Szanowni Państwo,
za nami rok 2022 czas pełen wyzwań, naznaczony wojną w Ukrainie oraz trudnymi warunkami gospodarczymi. Jeszcze
kilkanaście miesięcy temu nie wyobrażaliśmy sobie, że sytuacja polityczna i gospodarcza zmieni się tak bardzo. Kryzys
uchodźczy oraz spadek bezpieczeństwa międzynarodowego, gwałtowna reakcja na rynku surowców, żywności i walut,
jeszcze szybciej rosnąca inflacja – z takimi konsekwencjami wybuchu wojny musieliśmy mierzyć się w 2022 roku.
Podobnie jak podczas pandemii stanęliśmy jako zwykli ludzie, siedzi, pracownicy czy pracodawcy przed testem,
który wciąż zdajemy.
To był także rok pełen naszej otwartości, solidarności, odpowiedzialności – po prostu ludzkiej życzliwości. Pokazaliśmy,
że można na nas liczyć i zawsze wyciągniemy pomocną dłoń czy otworzymy drzwi do swojego domu, aby wesprzeć
potrzebujących. Ta ogromna pomoc, jakiej udzieliliśmy naszym sąsiadom zza wschodniej granicy, była wydarzeniem bez
precedensu.
Grupa Santander Bank Polska przeprowadziła wiele inicjatyw wspierających obywateli Ukrainy, którzy ucierpieli wskutek
wojny. We współpracy z Agencją ONZ ds. Uchodźców opracowaliśmy unikatowe rozwiązanie (czeki Blik), które ułatwiło
szybki i bezpieczny dostęp do gotówki uchodźcom z Ukrainy. Nasza akcja charytatywna „Podwójna Moc Pomagania”,
organizowana wspólnie z Fundacją Santander i klientami banku, również była ukierunkowana na pomoc Ukrainie.
W zbiórce wzięło udział ponad 26,5 tys. osób - wspólnie zebraliśmy ponad 4 mln 250 tys. zł. Kwota ta została przekazana
organizacjom koordynującym pomoc dla osób dotkniętych wojną w Ukrainie. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania
wszystkich pracowników Grupy Santander Bank Polska, którym bardzo dziękuję za okazaną empatię i wielkie wsparcie.
Nasze rozwiązania i działania pomocowe w 2022 roku zostały docenione i nagrodzone. Prestiżowy międzynarodowy
magazyn finansowy Euromoney uznał Santander za „Najlepszy bank w zakresie odpowiedzialności korporacyjnej”
w Europie Środkowo-Wschodniej. W konkursie Awards for Excellence wyróżniono nasze wsparcie, którego udzieliliśmy
osobom szukającym w Polsce pomocy w wyniku wojny w Ukrainie.
Niewątpliwie, ten miniony rok był dla nas i dla Polski szczególny pod wieloma względami. Polska gospodarka rozpoczęła
2022 rok z dużym impetem, później jednak zaczęła hamować, m.in. ze względu na inwazję Rosji na Ukrainę i wywołany
nią szokowy wzrost cen surowców energetycznych, wyższy poziom niepewności oraz zaburzenia w handlu
międzynarodowym. Przez cały rok ciążyło nad nami widmo kryzysu energetycznego. Na szczęście wyjątkowo ciepła
jesień i początek zimy zmniejszyły ryzyko czarnych scenariuszy związanych z możliwymi niedoborami energii. Słabnąca
koniunktura gospodarcza nie miała jeszcze dotychczas mocnego przełożenia na rynek pracy, bezrobocie nie wzrosło,
a wynagrodzenia rosły w dwucyfrowym tempie. Mocno rosła jednak inflacja wspięła się na poziomy najwyższe
od dekad. W reakcji na to zjawisko bank centralny podnosstopy procentowe, a stopa referencyjna NBP osiągnęła poziom
6,75%, najwyższy od 2002 roku. Wzrost stóp banku centralnego pociągnął za sobą wzrost oprocentowania kredytów
i depozytów. To z kolei miało mocne przełożenie na sytuację sektora bankowego: spowodowało wyraźne osłabienie
popytu na kredyt, zwłaszcza na kredyt hipoteczny, oraz wzrost popularności depozytów terminowych, kosztem
depozytów bieżących. Dodatkowo dla sektora bankowego wyzwaniem pozostawały historycznie wysokie obciążenia
regulacyjne wakacje kredytowe, podatek bankowy, składka na System Ochrony Banków Komercyjnych. Wsparciem
było otoczenie wysokich stóp procentowych.
W tych warunkach, pomimo wyzwań, Grupa Santander Bank Polska poradziła sobie dobrze, wypracowując 2 799 mln
zysku należnego akcjonariuszom. Pozytywny wpływ miał na to wynik odsetkowy oraz wyższy wynik z tytułu prowizji
bankowych. Dochody ogółem wyniosły 12,4 mld zł.
Nasze wyniki dowodzą, że jesteśmy stabilną i dobrze funkcjonującą Grupą. Nasz model biznesowy banku uniwersalnego
okazał się odporny na niespodziewane zdarzenia. Santander Bank Polska ma silną pozyc kapitałową, a strategia,
w której klient i jego potrzeby są w centrum uwagi, procentuje. Bank po raz drugi zajął I miejsce w kategorii „Złoty Bank
najlepsza wielokanałowa jakość obsługi” w rankingu Pulsu Biznesu i Bankier.pl - „Złoty Bankier”. To już nasze piąte
podium za najlepszą wielokanałową jakość obsługi. Zostaliśmy też nagrodzeni drugim miejscem za Konto Jakie Chcę oraz
za kredyt hipoteczny. Kolejny rok z rzędu zajęliśmy też I miejsce w rankingu Forbesa w kategorii „Bank Przyjazny Firmie”.
W bankowości detalicznej nasze główne cele to ulepszanie doświadczeń klientów oraz cyfryzacja, rozwijanie
i upraszczanie usług. W 2022 roku w banku osiągnęliśmy wzrost akwizycji klientów netto, w tym klientów narodowości
ukraińskiej. Zwiększyliśmy także liczbę klientów korzystających z usług cyfrowych obecnie jest ich ponad 3,2 miliona.
Wdrożyliśmy także nowe rozwiązania i funkcje dla klientów. to m.in. uproszczone procesy kredytu gotówkowego
online, otwierania kont dla klientów małoletnich czy nowoczesny Program Poleceń w bankowości internetowej
i mobilnej. Udostępniliśmy także porównywarkę ubezpieczeń komunikacyjnych oraz nowy produkt – gwarantowany
kredyt mieszkaniowy bez wkładu własnego.
Systematycznie rosła sprzedaż naszych kluczowych produktów, szczególnie kredytów gotówkowych, bancassurance
oraz rachunków zarówno osobistych, jak i firmowych. Bardzo dobre efekty osiągnęliśmy też w obszarze leasingu
dla małych i średnich firm oraz w obsłudze najzamożniejszych klientów.
W 2022 roku umacnialiśmy pozycję Santander Private Banking jako bankowości prywatnej pierwszego wyboru
dla klientów w Polsce. Obszar Wealth Management, wspólnie z Santander Biuro Maklerskie, rozszerzał ofertę
inwestycyjną. Prowadziliśmy także prace projektowe nad ofertą nowych produktów i uug kredytowych, walutowych
oraz inwestycji alternatywnych dla zamożnych klientów.
Nasze starania zostały ponownie zauważone i docenione Santander Private Banking kolejny raz otrzymał najwyższe
wyróżnienie w międzynarodowym badaniu Euromoney i został uznany za najlepszy w Polsce.
W minionym roku zrealizowaliśmy także inicjatywę „MOCne w biznesie” wspierającą przedsiębiorcze kobiety, która
składała się z cyklu webinarów oraz konkursów na granty i wejścia kapitałowe. W projekcie wzięło udział prawie
4 tysiące osób. Ta skala pokazuje, jak potrzebne jest wyrównanie szans i pomoc przedsiębiorczym kobietom.
Bardzo dobre rezultaty osiągnął Pion Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej, który obsługuje ponad 25 tys. klientów
korporacyjnych w kanałach tradycyjnych i cyfrowych. W zeszłym roku osiągnęliśmy dwucyfrowe wzrosty portfela
kredytowego, liczby transakcji e-commerce, dochodów FX, wykorzystania limitów Trade Finance i rekordowy poziom
sprzedaży limitów kredytowych. Tworzymy rozwiązania, które poprawiają doświadczenia klienta zarówno w sferze
technologicznej, jak i jakościowej. Inwestujemy w platformę kredytową CLP oraz CRM i bankowość elektroniczną.
Upraszczamy nasze procesy i nieustannie podnosimy standardy komunikacji i relacji.
Pion Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej zaangażował się w projekty finansowania budowy dużych portfeli farm
fotowoltaicznych i wiatrowych oraz doradztwo przy transakcjach dot. portfeli OZE klientów. Byliśmy też
współorganizatorem największej emisji obligacji korporacyjnych w historii naszego rynku w formule sustainability-
linked..
Santander Leasing jako pierwszy podmiot w branży leasingowej wprowadził podpis biometryczny. Z podpisów cyfrowych
korzysta już ponad 80% klientów spółki. To nasze nie jedyne działania proekologiczne – w 2022 roku Spółka przystąpiła
do programu dopłat rządowych do samochodów zeroemisyjnych - Mój Elektryk, a rok zakończyła z dynamiką finasowania
tych pojazdów 114% r/r. Z kolei w finansowaniu paneli fotowoltaicznych osiągnęła dynamikę 89% r/r. Już trzeci rok
z rzędu, dzięki głosom przedsiębiorców, zostaliśmy liderem w kategorii Leasing w badaniu Marka Godna Zaufania
MyCompany Polska.
W Santander TFI mamy prawie 173 tys. klientów, o blisko 20% więcej n rok wcześniej. Cały czas rozwijamy
i upraszczamy naszą ofertę, a także wprowadzamy nowe funkcje na e-platformie służącej do inwestowania. W 2022 roku
zdobyliśmy I miejsce w kategorii Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych w konkursie Dobra Marka - Jakość, Zaufanie,
Renoma oraz drugi rok z rzędu I miejsce w kategorii: „Najlepsza firma obsługująca PPK” w badaniu Konsumencki Lider
Jakości 2022.
Santander Factoring jest liderem w finansowaniu dostawców. Spółka kontynuuje swoją współpracę z BGK w ramach
programów faktoringowych opartych o gwarancje funduszu płynnościowego i jest liderem rynku pod względem wartości
uruchomionych gwarancji. W 2022 roku Santander Factoring wraz z Polską Fundacją Przedsiębiorczości opracował
autorski program szkoleniowy Biznes nowej ery”, który pomaga przedsiębiorcom popraw konkurencyjność i rozwijać
swoją działalność. Wzięło w nim udział niemal 2 tys. uczestników.
Santander Consumer Bank skutecznie i konsekwentnie realizował swoją strategię biznesową, której fundamentami
zorientowanie na potrzeby klienta, cyfryzacja produktów i usług oraz automatyzacja procesów. W 2022 roku Grupa
SCB wypracowała 408 mln zysku netto. Portfel kredytów netto wyniósł 15,6 mld zł, a depozytów - 10,4 mld zł.
Systematycznie realizowaliśmy też naszą agendę Odpowiedzialnej Bankowości. Troska o środowisko i społeczeństwo
to integralna część naszej strategii.
Wdrożyliśmy wewnętrzny System Klasyfikacji Zrównoważonego Finansowania, który pozwala określić, jakie
finansowania uznajemy za zielone. W 2022 roku po raz pierwszy nasz Raport ESG zawierał suplement klimatyczny,
opracowany według kryteriów TCFD zakładających analizę ryzyk i szans klimatycznych. Pozwala nam to bardziej
świadomie podejmować wyzwania, które niesie przyszłość.
Przygotowujemy się także do spełnienia wymogów regulacyjnych związanych z raportowaniem działań ESG w ramach
tzw. Filara 3 i Taksonomii UE. Proces integracji regulacji krajowych z wytycznymi UE będzie dla nas kluczowy przy
realizacji projektów z zakresu ESG.
W minionym roku Santander Factoring zawarł także pierwszą na polskim rynku umowę faktoringu opartą o cele ESG,
w której marża faktoringu jest powiązana z realizacją celów ESG przez klienta. Klienci Santander TFI mogą inwestować
w dwa subfundusze, które promują czynniki środowiskowe lub społeczne i jednocześnie uwzględniają niekorzystne
skutki dla zrównoważonego rozwoju.
Jestem przekonany, że kryzys surowcowy oraz rezygnacja z importu gazu i ropy z Rosji spowodują większe
zaangażowanie w zieloną energetykę i projekty uniezależniające Polskę energetycznie. Grupa Santander Bank Polska
od lat aktywnie wspiera polskie firmy w zielonej transformacji. Nadal konsekwentnie będziemy realizować naszą agendę
Odpowiedzialnej Bankowości, realizując ambitne i zaawansowane projekty.
Wierzymy w siłę rozwoju w każdym wieku, na każdym etapie życia. Dlatego w ramach stypendiów Santander, razem
z uczelniami wyższymi, od wielu lat dajemy możliwości bezpłatnego, dalszego kształcenia, zdobywania nowych
umiejętności i pogłębiania wiedzy. Chętnym umożliwiamy uczenie się od praktyków oraz zdobywanie certyfikatów
prestiżowych uczelni. W 2022 roku prawie 6 tysięcy osób otrzymało od nas stypendia i możliwość praktyk największym
zainteresowaniem cieszyły się programy językowe. W 2023 roku planujemy zwiększyć nasze wsparcie i przyznać
12 tysięcy stypendiów.
Aktywnie działa też Fundacja Santander. W 2022 roku projekty Fundacji były skupione przede wszystkim na sprawnej
i szybkiej reakcji na sytuację w Ukrainie, w tym pomoc dla uchodźców oraz osieroconych lub umieszczonych w pieczy
zastępczej dzieci. Fundacja dofinansowała również zakup dwóch pojazdów medycznych i wyposażenie karetki w sprzęt
medyczny oraz pokryła koszty transportu grupy uchodźców, którzy przemieszczali się z Ukrainy do Polski. Ponadto
Fundacja kontynuowała swoje prowadzone od kilku lat projekty autorskie ufundowała 25 stypendiów
dla utalentowanej młodzieży oraz realizowała programy grantowe dla lokalnych społeczności: „Bank Młodych Mistrzów
Sportu” i „Tu mieszkam, tu zmieniam EKO”. Jednym z filarów działalności naszej Fundacji jest program wolontariatu
pracowniczego. Pod koniec 2022 roku mieliśmy blisko 2 tysiące aktywnych wolontariuszy, którzy swoimi inicjatywami
społecznymi realizowali lokalne potrzeby. Fundacja otworzyła również jedenasty „Klub Płomyka”, czyli przestrzeń
do zabawy i relaksu dla podopiecznych domów dziecka lub małych pacjentów szpitali.
W Grupie Santander Bank Polska dbamy o kształtowanie kultury organizacyjnej, która zabezpiecza interesy
różnorodnych grup, każdego pracownika i promuje równe traktowanie. Szanujemy różnorodność i tworzymy bezpieczne
miejsce pracy dla osób z różnymi potrzebami. Podejmujemy działania wewnętrzne w obszarach związanych z polityką
różnorodności diversity, equity, inclusion (DEI). Wzmacniamy świadomość o prawach i potrzebach osób
z niepełnosprawnością przez edukację pracowników i menedżerów, a także wprowadzamy nowe rozwiązania
benefitowe dostosowane do ich potrzeb.
Już od 2021 roku w Santander Bank Polska prowadzimy program tematycznych sieci pracowniczych, które kształtują
włączającą kulturę organizacyjną, wzmacniają poczucie przynależności oraz sprawczości. Za te działania w 2022 roku,
po raz drugi z rzędu, otrzymaliśmy od Forum Odpowiedzialnego Biznesu wyróżnienie Diversity IN Check przyznawane
pracodawcom najbardziej zaawansowanym w zarządzaniu różnorodnością i tworzeniu inkluzyjnych miejsc pracy
w Polsce. Dodatkowo 10 naszych projektów zostało wyróżnionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre
praktyki”.
Promujemy równe traktowanie pracowników i wzmacniamy przywództwo kobiet. Dążymy do całkowitego
wyeliminowania luki płacowej na tych samych stanowiskach w 2025 roku. Za podjęte działania otrzymaliśmy
w 2022 roku jako jedyna instytucja finansowa i jedna z kilku firm Certyfikat Równości Płac przyznawany
przez Business Centre Club.
W minionym roku po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy silnym i zdrowym biznesem, działającym efektywnie
w najtrudniejszych warunkach. Obrana przez nas kilka lat temu strategia, która zakłada skupienie się na potrzebach
klienta oraz upraszczanie i rozwój usług, przynosi rezultaty.
Ten rok też będzie zapewne sporym wyzwaniem dla gospodarek, przedsiębiorstw i społeczeństw. W 2023 rok weszliśmy
z wysokimi stopami procentowymi i słabnącym wzrostem gospodarczym. Prawdopodobnie jednak, po dołku koniunktury
na początku roku, polska gospodarka zacznie stopniowo nabierać siły, a inflacja powinna powoli się obniżać, choć
prawdopodobnie przez cały rok pozostanie wysoka. Z uwagą będziemy obserwować regulacje dot. sektora bankowego
w tym kryzysowym okresie. Chcemy ściśle współpracować z administracją publiczną, aby minimalizować koszty
społeczne agresji rosyjskiej na Ukrainę i stymulować rozwój gospodarczy w Polsce.
Nasze dotychczasowe doświadczenia po pandemii i trudnym 2022 roku dają podstawy do tego, aby patrzeć w przyszłość
z optymizmem i nadzieją. Rok 2023 może być kolejnym, w którym dynamicznie będą się rozwijać usługi zdalne, nadal
szybko będzie postępować digitalizacja i robotyzacja. Polskie banki bardzo zaawansowane w rozwijaniu
i udostępnianiu klientom usług opartych na botach, sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym. Oferujemy także
najnowsze technologie i rozwiązania w płatnościach. Trendem, który obserwujemy globalnie, jest hiperpersonalizacja i
koncentracja na potrzebach klienta. W Grupie Santander Bank Polska wpisujemy się w ten trend, kontynuując
transformację cyfrową na wielu płaszczyznach.
Jestem przekonany, że wspólnie z naszymi pracownikami, klientami i partnerami będziemy realizować z sukcesem
kolejne cele. Życzę nam wszystkim, aby trudne wydarzenia ostatnich lat umocniły nas i zaprocentowały w przyszłości.
Michał Gajewski
Prezes Zarządu Santander Bank Polska S.A.
Podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym