SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
„IZOLACJA – JAROCIN” S.A.
za 2021 rok
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 2 | 24
SPIS TREŚCI
I Opis Spółki
1. Stan organizacyjny
2. Władze Spółki
3. Struktura własności
4. Przedmiot działania i charakterystyka działalności Spółki
5. Rynki zbytu oraz uzależnienie od odbiorców
6. Rynki zaopatrzenia oraz uzależnienie od dostawców
7. Sytuacja kadrowa i płacowa
8. Bezpieczeństwo i higiena pracy
II Sytuacja finansowa Spółki
1. Wielkość i struktura sprzedaży podstawowych grup wyrobów w okresie
sprawozdawczym
2. Koszty w układzie rodzajowym
3. Należności
4. Zobowiązania
5. Kredyty
6. Wskaźniki finansowe
7. Bilans i jego struktura
8. Nakłady inwestycyjne i ocena możliwości zamierzeń inwestycyjnych
III Pozostałe informacje
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 3 | 24
I. OPIS SPÓŁKI
1. Stan organizacyjny
„IZOLACJA JAROCIN Spółka Akcyjna w Jarocinie powstała z przekształcenia
przedsiębiorstwa państwowego Przedsiębiorstwo Materiałów Izolacji Budowlanej
„IZOLACJA” w Jarocinie w Jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa.
W nowym kształcie własnościowym „IZOLACJA JAROCIN” S.A. rozpoczęła
działalność od 02.01.1996 r. Spółka została umieszczona na liście firm przewidywanych
do dalszych przekształceń własnościowych w ramach Programu Powszechnej
Prywatyzacji. Podczas alokacji przedsiębiorstw uczestniczących w tym programie pakiet
akcji nasze firmy wybrał I Narodowy Fundusz Inwestycyjny.
W dniu 04.06.1996 r. Minister Przekształceń Własnościowych wniósł 33-procentowy
pakiet wiodący Spółki do I Narodowego Funduszu Inwestycyjnego.
26.04.1997 r. Zwyczajne Wlane Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę nr 7
(akt notarialny Repertorium A nr 2514/97) wyrażając zgodę na notowanie akcji
„IZOLACJI JAROCIN” S.A. w publicznym pozagiełdowym obrocie na rynku CeTO.
Komisja Papierów Wartościowych w dniu 11.12.1997 r. wydała decyzję o dopuszczeniu
akcji Spółki do publicznego obrotu. Pierwsze notowanie w publicznym obrocie odbyło się
17.02.1998 r.
W dniu 14 marca 2000r. I NFI zawiadomił Spółkę, że dokonał transakcji sprzedaży
akcji Spółki w ilości 125.400 szt. co stanowiło 33 % kapitału akcyjnego. Na ZWZA, które
odbyło się 11 kwietnia 2000 r. grupa osób fizycznych zablokowała w sumie 198.725 szt.
akcji Spółki co stanowiło 52,3 % kapitału akcyjnego. W sierpniu 2004 r. Ministerstwo
Skarbu Państwa ogłosiło przetarg na sprzedaż pakietu akcji Spółki będącego w jego
posiadaniu tj. 25,05 % kapitału akcyjnego. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, w
kwietniu 2005 r. pakiet akcji kupiła IZOLACJA – MATIZOL S.A. Gorlice.
W dniu 28 września 2007 r. Zarząd przy uwzględnieniu pozytywnej opinii Rady
Nadzorczej podjął uchwałę w sprawie zmiany rynku notowań akcji Spółki z
regulowanego rynku pozagiełdowego MTS-CeTO na rynek równoległy Giełdy Papierów
Wartościowych. Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. podjął
uchwałę w 16.10.2007 r. w sprawie dopuszczenia do obrotu giełdowego na Głównym
Rynku GPW akcji Spółki i dnia 23.10.2007 r. odbyło się pierwsze notowanie akcji Spółki
na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Spółka zlokalizowana jest w centralnej części Polski w województwie wielkopolskim.
Położona jest ok. 50 km od Kalisza i ok. 70 km od Poznania. Posiada połączenia
komunikacyjne kolejowe (własna bocznica kolejowa) i samochodowe (położona jest
przy trasie Poznań Katowice). Zajmuje powierzchnię 2,299 ha, powierzchnia użytkowa
budynków wynosi 5.586,76 m2. Jest jednostką jednozakładową zlokalizowaną na
wyodrębnionym terenie.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 4 | 24
2. Władze Spółki
a. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy
b. Rada Nadzorcza
W 2021 roku nie nastąpiły zmiany w składzie osobowym Rady Nadzorczej i pracowała ona w
następującym składzie:
- Ignatowicz Tomasz - przewodniczący
- Pietrus Zofia - zastępca przewodniczącego
- Ewa Shalaby - sekretarz
- Magdalena Mazur - członek
- Lesław Śliwko - członek
Członków Rady Nadzorczej wybiera Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki. Kadencja
Rady Nadzorczej trwa 3 lata.
c. Zarząd
W 2021 roku skład Zarządu nie uległ zmianie i na dzień 31.12.2021 r. przedstawiał się
następująco:
- Prezes Zarządu Piotr Widawski
- Członek Zarządu Mirosław Gołembiewski
- Prokurent Anna Inczewska
Członków Zarządu Spółki powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza bezwzględną większością
głosów. Kadencja zarządu trwa 3 lata.
Osoby zarządzające nie mają prawa do podejmowania decyzji o emisji lub wykupie akcji.
3. Struktura własności
Kapitał własny Spółki na 31.12.2022 roku wynosi 14 860 330,28 zł.
z tego:
kapitał akcyjny 798 000,00 zł.
kapitał zapasowy 12 507 306,80 zł.
kapitał z aktualizacji wyceny 299 655,67 zł.
zysk (strata) netto 1 257 967,81 zł.
Kapitał akcyjny Spółki dzieli się na 3.800.000 szt. akcji w wartości nominalnej 0,21 zł.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 5 | 24
Struktura własności kapitału akcyjnego na 31.12.2021 r.
Nazwa
akcjonariusza
Liczba
posiadanych
akcji
Udział % w
kapitale
zakładowym
Liczba
głosów
Udział %
w WZA
Wartość
nominalna
akcji
Tomasz
Ignatowicz
1 156 444 30,43 1 156 444 30,43
242 853,24
Zofia Pietrus
10,48
10,48
83
630,40
Anna Inczewska
10,17
386
480
10,17
81
1
6
0,80
Jan Ga
łczyński
380
000
10,00
38
0
000
10
,
00
79
800,00
Pozostali 1 478 836 38,92 1 478 836 38,92
310 555,56
Razem 3 800 000 100 3 800 000 100
798 000,00
Na dzień 31.12.2021 r. stan posiadania akcji przez Członków Zarządu Spółki przedstawia się
następująco:
Piotr Widawski – Prezes Zarządu – 17 szt. (wartość nominalna 3,57 PLN)
Mirosław Gołembiewski – Członek Zarządu – 1 290 szt. (wartość nominalna 270,90 PLN)
Na dzień 31.12.2021 r. stan posiadania akcji przez prokurentów Spółki przedstawia się
następująco:
Anna Inczewska – Prokurent – 386 480 szt. (wartość nominalna 81 160,80 PLN)
Na dzień 31.12.2021 r. stan posiadania akcji Członków Rady Nadzorczej Spółki przedstawia
się następująco:
Tomasz Ignatowicz – 1 156 444 szt. (wartość nominalna 242 853,24 PLN)
Zofia Pietrus – 398 240 szt. (wartość nominalna 83 630,40 PLN)
Ewa Shalaby – nie posiada akcji Spółki
Magdalena Mazur – nie posiada akcji Spółki
Lesław Śliwko – nie posiada akcji Spółki
4. Przedmiot działania i charakterystyka działalności Spółki
Zgodnie z zapisem w statucie Spółki przedmiotem przedsiębiorstwa jest działalność
gospodarcza w zakresie:
1. Produkcja pozostałych wyrobów z mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej
nie sklasyfikowana
2. Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.
