1
Sprawozdanie Grupy Kapitałowej ZPUE S.A. na temat informacji niefinansowych za rok 2021
Zakres raportu
Niniejsze sprawozdanie niefinansowe zostało sporządzone zgodnie z art. 55 ust. 2c Ustawy o
Rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. W dalszej części sprawozdanie jest nazywane „raportem”.
Raport został sporządzony zgodnie z własnym standardem opartym m.in. na Standardzie Informacji
Niefinansowych opracowanym pod kierunkiem Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych i Fundacji
Standardów Raportowania oraz doświadczeniach z poprzedniej edycji raportu. Raport prezentuje
informacje niefinansowe dotyczące spółki ZPUE S.A. za okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021
r. i stanowi integralną część raportu rocznego ZPUE S.A.
Włoszczowa, kwiecień 2022 r.
2
Spis treści
1. ZPUE S.A. PATRZY Z ENERGIĄ W PRZYSZŁOŚĆ ............................................................................................... 3
1.1 Z energią w przyszłość ............................................................................................................................. 3
1.2 Kalendarium ............................................................................................................................................ 4
1.3 Profil działalności ZPUE S.A. .................................................................................................................... 5
1.4 ZPUE S.A w Polsce i na świecie ................................................................................................................ 7
1.5 Nasz wpływ na gospodarkę ...................................................................................................................... 9
1.6 Ład korporacyjny i struktura zarządzania................................................................................................... 9
1.7 Struktura akcjonariatu ZPUE S.A. (31.12.2021) ........................................................................................ 11
1.8 Zarządzanie ryzykiem ............................................................................................................................. 12
1.9 Informacje RPEiR nr 2020/852 ................................................................................................................ 13
2. DZIAŁAMY Z ENERGIĄ .................................................................................................................................. 16
2.1 Nasza strategia ..................................................................................................................................... 16
2.2 Strategia zrównoważonego rozwoju ........................................................................................................ 16
2.3 Etyka ..................................................................................................................................................... 17
2.4 Dialog ................................................................................................................................................... 18
2.5 Łańcuch wartości ................................................................................................................................... 20
2.7. Innowacyjność i rozwój ......................................................................................................................... 23
3. KLIENCI ....................................................................................................................................................... 23
3.1 Nasi Klienci ........................................................................................................................................... 23
3.2 Dialog i edukacja ................................................................................................................................... 24
3.3 Odpowiedzialność za produkty ............................................................................................................... 24
3.5. Serwis .................................................................................................................................................. 25
4. PRACOWNICY .............................................................................................................................................. 27
4.1 Struktura zatrudnienia (DANE NA DZIEŃ 31.12.2021) ............................................................................... 27
4.2. Dla pracownika ..................................................................................................................................... 28
4.3 Kultura dialogu ...................................................................................................................................... 29
4.4 BHP ...................................................................................................................................................... 29
5. SPOŁECZEŃSTWO ....................................................................................................................................... 32
5.1 Fundacja „Jesteśmy Blisko“.................................................................................................................... 32
5.2 Sponsoring sportowy ............................................................................................................................. 35
5.3 Współpraca z uczelniami w 2021 roku: .................................................................................................... 35
6. DBAMY O PRZYRODĘ, NIE ZAPOMINAMY O JAKOŚCI .................................................................................... 36
6. 1 Zintegrowany system zarządzania środowiskiem i jakośc ..................................................................... 36
6.2. Polityka środowiska .............................................................................................................................. 36
6.3. Środowiskowa odpowiedzialność za produkty i recycling ........................................................................ 37
6.4 Kontrola zużycia i emisje ........................................................................................................................ 37
6.4.1 Emisje do atmosfery w roku 2021 ........................................................................................................ 39
3
1. ZPUE S.A. PATRZY Z ENERGIĄ W PRZYSZŁOŚĆ
1.1 Z energią w przyszłość
Szanowni Państwo,
z przyjemnością oddaję do Państwa dyspozycji raport niefinansowy za rok 2021. Niniejszy raport jest
sprawozdaniem z odpowiedzialnego działania w biznesie, społeczeństwie i co istotne w środowisku.
Michał Wypychewicz
Prezes Zarządu ZPUE S.A.
4
1.2 Kalendarium
5
1.3 Profil działalności ZPUE S.A.
6
Jesteśmy jednym z wiodących w Polsce producentów urządzeń elektroenergetycznych do rozdziału
energii elektrycznej.
Produkujemy oraz dostarczamy nowoczesne rozwiązania i systemy do zasilania linii kablowych i
napowietrznych przystosowane do pracy w inteligentnych sieciach Smart Grid, Klientom z branży
komunalnej, przemysłowej, infrastrukturalnej i transportowej:
Magazyny energii,
Stacje ładowania samochodów elektrycznych,
Kontenerowe stacje transformatorowe,
Rozdzielnice średniego napięcia,
Rozdzielnice niskiego napięcia,
Słupowe stacje transformatorowe,
Aparaturę do linii napowietrznych.
Realizujemy dostawy instalacji elektroenergetycznych w nowych oraz modernizowanych obiektach
energetyki, a także oferujemy generalne wykonawstwo w zakresie energetycznym dla obiektów
użyteczności publicznej. Zapewniamy optymalny i profesjonalny serwis systemów zasilania.
7
1.4 ZPUE S.A w Polsce i na świecie
8
9
1.5 Nasz wpływ na gospodarkę
Nasze rozwiązania i systemy zasilają setki tysięcy obiektów w całej Polsce
1.6 Ład korporacyjny i struktura zarządzania
ZPUE S.A. podlega zbiorowi zasad ładu korporacyjnego pod nazwą „Dobre Praktyki Spółek Notowanych
na GPW 2021”, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 13/1834/2021 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 29 marca 2021 r. i obowiązującego od dnia 1 lipca 2021 r. W
sprawozdaniu z działalności Zarządu ZPUE S.A. zamieszczone jest oświadczenie o stosowaniu ładu
korporacyjnego ze wskazaniem zasad ładu, które nie były stosowane przez Spółkę oraz wyjaśnieniem
przyczyn odstąpienia od stosowania danej zasady.
ZARZĄD ZPUE S.A. NA DZIEŃ stan na dzień 31 grudnia 2021
1) Michał Wypychewicz – Prezes Zarządu
2) Krzysztof Jamróz – V-ce Prezes Zarządu
3) Michał Stępień – V-ce Prezes Zarządu
4) Tomasz Gajos Członek Zarządu
5) Wojciech Marcinkowski Członek Zarządu
10
W okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia dzisiejszego nie dokonywano żadnych zmian w składzie
Zarządu.
Skład rady nadzorczej ZPUE S.A. stan na 31 grudnia 2021
1) Bogusław Wypychewicz – Prezes Rady Nadzorczej
2) Małgorzata Wypychewicz – Zastępca Prezesa Rady Nadzorczej
3) Katarzyna Wypychewicz Członek Rady Nadzorczej
4) Piotr Kukurba Członek Rady Nadzorczej
5) Jarosław Myjak – Członek Rady Nadzorczej
W okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia dzisiejszego nie dokonywano żadnych zmian w składzie Rady
Nadzorczej.
Tabela: Stan akcjonariatu ZPUE S.A. na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania.
Akcjonariusz
Liczba i rodzaj akcji
Liczba głosów
Udział w
ogólnej liczbie
głosów (%)
Bogusław Wypychewicz
(posiadający akcje ZPUE S.A. wspólnie
z małżonką Małgorzatą Wypychewicz za
pośrednictwem spółek Koronea sp. z o.o. i
Koronea Investment S.à r.l. oraz pośrednio
poprzez akcje własne ZPUE S.A.)
