Warszawa, 29 kwietnia 2022 roku
STANOWISKO OSOBY ZARZĄDZAJĄCEJ EMITENTA
ODNOSZĄCE SIĘ DO ODMOWY SFORMUŁOWANIA WNIOSKU Z PRZEGLĄDU
WYRAŻONEJ PRZEZ FIRMĘ AUDYTORSKĄ W RAPORCIE Z PRZEGLĄDU
ROCZNEGO JEDNOSTKOWEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO URSUS S.A. W
UPADŁOŚCI ORAZ W RAPORCIE Z PRZEGLĄDU ROCZNEGO SKONSOLIDOWANEGO
SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO GRUPY KAPITAŁOWEJ URSUS
Działając jako Syndyk masy upadłości URSUS S.A. w upadłości (dalej: Spółka, Emitent),
będący osobą zarządzającą Emitenta w rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 30 Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych
przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za
równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem
członkowskim (dalej: Rozporządzenie), wypełniając obowiązek wynikający z § 70 ust. 1 pkt
13 oraz § 71 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia poniżej przedstawiam stanowisko odnoszące się do
odmowy sformułowania przez firmą audytorską, tj. Misters Audytor Adviser Spółka z o.o. z
siedzibą w Warszawie wniosku z przeglądu jednostkowego sprawozdania finansowego
URSUS S.A. w upadłości za rok 2021 roku oraz skonsolidowanego sprawozdania
finansowego Grupy Kapitałowej URSUS za rok 2021 roku.
Postanowieniem z dnia 12 lipca 2021 roku wydanym w sprawie o sygn. akt XVIII GU 153/21
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XVIII Wydział Gospodarczy dla spraw
upadłościowych i restrukturyzacyjnych oddalił wniosek Spółki o otwarcie postępowania
sanacyjnego oraz ogłosił upadłość Emitenta. Postanowieniem z dnia 14 kwietnia 2022 roku
Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił zażalenie Emitenta. Do dnia złożenia niniejszego
oświadczenia nie została stwierdzona prawomocność postanowienia w przedmiocie
ogłoszenia upadłości.
Fakt braku stwierdzenia przez Sąd prawomocności postanowienia w przedmiocie ogłoszenia
upadłości nie wpływa jednak na możliwość prowadzenia postępowania upadłościowego,
albowiem stosownie do treści art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku Prawo
upadłościowe postanowienie o ogłoszeniu upadłości jest skuteczne i wykonalne z dniem jego
wydania.
Syndyk wskazuje, że pomimo ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwo Emitenta jest
prowadzone w nieprzerwany i ciągły. W związku z upływem 3 - miesięcznego terminu
umożliwiającego syndykowi prowadzenie przedsiębiorstwa Emitenta bez uzyskania
jakichkolwiek zgód, syndyk wystąpił do Rady Wierzycieli o wyrażenie zgody na dalsze
prowadzenie przedsiębiorstwa przez syndyka. Uchwałą z dnia 11 października 2021 roku
Rada Wierzycieli udzieliła syndykowi zgody na prowadzenie przedsiębiorstwa do dnia 31
grudnia 2021 roku. Następnie W dniu 9 grudnia 2021 roku uchwałą nr 1 Rada Wierzycieli
wyraziła zgodę na prowadzenie przedsiębiorstwa przez Syndyka do dnia 31 grudnia 2022
roku.
Począwszy od dnia ogłoszenia upadłości Spółki syndyk podejmował zintensyfikowane
działania zmierzające do pozyskania środków finansowych, które pozwoliłyby utrzymać
funkcjonowanie zakładów w Lublinie oraz Dobrym Mieście i kontynuowania produkcji w
obu zakładach Emitenta. Przedstawiciele syndyka odbyli szereg spotkań z obecnymi bądź
potencjalnymi kontrahentami Spółki, którzy wyrażali duże zainteresowanie współpracą z
Emitentem. Niezależnie od powyższego syndyk wznowił produkcję własną ciągników.
Wszystkie powyższe działania skutkowały pozyskaniem środków niezbędnych na pokrycie
kosztów postępowania upadłościowego oraz wydatków niezbędnych do funkcjonowania obu
zakładów Spółki, w tym wypłaty wynagrodzeń pracowników.
Podejmując wszystkie wskazane powyżej czynności syndyk kierował się motywacją, że
utrzymanie przedsiębiorstwa „w ruchu” pozwoli na uzyskanie wyższej ceny sprzedaży w toku
postępowania upadłościowego, co przełoży się na wyższy stopień zaspokojenia wierzycieli, a
także pozwoli na utrzymanie miejsc pracy. Jednocześnie w ocenie syndyka w przypadku
prowadzenia przedsiębiorstwa Emitenta i zakończenia rozpoczętej produkcji masa upadłości
wygeneruje nadwyżkę, która będzie mogła zostać przeznaczona na koszty postępowania oraz
na spłatę wierzycieli. Wysiłki syndyka zostały dostrzeżone przez m. in. największych
wierzycieli Spółki, którzy w postępowaniu upadłościowym upatrują większych szans na
uzyskanie zaspokojenia przysługujących im roszczeń.
Dalszy tok postępowania i rodzaj podejmowanych przez syndyka czynności uzależniony
będzie każdorazowo od bieżącej sytuacji finansowej Emitenta. W przypadku stwierdzenia
prawomocności postanowienia w przedmiocie ogłoszenia upadłości Spółki syndyk przystąpi
niezwłocznie do realizacji głównego celu postępowania upadłościowego, jakim jest
zaspokojenie wierzycieli Emitenta w jak najwyższym stopniu, co syndyk zamierza osiągnąć
poprzez sprzedaż składników majątku Spółki, w szczególności poprzez sprzedaż
przedsiębiorstwa Emitenta w całości, bądź zorganizowanych części, która to sprzedaż
zostanie ewentualnie poprzedzona dzierżawą przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanych
części. Przy czym, ostateczne decyzje co do sposobu likwidacji masy upadłości syndyk
podejmie na późniejszym etapie.
Ponadto syndyk informuje, nie podlega kontroli przez organ nadzorczy Emitenta (tj. Radę
Nadzorczą, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy), a jego jedynymi organami nadzorującymi
czynności syndyka jest Sędzia-Komisarz oraz Rada Wierzycieli. Wobec powyższego syndyk
odstąpił od zwrócenia się do Rady Nadzorczej Spółki o przedstawienie opinii odnoszącej się
do wyrażonej przez firmę audytorską w raporcie z przeglądu jednostkowego sprawozdaniu
finansowym URSUS S.A. w upadłości za rok 2021 roku oraz skonsolidowanego
sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej URSUS za rok 2021.
Paweł Głodek – Syndyk masy upadłości