Szanowni Państwo,
za nami rok 2022 czas pełen wyzwań, naznaczony wojną w Ukrainie oraz trudnymi warunkami gospodarczymi. Jeszcze
kilkanaście miesięcy temu nie wyobrażaliśmy sobie, że sytuacja polityczna i gospodarcza zmieni się tak bardzo. Kryzys
uchodźczy oraz spadek bezpieczeństwa międzynarodowego, gwałtowna reakcja na rynku surowców, żywności i walut,
jeszcze szybciej rosnąca inflacja – z takimi konsekwencjami wybuchu wojny musieliśmy mierzyć się w 2022 roku.
Podobnie jak podczas pandemii stanęliśmy jako zwykli ludzie, sąsiedzi, pracownicy czy pracodawcy przed testem,
który wciąż zdajemy.
To był także rok pełen naszej otwartości, solidarności, odpowiedzialności – po prostu ludzkiej życzliwości. Pokazaliśmy,
że można na nas liczyć i zawsze wyciągniemy pomocną dłoń czy otworzymy drzwi do swojego domu, aby wesprzeć
potrzebujących. Ta ogromna pomoc, jakiej udzieliliśmy naszym sąsiadom zza wschodniej granicy, była wydarzeniem bez
precedensu.
Santander Bank Polska przeprowadził wiele inicjatyw wspierających obywateli Ukrainy, którzy ucierpieli wskutek wojny.
We współpracy z Agencją ONZ ds. Uchodźców opracowaliśmy unikatowe rozwiązanie (czeki Blik), które ułatwiło szybki
i bezpieczny dostęp do gotówki uchodźcom z Ukrainy. Nasza akcja charytatywna „Podwójna Moc Pomagania”,
organizowana wspólnie z Fundacją Santander i klientami banku, również była ukierunkowana na pomoc Ukrainie.
W zbiórce wzięło udział ponad 26,5 tys. osób - wspólnie zebraliśmy ponad 4 mln 250 tys. zł. Kwota ta została przekazana
organizacjom koordynującym pomoc dla osób dotkniętych wojną w Ukrainie. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania
wszystkich pracowników, którym bardzo dziękuję za okazaną empatię i wielkie wsparcie.
Nasze rozwiązania i działania pomocowe w 2022 roku zostały docenione i nagrodzone. Prestiżowy międzynarodowy
magazyn finansowy Euromoney uznał Santander za „Najlepszy bank w zakresie odpowiedzialności korporacyjnej”
w Europie Środkowo-Wschodniej. W konkursie Awards for Excellence wyróżniono nasze wsparcie, którego udzieliliśmy
osobom szukającym w Polsce pomocy w wyniku wojny w Ukrainie.
Niewątpliwie, ten miniony rok był dla nas i dla Polski szczególny pod wieloma względami. Polska gospodarka rozpoczęła
2022 rok z dużym impetem, później jednak zaczęła hamować, m.in. ze względu na inwazję Rosji na Ukrainę i wywołany
nią szokowy wzrost cen surowców energetycznych, wyższy poziom niepewności oraz zaburzenia w handlu
międzynarodowym. Przez cały rok ciążyło nad nami widmo kryzysu energetycznego. Na szczęście wyjątkowo ciepła
jesień i początek zimy zmniejszyły ryzyko czarnych scenariuszy związanych z możliwymi niedoborami energii. Słabnąca
koniunktura gospodarcza nie miała jeszcze dotychczas mocnego przełożenia na rynek pracy, bezrobocie nie wzrosło,
a wynagrodzenia rosły w dwucyfrowym tempie. Mocno rosła jednak inflacja wspięła się na poziomy najwyższe od
dekad. W reakcji na to zjawisko bank centralny podnosił stopy procentowe, a stopa referencyjna NBP osiągnęła poziom
6,75%, najwyższy od 2002 roku. Wzrost stóp banku centralnego pociągnął za sobą wzrost oprocentowania kredytów
i depozytów. To z kolei miało mocne przełożenie na sytuację sektora bankowego: spowodowało wyraźne osłabienie
popytu na kredyt, zwłaszcza na kredyt hipoteczny, oraz wzrost popularności depozytów terminowych, kosztem
depozytów bieżących. Dodatkowo dla sektora bankowego wyzwaniem pozostawały historycznie wysokie obciążenia
regulacyjne wakacje kredytowe, podatek bankowy, składka na System Ochrony Banków Komercyjnych. Wsparciem
było otoczenie wysokich stóp procentowych.
