady Nadzorczej może wskaz
(mianować) członka Rady Nadzorczej (bądź proporcjonalną ich wielokrotność). Postanowienie to nie
wyłącza prawa akcjonariuszy mniejszościowych do żądania przeprowadzenia wyboru członków Rady
Nadzorczej grupami na podstawie art. 385 § 3 do 9 Kodeksu spółek handlowych. Członek Rady Nadzorczej
wskazany w tym trybie może zostać odwołany przez Walne Zgromadzenie.
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy działa w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Statutu
Lena Lighting S.A. Regulamin Walnego Zgromadzenie został uchwalony i znajduje się pod adresem:
http://www.lenalighting.pl/relacje-inwestorskie/walne-zgromadzenie/
Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd z inicjatywy asnej lub na wniosek Rady Nadzorczej, bądź na
wniosek akcjonariuszy lub akcjonariusza reprezentującego co najmniej 1/20 kapitału zakładowego.
Rada nadzorcza może zwołać zwyczajne walne zgromadzenie, jeżeli zarząd nie zwoła go w terminie
określonym w kodeksie spółek handlowych lub w statucie, oraz nadzwyczajne walne zgromadzenie, jeżeli
zwołanie go uzna za wskazane.
Akcjonariusze reprezentujący co najmniej połowę kapitału zakładowego lub co najmniej połowę ogółu
głosów w spółce mogą zwołać nadzwyczajne walne zgromadzenie. Akcjonariusze wyznacza
przewodniczącego tego zgromadzenia.
Na zasadach określonych w kodeksie spółek handlowych, akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący co
najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego mogą:
a) żądać zwołania nadzwyczajnego walnego zgromadzenia i umieszczenia określonych spraw w
porządku obrad tego zgromadzenia;
b) żądać umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego walnego zgromadzenia.
c) przed terminem walnego zgromadzenia - zgłaszać spółce na piśmie lub przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej projekty uchwał dotyczące spraw wprowadzonych do porządku obrad
walnego zgromadzenia lub spraw, które mają zostać wprowadzone do porządku obrad.
Statut nie upoważnia innych osób do zwołania zwyczajnego walnego zgromadzenia, jednak nie wyklucza to
prawa do zwołania wynikającego bezpośrednio z postanowień kodeksu spółek handlowych.
7
Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje sraz w roku, tak aby odbyło się ono w terminie 6 (sześciu)
miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
Walne Zgromadzenia mogą odbywać się w siedzibie Spółki lub w Poznaniu albo w Warszawie. Walne
Zgromadzenie otwiera Przewodniczący Rady Nadzorczej albo wyznaczony przez niego członek Rady
Nadzorczej. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady Nadzorczej albo wyznaczonego przez
niego członka Rady Nadzorczej, Walne Zgromadzenie otwiera Prezes Zarządu, albo inna osoba wyznaczona
przez Zarząd, a wyboru przewodniczącego Walnego Zgromadzenia dokonuje Walne Zgromadzenie. Walne
Zgromadzenie jest zdolne do podejmowania uchwał bez względu na ilość reprezentowanych na nim akcji,
chyba że przepisy kodeksu spółek handlowych stanowią inaczej. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają
bezwzględną większością głosów oddanych, o ile przepisy prawa nie przewidują surowszych warunków.
Poza innymi sprawami wskazanymi w przepisach kodeksu spółek handlowych albo w innych
postanowieniach Statutu, do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
• rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego
za ubiegły rok obrotowy oraz udzielenie absolutorium członkom organów Spółki z wykonywania przez nich
obowiązków,
postanowienia dotyczące roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przy zawiązaniu Spółki lub
sprawowaniu zarządu albo nadzoru,
zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienie na nich
ograniczonego prawa rzeczowego,
• emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa i emisja warrantów subskrypcyjnych, o których
mowa w art. 435 §2 Kodeksu spółek handlowych,
• nabycie własnych akcji w przypadkach, o których mowa w art. 362 §1 pkt. 2 Kodeksu spółek handlowych,
• zawarcie umowy, o której mowa w art. 7 Kodeksu spółek handlowych,
• powzięcie uchwały o podziale zysku albo o pokryciu straty.
Nabycie i zbycie przez Spółnieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, nie
wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia.
Skład osobowy i zmiany, które w nim zaszły w ciągu ostatniego roku obrotowego, oraz opis
działania organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących emitenta oraz ich
komitetów.
W 2021 roku w skład Zarządu wchodziły następujące osoby:
Włodzimierz Lesiński – Prezes Zarządu,
Tomasz Wencławek - Członek Zarządu.
W 2021 roku w skład Rady Nadzorczej wchodziły następujące osoby:
Andrzej Marian Tomaszewski Przewodniczący Rady Nadzorczej,
8
Jakub Byliński- Członek Rady Nadzorczej
Jacek Tomaszewski Członek Rady Nadzorczej
Michał Deiksler – Członek Rady Nadzorczej
Wiktor Andraszak - Członek Rady Nadzorczej
Opis działania organu zarządzającego został opisany powyżej.
Jeśli zaś chodzi o Radę Nadzorczą, to zgodnie ze Statutem Spółki liczy ona od 5 (pięciu) do 8 (ośmiu)
członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie na okres wspólnej kadencji. Kadencja Rady Nadzorczej
trwa 5 (pięć) lat. Liczebność Rady Nadzorczej ustala w drodze uchwały Walne Zgromadzenie; w toku
kadencji Walne Zgromadzenie może zwiększyć bądź zmniejszyć liczebność Rady Nadzorczej w granicach,
o których mowa w zdaniu pierwszym powyżej. Przewodniczącego Rady Nadzorczej i
Wiceprzewodniczącego wybierają członkowie Rady Nadzorczej na pierwszym posiedzeniu spośród swego
grona. Rada może zmienić ten wybór także w trakcie trwania kadencji w drodze uchwały. Przewodniczący
Rady Nadzorczej, której kadencja dobiegła końca zwołuje i otwiera pierwsze posiedzenie nowo wybranej
Rady Nadzorczej nie później niż w ciągu 7-miu dni od wybrania nowej Rady Nadzorczej i przewodniczy
posiedzeniu do wyboru Przewodniczącego nowej Rady Nadzorczej. W razie niezwołania pierwszego
posiedzenia nowo wybranej Rady Nadzorczej w powyższym terminie, pierwsze posiedzenie nowo wybranej
Rady Nadzorczej zwołać może każdy jej członek. W razie nieobecności na pierwszym posiedzeniu nowo
wybranej Rady Nadzorczej Przewodniczącego Rady Nadzorczej ubiegłej kadencji, posiedzeniu do chwili
wyboru Przewodniczącego Rady Nadzorczej przewodniczy najstarszy wiekiem członek Rady Nadzorczej.
Członkowie Rady Nadzorczej wykonują swe prawa i obowiązki osobiście. Członkowie Rady Nadzorczej
pełnią swe funkcje odpłatnie lub bezpłatnie. Wysokość wynagrodzenia za odpłatne pełnienie funkcji
członka Rady Nadzorczej określa Walne Zgromadzenie w formie uchwały. Akcjonariusz posiadający pakiet
akcji Spółki stanowiący co najmniej iloraz ogólnej liczby akcji oraz każdorazowo ustalonej zgodnie z ust. 1
liczby członków Rady Nadzorczej („Minimalna Liczba Akcji”) może wskazać (mianować) członka Rady
Nadzorczej. Akcjonariuszowi posiadającemu wielokrotność Minimalnej Liczby Akcji przysługuje prawo
wskazania członków Rady Nadzorczej w liczbie odpowiadającej posiadanej wielokrotności Minimalnej
Liczby Akcji. Wyłącza smożliwość tworzenia grup akcjonariuszy w celu uzyskania Minimalnej Liczby
Akcji, co nie narusza praw akcjonariuszy mniejszościowych do żądania przeprowadzenia wyboru członków
Rady Nadzorczej grupami na podstawie art. 385 § 3-9 k.s.h. Wskazanie członka Rady Nadzorczej w trybie
opisanym powyżej dokonywane jest poprzez złożenie Spółce oświadczenia w formie pisemnej z podpisem
notarialnie poświadczonym i jest skuteczne z dniem doręczenia takiego oświadczenia Spółce, chyba że z
samego oświadczenia wynika termin późniejszy. Oświadczenie powinno wskazywać ponadto co najmniej
osobę je składającą, dane osoby wskazanej wraz z zaświadczeniem podmiotu prowadzącego rachunek
papierów wartościowych o liczbie akcji oraz blokadzie ich sprzedaży na dzień wskazania. Członek Rady
Nadzorczej wskazany w trybie opisanym powyżej może zostać odwołany przez Walne Zgromadzenie.
Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się co najmniej 3 (trzy) razy w roku. Zwołanie posiedzenia Rady
Nadzorczej z inicjatywy Zarządu może nastąpić na wniosek zgłoszony Przewodniczącemu lub
Wiceprzewodniczącemu Rady Nadzorczej. W przypadku wyżej wskazanym, posiedzenie Rady powinno
9
odbyć się najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od daty zgłoszenia wniosku. W okresie pomiędzy posiedzeniami
Rady Nadzorczej jej Przewodniczący reprezentuje wobec Zarządu, a w razie dłuższej nieobecności, czyni
to Wiceprzewodniczący lub inny członek upoważniony przez Radę. Uchwały Rady Nadzorczej mogą być
powzięte, jeżeli wszyscy jej członkowie zostali zaproszeni na posiedzenie na piśmie, a na posiedzeniu obecna
jest co najmniej połowa członków Rady Nadzorczej. Warunek zaproszenia wszystkich członków uważa się
za spełniony, jeżeli data posiedzenia została ustalona na poprzednim posiedzeniu, na którym byli obecni
wszyscy członkowie Rady Nadzorczej. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa,
członkowie Rady Nadzorczej mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady Nadzorczej oddając swój
głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej.
Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa, Rada nadzorcza może podejmować
uchwały w trybie pisemnym. Za datę podjęcia uchwały uważa s wówczas datę otrzymania przez
Przewodniczącego Rady Nadzorczej uchwały podpisanej przez wszystkich członków Rady Nadzorczej
biorących udział w głosowaniu wraz z zaznaczeniem, czy dany członek Rady Nadzorczej głosuje za,
przeciw, czy też wstrzymuje się od głosu. Przewodniczący Rady Nadzorczej rozsyła wszystkim członkom
Rady Nadzorczej projekt uchwały przesył poleconą albo pocztą elektroniczną (jeżeli członek Rady
Nadzorczej wyraził na to uprzednio zgodę na piśmie) wraz z informacją, że będzie oczekiwał na odesłanie
podpisanej uchwały w ciągu 14-tu dni od daty rozesłania projektu uchwały, pod rygorem uznania, że członek
Rady Nadzorczej, który nie odesłał podpisanej uchwały w tym terminie, nie bierze udziału w głosowaniu.
Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa Rada Nadzorcza może także podejmować
uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała w
powyższym trybie jest podejmowana w ten sposób, że Przewodniczący Rady Nadzorczej komunikuje się po
kolei bądź jednocześnie (telekonferencja) z wszystkimi pozostałymi członkami Rady Nadzorczej i
przedstawia im projekt uchwały, a następnie oczekuje na oddanie przez poszczególnych członków Rady
Nadzorczej głosu w sprawie uchwały za pośrednictwem ustalonego środka telekomunikacyjnego przez
wskazany okres czasu, który nie może być krótszy niż 30 minut licząc od momentu przedstawienia danemu
członkowi Rady Nadzorczej treści projektu uchwały; nie oddanie głosu w wyznaczonym okresie czasu jest
jednoznaczne z brakiem udziału danego członka Rady Nadzorczej w podejmowaniu uchwały. Z przebiegu
głosowania w powyżej opisanym trybie Przewodniczący Rady Nadzorczej sporządza protokół, który
podpisują biorący udział w głosowaniu członkowie Rady Nadzorczej na najbliższym posiedzeniu.
Uchwała Rady Nadzorczej podjęta w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego
porozumiewania się na odległość jest ważna, gdy wszyscy członkowie rady zostali powiadomieni o treści
projektu uchwały oraz co najmniej połowa członków rady wzięła udział w podejmowaniu uchwały.
Za wyjątkiem głosowań w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego
porozumiewania się na odległość, Rada Nadzorcza podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów
oddanych na posiedzeniu. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady
Nadzorczej.