100 000 akcji
imiennych
uprzywilejowanych
serii A 882 684 akcje
zwykłe na
okaziciela*
1 382 684*
76,81%*
MetLife PTE S.A.
(podmiot zarządzający funduszem MetLife
Otwarty Fundusz Emerytalny)
214 970 akcji
zwykłych na
okaziciela
214 970
11,94%
PKO BP BANKOWY PTE S.A.
(podmiot reprezentujący PKO BP Bankowy
Otwarty Fundusz Emerytalny)
92 065 akcji
zwykłych na
okaziciela
92 065
5,12%
Pozostali akcjonariusze
110 282 akcje
zwykłe
110 282
6,13%
Razem
1 400 001 akcji
1 800 001
100%
* w tym uwzględnione akcje własne ZPUE S.A. bez prawa głosu w liczbie 194 505.
Członkowie Zarządu, w ramach pełnionych funkcji, zobowiązani do informowania Rady Nadzorczej,
o każdym konflikcie interesów w związku z pełnioną funkcją lub o możliwości jego powstania.
11
70,19%
Bogusław Wypychewicz
15,36%
METLIFE
6,58%
PKO BP
7,87%
Pozostali
1.7 Struktura akcjonariatu ZPUE S.A. (31.12.2021)
Wykres: Struktura akcjonariatu według udziału w ogólnej liczbie akcji (%):
Wykres: Struktura akcjonariatu według udziału w ogólnej liczbie głosów na WZA (%):
76,81%
Bogusław Wypychewicz
11,94%
METLIFE
5,12%
PKO BP
6,13%
Pozostali
12
1.8 Zarządzanie ryzykiem
Zależy nam na skutecznym zarządzeniu ryzykiem począwszy od bezpieczeństwa i higieny pracy,
poprzez skutki społeczne oraz środowiskowe naszej działalności biznesowej.
Zarządzanie ryzykiem w naszej firmie realizujemy poprzez monitorowanie 100% obszarów naszego
funkcjonowania. Szczegółowe analizy rynku pozwalają na ograniczenie ryzyka płynącego z rozwoju
naszej działalności. Analizujemy na bieżąco zmieniające się środowisko biznesowe, zarówno w skali
światowej, jak i krajowej. Szczególną wagę przywiązujemy do aspektów produkcyjnych, rynkowych,
środowiskowych, finansowych i politycznych, mając na względzie międzynarodową skalę
prowadzonego biznesu.
Zewnętrzny audyt norm PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 14001 z lipca 2018 oraz PN-ES ISO 45001 z lipca
2021 r. wykazał, że stosujemy i skutecznie rozwijamy system zarządzania w obszarach:
Polityki celów i ich realizacji w organizacji;
Procesów istniejących w systemie zarządzania i ich interakcji;
Zarządzania dokumentacją systemową;
Systemu zapisów;
Zarządzania zasobami;
Pomiarów i analiz;
Procesu ciągłego doskonalenia.
Patrzymy na ryzyko z perspektywy całej organizacji to nasz priorytet!
Po zdefiniowaniu problemów szukamy ich rozwiązań;
Angażujemy się do działania w sytuacjach zagrożenia.
Zarządzanie przez jakość
Spełniamy międzynarodowe standardy zarządzania jakością ISO 9001 oraz system zarządzania
środowiskowego ISO 14001 i BHP ISO 45001. Poprzez spełnianie wymogów tych norm stale
doskonalimy proces zarządzania i wzmacniamy stabilność naszych procesów we wszystkich
obszarach firmy. Jednocześnie dbamy o środowisko - lepiej zarządzamy czynnikami ryzyka w zakresie
jego ochrony, optymalizujemy dobór surowców, materiałów, produktów i chcemy poprawiać
13
efektywności ich zużycia oraz zmniejszać ilości odpadów, a także doskonalimy system zarządzania
BHP, w tym eliminowanie zagrożeń i ograniczenia ryzyka dotyczącego BHP.
1.9 Informacje RPEiR nr 2020/852
Nasze produkty w trosce o środowisko
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 definiuje 6 celów
środowiskowych, z których w tym raporcie za rok 2021 skupiamy się zgodnie z zaleceniami na
pierwszych dwóch:
1. Łagodzenie zmian klimatu
2. Akceptacja zmian klimatu
Raport zawarty w informacjach pokazanych na wykresach pokazuje , w roku 2021 1/3 naszej
sprzedaży to produkty dla Odnawialnych Źródeł Energii. Liczby te wpisują się w 100% w filozofię
i cele Zielonego Europejskiego Ładu.
14
15
Dwa cele główne EZŁ:
1. Zmniejszenie do 2050 roku śladu węglowego.
2. Zmniejszenie śladu środowiskowego poprzez wprowadzenie Gospodarki o Obiegu
Zamkniętym.
W roku 2021 przygotowaliśmy rynkową ofertę naszego nowego produktu stacje ładowania
samochodów elektrycznych. Skutecznie rozwijamy również naszą ofertę magazynów energii.
Przedsiębiorstwa objęte obowiązkiem sprawozdania niefinansowego powinny ujawniać w
szczególności następujące informacje (RPEiR nr 2020/852): Udział procentowy ich obrotu
pochodzący z produktów lub usług związanych z działalnością gospodarczą, która kwalifikuje się
jako zrównoważona środowiskowo.
131 461 paneli pobiera energię słoneczną, by stacje transformatorowe od ZPUE S.A. mogły przekształcić ją w prąd.
Jednym z przykładów naszej realizacji jest farma fotowoltaiczna w Ręczynie w województwie
dolnośląskim. Dla 70 hektarowej farmy dostarczyliśmy 72 stacje transformatorowe o mocy 1 MW.
Urządzenia wyposażone są w rozdzielnice SN i nN.
16
Punkty wyjścia oraz założenia dla dokumentów (RPEiR nr 2020/852): „Nie powinno się
kwalifikować działalności gospodarczej jako zrównoważonej środowiskowo, jeśli przynosi ona
więcej szkód niż korzyści dla środowiska.”
2. DZIAŁAMY Z ENERGIĄ
2.1 Nasza strategia
RAZEM POBUDZAMY POSTĘP
W przyjętej przez nas Strategii Rozwoju na lata 2016-2022 obok ambitnych celów finansowych i
geograficznych, jakie sobie postawiliśmy, uporządkowaliśmy naszą wewnętrzną strukturę, by zwiększyć
sprawność i efektywność organizacji. W centrum zmian, które wprowadziliśmy i których nadal
dokonujemy jest CZŁOWIEK – nasz Klient, Dostawca, Pracownik.
2.2 Strategia zrównoważonego rozwoju
Ambitne cele zrównoważonego rozwoju
25 września 2015 roku Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęło Rezoluc
pt. „Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030.
Źródło: www.unic.un.org.pl/files/164/Agenda%202030_pl_2016_ostateczna.pdf
Dokument stał się drogowskazem oraz źródłem inspiracji dla uporządkowanego i zaplanowanego
podejścia do zrównoważonego rozwoju dzięki zawartej w dokumencie liście 17 celów. Wybraliśmy z
MISJA
Wspieramy rozwój naszych Klientów dostarczając nowoczesne i kompleksowe rozwiązania
elektroenergetyczne
WIZJA
W roku 2022 być krajowym liderem i znaczącym uczestnikiem na wybranych rynkach zagranicznych
w branży elektroenergetycznej
WARTOŚCI
Zaangażowanie – Kreatywność – Orientacja na Klienta Profesjonalizm Współpraca –
Identyfikacja z firmą
17
niej sześć obszarów, które związane z nasdziałalnością i traktujemy je jako zobowiązanie na
najbliższe lata.
