Szanowni Akcjonariusze,
Przekazuję w Państwa ręce jednostkowy i skonsolidowany raport finansowy Sfinks Polska za rok 2021.
Był to kolejny trudny okres dla Spółki i Grupy, naznaczony różnego rodzaju zmianami w otoczeniu, w tym
ograniczeniami związanymi z pandemią Covid-19. Na formalne bariery, wynikające z zakazów
administracyjnych, obejmujące także całkowity zakaz obsługi gości w lokalach gastronomicznych,
nakładały się obawy społeczne. Wszystkie te uwarunkowania szczególnie silnie dotknęły branżę
gastronomiczną, w tym także nas, o czym regularnie informowaliśmy.
Nigdy jednak nie opuściła mnie wiara, że przetrwamy, a naszym celem jako Spółki było uczynienie
wszystkiego, co możliwe, by tak się stało. Mieliśmy przy tym świadomość, że czekają nas zmiany,
przejściowe przetasowania w lokalizacjach czy markach, a także trudne rozmowy z właścicielami lokali
i dostawcami. Latem, kiedy wreszcie restauracje zostały na nowo otwarte, a przy stolikach znów siedzieli
goście, pojawiła sradość, że nam wszystkim - franczyzobiorcom, operatorom i Sfinks Polska udało się
pokonać trudności.
Nie było to oparte tylko na myśleniu życzeniowym, ale wiedzy, że największym naszym kapitałem jest to,
co w biznesie nazywane jest „goodwill”. To trudne do zmierzenia składniki, jak m.in. wiedza, kompetencje,
strategia, narzędzia, wytrwałość oraz wsparcie wielu naszych partnerów w biznesie, restauratorów
i pracowników. Bez tego wszystkiego w takich warunkach nie przetrwałoby żadne przedsiębiorstwo.
Mimo, samo przetrwanie było ogromnym wyzwaniem, czas ten staraliśmy się także dobrze wykorzystać,
budując podwaliny na przyszłość. Dzięki wdrożonym rozwiązaniom, nie tylko utrzymaliśmy się na rynku,
ale po odmrożeniu branży sprawnie przywracaliśmy sprzedaż i już w pierwszym okresie zanotowaliśmy
znaczące odbicie. Szybko powróciliśmy też na ścieżkę rozwoju sieci. W 2021 r. otworzyliśmy 9 nowych
restauracji. W rezultacie zmian w sieci na koniec roku 2021 liczba restauracji działających pod szyldami
naszych marek wynosiła 125.
W całym roku 2021 sprzedaż gastronomiczna w sieciach należących do Sfinks Polska wyniosła 103,4 mln
i była o 0,3% wyższa niż rok wcześniej mimo mniejszej liczby restauracji oraz pomimo tego, że okres
lockdown, tj. okres zakazu sprzedaży usług gastronomicznych w lokalach, w 2021 r. był dłuższy niż w 2020
r. (148 dni w roku 2021 w porównaniu do 135 dni w roku 2020). Długotrwały zakaz prowadzenia naszej
podstawowej działalności miał także wpływ na utworzenie zgodnie z przepisami odpisów na utratę wartości
aktywów oraz należności. W rezultacie wynik EBITDA po oczyszczeniu z wpływu MSSF16 w 2021 r.
osiągnął wartość na zbliżonym poziomie do roku 2020. Jednocześnie należy mina uwadze, że wynik
finansowy jest trudno porównywalny do analogicznego okresu roku poprzedniego z powodu zdarzeń
jednorazowych i wynikających z tego odpisów.
Ograniczenia oraz brak możliwości przyjmowania gości w restauracjach sprawiły, że wzmocniliśmy nasze
działania ukierunkowane na zwiększenie przychodów w modelu delivery, a także w segmencie dań
gotowych pod marką SPHINX. Działania w tych obszarach zamierzamy rozwijać także w przyszłości jako
istotne składowe biznesu naszej Grupy.
Kluczowe znaczenie dla możliwości utrzymania naszych sieci na rynku, mimo niesprzyjających
okoliczności, było przeprowadzenie Uproszczonego Postępowania Restrukturyzacyjnego, które
uprawomocniło się dopiero w kwietniu 2022 roku. Będzie ono miało wpływ na nasze wyniki finansowe
w drugim kwartale bieżącego roku z uwagi na umorzenie istotnej części zobowiązań, odsetek oraz kosztów
z tym związanych. W związku z powyższym oraz na skutek konwersji na akcje blisko 6 mln zobowiązań
nastąpi także znacząca poprawa kapitałów własnych.
W ramach działań ukierunkowanych na zapewnienie spółce stabilizacji finansowej w zakresie
proponowanych przez rząd rozwiązań w minionym roku otrzymaliśmy także pożyczkę z Agencji Rozwoju
Przemysłu, dzięki której pokryliśmy lukę przychodową powstałą w okresie zamrożenia działalności.
Pożyczka została udzielona na okres 5 m-cy, ale już w kwietniu 2022 roku otrzymaliśmy pozytywną
decyzję ARP w zakresie wniosku Spółki o wydłużeniu terminu jej spłaty do 2030 r.
W rezultacie wszystkich działań, choć po pandemii skala naszej działalności jest nieco mniejsza, nasze
fundamenty solidne i możemy patrzeć w przyszłość optymistycznie mimo kolejnych wyzwań, które
czekają nas w 2022 roku, głównie w związku z trwająca wojną w Ukrainie i wynikającym z tego wzrostem
kosztów działania. Starając się jak najlepiej wykorzystać nasze know-how i szanse, jakie stwarza rynek,
w Sfinks Polska S.A. szczególnie skoncentrujemy s na rozwoju sieci franczyzowej pod najsilniejszą
marką, jaką jest SPHINX oraz programu lojalnościowego Aperitif, w którym j uczestniczy ponad 400
tysięcy lojalnie wspierających nas gości restauracji.
Natomiast działania związane z rozwojem innych obszarów będą w większości wykonywane przez Spółki
zależne bądź powiązane, w oparciu o pozyskanie odrębnego finansowania dla tych spółek.
Podsumowując rok 2021, chciałabym podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do końcowego
sukcesu, jakim niewątpliwie było przetrwanie tak trudnego okresu z jednoczesnym wyjściem z niego
wzmocnionej Spółki. Dziękuję zwłaszcza naszym pracownikom, klientom oraz partnerom biznesowym,
na których mogliśmy liczyć w tych niełatwych czasach. Wszyscy mamy za sobą okres wytężonej pracy
w warunkach dużej niepewności. To doświadczenie z pewnośc pomoże nam działać w kolejnym mało
przewidywalnym okresie naznaczonym wojną w Ukrainie oraz błyskawicznie zmieniającymi się cenami
surowców i to w taki sposób, aby nasi goście jak najmniej odczuli te zmiany, a Spółka osiągnęła założone
cele.
Dziękuję wszystkim za wsparcie i współpracę w tym pełnym wyzwań roku, a także wszystkim
akcjonariuszom, którzy postanowili pozostać ze Spółką w tak trudnym dla niej czasie.
Sylwester Cacek
Prezes Zarządu
Sfinks Polska S.A.