W tych warunkach, pomimo wyzwań, Santander Bank Polska poradził sobie dobrze, wypracowując 2 449 mln zł zysku
netto. Pozytywny wpływ miał na to wynik odsetkowy oraz wyższy wynik z tytułu prowizji bankowych. Dochody ogółem
wyniosły 10,5 mld zł.
Nasze wyniki dowodzą, że jesteśmy stabilnym i dobrze funkcjonującym bankiem. Nasz model biznesowy banku
uniwersalnego okazsię odporny na niespodziewane zdarzenia. Santander Bank Polska ma silną pozycję kapitałową,
a strategia, w której klient i jego potrzeby są w centrum uwagi, procentuje.
Bank po raz drugi zajął I miejsce w kategorii „Złoty Bank najlepsza wielokanałowa jakość obsługi” w rankingu Pulsu
Biznesu i Bankier.pl - „Złoty Bankier”. To już nasze piąte podium za najlepszą wielokanałową jakość obsługi. Zostaliśmy
też nagrodzeni drugim miejscem za Konto Jakie Chcę oraz za kredyt hipoteczny. Kolejny rok z rzędu zajęliśmy też I miejsce
w rankingu Forbesa w kategorii „Bank Przyjazny Firmie”.
W bankowości detalicznej nasze główne cele to ulepszanie doświadczeń klientów oraz cyfryzacja, rozwijanie
i upraszczanie usług. W 2022 roku w banku osiągnęliśmy wzrost akwizycji klientów netto, w tym klientów narodowości
ukraińskiej. Zwiększyliśmy także liczbę klientów korzystających z usług cyfrowych – obecnie jest ich ponad 3,2 miliona.
Wdrożyliśmy także nowe rozwiązania i funkcje dla klientów. to m.in. uproszczone procesy kredytu gotówkowego
online, otwierania kont dla klientów małoletnich czy nowoczesny Program Poleceń w bankowości internetowej
i mobilnej. Udostępniliśmy także porównywarkę ubezpieczeń komunikacyjnych oraz nowy produkt – gwarantowany
kredyt mieszkaniowy bez wkładu własnego.
Systematycznie rosła sprzedaż naszych kluczowych produktów, szczególnie kredytów gotówkowych, bancassurance
oraz rachunków zarówno osobistych, jak i firmowych. Bardzo dobre efekty osiągnęliśmy też w obszarze leasingu dla
małych i średnich firm oraz w obsłudze najzamożniejszych klientów.
W 2022 roku umacnialiśmy pozyc Santander Private Banking jako bankowości prywatnej pierwszego wyboru dla
klientów w Polsce. Obszar Wealth Management, wspólnie z Santander Biuro Maklerskie, rozszerzał ofertę inwestycyjną.
Prowadziliśmy także prace projektowe nad ofertą nowych produktów i usług kredytowych, walutowych oraz inwestycji
alternatywnych dla zamożnych klientów.
Nasze starania zostały ponownie zauważone i docenione Santander Private Banking kolejny raz otrzymał najwyższe
wyróżnienie w międzynarodowym badaniu Euromoney i został uznany za najlepszy w Polsce.
W minionym roku zrealizowaliśmy także inicjatywę „MOCne w biznesie” wspierającą przedsiębiorcze kobiety, która
składała się z cyklu webinarów oraz konkursów na granty i wejścia kapitałowe. W projekcie wzięło udział prawie
4 tysiące osób. Ta skala pokazuje, jak potrzebne jest wyrównanie szans i pomoc przedsiębiorczym kobietom.