SZEŚĆ OBSZARÓW ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU ZWIĄZANYCH Z DZIAŁALNOŚCIĄ ZPUE S.A.
1. ZAPEWNIĆ WSZYSTKIM DOSTĘP DO ŹRÓDEŁ STABILNEJ, ZRÓWNOWAŻONEJ I NOWOCZESNEJ ENERGII PO
PRZYSTĘPNEJ CENIE
2. PROMOWAĆ STABILNY, ZRÓWNOWAŻONY I INKLUZYWNY WZROST GOSPODARCZY, PEŁNE I
PRODUKTYWNE ZATRUDNIENIE ORAZ GODNĄ PRACĘ DLA WSZYSTKICH LUDZI
3. BUDOWAĆ STABILNĄ INFRASTRUKTURĘ, PROMOWAĆ ZRÓWNOWAŻONE UPRZEMYSŁOWIENIE ORAZ
WSPIERAĆ INNOWACYJNOŚĆ
4. UCZYNIĆ MIASTA I OSIEDLA LUDZKIE BEZPIECZNYMI, STABILNYMI, ZRÓWNOWAŻONYMI ORAZ
SPRZYJAJĄCYMI WŁĄCZENIU SPOŁECZNEMU
5. ZAPEWNIĆ WZORCE ZRÓWNOWAŻONEJ KONSUMPCJI I PRODUKCJI
6. WZMOCNIĆ ŚRODKI WDRAŻANIA I OŻYWIĆ GLOBALNE PARTNERSTWO NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEGO
ROZWOJU
2.3 Etyka
W każdej działalności konieczne jest oparcie się na fundamentalnych zasadach. W naszym przypadku
to transparentność, etyka, działanie zgodne z zasadami fair play .
W ZPUE S.A. obowiązuje Kodeks Postępowania dla Dostawców, a dla pracowników – Kodeks etyki.
KODEKS POSTĘPOWANIA DLA DOSTAWCÓW
To zbiór naszych minimalnych wymagań wobec naszych dostawców towarów, usług lub świadczeń w
ramach łańcucha dostaw, w zakresie postępowania zgodnego z prawem, wartościami oraz zasadami
odpowiedzialności społecznej. W ramach Kodeksu dostawców uwzględniliśmy zasadę, że dostawca
prowadzi swoją działalność w sposób uczciwy i etyczny. Nie stosuje żadnych form korupcji czy
przekupstwa, zarówno w kontaktach z urzędnikami państwowymi, funkcjonariuszami publicznymi,
klientami, jak i partnerami biznesowymi.
COMPLIANCE
18
Jest takim sposobem organizacji przedsiębiorstwa, który redukuje do minimum ryzyko wystąpienia
wszelkich nieprawidłowości (za: „Compliance w przedsiębiorstwie”, Bartosz Makowicz, 2011).
Compliance w ZPUE S.A. to system zarządzania zgodnością ze wszystkimi obowiązkami organizacji
oraz ich regulacjami, promowanie prewencji zgodności i jej adaptacja. Compliance to zapewnienie
przestrzegania nakazów oraz niełamanie zakazów, ustanowionych przepisami powszechnie
obowiązującego prawa. Jest w Spółce traktowany jako niezbędny element prawidłowego
funkcjonowania przedsiębiorstwa w przestrzeni prawnej i ekonomicznej oraz etycznej. Zachowanie
zasady legalizmu i w związku z tym stworzenie sprawnego systemu compliance pozostające we
wspólnej odpowiedzialności jako całego organu.
Oficer Compliance odpowiedzialny za system zgodności w organizacji, z zasady czuwa nad
udaremnianiem naruszeń prawa, w szczególności popełniania przestępstw, które mają swoje źródło w
przedsiębiorstwie i mogą wyrządzić mu znaczne szkody poprzez ryzyko bycia pociągniętym do
odpowiedzialności lub uszczerbek na reputacji.
KODEKS ETYKI
Wyznacza minimalne standardy zachowania obowiązujące wszystkich pracowników. W oparciu o ten
dokument wszelkie decyzje biznesowe podejmowane są z zachowaniem uczciwości i rzetelności, na
podstawie obiektywnych czynników, takich jak koszt, jakość, wartość, obsługa i możliwość realizacji
zobowiązań. Ponadto w myśl Kodeksu Etyki wszyscy pracownicy zobowiązani unikać wszelkich
działań lub powiązań, które mogłyby być niezgodne lub wydają się niezgodne z interesami Grupy. Spółka
uruchomiła również dające możliwość przesłania anonimowych zgłoszeń kanały powiadamiania, dla
działających w dobrej wierze sygnalistów, którzy podlegają ochronie.
2.4 Dialog
W trosce o transparentność działalności oraz przejrzystość działań ZPUE S.A. prowadzi
wielopłaszczyznowy dialog zarówno z otoczeniem zewnętrznym jak i wewnątrz organizacji. Korzystamy
przy tym z wielu dostępnych narzędzi, zarówno tradycyjnych jak i wykorzystujących najnowsze
zdobycze teleinformatyki.
19
JESTEŚMY CZŁONKAMI STOWARZYSZEŃ
Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa
Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza (Swiss Chamber Poland)
Polskie Stowarzyszenie Branży Elektroenergetycznej
AKCJONARIUSZE I INWESTORZY
Komunikaty giełdowe przekazywane w formie raportów bieżących i okresowych, firmowa strona
internetowa, skrzynka mailowa do kontaktu dla inwestorów, spotkania inwestorskie.
PRACOWNICY I ICH RODZINY
Newsletter w wersji papierowej i elektronicznej, portal wewnętrzny dla pracowników, sieć tablic
informacyjnych z ogłoszeniami, program racjonalizatorski IDEA, zabawa choinkowo-karnawałowa dla
dzieci pracowników, samoobsługowe kioski pozwalające pracownikom produkcji na korzystanie z
wewnętrznego portalu HR, działowe imprezy integracyjne.
KLIENCI
Strona internetowa, spotkania i konferencje, targi branżowe, media, media społecznościowe, katalogi.
Magazyn SMART, uczestnictwo naszych ekspertów w programach na żywo w radiu i telewizji.
DOSTAWCY, FIRMY WSPÓŁPRACUJĄCE
Kontakt bieżący, media społecznościowe, spotkania, audyty, kwartalnik SMART.
LOKALNA SPOŁECZNOŚĆ
Działalność Fundacji „Jesteśmy Blisko”, spotkania z przedstawicielami samorządów, media
społecznościowe, sponsoring klubu sportowego Hetman Włoszczowa i DEKO Włoszczowa,
sponsoring Kieleckiego Klubu Karate Kyokushin Koronea.
MEDIA I OPINIA PUBLICZNA
Artykuły, publikacje w branżowych pismach i portalach, social media, udział naszych ekspertów w
programach na żywo w radiu i telewizji.
KONKURENCJA
Udział w konferencjach i targach branżowych, media społecznościowe, katalogi, strona www,
kwartalnik.
WŁADZE PAŃSTWOWE
Środki masowego przekazu, konferencje, fora.
20
Stowarzyszenie Elektryków Polskich
Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii
2.5 Łańcuch wartości
Uczymy się odpowiedzialnie zarządzać naszym łańcuchem dostaw. Dokładamy wszelkich starań, by
nasze cele ekonomiczne łączyć z korzyściami dla społeczeństwa i środowiska.
Efektywna polityka zakupowa
W naszej polityce zakupowej określiliśmy szczegółowe zasady obowiązujące w zakresie naszych
zakupów i dostaw. Efektywna i planowa procedura zakupowa zapewnia nam i naszym kooperantom
bezpieczeństwo i komfort dostaw.
Nasze Ogólne Warunki Zakupów są zintegrowane z Kodeksem Etyki
WYDATKI NA ZAKUPY W 2021 ROKU
LICZBA DOSTAWCÓW O ISTOTNYCH OBROTACH W 2021 rok
DOSTAWCY Z POLSKI
Główne specjalizacje naszych dostawców:
488 mln zł
594
dostawców powyżej 20 tys. zł zakupu
423
dostawców powyżej 50 tys. zł zakupu
570
dostawców powyżej 20 tys. zł zakupu
402
dostawców powyżej 50 tys. zł zakupu
21
Aparatura modułowa;
Sygnalizatory;
Przekładniki;
Wkładki bezpiecznikowe;
Materiały złączne;
Transformatory;
Izolatory;
Metale kolorowe;
Aparatura łączeniowa;
Sterowniki;
Chemia.
NASZA POLITYKA ZAKUPOWA:
Stawiamy wysokie wymagania BHP;
Promujemy dostawców chroniących środowisko;
Procedura kwalifikowania dostawcy.
Polityka zakupowa
Optymalizujemy drogi transportu floty własnej i przewoźników promujemy firmy transportowe i
spedycyjne, które zapewniają transport ładunku w obie strony. Cement, kruszywo, piasek – zamawiamy
w promieniu 30 km od zakładu we Włoszczowie
Promujemy firmy, stosujące etyczne warunki zatrudnienia - akceptujące klauzule bazujące na
międzynarodowych konwencjach ochrony praw człowieka
Nieustannie modyfikujemy łańcuch dostaw i wdrażamy strategię zakupową w odniesieniu do
materiałów wytypowanych jako potencjalnie problemowe:
Szukamy alternatywnego źródła dostaw;
Zamieniamy materiał problemowy na standardowy o wysokiej dostępności;
Utworzyliśmy magazyn depozytowy dostawcy;
Przekazujemy dostawcy prognozy zakupów.
Nasze kroki w kierunku odpowiedzialnego łańcucha dostaw
1
Wybór dostawcy
22
ŁAŃCUCH DOSTAW
ODPOWIEDZIALNA PRODUKCJA
Budowanie kultury zaangażowania i odpowiedzialności Pracowników to nasz priorytet. Wierzymy, że
tylko w pełni zaangażowany Zespół to klucz do sukcesu
Realizowane przez nas procesy produkcyjne oparte na metodologii lean manufacturing. Nasi
pracownicy pracują w kulturze ciągłego doskonalenia z wykorzystaniem szerokiej palety narzędzi
poprawiających efektywność naszej pracy tj.: 5S, Kaizen, standaryzacja, Kanban, etc.
NASZE NARZĘDZIA LEAN MANUFACTURING
2
Uczciwa współpraca
3
Wspólne projekty
1
Dostawy materiałów i usług
2
Kontrola jakościowa
3
Produkcja
4
Zarządzanie zapasami
5
Dostawa do klientów
5S
lepsza organizacja stanowisk pracy
SMED
szybkie przezbrojenia
TPM
optymalne utrzymanie ruchu
VSM
mapowanie strumienia wartości
KAIZEN
ciągłe doskonalenie
POKA YOKE
zapobieganie błędom
JiT
dokładnie i na czas
23
PROGRAM RACJONALIZATORSKI „IDEA”
To program polegający na zgłaszaniu i nagradzaniu projektów racjonalizatorskich zgłaszanych przez
Pracowników produkcji ZPUE S.A.
Do dyspozycji Pracowników są koordynatorzy programu pracujący na co dzień we Włoszczowie,
Katowicach i Gliwicach.
2.7. Innowacyjność i rozwój
Innowacyjność to jeden z filarów naszej strategii rozwoju
Decydujące znaczenie w rozwoju naszej firmy i produktów mają badania. Pod koniec 2017 roku
otworzyliśmy pierwsze, własne Centrum Badawczo-Rozwojowe.
Celem naszego Zespołu jest:
NASZ POTENCJAŁ MYŚLI TECHNOLOGICZNEJ
3. KLIENCI
3.1 Nasi Klienci
Naszym celem wobec Klientów jest dostarczanie im wartości i korzyści. Ich satysfakcja i lojalność są
dla nas bardzo ważne.
NASI KLIENCI
Prowadzenie prac badawczych nad innowacyjnymi produktami – samodzielnie i we
współpracy z jednostkami naukowymi;
Wsparcie istniejących produktów w celu zwiększenia ich sprawności i niezawodności;
Opracowanie, projektowanie oraz wdrenie do produkcji nowych wyrobów;
Nadzór nad próbami typu w niezależnych, akredytowanych laboratoriach;
Tworzenie dokumentacji technicznej i rozwój produktów już istniejących.
Projektantów, Konstruktorów, R&D
179 osób
Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD)
ENEA, ENERGA, PGE DYSTRYBUCJA, TAURON, INNOGY, PKP Energetyka SA, ESV, Polenergia.
24
OBIEKTY, KTÓRE ZASILAMY
Biurowce,
Budynki użyteczności publicznej,
Osiedla mieszkaniowe,
Hale magazynowe,
Centa dystrybucyjne,
Drogi i infrastrukturę,
Hotele i centra rozrywki,
Lotniska,
Porty morskie.
3.2 Dialog i edukacja
W 2021 roku ZPUE S.A. było obecne na targach: Energetab w Bielsku-Białej oraz Cigre w Lublanie.
3.3 Odpowiedzialność za produkty
Działając w branży elektroenergetycznej bierzemy na siebie odpowiedzialność za zdrowie i życie
człowieka oraz mienie o wysokiej wartości. Poprawiamy jakość życia, gwarantując:
Trwałość,
Bezpieczeństwo,
Niezawodność.
Duże zakłady przemysłowe.
Średnie zakłady produkcyjne.
Małe firmy prywatne.
Transport, Stocznie.
Kolej i trakcja.
Przemysł wydobywczy.
25
Na życzenie Klienta przeprowadzamy testy FAT przed wysyłką stacji do odbiorcy końcowego również w
obecności niezależnych inspektorów.
Nasze produkty są wysokiej jakości, bezpieczne dla użytkownika.
Minimalizujemy negatywny wpływ naszych urządzeń na środowisko.
Nieustannie pracujemy nad udoskonalaniem naszych produktów. Ich funkcjonalność możemy
rozszerzyć a cykl życia wydłużyć poprzez ich retrofit lub modernizację.
Nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które wprowadzane na rynek podnoszą
bezpieczeństwo dostaw i oszczędności energii chroniąc środowisko.
Jesteśmy odpowiedzialni na wszystkich etapach procesu produkcji: od pozyskiwania
materiałów i surowców, przez proces wytwarzania po dystrybucję.
3.5. Serwis
Od kompletnego produktu po najdrobniejsze detale. ZPUE S.A. dokłada wszelkich starań aby
użytkownicy urządzeń przez cały okres ich eksploatacji mogli liczyć na profesjonalne wsparcie, w
każdej sytuacji wymagającej interwencji serwisu. Oferujemy szeroki zakres usług takich jak
przeglądy gwarancyjne i okresowe, remonty, naprawy a także modernizację produktów.