3. Roboty związane z wznoszeniem budynków.
4. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej
5. Roboty budowlane specjalistyczne.
Swoją produkcję Spółka prowadzi w jednym zakładzie w Jarocinie. Działalność IZOLACJI-
JAROCIN S.A. koncentruje się na produkcji i sprzedaży wyrobów hydroizolacyjnych i
uszczelniających, przede wszystkim pap oraz mas asfaltowych. Spółka jest jednym z 9
producentów pap w Polsce. Udział Spółki w krajowej produkcji pap w ujęciu wartościowym
wynosi w zależności od asortymentu 5-8 %. Oferta produktów Spółki obejmuje:
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 6 | 24
papy asfaltowe w kilkunastu odmianach asortymentowych zarówno tradycyjne na
tekturze, jak i nowoczesne papy termozgrzewalne: oksydowane oraz modyfikowane,
dyspersyjne masy asfaltowe oraz masy na rozpuszczalnikach organicznych,
kity budowlane trwale plastyczne: kauczukowe i asfaltowo-kauczukowe,
Uwzględniając zastosowanie produktów IZOLACJI - JAROCIN S.A. w zakresie
przeciwwilgociowej izolacji fundamentów oraz pokryć dachowych popyt na produkty Spółki
zdeterminowany jest aktywnością na krajowym rynku usług budowlanych (zarówno w
obszarze nowo budowanych obiektów i infrastruktury drogowej, jak i w obszarze obiektów i
infrastruktury modernizowanej – remontowanej).
5. Rynki zbytu z uwzględnieniem podziału na rynki krajowe i zagraniczne oraz
informacje o źródłach zaopatrzenia z określeniem uzależnienia od jednego lub więcej
odbiorców i dostawców.
Podstawowym odbiorca produktów spółki jest krajowe budownictwo mieszkaniowe,
przemysłowe i ogólne. Część produktów spółki jest wykorzystywana także w drogownictwie
oraz innych działach gospodarki.
Sprzedaż koncentruje się na rynku krajowym, na który przypada ponad 95% przychodów ze
sprzedaży.
Podstawowe kanały dystrybucji wyrobów spółki to:
hurtownie i składy materiałów budowlanych,
markety budowlane,
firmy wykonawcze: budowlane i dekarskie,
odbiorcy indywidualni – sprzedaż detaliczna.
Spółka współpracuje (posiada umowy sprzedaży) z sieciami Leroy Merlin, Castorama oraz
Bricomarche,
Spółka nie jest w inny sposób uzależniona od jednego lub kilku odbiorców.
6. Rynki zaopatrzenia oraz uzależnienie od dostawców
Źródłem zaopatrzenia w surowce i materiały do produkcji oraz towary jest w około 96 %
rynek krajowy. Pozostała część zaopatrzenia pochodzi w większości z krajów UE i jest
realizowana z reguły w walucie euro.
Największy udział w strukturze kupowanych surowców posiadają:
asfalty przemysłowe,
wkładki nośne ( osnowy) do pap,
posypki, piaski i wypełniacze mineralne,
rozpuszczalniki organiczne,
opakowania z tworzyw sztucznych.
7. Sytuacja kadrowo – płacowa Spółki.
Przeciętne zatrudnienie w 2021 roku wyniosło 67 osób, w tym:
- pracownicy na stanowiskach robotniczych 44 osób, tj. 66%
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 7 | 24
- pracownicy na stanowiskach nierobotniczych 23 osób, tj. 34 %
Średni stan zatrudnienia w 2021 był zbliżony do wielkość zatrudnienia analogicznego okresu
2020 roku, struktura zatrudnienia w stosunku do ubiegłego roku również nie uległa większej
zmianie. W bieżącym roku koszty pracy z narzutami wyniosły 5 987 tys. zł, przy
poniesionych w takim okresie 2020 roku 5 341 tys. zł, co daje wskaźnik 112 %.
8. Bezpieczeństwo i higiena pracy
Wypadki przy pracy
W 2021 roku w Spółce miały miejsce dwa lekkie wypadki przy pracy.
Warunki pracy
W 2021 roku nie stwierdzono przekroczenia wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń
i natężeń czynników szkodliwych na stanowiskach pracy w hali produkcji pap,
dysperbitu, jarlepu i gontów, w związku z czym należy uznać, że warunki pracy w Spółce
są zgodne z obowiązującymi przepisami.
Gospodarka odzieżą ochronną i środkami ochrony, zabezpieczenie higieniczno-
sanitarne
Wyposażenie pracowników w odzież ochronną i roboczą oraz serwis tej odzieży
prowadzone jest przez firmę zewnętrzną. Zabezpiecza ona w pełni potrzeby Spółki w tym
zakresie.
Szkolenia
Wszyscy pracownicy zatrudniani w Spółce przechodzą szkolenie wstępne i stanowiskowe.
Przeprowadzono również okresowe szkolenia dla pracowników zatrudnionych na
stanowiskach robotniczych.
II. SYTUACJA FINANSOWA SPÓLKI
Sprzedaż wartościowa (tys. PLN)
L.p. Rodzaj 2021 r. 2020 r. Dynamika
Wartość Struktura Wartość Struktura 3 : 5
1
2
3
4
5
6
7
1. Przychody ze
sprzedaży
produktów
30 048
98 %
25 908
98 %
116 %
2. Przychody ze
sprzedaży towarów i
materiałów
475
2 %
418
2 %
114 %
Razem 30 523
100 %
26 326
100 %
116 %
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 8 | 24
W 2021 roku sytuacja finansowa spółki uległa zdecydowanej poprawie. Zapotrzebowanie
rynkowe za wyroby hydroizolacyjne utrzymało się na poziome nieznacznie wyższym w
stosunku do roku 2020. Sprzedaż dzięki brakowi przerw produkcyjnych spowodowanych lock
downem sprzedaż rozłożyła się proporcjonalnie pomiędzy wszystkie kwartały. Spółka
zwiększyła sprzedaż pap asfaltowych oraz mas szpachlowych i kitów, natomiast wartość
sprzedaży mass asfaltowych utrzymała się na niezmiennym poziomie. Sprzedaż ogółem w
stosunku do roku ubiegłego wzrosła o 16 %. Wyzwaniem w roku 2021 okazały się szybko
rosnące ceny surowców ropopochodnych oraz pozostałych materiałów, które nie znalazły
pełnego odzwierciedlenia w cenach sprzedaży. Kluczem do sukcesu okazały się
systematyczne działania mające na celu poprawę rentowności.
Na sytuację w branży hydroizolacji nadal niekorzystnie wpływa wysoki i ciągle rosnący
poziom importu wyrobów papowych z rynku rosyjskiego, który uaktywnił sznacząco od
2015 roku w wyniku wyraźnego osłabienia rubla oraz protekcyjnej polityki rosyjskiej
administracji, blokującej firmom z UE dostęp do tanich asfaltów z rosyjskich rafinerii.
Efektem ww. sytuacji jest utrzymująca się na rynku wysoka rywalizacja konkurencyjna
między przedsiębiorstwami w branży oraz importerami, co niekorzystnie odbija się na
rentowności.
Kolejnym negatywnym elementem wpływającym na wyniki spółki jest sytuacja na rynku
surowców, w tym ównie ropy naftowej. Drożejąca systematycznie od początku 2021 roku
ropa naftowa spowodowała wzrost cen podstawowego surowca do produkcji pap, jakim
asfalty, co wywołało konieczność wielokrotnego ogłaszania podwyżek cen na wyroby spółki i
przyczyniło się do pogorszenia bieżącej rentowności. W tym samym okresie rosły również
ceny pozostałych surowców, takich jak osnowy do produkcji pap, tworzywa sztuczne,
syntetyczne kauczuki itp., jednak wpływ na wzrost cen sprzedaży był mniej istotny.
Mimo niekorzystnych warunków działania spółka wygenerowała w 2021 roku o 16% wyższe
niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, wypracowując równocześnie zysk netto na
poziomie 1 258 tys. zł.
1. Koszty w układzie rodzajowym
Struktura kosztów w układzie rodzajowym (w tys. zł.)
2021
struktura
2020
struktura
dynamika
Amortyzacja
30
9
1
291
1
105
Zużycie materiałów i energii
18 82
9
62
15 049
6
0
125
Usługi obce
2 802
11
2 619
12
107
Podatki i opłaty
214
2
219
2
98
Wynagrodzenia
5 096
18
4 540
19
112
Ubezpieczenia społeczne i inne
świadczenia
1 043
4
955
5
109
Pozostałe koszty rodzajowe
366
1
323
2
113
suma
28 656
100
23 996
100
119
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 9 | 24
W 2021 roku nastąpił 19 % wzrost kosztów rodzajowych. Pozycją znaczącą jest wartość
zużytych materiałów i energii, a przyrost tych kosztów związany jest ze wzrostem cen
podstawowych surowców produkcyjnych. Nieznaczenie przyrosły również pozostałe
koszty rodzajowe. W strukturze kosztów rodzajowych odnotowaliśmy spadek na
pozycjach podatki i opłaty.
2. Należności krótkoterminowe i ich struktura
NALEŻNOŚCI KRÓTKOTERMINOWE OD POZOSTAŁYCH
JEDNOSTEK
2021
a) z tytułu dostaw i usług, w tym:
4 52
0
-
od innych jednos
tek
4 520
b) podatki
62
c) inne, w tym:
5
-
od innych jednostek
5
Należnośc
i krótkoterminowe od pozostałych jednostek netto, razem
4 587
c) odpisy aktualizujące wartość należności od pozostałych jednostek
657
Należności krótkoterminowe od pozostałych jednostek brutto, razem 5 244
3. Zobowiązania i ich struktura
Zobowiązania krótkoterminowe (w tys. zł.):
Kre
dyty i pożyczki
280
Inne zobowiązania finansowe
23
2
Zob
owiązania z tyt. dostaw i usł
ug
2
678
Wynag
rodzeni
a
242
Pozostał
e zobowi
ązania
12
Fu
ndusze specjalne
2
Razem zobowiązania krótkoterminowe 3 444
Zobowiązania długoterminowe w tys. zł.):
Kredyty i po
życzki
140
Inne
zobo
wiązania finansowe
257
Inne
2
60
Razem zobowiązania długoterminowe 657
W zobowiązaniach krótkoterminowych i długoterminowych w pozycji „inne zobowiązania
finansowe” ujęto zobowiązania z tytułu leasingu operacyjnego, przyjętego do ksiąg jako
leasing finansowy, w części kapitałowej przypadającej do spłaty oraz zobowiązania z tytułu
factoringu odwrotnego.
4. Kredyty bankowe i pożyczki
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 10 | 24
1. W 2007 roku Spółka zawarła z PKO BP S.A. umowę kredytu w formie limitu
wielocelowego.
W czerwcu 2019 r. podpisany został kolejny aneks, wydłużający termin spłaty kredytu
do 5 czerwca 2022 r.,
W ramach tej umowy zadłużenie na dzień 31.12.2021 r. wynosiło 0.
Oprocentowanie kredytu na dzień 31.12.2021 r. wynosiło:
- dla kredytu obrotowego – stawka WIBOR 1M + marża banku 1,5 %
- dla kredytu w rachunku bieżącym - stawka WIBOR 1M + marża banku 1,5 %
Zabezpieczeniem umowy kredytu jest:
- hipoteka kaucyjna na nieruchomości objętej księgą wieczystą KZ1J/00028403/4 - do
kwoty 1 700 000 zł.
- zastaw rejestrowy na mieniu ruchomym ustanowionym w rejestrze zastawów pod
pozycją nr 2082158 - do kwoty 5 250 000 zł.
- weksel in blanco.
2. W 2020 roku Spółka zawarła umowę z Polskim Funduszem Rozwoju SA o subwencję
w ramach Programu Rządowego – Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju
dla Małych i Średnich Firm. W 2021 roku Spółka otrzymała decyzję w sprawie
zwolnienia z obowiązku jej zwrotu w wysokości 546 478,20 pln. Wartość subwencji
pozostała do spłaty na dzień 31.12.2021 to kwota 420 528,82, zobowiązanie to
realizowane jest miesięcznymi spłatami rat, a termin ostatniej raty przypada na
25.05.2023 r.
Kwota subwencji finansowej jest nieoprocentowana.
Umowa nie jest w żaden sposób zabezpieczona.
5. Zestawienie podstawowych wskaźników
Wyszczególnienie Metoda wyliczeń
Miernik
2021 r. 2020 r.
1
2
3
4
5
A. Wskaźnik zyskowności
1. Sprzedaży Zysk ze sprzedaży /
przych.ze sprz. x
100
%
4,7
7,9
2. D
ziałalności
Zysk netto / sprzedaż x 100
%
4,1
6,3
3
. Ogólne
go
majątku (ROA
)
Zysk netto / majątek x 100
%
6,1
9
,1
4. Kapit.własnych (ROE)
Zysk
netto / kapit.wł. x 100
%
8,5
12,2
5 Kapitału akcyjnego Zysk netto / kap.akc. x 100 %
15
7,
6
208,4
B. Wsk
aźniki płynn
ości
1. Obrotu zapasami
materiałów
Stan zapasów mat. / zużycie
materi
a
ł
ów x 183
dni
7
6,4
6
9,3
2. Obrotu zapasami wyrobów Stan zapasów wyr. /
sprzedaż x 183
dni
49,
9
58,0
3. Obrotu należnościami z
tyt.dostaw i
usłu
g
Stan należn.z tyt.dostaw i
usług / sprzedaż x
183
dni
52,1
34,
6
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 11 | 24
4. Obrotu zobowiązaniami z
tyt.dostaw i usług
Stan zobow.z tyt. dostaw i
usł. / zużycie mat, energii,
usługi obce x 183
dni
46,7
22,2
5. Płynności bieżącej Majątek obrotowy /
Zobow
iąza
nia bieżące
4,
4
4,6
6. Płynności (szybki) (należności + śr.pien.) /
zobowią
zan
ia bieżące
2,0
2,1
C. Wskaźniki wypłacalności
1. Obciążenie majątku
zobowi
ązaniami
Zobowiązania ogółem /
Majątek ogółem x 100
%
2
7,8
25,9
2. Pokrycia majątku
kapi
tałami własnymi
Kapitały własne / Majątek
ogółem x 100
%
72,2
74,1
3. Zobowiązania do kapit.wł. Zobowiązania ogółem /
Kapitały własn
e x 100
%
3
8,6
35,0
D. Wskaźnik rynku
kapitał
owego
1. Zysk netto na 1 akcję
Zysk
netto / ilość akcji
0,33
1
0,
438
Nieznaczny spadek zysku wypracowanego przez spółkę sprawił, że wszystkie wskaźniki
zyskowności spadły ale nadal utrzymują się na wysokim poziomie.
Spadły również wskaźniki obrotu oraz wskaźniki płynności za wyjątkiem wskaźnika obrotu
zapasami wyrobów, który uległ nieznacznej poprawie.