Rada Nadzorcza może delegować członków do indywidualnego wykonywania poszczególnych czynności
nadzorczych. Do zadań Rady Nadzorczej należy stały, ogólny nadzór nad działalnością Spółki we
10
wszystkich dziedzinach jej działalności w zakresie określonym przepisami kodeksu spółek handlowych i
regulaminem Rady, a także:
powoływanie, zawieszanie w czynnościach i odwoływanie członków Zarządu,
wybór i zmiana biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdań finansowych Spółki,
rozpatrywanie wniosków i wyrażanie zgody w sprawie tworzenia i likwidowania oddziałów
przedsiębiorstwa Spółki,
badanie sprawozdań Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdań finansowych, zarówno co do
zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz badanie sprawozdań
okresowych i rocznych Zarządu, wniosków co do podziału zysku i pokrycia straty oraz składanie
Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania z wyników badań,
opiniowanie wniosków przedkładanych przez Zarząd do rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie,
zawieranie i rozwiązywanie umów z członkami Zarządu Spółki, przy czym w imieniu Rady umowy
te podpisuje Przewodniczący Rady lub upoważniony przez Radę Wiceprzewodniczący,
wyrażanie zgody na rozporządzenie prawem lub zaciągnięcie zobowiązania, w tym nabycie, zbycie
i obciążenie należącej do Spółki nieruchomości lub udziału w nieruchomości albo użytkowania
wieczystego o wartości przekraczającej kwotę odpowiadającą 20% kapitałów własnych Spółki za
poprzedni rok obrotowy,
ustalanie jednolitego tekstu Statutu Spółki lub wprowadzenia innych zmian o charakterze
redakcyjnym określonych w uchwale Walnego Zgromadzenia,
ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu Spółki,
rozpatrywanie wniosków i wyrażanie zgody na przystępowanie Spółki do wspólnych przedsięwzięć,
a w szczególności na zawieranie umów spółki i zawiązywanie spółek handlowych oraz na
przystępowanie do osobowych spółek prawa handlowego i nabywanie udziałów w spółkach z
ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcji,
wyrażanie zgody na udzielenie przez Spółkę prokury,
rozpatrywanie wniosków i wyrażanie zgody na dokonywanie czynności obejmujących
rozporządzenie prawem lub zobowiązanie do świadczenia o wartości przekraczającej równowartość
10 % kapitałów własnych Spółki na koniec poprzedniego kwartału,
zatwierdzanie Regulaminu Zarządu Spółki.
W przypadku, gdy do dokonania czynności, o której mowa powyżej, wymagana jest zgoda Rady Nadzorczej,
Zarząd zwraca się do Rady Nadzorczej z wnioskiem o wyrażenie zgody w formie pisemnej wraz z
uzasadnieniem, co najmniej na 1 (jeden) miesiąc przed dokonaniem zamierzonej czynności. Rada Nadzorcza
może udzielić zgody, o której mowa powyżej, udzielić jej warunkowo, odmówić udzielenia zgody lub
wezwać Zarząd do przedstawienia dodatkowych informacji na piśmie. Rada Nadzorcza działa na podstawie
uchwalonego przez siebie regulaminu, dostępnego na stronie www.lenalighting.pl.
 
11
Informacje na temat osób wchodzących w skład Rady Nadzorczej i Komitetu audytu
W Spółce pod firmą: Lena Lighting S.A. w dniu 06.10.2017 r. został powołany Komitet Audytu Rady
Nadzorczej. W skład Komitetu Audytu Rady Nadzorczej w roku 2021 wchodzili następujący członkowie
Rady Nadzorczej: Jakub Byliński, Michał Deiksler, Wiktor Andraszak.
Osobami spełniającymi ustawowe kryteria niezależności byli:
- Jakub Byliński,
- Michał Deiksler,
- Wiktor Andraszak.
Osobą posiadającą wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych
był Pan Michał Deiksler, który nabył ww. wiedzę poprzez kierunkowe wykształcenie wyższe w zakresie
finansów i rachunkowości. W zakresie pracy zawodowej i doświadczenia pełnił funkcję głównego
księgowego spółki kapitałowej Decora S.A.
Wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa emitent, posiada:
- Pan Wiktor Andraszak, który nabył ww. wiedzę i doświadczenie podczas swojej pracy zawodowej, w której
to realizował i nadzorował wiele projektów budowlanych.
Firma audytorska, badająca sprawozdanie finansowe emitenta, nie świadczyła dozwolonych usług
niebędących badaniem w związku z tym nie dokonano oceny niezależności tej firmy audytorskiej ani nie
wyrażano zgody na świadczenie tych usług.
Polityka w zakresie wyboru firmy audytorskiej.
