Grupa Kapitałowa Śnieżka – Sprawozdanie Zarządu z działalności za 2022 rok
Dane w tys. PLN
164
Grupa realizuje strategię biznesową, która przekłada się na konieczność ujednolicania i standaryzacji
wielu procesów biznesowych w spółkach zależnych, a tym samym wprowadzania zmian w ich
dotychczasowych sposobach działania. Dlatego też dokładamy wszelkich starań, żeby prowadzone
działania były dobrze rozumiane i pozytywnie postrzegane przez pracowników, którzy są kluczowymi
interesariuszami Grupy Kapitałowej Śnieżka. Istnieje bowiem ryzyko, że w razie zbyt skąpej,
nietransparentnej, a przez to nieskutecznej komunikacji zmian spadną motywacja i zaangażowanie
(a więc i efektywność) pracowników, co może doprowadzić do decyzji o rezygnacji z pracy. Konieczne
jest więc zapewnienie odpowiedniego poziomu komunikacji i kaskady informacji w całej Grupie oraz
wzmacnianie roli przełożonych, którzy będą umieli wytłumaczyć i uzasadnić konieczność
wprowadzanych zmian.
Na spadek motywacji i zaangażowania pracowników może też wpływać wiele innych, indywidualnie
wartościowanych elementów i sytuacji związanych z pracą, m.in. poczucie utraty sensu pracy,
osłabienie więzi społecznych (praca w zespołach rozproszonych), niejasny podział obowiązków,
zmniejszenie poczucia przynależności do zespołu i firmy, nasilająca się potrzeba nagradzania
i doceniania. Dlatego też Grupa stara się prowadzić taką politykę personalną, która zaspokoi
oczekiwania pracowników zarówno w kwestiach finansów i rozwoju indywidualnego, jak i związanych
z poczuciem bezpieczeństwa i docenienia, jakością przywództwa przełożonych czy też zadowoleniem
z miejsca pracy. Budowanie kultury wysokiego zaangażowania jest jednym z kluczowych elementów
obowiązującej strategii zarządzania zasobami ludzkimi.
Ryzyko związane z ograniczoną dostępnością wykwalifikowanej kadry pracowniczej oraz
przyciąganiem i zatrzymywaniem talentów
Liczba oraz czas realizacji prowadzonych w 2022 roku procesów rekrutacyjnych wszystkich kluczowych
spółkach Grupy Kapitałowej Śnieżka potwierdziły braki poszukiwanych przez nią kompetencji na rynku
pracy i wyzwania, związane z pozyskiwaniem określonych kwalifikacji pracowniczych, niezbędnych do
realizacji założonych celów biznesowych. Problemy z dostępnością kompetentnej kadry są widoczne
zarówno na stanowiskach specjalistycznych, wymagających określonej wiedzy, jak również na
stanowiskach liniowych, na których wymaga się konkretnych umiejętności technicznych. Na rosnącą
konkurencyjność na rynku wpływa wzrost roli pracy zdalnej i elastyczności zatrudnienia,
umożliwiających potencjalnym pracownikom podejmowanie pracy w dowolnym miejscu na świecie,
co ma znaczenie również w kontekście utrzymania wykwalifikowanej kadry wewnątrz organizacji.
Znaczenie przy wyborze nowego pracodawcy mają także działania z zakresu budowania spójnego,
pozytywnego, ale przede wszystkim prawdziwego wizerunku pracodawcy. Do działań, które mają na
celu utrzymanie kluczowych osób w organizacji należą m.in. kształtowanie kultury doceniania
i feedbacku, możliwość nauki i rozwoju poprzez udział zarówno w projektach wewnętrznych, jak
i o międzynarodowym zasięgu, proces rozmów rozwojowych na wszystkich szczeblach organizacji
(realizowany w Śnieżka SA oraz Śnieżka ToC, wdrażany w kluczowych spółkach zagranicznych Grupy),
czy planowanie indywidualnego rozwoju pracownika.
Każdy etap cyklu życia pracownika w organizacji (który obejmuje m.in. proces rekrutacji, ofertę
rozwoju, rozwiązania IT wspierające codzienną pracę, proces rozmów rozwojowych) odzwierciedla
kulturę organizacyjną i wpływa na całościowe doświadczenie pracownika (employee experience).
Grupa Śnieżka działa na rzecz tworzenia środowiska pracy, w którym pracownicy, niezależnie od różnic
pomiędzy nimi, mają szansę na pełne wykorzystanie swojego potencjału. To celowe działanie firmy na