Analogiczna sytuacja wystąpiła na wskaźnikach wypłacalności, które uległy nieznacznemu
spadkowi w stosunku do roku poprzedniego, mimo to utrzymują się na bardzo bezpiecznych
poziomach. Zysk netto na jedną akcję wyniósł 0,331 zł.
6. Bilans – jego struktura i dynamika
Stan na
31.12.2021
( w tys.
zł.)
Struktura
%
Stan na
31.12.2020
( w tys.
zł.)
Struktura
%
Dynamika
%
A. Aktywa trwale 5 534
27
5 048
27
110
1. Wartości niemater.i pr.
0
0
2. Rzeczowe aktywa trwałe 5 205
25
4 763
26
109
3. Należności długoterm,
0
0
4. Inwestycje długoterminowe
0
0
5. Długoterm.rozl.międzyokr. 329
2
285
2
115
B. Aktywa obrotowe 15 059
73
13 313
73
113
1. Zapasy 7 881
38
6 951
38
113
2. Należności krótkoterminowe 4 587
22
2 668
15
172
3. Inwestycje krótkoterminowe 2 512
12
3 615
20
69
4. Krótkoterm.rozl.międzyokr. 79
0
79
0
100
AKTYWA RAZEM 20 593
100
18 361
100
112
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 12 | 24
A. Kapitały własne 14 863
72
13 605
74
109
1. Kapitał podstawowy 798
4
798
4
100
2. Nal.wpł.na poczet kapitału
0
0
3. Kapitał zapasowy 12 507
61
10 844
59
115
4. kapitał z aktualizacji wyceny 300
1
300
2
100
5. Pozostałe kapitały rezerw.
0
0
6. Nie podziel.wynik z lat ubiegł.
0
0
7. Wynik finans.roku bieżącego 1 258
6
1 663
9
76
B. Zobowiąz. i rez. na zobow. 5 730
28
4 756
26
120
1. Rezerwy na zobowiązania 1 627
8
1 377
7
118
2. Zobowiązania długoterminowe 657
3
503
3
131
3. Zobowiązania krótkoterm. 3 446
17
2 877
16
120
- w tym fundusze specjalne 2
0
4
0
50
4. Rozlicz.międzyokresowe
0
0
PASYWA RAZEM 20 593
100
18 361
100
112
7. Nakłady inwestycyjne w 2021 roku
Spółka w 2021 roku poniosła nakłady na infrastrukturę produkcyjną i środki transportu w
kwocie 595 tys. zł.
III POZOSTAŁE INFORMACJE
1) Omówienie podstawowych wielkości ekonomiczno-finansowych, ujawnionych w
rocznym sprawozdaniu finansowym, w szczególności opis czynników i zdarzeń, w
tym o nietypowym charakterze, mających znaczący wpływ na działalność emitenta i
sprawozdanie finansowe, w tym osiągnięte przez niego zyski lub poniesione straty w
roku obrotowy.
W 2021 roku sytuacja finansowa spółki uległa zdecydowanej poprawie. Zapotrzebowanie
rynkowe za wyroby hydroizolacyjne utrzymało się na poziome nieznacznie wyższym w
stosunku do roku 2020. Sprzedaż dzięki brakowi przerw produkcyjnych spowodowanych lock
downem sprzedaż rozłożyła się proporcjonalnie pomiędzy wszystkie kwartały. Spółka
zwiększyła sprzedaż pap asfaltowych oraz mas szpachlowych i kitów, natomiast wartość
sprzedaży mass asfaltowych utrzymała się na niezmiennym poziomie. Sprzedaż ogółem w
stosunku do roku ubiegłego wzrosła o 16 %. Wyzwaniem w roku 2021 okazały się szybko
rosnące ceny surowców ropopochodnych oraz pozostałych materiałów, które nie znalazły
pełnego odzwierciedlenia w cenach sprzedaży. Kluczem do sukcesu okazały się
systematyczne działania mające na celu poprawę rentowności.
Na sytuację w branży hydroizolacji nadal niekorzystnie wpływa wysoki i ciągle rosnący
poziom importu wyrobów papowych z rynku rosyjskiego, który uaktywnił sznacząco od
2015 roku w wyniku wyraźnego osłabienia rubla oraz protekcyjnej polityki rosyjskiej
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 13 | 24
administracji, blokującej firmom z UE dostęp do tanich asfaltów z rosyjskich rafinerii.
Efektem ww. sytuacji jest utrzymująca się na rynku wysoka rywalizacja konkurencyjna
między przedsiębiorstwami w branży oraz importerami, co niekorzystnie odbija się na
rentowności.
Kolejnym negatywnym elementem wpływającym na wyniki spółki jest sytuacja na rynku
surowców, w tym ównie ropy naftowej. Drożejąca systematycznie od początku 2021 roku
ropa naftowa spowodowała wzrost cen podstawowego surowca do produkcji pap, jakim
asfalty, co wywołało konieczność wielokrotnego ogłaszania podwyżek cen na wyroby spółki i
przyczyniło się do pogorszenia bieżącej rentowności. W tym samym okresie rosły również
ceny pozostałych surowców, takich jak osnowy do produkcji pap, tworzywa sztuczne,
syntetyczne kauczuki itp., jednak wpływ na wzrost cen sprzedaży był mniej istotny.
Mimo niekorzystnych warunków działania spółka wygenerowała w 2021 roku o 16% wyższe
niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, wypracowując równocześnie zysk netto na
poziomie 1 258 tys. zł.
2) Informacje o przyjętej strategii rozwoju emitenta oraz działaniach podjętych w ramach
jej realizacji w okresie objętym raportem wraz z opisem perspektyw rozwoju działalności
emitenta co najmniej w najbliższym roku obrotowym.
Realizując strategię rozwoju Spółka stale inwestuje w modernizację parku maszynowego
oraz rozbudowę powierzchni magazynowo-produkcyjnych. Systematyczne inwestycje w
tym zakresie pozwalają wzmacniać istotną przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa.
Spółka systematycznie wprowadza nowe produkty odpowiadając na zmieniające się
zapotrzebowanie rynkowe. Skala inwestycji jest dopasowana do bieżącej koniunktury i
możliwości finansowych Spółki, co pozwala maksymalizować efektywność
prowadzonych działań i ogranicza ryzyko nadmiernych inwestycji.
Ważnym elementem strategii rozwoju Spółki jest także konsekwentne pozyskiwanie
nowych odbiorców, czy kanałów dystrybucji. Podsumowując warto podkreślić, że
Emitent konsekwentnie realizuje długoterminową strategię rozwoju organicznego,
systematycznie umacniając swoją rynkową pozycję, rozbudowując infrastrukturę
produkcyjną oraz zwiększając z roku na rok wartość księgową przedsiębiorstwa.
3) Opis istotnych czynników ryzyka i zagrożeń, z określeniem, w jakim stopniu emitent jest
na nie narażony.
1. Ryzyko związane z konkurencją
Utrzymująca się na rynku krajowym konkurencja ze strony producentów krajowych i
zagranicznych w 2021 roku uległa wzmocnieniu. Utrwalają się działania nowych firm w
branży producentów pap. Taka sytuacja zmuszała uczestników rynku, w tym również
Spółkę, do kontynuacji polityki konkurencyjnych cen, rabatów, wydłużania terminów
płatności oraz wdrażania kapitałochłonnych przedsięwzięć celem obniżania kosztów
produkcji i uruchamiania nowych produktów. Należy zatem liczyć się z ryzykiem
obniżenia przychodów ze sprzedaży i wyniku finansowego w efekcie dalszego wzrostu
konkurencji na rynku.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 14 | 24
2. Ryzyko związane z sytuacją w budownictwie
Popyt na materiały budowlane w budownictwie, szczególnie infrastrukturalnym jest
wyraźnie niższy od oczekiwań. Dynamika produkcji budowlano-montażowej mimo
utrzymującego się ożywienia w budownictwie mieszkaniowym systematycznie spada w
stosunku do lat poprzednich. Bieżąca podaż materiałów budowlanych znacznie
przewyższa aktualne potrzeby budownictwa.
Od wielu lat obserwujemy również zmia upodobań estetycznych inwestorów
(zwłaszcza w budownictwie mieszkalnym jednorodzinnym). Następuje zwiększenie
udziału dachów spadzistych, krytych dachówką lub różnymi odmianami blach.
Utrzymanie się tej tendencji, przy ograniczonej dynamice rozwoju budownictwa
wielkokubaturowego, przemysłowego i wielorodzinnego rodzi ryzyko dalszego
zmniejszenia popytu na papy dachowe.
3. Ryzyko związane z sezonowością sprzedaży
Sprzedaż wyrobów wytwarzanych przez Spółkę cechuje się wyraźną sezonowością i w
znacznym stopniu zależy od warunków pogodowych, które determinują czas trwania
sezonu budowlanego. Zmienne warunki pogodowe, utrudniające prowadzenie robót
hydroizolacyjnych (roboty dekarskie mogą być wykonywane przy bezwietrznej,
bezdeszczowej pogodzie i temperaturze powyżej +5
0
C), mogą powodować wahania
przychodów i wyniku finansowego.
4. Ryzyko związane ze zmianą kursu walutowego
Za istotne rodzaje ryzyka finansowego w prowadzonej przez Spółkę działalności
gospodarczej uznaje się ryzyko zmiany kursu walutowego. W dużej mierze wpływa to na
realizowany koszt importu stanowiący około 2% źródeł zaopatrzenia w surowce.
Większość umów importowych zawierana jest w euro. Niekorzystne kształtowanie się
relacji wymiennej tej waluty do otego może znacząco wpłynąć na poziom rentowności
produktów i pogorszenie wyników finansowych Spółki.
Sukcesywne umacnianie się złotego sprzyja importerom wyrobów papowych. Wzrost
taniego importu pap i gontów wpływa bezpośrednio na wzrost konkurencji, pogorszenie
w wykorzystaniu zdolności produkcyjnej i wzrost jednostkowych kosztów wytworzenia
produkcji krajowej.
5. Ryzyko związane ze spłatą należności z tytułu dostaw
Sezonowość w procesach budowlanych i działania handlowe konkurencji mają wpływ na
utrzymywanie się wysokiego stanu należności. Jednym z priorytetów w działalności
Spółki jest zmniejszanie stanów należności i ryzyka powstałego z tego tytułu, poprzez:
różnicowanie oferty cenowej w zależności od terminów płatności,
okresowe oceny wiarygodności klientów,
bieżący monitoring należności,
dywersyfikację klientów,
skuteczną windykację.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 15 | 24
6. Ryzyko związane z sytuacją makroekonomiczną Polski
Działalność Spółki zależy w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej w Polsce. Na
działalność Spółki wpływ wywiera wiele czynników, jak wielkość PKB, tempo wzrostu
gospodarczego, poziom inwestycji przedsiębiorstw, prowadzona polityka w zakresie
podatków, poziom inflacji. Wszystkie te czynniki mogą wpływać na wyniki osiągane
przez Spółkę, a także na realizację założonych celów strategicznych. Panująca obecnie
dekoniunktura gospodarcza nie sprzyja inwestycjom, co bezpośrednio przekłada się na
wyniki finansowe osiągane przez Spółkę.
7. Ryzyko otoczenia prawnego
Przepisy prawa, regulujące działalność przedsiębiorców w Polsce, charakteryzują się
znaczną niestabilnością, co rodzi różne rodzaje ryzyka dla efektów ekonomicznych
osiąganych przez Spółkę. W szczególności należy tu zwrócić uwagę na przepisy prawa
podatkowego, które podlegają częstym nowelizacjom, niespójne przez co pojawiają się
wątpliwości interpretacyjne, a nawet rozbieżne orzeczenia.
Zmiany w obowiązujących przepisach mogą powodować w szczególności wzrost
obciążeń publiczno-prawnych lub powodować wzrost kosztów Spółki.
8. Ryzyko polityki podatkowej
Niestabilność systemu podatkowego spowodowana zmianami przepisów i niespójnymi
interpretacjami prawa podatkowego, stosunkowo nowe przepisy regulujące zasady
opodatkowania, wysoki stopień sformalizowania regulacji podatkowych, rygorystyczne
przepisy sankcyjne wprowadzają dużą niepewność w zakresie efektów podatkowych
podejmowanych decyzji gospodarczych. Niewłaściwe - z punktu widzenia konsekwencji
podatkowych, a w efekcie ostatecznych rezultatów finansowych - decyzje obniżają
sprawność działania podmiotów gospodarczych, co może prowadzić do utraty
konkurencyjności.
9. Ryzyko związane z wpływem stanu zagrożenia epidemicznego koronowirusa
SARS-CoV-2 na działalność operacyjną i finansową
Rozprzestrzenianie się pandemii wirusa COVID -19 wpływa negatywnie na
działalność operacyjną oraz wyniki finansowe Spółki ze względu na ograniczenie
popytu oraz wzrost kosztów działalności w wielu zakresach. Zarząd na bieżąco
monitoruje rozwój sytuacji związanej z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID -19 i
potencjalnego wpływu pandemii na działalność. Z uwagi na dynamicznie zmieniające
się warunki, Zarząd Emitenta, mimo dołożenia należytej staranności nie jest w stanie
w sposób jednoznaczny określić wpływu rozprzestrzeniania się wirusa na przyszłą
działalność, wyniki finansowe i perspektywy rozwoju.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 16 | 24
10. Wpływ sytuacji polityczno-gospodarczej na terytorium Ukrainy
Sytuacja polityczno-gospodarcza w Ukrainie ma lub może mieć istotny wpływ na:
- kursy walutowe, w tym szczególnie EUR/PLN oraz USD/PLN (mniej niż 5%
surowców wykorzystywanych przez spółkę pochodzi z importu)
- ceny ropy i produktów ropopochodnych
- ceny gazu i energii elektrycznej
- możliwość realizowania zaopatrzenia z terenu Ukrainy, Białorusi i Rosji
- możliwość realizowania sprzedaży na teren Ukrainy, Białorusi i Rosji
Niektórzy naszych z dostawców spółki zaopatrywali się w surowce z terenu ww.
krajów, jednak sytuacja ta nie ma wpływu na ciągłość działalności spółki.
Spółka nie utrzymuje kontaktów handlowych z kontrahentami z Ukrainy, Białorusi i
Rosji.
Na chwilę obecną zarząd nie widzi zagrożenia w kontynuacji działalności.
Zarząd monitoruje wszystkie czynniki związane z wojną w Ukrainie oraz ich wpływ
na działalność i sytuację finansową spółki i będzie przekazywał informacje na ten
temat zgodnie z wymogami wynikającymi z Rozporządzenia nr 596/2014 w sprawie
nadużyć na rynku (MAR) lub w raportach okresowych.
11. Ryzyko związane z wystąpieniem nieprzewidzianych zdarzeń
Działalność Spółki mogą zakłócić nieprzewidziane zdarzenia, takie jak: atak
terrorystyczny, katastrofy naturalne i epidemie. Straty te mogą dotyczyć
nieruchomości, ruchomości, aktywów finansowych i kluczowych pracowników.
Nieprzewidziane zdarzenia mogą także wywołać dodatkowe koszty operacyjne,
między innymi wyższe składki ubezpieczeniowe.