Główne założenia dotyczące wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania przeglądu i badania
ustawowego sprawozdania finansowego Spółki i ewentualnie skonsolidowanego sprawozdania finansowego
Grupy Kapitałowej za dany rok obrotowy są następujące:
1) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest przez Radę Nadzorczą Spółki w formie uchwały po
zapoznaniu się z rekomendacją Komitetu Audytu;
2) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z odpowiednim wyprzedzeniem, aby umowa o badanie
sprawozdania finansowego mogła zostać podpisana w terminie umożliwiającym firmie audytorskiej udział
w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych;
3) Przy wyborze firmy audytorskiej Komitet Audytu oraz Rada Nadzorcza Spółki zwracają szczególną
uwagę na konieczność zachowania bezstronności i niezależności firmy audytorskiej i biegłego rewidenta, w
szczególności Komitet Audytu, przedstawiając rekomendację Radzie Nadzorczej Spółki, uwzględnia zakres
12
usług wykonywanych przez firmę audytorską i biegłego rewidenta w okresie ostatnich pięciu lat
poprzedzających wybór firmy audytorskiej, podlega to kontroli i monitorowaniu na każdym etapie
procedury wyboru audytora;
4) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem doświadczenia firmy audytorskiej w
zakresie ustawowego badania sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego, w tym
spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.,
5) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem ceny zaproponowanej przez podmiot
uprawniony do badania oraz możliwości zapewnienia świadczenia wymaganego zakresu usług;
6) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem zasady rotacji firmy audytorskiej i
kluczowego biegłego rewidenta w taki sposób, aby maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń badań
ustawowych przeprowadzanych przez tę samą firmę audytorską lub firmę audytorską powiązaną z tą firmą
audytorską lub jakiegokolwiek członka sieci działającej w państwach Unii Europejskiej, do której należą te
firmy audytorskie, nie przekraczał pięciu lat, zaś kluczowy biegły rewident nie przeprowadz badania
ustawowego w Spółce przez okres dłuższy niż pięć lat (w takim przypadku kluczowy biegły rewident może
ponownie przeprowadzać badanie ustawowe w Spółce po upływie co najmniej trzech lat od zakończenia
ostatniego badania ustawowego);
7) Pierwsza umowa o badanie sprawozdania finansowego jest zawierana z firmą audytorską na okres
nie krótszy niż dwa lata z możliwością przedłużenia na kolejne, co najmniej dwuletnie okresy, z
uwzględnieniem wynikających z przepisów prawa zasad rotacji firmy audytorskiej i kluczowego biegłego
rewidenta.
Główne założenia polityki w zakresie świadczenia dodatkowych usług niebędących badaniem, przez firmę
audytorską, podmiot powiązany z firmą audytorską lub członka jego sieci są następujące:
1) Biegły rewident, firma audytorska, przeprowadzająca ustawowe badanie Spółki, podmiot powiązany z
firmą audytorska, ani żaden z członków sieci, do której należy biegły rewident lub firma audytorska, nie
mogą świadczyć bezpośrednio ani pośrednio na rzecz Spółki ani jednostek z nią powiązanych z Grupy
Kapitałowej Lena Lighting S.A. żadnych zabronionych usług niebędących badaniem sprawozdań
finansowych ani czynnościami rewizji finansowej.
2) Usługami zabronionym nie są usługi wskazane w art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych
rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym.
3) Świadczenie usług, o których mowa w pkt 2, możliwe jest jedynie w zakresie niezwiązanym z polityką
podatkową Spółki, po przeprowadzeniu przez Komitet Audytu oceny zagrożeń i zabezpieczeń
niezależności, Wymaga to zgody Komitetu Audytu i wytycznych w zakresie świadczonej usługi.
4) Zarząd informuje Komitet Audytu każdorazowo o wykonywaniu usług wymienionych w ust. 3 przez
firmę audytorską, podmiot z nią powiązany lub członka jego sieci.
13
Rekomendacja dotycząca wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania
finansowego emitenta spełniała obowiązujące warunki.
W przypadkach, w których wybór firmy audytorskiej nie dotyczył przedłużenia umowy o badanie
sprawozdania finansowego, rekomendacja ta została sporządzona w następstwie zorganizowanej przez
emitenta procedury wyboru spełniającej obowiązujące kryteria.
Liczba posiedzeń
W roku 2021 liczba odbytych posiedzeń komitetu audytu i rady nadzorczej wynosiła:
Komitet Audytu: 2 posiedzenia
Rada Nadzorcza: 5 posiedzenia
Rada Nadzorcza w 2021 roku podjęła 13 uchwał z czego 5 w trybie obiegowym.
Data: 27 kwiecień 2022 r. Podpisy:
Członek Zarządu Prezes Zarządu
Tomasz Wencławek Włodzimierz Lesiński