Bardzo dobre rezultaty osiągnął Pion Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej, który obsługuje ponad 25 tys. klientów
korporacyjnych w kanałach tradycyjnych i cyfrowych. W zeszłym roku osiągnęliśmy dwucyfrowe wzrosty portfela
kredytowego, liczby transakcji e-commerce, dochodów FX, wykorzystania limitów Trade Finance i rekordowy poziom
sprzedaży limitów kredytowych. Tworzymy rozwiązania, które poprawiają doświadczenia klienta zarówno w sferze
technologicznej, jak i jakościowej. Inwestujemy w platformę kredytową CLP oraz CRM i bankowość elektroniczną.
Upraszczamy nasze procesy i nieustannie podnosimy standardy komunikacji i relacji.
Pion Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej zaangażowsię w projekty finansowania budowy dużych portfeli farm
fotowoltaicznych i wiatrowych oraz doradztwo przy transakcjach dot. portfeli OZE klientów. Byliśmy też
współorganizatorem największej emisji obligacji korporacyjnych w historii naszego rynku w formule sustainability-
linked.
Systematycznie realizowaliśmy też naszą agendę Odpowiedzialnej Bankowości. Troska o środowisko i społeczeństwo to
integralna część naszej strategii. Wdrożyliśmy wewnętrzny System Klasyfikacji Zrównoważonego Finansowania, który
pozwala określić, jakie finansowania uznajemy za zielone. W 2022 roku po raz pierwszy nasz Raport ESG zawierał
suplement klimatyczny, opracowany według kryteriów TCFD zakładających analizę ryzyk i szans klimatycznych. Pozwala
nam to bardziej świadomie podejmować wyzwania, które niesie przyszłość.
Przygotowujemy się także do spełnienia wymogów regulacyjnych związanych z raportowaniem działań ESG w ramach
tzw. Filara 3 i Taksonomii UE. Proces integracji regulacji krajowych z wytycznymi UE będzie dla nas kluczowy przy
realizacji projektów z zakresu ESG.
Jestem przekonany, że kryzys surowcowy oraz rezygnacja z importu gazu i ropy z Rosji spowodują większe
zaangażowanie w zieloną energetykę i projekty uniezależniające Polskę energetycznie. Santander Bank Polska od lat
aktywnie wspiera polskie firmy w zielonej transformacji. Nadal konsekwentnie będziemy realizować naszą agendę
Odpowiedzialnej Bankowości, realizując ambitne i zaawansowane projekty.
Wierzymy w siłę rozwoju – w każdym wieku, na każdym etapie życia. Dlatego w ramach stypendiów Santander, razem z
uczelniami wyższymi, od wielu lat dajemy możliwości bezpłatnego, dalszego kształcenia, zdobywania nowych
umiejętności i pogłębiania wiedzy. Chętnym umożliwiamy uczenie się od praktyków oraz zdobywanie certyfikatów
prestiżowych uczelni. W 2022 roku prawie 6 tysięcy osób otrzymało od nas stypendia i możliwość praktyk – największym
zainteresowaniem cieszyły się programy językowe. W 2023 roku planujemy zwiększyć nasze wsparcie i przyznać
12 tysięcy stypendiów.
Aktywnie działa też Fundacja Santander. W 2022 roku projekty Fundacji były skupione przede wszystkim na sprawnej
i szybkiej reakcji na sytuację w Ukrainie, w tym pomoc dla uchodźców oraz osieroconych lub umieszczonych w pieczy
zastępczej dzieci. Fundacja dofinansowała również zakup dwóch pojazdów medycznych i wyposażenie karetki w sprzęt
medyczny oraz pokryła koszty transportu grupy uchodźców, którzy przemieszczali się z Ukrainy do Polski. Ponadto
Fundacja kontynuowała prowadzone od kilku lat projekty autorskie ufundowała 25 stypendiów dla utalentowanej
młodzieży oraz realizowała programy grantowe dla lokalnych społeczności: „Bank Młodych Mistrzów Sportu”
i „Tu mieszkam, tu zmieniam EKO”. Jednym z filarów działalności naszej Fundacji jest program wolontariatu
pracowniczego. Pod koniec 2022 roku mieliśmy blisko 2 tysiące aktywnych wolontariuszy, którzy swoimi inicjatywami
społecznymi realizowali lokalne potrzeby. Fundacja otworzyła również jedenasty „Klub Płomyka”, czyli przestrzeń do
zabawy i relaksu dla podopiecznych domów dziecka lub małych pacjentów szpitali.