Opisane powyżej ryzyka mogą mieć niekorzystny wpływ na działalność, sytuację
finansową oraz wyniki Spółki.
4) Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej, dotyczących
zobowiązań oraz wierzytelności emitenta lub jego jednostki zależnej, ze wskazaniem
przedmiotu postępowania, wartości przedmiotu sporu, daty wszczęcia postępowania,
stron wszczętego postępowania oraz stanowiska emitenta.
W 2021 r. nie toczyły się postępowania przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej.
5) Wskazanie nazwy i siedzimy jednostki dominującej wyższego szczebla sporządzającej
oświadczenie lub sprawozdanie na temat informacji niefinansowych.
Nie dotyczy
6) Informacje o zawartych umowach znaczących dla działalności emitenta, w tym
znanych emitentowi umowach zawartych pomiędzy akcjonariuszami, umowach
ubezpieczenia, współpracy i kooperacji.
Nie zostały zawarte znaczące umowy dla działalności emitenta.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 17 | 24
7) Informacje o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych emitenta z innymi
podmiotami oraz określenie jego głównych inwestycji krajowych i zagranicznych, w
szczególności papierów wartościowych, instrumentów finansowych, wartości
niematerialnych i prawnych oraz nieruchomości, w tym inwestycji kapitałowych
dokonanych poza jego grupą jednostek powiązanych, oraz opis ich metod finansowania:
Spółka nie jest powiązana organizacyjnie ani kapitałowo z innymi podmiotami. Nie
dokonywała także inwestycji krajowych i zagranicznych (papiery wartościowe,
instrumenty finansowe oraz wartości niematerialne i prawne).
8) Informacje o transakcjach zawartych przez emitenta z podmiotami powiązanymi:
W 2021 roku Spółka nie dokonywała transakcji z podmiotami powiązanymi.
9) Informacje o zaciągniętych i wypowiedzianych w danym roku obrotowym umowach
dotyczących kredytów i pożyczek, z podaniem co najmniej ich kwoty, rodzaju i wysokości
stopy procentowej, waluty i terminu wymagalności.
W 2021 roku nie zaciągnięto i nie wypowiedziano umów dotyczących kredytów i
pożyczek.
10) Informacje o udzielonych w danym roku obrotowym pożyczkach, w tym udzielonych
podmiotom powiązanym, z podaniem co najmniej ich kwoty, rodzaju i wysokości stopy
procentowej, waluty i terminu wymagalności.
W 2021 roku nie udzielano pożyczek żadnym podmiotom
11) Informacje o udzielonych i otrzymanych w danym roku obrotowym poręczeniach i
gwarancjach, w tym udzielonych podmiotom powiązanym emitenta.
Spółka w 2021 roku nie udzieliła i nie otrzymała poręczeń ani gwarancji.
12) W przypadku emisji papierów wartościowych w okresie objętym raportem opis
wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji do chwili sporządzenia sprawozdania z
działalności:
Spółka w 2021 roku oraz do chwili sporządzenia sprawozdania z działalności nie
dokonywała emisji papierów wartościowych.
13) Objaśnienie różnic pomiędzy wynikami finansowymi wykazanymi w raporcie rocznym a
wcześniej publikowanymi prognozami wyników na dany okres:
Spółka nie publikuje prognoz wyników.
14) Ocena wraz z jej uzasadnieniem, zarządzania zasobami finansowymi, z uwzględnieniem
zdolności wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań, oraz określenie ewentualnych
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 18 | 24
zagrożeń i działań, jakie emitent podjął lub zamierza podjąć w celu przeciwdziałania
tym zagrożeniom:
W 2021 roku sytuacja finansowa spółki uległa dalszej poprawie. Zapotrzebowanie
rynkowe za wyroby hydroizolacyjne utrzymało się na poziome nieznacznie wyższym w
stosunku do roku 2020. Sprzedaż dzięki brakowi przerw produkcyjnych spowodowanych
lock downem sprzedaż rozłożyła się proporcjonalnie pomiędzy wszystkie kwartały.
Spółka zwiększyła sprzedaż pap asfaltowych oraz mas szpachlowych i kitów, natomiast
wartość sprzedaży mass asfaltowych utrzymała się na niezmiennym poziomie. Sprzedaż
ogółem w stosunku do roku ubiegłego wzrosła o 16 %. Wyzwaniem w roku 2021 okazały
się szybko rosnące ceny surowców ropopochodnych oraz pozostałych materiałów, które
nie znalazły pełnego odzwierciedlenia w cenach sprzedaży. Kluczem do sukcesu okazały
się systematyczne działania mające na celu poprawę rentowności.
Na sytuację w branży hydroizolacji nadal niekorzystnie wpływa wysoki i ciągle rosnący
poziom importu wyrobów papowych z rynku rosyjskiego, który uaktywnił się znacząco
od 2015 roku w wyniku wyraźnego osłabienia rubla oraz protekcyjnej polityki rosyjskiej
administracji, blokującej firmom z UE dostęp do tanich asfaltów z rosyjskich rafinerii.
Efektem ww. sytuacji jest utrzymująca się na rynku wysoka rywalizacja konkurencyjna
między przedsiębiorstwami w branży oraz importerami, co niekorzystnie odbija się na
rentowności.
Kolejnym negatywnym elementem wpływającym na wyniki spółki jest sytuacja na rynku
surowców, w tym głównie ropy naftowej. Drożejąca systematycznie od początku 2021
roku ropa naftowa spowodowała wzrost cen podstawowego surowca do produkcji pap,
jakim asfalty, co wywołało konieczność wielokrotnego ogłaszania podwyżek cen na
wyroby spółki i przyczyniło się do pogorszenia bieżącej rentowności. W tym samym
okresie rosły również ceny pozostałych surowców, takich jak osnowy do produkcji pap,
tworzywa sztuczne, syntetyczne kauczuki itp., jednak wpływ na wzrost cen sprzedaży był
mniej istotny.
Mimo niekorzystnych warunków działania spółka wygenerowała w 2021 roku o 16%
wyższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, wypracowując równocześnie
zysk netto na poziomie 1 258 tys. zł.
Sytuacja rynkowa zmusza Spółkę do kontynuacji polityki konkurencyjnych cen, rabatów,
wydłużania terminów płatności oraz wdrażania przedsięwzięć celem obniżania kosztów
produkcji i uruchamiania nowych produktów, poprawy rentowności oraz zdolności do
generowania zysku.
15) Ocena możliwości realizacji zamierzeń inwestycyjnych, w tym inwestycji kapitałowych,
w porównaniu do wielkości posiadanych środków, z uwzględnieniem możliwych zmian
w strukturze finansowania tej działalności.
Spółka nie planuje inwestycji kapitałowych. Natomiast zdaniem Zarządu inwestycje
dotyczące bieżącej działalności mogą być realizowane za pomocą środków zewnętrznych.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 19 | 24
1. Konkurencyjny import: W 2021 roku odnotowano wysoki poziom importu wyrobów
papowych z rynku rosyjskiego, który uaktywnił się szczególnie w wyniku wyraźnego
osłabienia rubla. Ze względu na trudną sytuację rynkową zdarzenie to wpłynęło
negatywnie na wynik finansowy.
2. Wahania kursu walutowego: Wzrosła aktywność ze strony zagranicznych
konkurentów oraz import konkurencyjnych wyrobów. Ze względu na ogólne niewielki
popyt rynkowy, zdarzenie to wpłynęło negatywnie na wynik finansowy.
3. Ceny surowców ropopochodnych: Ceny surowców ropopochodnych, takich jak asfalty
przemysłowe, rozpuszczalniki organiczne itp. cechują się znaczną zmiennością. W
2021 roku ceny asfaltów wyraźnie wzrosły w związku ze wzrostem cen ropy, co
wpłynęło pozytywnie na wynik finansowy.
17) Charakterystyka zewnętrznych i wewnętrznych czynników istotnych dla rozwoju
przedsiębiorstwa emitenta:
Czynniki zewnętrzne:
1. Czynniki ekonomiczne: istotnymi wyznacznikami popytu na wyroby hydroizolacyjne
nakłady na budownictwo oraz na inwestycje infrastrukturalne. Produkcja wyrobów
jest systematycznie unowocześniania w celu dostosowania oferty wyrobów do
wymagań klientów, zarówno w zakresie zastosowań, jak i parametrów
wytrzymałościowych i jakościowych.
2. Rozwój substytutów: ze względu na bardzo szeroką ofertę wyrobów substytucyjnych
na dachy spadziste oraz zmianę upodobań estetycznych inwestorów (zwłaszcza w
budownictwie mieszkalnym jednorodzinnym) obserwuje się zwiększenie udziału
dachów spadzistych, krytych dachówką ceramiczną, cementową lub różnymi
odmianami blach. Utrzymanie się tej tendencji w segmencie budownictwa
jednorodzinnego, rodzi ryzyko zmniejszenia popytu na papy dachowe oraz środki do
ich konserwacji.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku budownictwa wielkokubaturowego,
przemysłowego i wielorodzinnego oraz w budownictwie inżynieryjnym papy
asfaltowe oraz uszczelnienia na bazie asfaltów nie posiadają konkurencji w swojej
grupie cenowej. Substytuty w postaci zaawansowanych wyrobów z grupy tworzyw
sztucznych są z reguły wielokrotnie droższe.
3. Nasilenie działań zagranicznych konkurentów: W 2021 roku odnotowano wysoki
poziom importu wyrobów papowych z rynku rosyjskiego, który uaktywnił się
szczególnie w wyniku wyraźnego osłabienia rubla. Ze względu na ogólne osłabienie
popytu rynkowego, zdarzenie to wpłynęło negatywnie na wynik finansowy. Import
produktów konkurencyjnych jest jednym z większych zagrożeń. Importerzy dysponują
bardzo szeroką ofertą porównywalnych produktów. Ponadto w celu zwiększenia
swoich udziałów w rynku polskim, zagraniczni konkurenci obniżają ceny oraz
wydłużają terminy płatności. Spółka stara się systematycznie wzbogacać swoją ofertę
pod kątem zmian popytu rynkowego. Dąży również do poprawy pozycji
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 20 | 24
konkurencyjnej poprzez obniżanie kosztów wytworzenia i kosztów pośrednich, a
także działania marketingowe.
4. Kursy walutowe: kurs walutowy ma coraz większy wpływ na wyniki finansowe. W
okresie silnego umacniania się złotego, wiąże się bowiem z wzrostem
konkurencyjności wyrobów importowanych na rynku krajowym, z równoczesnym
spadkiem konkurencyjności wyrobów Spółki za granicą. Zjawisko to jest częściowo
kompensowane przez zakup za granicą surowców do produkcji.
5. Wzrost cen surowców: podstawowymi surowcami do produkcji pap i mas asfaltowych
surowce i produkty ropopochodne, takie jak asfalty przemysłowe, rozpuszczalniki
organiczne, osnowy z włókniny poliestrowej, opakowania i folie z tworzyw
sztucznych oraz syntetyczne kauczuki. Od końca 2014 roku ceny ropy naftowej
cechują się znaczną zmiennością, którą spółka musi uwzględniać w swojej bieżącej
działalności.
6. Zmiana potencjału rynku wyrobów hydroizolacyjnych: biorąc pod uwagę
obserwowany spadek produkcji budowlano montażowej, ograniczenie skali
inwestycji infrastrukturalnych i drogowych, współfinansowanych ze środków
pochodzących z UE ryzyko istotnego ograniczenia potencjału rynku wyrobów
hydroizolacyjnych jest bardzo wyraźne.
Czynniki wewnętrzne:
1. Nadmierne uzależnienie od dostawców: silna pozycja dostawców może mieć wpływ
na ceny zakupu surowca oraz w efekcie na koszt wytworzenia produktów. Dzięki
dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia ryzyko dyktowania cen przez dostawców
poszczególnych surowców jest obecnie niskie bądź umiarkowane.
2. Zmiana pozycji na rynku krajowym: pozycja Spółki na krajowym rynku jest
ustabilizowana. Szeroki asortyment produkowanych w Spółce wyrobów
hydroizolacyjnych i uszczelniających pozwala na penetrację różnych segmentów
rynku i kompensowanie spadku sprzedaży jednych wyrobów przyrostami w innych
grupach wyrobów.
3. Spłata należności z tytułu dostaw
Sezonowość w procesach budowlanych i działania handlowe konkurencji mają wpływ
na utrzymywanie się wysokiego stanu należności. Jednym z priorytetów w
działalności Spółki jest zmniejszanie stanów należności i ryzyka powstałego z tego
tytułu, poprzez:
różnicowanie oferty cenowej w zależności od terminów płatności,
okresowe oceny wiarygodności klientów,
bieżący monitoring należności,
dywersyfikację klientów,
skuteczną windykację.
4. Sezonowość sprzedaży
Sprzedaż wyrobów wytwarzanych przez Spółkę cechuje się wyraźną sezonowością i w
znacznym stopniu zależy od warunków pogodowych, które determinują czas trwania
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 21 | 24
sezonu budowlanego. Zmienne warunki pogodowe, utrudniające prowadzenie robót
hydroizolacyjnych (roboty dekarskie mogą być wykonywane przy bezwietrznej,
bezdeszczowej pogodzie i temperaturze powyżej +5
0
C), mogą powodować wahania
przychodów i wyniku finansowego.
Utrzymująca się konkurencja ze strony producentów krajowych oraz firm
zagranicznych w 2021 roku uległa dalszemu wzmocnieniu. Utrwalają się działania
nowych firm w branży producentów pap. Taka sytuacja zmusza Spółkę do kontynuacji
polityki konkurencyjnych cen, rabatów, wydłużania terminów płatności oraz
wdrażania kapitałochłonnych przedsięwzięć celem obniżania kosztów produkcji i
uruchamiania nowych produktów.
18) Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem emitenta i jego grupą
kapitałową:
Nie nastąpiły zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem.
19) Wszelkie umowy zawarte między emitentem a osobami zarządzającymi, przewidujące
rekompensatę w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia z zajmowanego stanowiska
bez ważnej przyczyny lub gdy odwołanie lub zwolnienie następuje z powodu połączenia
emitenta przez przejęcie:
Nie występują umowy między Spółką a osobami zarządzającymi, przewidujące
rekompensatę w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia z zajmowanego stanowiska bez
ważnej przyczyny lub gdy odwołanie lub zwolnienie następuje z powodu połączenia
emitenta przez przejęcie.
20) Wartość wynagrodzeń, nagród lub korzyści, w tym wynikających z programów
motywacyjnych lub premiowych opartych na kapitale emitenta, wypłaconych, należnych
lub potencjalnie należnych, odrębnie dla każdej z osób zarządzających i nadzorujących.
Wynagrodzenia wypłacone w 2021 roku członkom Zarządu:
1. Piotr Widawski – Prezes Zarządu –350 534,00 zł.
2. Mirosław Gołembiewski – Członek Zarządu –299 035,50zł.
Wynagrodzenia wypłacone w 2021 roku członkom Rady Nadzorczej:
1. Tomasz Ignatowicz – 98 237,35 zł.
2. Zofia Pietrus – 77 186,53 zł.
3. Ewa Shalaby – 77 186,53 zł.
4. Magdalena Mazur – 77 186,53 zł.
5. Lesław Śliwko – 77 186,53 zł.
Spółka nie posiada zobowiązań wynikających z emerytur i świadczeń o podobnym
charakterze dla byłych osób zarządzających, nadzorujących czy członków organów
administrujących.
