2. Sytuacja finansowa
2.1. Zwięzły opis istotnych dokonań i niepowodzeń emitenta wraz z wykazem najważniejszych zdarzeń
dotyczących emitenta oraz czynników i zdarzeń mających istotny wpływ na sprawozdanie finansowe w
I półroczu 2022 r.
W I półroczu 20222 r. Spółka osiągnęła solidne wyniki finansowe, pomimo problemów rynkowych, w tym wojny w
Ukrainie, dużej zmienności i ciągłych wyzwań związanych z łańcuchem dostaw. Przychody ze sprzedaży w I półroczu
2022 roku wyniosły 124,9 mln zł i były wyższe od przychodów ze sprzedaży za analogiczny okres roku ubiegłego o 15%.
Wzrost sprzedaży z nadwyżką skompensował wpływ konfliktu rosyjsko – ukraińskiego. Zysk netto w raportowanym
okresie wyniósł 15,7 mln zł i był wyższy od zysku netto za I półrocze 2021 roku o 1,6 mln zł, tj. o 11,6%.
Inwazja Rosji na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r. miała istotny wpływ na spadek sprzedaży na rynki objęte konfliktem w
I półroczu 2022 r., przy czym dynamicznie rosła sprzedaż systemów autogaz w ramach kontraktu z NAFTAL SPA
Algieria, o czym Spółka informowała raportem bieżącym 20/2021 z 7 września 2021 r. oraz krajach azjatyckich.
Widoczny wzrost cen materiałów produkcyjnych, jak i problemy z ich dostępnością, inflacja, wywarły znaczną presję na
ponoszone koszty, które tylko częściowo Spółka była w stanie przenieść na odbiorców. Miało to negatywny wpływ na
zrealizowaną marżę, która spadła z poziomu 33,2% w I półroczu 2021 r. do 30,4% w I półroczu 2022 r.
Pomimo znacznego wzrostu cen paliw konwencjonalnych (benzyna, diesel) oraz autogazu (LPG, CNG) w raportowanym
półroczu, na większości rynków sprzedażowych Spółki relacje cen 1 litra autogazu do benzyny i diesla były bardzo
korzystne, sprzyjając zainteresowaniu konwersją samochodów na gaz.
Na działalność Spółki korzystny wpływ wywiera akcentowany na świecie ekologiczny aspekt napędzania samochodów
paliwami alternatywnymi, w tym gazem CNG i LPG oraz osłabienie średniego kursu PLN względem USD i EUR, przy
czym sprzedaż wyrobów Spółki była ograniczana osłabieniem lokalnych walut na rynkach eksportowych naszych
partnerów biznesowych w stosunku do EUR i USD, w których rozliczana jest sprzedaż.
Przychody AC opierają się przede wszystkim na sprzedaży samochodowych instalacji gazowych. Sprzedaż takich
instalacji obejmuje w szczególności:
– wyroby własne, w tym komponenty oraz kompletne systemy konwersji aut benzynowych i diesla na gaz LPG, CNG i
LNG. Ich sprzedaż, pomimo wybuchu wojny w Ukrainie, w I półroczu 2022 r. wzrosła o 7,2% w stosunku do
porównywalnego okresu roku ubiegłego;
– towary, w skład których wchodzą m.in. części i akcesoria motoryzacyjne, komponenty instalacji gazowych LPG i
CNG których spółka nie jest producentem (mechanika i inne akcesoria), a sprzedaje je jako uzupełnienie
kompleksowej oferty dla partnerów, w tym w ramach przetargu. Konkurencyjny rynek nie pozwala na realizację
wysokich marż w tym obszarze sprzedaży.
Obszar zestawów do haków holowniczych (wiązki elektryczne wraz z modułami elektronicznymi dla poszczególnych
marek samochodów) pomimo ograniczeń w sprzedaży nowych samochodów, wzrósł w I półroczu 2022 r. o 10,3% w
porównaniu do I półrocza 2021 r. Czynniki mające na to wpływ to: poszerzanie asortymentu o zestawy do kolejnych
nowych modeli samochodów, ekspansja geograficzna naszego niemieckiego partnera, a także ograniczenia w
podróżach zagranicznych i rozwój turystyki krajowej.
Sprzedaż pozostałych wyrobów, obejmujących głównie produkcję wiązek elektrycznych i elektroniki na potrzeby
przemysłu automotive i AGD wzrosła w stosunku do porównywalnego okresu 2021 r. o 54,8%.