W Santander Bank Polska dbamy o kształtowanie kultury organizacyjnej, która zabezpiecza interesy różnorodnych grup,
każdego pracownika i promuje równe traktowanie. Szanujemy różnorodność i tworzymy bezpieczne miejsce pracy dla
osób z różnymi potrzebami. Podejmujemy działania wewnętrzne w obszarach związanych z polityką różnorodności
diversity, equity, inclusion (DEI). Wzmacniamy świadomość o prawach i potrzebach osób z niepełnosprawnością przez
edukację pracowników i menedżerów, a także wprowadzamy nowe rozwiązania benefitowe dostosowane do ich
potrzeb.
Już od 2021 roku w Santander Bank Polska prowadzimy program tematycznych sieci pracowniczych, które kształtują
włączającą kulturę organizacyjną, wzmacniają poczucie przynależności oraz sprawczości. Za te działania w 2022 roku,
po raz drugi z rzędu, otrzymaliśmy od Forum Odpowiedzialnego Biznesu wyróżnienie Diversity IN Check przyznawane
pracodawcom najbardziej zaawansowanym w zarządzaniu różnorodnością i tworzeniu inkluzyjnych miejsc pracy w
Polsce. Dodatkowo 10 naszych projektów zostało wyróżnionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre
praktyki”.
Promujemy równe traktowanie pracowników i wzmacniamy przywództwo kobiet. żymy do całkowitego
wyeliminowania luki płacowej na tych samych stanowiskach w 2025 roku. Za podjęte działania otrzymaliśmy w 2022
roku jako jedyna instytucja finansowa i jedna z kilku firm Certyfikat Równości Płac przyznawany przez
Business Centre Club.
W minionym roku po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy silnym i zdrowym biznesem, działającym efektywnie
w najtrudniejszych warunkach. Obrana przez nas kilka lat temu strategia, która zakłada skupienie się na potrzebach
klienta oraz upraszczanie i rozwój usług, przynosi rezultaty.
Ten rok też będzie zapewne sporym wyzwaniem dla gospodarek, przedsiębiorstw i społeczeństw. W 2023 rok weszliśmy
z wysokimi stopami procentowymi i słabnącym wzrostem gospodarczym. Prawdopodobnie jednak, po dołku koniunktury
na początku roku, polska gospodarka zacznie stopniowo nabierać siły, a inflacja powinna powoli się obniżać, choć
prawdopodobnie przez cały rok pozostanie wysoka. Z uwagą będziemy obserwować regulacje dot. sektora bankowego
w tym kryzysowym okresie. Chcemy ściśle współpracować z administracją publiczną, aby minimalizować koszty
społeczne agresji rosyjskiej na Ukrainę i stymulować rozwój gospodarczy w Polsce.
Nasze dotychczasowe doświadczenia po pandemii i trudnym 2022 roku dapodstawy do tego, aby patrzeć w przyszłość
z optymizmem i nadzieją. Rok 2023 może być kolejnym, w którym dynamicznie będą się rozwijać usługi zdalne, nadal
szybko będzie postępować digitalizacja i robotyzacja. Polskie banki bardzo zaawansowane w rozwijaniu
i udostępnianiu klientom usług opartych na botach, sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym. Oferujemy także
najnowsze technologie i rozwiązania w płatnościach. Trendem, który obserwujemy globalnie, jest hiperpersonalizacja
i koncentracja na potrzebach klienta.
W Santander Bank Polska wpisujemy się w ten trend, kontynuując transformację cyfrową na wielu płaszczyznach.
Jestem przekonany, że wspólnie z naszymi pracownikami, klientami i partnerami będziemy realizować z sukcesem
kolejne cele. Życzę nam wszystkim, aby trudne wydarzenia ostatnich lat umocniły nas i zaprocentowały w przyszłości.
Michał Gajewski
Prezes Zarządu Santander Bank Polska S.A.
Podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym