Budowanie pozytywnych doświadczeń w codziennym bankowaniu
Żyjemy w czasach, kiedy smartfon wypełniony aplikacjami mamy zawsze przy sobie. Obecnie
użytkownicy, zwłaszcza ci z pokolenia millenialsów czy generacji Z, oceniają bank przede wszystkim
przez pryzmat aplikacji mobilnej, jej designu, łatwości w korzystaniu czy dostępności usług. Proste i
transparentne procesy, możliwość samodzielnego załatwienia wielu spraw, czyli tzw. self-service, a
w razie trudności szybki kontakt z konsultantem na czacie – te elementy decydują o popularności
aplikacji mobilnej Banku Millennium, która zdobywa wysokie oceny w sklepach z aplikacjami (4,8 w
Google Play i App Store oraz 4,9 w Huawei AppGallery).
PERSONALIZACJA. Poprzez aplikację mobilną Bank może towarzyszyć klientowi w niemal każdym
momencie życia. Klienci oczekują dzisiaj rozwiązań dopasowanych do swoich oczekiwań i stylu życia,
czyli personalizacji usług. Aby to było możliwe, staramy się dowiedzieć o nich jak najwięcej. Zbieramy
i analizujemy dane, i na ich podstawie możemy dopasować usługi oraz treść komunikacji do klienta.
Dzięki analityce przewidujemy potrzeby i reagujemy na zmiany w nawykach użytkowników. Zwracamy
szczególną uwagę na to, aby przedstawiać oferty, które rzeczywiście mogą go zainteresować. Jeśli
widzimy, że klient planuje podróż, proponujemy mu ubezpieczenie turystyczne. Jeśli ma dzieci,
przypominamy o terminach składania wniosków o świadczenia rodzinne. Gdy kończą mu się środki,
dopasowujemy ofertę limitu w koncie. W 2022 roku rozbudowaliśmy też procesy onboardingowe dla
nowych klientów, aby maksymalnie ułatwić im pierwsze tygodnie po założeniu konta.
USER EXPERIENCE. W Banku Millennium nie tylko obserwujemy, ale przede wszystkim słuchamy
użytkowników. Wiemy, że doświadczenie klienta jest dzisiaj tym, co decyduje o przewadze danego
rozwiązania nad innymi podobnymi. Już kilkanaście lat temu, jako pierwszy bank w Polsce,
zbudowaliśmy własny UX Lab oraz zespół UX i designu. Wspólnie z klientami projektujemy i testujemy
nasze rozwiązania, aby korzystanie z produktów i usług bankowych było maksymalnie wygodne
i intuicyjne. Dbamy o zgodność interakcji oraz interfejsu graficznego z ich oczekiwaniami. W Banku
Millennium projektujemy nasze usługi cyfrowe, uwzględniając to, że większość użytkowników
skorzysta z nich na ekranie telefonu (mobile first design). Korzystamy z technologii AWD, dzięki której
nowe usługi można łatwo adaptować do korzystania na smartfonach, jednocześnie bez dodatkowego
obciążania samej aplikacji. Obecnie pracujemy nad Design System, który pozwoli coraz bardziej
efektywnie projektować interfejsy i zapewnić użytkownikom możliwość dopasowania widoku do
indywidualnych lub specjalnych potrzeb (ciemny motyw, wielkość czcionki, wysokość kontrastu).
BEZPIECZEŃSTWO. Dodaliśmy w aplikacji proces bezpiecznego odzyskiwania zapomnianego PIN-u do
logowania. Wprowadziliśmy też dodatkowe zabezpieczenia dotyczące wybieranych haseł: klienci nie
mogą ustawić jako hasła swojej daty urodzenia czy numeru PESEL. Aplikacja mobilna została
wykorzystana w projekcie mechanizmu anty-vishingowego, który został udostępniony klientom w
maju 2022. Podczas rozmowy z konsultantem Banku klient może łatwo zweryfikować jego tożsamość.
Wystarczy, że poprosi o przesłanie powiadomienia push w aplikacji. W powiadomieniu znajdzie imię
i nazwisko pracownika banku oraz dokładny termin nawiązania kontaktu. W kanałach elektronicznych
prowadzimy też regularne kampanie edukacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa, a w 2022 w ramach
kampanii „Spr@wdzam” udostępniliśmy na portalu banku quizy i materiały video, w których klienci
mogą sprawdzić i poszerzyć swoją wiedzę w tym obszarze.
PŁATNOŚCI. W minionym roku zachęcaliśmy klientów do korzystania z rozwiązań opartych na
biometrii, płacenia telefonem czy potwierdzania transakcji bezpośrednio w aplikacji.
W 2022 roku ponad milion klientów było zarejestrowanych do usług, które umożliwiają płatności
zbliżeniowe telefonem. Klienci Banku Millennium mogą korzystać z trzech technologii: Apple Pay,
Płatności zbliżeniowych BLIK i wirtualnej karty w technologii HCE. Wdrożyliśmy też dodatkowe
mechanizmy antyfraudowe, dzięki którym możemy reagować na podejrzane transakcje realizowane
za pomocą Apple Pay.
Pozytywne doświadczenia w korzystaniu z aplikacji sprawiają, że klienci chcą do niej wracać. W ten
sposób budujemy ich lojalność i wspieramy otwartość na nowości, które im oferujemy.
Kanały zdalne Banku Millennium są również doceniane w niezależnych rankingach. W 2022 r.
bezsprzecznie największym sukcesem było zdobycie główniej nagrody w rankingu „Przyjazny Bank