KLIENT POD DOBRĄ OPIEKĄ UMOWY SERWISOWE
Wśród usług serwisowych znajdusię m.in. umowy serwisowe otwierające współpracę między ZPUE
S.A. a Klientami. Obejmują one realizację działań serwisowych w ramach zoptymalizowanych i
uzgodnionych kosztów.
26
PO PIERWSZE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ USŁUGI REKLAMACYJNE
ZPUE S.A. dokłada najwyższych starań, aby produkty opuszczające zakład, spełniały najwyższe
standardy jakości wykonania i przygotowania do pracy. Jeśli mimo tego pojawią susterki i zostaną
one zgłoszone, nasz serwis usunie je w ramach procedury reklamacyjnej.
GOTOWI NA KAŻDĄ SYTUACJĘ CZĘŚCI ZAMIENNE
Dbamy o to, aby nasi Klienci mieli dostęp do wszystkich części zamiennych, stosowanych w
urządzeniach produkowanych przez ZPUE S.A. Każdorazowo potrzeby klienta określamy na podstawie
dokumentacji techniczno-ruchowej i przygotowujemy najlepsze możliwe rozwiązanie oraz dostawę
potrzebnych elementów.
PEŁEN WACHLARZ WSPARCIA NAPRAWY, REMONTY, RECYCLING
Nasi specjaliści gotowi do przeprowadzenia szybkich napraw poawaryjnych oraz w trakcie postojów
obiektów. Oferujemy także remonty, które obejmują analizę, naprawę, testowanie oraz przywrócenie
urządzenia do odpowiedniego stanu technicznego. Dbając o otaczające nas środowisko, oraz
wspierając Klientów na każdym etapie życia produktu w palecie naszych usług znajduje się również
recycling transformatorów.
ŁATWY START INSTALACJA URZĄDZEŃ, POMIARY I URUCHOMIENIA
Nasza rola nie kończy się na samej produkcji, dystrybucji oraz usuwaniu awarii. Wspieramy Klientów
także na etapie uruchomienia urządzeń, włączając w to pomiary i badania, testowanie poprawności
działania oraz konfiguracji naszych produktów oraz ich podzespołów. Pewność i zaufanie to podstawa
działania.
POD OKIEM FACHOWCÓW PRZEGLĄDY SERWISOWE I GWARANCYJNE
Już na etapie użytkowania, warto zapobiegać awariom i niezaplanowanym naprawom. Służy temu
serwis prewencyjny wykonywany przez doświadczonych specjalistów ZPUE S.A. W trosce o jak
najlepsze funkcjonowanie urządzeń oraz najwyższy standard usług, oferujemy wyłącznie naprawy
autoryzowane przez producenta, przy zastosowaniu wyłącznie oryginalnych części i podzespołów.
IDZIEMY Z DUCHEM CZASU MODERNIZACJE, ROZBUDOWA, DOPOSAŻENIE
Rozbudowa, modernizacja, doposażenie urządzeń? Nasz serwis zadba aby nasze produkty były zawsze
najbardziej aktualne. Wymieniamy przestarzałe i wycofane z produkcji wyłączniki na nowsze, bardziej
27
niezawodne, bezpieczne i łatwiejsze w eksploatacji. Doposażamy rozdzielnice i przystosowujemy je do
nowych systemów nadzoru i sterowania. Jesteśmy otwarci na sugestie naszych klientów dotyczące
rozbudowy i rekonstrukcji.
DZIELIMY SIĘ WIEDZĄ SZKOLENIA
Nasi eksperci dzielą się wiedzą i doświadczeniem podczas szkoleń, które opracowaliśmy biorąc pod
uwagę rzeczywiste sytuacje podczas pracy z danym urządzeniem. To oferta dla pracowników nadzoru,
inżynierów, techników, użytkowników, programistów oraz pracowników odpowiedzialnych za
konserwację i utrzymanie ruchu. Szkolenia oferowane klientom i partnerom ZPUE S.A., a także
personelowi wewnętrznemu firmy.
SŁUŻYMY DOŚWIADCZENIEM I RADĄ USŁUGI INŻYNIERYJNE I DORADCZE
Usługi inżynieryjne i doradcze ZPUE S.A. pomagają określić sposoby na poprawę niezawodności,
użyteczności, łatwości utrzymania oraz bezpieczeństwa procesów produkcyjnych. Naszym wspólnym
celem jest obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz zminimalizowanie możliwości wystąpienia awarii.
NA MIARĘ POTRZEB KLIENTA USŁUGI ZAAWANSOWANE
Dzięki wszechstronnej ofercie produktów oraz usług jesteśmy w stanie świadczyć usługi dostosowane
do potrzeb konkretnego Klienta. Realizujemy projekty zapewniające optymalizację produkcji, poprawę
efektywności energetycznej czy praktyk utrzymania ruchu. Nasze usługi zaawansowane pomogą
Państwu poprawić wyniki w obszarze produkcji, obniżyć zużycie energii i sprawnie zarządzać kosztami.
CO JESZCZE MOŻEMY DLA CIEBIE ZROBIĆ? INNE USŁUGI SERWISOWE
Nasi specjaliści udziewszelkich informacji dotyczących pełnej palety usług wykonywanych przez
serwis wymiany części i podzespołów, doposażenia, dobudowy, serwis transformatorów grupy III.
4. PRACOWNICY
4.1 Struktura zatrudnienia (dane na dzień 31.12.2021)
Liczba Pracowników
2 415
Kobiety/ Mężczyźni
718/ 1 697
28
4.2. Dla pracownika
W 2021 roku przeprowadziliśmy łącznie 119 szkoleń miękkich i twardych. Były one przeprowadzone
zarówno wewnątrz organizacji jak również przez firmy zewnętrzne.
Łącznie w szkoleniach wzięło udział 629* osób.
*Część osób brała udział w kilku szkoleniach
REKRUTACJA
Proces rekrutacji w ZPUE S.A prowadzony jest w sposób transparentny zarówno na zewnątrz jak i
wewnątrz Firmy. W 2021 roku przeprowadzono 155 rekrutacji. 35 rekrutacji wewnętrznych zakończyło
się pomyślnie.
ONBOARDING
Proces wdrożenia nowych pracowników w ZPUE S.A. odbywa się według ściśle określonego
harmonogramu.
PAKIET SOCJALNY W 2021 ROKU
Niskooprocentowane pożyczki, zapomogi, świąteczne paczki dla dzieci.
Dodatkowe benefity: wsparcie przy relokacji kandydatów do pracy, karta Multisport, spotkania
integracyjne dla pracowników poszczególnych działów.
Fizyczni/ Umysłowi
1 632/ 783
Do 50 lat/ 50+
1 818/ 524
Liczba pracowników niepełnosprawnych
74
Forma zatrudnienia: czas określony/ nieokreślony
714/ 1 701
Liczba studentów/ uczniów na praktykach
99
Pieniądze wydane na szkolenie na jednego pracownika
664,06 zł
Ilość dni roboczych na szkolenie na jedną osobę
1,16 dnia/ osobę
29
POMOC ZAWSZE NA MIEJSCU
Na terenie Zakładu we Włoszczowie można skorzystać z przychodni lekarskiej oraz z bezpłatnej porady
psychologa.
4.3 Kultura dialogu
INTRANET
Stawiamy na nowoczesną komunikację z Pracownikami. Wiedo miejscu pracy, ofercie, ważnych
wydarzeniach, wewnętrznych regulacjach oraz procedurach mogą zaczerpnąć z Intranetu, którego
zasoby są na bieżąco aktualizowane m.in. o fotogalerie, materiały wideo, materiały multimedialne oraz
przydatne artykuły
PORTAL HR
Dodatkowe narzędzie nie tylko dla Pracowników korzystających na co dzień z komputera. Dzięki
samoobsługowym kioskom dostęp do wewnętrznej sieci informatycznej mają także pracownicy
produkcji.
NEWSLETTER
Z myślą o Pracownikach ZPUE S.A. od 2018 wydajemy miesięcznik „Newsletter”. W każdym numerze
znajdują się aktualności, instrukcje oraz fotografie. W ważnych momentach dla firmy oraz lokalnej
społeczności przygotowujemy wydania specjalne. Gazeta trafia do wszystkich zakładów produkcyjnych
ZPUE S.A. w wersji papierowej i elektronicznej.
PROGRAM POLECEŃ PRACOWNICZYCH
Program poleceń pracowniczych polega na zgłaszaniu przez Pracowników potencjalnych kandydatów
do zatrudnienia w ZPUE S.A. Pomyślnie przeprowadzona rekrutacja wiąże się z nagrodą finansową dla
osoby polecającej.
IMPREZY INTEGRACYJNE
Pozwalające na lepszą integrację pracowników wewnątrz poszczególnych działów ZPUE S.A.
4.4 BHP
Ważne liczby na rok 2021 (BHP)
30
SZKOLENIA
Przykłady działań BHP
W roku 2021 zostały podjęte czynności kontrolne przez: Państwową Inspekcję Pracy w
zakładzie Gliwicach wydano cztery nakazy i dwa zalecenia wszystkie związane z
eksploatacją urządzeń energetycznych w związku ze zmiana przepisów. Komendę Powiatową
Państwowej Straży Pożarnej w zakładzie we Włoszczowie zakończoną protokołem bez decyzji,
Powiatową Stację Sanitarno- epidemiologiczną w zakładzie we Włoszczowie zakończoną
protokołem bez decyzji. Nie zostały nałożone żadne kary z tytułu nieprzestrzegania przez ZPUE
S.A. przepisów prawa pracy i BHP.
W roku 2021 przeprowadzono około 40 audytów ZSZ:
Audytom poddano każdy obszar, włączony w Zintegrowany System Zarządzania, co
najmniej 1 raz. Obszary wymagające większego nadzoru, w których wykryto dużą ilość
niezgodności lub tzw. niezgodności krytyczne poddano audytom więcej niż 1 raz;
Wszystkie zidentyfikowane niezgodności przeanalizowano, omówiono z zarządzającymi
obszarami i wprowadzono działania korekcyjne lub korygujące. Wszystkie niezgodności
zostały zarejestrowane w systemie SI. Odpowiedzialni za obszary usunęli niezgodności i
zaraportowali zamknięcie ich do Pełnomocnika Zintegrowanego Systemu Zarzadzania;
W przypadku wykrycia ponownie w audytowanym obszarze tego samego rodzaju
niezgodności pomimo wdrożenia działań zapobiegawczych, obszar zostaje włączony pod
dodatkowy nadzór służb BHP i kontrolowany w trybie poza audytowym;
Audytorzy podczas audytów wewnętrznym prowadzą wewnętrzny mentoring oraz
proponują/wskazują obszary do doskonalenia.
2
wypadki przy pracy w naszych zakładach
345
dni absencji z tytułu wypadków
21
kolizji drogowych
0
wypadków śmiertelnych, ciężkich lub zbiorowych
0
stwierdzonych chorób zawodowych
393
osoby przeszkolone wstępnie
803
osoby przeszkolonych okresowo
1200
osób wzięło udział w innych szkoleniach tematycznych
31
W lipcu 2021 roku w ZPUA SA firma TUV NORD przeszła pozytywną recertyfikację systemu
zarządzania BHP według normy PN-ISO 45001 i audytorzy zewnętrzni rekomendowali
przyznanie certyfikatu Zarządzania Systemem BHP na kolejne 3 lata:
W trakcie audytu firmy TUV NORD audytorzy nie zapisali żadnej niezgodności dotyczącej
obszaru zarzadzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wskazali kilka obszarów do
możliwego doskonalenia oraz udzielili mentoringu audytorom wewnętrznym ZSZ;
Audytorzy wyrazili duże uznanie dla Zarządzających i Najwyższego Kierownictwa za
utrzymanie wysokiego poziomu BHP i świadomości systemowej.
Uzyskano recertyfikat na zgodność z normą PN-ISO 45001.
Wprowadzono elektroniczny Rejestr zdarzeń potencjalnie wypadkowych.
Współpraca z zarządzającymi obszarami, bieżące reagowanie na ich potrzeby.
Szkolenie dla zarządzających z odpowiedzialności za nieodpowiednią i niewystraczającą
organizację pracy.
Przeprowadzono szereg szkoleń dedykowanych, m.in.:
Użytkowanie wózków widłowych zasady obsługi, obowiązki operatora, obowiązki
nadzoru;
Obowiązek i zasada użytkowania czapek antyskalpowych;
Metodyka prowadzenia instruktaży stanowiskowych;
Jak pisać instrukcje;
Odpowiedzialność pracodawcy i osób kierujących pracownikami za bezpieczeństwo i
higienę pracy ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pracy i bezpieczeństwa przy
pracach transportowych;
ZPW dla całej Kadry zarządzającej.
Wprowadzono jednolite formaty stosowane do sporządzania instrukcji BHP i pracy
standaryzowanej.
Zakończenie procesu dostosowania maszyn i urządzeń wyprodukowanych przed 01.05.2004 do
minimalnych wymagań.
Opracowanie i wdrożenie Instrukcji BHP i pracy standaryzowanej w sprawie załadunku,
transportu i rozładunku stacji kontenerowych i rozdzielnic.
Wyposażono stanowiska pracy, na których pracownicy stoją powyżej połowy zmiany roboczej
przy obsłudze maszyn i urządzeń lub wykonują inne prace w pozycji stającej w maty
antyzmęczeniowe poprawiające ergonomię pracy (wydziały W1, W2, W3, W6 i W7).
Przeprowadzono szkolenie z zakresu I-szej pomocy dla wszystkich pracowników serwisu.
32
Przeszkolono pracowników serwisu z zasad bezpiecznego użytkowania sprzętu ochrony przed
upadkiem z wysokości.
Przeprowadzono konkurs na temat bezpieczeństwa w pracy - Pamiętaj! Oprócz pracy, masz
także dom, angażując pracowników wraz z dziećmi do promowania bezpiecznych zachowań.
Wdrenie szkoleń 5 minutowych dla brygad, przygotowywanie materiałów dla brygadzistów do
prowadzenia tych szkoleń.
5. SPOŁECZEŃSTWO
5.1 Fundacja Jesteśmy Blisko
Od 2010 roku przy ZPUE S.A. działa Fundacja „Jesteśmy Blisko”. Każdego roku podejmuje liczne
działania na rzecz podopiecznych oraz lokalnej społeczności. Prowadzi badania profilaktyczne, dba o
środowisko, zachęca innych do działania.
ROK 2021 W LICZBACH:
Pomagając podopiecznym:
530 osób objętych wsparciem, w tym: 191 osób związanych z ZPUE (65 pracowników i 126 osób
będących rodziną pracownika), 56 dołączyło w roku 2021;
3 775 666,20 miliony zł. na leczenie i rehabilitację podopiecznych;
8 zakupionych protez kończyn dolnych;
18 domów jednorodzinnych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych;
450 tys zł. przekazanych na uratowanie 2 serduszek naszych podopiecznych;
3 kalendarze fundacyjne z udziałem naszych podopiecznych;
24 zakupionych protez słuchu;
5 spotkań integracyjnych;
400 kg. chemii gospodarczej od P&G przekazanych naszym podopiecznym;
6 wybudowanych łazienek w domach potrzebujących;
2 odbudowane domy jednorodzinne;
490 wydanych paczek świątecznych;
43 rodziny otrzymały darowizny rzeczowe (odzież, AGD, meble i zabawki).
Dbając o zdrowie:
56 dni badań profilaktycznych;
33
11 300 tys. przebadanych osób;
32 wykrytych podejrzeń nowotworów;
2 przypadki wykrytej gruźlicy;
2 przypadki wykrycia WZW typu C;
106 wykrytych, niepokojących zmian skierowanych do dalszej diagnostyki;
12 spotkań z ekspertami;
1 wyremontowany i doposażony w USG oddział szpitalny;
1 nowy inhalator przekazany na oddział dziecięcy;
250 litrów zebranej krwi;
100 zarejestrowanych potencjalnych dawców szpiku, w tym 4 realnych dawców.
1700 osób zaszczepionych przeciwko grypie;
1350 szt. kart aptecznych przekazanych potrzebującym na zakup leków.
Akcja COVID:
300 tys. na walkę z wirusem;
600 fartuchów lekarskich;
1500 przyłbic lekarskich;
6 tys. maseczek;
2,5 tys. kombinezonów;
700 litrów płynu do dezynfekcji;
10 tys. maseczek wielokrotnego użytku;
35 wolontariuszy zaangażowanych w akcję szycia maseczek;
12 tys. rękawiczek jednorazowych;
2 koncentratory tlenu;
1 respirator;
28 instytucji objęte wsparciem: 14 placówek medycznych, 3 DPS, 3 przedszkola samorządowe,
3 szkoły ponadgimnazjalne, 1 hospicjum, 3 urzędy publiczny, 1 Dom Kultury.
Dbając o rozwój dzieci i młodzieży
10 rodzin otrzymało sprzęt komputerowy z dostępem do darmowego Internetu;
3 dni warsztatów edukacyjnych dla młodzieży;
24 przeszkolonych młodzieżowych liderów;
34 tys. sfinansowanych posiłków w szkołach;
34
122 spełnione marzenia;
4 zorganizowane konkursy edukacyjne;
180 godzin sfinansowanych korepetycji;
12 spotkań edukacyjnych z przedszkolakami;
50 dzieci wyjechało na kolonie;
250 egzemplarzy wydanej powieści autorstwa naszej podopiecznej;
8 dofinansowanych wyjazdów na festiwale muzyczne naszego podopiecznego;
182 młodzieżowych wolontariuszy wspierających działania Fundacji.
Dbając o środowisko:
8 tys. zasadzonych drzew;
4 zorganizowane akcje zbiórki elektrośmieci;
2,5 tony zebranej odzieży używanej;
6 ton zebranych nakrętek plastikowych;
5 akcji „Zasadź drzewo”;
9 nakrętkowych serc do zbiórki nakrętek;
Udział w akcji sprzątania Jury Krakowsko-Częstochowskiej.
Angażując się w życie lokalnej społeczności:
81 wydarzeń z udziałem fundacji;
8 zorganizowanych koncertów charytatywnych;
6 edycji plebiscytu LATARNIK;
4 zorganizowane happeningi;
3 edycje programu granowego „Weź kasę i zrób”, w tym:
50 zrealizowanych projektów;
80 tys. zł. przekazane na realizację projektu;
520 zaangażowanych wolontariuszy;
16 zrewitalizowanych miejsc publicznych;
30 wyremontowanych i doposażonych obiektów (szkoły, strażnice OSP, Świetlice Wiejskie,
Kluby Seniora, Kluby Sportowe);
5 zorganizowanych wydarzeń;
26 wykonanych urządzeń rekreacyjnych w ramach projektu pomagamy;
35
5 zorganizowanych kolacji charytatywnych: 42 zaangażowanych wolontariuszy, 750 godzin
spędzonych przy organizacji wydarzeń, 120 zaangażowanych artystów, 600 darczyńców.
5.2 Sponsoring sportowy
HETMAN WŁOSZCZOWA
Od lat wspieramy KS Hetman Włoszczowa lokalny klub o ponad 70-letniej tradycji i interesującej
historii. Klub oprócz piłkarskiej drużyny seniorskiej prowadzi także sekcje młodzieżowe oraz dziecięce
wpajając młodym ludziom pasję do sportu.
KIELECKI KLUB KARATE KYOKUSHIN KORONEA
Od ponad 20 lat jesteśmy strategicznym sponsorem Kieleckiego Klubu Karate Kyokushin Koronea. Klub
wychował, zainspirował i rozwinął pasję u tysięcy młodych ludzi.
DEKO WŁOSZCZOWA
We wrześniu 2021 ZPUE S.A. podpisało umowę partnerską z DEKO Włoszczowa. Tym samym ZPUE
S.A. zostało sponsorem strategicznym klubowego projektu „Trening Futbol Talent”. Partnerem tego
projektu został Widzew Łódź.
WYDARZENIA SPORTOWE
Wspieramy organizację wielu wydarzeń sportowych takich jak coroczny międzynarodowy turniej
Hetman Cup.
5.3 Współpraca z uczelniami w 2021 roku:
Politechnika Śląska;
AGH;
Politechnika Świętokrzyska;
Uniwersytet Przyrodniczy;
Wyższa Szkoła Administracji Publicznej w Kielcach;
Politechnika Krakowska;
Politechnika Świętokrzyska;
Uniwersytet Łódzki;
36
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie;
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Częstochowie;
Politechnika Częstochowska;
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
6. DBAMY O PRZYRODĘ, NIE ZAPOMINAMY O JAKOŚCI
6. 1 Zintegrowany system zarządzania środowiskiem i jakością
ZPUE S.A. posiada wdrożony, utrzymywany i certyfikowany Zintegrowany System Zarządzania
Jakością, Środowiskiem i BHP oparty na trzech normach: ISO 9001 z 2015 r. – potwierdzającej
zarządzanie w obszarze jakości, ISO 14001 z 2015 r. potwierdzającej dbałość spółki o środowisko
naturalne i ISO 45001 z 2018 r. – dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. W roku 2021 r. niezależna
jednostka certyfikująca przeprowadziła audyt recertyfikujący, podczas którego sześciu audytorów z
TUV Nord sprawdzało zakłady ZPUE S.A. pod kątem zarządzania według norm dotyczących jakości,
środowiska i BHP. Nie stwierdzono niezgodności. Zalecono jedynie pewne usprawnienia w
funkcjonowaniu systemu, które natychmiast zaczęliśmy wdrażać. Pozytywny wynik audytu zapewnił
firmie przedłużenie certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarządzania na kolejne 3 lata. Ważny
certyfikat potwierdzający właściwe funkcjonowanie Systemu Zarządzania jest istotnym sygnałem dla
Kontrahentów z całego świata, że ZPUE S.A firma godna najwyższego zaufania.
6.2 Polityka środowiska
Wszyscy Pracownicy związani z ZPUE S.A. zawsze i we wszystkich warunkach postępują w sposób
odpowiedzialny za jakość i środowisko w celu zwiększania zadowolenia Klienta oraz zapewnienia
udoskonalania efektu działalności środowiskowej, jak również w celu unikania zanieczyszczenia
środowiska i stałego zmniejszania negatywnego oddziaływania na środowisko. Cele środowiskowe
realizujemy w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju poprzez:
Systemowe podejście do jakości i środowiska obejmujące ciągłe doskonalenie Zintegrowanego
Systemu Zarządzania oraz metod postępowania w ramach procesów niezbędnych dla realizacji
zamówień naszych Klientów. Działalność ta jest ściśle powiązana z przestrzeganiem
uregulowań prawnych dotyczących ochrony środowiska.
Stałe eliminowanie zagrożeń dla środowiska naturalnego.
37
Systematyczne szkolenie wszystkich Pracowników oraz osób działających w imieniu i na rzecz
ZPUE S.A. w zakresie podstaw i metod zarządzania jakością i środowiskiem oraz motywowanie
pracowników do osiągania celów jakościowych i środowiskowych.
ZPUE S.A. wdrożyło i udowodniło stosowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania opartego
na trzech normach w tym ISO 14001 z 2015 r. potwierdzającej dbałość spółki o środowisko
naturalne.
Polityka środowiskowa
Normy i certyfikaty, które posiadamy i stosujemy: ISO 14001, ISO 9001, ISO 45001 Audyty TUV, kontrola
organów WIOŚ .
6.3 Środowiskowa odpowiedzialność za produkty i recycling
Z końcem Z końcem swojej żywotności rozdzielnica TPM może być przetworzona, poddana procesom
recyklingu w celu ponownego wykorzystania zgodnie z wymaganiami europejskimi związanymi z
zakończeniem żywotności urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Zastosowane materiały izolacyjne
i przewodzące są identyfikowalne i łatwe do separacji. Staramy się pozyskiwać surowce od firm, które
stosują materiały pochodzące z recyklingu. W procesie
produkcyjnym, w zależności od rodzaju produktu, wykorzystywane są głównie takie materiały jak beton,
metale, tworzywa sztuczne. Po zakończeniu użytkowania produktu pozwala to na poddanie
recyklingowi większości jego poszczególnych elementów.
WAŻNE LICZBY:
10-20% na takim poziomie kształtuje się u nas udział (w zależności od specyfiki danego produktu)
surowców powtórnie wykorzystywanych. Nasi poddostawcy komponentów metalowych oraz surowców
do produkcji betonu deklarują korzystanie z materiałów pochodzących z recyklingu.
6.4 Kontrola zużycia i emisje
ZPUE S.A. dokłada wszelkich starby w każdym zakresie swojej działalności, prowadzić ją tak by
ograniczyć do minimum szkodliwe działanie dla środowiska naturalnego. Podstawą jakichkolwiek
zmian jest dokładne zbadanie procesów zużycia energii elektrycznej, gazu ziemnego, ciepła
systemowego czy oleju opałowego oraz ich monitorowanie. Tak działamy i szukamy dróg zmniejszenia
zużycia.
2021 rok
2020 rok
38
Zdefiniowaliśmy najbardziej energochłonne procesy i urządzenia:
Wykrawarki laserowe;
Malowanie proszkowe elementów;
Produkcja słupów wirowanych;
Cięcie laserem
Produkcja obudów betonowych;
Zgrzewanie tworzywa;
Wytwarzanie energii cieplnej Wszystkie nowe urządzenia zakupione przez ZPUE S.A. spełniają
najwyższe standardy w dziedzinie oszczędności energii.
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK
Budujemy w technologiach pozwalających oszczędzić energię. Instalacje na halach obniżają
emisję hałasów, pyłów czy gazów.
Termomodernizacja istniejących budynków.
Sukcesywnie wymieniamy oświetlenie na lampy LED energooszczędne i bardziej przyjazne dla
środowiska.
Uruchomiona przez ZPUE S.A. Inteligentna Stacja Transformatorowa SPS korzysta z OZE
(słońce i wiatr).
Zmniejszenie odpadów czyściwa. Podpisanie umowy z firmą piorącą pozwoliła nam
wykorzystywać wielokrotnie to samo czyściwo.
Wielokrotne wykorzystywanie wprowadzonych do firmy kartonów na potrzeby wydziałów
produkcyjnych.
Sukcesywna wymiana floty samochodowej z paliwa ON na PB i elektryczne.
Na wydziałach produkcyjnych w czasie przerwy pracownicy wyłączają oświetlenie, wyłączają
maszyny, a to wpływa na oszczędność zużycia energii.
Jak ograniczamy zużycie wody?
Rotametry służące do pomiaru przepływu wody, zamontowane na linii przygotowania blach do
malowania proszkowego pozwoliły nam na ścisłe kontrolowanie, a w efekcie ograniczenie jej zużycia.
Zużycie energii
7 941 400 kWh
9 117 650 kWh
Zużycie wody
36,83 tys. m3
35,65 tys. m3
39
W biurach stosujemy baterie z perlatorami oraz zamontowano systemy z podwójnym spłukiwaniem
wody w toalecie. Wszystkie powstające odpady przekazujemy firmom posiadającym stosowne
zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Przejęcie odpadów przez firmę udokumentowane
jest na karcie przekazania odpadów w systemie BDO. Dla wszystkich wydziałów opracowano instrukcję
postępowania z odpadami.
6.4.1 Emisje do atmosfery w roku 2021
PROCESY TECHNOLOGICZNE
Czynnik chłodniczy R407C 0 kg
PROCESY ENERGETYCZNE
* Wzrost emisji wynika z nabycia ciepłowni dostarczającej ciepło dla miasta Włoszczowa
Zintegrowany System Zarządzania Jakością i Środowiska
W naszym Systemie wdrożyliśmy między innymi:
Procedurę gotowości na wypadek awarii środowiskowych zapewniającą odpowiednie
2021 rok
2020 rok
Pył
1485,26 kg
895,59 kg
NO
x
8,36 kg
14,90 kg
CO
50,87 kg
91,34 kg
Czynnik chłodniczy R407C
0,3 kg
0 kg
Mn
0
0,102
Fe
0
0,574
C
0
0,188
2021 rok
2020 rok
SO
x
41085,41 kg*
9448,73 kg
NO
x
21314,99 kg
7892,30 kg
CO
56079,52 kg
2993,12 kg
CO
2
12764,17 mg
5257,01 mg
Pyły
4182,45 kg
1116,35 mg
Benzo(a)piren
10,30 kg
0,0066 kg
40
reagowanie i zmniejszenie związanych z nimi wpływów środowiskowych.
Procedurę odzysku gazu SF
6
z rozdzielnic.
Instrukcję prowadzenia monitoringu i pomiarów środowiskowych wprowadzającą regularne
monitorowanie.
Dokonywanie pomiarów i ocenę efektów działalności środowiskowej.
Stosujemy prewencję, czyli okresowe przeglądy maszyn, co zapobiega przypadkowym emisjom oraz
emisjom w warunkach odbiegających od normalnych. Pojemniki z substancjami niebezpiecznymi
przechowywane są w wentylowanym magazynie chemicznym lub na wannach wychwytowych.
Monitorowane zużycia mediów. Rozwieszono tabliczki przypominjące o wyłączaniu nieużywanych
maszyn czy gaszeniu światła w pomieszczeniach, w których nikogo nie ma, tabliczki w łazienkach,
jadalniach o oszczędnym korzystaniu z wody.
Szkody wyrządzone środowisku nałożone kary, koszty
działań naprawczych, koszty wizerunkowe
0 zł