21) Informacje o wszelkich zobowiązaniach wynikających z emerytur i świadczeń o
podobnym charakterze dla byłych osób zarządzających, nadzorujących byłych osób
zarządzających, nadzorujących albo byłych członków organów administracji oraz o
zobowiązaniach zaciągniętych w związku z emeryturami.
W spółce nie występują ww. zobowiązania.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 22 | 24
22) Informacje o znanych emitentowi umowach w tym zawartych po dniu bilansowym, w
wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji
przez dotychczasowych akcjonariuszy i obligatariuszy:
Spółka nie otrzymała informacji o zawartych umowach w wyniku których mogą w
przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji.
23) Informacja o systemie kontroli programów akcji pracowniczych:
Nie dotyczy
24) Informacje o umowie podpisanej z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań
finansowych:
W dniu 11 maja 2019 r. Rada Nadzorcza „IZOLACJI JAROCIN” S.A. dokonała
wyboru audytora do przeprowadzenia przeglądów półrocznych oraz badania rocznych
sprawozdań finansowych za lata 2019, 2020, 2021. Wysokość wynagrodzenia
należnego wynikającego z zawartej dniu 9 lipca 2019 roku umowy z Misters Audytor
Adviser Spółką z o.o.z siedzibą w Warszawie, wynosi:
1. Dla 2019 roku 27 700,00 (10 700,00 – przegląd śródroczny sprawozdania
i 17 000,00 – badanie sprawozdania rocznego).
2. Dla 2020 roku 27 700,00 (10 700,00 – przegląd śródroczny sprawozdania
i 17 000,00 – badanie sprawozdania rocznego).
3. Dla 2021 roku 27 700,00 (10 700,00 – przegląd śródroczny sprawozdania
i 17 000,00 – badanie sprawozdania rocznego).
Spółka korzystała z usług firmy Misters Audytor Adviser Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie w zakresie przeglądów Śródrocznych i badania sprawozdań finansowych
za lata 2017, 2018 oraz 2019 oraz z usługi atestacyjnej w wysokości 8 000 pln
polegającej na ocenie sprawozdania o wynagrodzeniach Zarządu i Rady Nadzorczej za
lata obrotowe 2019 i 2020.
25) Raport na temat polityki wynagrodzeń:
1. Ogólna informacja na temat przyjętego w spółce systemu wynagrodzeń.
Spółka posiada politykę wynagrodzeń dla członków organów spółki oraz
kluczowych menedżerów.
1.1. Ustalanie zasad wynagradzania członków Rady Nadzorczej należy do
kompetencji Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki. Szczegółowe
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 23 | 24
zasady wynagradzania członków Rady Nadzorczej określone są w uchwale
podjętej przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki.
W Spółce nie występują żadne dodatkowe umowy o świadczenie usług ze
strony członków Rady Nadzorczej określające świadczenia wypłacane w
chwili rozwiązania stosunku pracy, czy też systemy wynagrodzeń, w
ramach których członkowie Rady Nadzorczej wynagradzani są akcjami,
opcjami na akcje lub innymi prawami nabycia akcji, bądź też otrzymują
wynagrodzenie w zależności od zmiany cen akcji.
1.2. Wynagrodzenie członków Zarządu ustala Rada Nadzorcza. Do
głównych elementów systemu wynagrodzeń członków Zarządu należą:
stałe miesięczne wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie z tytułu
sprawowania funkcji w zarządzie oraz premia roczna uzależniona od
poziomu realizacji celów ilościowych i jakościowych.
Członkowie Zarządu premiowani są za realizację indywidualnych celów,
wyznaczanych na początku roku przez Radę Nadzorczą. Postawione cele
mają charakter jakościowy i ilościowy, a rozliczane są po zakończeniu
roku, na który zostały wyznaczone. System premiowania wspiera
realizację celów Spółki, w szczególności długoterminowy wzrost wartości
dla akcjonariuszy i stabilność funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Członkowie Zarządu są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a tym
samym podlegają wszelkim regulacjom wynikającym z przepisów prawa
pracy, w tym dotyczącym odszkodowań i odpraw wynikających z
rozwiązania umowy o pracę. Umowa o pracę zawarta pomiędzy członkiem
Zarządu, a Spółką reguluje wszystkie elementy wynagrodzenia oraz
świadczenia dodatkowe.
Świadczenia dodatkowe dla członków Zarządu mogą obejmować m.in.
samochód służbowy, umowę ubezpieczenia na życie i dożycie, prywatne
ubezpieczenie medyczne, prawo do korzystania z dodatkowej opieki
medycznej oraz możliwość korzystania ze świadczeń określonych w
Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
W Spółce nie występują żadne dodatkowe programy, czy też systemy
wynagrodzeń, w ramach których członkowie Zarządu są wynagradzani
akcjami, opcjami na akcje lub innymi prawami nabycia akcji.
2. Informacje na temat warunków i wysokości wynagrodzenia każdego z
członków zarządu, w podziale na stałe i zmienne składniki wynagrodzenia,
ze wskazaniem kluczowych parametrów ustalania zmiennych składników
wynagrodzenia i zasad wypłaty odpraw oraz innych płatności z tytułu
rozwiązania stosunku pracy, zlecenia lub innego stosunku prawnego o
podobnym charakterze – oddzielnie dla spółki i każdej jednostki wchodzącej
w skład grupy kapitałowej.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2021 rok
S t r o n a 24 | 24
W 2021 roku członkowie Zarządu otrzymali wynagrodzenie w wysokości:
Zarząd
Wynagrodzenie z
tyt. umowy o
pracę
Wynagrodzenie z
tyt. pełnienia
funkcji w
Zarządzie
Wynagrodzenie
dodatkowe
roczne
Suma
Piotr Widawski -
Prezes Zarządu
180 140,00
59 720,00
110 674,00
350 534,00
Mirosław
Gołembiewski -
Członek Zarządu
157 438,50
46 120,00
95 477,00
299 035,50
Razem 337 578,50
105 840,00
206 151,00
649 569,50
.
Członkowie Zarządu są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a tym
samym podlegają wszelkim regulacjom wynikającym z przepisów prawa
pracy, w tym dotyczącym odszkodowań i odpraw wynikających z
rozwiązania umowy o pracę.
3. Informacje na temat przysługujących poszczególnym członkom zarządu i
kluczowym menedżerom pozafinansowych składników wynagrodzenia.
Piotr Widawski - samochód służbowy.
4. Wskazanie istotnych zmian, które w ciągu ostatniego roku obrotowego
nastąpiły w polityce wynagrodzeń, lub informację o ich braku.
W ciągu ostatniego roku nie nastąpiły zmiany w polityce wynagrodzeń.
5. Ocena funkcjonowania polityki wynagrodzeń z punktu widzenia realizacji jej
celów, w szczególności długoterminowego wzrostu wartości dla
akcjonariuszy i stabilności funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Polityka wynagrodzeń w sposób optymalny wspiera realizację celów Spółki,
w szczególności długoterminowy wzrost wartości dla akcjonariuszy i
stabilność funkcjonowania przedsiębiorstwa.
26) Informacja o oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego.
Zarząd przygotował oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego w 2021 roku
zgodnie z Art. 49.1.2a ustawy o rachunkowości. Informacja ta stanowi odrębny
dokument.
CZŁONEK ZARZĄDU PREZES ZARZĄDU
Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Dyrektor
Mirosław Gołembiewski Piotr Widawski
Jarocin, dnia 08 czerwca 2022 r.